'We zijn gelukkig met nieuwe show' Ford Rijnland r/wl toegelicht Leen Jongwaard en Robert Long De Niro gaat Tito spelen Kunstschilder Gerrit Benner (84) overleden DE BEL VOOR DE LAATSTE RONDE. Geïnspireerd concert Rotterdams Ph. Orkest "Endless": demonstratie van mogelij kheden VRIJDAG 20 NOVEMBER 1981 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 GRONINGEN (GPD) - Gewijde muziek, niet helemaal officieel religieus, stammend uit de verdachte randgebieden. Leger des Heils-achtige klanken, zwaar orgelspel, een toefje Marco Bakker en wat reli-pop. De voorstelling is nog niet begonnen. Daarna sirenes, luchtalarm... Long en Leen zijn terug. Terug met „Tot Hiertoe (heeft de Heere ons geholpen)". Een nieuw programma na het onverbiddelijke, keiharde, en niets ontziende „Duidelijk Zó?!". Dat niet alleen duidelijk was, maar nog een theaterhit werd ook. Opnieuw gekoppeld. Robert Long en Leen Jongewaard. Zijn teksten, hun ideeën, zijn muziek en de viermans combo van Koos Mark. „Tot Hiertoe". Hou je maar vast. Wie in schouwburgland in hun werkgebied belandt, mag zich realiseren dat de breuk met licht verteerbaar amusement volledig is. Een aanzienlijke portie show, schitterende kostuums, een uit klapbaar decor, confetti, rook pluimen, zeepbellen en een licht- batterij van jewelste. Dat lijkt niet moedgevend. Maar wie in de mening verkeert dat ze op de zwierige toer van uiterlijk ver toon gaan, krijgt al in de aanvang enkele bittere dreunen om de oren. De proefvoorstellingen zijn begon nen. De vrachtwagen van de vo rige show reed voor met 18 ku bieke meter inhoud. Nu blijken 34 kubieke meters niet toerei kend om de technische uitrus ting te bergen. Producent John Drogtrop laat 70 speciale licht- spots aanrukken. Groot mate rieel. En toch hebben ze niks te verhullen. Het basis-idee van het programma zit in een combinatie van de belevingswereld van het theater met het realisme van on ze dagelijkse rotzooi. Dat leidt tot een sortering dubbele bodems. Het programma van Jongewaard en Long is in twee lagen neergelegd. Geen geijkt nummertjes-cabaret dus, maar een grote lijn die de hele show doorsnijdt als de geschiedenis van een moeder (Leen) en een zoon (Robert). Een sbort volksto neel, gevat in korte scènes als wezenlijk verhaal. In schril contrast daarmee als tweede laag een reeks revue- nummers, met name bedoeld voor mensen die een lekker avondje amusement verwachten en zich hebben voorgenomen vooral niet goed te luisteren. Want elke show-act - en er zijn er bij waarin ze volledig over de rooie gaan - heeft een wending waarin ze onder het mom van dwaas en koddig vermaak, gena deloos wensen toe te slaan. .TDit lijkt niet mis. Dat klopt. Want het is exact de bedoeling van de ze Eerste Nederlandse Bevrij dingsrevue? Bevrijding? Jawel. De gedachte is dat de show speelt in 1985 en de Heere vaststelt, dat hij ons lang genoeg heeft geholpen. We die nen het nu zelf maar uit te zoe ken. Nare tijden liggen achter ons en er wacht een blije, vrolij ke avond. Geen gezeur, geen po litiek. Na de staatsgreep zijn we vrij, de mobilisatie is voorbij, we hebben offers gebracht voor an dermans krankzinnigheid. De kerncentrale van Borsele wordt BELGRADO (AP) - De Ameri kaanse acteur Robert de Niro zal de hoofdrol vertolken in een film, die over het leven van wij len de Joegoslavische president Josip Broz Tito zal worden ge maakt. Volgens het weekblad Novosty 8 in Belgrado zal de film geproduceerd worden door Brad Dexter, een Amerikaan van Joe goslavische origine, en geba seerd zijn op een boek over Tito van Sir Fitzroy McLean. In een eerder door Joegoslavië ge maakte oorlogsfilm werd de rol van Tito gespeeld door de Britse acteur Richard Burton. NIJEMIRDUM (ANP) - In het Friese Nijemirdum is op 84-jari- ge leeftijd de kunstschilder Ger rit Benner overleden. Hij kreeg op latere leeftijd erkenning als kunstenaar. Na de Tweede We reldoorlog kwam Gerrit Benner in contact met Appel en Corneil- le (Cobra-groep). Benners werk werd vooral gekenmerkt door abstract expressionisme. Hij werd in 1958 onderscheiden met de Guggenheim prijs voor mo derne schilderkunst. Benner werd geboren in Leeuwar den. Hij was achtereenvolgens postbode, handelsreiziger en middenstander. Als schilder was hij autodidact. Voor de oorlog leefde en werkte hij geïsoleerd. In 1945 kreeg hij contacten met het Groninger kunstleven. Zijn werk werd in datzelfde jaar voor het eerst getoond. Het was het begin van een lange reeks ten toonstellingen in binnen- en bui tenland. tot de laatste man verdedigd, het is Kerstnacht. Tijd voor de revue. Voor de succesnummers, die ons door de moeilijke periode heb ben heen geholpen, toen we ver keerden onder christelijke ter reur, toen de EO staatsomroep werd. Een terugblik als somberst denkbare toekomstkijk. Mogen we daaruit afleiden dat het tweetal niet alleen oude aambeel den beklopt, het niet uitsluitend hebt over de huichelarij in de naam van God, over de ouder- kind en andere relaties, over on menselijk verraad aan principes en over intolerantie, maar dat het wijst op groeiend facisme? Robert Long: „Tolerantie is eigen lijk on-interesse, luxe. Als we economisch achteruit gaan, gaan mensen anders reageren. Dan moeten er schuldigen gevonden worden. Het hoeven niet de flik kers te zijn of de joden. Nu zijn misschien de welgestelden aan de beurt, of de intellectuelen, omdat die tolerant zouden kun nen zijn. Ik ben niet bang, maar ik denk wel dat het gebeurt". Pessimisnie overheerst. Jullie zeg gen dat de absolute waarheid een leugen is, dat we ons moeten in stellen op een pikzwarte nacht. Dat straks waanzin en angst aan de macht komen, dat vriend schap een loodzware last is, dat de wind heel ongemerkt gaat draaien en dat we elkaar verra den voordat we het in de gaten hebben. Het slot van het stuk volkstoneel toont ook dat er voor kinderen geen toekomst meer is... Is dat jullie vorm van bewustma ken? Robert Long: „Ik wil mensen niet alleen vervelen met mijn eigen pessimisme. Er is toch ook ge noeg te lachen in de show, maar pas op in wat voor wereld we le ven. Je mag niet verwachten dat mijn motieven ooit zullen veran deren. Je komt er nooit meer van af. Alleen ben ik blij dat we er in dit programma een geheel eigen stijl voor hebben gevonden. Wat was gemakkelijker geweest dan een tweede „Duidelijk Zó?! te maken? Ik zeg niet dat mensen niet kloppen. In een liedje neem ik geen afstand van links als poli tieke richting, maar ik zeg wel dat links zo saai is! Waar het om gaat, is: hoe wordt de ellende verkocht? Men trapt er toch steeds weer in. We hebben het over wezenlijke dingen die we neerleggen in een omgekeerde vormgeving". Leen Jongewaard onderlijnt: „Het is uit ons eigen wezen voortgeko- LONDEN hi Londen gaat op 24 november de komedie "Hare Konink lijke Hoogheid" in première. De komedie gaat over het huwelijk van prins Charles en lady Diana. Op de foto v.l.n.r. Gwen Nelson als koningin moeder, Morar Kennedy als koningin Elizabeth, Frances Lloyd als prins Andrew, Eva Lohman als lady Diana, Mare Sinden als prins Charles en Rona Anderson als mevrouw Shand Kydd, de moeder van lady Diana. De foto werd genomen tijdens de kostuum-repetitie. ADVERTENTIE. E5H55Ü C&E2EBEE0 E32E23 Sla nü uw slag, wacht niet tot volgend jaar! Ford Taunus Bravo straks f. 19.595, nu f. 17.995,- rijklaar. UW VOORDEEL: MAAR LIEFST f. 1600- - Ford Fiesta Bravo straks f. 15.299,-- nü f. 14.299,-- rijklaar. UW VOORDEEL: MAAR LIEFST f. 1000- - Nog enkele Taunus-modellen met gasinstallatie en aangepaste cilinderkoppen. MEERPRIJS SLECHTS f. 1500- - Ford Taunus automaat, meerprijs slechts f. 815,- UW VOORDEEL: MAAR LIEFST f. 815, - En: alle prijzen inklusief volle tank, metallic lak, M.L.-behandeling, nummerplaten en af leveringskosten. - desgewenst leveren we uw auto volgend jaar af. - let ook op de Escort (Auto van het Jaar) en de Granada in '82 uitvoering. - alle aanbiedingen zolang de voorraad strekt. Leiden, Lammenschansplein 6, Tel.: 071 - 769358; Leiderdorp, v.d. Valkboumanweg 71, Tel.:071 899301 Katwijk, Kon. Wilhelminastraat 16, Tel.; 01718-72744 SERVICE Oegstgeest, Dahlialaan 2, Tel.: 071 152476 SERVICE Noordwijk, Beeklaan 5, Tel.: 01719 14300 A-1 occasions Leiden, 5 Meilaan 7, Tel.: 071-310031 Donderdag koopavond Leiden, vrijdag koopavond Leiderdorp. EBESi <ÖB32S33 €2>C2>E2E333 OEEE23 men. we hebben het samen be dacht, het is heel authentiek, dit door elkaar heen lopen van de elementen: Aan het slot van de Bevrijdingsrevue ga ik toch weer de acteur spelen die alleen aan zichzelf en aan het succes ge dacht heeft. Je bouwt iets op en geeft er een trap tegenaan om mensen een beetje te laten schrikken". Met sarcasme stellen ze ook hun ei gen positie aan de orde. Aan zelf kritiek ontbreekt het niet. Robert Long: „Mensen doen altijd alsof ze bevrijd zijn van het kwaad na een oorlog. Maar er komt een ander soort ellende voor in de plaats. Het is net zo lang als het breed is: we geloven wat we willen en we doen wat we willen. In tijden van nood wor den menselijke waarden aange tast, maar goede waarden komen op en dan zie je dat er veel onbe nul is. Dat klinkt negatief, maar het hoort bij het bestaan van de mensheid, bij de kringloop. We halen nogal wat overhoop Ik vind het een moeilijk program ma, een stap in een ontwikkeling die we meer kunnen uitdiepen in een derde show als er tijd en zin is. Er zit een put aan gevoelens onder Ik hoop dat mensen met ons meedenken, ook als we in een soort heiligschennis hun ver wachtingspatroon doorbreken. Het publiek krijgt niet wat het verwacht. Er zijn weinig mooie Long-liedjes of stille monologen. We zouden het ons plezieriger kunnen maken. Maar daarvoor bestaan we niet. Dat Leen en ik zo gelukkig zijn, zegt dat we op een goede manier bezig zijn. De mensen kijken geboeid, en dat betekent toch dat je ze iets meer los haalt uit hun geconditio neerdheid". De nieuwe show van Long en Jon gewaard is op 16 en 17 april a.s. in de Leidse Schouwburg te zien). JACQUES D ANCONA LEIDEN - Na een niet zo gelukkig begin in Leiden heeft het Rotter dams Philharmonisch Orkest gisteravond in het tweede con cert van de Meesterserie getoond over welke uitstekende kwalitei ten het bezit. Voor een belangrijk deel was dit te danken aan de jonge Amerikaanse dirigent Ja mes Conlon, die niet alleen een vaste greep op het orkest bleek te bezitten, maar van wie boven dien een zeer inspirerende wer king op de leden uitging, zodat gedisciplineerd spel samenging met muzikale intensiteit. Niets werd aan het toeval overgelaten, alles was tot in detail uit- en afge werkt zonder dat dit de muzikale inspiratie overschaduwde. Al in de eerste maten van het concert was het duidelijk dat hier een di rigent stond die wist wat hij wil de. en dat ook kon realiseren. Met een perfect gevoel voor de contrasten in dit werk gaf hij Wagner's Vliegende Hollander gestalte met een opvallend glan zende orkestklank. In één woord AMSTERDAM (ANP) - Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft bij de zilverveiling van So- theby Mak van Waay een soep terrine met deksel en onderscho tel verkocht voor 156.000 gulden. De soepterrine is in 1763 in Den Haag gemaakt door Engelhart Joosten in Louis XV-stijl. grandioos was de vertolking van Mendelssohn's Eerste pianocon cert door de eveneens van de Juilliard School in New York af komstige pianist Joseph Kalich- stein, wiens formidabele tech niek gelukkig geen doel in zich zelf is, maar middel om de essen tie van een compositie te benade ren. Temperament en onstuimigheid in het eerste deel gingen vloeiend over in de ongecompliceerde cantilenen van het Andante, waarna het lichtvoetig en flit send gespeelde Presto een na tuurlijke climax vormde. Te recht reageerde het publiek met een daverend applaus voor deze rasmuzikant. Dat James Conlon zich ook in het Franse repertoire thuis voelt bleek na de pauze. De subtiele sfeer van de suite Pel- léas et Mélisande van Fauré werd met verfijnde orkestkleuren ge tekend, gesteund door zeer ver zorgde individuele bijdragen vanuit het orkest. De veel bonte re wereld van Strawinski's L'oi- seau de feu werd door Conlon met zo grote trefzekerheid neer gezet, dat de vinnige ritmiek van de helledans van koning Katchei zelfs een schrikreactie bij het pu bliek teweeg bracht. Het Rotter dams Philharmonisch Orkest heeft onder deze talentvolle veel zijdige jonge dirigent buitenge woon geïnspireerd gespeeld. MIES ALBARDA. LEIDEN - Technische vondsten maken dat Bart Stuyf in elke nieuwe voorstelling een extra di mensie aan het bewegingsthea ter weet toe te voegen. In "End less", waarmee zijn bewegings- groep gisteravond in het LAK- theater optrad, zijn het draaiende schijven die onverwachte bewe gingspatronen mogelijk maken. Het LAK-pdium was maar net groot genoeg om de zestig centi meter hoge cirkel te kunnen be vatten, die het decor voor "End less" vormt. Die cirkel is opge bouwd uit verschillende schij ven. waarvan er drie met ver schillende snelheden en zowel links- als rechtsom kunnen draaien. De bewegingsmogelijk heden. die die draaiende schij ven opleveren, vormen het uit gangspunt van de voorstelling. De spielers kunnen lopen zonder van hun plaats te komen, stil staan en toch een spreidstand aannemen Lichaamswentelin- gen van de ene op de andere schijf kunnen sterk worden ver sneld of vertraagd. Het gegeven wordt als een abstractie behan deld. Alle mogelijkheden wor den zo uitputtend getoond, datje haast van een demonstratie zou kunnen spreken. De opbouw van de voorstelling, de spanning die naar het einde steeds meer wordt opgebouwd en de expressieve verstrengelingen van de spelers geven de abstracte basis precies genoeg "verhalend" tegenwicht. Je krijgt de gelegenheid om zeil je verhalen te maken bij de in- en uit elkaar draaiende bewegingen van de spelers. Er is weinig ver beelding voor nodig om er soms de strijd tegen de techniek in te herkennen, die de mens boven het hoofd dreigt te groeien en niet langer onder controle is. Even later wentelen de spelers zo moeiteloos over de schijven, dat deze eerder een vervolmaakte kermisattractie Ujken. Plotselin ge ontmoetingen, berekende ont snappingen, driehoeksverhou dingen vol onvervuld verlangen, alles is te herkennen in het spel op de schyven, die als raderen van avontuur onverwacht de kansen doen keren. Vooral het begin van de voorstelling is erg suggestief. Na wat vertraagde grondbewegingen van de dan sers op Bowie-achtige saxofoon- muziek, blijft één grondtoon klinken. De schijven gaan lang zaam draaien het doek dat de cir kel bedekte plooit zich onder uit gekiende belichting tot rimpels in een vijver of een snel veroude rend gezicht. De spielers stappen op de schijven en Ujken op willo ze beelden, traag wentelend op hun sokkels. Wie "Endless" wil zien, kan ook vanavond en mor genavond nog in het LAK-thea- ter terecht. ARIEJAN KORTEWEG NEDERLAND 1 18.20 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18 28 - Follow me (TELEAC) 18.43 Open Schooltijd (O.S.) 18.58 Journaal (NOS) 19 00 - Bolke de Beer (NCRV) 19.10 - Lucy and Eva Gabor, tv-sene (NCRV) 19.35 De woord-in-beeld-kwis (NCRV) 20 00 - Stedenspel (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Schrikdraad (NCRV) 22.45 - Tot besluit (NCRV) 22.55 - Volksvijand nr. 1, film portret (IKON) 23.45 Journaal (NOS) 23.50 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 18.25 - Paspoort voor Spanjaarden (NOS) 18.35 Sesamstraat (NOS) 18.50 Jeugdjournaal (NOS) 18.59 Familiekwartet (TROS) 19.25 Banana Split (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 - Rooie Sien, speelfilm (TROS) 22.10 - Aktua tv (TROS) 22.55 - Soap, tv-sene (TROS) 23.35 Journaal (NOS) 23.40 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr NDK: 18 00 Fav. tv- sene 18 30 Aktual. 18.45 Kleutcr- progr. 18 55 Kumo Henriette. tv- serie. 19.25 Region, magaz 18.59 Progr.overz) WDR 18 00 Licht progr. 18.30 Chicken sieht alles, tv- sene. 18 40 Amus.progr. 19 15 Ak tual). 20 00 Journ 20 15 Liebe m Fesseln (The affair), speelfilm. 21 45 Inform progr 22.30 Aktual. 23.00 Misdaadserie. 0 45-0.50 Journ. DUITSLAND II 18.20 Slapsticks 18 40 Slapsticks 18.57 Progr.overz 19.00 Journ. 19.30 Buit. report. 20.15 Ein Fall fuer zwei. tv-sene. 21.15 Inform, progr. 22.00 Aktual 22.20 Kultur magaz. 22.50 Sport 23 20 Die vier Musketiers - DUITSLAND III 18.00 Kinderserie. 18.30 Cursus ge- v rijetyasmaga/ schiedenis. 19 U 19 45 Journal 3 20 00 Journ. 20 15 Filmdocum. 2130 Inform progr BELGISCHE TV NET I 18.00 Kleuterprogr 18 15 Kleuter progr 18 30 Inform, progr 19 00 Ver- keerstips 19 07 Inform progr 19 37 Meded en Morgen 19 45 Nws 20 10 Wi.i-rrr.jn 20 li An speelfilm. 22 00 Film report 22.50- 23 05 Nws NET II 18.00 Kleuterprogr 18.15 Kleuter progr 18.30 Inform, progr 19 00 Ver - keerstips 19 07 Inform progr 19 37 Meded en Morgen 19 45 Nws 20 10 Weerman 20 15 Ontsnappingsroute, tv-sene. 21.05 Satirisch progr 21 30 Kunstprogr 21 55-22.25 Cultur. agenda. Regisseur Frans Weisz droomde er volgens eigen zeggen jaren lang van „een film met zang en dans" te kunnen maken. Die wens ging in 1975 in vervulling met „Rooie sien", de verfilming von Man us Spree's hoogbejarde volksstuk, waarvan Beppie Nooij en haar gezelschap tussen 1955 en 1968 meer dan 1500 ivorstellingen hebben gegeven. De versie-Weisz is vanavond bij de TROS te zie- Rooie Sien heeft de verhuizing van de planken naar het scherm goed doorstaan, onderging daarmee in zekere zin een verjongings kuur, al bleef ze natuurlijk een antieke tante. De makers t>an de film begingen trouwens niet de vergissing, uit de versleten stof een modern kleedje te knippen. Het moest een ouderwetse smartlap blijven. Dus werden het melodrama, het sentiment, de lach en de krokodillentraan, de deugd en de ondeugd onder een vergrootglas geschoven, net als voordien bij Beppie.Het eerste deel van de door veel vaderlands acteertalent gedragen film hoort helemaal aan Beppie Nooij met haar sappige uitbeelding van moeder Sien, de lichtekooi. Willeke Alberti maakt als de dochter met haar „naturel" goed iaat zij aan acteerervaring tekort komt. We zien Sientje op aannemelijke manier rijpen van een vrolijke, beweeglijke en avon tuurlijke jonge meid tot een verdrietige vrouw, die vindt, dat ze haar portie nu wel gehad heeft Tussen de hevige toestanden zijn heel aantrekkelijk oude cabaret liedjes gevlochten en Ruud Bos illustreerde ze muzikaal Camera man Ferenc Kalman Gall, die Weisz schitterend terzijde stond, filmde Rooie Sien in toarme kleuren en Massimo Gotz bracht de drie perioden, waarin het drama zich afspeelt (1912,1923 en 1932) geloofwaardig in beeld (Nederland 2, 20.27 uur). VRIJDAG 20 NOVEMBER HILVERSUM I 21.02(S) Nine O'clock Jazz 22.02 (S) Goal NOS 23 02-24 00 <S) Met het oog op morgen. VPRO 0 02 Rust zacht, met Joop van Tijn 2 02 Mu ziek terwijl u slaapt. 6.02 VPRO- ochtendwiidine HILVERSUM II VOO 18 10 Vervolg Info magaz. p F 1H SO I N Hl H PM tvl HEIDSVOORL 18 30 Dc Neder lands! Antillen VOO 18 40 Info ma gaz. 20 00 Mono NOS 21 00 Suara Maluku OS 21 40 Open School tijd RVU 22 10 Volksuniversiteiten HILVERSUM III NOS 18 04 De A vond spits 19 0ULH- Rock en Roll Methode VPRO 20 03 Ook zo 20 30 Radio Nome 22 03 De Radiola Improvisatie 22.30-24 00 Het VPRO Radiotheater presen teert Mia's andere wereld HILVERSUM IV NOS 20 00 (S) Europees Concertpo dium Berlun Filharmonisch Or kest klass muz (ca 20 35-20 55 Mu- ziekspiegel). 21.45-23 00 N OS- ZATERDAG 21 NOVEMBER HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws VARA 7 03 (S) Hallo hier Hilversum' (8 03 Din gen van de dag 10 30 (S) ZI 12 03 (S)Tussen starten finish 13 06(S)In dc Rooie Haan 15 02 (S) Muziek uit HILVERSUM II Nws 7 36 Aktua 8 00 Nws 8 11 Sport na sport 8 30 Nws. 8 33 Toe- raktua NOS 9 05 Gymn. voor de vrouw 9 15 Werkbank 9 25 Water standen 9 30 Nws TROS 9 32 Bos boom Bekooy. (10 30 Nws 11 30 Nws 11 32 Papua-Pot. documentai re O.S 11 56 Open Schooltijd. NOS 12.26 Nieuws voor land (13 30 Nws 14 00 Coulissen. (14 3C Nws 1500 Han en alleman (153C Nws 16 30 Nws 17 00 Aktua^-xtra kamerbreed 17.30 Nws 17.36 Ak HILVERSUM UI rock 10 03 PopsUUon 1103 non stop 12 03 Los vast 14 03 Op stap 1503 Disco-expres. 1603 NCRV-Zaterd»#.«rv»H HILVERSUM IV AVRO 7 00 Nws 7 02 (S) Piano-an 8 00 Nws 8 05 (Si Op een klein sta tionnetje, 's morgens in de vroegte. 9 00(Si Passe-partout 10 00(S)Con- ccrto mattinale 11 45 (Si Liever de lucht in 13 00 Nws 13 05 tS) Or pheus Chamber Orchestra Klass. muziek 14 40 (S) Instrumentaal trio moderne muziek 15 00 (S) Volks muziek uit Cambodja 15l5(S)Ope- ra met verzoening 16 00 (S) Klas siek met Caroline. 20 00 (S) Spaanse opera ouvertures 20 15 (S) Sopraan Leen Jongewaard en Robert Long in hun show

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5