S chuldge voelens waren misplaats' ZATERDAG 7 NOVEMBER 1981 VARIA PAGINA 29 Vioolpedagoog Herman Krebbers: te seew RUST «eeR M PrT LAMP.. KAM lKegKJ0 Hij zegt, geëmotioneerd: „Een week of drie geleden ben ik een hele lastige drempel overgegaan. Heb een moeilijke situatie doorbroken. Jaap van Zweden, mijn op volger bij het orkest, speelde het viool concert van Brahms, Ik ken hem goed, hij heeft bij mij les gehad, we hebben veel gepraat, hij wilde van alles weten vóór en nadat hij had besloten de benoeming tot concertmeester aan te nemen. Ik wou bij dat concert zijn. Maar ik heb het orkest, na het ongeluk, twee jaar gemeden als de pest. Kon er niet toe komen naar een con cert te gaan. Dat is toch te krankzinnig om los te lopen?" Kijkt me aan en zegt: ,,Ik ben, na zijn optreden, naar zijn kamer gegaan. Ik stond te trillen. Zag op tegen de sfeer, dacht tegelijk: wat heb ik hier te zoeken. En ik had nog steeds het gevoel, dat ik het orkest in de steek heb gelaten. Bernard Haitink herkende in de kamer ernaast mijn stap, kwam naar buiten en zei: verdomd. Wat vind ik dat moedig van je, toen hij mij zag staan. Toen waren de zenuwen verdwenen. De orkestleden kwamen op me af, waren hartelijk, ik werd door vrouwelijke leden van het orkest omhelsd, er werd gezegd: we missen je dagelijks. Dat was een enorme opluchting voor me, een onvergetelijke dag. Er kwam bij, dat ik het orkest weer zag en hoorde en dat het een enorm cadeau voor me was te weten dat de zaak zo fantastisch is opgelost. Die gevoelens van schuld waren twee jaar lang misplaatst geweest". Schuldgevoelens en gevoel voor verantwoordelijk heid. ze zijn Krebbers (58) nooit vreemd geweest. „Je streeft naar perfectie, op het onmenselijke af', zei hij een aantal jaren geleden in een gesprek. De kranteberichten, waarin ruim twee jaar geleden melding werd gemaakt van het einde van zijn violis tencarrière als gevolg van het zeil-ongeluk, onder ging hij als een opluchting: „De mensen wisten dat ik niet liep te „spijbelen",als ze me zonder viool za gen". „Dat gevoel voor verantwoordelijkheid is er wel inge stampt door mijn vader. Ik had niet te kiezen. Ik was vijfenhalf toen mijn vader besliste, dat het de viool zou worden. Daar kwam ook nog een financieel as pect bij. Mijn ouders waren niet in de gelegenheid een piano te kopen, maar konden op het dorp wel een viool voor me lenen. Als jongetje kreeg ik een enorme verantwoordelijkheid op mijn schouders. Vader wilde, dat de lessen perfect waren; we kon den ons thuis niet permitteren, dat ik er een jaartje langer over zou doen dan nodig was. Toen ik negen of tien was en op het podium verscheen, moest het zeker perfect klinken. Je ontkomt niet aan een enor me verantwoording ten opzichte van het vak. Mu ziek is orde. Die kun je niet doorbreken door maar een beetje aan te doen". „Mijn leerlingen hebben het hier heilig, vergeleken bij waar ik voorstond. De sociale omstandigheden zijn ook wel wat anders dan in het begin van de jaren dertig. Jongelui gaan het huis uit, op kamers. Ik had het er veel moeilijker mee. Maar je merkt toch, dat grote talenten door hun begaafdheid problemen in hun jeugd hebben. Iemand als Frank Zimmerman, een jongen van vijftien en een groot talent, die ik in Dusseldorf lesgeef, kan zich niet permitteren zonder viool op vakantie te gaan. Ik ken dat. Ik hou ervan op vakantie naar de bergen te gaan. Naar Zwitser land. Niet om te skiën, wel om te wandelen. Soms zat daar een toernee naar Italië als solist achter. Na de wandeling werd elke morgen, van tien tot half één, de viool gepakt". „Nee. ik ben geen gemakkelijk pedagoog. Dat streven naar perfectie - dat gaat samen met een soort fanatis me ten opzichte van je beroep. Leerlingen, die daar niet tegen kunnen, hoef ik niet. Maar ik kan langza merhand vierentwintig uur per dag lesgeven. Men sen. die bij me komen, zijn ook bereid onder die druk te staan. Ik ben ook niet het type, dat alléén maar lesgeeft. Pedagogie heeft veel te maken met filosofie en psychologie, hoewel ik daar helemaal niet zo dol op ben. Het is niet moeilijk een leerling te stimuleren als je jezelf voor honderdtwintig procent geeft. Je moet weten waar het plafond van de leer ling ligt om hem daar bovenuit te helpen komen. Ik ben niet zo moeilijk voor ze omdat ik de pest aan ze heb nee, omdat ik voel dat het erin zit. Een leerling, die geen kritiek kan verdragen - die moet niet bij mij komen". „Er is in mijn leven nu een fase gekomen, waarin ik van de pedagogische kant van mijn beroep een on gelooflijke satisfactie heb. Een groot probleem is, dat veel mensen zeggen: ach, als het in het orkest niet meer loopt, kan ik altijd nog gaan lesgeven. Dan is de pedagogie nog goed genoeg. Dat vind ik een discriminatie van de pedagogie. Als je er - op je veer tigste bijvoorbeeld - totaal geen ervaring in hebt, gaat het niet. Dat is, na het ongeluk, mijn geluk ge weest. Dat ik er al zo lang in werkzaam was. Ik kon in Amsterdam en Dusseldorf gewoon doorgaan. Pas nu weet ik hoe enorm veel ervaring ik in die 47 jaar op het podium heb opgedaan. Het komt, als uit een tweede leven, allemaal naar boven. Het is een onuit puttelijke bron. Je voelt je een soort apostel". In het Amsterdamse Concertgebouw zijn deze week de eerste drie boeken aangeboden in een serie biografieën van kunstenaars aan de drie mensen, die in deze werken zijn geportretteerd: Willem Sandberg, Josepha Mendels en Herman Krebbers. Bij Krebbers ging de presentatie van het door Tony van Verre opgetekende portret vergezeld van de verschijning van een platenal- bum. Phonogram en CBS brachten daarin de belangrijkste opnamen van de Krebbers bijeen: de vioolconcerten van Brahms en Beethoven met het Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink, de Mozart-concerten kv 211 en 218 met het Nederlands Kamerorkest on der David Zinman en Vivaldi's „Vier Jaargetij den" met het Amsterdams Kamerorkest. Sinds tientallen jaren speelt Krebbers een be langrijke rol in het Nederlandse muziekwezen, als concertmeester, als solist, als pedagoog. Do ceert nu viool aan de conservatoria te Amster dam en Dusseldorf. De biografie van Krebbers - gebaseerd op de ra- dio-gesprekken met Tony van Verre - verscheen bij Meulenhoff Nederland, in samenwerking met Uniepers BV. Titel: „Omzien in rok". De uitspraken óver Krebbers op deze pagina zijn er aan ontleend. -QA .pe ZONPH&P éAAT ■f INAAL- NAAR DÉ KNOP PEN iNprC WNP... &PANNIN6ÉM tePAN- MIN&ÉM WÉÉ-T J'J ÉR AWA. BCMÉNAAKJ ee&NNÉN _Mte- SjCMIÉN EÉN eoep IDEE „MAAR Hoe PAK JE PAf AAM IK vRÉÉteDÉ HÉT" AU „OOK JIJ weei' oPuctefeiNS Kief. AVAR IK KÉNte JE veeu S5TÉPK<e daar AAN MET nof_ Je JE AlACWmeEC/EC MO MAAS ZIE.1 Artf. HB& JE EE? I/BSC HIMCEIS LAsr i/AAj- FRED BASSET De belevenissen van Jommeke Qjj (JROEXE MASKERS I F F Al is MA PTIFPTIE L A 7BP I Kom.Filiberkeze liggen te ronken ^7 w -1 i \mmji in f i J Herman Krebbers De presentatie van het Krebbers-portret ging van de week gepaard met de verschijning van een platenal- bum, dat vijf vertolkingen van Krebbers bevat. Voor iemand, die na een concert eens heeft gezegd: „Ik heb vanavond binnen het bereik van mijn talent een topprestatie geleverd en daar is nu niets meer van over" moet de grammofoonplaat een mooi ver schijnsel zijn. „Ja", zegt Krebbers. „Ik ben iets kwijt, dat nu vastligt. Het belang van de uitgave ligt in het verlengde van het boek. Er is niet alleen iets te lezen over mijn pedagogische aanpak, er is ook iets van te beluiste ren. Ik ben er wel tevreden mee. Het is een bepaald document en zal dat nog wel een paar jaar blijven. Ik heb de opnamen zelf kunnen uitzoeken. Wie bij Vi valdi een historisch gerichte interpretatie verwacht, zal bedrogen uitkomen. Het is een geromantiseerde vertolking. Ik heb me in de nieuwe opvattingen over Barok-vertolkingen niet gespecialiseerd. Ik heb er respect voor, maar ik weet er niets van". „Er is voor vertolkingen, waarin naar een authentieke benadering wordt gezocht een grote markt. Daarom respecteer ik ze ook. Ik zit, zeker na het ongeluk, veel in jury's. Daar hoor je violisten uit de hele we reld. Laatst, in Munchen werd zevenenvijftig keer een solo-sonate van Bach gespeeld. Je hoort dan leerlingen van alle belangrijke muziekpedagogen. Bij die gelegenheden merk je, dat de historiserende vertolkingen de bestaande interpretaties niet zullen verdringen. Ik hou - in de solo-sonates van Bach bijvoorbeeld van een rijke, warme, volle toon. Nee, zeggen de anderen, geen vibrato. Ik ben er niet mee opgegroeid, ik zou me een charletan voelen als ik het zou proberen". Herman Krebbers. niet langer concertmeester en so list. Muziekpedagoog. Hij kijkt naar zijn handen. „Iedere musicus is altijd bang dat er wat zal gebeu ren. Een hoornblazer kan last krijgen met zijn gebit. Een pianist of een violist heeft zorgen over zijn han den. De beslissing om er mee te stoppen is mij uit handen genomen. Ik heb nog steeds het gevoel, dat dat van bovenaf gekomen is. Je merkt het niet, ik kan mijn leerlingen voorspelen. Lang spelen gaat niet meer. Als de handicap zichtbaar zou zijn ge weest, als ik een hand had moeten missen, geloof ik niet dat ik in de pedagogie verder zou zijn gegaan. Er zit in invaliditeit een element, dat negatief op je leerlingen werkt. Ik geloof, dat ik dan een ander be roep had gekozen' CEES CIJSOUW Agenda Amstelmeer 6 vn Haypoint nr Singapo- Nedlloyd Caledonia 5 vn Rotterdam r Kleine vaart Aat-V 6 vn Rotterdam nr Gunnes, Normand Express 5 200 n Tenerife nr Waterford. Norstar 5 vn Rotterdam nr Huil, Oost-Vlieland 5 25 w Pasajes nr Bilbao, Pergo 5 te Rotterdam, Proton 6 te Rotterdam. Raamgracht 6 te Rotterdam, Ringgracht 5 15 no Kristiansund nr Am sterdam. Schoener 5 40 nwe Algiers nr Scheve- ningerv Situla 5 t.a. rede Villa Oliva. Stella Orion 5 150 n Villano nr Barcelo- Lagos. Stella Rigel 5 60 z St Maarten Vedette 6 te Rotterdam. Yolanda 5 te Rotterdam. Grote vaart Acmaea 5 vn Callao nr Guayaquil. Alkmaar 5 245 wzw Finisterre nr La- guaira. Alphacca 5 105 zw Finisterre nr Saint Malo. Amstelbrink 5 vn Galveston nr Port Said. Amstelland 5 vn Santos nr Rio de Janei- Amstelwal 85 420 z Flores nr USA, Atlantic Star 5 630 wzw Hebriden nr verpool. Buena Vista 85 te Rotterdam. Chevron Kentucky 6 vn Pascagoula. Coral Isis 5 vn Marseille nr Tampico, Daphne 4 te Flotta. Dockexpress-11 5 80 nwq Kreta nr Po Said. Dockexpress-12 5 45 o Taiwan nr Yoki Flevoland 85 te Bremen, Fossa rus 7 te Djeddah verw. Gardenia 4 vn Benghazi nr Napels. Honolulu 6 te Baltimore. Largsbay 6 te Hamburg. Lepton 9 thv Lymebay v Meerdrecht 5 vn Mina al Fahal nr Suez. Ameta 5 390 zw Lagos nr Caracao. Mountsbay 6 te Singapore. Nedlloyd Amsterdam 6 vn Lyttelton nr Wellington. Nedlloyd Baltimore 5 220 z Borabora nr Soerabaya. Nedlloyd Bangkok 5 110 nno Hawaii nr Nedlloyd Dgjima 5 45 zo Messina nr Port Said. Nedlloyd Fremantle 5 280 wzw Esperan- Nedlloyd Hoorn 5 te Le Havi Nedlloyd Kimberley 5 vn Balboa nr Los Angeles. Nedlloyd Linge 6 te Mauritius. Nedlloyd Madison 5 90 o Malta nr Port Said. Nedlloyd Niger 6B te Rotterdam. Nedlloyd Nile 85 vn Freetown nr Mon- Nedlloyd Rockanje 5 82 ozo Malaga nr New York. Nedlloyd Streefkerk 5 vn Callao nr An- Niso 6 te Lymebay verw. Noordzee 8 te Melbourne verw, Nomed Thor 5 100 n Azoren nr Wil mington. Prins Maurits 5 te Palembang. Scherpendrecht 5 vn Longbeach nr La Plata River. Vitrea 5 vn Cristobal nr Malmoe. Voldendam 6 vn Boston nr St Maarten. Watergeus 5 120 n Dakar nr Rotterdam. Waterland 5 te Port HtfCOUlt Bioscopen Leiden LUXOR (121239): "Excalibur", da 14.30, 18.45 en 21.30 uur, 12 jr. CAMERA (124919): "Een brug te ver", da. 20.00 uur, al. Kindermatinee: "Popeye, met spinazie Nachtvoorstelling: "Jabberwocky", vr. en za. 23.30 uur. 16 jr LIDO 1 (124130): "Hoge hakken, echte liefde", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. zo. ook 16.45 uur, 12 jr. LIDO 4 "Het meisje met het rode haar", da. 14.30. 19 00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 12 jr STUDIO (133210): "History of the world, part 1". da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al. TRIANON (123875): "Escape to victo- rv", da. 14 30. 19 00 en 21.15 uur. zo 14.15, 16 30,19 00 en 21.15 ur. 16 jr REX (125414): "Memones of Miss Ag gie". da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15. 16.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: "Pypjes drop", za. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1 "Hoge hakken, echte liefde", da. 19.00 en 21.30 uur, do., vr .ma. en di. Rijkmuseum van Geologie en Mineralo gie - Hooglandse Kerkgracht 17, t/m 3/1/ '82, 'Evolutie van beenvissen', ma t/m vr van 10-17 uur, zo van 14-17 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapen burg 28. t/m 3/1/'82, 'Vondsten uit verle den land', ma t/m z van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, t/m 3/1T82, 'Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden. Nahua's van heden', ma t m za van 10-17 uur. zo en feestdagen van 13-17 uur. Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Singel 28-32, t/m 29/11, 'Nederlandse vormgeving', ma t/m za van 10-17 uur. zo van 13-17 uur Foyer LAK-Theater - t/m 17/12. tentoon stelling van Gideon Sinvani. ma t/m vr van 10-17 30 uur LAK-Galerie academiegebouw - Rapen burg 73. t/m 15/12, tentoonstelling Tys Veraart, ma t/m vr van 10-18 uur Kunstcentrum Lange Mare - Lange Ma re 37. nov.. tekeningen Peter de Ru. do 19-21 uur en za van 12-17 uur Museum Boerhaave - Steenstraat la. t/m feb '82. 'Mooie klokken, beste kijkers ook 13.30 uur, zo. 16.00, 19.00 en 21.30 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Oom Ferdinand en de toverdrank", za., zo. en woe. 13.45 uur Nachtvoorstelling: "The Car", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Hoge hakken, echte liefde", da. 13.30, 19.00 en 21.30 uur, zo. 13.15. 16 30. 19.00 en 21.30 ur. 12 jr. Nachtvoorstelling: "Up in smoke'. za. 24.00 uur. 16 jr. EURO 3: "Hot bubblegum", da. 13.30, 18.30 en 21.00 uur. zo. ook 16.00 uur. 12 EURO 4 "The beyond da. 13.30, 18 45 en 21.15 uur, zo. ook 16.15 uur, za. ook 24 00 uur. 16 jr. Bioscoop Voorschoten woe 16.00 i "Het meisje met het rode haar', do., n di. en woe 20.30 uur. vr en za. 21.15 u zo 21 00 uur. 12 jr Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1 'Het meisje met het rode haar", da 14 45. 18 45 en 21.15 uur. 12 jr. CITY 2: "Ordinary people", da. 18 45 en 21.15 uur. do., vr., zo., ma. en di. ook 14 45 uur. al. Kindermatinee: 'Twee jongens en een oude auto", woe. en za. 14.45 uur CITY 3 "Chnstiane F da. 14.45. 18.45 en 2115 uur. 12 jr CITY 4 "One flew over the cuckoo's nest", da. 14 45.18 45 en 21.15 uur. 16 jr. VAN DRUIVEN CUfoulii i* «en taart behoeft te maken Klofl een beslag van 3 eterrn* 25 gr gei i Leg in een Ucht beboterde te krygrn Lukt pellen Al* druivepibe* iptude relletje* r moeten af me*j e iT^G «et het ei mengsel er over en ret hete oven Strooi na 3$ en geeft er dan een lepel bij WINA BORN Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13 00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoe kuur: 13 45-14.30 uur. Avondbezoekuur: 18 30-19.30 uur Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur. (Niet r dan 2 bezoekers per patiënt) Sportmedisch Advies Centrum blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Zieken- huis. Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18 30-19 30 uur Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur. van 14.00-14 45 uur en van 18 30 19 30 uur Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12 00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15 00-16.00 uur en van 18.30-19 30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18 30 uur. C.C.U. (hartbewaking) dagelijks van 14.15-14.45 en van 19.00-19.30 Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle pattenten behalve kinde renzijn de bezoekuren als ixtlgt Elke dag 14.15-15.00 uur en 18.30- 19 30 uur Avondbezockuur afdeling Verlos kunde 18 00-19 00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks: 15.00-15 45 uur en 18 30- 19 00 uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag 14 15-15 00 uur en 18 30- 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le<-en 2e klas 11-11.30 uur, 13.30-14.15 uur en 18 30-19 30 uur. 3e klas: 13.30-14 15 uur en 1830-19.30 uur Kraamadcling 13.30-14 45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18 00 18 30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000) i 10-16 i i 13-16 Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4. t'm 18/11, Fototentoonstelling van werk van John Hartfleld, ma. do 12 30-20 30 uur; woe 10-20.30 uur; vr 10-17 30 uur, za van 10-13 uur. Art-tea-house De Oude Rijn Stille Ma re 4. t/m 30/11. tentoonstelling van olie verfschilderijen en keramn k van Peter Willems. di tm za van 10-18 uur. do tot 21 uur. zo 11-17 uur cf£hidcrllieuiiis 7 november 1981 Honderd jaar geleden stond in de krant: Een landlooper, die Maan dag IL in de buurtschap Tonsel. gemeente Ermeloo nabij Har derwijk kwam om als koloniaal uoor de Oost te teekenen maar werd afgekeurd, kwam des avonds te ongeveer 7 uren bij den boer Vliek om nachlloQies vragen. Toen de man hem dit weigerde omdat hij reeds ie mand herberging voor dien nacht beloofd had. zeidehij.dat hij dan den boel in brand zou steken. Na dit ten uitttoer ge bracht te hebben, ging hij we der naar den boer en zeide hem, dat zijn plan gelukt was en dat de vlammen reeds opgestegen. Hierop werd de misdadiger ge grepen en aan eene juist aanko mende militaire patrouille overgegeven, die hem, stevig met touuen gebonden, naar Harderwijk bracht en achter het slot zette De brand heeft zich bepaald bij een hooiberg en een korenberg, wat te dan ken is aan de hulp van vele toe schouwers, die met emmers wa- ter en door het gooien van aar de zooveel mogelijk hielpen blusschen. alsmede door de hulp van twee brandspuiten, die uit Harderwijk afgezonden waren De boer heeft eene schade van 1500 Niets was geassureerd Vijftig jaar geleden Bij de Hongaarsche gemeente Paszto aan de Theiss zijn de resten gevonden uan een meer dan 4000 jaar oude nederzet ting Het betreft hier praehisto- rische versterk mgswerken De woonhuizen der nederzetting Zijn met diepe grachten omge- ivn De bloeitijd der nederzet ting moet gevallen zijn in de eerste helft van het bronzen tijdperk, ongeveer 2400 jaar vóór hel begin onzer jaartel ling Adi'Hallo Hallo Voor de werkloozen Hebben wij besloten ons prima Hollandseh rund- vleesch tegen de laagste pnjzen te geven 3 pond runderlappen f 1 00 2'A pond runderrollade f I 00. lappen per pond f 0 35. nblappen per pond f 0 40. bief stuk per pond 0 80 Aanbeta lend Wed C Zwetsloot, 2de Groenesteeg 36. Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 29