Veel denkwerk in
'De opgaande zon'
F Act fascinerend
Toneel, muziek, poppenspel en folklore
Z(fö)vandaag—
toegelicht
1
Ovaties voor sopraan Montserrat Caballé
MAANDAG 19 OKTOBER 1981
RADIO - TV KUNST
PAGINA 5
LEIDEN Toneel, muziek, pop
penspel en folklore. Wie het
mee wil maken kan er deze
week voor terecht in de Leidse
Schouwburg en het LAK-
theater.
De Leidse Schouwburg biedt
vanavond onderdak aan de
Arnhemse toneelgroep 'Thea
ter', die Herman Heijermans
uit het begin van deze eeuw
daterende stuk 'De Opgaande
Zon' zal opvoeren. Het betreft
het verhaal van de kleine
middenstander, die het moet
zien te bolwerken tegen het
opkomende warenhuis. De
hoofdrol in dit door Jóchen
Neuhaus geregisseerde stuk
wordt vertolkt door Bernhard
Droog. Elders op deze pagina
meer over 'De Opgaande
Zon'.
Kunstenaars uit de DDR zijn
nog immer van harte welkom
in de Leidse Schouwburg,
waar woensdagavond 21 ok
tober de Oostduitse toneelspe
ler Hans Radloff liederen van
o.a. Brecht en Eisler zal ver
tolken. Radloff heeft zich in
de jaren zeventig ontwikkeld
tot een veelgevraagd solist,
die twee jaar geleden ook al
een chansontournee door Ne
derland maakte. Zijn pro
gramma is in muzikaal op
zicht aangepast aan de eisen
van deze tijd en gevarieerd
genoeg om er met belangstel
ling naar uit te zien.
Ank van der Moer, de actrice,
die onlangs haar gouden to
neeljubileum heeft gevierd,
hoopt donderdagavond 22 ok
tober op de planken van de
Leidse Schouwburg te schitte
ren. Ze speelt de hoofdrol in
het door Wim van Wie ring en
geschreven toneelstuk 'Het in-
terview', dat als vrije pro-
duktie wordt uitgebracht.
Ank van der Moer is in dit
stuk de oudere actrice, die een
toneelcriticus een interview
toestaat. Aan interviews
heeft de actrice gedurende
haar lange loopbaan een he
kel gehad, om welke reden ze
er een gewoonte van maakte
weinigzeggende clichéverha-
len op te dissen. Ditmaal ech
ter heeft ze een interviewer te
genover zich, die met een der
gelijk verhaal geen genoegen
neemt en méér wil weten. De
ontrafeling van haar verle
den leidt tot heftige botsin
gen. Tenslotte blijkt dat de in-
Ank van der Moer en Cor van den Brink in 'Het interview'
terviewer een heel bijzondere
reden heeft om de actrice tot
haar pijnlijke onthullingen te
dwingen, maar deze oplos
sing ervaart men pas geheel
aan het einde van 'Het inter
view'. De rol van de intervie
wer wordt gespeeld door Cor
van den Brink.
Tlare Tahiti' is de titel van een
folkloristische voorstelling,
die op vrijdagavond 23 okto
ber naar het theater aan de
Oude Vest komt. Het Nationa
le Dans-, Zang- en M uzieken-
semble van Tahiti, dat uit 35
personen bestaat, zorgt voor
deze exotische Stille-Zuidzee-
romantiek.
The London Saix>yards, die in
een vorig seizoen veel succes
oogstten met hun 'Gala Night
of Gilbert and Sullivan', doen
op zaterdagavond 24 oktober
de Leidse Schouwburg aan
met een aan Rodgers en Ham-
merstein gewijd programma.
Dat betekent dus een avond
lang fragmenten uit bekende
musicals als 'The King and I',
'Carousel', 'South Pacific',
'The sound of music' en 'Okla
homa!'. The London Sa
voyards vormen een hecht, op
elkaar ingespeeld ensemble,
dat wordt geleid door Peter
Murray.
LAK
Het Thea terkollekt tef Ha-
verSchmidt is op vrijdag
avond 23 oktober op de LAK-
zolder te gast. Het brengt er
een op teksten van Francois
Haverschmidt. alias Piet
Paaltjens, gebaseerde pro-
duktie. Er is nauwelijks spra
ke van toneelspel, hooguit
kan men spreken van literai
re teksten die met tableaus
worden verlevendigd. De
twee spelers, Wigbolt Kruyver
en Bert Bunschoten, bereiken
volgens een na de première in
dit blad verschenen recensie
door hun nadrukkelijke arti
culatie en mimiek een domi
nees toon, die wel bij Francois
Haverschmidt past, maar
minder bij zijn alter ego Piet
Paaltjens. Wel is er sprake
van een zorgvuldige uitvoe
ring, waartoe het gebruik
van licht, dia's en muziek toe
bijdragen.
De poppenspeler Jozef van den
Berg geeft het komende week
einde twee voorstellingen in
het theater aan het Leven
daal: voor de ouderen op za
terdagavond 24 oktober 'Moe
ke en de dwaas'(een Holland-
Festivalproduktie van vorig
jaar) en voor de kinderen op
zondagmiddag 25 oktober 'De
kleine tovenaar' (vorig jaar
onderscheiden met de Hans-
Snoekprijs.
ARNHEM (GPD) - Pas
nadat de Westduitse re
gisseur Jochen Neu
haus Nederlands had
leren lezen ontdekte hij
in Herman Heijermans
een auteur, die veel te
maken heeft met wat
hjj met toneel wil doen.
Inmiddels iS hij danig
aan Heyermans verslin
gerd.
In het vorige seizoen re
gisseerde hij bij de Arn
hemse toneelgroep
Theater, die hij samen
met Ger Thijs artistiek
leidt, „Schakels". De
produktie werd een suc
ces. Onlangs ging „De
Opgaande Zon" in pre
mière, waarvoor hij om
het volledig te kunnen
doorgronden zelfs stu
dieboeken over de mid
denstand ter hand ge
nomen heeft.
Hij pluist de door hem te regis
seren stukken tot op de kom
ma's uit en verder. Daardoor
raakte hij aanvankelijk met
de werken van Heijermans in
de problemen. De Duitse ver
talingen zijn slecht en de ken
nis van het Nederlands kan
nog tekort schieten. „Vooral
in „De Opgaande Zon" ge
bruikt Heijermans een voor
mij ingewikkelde taal; niet al
leen vreemde woorden, maar
ook vreemde zinsneden. De
subtiliteit zit in de bijzondere
benadering van het psycholo
gisch gegeven".
Dat de auteur na een mislukte
première van „De Opgaande
Zon" in Berlijn in 1910 uitge
roepen heeft: „Ze snappen
het niet", blijkt achteraf niet
zo verwonderlijk te zijn. Neu
haus heeft de Duitse verta
ling gelezen. Het stuk is daar
in gereduceerd tot een melo
dramatische gebeurtenis.
„De vertaling van „Schakels"
is ook mislukt, maar deze
tekst is een ramp"
De regisseur heeft in „De Op
gaande Zon" heel wat denk
werk geïnvesteerd. Over de
kwaliteit had hij geen twij
fels, maar wel over de vraag
of hij 't wel kon lezen. Hij had
z'n twee maanden vakantie
hard nodig om verder te ko
men in de problematiek van
het stuk. Het vertelt van een
galanterieën-winkelier, die
door kapitalistische praktij
ken (een warenhuis) van zijn
bestaan beroofd wordt, ter
wijl hij hoe dan ook vast wil
houden aan zijn morele inte
griteit, ook al stuurt hij daar
mee zijn naaste omgeving
een lijdensweg op. Het was
om de context van het ver
haal zo duidelijk mogelijk te
krijgen, dat Neuhaus theore
tisch werkjes over de mid
denstand ging lezen.
„Heijermans was in de psycho
logie ver. Hij had heel goed
de literatuur bestudeerd.
Maar hij wist ook veel over de
middenstand. Hij was zelf
failliet gegaan, werd in Rot
terdam met de vinger nage
wezen. Je vindt er allemaal
elementen van terug in de
tekst."
De vader van Heijermans was
middenstander. Dat Heijer
mans dochter Hermine ooit
schreef, dat het thuis toeging
als in „De Opgaande Zon"
kan Neuhaus eerbiedigen,
maar als interpretatie is het
volgens hem te mager. In het
geding is hier de eigenschap
van de hoofdfiguur Mathijs
om tegenspoed het hoofd te
bieden door over de dingen
heen te lachen. Heijermans
kon heel goed lachen, aldus
de regisseur, maar was ook
een man van diepe ernst. Hij
heeft zichzelf gereflecteerd in
het schrijven, zich afge
vraagd of hij wel werkelijk
zo'n goede socialist was, mis
lukkingen van vroeger (zoals
het failliet gaan) moeten een
rol hebben gespeeld. In dit
verband wordt Ibsen geci
teerd, die schrijven definieer
de als „Gerichtstag halten
über sichselbst".
Mathijs komt in „De Opgaande
Zon" over als een buitenge
woon sympathieke en intege
re man. „Hij reageert goed op
alles, dat zie je zo. En toch is
het niet goed. Aan de reacties
om hem heen merk je, dat er
iets fout zit. Omdat hij koste
wat 't kost schone handen wil
houden - dat is zijn be
staansrecht verliest hij de
kijk op de sociale verhoudin
gen in z'n omgeving. Hij ziet
de ontwikkelingen in z'n fa
milie niet meer, stuurt z'n
dochter de gevangenis in en
zegt daarbij zelf: „Schuldig is
ze niet, maar ze moet wel boe
ten".
Als het doek dicht gaat, denk je
als kijker misschien nog: die
man was fantastisch, of je
bent er al niet meer zo zeker
Bernhard Droog en Bea Meulman in 'De opgaande Zon'
van. Later komt steeds meer
de vraag: was 'ie wel zo fan
tastisch. Wellicht droom je
erover, of 't komt pas veel la
ter terug. Dat is zo boeiend
van Heijermans, die laat al
tijd dingen open. Zo ver
schuift in dit stuk op een heel
geraffineerde, dialectische
manier de centrale figuur van
Mathijs naar de dochter, Son-
ja. Er gebeurt iets met Sonja,
dat verder gaat dan wat er
met haar vader gebeurt. Ze
gaat naar de gevangenis en je
vraagt je af of ze er onderdoor
zal gaan, of dat ze haar grote
kracht kan consolideren, dat
ze met die gevangenis-erva
ring iets gaat doen, los van
haar vader. Wat Heijermans
laat zien is, dat er toekomst
zit m zulke mensen. Sonja is
sterk, slim, intelligent, inte
ger; als zo'n meisje verder
kan gaan. kan ze een con
structief lid van de samenle
ving worden".
ROTTERDAM - Maeterlinck is de
toneelschrijver van het symbo
lisme, de stroming die ontstond
als reactie op het naturalisme
waarvan in ons land heijermans
de belangrijkste vertegenwoor
diger is. Maeterlinck, in 1862 ge
boren in Gent, wilde het inner
lijk zichtbaar maken op toneel.
Zijn credo was echter dat een be
wegingsloze oude man in een
stoel meer leven kan hebben dan
een minnaar die zijn minnares
wurgt. Maeterlinck wilde een
statisch drama, een idee waar hij
later van af stapte. Als symbolist
wilde hij gebeurtenissen omvor
men tot symbolen, en wilde hij
het onder- en onbewpste naar
boven halen.
Zo staat angstaanjagend e een
tocht door de gewelven met plas
sen vergiftigd water onder een
kasteel tevens voor een poging
door te dringen in het onderbe
wuste. In Maeterlincks werken,
zijn poèzie, toneelstukken, es
says en verhandelingen ^linkt
steeds zijn belangstelling voor
het noodlot door, voor de uitein
delijke bestemming van de mens
waar hij zich niet tegen kan ver
zetten.
Eind vorige week bij F Act ging in
rotterdam Maeterlincks 'Pelleas
en Melisande' in première onder
regie van Peter te Nuyl, die in het
vorige seizoen 'Kleist' regisseer
de De uitgangspunten van Mae
terlinck zijn in deze productie
duidelijk terug te vinden.
Hoewel het verhaal zich op een
groot aantal plaatsen afspeelt, en
er tamelijk veel actie in plaats
vindt, heeft Te Nuyl alle hande
lingen geconcentreerd in ee mar
meren decor waarin een gestaag
stromend beekje langzamerhand
een bron vult. De acteurs tonen
meestal niet de handelingen die
zij vertellen: wanneer zij zeggen
in bed te liggen of uit het raam te
hangen, staan zij tegen de muur,
terwijl zij elkaar nadrukkelijk
wel of niet in de ogen kijken. Op
de momenten waarop de acteurs
in beweging komen, heeft dit
grote betekenis, niet voor het
verhaal, maar voor de intentie
die daarmee uitgedrukt wordt.
De hoofdpersonen Melisande,
haar echtgenoot Golaud en zijn
broer Pelleas, alle drie gespeeld
door vrouwen, zijn in witte gewa
den gekleed. De overige drie spe
lers, die een soort koor vormen,
zijn in het grijs.
Deze stilering geeft de voorstelling
een grote intensiteit, die nog ver
sterkt wordt door het geluidsde
cor: geluid van de branding op
emotionele momenten, echo's
van gedachten. Alle onderdelen
van de voorstelling zijn perfect
op elkaar afgestemd; alles is af
gewogen, en het resultaat is dan
ook een fascinerende voorstel
ling die de toeschouwer meteen
in de greep heeft. Zoals de perso
nages overrompeld worden door
het noodlot waaraan zij moeten
toegeven, zo wordt de toeschou
wer overrompeld door de zeg
gingskracht van het stuk.
Het gevaar van te grote nadrukke
lijkheid heeft Te Nuyl meestal
weten te omzeilen; alleen Tabe
Bas en Ditmer Rouwenhorst met
hun afwijkende tekstzegging.
Scène uit 'Pelléas en Melisande' met v.l.n.r. Andrea Fiege als Pelleas,
Ditmer Rouwenhorst als Yniold en Catherine ten Bruggencate als Meli
sande.
waarin alle punten en komma's
doorklinken (wellicht een be
wuste keuze van de regisseur)
zijn storend.
'Pelleas en Melisande' staat tot en
met 24 oktober in het Piccolo
theater in Rotterdam; op 30 okto
ber staat deze produktie in het
LAKtheater in Leiden.
JACQUELINE MAHIEU
AMSTERDAM - Ruim twintig jaar geleden
zong een toen nog onbekende Montserrat
Caballé in Amsterdam de titelrol in de opera
"Tosca", ruim tien jaar geleden keerde zij
beroemd en wel terug voor een operaconcert
en gisteravond was zij wederom in de hoofd
stad te horen, maar nu in een recital met pia
nobegeleiding. De sobere entourage bij dit
jongste optreden en de manier waarop zij
zich soms gemoedelijk met het naar voren
gestroomde publiek onderhield, deden niet
vermoeden dat één van de weinig prima
donna's uit de huidige operawereld het Con
certgebouw met een optreden vereerde.
Haar zang nam elke twijfel op dit punt ech
ter weg. ook al was de articulatie niet opti
maal en ging betrokkenheid in haar voor
dracht soms schuil achter een overmaat aan
cultivering. Dit eenmalige optreden, met
zuidelijke flair begeleid door de pianist Mi
guel Zanetti, bevestigde haar faam weer ten
volle. Een van de voornaamste kenmerken
van Caballé's zang is nog steeds dat de vol
maakt gave klank van haar stem door een
perfecte techniek alle registers van pianissi
mo tot fortissimo gehandhaafd bluft- Zo
groot is zelfs haar stemcontrole in beide ui
tersten van hard en zacht, dat het verschil in
dynamiek soms onnatuurlijk aandoet. Die
zelfde beheersing in de hantering van stem
en ademsteun blijkt ook nog steeds uit de
enorme soepelheid van haar zang, waarbij
ook in de meest beweegelijke passages aan
dacht wordt geschonken aan elk detail in het
muzikale patroon. Een gevarieerd program
ma met Italiaanse aria's en Franse, Spaanse
en Italiaanse liederen bood haar de gelegen
heid al deze facetten van haar zangkunst ten
toon te spreiden en het overrompelende ge
mak waarmee dat gebeurde, leidde tot een
enthousiasme dat aangroeide tot ongekende
ovaties. Aan het slot van het concert was het
publiek zelfs dusdanig buiten zichzelf ge
raakt. dat de Spaanse diva haar optreden
moest besluiten met zes toegiften die een
nog grotere muzikale variatie boden dan het
voorafgaande programma.
PAUL KORENHOF
18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18 28 - Geologie (TELEAC)
18.58 Journaal (NOS)
19.00 - Het wonder der natuur: "Pelikanen" (AVRO)
19.25 De sterkste man van de wereld (AVRO)
20.25 De witte leugen, tv-spel (AVRO)
21.20 Hier Frankrijk, hier Jan Brusse (AVRO)
21.37 Journaal (NOS)
21.55 DrieSter, informatief programma (AVRO)
23.00 Journaal (NOS)
23.05 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
Nederland 2
18.30 - Staatsloterij (NOS)
18.35 Sesamstraat (NOS)
18.50 Jeugdjournaal (NOS)
18.59 Scooby Doo (VARA)
19.20 Het donkere bos "Brendon Chase" (VARA)
20.00 Journaal (NOS)
20.27 - Achter het nieuws (VARA)
21.10 De verdachten, tv-sene (VARA)
22.00 - Koning Klant (VARA)
22.25 Op 't rechte pad (VARA)
23.00 Journaal (NOS)
23.05 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS;
DUITSE TV
(Region progr NDR: 18 00 Sport
18 30 Aktual 18.45 Kleuterserie.
18.55 St Pauli Landungsbniecken.
tv-serie 19.25 Region magaz. 19.59
Progr overz. WDR 18 00 Jeugdserie.
18.30 Natuurserie 18.40 Geantwor-
tet wird immer, tv-serie. 19 15 Ak
tual 19 45 In bester Gesellschaft. tv-
serie 20 00 Journ. 20.15 Mata Han,
tv-serie. 21 15 Report. 22.00 Show-
progr. 22 30 Journ 23 00 Der gruene
Vogel, tv-film. 0.30-0.35 Journ
DUITSLAND II
18.20 Bitte keine Polizei. tv-sene.
18.57 Tip 19.00 Journ. 19.30 Lichte
mui. 20 15 Inform, progr. 21.00 Aku-
tal. 21.20 Die letzten Jahre der Kind-
heit. tv-film. 23.05 Gesprek. 0.05
DUITSLAND III
18.00 Kleuterprogr 18 30 Cru sus
Duits 19 00Cultur serie 19 45 Jour
nal 3. 20 00 Journ 20.15 Docum se
rie. 21.15 Docum serie 23 45 Jour-'
BELGISCHE TV
BELGIE VLAAMS
Nws. 20 10 Weerber 20 15 Met v
bedachten rade Klacht tegen onbe
kenden, feuilleton 21.20 Sportshow
22.05 Inform progr 22.45-23 00
'De witte leugen', die de AVRO vanavond uitzendt, is een televi
siespel naar het gelijknamige boek van Dolf de Vries. Het gaat over
een man die steeds waneer hij bloemen op het graf van zijn enkele
jaren geleden overleden vrouw wil leggen merkt dat een ander dat
ook al heeft gedaan. De man komt tenslotte tot de conclusie dat zijn
vrouw een minnaar heeft gehad. En naar deze minnaar gaat hij
dan op zoek. In de belangrijkste rollen Ton Kuyl en Kees Brusse
(Nederland I, 20.25 uur)
De actualiteitenrubriek "Achter het Nieuws" van de VARA-tele-
visie zendt vanavond een reportage utt over de besteding van de
gelden die beschikbaar waren voor afvloeiing van 45.000 Neder
landse mijnwerkers tussen 1966 en 1974 en het scheppen van ver
vangende werkgelegenheid. De reportage is toegespitst op de gang
van zaken bij de mijn Oranje-Nassau, waar indertijd negendui
zend mijnwerkers werkten en waar er nu nog een paar honderd in
dienst zijn. Van de in totaal twee miljard gulden, die beschikbaar
waren voor de mijnsluitingen. kreeg de Oranje-Nassau er zeshon
derd miljoen. In de reportage tcordt aandacht besteed aan de
vraag wat er met dat geld is aebeurd.
Verder in Achter het Nieuws beelden van de anti-apartheidsmani-
festatie in Amsterdam en een gesprek met Oliver Tam bo van het
ANC. Ook wordt aandacht besteed aan de actuele politieke situa-
MAAN HAP, 19 OKTOBER
HILVERSUM I
TROS 18.06 (S) Aktua. 18 30 (S) Mi
chael Strogoff, hoorspelserie19 02
(S) TROS-Country. 20 02 (S) Een
mondje Frans 20 30 (S Peekei onge
zouten 21.02 (S) Lichte mui. en in
terviews 22.02 (S) Aktua-sport.
NOS 23 02-24 00 (S) Met het oog op
morgen AVRO 0 02 (S) Easy liste
ning 2 02 (S) AVRO's Service Sta
tion 6 02 (S) Auto in AVRO aan mu
zikaal en inform, progr
HILVERSUM II
PP 18 20 Uitz WD MORMO
NEN 18.30 Goede kanten van het
IMA 18 45 BOND ZONDER
NAAM NCRV 18 50 (S) Er is meer
dan Grote Pier 19 00 <S> Gospel Ma
gaz 19.30 (S) Steen in de vijver 20.30
In Bcv>.1 In r de kop
21 00 Bu de tijd TELEAC 2130
Sportvissen (2) 22 00 De Wereld van
Breugel (herh Et NCRV 22 30 Nws.
22 40 Focus NOS 23 00 Zorg en
Hoop. 23 55-24.00 Nws
HILVERSUM III
NOS 18 04 (S) De Avonospits
AVRO 19 02 (S) Praatpaal 20 02(S)
F 3) Het Steenen Tijd
perk 21 15 'Sl Blues, ballads en beat 17 36 Echo
22 02 (Si Candlelight 23 02-24 00 (S)
AVRO's Swingtime.
9 03 Steunpunt. 9 08 (S en M) Ar
beidsvitaminen (1002-10 10 De
zandbakshow). 10 30 Biels St Co.
hoorspelserie 1102 (S) Uit is In
11 15 (S) Componistenportret 12 03
(S) Platenscala 13 06 Radiojournaal
13 20 (S) De AVRO Diligence 13 57
Per Saldo 14 02 (S) Anne van Eg-
mond. 15.52 De zandbakshow 16 02
Hersengymnastiek 1630 (S) Kom
'ns langs in Des Indes. 17 52 Per Sal
do. 17.54 Meded
HILVERSUM II
KRO 7 00 Nws 7 10 Ochtendgymn.
7.20 Het levende Woord 7 30 Nws
7.36 Echo (8 00 en 8 30 Nws i 9 00
Scheepspraat NOS 9 05 Gymn v d
vrouw 9 15 Werkbank 9 25 Water
standen 9 30 Nws KRO 9 32 Wel en
wee in Nederland 10 30 Nws 11 00
De Zeppelin 11 30 Nws 11 32 Ratel.
OVERHEIDSVOORLICHTING
12 16 L'itz. vd landbouw NOS
12.26 Mi-ded tb v land en tuin
bouw 12 30 Nws KRO 12 36 Echo
13 00 Nws. 13 11 Goal 13 30 Nws.
13 32 De douane 14 00 Daar ut ik
dan te Ontwikkelingswerken m
mijn eentje 14 30 Nws NOS 14 32
Voor de buitenlandse vrouwen
KRO-RKK 15 02 Postbus 900 15 15
Drempelvrees KRO 15 30 Nws
1522 Geen verboden toegang 16 30
Nws 1632 Babylon 17J0 Nws
HILVERSUM IV
KRO 20 00 (Sl Turkse klass muz
21 15 (S) Strijkkwartet moderne
muz. 22 00 (S) Instrumentaal tno
klass muz. 22 30-23 00(Si Muuek op
DINSDAG 20 OKTOBER
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. AVRO Ver
volg Auto in AVRO aan (7 30 en 8 30
AVRO's Radiojournaal. 7 03 Per Sal
do. financieel nieuws 8 06 Idem).
HILVERSUM III
Ierier heel uur nteiws. VARA Van
7 00-18 00 Dingen van de dag 7 02
(S) Gevar progr 9 30(S) Lachte muz
10 30 (S.l gesar progr 12 30 (S) VIP-
spel 13 30 (S) Lichte muz. 15 30 (S)
Popkrant
HILVERSUM IV
TROS 7 oo Nw. 7 02'Si.Specialitei
ten a la carte Ver zoekplaten progr
9 00 (S) Orgel en blokfluit 9 30 (S)
Van heinde en verre 10 00 (S) Opus
tien tot tlaalf 12 00 (S) Intermezzo
13 00 Nws 13 05 (S) De meest ver-
koehte klassieke tien 13. 0-17 00 (S)
Belcantonum