Een studio werkt gemakzucht in de hand' raw Divine madness: een document Openbaring der Kannibalen: vijf kwartier walging r a iir jf Regisseur Jean van de Velde: Programma filmhuizen VRIJDAG 4 DECEMBER 1981 FILM PAGINA 13 Vietnam blijkt nog steeds een rijke inspiratiebron voor filmers. Nadat sterren als Francis Ford Coppola er hun voordeel mee deden is nu de beurt aan de walg-sector. De Openbaring der Kanniba len: alsof iemand daar op zit te wachten. De titel is een schot in eigen doel. Hij wekt nieuwsgierigheid van de bio scoopbezoeker. Vol preten ties en bombarie, om dan ver volgens anderhalf uur walge lijkheid te zien te geven. De oud-strijder Charles Bu- ''lllli., '"IHIii, 'i| Film: Cannibal Apocalyp se: Regie: Anthony M. Dawson. Met: John Saxon, Elisabeth Turner en Cin- zia de Carolis. Theater: Luxor, 16 jaar. lunuuiiiiiiiniiiiiiiiiiniiuiil kovsky heeft in Vietnam een merkwaardig virus opgelo pen, een virus dat kannibalis me veroorzaakt. Hij wordt daarvoor behandeld in een psychiatrische kliniek. Tij dens een proefverlof gaat het fout. Hij doodt verschillende mensen en eet ze gedeeltelijk op. Dit is het begin van een reeks weerzinwekkende ge beurtenissen, waar maar geen eind aan schijnt te ko- Wat regisseurs als Anthony M. Dawson bezielt bü het maken van een dergelijke film is een raadsel. Een flutverhaal dat aan een gruwelijk gegeven moet worden opgehangen om dat het anders geen enke le bezoeker zal trekken. De werkelijke verschrikking van Vietnam biedt miljoenen aanknopingspunten voor de makers van films van een dergelijk twijfelachtig allooi. De hemel verhoedde dat zij Goddelijke gekte, daarvan heeft Bette Midler last. En dat komt ook tot uitdrukking in haar shows, die een aan eenrijging vormen van vulga riteiten, gekrijs, tedere lied jes en hele mooie acts. Daarom is het zo gek nog niet al die boeiende idioterie eens vast te leggen, want je weet maar nooit hoe het met zo'nn mevrouw gaat. Ineens kan het afgelopen zijn, omdat zij er bijvoorbeeld geen zin meer in heeft. Bovendien is het nog maar de vraag of Midler ooit nog eens naar Europa komt. want zo leuk heeft zij het niet gevonden, getuige haar uitlatingen. Divine madness werd de titel van de film. Niet meer of minder dan een registratie van een van haar shows in Amerika. En dan blijkt al snel: Midler is slecht op film vast te leggen. Er gaat veel verloren van haar tinkelende, wervelende persoonlijkheid. Niettemin valt de filmische gekte van Midler prima te verduren. Want al is de échte glans vervaagd, er blijft ge noeg explosiviteit over om indruk te maken. Divine madness is al een tijdje in produktie. Maar deze regio had hij nog niet aangedaan, tot gisteren toen hij - uitgere kend - in Katwijk in première ging. En daar rolden de bana liteiten. de schuddende li chaamsdelen, het uitgekrijste liefdesverdriet en de tedere ballades over het doek Midler, die van viswijf tot on schuldig jong meisje kan ver anderen. zwiepte van begin tot het eind over het witte doek. Jammer dat de camera voering zo statisch was Bijna de hele tijd vanuit één punt in de zaal. Terwijl Bette toch zo met het publiek speelt, dat dat bijna onmisbaar wordt in een dergelijke registratie. Voor de rest was zeer irritant dat de pauze nét in het mid den van een song moest val len en dat de filmverhuurder een wel heel krakkemikkige kopie had geleverd. De hele film door een geknetter van jewelste. Zonde van de show. Maar Divine Madness is on danks de bezwaren die eraan kleven een document dat waard is om te zien én om be waard te bleven ANNEMIEK RUYGROK il,'« '"'Ulli.. lik 1 Divine madness: Bette Midler, City 4, Katwijk 16 jr. iiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiimiiiiiiiii UTRECHT (GPD) - Onlangs is de afstand in première ge gaan, de tweede speelfilm van René Seegers, Jean van de Velde en Léon de Winter, tweeëneenhalf jaar na De Ver wording van Herman Duerer. Die film is trouwens in het buitenland veel welwillender ontvangen dan in Neder land, waar nogal wat bezwaar werd gemaakt tegen al te grote schatplichtigheid aan het Duitse voorbeeld Wim Wenders. Dat zal niet meer tegen De Afstand kunnen worden ingebracht. "Ik heb tijdens het meedenken en het regisseren van deze film, zelfs geen ogenblik meer aan Wenders gedacht", deelt Jean van de Velde mee, het Utrechtse lid van de zich opmerkelijk ma nifesterende troika die zich ook bezighoudt met literatuur en theaterkunst. De Afstand gaat over een zeeman die op reis tussen Port Said en Southampton het bericht ont vangt dat een vroegere boezem vriend die aan heroïne verslaafd was geraakt, inmiddels zelf moord heeft gepleegd. Op de boot in zijn hut draait de hoofd persoon vroeger gemaakte ama teurfilmpjes, waar die vriend veelvuldig in voorkomt. Het vormt aanleiding voor bespiege lingen van het verleden en het frusteren van de toekomst. De Afstand is tot stand gekomen op een andere manier dan inder tijd De Verwording van Herman Duerer. Toen werd zelfs de regie- crediet door drie personen ge deeld. Dit keer mocht Jean van de Velde de eindverantwoorde lijkheid opeisen voor een presta tie die toch het resultaat is geble ven van innige samenwerking. Jean van de Velde: "Dat is het ge volg van een -proces dat zich ei genlijk heeft ingezet tijdens de documentaires die we voor de VPRO gemaakt hebben. Op een gegeven moment kwamen we er achter dat er een heleboel discus sies zijn die je kunt voeren en kritiek die je elkaar kunt geven, maar dat er vroeg of laat zich een situatie aandient waar het alleen nog maar gaat om smaakver schillen, waarover niet zinvol meer te praten valt. Ik hou van bloemkool en de ander heelt lie ver lof. Daarvan zijn we de uiter ste consequenties gaan aanvaar den. We werken nu in drie scherp ge scheiden fasen. In de scenario-fa se is alles nog speculatief en kun je het met elkaar eens worden, terwijl ieder voor zich toch een heel ander idee heeft over hoe bepaalde zaken dienen te wor den ingevuld. Dat is bij Duerer ook zo gebleken. Maar als de ge zamenlijke ideeën geconcreti seerd moeten worden, krijg je te maken met een acteur die van A. naar B. moest lopen en over de manier waarop dat diende te ge beuren, bleek je nog heel wat van mening te kunnen verschillen. Dat is het 't beste om het toch maar aan één man over te laten hoe op de set die duizend ver schillende vragen beantwoord moeten worden. Als je het ook daar iedere keer eerst met elkaar over eens zou moeten worden, dan bleef je maanden bezig. Dus is gezegd: één man krijgt de ver antwoordelijkheid op de set en die bekijkt het maar. Omdat het bij De Afstand om een idee van mij ging, heb ik dus de regie in handen gekregen. De derde fase is dan de montage, waarbij je dus weer alle moge lijkheden hebt om daarover van gedachten te wisselen. Feitelijk heeft René het meest montage werk gedaan. Léon en ik kwa men ééns in de drie dagen kijken en dan had René al een heleboel dingen gedaan die meteen goed waren en andere dingen waar nog wel iets over te zeggen viel. Maar als we het niet eens wer den, dan had ik de beslissende stem". Seegers, Van de Velde en De Win ter hebben samen filmkritieken geschreven, speelfilms gemaakt, documentaires gemaakt en bo vendien een toneelstuk ontwor pen. Alleen bij de romans van Léon de Winter bleven de andere twee volledig buiten de credits. Jean van de Velde: "Die heeft hij dan ook echt solitair geschreven, 's nachts tussen elf en vier uur. De indruk lijkt zo een beetje te bestaan dat Léon zijn stempel heel sterk drukt op de films. Ter wijl het toch een kwestie is van wisselwerking. En zelfs zijn ro mans hebben invloed ondergaan van ook René en mij. We hebben veelvuldig gezegd wat onze ideeën erover waren. Maar het feitelijke schrijven doet Léon al leen. We hebben alle drie zo onze vrije tijd, beperkt weliswaar, maar Léon vindt het nodig om dan die romans te gaan schrij ven. Daar neem ik mijn petje voor af. Dat is echt nachtwerk van hem. Iets wat hij extra kan opbrengen als René en ik ons lie ver eens met geheel andere din gen bezighouden. Dus het is vol strekt normaal dat die boeken op zijn naam komen te staan". "Maar om de beschouwing even te beperken tot onze samenwer king met films: de ideale situatie is dat ieder van ons een film kan maken, waarbij de anderen kun nen fungeren als klankbord. Je praat een project van voor naar achter door, maar uiteindelijk moet de een toch zijn film zo kunnen maken, dat de ander kan zeggen: op die manier zou ik het nooit hebben gedaan! Je moet als afzonderlijke cineasten toch je eigen identiteit, je eigen karak ter tot gelding kunnen brengen. Er zitten tussen ons drieèn aan merkelijke verschillen in karak ter. De eindscène van De Af stand, bijvoorbeeld, daar zijn we het onderling nooit over eens kunnen worden. We lagen best ver uit elkaar met onze menin gen daarover, maar tenslotte heb ik als regisseur toch precies kun nen doen, wat mij voor de geest stond". In perfecte samenwerking met Seegers en De Winter, stippelt Jean van de Velde zijn eigen weg uit: "Er zitten twee soorten opnamen in mijn film. Een deel was studio, waar dus niets kon gebeuren, of je had het eerst zelf moeten be denken. Het andere deel was een kwestie van met vier man opna men gaan maken in Egypte, of met acht man in Genua, waar je dus beperkt bleef in allerlei mo gelijkheden die je gehoopt had er te kunnen vinden. Maar dat pak te dan anders uit, zodat je ge dwongen werd om telkens iets anders te bedenken vanuit het oorspronkelijke idee. Dat laatste onderging ik als eigen lijk het prettigst. Je moest dan telkens bezig blijven met de vraag watje precies aanvankelijk gewild had en waarom juist dat. Telkens terug naar het begin. Je kunt dan door de afwijkende si tuaties tot vondsten komen, die je thuis nooit zo had kunnen be- x denken. Een studio werkt enigs zins de gemakzucht in de hand. Je laat je te makkelijk verleiden om dingen simpelweg te verfil men zoals je ze ooit bedacht had terwijl het veel gezonder is om je uitgangspunten steeds kritisch te blijven toetsen. Ik zou daarom met filmen een kant uit willen - en dat hangt dan on middellijk samen met een low budget-karakter - waarbij het filmen op lokaties, in vaak on voorspelbare situaties, primair komt te staan. Dat je dus niet als Frans Weisz - ik vind Charlotte een schitterende film, daar gaat het niet om - in een studio gaat spelen met de goed georgani seerde zekerheid dat je rustig van punt tot punt, precies vol gens het draaiboek, kunt filmen. Dat impliceert ook een bepaalde luxe en heel dure film, wat ik zelf helemaal niet zie zitten. Ik zou zelfs een relatief goedkope film willen gaan maken die, vergele ken met De Afstand een iets na drukkelijker verhaal heeft. Datje minder kanten op kunt met in terpretaties. Maar wel in hetzelf de genre verder. Ik wil graag blij ven werken met acteurs die toch niet honderd procent bij het to neel zitten, maar wel ambities hebben in die richting, ervaring hebben ook. Weten wat het onge veer is... drie scherp gescheiden fasen" Nee, om zelf theater te gaan regis seren dat trekt me weinig aan. We hebben met zijn drieën Jun kieverdriet geschreven en Peter Oosthoek is dat bij de Toneel groep Centrum gaan regisseren. Het gaf me een ongeloofelijk comfortabel gevoel, dat we die regie nu eens een keer niet zelf hoefden te doen" LEIDEN - Humphrey Bogart speelt deze week weer de hoofdrol in Het Kijkhuis. Allereerst in The Maltese Fal con van John Huston, waarin Bogart te zien is als privé-de- tective. (maandag 7 decem ber). The roaring twenties van Raoul Walsh laat Bogart zien in de rol van gangster tijdens de 'drooglegging' in de VS. (dinsdag 8 december). The big sleep van Howard Hawks, de verfilming van de gelijknamige roman van Ray mond Channdler, tenslotte toont Bogart als Philip Mar lowe. (donderdag 10, vrijdag 11 en zaterdag 12 december). Aanvang van de voorstellingen in Het Kijkhuis steeds 20.00 en 22.15 uur. Het Kijkhuis heeft wat deze laatste film betrefi de concur rentie van K&O, want daar is The big sleep al op dinsdag 8 november te bewonderen. De prachtige verfilming door Fons Rademakers van de Max Havelaar kan vanavond en morgenavond worden be wonderd in het Filmhuis LVC. Peter Faber speelt de hoofdrol. (23.00 uur). Het Cinemathema-programma, het Filmhuis vorige week was begonnnenn, wordt woennsdagavond voortgezet. Om 20 00 uur wordt begonnen met Oh Dreamland, een korte film van Lindsay Anderson. De film geeft een impressie van een bekend Brits luna park. Daarna Saturday night and Sunday morning van Karel Reisz. Arhtur Seaton, een op standige bannkwerker, wordt tenslotte met tegenzin in het keurslijf van een huwe lijk gedwongen. De derde film is Tomorrow's Saturday van Michael Grigsy by. Dit is eveneens een korte film, waarin het leven van de arbeidersklasse wordt ge schilderd. Om 22.15 begint de tweede se rie films op deze avond met Lambert Co waann een auditie van Dave Lambert en zijn groep is vastgelegd. Daarna Don't look back over de toernee die Bob Dylan in 1965 door Engeland maakte Donderdag 10 december is dan nog Salesman te zien, waarin de handel en wandel van vier huis-aan-huisverkopers ts vastgelegd Het is zaak om zaterdagavond vóór kwart voor negen door de pakjes heen te zijn, anders mist u Borsalino, de prachti ge Franse gangsterfilm met Alain Deion en Jean-Paul Belmondo in de hoofdrollen. Borsalino. van Jaques Deray, dateert van 1970. De film is gebaseerd op de roman Ban dits a Marseille. Het verhaal speelt zich af in de jaren der tig in de Franse havenstad. Twee mannen, aanvankelijk eikaars rivalen, worden dik ke vrienden en doen al het mogelijke de gangsterwereld aan hun voeten te krijgen. Zaterdag, Ned. 1, 20.45 uur. Der amerikanischer Freund wordt dinsdagavond door BRT 2 uitgezonden. Deze film van Wim Wenders (1977) is onlangs ook op de Neder landse televisie te zien ge weest, maar een tweede keer kijken naar deze 'psychologi sche thriller' zal voor velen geen enkel probleem zijn. De film is gebaseerd op een ro man van Patricia Highsmith Ripley's Game en gaat over een man die ongeneeslijk ziek is en een aanbod krijgt om voor veel geld een onbe kende te vermoorden, waar door hij vrouw en kind onbe zorgd zal kunnen achterlaten. Dinsdag, BRT 2, 20.55 uur. Ook vrijdagavond kunnen we voor de buis. Voor wie is geïnteresseerd in 'mannen in een identiteitscrisis' moet kij ken naar naar de tweede uit de John Cassavetes-cyclus, Husbands. Drie vrienden. Ben Gazarra, Peter Falk en John Cassavetes raken uit het lood als plotseling een vierde vriend overlijdt. Vrij dag, Ned.l, 22.25 uur se speelfilm uit 1970. Met Jean-Paul Belmondo en Alain Delon, regie Jacques Deray, Ned 1, 20.45 uur. Ma ke me an offer, speelfilm van Jerry Pans België, 21 25 uur The Poseidon adventure, Amerikaanse speelfilm uit 1972 van Ronald Neame. Did 1. 22.05 uur ZONDAG My Fair Lady, Amerikaanse speelfilm naar een musical van Frederick Loewe. Did. 2. 2045 uur. MAANDAG. Le Chrmin per- du. Zwitsers Fran e iped film i an Patileis Moraz uit 1979, Did. 1. 23.00 uur Grand Exit, Amerikaanse speelfilm van Erie C. Kenton uit 1935 DINSDAG Der amerikani- m her freund, Weilflllll C speelfilm uit 1977 van Wim Wenders. Belgie, 20.55 uur. WOENSDAG Passe ton bac d'abord (Zorg eerst maar dat je je diploma haalt), Franse speelfilm van Maurice Pialat, Ned 1. 20 00 uur. DONDERDAG L'Avventura, Italiaanse speelfilm uit 1960. Van Michelangelo Antomoni VRIJDAG. Husbands, Ameri kaanse speelfilm, Ned.l, 22 25 uur A covenant with Death, Amerikaanse speel film uit 1967 van Lamont Johnson. Did 2, 23 15 uur BLIJVERS "Hoge hakken, echte liefde" Ge deeltelijk geslaagde komedie met leuke Ryk de Gooyer, Lido 1. Lei den. Euro 1. Alphen do 2. Leiden. Euro 2. Alphen "Le Voyage en Do ure" - Saaie film over dagelijkse dingen. Lido 3. Lei- "The postman always rings twice" - Langdradige film. met sterke rol van Jessica Lange. Trianon. Leiden "Eye of the Needle" - Middelmatige film over Tw eede Wereldoorlog Li do 4. Leidei "History of the world, part 1" - Err der melig dan leuk. Studio.Leiden (OP)NIEUW "The wild bunch" - De Mexicaan: revolutie door Sam Peckinpah - Ca "Sound of music" - Musical-film City 1. Katwijk "Force 10 from Navarone" Oor logsfilm. City 2. Katwyk "Nighlhaw k«." Amerika met Rutger Hauer. City 3. Katwyk. NACHTFILMS "Jeugdig speelgoed" - Euro 3. Al "Een bataljon malle meiden" - Eu ro 4. Alphen SEXFILM DEN HAAG 'The black cat" - Apollo 1 (460340), 16 jr. "Vrolijke ontucht in Tirol" - Apollo 2. 18 jr "The postman always rings twice' Asta (463500), al "Enter the Nu\ja" - Byou (461177), 16 jr "Pikant gevrij in de Alpenwei" Ca lypso (463502). 16 jr "Raiders of the lost ark" - Babylon 1 (471656). 12 jr "Spartacus" - Baby Ion 2, 12 jr. "Escape to victory" - Babylon 3. al. "Road games" - Cineac 1 (630637), 16 jr "And now for something complete ly different" - Cineac 2, 12 jr "Endless love" - Cineac 3. al "Convoy" Du Midi (855770). 16 jr 'Tora! Tori! Tora!"- Euro Cinema (667066). al. "Hoge hakken, echte liefde" - Me- tropole 1 (456756), 12 jr "History of the world, part 1" - Me- tropole 2. al "Clockwork orange" - Me tropole 3, 16 jr "Everything you always wanted to know about sex" - Metropole 4. 16 jr "For your eyes only" - Metropole 5. 12 jr. The long good fhday" - Odeon 1 (462400). 16 jr. "The deerhunter" - Odeon 2. 16 jr "History of the world, part 1" Odeon 3. al 'Time bandits" - Odeon 4, 12 jr "True confessions" - Odeon-5. 16 jr "The jade pussycat" - Le Pans 1 (656402). 18 jr "Daar komt de bruid" - Le Paris 2, 18 jr "Blond vuurwerk' - Le Pans 3, 18 Jr. "Hoge hakken, echte liefde" - Pas sage (460977). 12 jr "Zy noemden haar Maneke Matras" - Roval 3, 18 jr "Millitant eagle" - Royal 4. 16 jr. "Roller ball" Roval 5. 12 ir AMSTERDAM "Raiders of the lost Ark" - Alfa 1 (278806). 12 jr The Cincinnati kid" - Alfa 2, 16 jr "1900. deel 1" - Alhambra 1 (233192). 16 jr. "For your eyes only" - Alhambra 2. 12 jr "Enter the Nirya"- Bellevue Cinera ma (234876.266227), 16 jr "The postman always rings twice" - Calypso 1 (266227/234876). 16 jr 'Tarzan, the Apeman" - Calypso 2. al Calypso 3. al "Heet gezelschap" Centraal (248933). 18 jr "Stingray 2" Cineac Damrak 1 (245648). 16 jr "Les fruits de la passion" - Cineac Damrak 2. 16 jr "Clockwork orange" Cineac (243639), 16 jr "Clockwork orange" - Cinecenter (236615), 16 jr "Killers van Parys" - Cinecenter. 16 Jr "Schwestern" - Cinecenter. 16 jr "The postman always rings twice" Cinema 1 (151243). 16 jr "Marathon man" Cinema 2. 16 jr True confessions" - City 1 (234579), 16 jr "Time Bandits" - City 2. 12 jr "Het meisje met het rode haar" Ci ty J. 12 jr "Memoirs of a survivor" - City 4.16 Jr Eyewitness" - City 5 (34579). al "The long good fhday" - City 6 (234579). 16 jr. "History of the world, part 1" City 7 (234579), al "Kleine poesjes, grote daden" - Cli max Cinema (244152). 18 jr "Amarcord" Cine D'(226551), 12 jr The Odessa file Desmet (226551 12 jr Annie Hall" - Du Midi f723653). 16 Jr "Escape to victory" - Leidscplein theater (235909). al "Killers van Parys" - Noggera th( 2489331. 16 jr "Zondige heerlykheden" - Paruien (248933). 18 jr "Road games" Rembrandtplcin theater 1 (223545). 16 jr "The long oggd fnday" Rem brandtpleintheater 2 (223545), 16 jr 'Tyger karate superster" Rcx (266132). 16 jr "Jaws' Rial to f723488). 16 jr "Ordinary people" - Rivoli (723488). al "Her name was Lisa" - Roxy (232809). 18 jr "Drama e 1^, Gelosia", 16 jr "Mee tings with remarkable men Ome gale x and ros 16 jr - The Mg\ u (245790). 16 jr "Hoge hakken, echte liefde" - Tu schinski 1 (262633). 16 jr "History of the world, part 1" - Tu schinski 2 (262633). al "Women in love" Tu schinski 3 (262633). 16 jr "Endless love" - TUschinski 4 (262633). ai Blow out" Tuschinski 5, 16 jr "One flew over the Cuckoo's nri De Uitkyk (237460). 16 jr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 13