'Poppenkeefsucces met Donkere Sjaari 'Si Trijfel Griftheater faalt Bezienswaardig homo-spektakel sa Ju Jcr MAANDAG 19 OKTOBER 1981 Gewapend Mag je je, als vrouw, gewapen derhand verdedigen tegen roofovervallen, thuis of op straat? En als man? Een ac tuele vraag, nadat een al eer der bedreigde 33-jarige vrouw in de Bijlmermeer twee jongens neerschoot (en één van hen doodde) toen zij door hen op straat, met be dreiging van een mes, werd overvallen. Als je te hard rijdt, op je brommer of in een even 'geleende' auto, en je knalt tegen een boom en bent op slag dood, dan is dat het risico van het vak. Op dezelf de manier zou je kunnen re deneren, dat je van tevoren weet dat het wel eens heel slecht kan aflopen als je ie mand overvalt: hij of zij kan terugslaan, terugsteken of te rugschieten. Als hij of zij tenminste over een wapen beschikt. In het Ameri kaanse maandblad 'Esquire' heeft in april een artikel ge staan getiteld 'Fifty million handguns'. De schrijver maakte zich bezorgd over het feit dat steeds meer Amerika nen bereid zijn zichzelf met het pistool te verdedigen. Er schijnen nu zo'n vijftig mil joen handvuurwapens in Amerika in omloop te zijn, dat is bijna één op de vier in woners, baby's inbegrepen. In 'Esquire' van september stond vervolgens een 'inge zonden brief van vier pagi na's van de schrijver Chip El liott, die uitlegt waarom ook hij en zijn vrouw een wapen hebben aangeschaft: zij wa ren tot de conclusie gekomen dat hun leven waard was be schermd te worden. Hij vertelt hoe hij en zijn vrouw een huis huurden in Los An geles, hij schreef, zijn vrouw werkte als psychiater in een kliniek, alles was leuk en aar dig, alleen bleken ze al gauw te midden van twee concurre rende Mexicaanse 'gangs' te leven, die af en toe op elkaar schoten. 'Uit de weg!' riepen die dan waarschuwend in het Spaans en dat deden ze dan. Ook zag Chip Elliott, als voor malig politieverslag gever, steeds meer bruine plekken op het trottoir als hij op straat liep, die hij herkende als Door \ifo Scheepmaker n voormalige bloedvlekken, en op een ochtend om 10 uur zag hij hoe een bende jongens een auto in de fik staken. Twee huizenblokken verderop werd een overval gepleegd (man dood, vrouw zwaar gewond), één blok verderop werd een vrouw aangerand. Na enig beraad aan de ontbijttafel besloot Chip een revolver te kopen. 'Een revolver! wie had er nu een revolver!' Hij bestel de er een in een wapenwinkel, en haalde hem na de voorge schreven wachttijd van 15 dagen op. Hij kostte 160 dol lar. Ze stopten hem onder het matras, en daar bleef hij tien dagen onaangeroerd liggen. Chip en zijn vrouw gingen naar de bioscoop, toen ze te rugkwamen bleek er ingebro ken te zijn. Vrijwel alles was weg: stereo, tv, camera's, schilderijen, schrijfmachines, kleren, sieraden. De vogelkooi was van de wand gerukt, de parkiet had even vrij rond gefladderd, totdat de kat hem te pakken had gekregen. Ook zijn Cartier-horloge was ver dwenen: „Ik had dat horloge zelf ver diend, weet je? Ik had er voor gespaard, zo goed als ik ge spaard heb voor een huis, een auto en een nieuw pak". De gealarmeerde politie kwam na twee uur en drie kwartier kijken, en dat vergat ik nog te zeggen: de revolver was na tuurlijk ook gestolen... Wachttijd re ld (vijf maanden later werd hj gebruikt bij een over val op een vrouw), en Chip kwam tot de conclusie dat je een revolver maar het beste altijd bij je kon houden. Hij kocht een nieuwe .38 Special Smith and Wesson, de twee weken wachttijd waren de ang staanjagendste weken van zijn leven. Zijn vrouw werd bedreigd door een van de psychisch defecte patiën ten, en nam de revolver voor taan in haar tas mee naar de kliniek. Als ze 's avonds thuis kwam met de auto, toeterde ze even, haar man kwam dan naar buiten, en begeleidde haar naar de voordeur. Hij kocht een tweede pistool, een 9mm automatic. Hij vroeg er een vergunning voor aan en kreeg die. Op een nacht werd hij wakker en zag dat een stelletje teenagers zijn mis tlamp van de auto trachtten te slopen. „Ik trok de gordij nen open en tikte op het raam. De aanblik van een 33 jaar oude naakte kerel boe zemt nog maar weinig men sen enige angst in, maar de aanblik van een 33 jaar oude naakte kerel met een pistool in zijn hand werkte perfect. Ze sloegen op de vlucht". Alles weg Ze gingen naar een bruiloft. Barricadeerden het huis. Na men zoveel mogelijk draag bare kostbaarheden mee in de auto. Toen ze terugkwamen, was de achterdeur met spon ningen al verdwenen, de ka mers waren leeg, op het bed, een paar potten en pannen en een boekenkast na. De safe, die ze onder de vloer hadden verborgen, werd nu eens niet ontdekt, ondanks het feit dat het Perzisch kleed dat het luikje verborg wel werd mee genomen. Dat was op Thanksgivings Day. de 23e november 1978. Op de 17e de cember van dat zelfde jaar was Chip Elliott er getuige van hoe een vrouw op straat van haar portemonnee werd beroofd - „ik zag haar gillend achter haar aanvaller aan hollen totdat zij ineenstortte en huilend op straat bleef lig gen". Een of twee dagen la ter... (maar dat vertel ik mor gen wel)! LEIDEN - Als je het veelkleurige spektakel ziet, wil je eerst niet geloven, dat slechts drie mensen voor 'Donkere Sjaan', de nieuwe kinderproduktie van 'De Pop- penkeet', verantwoordelijk zijn. Toch is dat wèl het geval. In de eerste plaats is dat Karin van Holst Pellekaan, die de hoofdrol speelt in dit spannende kinderto- neelstuk. Ze is het hele stuk door 'Donkere Sjaan' (zeg maar: 'Sjaan de Wit') tot wie het femi nisme bepaald is doorgedron gen. Borden wassen en afstoffen is niets voor haar. In haar leven maar één doel: ridder te worden. Ze vecht met een monster (Si mon van Leeuwen) en jaagt ach ter 'Kaatje', de vrouw die haar beduvelt bij het ruilen van wat eigendommen. Naast Karin en Simon speelt Marieke Koek 'Kaatje', maar ook één van de rid ders, die in 'Donkere Sjaan' voor komen. De muziek van Hans Nieuwint en Warner van Es is het aanhoren beslist waard. Meestal is de muziek bij kindertoneel een compositie van wat obligate, on duidelijke klanken, die alleen maar zijn gecomponeerd om de 'gaten', die vallen tussen de ver bale passages, wat op te vullen. Gistermiddag, tijdens de premiè re van 'Donkere Sjaan' in een overvol LAK-theater, was dat be slist niet het geval. Een ander op merkelijk gegeven is de grote do sis humor, die als een rode draad door het hele kindertoneelstuk loopt. De wat verwijfde koerier van de koning is daar een spre kend voorbeeld van. Maar ook Sjaan, die 'het zwaard van de rid der even mocht vasthouden' en zich later een weg baant naar de koning (spontaan applaus) is daar een exponent van. Zoals ge bruikelijk maakt 'De Poppen- keet', die ook nog steeds 'Het La byrinth van Quasilie' in het land speelt, ook bij deze produktie weer veelvuldig gebruik van poppen. De teksten van deze meest recente produktie worden gemaakt door Simon, Marieke en Karin samen. Ron Groen in het Woud zorgde voor wat techni sche zaken, waarbij hij terzijde werd gestaan door Henk de Vroom. Simon en Karin maakten LEIDEN - Willem, de barkeeper van het LAK-theater kondigde aan, dat 'Ruit' van het 'Grifthea ter' vijf kwartiertjes zonder pau ze zou duren. Het werden er vier en dat waren er precies vier te veel. Wat drijft mensen ertoe theater te maken? Roeping? Am bitie? Lovende recensies?. Dat laatste met betrekking tot 'Ruit' (transparant 2) zeker niet. Leest u even over m'n schouder mee, wat de groep zelf over 'Ruit' schrijft? 'Ruit' wordt geregis seerd en gemin mografeerd door Klaske Bruinsma, met mi- mografiese bijdragen van Frits Vogels en Paul van Kolck. Die tekst had van Frans Halsema kunnen zijn in één van z'n bril jante samenspraken met Gerard Cox. Maar de groep maakt het in z'n theatertoelichting even later zo mogelijk nog bonter. Luistert u maar. 'De spelers vinden eerst schuchter, later makkelijk en 'gekund'(?) hun plaats met, te genover of in de vitrines'. En: 'Er wordt door de hele kompo sitie heen gewerkt met de verti- kaliteit van de hoge vitrines en de horizontale ondergrond van de op de vloer uitgezette lijnen en vlakken. Systemen en wetma tigheden worden zichtbaar in 'schitterende' vormen, die vanuit een andere invalshoek 'even gru welijk kunnen zijn'. Als dat geen nietszeggende non sens is, weet ik 't niet meer. Een warrige woordenbrij, de functie van een sterk gerafelde vlag ver vullend, die een nietszeggende lading moet dekken. En wat zien we dan die zestig lange minuten? Naomi Duveen, die bij 'Nijinski' prachtige dingen deed, maar binnen 'Ruit' haar eigen ge loofwaardigheid ter discussie stelt, Hanninka Luitwieler en Wilma van der Wal. Voorts de eerder genoemde Frits Vogels, Johan Vonk en Paul de Vrees, terwijl Gerard Stokkink de klankkompositie verzorgde. Gekleed in blauwe pakken zijn ze voortdurend bezig met gedeelte lijk uit glas bestaande vitrines in een moeizame poging hun bewe gingen het vermoeden van 'artis tieke activiteit' mee te geven. We moeten grif toegeven, dat het Grif Theater grof heeft gefaald. Vermoedelijk betekent 'GRIF- theater' Geniaal Reusachtig In trigerend Feministisch theater. Maar na de voorstelling van gis teravond kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken, dat de 'G' staat voor 'grotesk' de 'R' voor 'rommelig', de 'I' voor 'ineenstor tend' en de 'F' voor 'falend' thea ter. Aan het opvallend mager ap plaus van gisteravond behoeft dan ook niets te worden toege voegd BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - Een korte tournee door Nederland bracht het New Heart Theatre afgelopen zaterdagavond naar het LAK-theater met de eerste produktie van dit gezelschap: 'The Gorgeous and the Damned'. Dat deze voorstelling wat aanpak en presentatie be treft een zeer professionele indruk maakte, behoeft desondanks geen verwondering te wekken. De leden van dit Engelse gezelschap beschikken over ervaring. Zij zijn de laatste jaren betrokken geweest bij Gay and Feminist theatre, bij theatervormen dus, die homosexualiteit en feminisme tot explicie te thematiek hebben gekozen. Als gevolg van subsidie-problemen met de Arts Coun cil moest de Gay Sweatshop alle aktitiviteiten stop pen; een kleine groep van acteurs en actrices vindt echter, dat zij dit werk beslist moeten voortzetten. Zij vormden daartoe de nieuwe groep The New Heart theatre, om zo ook de in de loop van de jaren t gelegde contacten te kunnen onderhouden. "Als een revue-achtige spektakelshow, waarin de les- biesc en homogeschiedenis van 1920 tot nu uitge breid aan bod komt" wordt 'The Gorgeous and the Damned' in de LAK-agenda terecht omschreven. Zonder streng op een logische volgorde te letten vloeiden verschillende scène's in elkaar over; songs en teksten wisselden elkaar daarbij af. Hoewel het decor steeds dezelfde verlaten feestruimte met mis- samen de poppen, waarbij vooral de koningspop erg opviel. Ook had hun creativiteit geleid tot het maken van de paarden 'Turbo' (van Donkere Sjaan) en Toeti (van de ridder). De Poppenkeet heeft nu drie kindertheaterpro- dukties, die ze afwisselend door het land gaat spelen. BERT KOEKEBAKKER FRED BASSET De belevenissen van Jommeke Hij is de gang uit! j I@JL Agenda troostige verlichting aangeeft, veranderen plaats en tijd van deze ruimte in de verschillende scène's voortdurend. In die scène's gaat het steeds om angst voor achtervol ging, om angst voor verraad en vernedering en om de noodzaak zich te vermommen en om te vluchten. Om tot dit algemene kader te komen maakt men ge bruik van eigen improvisaties en teksten van o.a. Noël Greig, the Gay Sweatshop en Noël Coward en van bekende songs, zoals de 'Seerauber-Jenny' en de 'Kanonen-Song' uit de 'Dreigroschenoper' van B. Brecht en K. Weill, 'Night and Day' van Cole Porter en werk van John Lennon en Paul McCartney. Deze songs, die veelal het contrast tussen illusie en werkelijkheid moesten onderstrepen, waren vooral ook als sfeertekening van belang. En in die sfeer was het dan pok niet storend, dat de pianobegelei ding en de vocale prestaties niet altijd even zuiver waren - hoewel je orden door bekendheid met fraai gepolijste uitvoeringen van deze songs zich daarop wel moesten instellen. In hun opzet hebben de leden van dit gezelschap een bepaalde complexiteit zeker niet geschuwd. Dat gaf de voorstelling niveau - 'The Gorgeous and the Damned' kan dan ook zonder omhaal van worden bezienswaardig genoemd worden. WIJNAND ZEILSTRA Leidse bioscopen LUXOR (121239): Tarzan. the ape- man". da. 14.30. 19.00 en 21 15 uur, zo. 14.15. 16.30. 19.00 en 21.15 uur. al CAMERA (124919): "Een vlucht regen wulpen". da. 19 00 en 21.15 uur. 12 jr. Kindermatinee "Gestrand op een onbe woond eiland", za., zo. en woe. 14.30 LIDO 1 (124130) Het meisje met het rode haar", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo ook 16.45 uur. 12 jr. LIDO 2: Blow out". da. 14 30. 19 00 en 21.15 uur. zo. ook 16.45 uur. 16 jr LIDO 3 "Escape from New York", da. 14 30. 19 00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr LIDO 4: "For your eyes only", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo ook 16 45 uur. 12 jr STUDIO (133210) "Seems like old ti mes". da. 19.00 en 21 15 uur. al. Kindermatinee: "Herbie is de pisang". v", da. 14.30. 19.00 en 21 15 14.15, 16.30. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr REX (125414) "Sex als recept", da 14.30, 19 00 en 21 15 uur, zo 14 15. 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr Nachtvoorstelling "Janice, een vurige brunette", za. 23.30 uur, 18 jr. Bioscoop Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Het meisje met het rode haar", da 13.30. 18.45 en 21.30 uur. zo. 13.15, 16.00. 18 45 en 21.30 uur, 12 jr. Nachtvoorstelbng "Telephone", za 24.00 uur. 16 jr EURO 2: "Chnstiane F.', da 13 30. 18 30 en 21.15 uur. zo. 13.15, 16.00, 18.30 en 21.15 uur.12 jr. Lak-foyer - Levendaal 150'!II en Aca demiegebouw. Rapenburg 73. t/m 31/10, ma t/m vr van 11-17 uur. Rapenburg ma t/m vr van 9-17 uur. Tentoonstelling van Aad van Houwelingen. Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg 18-20. 8/11. vr t'm zo van 13.30- 17.30 uur. tentoonstelling van Gerda Vink en Guus de Ruiter met schilderd en en aquarellen. Art Tea House De Oude Run - Stille Mare 4. 30/10. di t/m za van 10-18 uur. do tot 21 uur en zo van 11-17 uur. tentoonstelling van Fanny Masure met gouaches en Nick Fritz met keramiek Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3. tot 1 november, Henk Corduwener - aqua rellen. Kees Haak - schilderijen, di. t'm za. van 10-17 uur Rijksmuseum Steenstraat 1, i Mexico. Azteken in 't Verleden. Nahuas van Heden, geopend ma tm za 10-17 uur; zo- en feestdagen 13-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la. t/m 15/11. tentoonstelling "Mooie klokken, beste kukers". Sterrenkunde in de 19e eeuw ma. Vm za. van 10-17 uur zo 13- 17 uur (na 1/10 tot 16 uur). Nachtvoorstelling "The heretic", za. 24 00 uur. 16 jr EURO 3: 'Towering inferno", da. 13.30 (beh. za zo en woe en 20.15 uur, zo 15 45 en 20 15 uur, 12 jr Kindermatinee: "De avonturen van Hammetje", za.. zo. en woe 13.30 uur Nachtvoorstelling "Hemelse verleid ster". za 24 00 uur. 18 jr. EURO 4 "Outland". da. 13.30. i8.30 en 21 00 uur. zo 13 45. 16 15. 18 30 en 21 00 uur, 12 jr.. za. ook 24.00 uur. 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREEN WAY The Blues Brothers", do 21.30. vr en za 19.00 en 21.30 uur. zo 18.15. ma 18.30 en woe. 20 00 uur. al "Un papilion sur lepaule', zo. en ma. 20 45. di. 20 15 uur. 16 jr Kindermatinee "De nieuwe avonturen van Dik Trom za tm woe. 13 30 uur "De bende van hiernaast", za. tm woe 15 30 uur. Bioscoop Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) (dinsdag 20 oktober i.v.m. officiële ope ning geen voorstellingen) CITY 1 "Alligator", da 14.45. 18.45 en 21 15 uur. 16 jr CITY 2 "Fort Apache, the Bronx", da 14 45 (beh za en woe 18 45 en 21 15 uur 16 jr Kindermatinee "Cartoon 2". za. en wot 14 30 uur City 3 "Ontsnapt uit Alcatraz", da 14 45 18 45 en 21 15 uur. 12 jr CITY 4 "Van 9 tot 5 da 14 45. 18 45 en 21.15 uur, al rd? £S"*XJSX. ht en bind met mai Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13 00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabcth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoe kuur. 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur: 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 14.00-19.00 uur (Niet meer dan 2 bezoekers per patient). Sportmedisch Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-Zieken- huis Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur. van 14.00-14.45 uur en van 18 30 19 30 uur Kraamafdeling dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18 30-19 30 uur Kinderafdeling dagelijks van 15.00-18 30 uur C.CU. (hartbewaking) dagelijks van 14 15-14 45 n v.m 10 00-19 30 Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19 00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18 45 uur Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks: 15.00-15 45 uur en 18.30 19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag 14 15-15.00 uur en 18.30 19 00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11 30 uur; 13.30-14.15 uur en 18 30 19 30 uur; 3e klas: 13.30-14 15 uur en 18.30-19.30 uur. Kraamadeling 13 30-14 45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur Kinderafdeling voor ouders 18.00-18 30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bg het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel 020 175000) *(Qadcl lieutus 19 oktober 1981 Honderd jaar geleden stond in de krant. - Uit Hammerfest (in het noor den van Noorwegen, Red) wordt gemeld, dat de Neder- landsche Noordpoolvaarders door toevallige omstandighe den in de gelegenheid zijn ge weest een volledig Samojeden- vrouwenpak aan te koopen voor hel Ethnographisch Mu seum (thans Museum voor Vol kenkunde, Red.) te Leiden. Op de lengte van Kaap Mauritius, de Noordoostelijke punt van Nova Zembla. vonden zij stroo men ijs en drijftjs met een zeer kouden, harden noordenwind. die veel ijs deed vermoeden en ook het ijs tegen de kust dreef Toen de wind tn den namiddag wat bedaarde, stuurden zij naar de Oranje-eilanden, tegen de Noordkust gelegen, om daar een gedenksteen ter eere van den kloeken Barendsz te plaat sen. Zulks geschiedde m den avond van 23 Augustus, doch was met zoo gemakkelijk ge daan als het oppervlakkig schijnt. Te midden van een on telbaar aantal ijsbergen en ijs- bergjes moest onder mist en sneeuwbuien bij een der eiland jes op en neer gehouden wor den, daar er geen ankergrond is, terwijl eene sloep, rijkelijk van victualie voorzien om te kunnen dienen indien het schip soms niet weder te bereiken was, naar den ival zeilde Op den steen is het volgende gebei teld: "ln memonam Ue Oranje- eilanden ontdekt door den ,\e- derlandschen zeevaarder Wil lem Barendsz 1594" Vijftig jaar geleden - De wereldbekende Amen- kaansche uitvinder TTiomai Al- va Edison is op den leeftijd van 84 jaren gistermorgen te West Orange overleden Alle naaste bloedverwanten en zijn intiem ste medewerkers uxiren bij het sterven aanu^ezip Met Eduon is een der grootste uitvinders van de wereld en uit de geschie den is heengegaan. Op 21 Octo ber 1879 brandde zijn eerste gloeilamp, nadat hij voordien de phonograaf (voorloper van de grammofoon, Red.) vervaar digd had Verder was hij uit vinder van den microfoon, de electrtsche accumulator, de ki nematograaf enz

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 27