De natuur in met Joop Wannerhoven
Parttimers snei weer op straat
EZERS SCHRIJVEN
WOENSDAG 4 NOVEMBER 1981
STREEK
PAGINA 2'
VOORHOUT - "Voort draaien mijn pedalen, gelukkig, het
hek naar het Lisser bos is open. Ik neem de oude zand
weg. Boven de polders vliegen de bonte lenteherauten,
de kieviten. Dol en geestdriftig blij, dat het een mooie
dag belooft te worden".
Zo luiden enkele willekeurige re
gels uit het boekje 'Zwerven
door de randstad' dat het Voor-
houtse gemeenteraadslid en na
tuurliefhebber Joop Warmenho-
ven dezer dagen het licht deed
Het is Joops tweede in boekvorm
verschenen pennevrucht, want
eerder viel van de toen op de
plaatselijke historie gerichte ver-
halenboom de bundel "Kent U
ze nog...de Voorhouters"?
Warmenhovens laatste foto- en ver
halenboek is echter op een wij
der gebied georiënteerd. Niet al
leen komt zijn geboortegrond de
bollenstreek aan bod maar ook
brengt hij ondermeer de Reeu-
wijkse plassen, het Haagse wa
terwingebied en de duinen onder
de aandacht van zijn lezers.
Vooral op de fauna en dan met na
me de vogels,maar ook de flora
hebben de Voorhoutse schrijver/
bouwkundige deze keer geïnspi
reerd. Al van jongs af aan heeft
die belangstelling voor de natuur
er bij net tegenwoordige raadslid
ingezeten. "Niet dat mijn vader
er zo'n uitgesproken belangstel
ling voor had maar ik vergeet
nooit dat hij het was die me als
vierjarige op een nest waterhoen
tjes attent maakte".
Ongeveer hetzelfde heeft Warmen-
hoven met zijn door eigen foto's
verluchtigde boekje voor. "Ik wil
ermee de belangstelling van ou
ders voor dc natuur wekken.
Dan kunnen die er hun kroost op
hün beurt weer opmerkzaam op
maken", vertelt de zichzelf graag
als verhalenverteller typerende
auteur.
100 hutten
Ervaring in het bij kinderen be
langstelling wekken voor de na
tuur deed hij op als voorzitter
van de plaatselijke jeugdnatuur-
wacht, welke vrijetijdsbesteding
hij 26 jaar heeft beoefend. En
hierbij ontdekte hij naar zijn zeg
gen de waarde van de interesse
die óüders voor de natuur moe
ten hebben, willen kinderen er
ooit oog voor krijgen.
Overigens is er volgens de 55 -jarige
schrijver op dit terrein in de afge
lopen jaren al veel ten goede ver
anderd Hij meent zelfs dat de te
levisie -hoe strijdig dit ook
klinkt- het respect voor de na
tuurlijke omgeving heeft aange
wakkerd. "En nu laten de men
sen die kijkkast steeds vaker uit
en kijken eens wat meer om zich
De auteur van 'Zwerven door de randstad' en zijn echtgenote die de met de hand geschreven concepten op de
typemachine voor de drukker gereed maakte.
heen". En dat is volgens hem de natuur, en dan in het bijzon- dacht best waard
meer dan de moeite waard want der de randstedelijke, is die aan- Hii hoopt dan ook dat hel lezen en
kijken in zijn werkje ertoe zal bij
dragen dat het moois dat er nu
nog is ook behouden zal blijven.
Want: "Waar je van gaat houden
dat wil je ook beschermen", zo
luidt zijn even eenvoudige als
ware filosofie.
Warmenhoven is er voor zijn na
tuurverkenningen natuurlijk zelf
op uitgetrokken en heeft er. zoa1*
hij zegt. in heel Zuid Holland wel
zo'n 100 observatiehutten voor
gebouwd. In deze maaksels kon
hij dan ongestoord het beoogde
vogelpaar of een gehele kolonie
in de gaten houden. Voor de
bouw van weidehutjes nep hij
vaak de hulp in van de zoon of
dochter van de boer op wiens
weiland hij toevallig verbleef
Dezen vroeg hij dan om de door
hem op zo'n 15 meter van het te
bespieden object gebouwde hut
elke dag een stukje op te schui
ven. Op die manier merkten de
vogels niet dat er langzaam maar
zeker iets in hun omgeving ver
anderde en kon dc vogelwachter,
wanneer de uitkijkplaats tot op
zo'n 3 meter van de bewuste
broedplaats was genaderd, onge
hinderd de vogelbewegingen be
spieden. Hierbij maakte hij,
menselijk slim, gebruik van het
feit dat vogels niet zo goed kun
nen tellen.
"Het beste is om zo'n hut met twee
mensen te naderen en één dan
weer te laten vertrekken. Op die
manier menen de dieren dat met
de vertrekkende persoon tevens
het gevaar is geweken en wanen
ze zich onbedreigd".
Zo heeft warmenhoven eens 38 uur
een reigerfamilie in het oog ge
houden terwijl hy tegelijkertijd
een nest jonge kauwen onder
zijn zitbankje voerde. "Dat voe
ren moest wel om hun fdotyt.
waar de reigers van schrokken,
te laten ophouden".
Niet wetenschappelijk
Natuurliefhebber Warmenhoven
schryft op een gemoedelijk ver
tellende en onderhoudende toon
en schroomt niet af en toe zich
rechtstreeks tot de lezer te wen
den. "Ik schrijf alsof de mensen
tegenover me aan tafel zitten, dat
werkt het beste. Ik heb ook geen
wetenschappelijke pretentie
want dat snappen de mensen
toch niet."
De 20 hoofdstukjes in het 161 blad
zijden tellende boek zijn in dc ik
vorm geschreven anecdotischc
ervaringen van de schrijver in de
natuur. IIij geeft weer wat hij ziet
en vooral hoe hij het gebodene
ervaart: overweldigend soms en
met name spreekt het boekdelen
over hoé de schrijver zich in die
natuur thuisvoelt en ervan ge
niét. Soms zelfs op een aansteke
lijke wijze alsof de lezer met hem
meefietst en -kijkt en -ervaart
Overigens heeft hij al weer een der
de boekwerk op stapel staan De
titel ervan is al bekend 'Bollen-
bazen waren geen bollebozen.'
Er staat echter nog geen letter
van op papier. "Maar die heb ik
wel al in mijn hoofd zitten", al
dus de ondernemende schrnver
HANS SONDERS
Bij Van Weizen in Bodegraven
BODEGRAVEN - Een
groot deel van de 46 tijde
lijke werkkrachten van de
banketwarenfabriek P.A.
van Welzen's Bakkerijen
n.v. uit Bodegraven is vo
rige maand tijdens de
proeftijd ontslagen. Vol
gens H.J. Hoogendoorn,
de directeur van het be
drijf, was het ontslag
noodzakelijk omdat door
technische problemen en
het uitblijven van ver
wachte orders geen werk
meer was voor de 29 part
timers.
Drie part-time werkneemsters zijn
het echter niet eens met hun ont
slag. De tijdelijke werkkrachten
menen dat er helemaal geen
sprake is geweest van een proef
tijd en dat Hoogendoorn zodoen
de geen gebruik mocht maken
van die regeling. "Noch tijdens
het sollicitatiegesprek, noch in
het arbeidscontract is iets ver
meld over een proeftijd van twee
maanden", aldus Ingrid van Eek,
één van de drie meisjes die tegen
het ontslag hebben geprotes
teerd.
De meisjes hebben een advocaat in
de arm genomen, wat tot gevolg
heeft gehad dat zij vandaag weer
bij Van Weizen werken. Volgens
Hoogendoorn kunneji de drie
part-timers weer aan de slag bij
zijn bedrijf omdat de technische
problemen zijn opgelost en het
aantal orders weer aantrekt.
Dat juist deze drie meisjes weer bij
het bedrijf kunnen beginnen, wil
volgens de directeur helemaal
niet zeggen dat het ontslag on
rechtmatig is geweest. "Zij heb
ben voortdurend met mij contact
gehad. Ik vind het dan voor de
hand liggen dat zij ook als eerste
weer beginnen". 1
Hoogendoorn ontkent dat er tij
dens de sollicitatiegesprekken
niets is gezegd over een proef
tijd. "Ik weet zeker dat dat is ge
beurd. Ook hebben zij een ver
klaring getekend waarin staat
dat zij akkoord gaan met de be
palingen in de cao voor de sui
kerverwerkende industrie. In die
cao staat dat zij een proeftijd
hebben van twee maanden. Ik
zie niet in waarom er geen sprake
zou zijn van een proeftijd. Het
ontslag van de 29 tijdelijke werk
krachten is rechtmatig".
Misbruikt
Hoogendoorn vindt dat hij de
proeftijdregeling niet heeft mis
bruikt. "Tijdens een proeftijd
van twee maanden mag een
werkgever een werknemer ont
slaan zonder opgave van rede
nen. Zover zijn wij niet gegaan.
Wij hebben de part-timers duide
lijk verteld waarom zij zijn ont
slagen. Dat zij door het ontslag
teleurgesteld zijn, kan ik goed
begrijpen. Het is voor die men
sen natuurlijk een tegenvaller,
maar dat is het voor ons ook".
'Nogmaals, ik vind dat wij volko
men correct zijn geweest. Als de
part-timers zeggen dat hun niet
is verteld dat zij een proeftijd
hebben van twee maanden en ik
zeg dat dat wel het geval is ge
weest, dan is het hun woord te
genover het mijne".
Veel van de 29 tijdelijke werk
krachten zouden oorspronkelijk
werken van 24 september tot en
met 4 december. Hun werk be
stond voornamelijk uit ïnpak-
werk en licht bakkerijwerk, zoals
het vervoeren van bakplaten en
dergelijke.
Het werk van de 29 part-timers
kwam op de tocht te staan loen
in oktober een produktieband
waarop koekjes, sprits en derge
lijke werden gemaakt voordu
rend uitviel. Hoogendoorn: "we
konden de mensen niet op ande
re produktiebanden inzetten
want er waren niet genoeg be
stellingen voor de produkten die
daarop worden gemaakt. Uit
kwaliteitsoverwegingen kunnen
we produkten niet opslaan tot er
wel belangstelling voor is", aldus
Hoogendoorn.
Nu de produktieband weer draait
en het aantal orders weer aan
trekt wil Hoogendoorn behalve
de drie meisjes die vandaag weer
in dienst zijn getreden, de ko
mende weken meer ontslagen
part-timers terughalen. "Ik wil
echter bij niemand verwachtin
gen wekken die ik misschien
niet kan waarmaken".
Proeftijd
Volgens Piet Lodiers, districtsbe
stuurder van de voedingsbond
FNV maken de ontslagen werk
nemers een goede kans door de
rechter in het gelijk te worden
gesteld wanneer zij hun zaak in
handen geven van een advocaat.
De werknemers kunnen name
lijk, volgens Lodiers, bezwaar
maken tegen het feit dat Hoogen
doorn de proeftijdregeling in de
cao heeft gebruikt om ze te ont
slaan, tefwijl hij de werkkrach
ten de cao niet heelt laten lezen
en de proeftijd ook niet in het ar
beidscontract heeft vermeld. Als
H.J. Hoogendoorn. directeur van
Van Weizen: "het is hun woord te
genover het mijne".
de werknemers volhouden voor
de rechter dat ook in het sollici
tatiegesprek niets over een
proeftijd is gezegd, kan een rech
ter hen in het gelijk stellen door
het aannemelijk te achten dat de
part-timers niet op de hoogte wa
ren van het bestaan van een
proeftijd.
L,
4 V v
Het plaatsen van brieven van lezers betekent niét dat de
redactie dc daarin weergegeven mening ondet schrijft.
Brieven kunnen van redactie'wege worden ingekort.
Kernenergie (2)
Nou
r bent,
u schrijft zo mannelijk), dat is
nog eens duidelijke taal. In uw
brief in deze krant zegt u dat het
ieders goed recht is om voor of
tegen iets te zijn. Maar dat recht
laat u dan wel gepaard gaan met
een "hooivork voor je donder. En
terecht".
Dat is nog eens aanpakken. Ik kan
uw redenering wel volgen hoor.
Door die straling ten gevolge van
kernenergie neemt de woning
nood wel af, of anders door de
grote boem waar die "eenzijdige
vredesbewegingen" zo bang
voor zijn, en bovendien is er nog
de hooivork. U schrijft dat u wel
weet uit welke richting de wind
waait. Zo zo. Moet u er eens een
molentje in opsteken, kan gul
dens schelen op uw elektrici
teitsrekening. Of, in mijn geval,
roebels.
Het is natuurlijk lastig als je, zoals
ik, een "meeloper" bent in anti
kernenergie demonstraties.
Want dan moet je wel elke keer
naar het grenswisselkantoor.
Tsja, V D en de huisbaas ac
cepteren geen roebels. Maar
goed, je moet wat over hebben in
je strijd voor een leefbare wereld.
Ik moet mijn brief hier helaas
bëeindigen, meneer Braggaar. Ik
hoor de postbode aankomen.
Even kijken of mijn nieuwe che
que van de kameraad uit Moskou
i erbij zit. Want mijn wodka is op
en in mijn anti-Dodewaard but
ton zit een groot gat. Dag meneer
Braggaar, als u nog terug wilt
schrijven, moet u snel zijn. Ik ga
binnenkort op wintersport
vakantie. Mag u raden waarvan
en waar naar toe. Met kameraad
schappelijke groeten.
Hans de la Mar
Haarlemmerstraat 24
Leiden
Kernenergie (3)
P.s. Op 21 november is er een grote
landelijke demonstratie tegen
e kernwapens. Zie ik u met
hooivork op de 21ste om half elf
op het Schuttersveld? Daar ver
trekken dan de bussen met de
Leidse terroristen. Zo'n 25 bus
sen vol.
"Afgezien van het feit dat de groot
ste schreeuwlelijken meestal
geen bal verstand hebben van
kernenergie...". "De anti-kerne-
nergiebeweging is maar een van
de anti-democratische bewegin
gen in Nederland", "...de eenzij
dige vredesbeweging, de terro
ristische kraakbeweging...".
Dit zijn nog maar enkele van de
leugens en vieze woorden die
D.C.J. Braggaar in zijn stukje
hanteerde. Heeft Braggaar eigen
lijk ooit serieus naar de argu
menten van de betreffende groe
peringen geluisterd? Dat lijkt
mij niet het geval. Ik heb in e)k
geval niet bij Dodev/aard in het
traangas gestaan omdat ik de de
mocratie om zeep wou helpen.
Wie is er dan de grootste
schreeuwlelijk?
Ik wil niet breedvoerig gaan c
over het domme van deze r
van meningsuiting of in dezelfde
schreeuw- en scheldstijl een
stukje schrijven. Ik geef Brag
gaar en al die andere onnaden
kende mensen allen de raad om
eens na te denken over de argu
menten van vredes- en anti-kern
energie- en kraakbeweging in
plaats van zomaar een generali
serend briefje neer te pennen.
Dat mensen zich terecht bedreigd
kunnen voelen door de gevaren
van kernenergie en een
atoomoorlog (wat zei Reagan
laatst ook alweer over een "mo
gelijk beperkte atoomoorlog" in
Europa?) komt niet bij hen op.
Geertje van der Sterre
Erikalaan 10
Leiderdorp
Kernenergie (4)
"In Dodewaard hoef je geen anti
kernenergie button meer buiten
te dragen, anders krijg je een
hooivork door je donder. En te
recht, want ze hebben het ernaar
gemaakt". Alleen al dit citaat (de
ze krant van 29-10) bewijst dat D.
Braggaar een aanhanger is van
de "theorie" van het "gesundes
Volksempfinden", en geeft te
vens aan dat genoemde heer
daarmee moreel het recht heeft
verspeeld zich zo huichelachtig
bezorgd te tonen over de ver
meende schendingen van de de
mocratie in het tegenwoordige
Nederland.
Wat is het verschil tussen wat hij
voorstaat en hetgeen hij wenst te
bestrijden? Zijn middel is in elk
geval erger dan de kwaal.
F. Merkelijn
Champignon 16
Alphen aan den Rijn
Homofiel (3)
"Ik kan mij met de beste wil van de
wereld niet verplaatsen in de be
levingswereld van de heer Bril.
Probeer ik dit, dan bekruipen
mij gevoelens die ik niet aan het
papier wil toevertrouwen",
schrijft de heer C.J. Wisse in zijn
reactie d.d. 29 oktober in deze
krant. Het staat er niet met zo
veel woorden maar het is wel een
veroordeling van homofilie.
Hij vervolgt: "In onze samenleving
wordt een deel van het "volk"
dat afwijkt van het "normale" in
de watten gelegd en een ander
deel wordt verguisd". Wat die zin
bedoelt te betekenen weet ik
niet. Er had ook kunnen staan:
"In onze samenleving wordt een
deel van de aardappelen geap
precieerd en een ander deel voor
veevoeder gebruikt", want dat
slaat ook nergens op. Het meest
opmerkelijke is de slotzin van de
heer Wisse; "Maar naastenliefde
is voor mij wat anders dan per
soonlijke voorkeur". Uit de bo
ven geciteerde eerste zin is het
niet af te leiden.
Interessant is het bericht vlak
naast de brief van de heerWisse:
de perschef van de EO heeft ver
klaard dat de EO niet van plan is
om onder druk van acties haar
houding ten opzichte van homo
filie te wijzigen. Wanneer het niet
onder druk van buitenaf kan,
kan het dan door druk van bin
nenuit?
De EO pretendeert altijd Gods
Woord zo goed te begrijpen. Ik
heb een aantal jaren geleden een
dominee horen vertellen voor de
kwelbuis van het Eeuwijg Onmo
gelijke dat homofilie in strijd
was met Gods Woord. De notoir
homofiele dominee beriep zich
daarbij op het verhaal van So
dom en Gomorra.
Meer dan tien jaar geleden heb ik
prof.dr. H. Renckens sj., hoogle
raar bijbelwetenschap toenter
tijd aan de Katholieke Theologi
sche Hogeschool in Amsterdam,
horen zeggen: "Een theoloog die
nog niet heeft begrepen dat het
verhaal van Sodom en Gomorra
niets met homosexualiteit te ma
ken heeft maar met schending
van het gastrecht, moet hoogno
dig bijbelwetenschap gaan stu
deren" En toch is dat met homo
sexualiteit niets te maken heb
bende verhaal een eigen leven
gaan leiden in onze zogeheten
culturele wereld, waardoor de
heer Wisse, die zich niet kan inle
ven in de belevingswereld van
homofielen, uitroept dat wan
neer hij probeert zich in te leven
in die belevingswereld hem ge
voelens bekruipen die hij niet
aan het papier wil toevertrou
wen.
Wanneer hij had geschreven dat
het gevoelens zijn die hij niet aan
het papier "kan" toevertrouwen,
zou ik er vrede mee hebben ge
had. want het is absoluut onmo
gelijk dat een heterofiel zich kan
inleven in de belevingswereld
van een homofiel; en omgekeerd.
Maar niet dit is hef belangrijkste.
Belangrijk zou zijn dat zowel de
EO als welke heterofiel dan ook
de moeite zou willen nemen om
Prediker 4, vs. 7-12, te lezen en te
overdenken. Dan zijn we in één
keer van alle ellende af.
J.A.F. Doove
Papengrachl 34
Leiden
Meneer Heijn
Mogelijk doordat ik mijn loopbaan
mocht beginnen als kruideniers
bediende (tegenwoordig heeft
men zoals bij zovele banen hier
voor een veel mooier klinkende
naam) las ik met spanning het
knappe journalistieke brouwsel
van het duo V&D in de Leidse
standsrubriek "Steeds" over
"meneer Heijn". Steeds weer
treft ons de ondersteuning van
deze kruisridders voor de under
dog. Nu weer voor een knaap die
enige weken blijkbaar de schap
pen mag vullen bij een kruidc-
niersbedrijf Schrijvend met het
"jonge grut" ontvangt deze
groep slechts het "zakcentje"
van 770,- per maand. Schande
riep de groep KWJ. Dit zijn de
"werkende" jongeren. Actie jon
gens! Boycotten die boel En
daar ging de groep naar de Haar
lemmerstraat. Of ze nou heel toe
vallig zelf een dagje vrij hadden,
die werkende jongeren is niet be
kend. Normaal gesproken zou je
zeggen; die jongeren werken na
tuurlijk overdag Nee ze namen
van hun zakgeld allemaal wat en
lieten daarvoor stencils drukken,
om de goegemeente eens te zeg
gen, welk een schandalige troep
het daar bg die kruidenier was.
En of die personeelsleden nou zei
den; wij hebben het hier goed en
verdienen behoorlijk. Niks mee
te maken. Wij voeren actie punt
uit. Gelukkig berichten het duo
V&D ons nog dat de FNV bond
ook woedend is. Goed die jongen
krijgt het toegestane loon, maar
dat is minder dan ze mogen ge
ven. Wat wil zo'n bedrijf. Zelf
even 'beslissen wat ze aan loon
aanbieden? Goed in het verleden
zijn alle werkgevers wel ver
plicht geweest als men van hoger
hand de lonen optrokken om
mee te gaan, of ze wilden of niet,
maar dat is wat anders. Met al die
soms stumperig aandoende ac
ties, denk ik, dat we de economie
niet zullen verbeteren. Integen
deel. We zullen met z'n allen mo
gelijk een beetie harder moeten
gaan werken. Laat die jongeman
waai over het gaat maar goed z'n
best doen en blij zijn dat hij voor
lopig een baan heeft. Hij komt er
echt wel. Ook ik ben ais jongste
bediende begonnen tegen het
vooroorlogse salaris van zegge
en schrijven ƒ4,- per week.
Daar moest je alleen wat langere
dagen voor maken dan heden het
geval is.
P. Nijhof,
Heerenweg 4,
Rijnsaterwoude.
Santenkraam
saterdag werd in de Hooglandse
kerk een manifestatie, met als
motto "Santenkraam", gehou
den. Deze dag stond in het teken
van solidariteit. In het koor van
de kerk waren vele portretten
van bekende mensen geplaatst
Bij de afbeelding van Albert
Schweitzer werd genoteerd
"Eerbied voor het leven" en
Dom Helder Camara is "De stem
van de zwijgende wereld". Een
portret van moeder Teresa uit
Calcutta werd opgenomen van
wege haar opkomen voor de
"waardigheid van het leven".
Toen wij van deze dag hoorden,
hebben wij als vereniging ter be
scherming van het ongeboren
kind (VBOK) gevraagd ook ons
geluid in de kerk te mogen laten
horen. De VBOK wil voor het le
ven van de nog niet geboren
mens bescherming vanaf het mo
ment van de bevruchting. Zij
doet dit o.a. door voorlichting en
hulpverlening. Solidariteit in de
Hooglandse kerk gastvrijheid
voor vluchtelingen, vrede zonder
karnwapeps n/. w|j ili vbok
hebben graag dc stem van moe
der Teresa willen doorgeven, die
o.a. het volgende heeft gezegd bij
het in ontvangst nemen van de
Nobelprijs vorig jaar
"De grootste bedreiging van de
vrede vandaag is het doden van
ongeboren leven Zelfs in de Bij
bel wordt gewezen op de bijna
onmogelijkheid dat een moeder
haar kind verge»-! En wanne» r
dat gebeurt, dan zal God het
nooit vergeten. Hij zegt zelf: de
namen van alle kinderen staan in
Mijn handpalmen gegraveerd
Maar vandaag is het niet één
moeder die haar kind vergeet,
nee, miljoenen ongeboren kinde
ren worden gedood. En de we
reld zwijgt: in de kranten lezen
wij van deze of die moord, maar
niemand noemt de miljoenen
kleine levens die vernield zun.
Ze worden doodgezwegen, die
ongeboren kinderen, die hun le
ven. net als wij, van God kregen.
In de meeste landen, waar abor
tus gelegaliseerd is, heerst grote
armoede. Laten wij elk ongebo
ren leven, dat bedreigd wordt,
redden. Laten wq de abortus te
lijf gaan met grootscheepse
adoptie. Wij hebben gezien dat
God ons werk op dit gebied heeft
willen zegenen wij hebben de Ie-,
vens van duizend kinderen kun
nen redden en VOOT hen gill n - an
"thuis" gevonden. Een thuis,
waar ze bemind worden, waar
zorg voor hen wordt gedragen.
En wat een vreugde hebben deze
kinderen gebracht in huizen
waar geen kind was. Ik wil u al
len. van hoog tot laag, op het hart
binden om te bidden voor de on
geboren kinderen. Dat zij een
kans krijgen om geboren te wor
den en om lief te hebben. Op de
ze wijze dient u in de eerste
plaats God en brengt u een stuk
je vrede op aarde"'
Toen wij vroegen dit geluid ook in
de kerk van Leiden te mogen la
ten horen, kregen wij als ant
woord, dat dit niet paste in het
raam van dc "Santenkraam Op
de "markt der mogelijkheden" in
de kerk was voor dc VBOK geen
plaats. Over solidariteit gespro
ken1 Wij vrezen solidariteit in
één richting. Wij hebben voor
ruimte in de kerk gevraagd uit
liefde voor onze nog niet geboren
naasten. Het heeft ons bedroefd:
dit antwoord in naam van de "so
lidariteit".
J Boelem i.
voorzitter VBOK,
regio Leiden
Smaragdlaan 35,
Leiden.