Alles wordt bij
mij een sleur"
Nobelprijs literatuur voor Elias Canetti
A
Felix Meurders:
besluit staat
los van kritiek
Töëgëjjcht
Spelleider Frank Kramer:
I
Tumult om Richard Wagner in Tel Aviv
TV BUITENLAND
m
VRIJDAG 16 OKTOBER 1981
RADIO - TV - KUNST
PAGINA 5
STOCKHOLM/UTRECHT
De Nobelprijs voor lite
ratuur 1981 is toegekend
aan de in Bulgarije gebo
ren maar in Londen wo
nende schrijver Elias Ca
netti. De Zweedse acade
mie voor letterkunde
heeft dit gisteren bekend
gemaakt.
Elias Canetti, aan wie gisteren de
Nobelprijs voor letterkunde
werd toegekend, mag een van de
belangrijkste schrijvers van deze
eeuw worden genoemd. Zo ooit
in het verleden vele malen twijfel
heeft bestaan over de juistheid
van de keus van deze hoogste, in
ternationale, literaire onder
scheiding, dan geldt dit zeker
niet voor de in 1905 in Bulgarije
geboren joodse schrijver van
Spaans-Duitse afkomst. Zijn be
tekenis wordt zonder voorbe
houd erkend en daarbij voldoet
hij aan de voor deze prijs gestel
de voorwaarde van sociale be
trokkenheid en bewogenheid,.
Canetti, die zijn jeugd in Engeland,
Oostenrijk, Zwitserland en
Duitsland doorbracht, studeerde
natuurwetenschappen in Wenen
en Frankfurt en emigreerde in
1938 naar Engeland. Hij wijdde
zich toen reeds geruime tijd ge
heel aan het schrijven. Pas lang
na de Tweede Wereldoorlog is hij
in ons land bekend geworden.
Zijn hoofdwerk is het in 1962 ver
schenen ruim 500 bladzijden tel
lende filosofisch-psychologische
boek „Masse und Macht", waarin
hij zich uitvoerig bezighoudt met
de relatie tussen massa (mensen
menigte) en macht (leiderschap).
Hij geeft hierbij veel voorbeel
den, die hij voor een belangrijk
deel ontleent aan onderzoekin
gen die gedaan zijn bij primitieve
culturen. Hij gebruikt de uit
komsten van deze onderzoekin
gen als illustraties, want het op
merkelijke van deze studie is dat
de schrijver zich niet in de eerste
plaats baseert op eigen psycholo
gisch of sociologisch onderzoek,
maar dat hij te boek heeft gesteld
wat hij over massa en macht
dacht. Dat is niet los te zien van
de actualiteit van de Tweede We
reldoorlog en wat daaraan voor
afging.
Toen Canetti 17 jaar oud was,
maakte hij in Frankfurt een ar
beidersdemonstratie mee naar
aanleiding van de moord op Wal-
ther Rathenau. Dat zette hem
aan het denken en leidde tenslot
te tot dit indrukwekkende boek,
dat ondanks het toch wel moeilij
ke onderwerp zeer leesbaar is ge
schreven en van het begin tot het
einde boeit. „Masse und Macht"
moet als zijn hoofdwerk worden
gezien en veel van zijn literaire
werk moet met dit boek in ver
band worden gebracht, zoals bij
voorbeeld de moralistische ro
man „Die Blendung", over de
achtergronden, oorzaken en ge
volgen van fascisme en natio-
naal-socialisme.
Uit al zijn werk blijkt Canetti's
diepe belangstelling voor de
mens, vooral voor de vereen
zaamde mens en voor de mens in
relatie tot de dood. Hij is wel
eens als een „mensenverzame-
laar" getypeerd. Bij Canetti vind
je een voortdurend pleidooi voor
de menselijke vrijheid en de
menselijke waardigheid. De
grootste vijand van de mens is
voor Canetti de massa. Hierdoor
heeft zijn humanisme een geheel
eigen accent gekregen.
Hoewel het denken van Canetti
niet losstaat van de actualiteit
van het heden, is het toch vooral
het verleden dat hem bezighoudt
en hfj heeft dat zelf meer dan
eens een bezwaar genoemd.
Toch heeft juist die belangstel
ling voor het verleden Canetti ge
red van het zelf tussen de rade
ren van de massa raken. Hij kon
afstand nemen en heeft dat ge
daan. Wie en wat Canetti is en
hoe hij in het leven staat wordt
goed duidelijk uit de verzamelin
gen notities, die onder de titel
„Die Provinz des Menschen" en
Aufzeignungen" verschenen.
Hij maakt de indruk zelf een ver
eenzaamd mens te zijn met een
verrassend inzicht in mens en
maatschappij. In feite is Canetti
een moralist en een satiricus, die
voortdurend relativeert en analy
seert. Een werkelijk groot schrij
ver wiens werk niet of nauwe
lijks tijdgebonden is.
Naast zijn hoofdwerk „Massa en
Macht" zijn op het ogenblik ook
in Nederlandse vertaling lever-
i
baar: de roman „Het Martyrium"
(vertaling van het genoemde
„Die Blendung"), de verhalen
bundel „Stemmen van Marra-
kesh", het essay „Het andere
proces", zijn verzamelde toneel
stukken en de verzamelde noti
ties „Wat de mens betreft".
WIM J. SIMONS
HILVERSUM (GPD) - Lezers
van het vakblad „Muziek en
Beeld Info" werden vorige
week al opgeschrikt door de
mededeling, dat Felix Meur
ders met ingang van 1 janua
ri de presentatie van de Na
tionale Hitparade staakt. De
Nederlandse platenwereld
echter was al jaren niet zo
blij met Meurders' manier
van presenteren. Zo maakte
hij het de luisteraars stelsel
matig gemakkelijk, om de hit
singles van de radio op te ne
men door de platen integraal
te draaien en noch aan het be
gin, noch aan het eind de mu
ziek te verpesten met gepraat.
Door dit zogenaamde „home-
copying" is een deel van de
inkomsten aan de neus van
de Nederlandse platenindus
trie voorbijgegaan.
Maar de kritiek op Meurders
behelsde meer. Vooral de ma
kers van het Nederlandse re
pertoire, de producers en pla
tenbazen achter groepen als
de Dolly Dots en Hepi en He-
pi, voelden zich gedupeerd
door wat Felix zelf omschrijft
als „consumentenvoorlich
ting". Dit betekende in de
praktijk dat de dj een aantal
in zijn ogen inferieure pro-
dukten niet draaide of op ba
dinerende toon besprak.
Felix Meurders zelf verklaart,
dat deze kritiek niets te ma
ken heeft met zijn besluit om
met de presentatie van het po
pulaire NOS-zondagmiddag-
programma te stoppen.
Meurders: „Ik stop, omdat de
NOS geen van mijn voorstel
len om van het programma
iets leuks te maken heeft geho
noreerdMijn bedoeling was
om de drie hitlijsten, de
TROS-Top 50, Veronica's Top
40 en de Nationale Hitparade
onder één paraplu te krijgen.
Het is voor de luisteraar beter
dat er gewoon één hitparade
is. Dit plan is niet gelukt.
Toen heb ik gezegd: laten wij
ons als NOS maar terugtrek
ken, dan blijven er in elk ge
val nog maar twee over. Ik
heb daarbij voorgesteld om
inplaats van een hitparade
een programma te maken dat
alleen de ontwikkelingen zou
weergeven in de popmuziek.
Maar dan niet popmuziek in
de letterlijke betekenis van
„populair", maar in de bete
kenis die dat woord in het Ne
derlands toch al heeft: het
soort muziek dat de Amerika
nen aanduiden met ..Rock".
Dus geen Hepi en Hepi want
dat behoort tot het amuse
mentsgenre".
Betekenden Meurders voorstel
len een zuiveringsactie bin
nen het hitwezen?
,Ach, zegt Felix, „het leek mij
gewoon zinvol om enkel en al
leen de schommelingen in de
popmuziek tot uiting te bren
gen. Het gaat tegenwoordig
te gauw zo dat een producer
bij een niemandalletje een
paar aardige gezichtjes
zoekt, daar een video van
maakt en dankzij de invloed
van televisie een hit scoort".
Heeft hij van NOS-zijde nooit
de opmerking gehad: Nu
moet je eens niet zo knullig
doen tegen het Nederlandse
repertoire?
„Voor zover ik mijn collega's
ken, denken zij er net zo over.
De presentatie zal ook niet
wezenlijk veranderen. Ze zul
len de ingeslagen weg vervol
gen. Het zou wat anders zijn,
wanneer er inderdaad één
hitparade zou zijn. Dan zou
ook het Nederlandse repertoi
re gecoverd moeten worden".
Felix Meurders praat verder
over zijn besluit om te stop
pen met de Nationale Hitpa
rade. ,Jk heb eerst gewacht
op het moment dat de NOS
het voor elkaar zou krijgen
om één hitparade te maken.
Daarna ketste ook het plan
voor het Roek-magazine op de
zondagmiddag af. In die tijd
vierde ik mijn tienjarig jubi
leum als presentator van een
Nationale Hitparade en toen
dacht ik: nu stop ik er maar
eens mee. Dat was maanden
voordat de kritiek van de pla
tenwereld bij monde van
Stemra naar buiten kwam.
Die kritiek was mij al sinds
jaren bekend en had dan ook
niets met mijn besluit te ma
ken".
HILVERSUM (GPD) -
„Bob Bremer schijnt zo
ongeveer een hartstil
stand te hebben gehad.
Kan je 't je voorstellen?
Zit je lekker thuis, onder
uit gezakt op de sofa, be
gint die Frank Kramer in
eens een vreemde truc uit
te halen. Dat zijn geen leu
ke dingen voor een produ
cer hoor. Een regisseur,
die ineens, floep, het pro
gramma moet wegdraai
en. Omdat de presentator
iets doet wat niet in het
programma thuishoor-
t".
„Ik heb er geen spijt van. Ben je
gek. Het was toch voorpagina
nieuws. En op zo'n manier op de
voorpagina van een krant ko
men; ik moet zeggen daar heb ik
geen enkel bezwaar tegen. Toch
moet je ook weer niet al teveel
nadruk op die hele toestand leg
gen, want er is wel iets goed mis
gegaan. Toen ik dat wielerbe-
richt op die slome wijze had
voorgelezen en had gezegd van
„als ik het programma nou elke
keer op zo'n wijze had gepresen
teerd, dan had ik hier m'n pen
sioen wel gehaald", toen draai
de Budie, de regisseur ineens
het beeld weg. En dat had-ie
nooit moeten doen".
„Want ik had nog veel meer willen
zeggen. Of véél meer. Kijk, het
grote misverstand is, dat de men
sen denken dat ik door die ene
presentatie ben ontslagen. Maar
dat is dus niet zo. We waren al uit
elkaar. En dat was gerust niet al
leen de schuld van die andere
mensen van AVRO's Sportpano-
rama. Want ik heb natuurlijk ook
wel een paar keer ontzettende
missers gemaakt. Maar ja, dat is
mijn aard. Iets totaal onver
wachts doen en dan maar af
wachten hoe het uitpakt. Alles
precies van tevoren programme
ren, dat kan ik niet".
„Dat is m'n kracht, maar ook m'n
makke. Ik ben zo impulsief als
de pest. Ik had het indertijd best
naar m'n zin als voetballer. Maar
toen ben ik eens een keer bij de
Lufthansa binnengelopen omdat
ik hoorde, dat ze stewards zoch
ten. Zo van de ene op de andere
minuut. Omdat ik dacht: ia
Hij zal het niet tot zijn vijfenzestigste blijven doen, gelooft hij.
Maar voorlopig is Frank Kramer de opvolger van Willem Ruis bij
de KRO. De ex-profvoetballer (hij speelt nu als amateur bij Volen-
dam) lijkt zich niet erg nerveus te maken over zijn komende debuut
als kwismaster. Frank zonder met zijn ogen te knipperen: "Zo'n
televisieshow? Makkelijker zijn de centen niet te verdienen".
Frank, je loopt hier nou wel in de
Leidsestraat, maar op Copacaba-
na schijnt het ook heel mooi te
zijn".
„En dan slaat ineens de paniek toe,
weetje wel. Want dan krijg je een
uitnodiging voor een opleiding
in Frankfort. Ik schrok me we
zenloos. Dat was een consequen
tie, die ik totaal niet had voor
zien. Ik moest me op een maan
dagmorgen om half negen in
Frankfort melden en op zondag
avond elf uur zat ik nog steeds in
Amsterdam. Ik wist me geen
raad".
„Wielrenners schijnen in een koers
wel eens op een lekke band te
hopen, zodat ze een mooie reden
hebben om af te stappen. Nou,
dat gevoel had ik ook. Maar er
gebeurde niets. Om twaalf uur
ben ik toen in m'n eendje gestapt
om half negen was ik in Frank
fort. Komt er een man naar me
toe. „Uw paspoort4" Had ik niet.
„Uw adres?". Had ik niet. „Uw
verzekeringspapieren?" Had ik
niet. „Uw leeftijd?" Had ik nie-
t".
i dat
„Echt paniek joh. Of die
nou door had... Ik kon in elk ge
val toch naar de klas gaan. Ik zit
op die stoel, aan dat tafeltje, hoor
TEL AVIV (Reuter) In het Concertgebouw van Tel Aviv brak gister
avond een handgemeen uit toen het Israëlisch Filharmonisch Orkest
voor het eerst sinds veertig jaar muziek van de Duitse componist Ri
chard Wagner speelde.
Dirigent Zubin Mehta kondigde aan het eind van het programma aan dat
het orkest muziek uit de opera "Tristan en Isolde" ten gehore zou bren
gen. Daarop brak tumult uit. Boze concertgangers schreeuwde ter af
keuring en gingen op de vuist met zaalwachters. Metha verklaarde
daarop dat in een democratisch land alle muziek ten gehore moet kun
nen worden gebracht.
Het grootste deel van het publiek bleef zitten en toen de opwinding voor
bij was werd het stuk gespeeld. Na afloop volgde een langdurig ap
plaus.
Wagner die in 1883 overleed werd door het Duitse Derde Rijk "ingelijfd"
als bijna officiële componist. Hij was Hitiers lievelingscomponist en
sommige joden die in concentratiekampen zaten zeggen dat muziek
van Wagner werd gespeeld terwijl joden de gaskamers ingingen.
Nadat eerder deze week bekend was geworden dat Wagner op het herfst
programma stond van het Israëlisch Filharmonisch Orkest, kwam er in
heel Israël een sterke protestbeweging op gang. Twee musici van het
orkest weigerden mee te doen aan de repetities. Dirigent Zubin Mehta
liet weten dat hij bezoekers van de concerten de tijd zou geven de zaal
te verlaten voordat Wagner gespeeld zou worden.
Concertbezoekers in Tel Aviv op de vuist.
dat Duits om me heen... Om
kwart over tien heb ik m'n eend
je in de vierde versnelling ge
gooid en 'm er niet meer uitge
haald voordat ik in Amsterdam
was. Maar ja, Copacabana
he".
„Een week later weer naar Frank
fort. „Ja Verzeihung bitte, maar
er was thuis wat aan de hand..."
Ik weet niet meer precies wat ik
allemaal bedacht heb. Maar het
eind het liedje was, dat ik twee
maanden later toch op de oplei
ding zat en weer zeven weken la
ter de lucht in ging. Met de Luf
thansa".
„Ik zou die periode voor geen goud
hebben willen missen. Maar na
een maand of acht kreeg ik toch
in de gaten, dat er iets fundamen
teel fout zat. Je vloogmeer dan je
vrije tijd had. En met dat doel
had ik niet gesolliciteerd" „Ik
ben lui. Kom ik eerlijk voor uit.
Ik ben er niet trots op hoop, maar
ik ga er ook niet onder gebukt.
Het is domweg een kwestie van
accepteren van iets wat van je
zelf is... Wacht even, nou glijden
we denk ik af. Ik bedoel, de men
sen zouden een fout beeld van
me kunnen krijgen. Ik kan na
melijk wel ontzettend hard
werken. Alleen ik moet dat
werk dan wel leuk vinden".
„Het rottige alleen is: alles wordt
bij mij na verloop van tijd een
sleur. Denk nou maar niet, dat ik
tot mijn vijfenzestigste een kwis
blijf doen voor de KRO. Maar
voorlopig denk ik wel: ha fijn-
.„Ruis had ik nog nooit gezien.
Ja, flarden. En ik heb totaal geen
behoefte nog eens videobeelden
of zo te gaan bekijken. Willem
Ruis was Willem Ruis en Frank
Kramer is Frank Kramer Alk-en
die naam, dat eh... ik ben wel ij-
del, maar niet zo ijdel. De Frank
Kramer Show, tjessus. Ik had
veel liever iets gehad van „Ga
nou maar 's effe lekker rustig zit
ten". Maar dat kon dus niet. De
Frank Kramer Show, dat was je
„De repetities zyn redelijk verlo
pen. Ik zit in een goed team. Vak
lui. Zij geven de voorzetten, ik
moet die ballen in het doel
schoppen. Nou zal dat wel 's mis
lukken, maar daar kan ik me nu
nog niet druk over maken. Trou
wens, ik ben nu eenmaal iemand,
die graag risico's neemt. Dat je
dan flink op je bek kunt vallen,
dat calculeer ik dan maar van te-
VROB VAN DOBBELSTEEN
NEDERLAND I
18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.58 - Journaal (NOS)
19.00 Iowa Serenade (AVRO)
19.55 How the West was won (AVRO)
21.10 Ja hoor, dat is Adda (AVRO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 De moed der wanhoop (H.V.)
22.25 Torn between two lovers (AVRO)
24.00 - Journaal (NOS)
00.05 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
NEDERLAND II
18.25 - Paspoort voor Spanjaarden (NOS)
18.35 Sesamstraat (NOS)
18.50 Jeugdjournaal (NOS)
18.59 Familiekwartet (TROS)
19.25 Banana Split (TROS)
20.00 Journaal (NOS)
20.27 De Showbizzquiz (TROS)
22.00 Het nieuwe land (TROS)
22.55 - Aktua TV (TROS)
23.45 Journaal (NOS)
23.50 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Regionaal magazi
ne. NDR: 18.00 Amusementsprogr.
18.30 Aktualiteiten 18.45 Kleuterse
rie. 18.55 Theater im KalTegarten.
19.25 Regionaal magazine. 19.59 Pro-
grammaoverz. WDR 18.00 Amuse
mentsprogr 18.30 Chicken sieht al
les. 18.40 Amusementsprogr 19 15
Aktualiteiten). 20.00 Journaal 20.15
Cockpit. 21.45 Economisch magazi
ne. 22.30 Aktualiteiten. Met parle
mentair nws. 23.00 Sport. 23.25 Eim
Sheriff in New York. 0.40 Journaal-
DUITSLAND II
18.20 Slapstick. 18.40 Slapstick.
18.57 Tip. 19.00 Journaal. 19.30 Bui
tenlandse reportages. 20.15 Informa
tief progr. 21.15 Amusementsprogr
23.15 Der Ritt zuruck. 0.30 Journaal-
DUITSLAND III
18.00 Kinderserie. 18.30 Cursus ge
schiedenis 19.00 Vrijetijdsmagazi-
ne 19 45 Journal 3. 20.00 Journaal.
20.15 Filmreportage 21.00 Reporta
ge. 21.30 Religieus progr 22.00 Skla-
ven. 22.50 Filmdoc 23.35 Joumaal-
BELGISCHE TV
NETI
18.00 Kinderfilmserie. 18.05 Korte
film. 18.20 Kleuterprogr 18 35 Open
School. 19.10 Cultureel magazine.
19.35 Mededelingen en morgen.
19 45 Nws. 20.10 Weerbericht 20 15
SOS 747...Bermuda driehoek. 22.05
Doe. 22.55 Nws.
NET n
18.00 Kinderfdmsene 18 05 Korte
film. 18.20 Kleuterprogr. 18.35 Open
School. 19.10 Cultureel magazine.
19.35 Mededelingen en morgen.
19 45 Nws 20.10 Weerbericht 20.15
Wij. heren van Zichem. 21.30 Geva
rieerd progr. 22.30 Cultureel magazi-
De AVRO-televisie brengt vanavond een reportage op het scherm
van een bezoek dat Mies Bouwman afgelopen zomer bracht aan
haar pleegkind in Boven-Volta. Adda Boly is de naam van dit
meisje, dat Mies drie maanden geleden via het Foster Parents Plan
heeft geadopteerd. Haar tweede pleegkind overigens, want sinds
vijfjaar heeft zij via deze organisatie ook een pleegkind in Boli
via.
(Nederland I, 21.10 uur).
De AVRO-televisie zendt vanavond de Amerikaanse speelfilm
"Torn between two lovers" uit. Het verhaal gaat over de gelukkig
getrouwde Diane Conti (Lee Remick), die wegens een sneeuwstorm
wordt opgehouden op het John F. Kennedy-vliegveld van New
York. Tijdens dit oponthoudt ontmoet zij architect Paul Rasmus
sen (George Peppard). Diane voelt zich onmiddellijk tot Paul aan
getrokken, welke aantrekkingskracht zich later, als ze weer thuis
zijn, ontwikkelt tot een liefdesverhouding. Uiteindelijk bereikt de
ze verhouding een crisis in het echtelijke- en gezinsleven van Diane
en moet zij bepalen wat zij met haar leven gaat doen. Maar wat ze
ook besluit... er zal iemand verdriet hebben.
VRIJDAG 16 OKTOBER
HILVERSUM
18.06 Echo 18.20 (S) Punt uit. 19.5f
Overweging. 20.03 (S) Country time
21.02 (S) Nine o'clock jzz. 22.02 (S;
Goal NOS 23.02 (S) Met het oog op
morgen. EO. 0.02 (S) True Light
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.10 Info magazine. P P.
18.20 Uitzending van de PPR.
OVERHEIDSVOORLICHTING
18.30 Nederlandse Antillen. VOO.
18.40 Info magazine 20 00 Mono.
NOS. 2100 Suara Maluku RVU-
NOS 22 10 Zionisme en Socialisme.
NOS 22.30 Nws. 22 40 NOS-Cultuur
Magazine. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS 18.04 De Avóndspits. 19 02 (S) HILVERSUM III
De Rock Roll Methode VPRO
20.02(S)Ook zo. 20.30(S) Rub-a-dub.
22.02 (S) De No-Budget-Show.
17.55 Meded., SOS
HILVERSUM II
TROS 7 00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 RoUebolleradio 7 30 Nws. 7.36
Aktua. 8.00 Nws 8.11 Sport na sport.
8.30 Nws 8.33 Toeraktua 9 05
Gymnastiek voor de vrouw. 9 15
Voor blinden en slechtzienden. 9 25
Waterst 9 30 Nws. 9 32 Bosboom
Bekooy.. 10.30 Nws 10.32 Bosboom
Bekooy. vervolg. 11 30 Nws. 11.32
Een Ander NOS 11.56 Dc wonder
lijke wereld van het bock. 12.25 Me
ded voor land- en tumb 12.30 Nws.
TROS 12.36 Aktua 13 00 Nws 13 11
Aktua-extra (13.30 Nws) 14 00 Cou
lissen (14 30 Nws). 15 00 Hanen Alle
man (15 30 en 16 30 Nws 17 00Ak-
tU3-extra-kamerbreed. 17.30 Nws.
17.36 Aktua.
HILVERSUM IV
NOS. 20 00 (S) Europees concertpo
dium 21.00 Muziekspiegel. 22.05 (S)
NOS-Jazz
ZATERDAG 17 OKT
VARA 07 03 Hallo hier Hilversum,
gevar progr. (08 06-08.15 Dingen
van de dag) 10 30 (S) Z I 12 03 (S)
Tussen starten finish 13 06 (S) In de
Rooie Haan 15 02 (S) Muziek uit
Studio 1. 16.02 (S) De Speeldoos.
NCRV 07.02 (S)Popfnsser 09 03(S)
Happy sound. 10 03 (S) Popstation.
11 03 (S) Pop non stop. 12.03 (S) Los
vast 14 03 (S) Op stap 15.03 (S) Dis
co-Expres. 16.03 (S) NCRV-
Zaterdag-sport
HILVERSUM IV
AVRO 07 00 Nws. 07.02 (S) Piano-
an. klass pianomuz. 08.00 Nws.
08 05 <S) Op een klein stationnetje,
morgens in de vroegte. 09 00 (S) Pas-
se part out 10 00 (S) Concerto Matti-
nale 11 45 (S) Liever de lucht in.
13 00 Nws 13.05 (S) AVRO.s Platen
Publieks Pnjs 16 00-17 00 <S) Klas
siek met Caroline 20 00-23 00 (S)
AVRO-Muziek op zaterdagavond
Liszt-FcsUval
ADVERTENTIE
Is Uw CV-ketel ouder dan 5 jaar?
En heeft U ook van die hoge energierekeningen?
Kijk dan vanavond naar do STER-reclame Nederland 2
voor het journaal van 20.00 uur.
Zie hoe U honderden guldens op Uw stookkosten kunt
besparen. Voor meer informatie:
techmsch bu'eau
mampaey haarlem t>v
Antwoordnummer 430, 2000 WC HAARLEM.
Tel. 023-319454