'Er moet bewogen worden' DE GROENE MASKERS ZATERDAG 28 NOVEMBER 1981 /Vnne-Marie Backes: Het Werkcentrum Dans in Rotterdam doet meer dan alleen uitvoeringen geven. Docen ten die hun opleiding genoten aan een dansacademie geven op scholen lessen in dans en bewegingsexpressie, een heel nieuw vak, dat nog in ontwikkeling is. Sinds het begin van dit seizoen berust de educatieve leiding bij Anne-Marie Backes. Het Werkcentrum treedt dit seizoen op met "een middagvoorstelling voor kinderen („Ah! Break it!" van Bill T. Jones, op muziek van Jalalu Kalvert Nelson) en 's avonds voor volwassenen, met de balletten „Strandquintet", „Anders...veranderlijk" en „Grote ogen". OTTERDAM (GPD) - „Ei genlijk vanaf een jaar of acht ben je continu bezig met bal let. Dus je gaat een opleiding volgen voor klassiek danse res. En op een gegeven mo ment ontstaat dat, van hé, ik wil wel eens lesgeven. Dat ga je doen en ineens is dat veel belangrijker dan andere din gen. De drang om op het po dium te staan is er wel ge weest in mijn fantasie, maar ik herinner mij de keren dat ik voor schoolvoorstellingen op moest treden en dat ik het echt in m'n broek deed, dat ik het verschrikkelijk vond. Ik heb daar nooit een kick van gekregen of zo. Mijn gedre venheid is meer 'er moet be wogen worden', dan 'ik moet bewegen en mooi zijn". De in Tilburg geboren Anne- Marie Backes (26) is sinds de oprichting in 1975 als dans en bewegingsexpressiedo- cente verbonden aan het Werkcentrum Dans in Rot terdam. Sinds het begin van dit seizoen is zij educatief leidster en daarmee verant- woordeljk voor het werk dat op scholen wordt gedaan, een van de taken die het Werk centrum zich heeft gesteld in het kader van het stimuleren van dansontwikkeling in het algemeen. De belangstelling van de scholen in Rotterdam is enorm. Slechts de helft van de aanvragen kan worden ge honoreerd, zodat nu ook les sen worden gegeven voor on derwijskrachten, die dan zelf de dansexpressie in de prak tijk kunnen brengen. „Het is duidelijk een vak dat nog ge mist werd op school", meent Anne-Marie. „Dansexpressie is een manier tot persoonlijkheidsontplooi ing. Bij dans is er nooit spra ke van goed of fout, je hebt altijd een samengaan van je gevoel, je verstand en je lijf. Door de lessen kom je eigen lijk tot een persoonlijke be wegingstaal. Het gaat erom dat mensen zich kunnen uit leven in dans, zich kunnen inleven, zelf vorm kunnen ge ven. Dans is een kunstvorm waarbij je door beweging iets duidelijk maakt, een heel ab stracte kunstvorm". Er zijn verschillende lessen pakketten, waarvan de klein ste drie lessen omvat, ge volgd door een voorstelling (in nauw overleg met de artis tieke leiding) en een na-les. Uniek „In het begin zijn de kinderen vaak heel zenuwachtig. Dan denken ze, we gaan twee aan twee stijldansen of disco of klassiek ballet. Jongens mop peren: ik wil niet dansen, dat is niks voor mij. Maar als ze merken dat ze op hun eigen manier kunnen bewegen en dat dat heel normaal is, erg dicht bij hen staat, zijn ze heel verrast meestal.'Het is een uitdaging, je gaat uitzoe ken wat je kan. In een spel heb je regels, maar in dansex pressie leer je op den duur je eigen regels. Het enige wat moet, is dat je de dingen die je doet beleeft. De reden waarom het onderwijs dan sexpressie wil, is dat je een combinatie hebt van licha melijke ontwikkeling, crea tieve ontwikkeling, emotio nele en sociale ontwikkeling. Dat maakt dit vak uniek". „Dat wij dansexpressie geven op scholen heeft niet als re den dat er meer dansers moe ten komen. Natuurlijk, je ziet kinderen die verschrikkelijk creatief zijn met beweging en ook nog een lijf hebben waar mee ze het uit kunnen voeren en mooi kunnen overdragen. Zo'n kind zal waarschijnlijk belangstelling hebben om la ter door te gaan, maar dan zal Anne-Marie Backes: 'Dansexpressie is e ontplooiing'. je een heleboel soorten dans moeten doen, ook technische dansvakken". Anne-Marie Backes, die, na de afdeling dansvakken aan het Brabants Conservatorium in Tilburg, afstudeerde aan de Rotterdamse Dansacademie, vertelt met enthousiasme over haar werk, dat niet be perkt blijft tot het gewoon la ger onderwijs, maar zich ook uitstrekt over het bijzonder onderwijs, geestelijk en li chamelijk gehandicapte kin deren, mytylscholen, „waar alle kinderen in invalidewa gens zaten. Met hen kan je ook dansen, iedereen kan dansen, zelfs met één hand, als je maar één arm hebt die beweegt, dan kan die de in tensiteit van dans hebben". „Toen ik voor het eerst op een school voor moeilijk opvoed bare kinderen kwam, konden ze niet in een kring staan, dat was gelijk vechten. Want dat heb je, iedereen kan elkaar zien, dus je weet ook precies aan wie je zo'n verschrikkelij ke hekel hebt op dat mo ment. Nou, die geef je een klap, liefst zo hard mogelijk. Dus je gaat zo les geven dat het net lukt en dan merkje na een week of vijf: hé, ze kun nen in de kring staan". .Kinderen die niet makkelijk resultaten behalen op school voelen zich vaak heel zeker in beweging, want daarmee be ginnen ze op hetzelfde niveau als de anderen. Of buiten landse kinderen. Laatst een Pools jongetje, sprak nog geen letter Nederlands. Maar hij begreep wel een hele dan- sexpressieles. Dat is heel be langrijk voor zo'n kind, maar ook voor de anderen, want die zien ineens wie dat jon getje is dat daar altijd maar in die bank niks zit te begrij pen". „Hollanders schamen zich makkelijk voor wat ze zelf presteren. Moet je maar op letten, mensen uit het buiten land zijn altijd beter, die heb- i manier tot persoonlijkheids ben iets eigens. Andere vol ken hebben dans in hun cul tuur opgenomen, dus heeft het waarde om te doen. Hier niet. Ik heb maar weinig ge merkt dat het belangrijk is dat je je kan uiten door je lijf. Maar er is wel verandering. Disco is belangrijk tegen woordig voor de jeugd. Punk had ook een manier van vrij dansen in zich". Hoewel Anne-Marie ook de op leiding voor klassiek danse res volgde, gaat haar voor keur uit naar de moderne dans en dansexpressie. De charme van het lesgeven is voor haar het op een heel di recte manier contact hebben met mensen. Alleen: „Je wordt zo makkelijk peda goog, terwijl je in feite danser moet zijn die als pedagoog kan werken. De samenhang met je werkelijke kunstvak is heel belangrijk". Spitzen Werkcentrum Dans concen treert zich geheel op de mo derne dans, maakt geen ge bruik van de zogenaamde 'spitzen', hoewel bij de trai ning wel de academische techniek wordt aangehou den. Anne-Marie: „Het kla- sieke ballet is super-roman tisch. Als je je daar prettig in voelt, dan doe je dat, maar de ze tijd is, denk ik, niet zo ro mantisch. Als de techniek goed opgebouwd is, kan het geen kwaad. Maar als je men sen die slecht getraind zijn op spitzen zet, krijgen ze mis vormde voeten of last van hun rug. Kinderen kan je pas op spitzen zetten als ze min stens twaalf jaar oud zijn. En elke dag trainen, want dan kunnen je spieren die kracht opvangen. Voor mij is klasiek ballet niet zo natuurlijk. Ik vind het leuk om te doen en vaak mooi om als ik denk aan op spitzen staan, voel ik gelijk pijn in m'n tenen". Frans P. J. Doeleman Acmaea 26 1100 zw Azoren nr las Pal- Alamak pass 26 Almeha nr Gent. Aldabi pass 26 Kp. Villano nr Libreville, Alnati 26 50 nw Cherbourg nr Sao Ro- que, Alphacca pass 26 Kp. St. Vincent nr Ma- AJudra 26 300 z Lagos nr La Pallice, Amstelburcht 26 140 no Havanna nr Egypte, Amsteldreef 26 400 ozo Colombo nr Bahrein, Amstelland 26 te Hamburg. Am stel meer 26 800 w Bombay nr Constntza. Amstelvaart 26 vn Inchon nr Shimono- Amstelveen pass 26 Kreta nr Beiroeth. AntiUa Cape 26 1300 o Bermuda nr Tri- Benattow pass 26 Aden nr Singapore. Bilderdijk 26 vn Savannah nr Rotter- Broere Emerald 26 60 nw Kp. St Vin- naveral nr New York, Cinulia 26 720 no Sombrero nr Curacao. Coral isis 26 rede Coatzacoalcos, Coral Maeandra 27 vn Swinemuende nr Vlissingen, Coral Rubrum pass 26 Annaba nr Rot- Crania 26 vn Holyrood nr Cornerbrook, Dallia 25 vn Curacao; 26 te Punta Palen- que. Daphne 27 te Sullom Voe verw., Delfborg 26 45 ono Stockholm nr Lü- beck, Dockexpress-10 26 330 wnw Kp. Finis- dockexpress-12 26 55 no Singapore r Eemhaven 26 te Rotterdam. European Express 26 550 w Cochin r 7\iööïiEno^B\tde3n diereaj MEEAJE/-»EAJ AJAA/? HDCi, HCE2EER v>E ER OO K AAAJ C,£HEC*ir BêAJT 1/ v icii/O(Myta'< FRED BASSET islu iveetje water in die A fcist in de bcomgpord 1 f\ z'"e' 0 V-V' 0 f En Hoe een byerowenri l eruit zie! J j f JJ moet natuurlijk overal ^jeneus 3936 O O De belevenissen van Jommeke En ik hoor iemand smakkendat is verdacht. Leidse bioscopen LUXOR (121239): 'Towering inferno" da. 14.30 en 20.00 uur. 12 jr. CAMERA (124919): "Honeysuckle Ro- LIDO 1 (124130): "Hoge hakken, echte liefde", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr. LIDO 2: "Lion of the desert", da. 14.30 en 20 00 uur. 12 jr LIDO 3: "Le voyage en douce". da 19 00 EURO 2 "Escape to victory", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur. zo 13 30, 16.00. 18 30 en 21.15 uur. al Nachtvoorstelling: "Grizzly", za. 24.00 uur. 16 jr EURO 3: "Hot bubblegum", da. 18.45 en 21.00 uur. do., vr.. ma. en di. ook 13.30 uur. 12 jr Kindermatinee 'Tom en Jerry festival', za.. zo en woe 13.45 uur Nachtvoorstelling: "Secretaresse voor privé-gebruik', za 24.00 uur. 18 jr EURO 4 "Een bataljon malle meiden' da 13.30, 18.30 en 21 00 uur. zo ook 16.00 uur. al. za. ook 24.00 uur. 16 jr Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY "For vour eves only", do 20.30. vr. 21 15. za. 16.00 en 21.15. zo. 15.30. woe. 16 00 en 20.30 uur. 12 jr "The way of the dragon", vr. en za. 19.00 uur, zo. 18.15 uur. 12 jr. "The Godfather 2'. zo en ma. 20 45 uur. dl 20.15 uur, 16 jr Kindermatinee "KuiQe en de zonne tempel". za 14 00 uur. zo 13 30 uur. woe. 14.15 uur. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1 "Hoogspanning", da. 14 45, 18 45 en 21.15 uur. 12 jr CITY 2 "Force 10 from Navarone". da 14 45 (beh. za. en woe.). 18 45 en 21.15 uur. 12 jr Kindermatinee "Bunny zet de boel op stelten", za en woe 14 30 uur CITY 3 "City of the living death", da 14 45. 18 45 en 21 15 uur. 16 jr CITY 4 "I never promised vou a rose- garden". da 14.45, 18 45 en 21 15 uur. 16 jr Kindermatinee: "Herbie is de pisang", za. en woe. 14 30 uur. zo. ook 16 45 uur LIDO 4: "Eye of the needie", da. 14.30, 19.00 en 21 15 uur. zo. ook 16 45 uur. 16 KLOOSTER TAART Deu k)r>o«lert**rT ia een hartife _Uari dw men in Frankrgk alt avondmaaltijd opdient, maar ook erf lekker i». later op de avond, even tueel met een gUs witte wijn Nerm een braad kip cn angd met een acherp klem me»je al het vleea van de botje» Snipper het kippevleet. evenala een ui. een «nn- en halve menfvl van boter en spek vet. met een dekaei op de pan Voef rout naar smaak toe Sngd 1 k( jeachilde aardappe len in arhuQes en bak naar amaak Beboter bodem en wanden van droog broodki plakken aardappel plakje» rit u vulling amet plakke h«*p het aardappel wiaaelt u t aardappel Schep en leg h rtukjebr ■ngael ook 16 45 TRIANON (123875): The postman al- vays rings twice', da 14.30, 19.00 Farmsum 26 530 z IJsland nr Asnaes', Felania 27 te Kamsar verw Felipes 2 dec. t.h.v. Balboa Cu- Flammulina 26 vn Kopenhagen nr Am sterdam. Fulgur 26 510 ono Ascension nr Maputo, Getafix 26 180 n Cuba nr Aruba. Hapy Mammoth 26 te Singapore. Honolulu 27 te Baltimore v Incotrans Speed 27 vn Bremerhaven nr Greenock. Incotrans Spirit 26 450 zo Bermuda nr Amsterdam. Katendrecht 26 35 wzw Belle Isle nr Rotterdam. Kieldrecht 26 vn Ashtabula nr Duluth, Laconica 29 90 zo Freetown nr Fos. Lepton 26 te Moray Firth, Loosdrecht 26 vn Felixstowe nr Marseil le. Landsend. Maasrix 26 400 no Singapore nr Singa pore. Macoma 26 330 zzw Bombay nr Penang, Meta pass 26 Aruba nr Corpus Chnsti. Moordrecht 26 520 w Scilly eil nr Rot terdam. Mountsbay 26 360 ozo Socotra nr Sou thampton. Mydrecht 26 te Port Said. Nedlloyd Bahrain pass 26 Kreta nr Gi braltar. Nedlloyd Baltimore 26 390 zzo Saigon nr Kaohsiung. Nedlloyd Barcelona 26 140 o Gibraltar nr Port Said. Nedlloyd Delft 26 vn Busan nr Kobe. Nedlloyd Fresco 26 500 o Shanghai nr Shanghai. Nedlloyd Holland pass 26 Capricorn Channel nr New Plymouth. Nedlloyd Hoorn 26 vn Singapore; 29 REX (125414) "Pornostukken om van te smullen", da. 14.30.19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15, 16.30. 19 00 en 21.15 uur. 16 jr Nachtvoorstelling "Inside Jennifer Welles", vr. en za. 24.00 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Hoge hakken, echte liefde", da. 13.30. 19.00 en 21.30 uur. zo. 14.00. 16.30, 19.00 en 21.30 uur. 12 jr Nachtvoorstelling; "Foul play", za. 24.00 uur, 16 jr. Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg 18—20, tot 28/11 Wim Bettenhausen et sen en schilderijen; Jan de Graaf, plas tieken, vr.. za., zo. van 13.30 - 17.30 uur. Galerie Van der Vlist - Botermarkt 30. groepstentoonstelling Kunst als ge- Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13 00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoe kuur: 13.45-14.30 uur 'Avondbezoekuur: 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling* vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur (Niet meer dan 2 bezoekers per patient). Sportmedisch Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis: Volwassenen dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur. van 14.00-14.45 uur en van 18.30 19.30 uur Kraamafdeling dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18 30 19 30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00 18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking) dagelijks van 14 15-14 45 en van 19.00-19.30 Intensieve verpleging dagelijks van 14 00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinde renzijn de bezoekuren als volgt Elke dei M 15-18 00 uur cn 18 30- 19 30 uur. Avondbezockuur afdeling Verlos kunde 18 00 19 00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten: wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver' strekken Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30- 19 00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkend»- tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). Bezoektijden kinderafdeling Elke dag 14 15-15 00 uur en 18 30- 19 00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le «en 2e klas 11-11 30 uur; 13 30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 uur en 18 30-19.30 uur. Kraamadcling 13 30-14 45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur Kinderafdeling voor ouders 18 00 18 30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000) Hongkong verw. schenk, t/m dec. Foyer LAK-Theater - t/m 17/12. tentoon stelling van Gideon Sinvani. ma tm vr van 10-17 30 uur LAK-Galerie academiegebouw - Rapen burg 73. tm 15/12, tentoonstelling T\js Veraart, ma t/m vr van 10-18 uur Kunstcentrum Lange Mare - Lange Ma re 37. nov., tekeningen Peter de Ru. do 19-21 uur en za van 12-17 uur Museum Boerhaave - Steenstraat la. t/m feb '82. 'Mooie klokken, beste kijkers', ma t/m za van 10-16 uur. zo van 13-16 KUkmuseum van Geologie en Mineralo gie - Hooglandse Kerkgracht 17. t/m 3/1/ '82. 'Evolutie van beenvissen'. ma t/m vr van 10-17 uur. zo van 14-17 uur Rijksmuseum van Oudheden - Rapen burg 28. t/m 3> l/'82. 'Vondsten uit verle den land', ma t/m z van 10-17 uur, zo van 13-17 uur Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1. t/m 3'l/'82. 'Indianen van Mexico. Azteken »n 't verleden. Nahua's van heden', ma bm za van 10-17 uur. zo en feestdagen van 13-17 uur. tf&udl lieums 28 november 1981 Honderd jaar geleden stond tn de krant: In den Bosporus, bij Kon- stantinopel. is dezer dagen een haai gevangen, die vijf meter lang en 2meter breed toas en 3000 kilogram woog. Hij werd door eene schuit naar de visch- markt gesleept en daar voor 220 gulden aan een rischhandelaar verkocht, die 48 man noodig had om het zeemonster naar zijn winkel te brengen. Een hardlooper, Bargossi ge naamd. heeft den afstand van Bologna naar Florence, om streeks 70 mijlen 110 kilometer. Red langs een berg ach tigen ueg ui vijftien uren afgelegd Na slechts korten tijd te hebben uitgerust, volvoerde hij een an der kunststuk: in één uur en- QClHtiW uur. uten liep hij 130 maal het Politheama rond. een groot theater, waarvan de om trek 150 meter bedraagt. Om den hardlooper wat rust te gun nen, droeg de opgewonden me nigte hem in optocht door de straten der stad. voorafgegaan door een muziekcorps. (Adv.) Amerikaansche pia no's nan Stemu>ay <Sr Sons. New-York, als de beste der We reld erkend en aanbevolen door de beroemdste Musici en Pia nisten. als Liszt. Wagner. Ru binstein. Helmholtz. enz Stem- way's Piano's zijn voorhanden en ter bezichtiging in het Pia- no-Magazijn C C Bender, lioo- gewoerd 90. Leiden Vtj/tig jaar geleden Uit een Fransch gevangenen kamp nabij Cayenne tn Fransch Guyana zijn 200 gede porteerden onti'fucht nadat zij uernomen hadden, dat een Amerikaansche onderneming in Suriname begonnen was met den aanleg van een spoorweg Op Nederlandsch gebied aan gekomen raakten zij hun koers kwijt en raakten verdwaald in de oerwouden Het werd een vreeselijke tocht telen werden door moeraskoortsen aange tast Na dagenlange ontberin gen bereikten zij cemge neger dorpen. waar zij irrnamm. dat het gerucht over den spoor weg onjuist was Een aantal heeft zich o oergegeven aan de Nederlandsche autoriteiten, ve len zijn teruggekeerd naar Fransch Guyana, waar zij ge straft werden met eenzame op sluiting op eerbanning naar het beruchte Duivelseiland

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 29