„Christus komt in 1982 in levende lijve op televisie" Sterilisatie wordt gemeengoed Aantal „spijtoptanten" stijgt even hard Schot verkondigt boodschap van nieuwe „wereld- leraar" AMSTERDAM - Als Ben jamin Creme wordt ge vraagd wat voor kleur haar de Christus heeft en wat voor kleur ogen, raakt hij een tikkeltje in verle genheid. Hij weet het wel, zegt hij minzaam glimla chend, maar hij mag het niet verklappen. Dat is ge heim. „Ik kan u wel vertel len dat het uiterlijk van de Christus heel ongewoon is, maar tegelijk ontzet tend mooi." Door Sjak Jansen Komend voorjaar zullen we alle maal de Christus met eigen ogen kunnen zien. En we hoeven er niet eens de deur voor uit, want, zo verzekert de Schot Creme, Hij komt op de televisie. Creme kent de Christus persoonlijk. Sterker: hij zegt telepatisch met hem in verbinding te staan. „Sinds juli 1977", weet Creme, „bevindt de Christus zich weer in levende lij ve onder de mensen." „Als een dief in de nacht is Hij ge komen. op een tijdstip dat nie mand Hem verwachtte", vertelt Creme. „Sipdsdien verblijft de Christus in een grote stad in een modern land. Maar welke stad dat is..., ook dat mag ik niet ver tellen. Wacht u maar tot komend voorjaar." Verdeeldheid Als de bladeren weer aan de bo men zitten, bedoelt Benjamin Creme, zal de Christus in zijn nieuwe gedaante van de Mai treya, de wereldleraar, via alle ra dio- en televisiestations op dit ondermaanse zijn boodschap verkondigen. Die boodschap is vrij simpel en voor iedereen op hetzelfde moment in zijn eigen taal te begrijpen: „Aanvaardt al len het beginsel van samen delen op deze aarde, en maak daarmee zelf een einde aan alle geweld, honger en verdeeldheid die het bestaan bedreigen." En als we dat niet doen? „Dat doen we wel", zegt Creme nogal zelfverzekerd, „want er is geen alternatief. Als we niet sa men delen is er geen gerechtig heid. En als er geen gerechtig heid is, is er geen vrede. Begrijp éroed: voor de wereld betekent het samen delen niet het einde der tijden, maar juist een nieuw begin. Het begin van een unieke periode van vrede." Geen cent Elke dag weer zegt Benjamin Cre me van de Christus boodschap pen voor de mensen te ontvan gen, maar desondanks ziet de Schot er heel gewoon uit. Onder flink wat blonde krullen gaat een middelgrote man van even in de vijftig schuil, gehuld in een beige coltrui. Sinds ruim een week is hij mede op uitnodiging van de Amsterdamse stichting Mens en Universum in ons land om Mai- treya's boodschap van samen de len te verkondigen. Via paginagrote advertenties kon den we er al over lezen. En in grote zalen in den lande konden we er de Schotse heilsprofeet zelf over horen. Morgenavond doet hij dat in het Haagse Con gresgebouw. Op zijn 'toernee' weet Creme zich financieel ge steund door groepjes sympathi santen, die de advertentiekosten betalen. Creme zelf overigens houdt er geen cent aan over, zegt hij. Hij wil dat ook niet. Hem is het alleen te doen om de boodschap, om de i de Christus is heel ongewoon, maar tegelijk ontzettend mooi". oproep samen te delen. „Elke dag weer sterven er in de wereld honderden mensen van honger, terwijl er voor iedereen genoeg voedsel is. Alleen: we distribue ren dat niet. We verspillen het en daar moet een eind aan komen. De commissie Brandt (voor de betrekkingen tussen rijke- en arme landen SJ) zegt dat ook. Die zegt dat een wereldramp al leen kan worden voorkomen als de grondstoffen en het voedsel onder alle volkeren in een overle- Schildersezel Het eerste contact met de Maitreya kreeg de ex-kunstschilder Cre me in 1958. Maar pas zestien jaar later drong tot hem de stem door, die vertelde van de wezenlijke bedoeling van het bestaan. Cre me besloot toen de schildersezel opzij te schuiven en zich volledig aan de boodschap van de Mai treya te gaan wijden. Veel heeft het van doen met de astrologie, sterrenkunde en eso terie: de filosofie van het evolu tieproces. In zijn lezingen vertelt Creme dan ook over de omwen teling in ons zonnestelsel van het Vissen-tijdperk naar dat van de Waterman en dus de toestroming van een andere energie naar de mensheid, en meer van dat soort taaie kost. Volgens Creme draait het er om, dat de Christus behoort tot de Meesters der Wijsheid, die al eeu wenlang de wereld zouden bewa ken. „Maar nu er een wisseling gaande is van de kosmische tijd perken, heeft die Christus beslo ten als wereldleraar terug te ke ren in het Waterman-tijd perk...." Sadat Tegelijk is Creme ook een beetje een ziener. Vanuit de esoterie zegt hij een soortgelijke aanslag als die van deze week op Sadat te hebben voorzien. „De climax van de problemen voorspel ik medio november, maar waarin die climax zich zal openbaren, kan ik niet zeggen." De oplossing, zegt Creme nog eens, is wat de Maitreya in hoogst ei gen persoon ons komend voor jaar tijdens in de wereldwijde te levisie-uitzending zal voorhou den: samen delen. Creme: „Die komt er wel, heus. Al leen: ik kan het niet bewijzen. En ik wil het eigenlijk ook niet be wijzen." „Ik bedoel: geloof je het, dan is het goed. Geloof je het niet, dan is het ook goed. Ik kan alleen zeg gen - en dat houd ik iedereen voor dat de aarde niet zal wor den vernietigd, maar over drie duizend jaar een prachtige, vre dige planeet zal zijn." ngetje dal er omheen i Maar ook zijn er mensen die zich na de operatie niet meer compleet voelen. Trudie Trimbos daarover: "Sommi ge vrouwen worden depres sief bij het idee om niet meer zwanger te kunnen worden. Miep de Graaft Daar zijn ze geestelijk dan niet aan toe." De omgekeerde situatie komt ook voor. Dat ervaart me vrouw Trimbos' echtgenoot die als chef de clinique op de afdeling gynaecologie van Sterilisatie wordt ge meengoed. Steeds meer Nederlanders ne men deze definitieve anti-conceptie stap. De cijfers spreken dan ook boekdelen. In 1970 lie ten nog slechts duizend vrouwen operatief de kans op zwangerschap uitsluiten. Vorig jaar waren dat er al 65.000. Daar stond nog een iets groter aantal mannen tegenover dat koos voor een radicale door- klieving van de zaad toevoer. Uit een proefschrift dat de Vughtse huisarts A.J.B. Sips onlangs schreef blijkt dat ste rilisatie al verreweg de be langrijkste methode van ge boorteregeling is voor de groep 35- tot 55-jarigen. Maar liefst 70 procent van hen is ge steriliseerd. Sips concludeert in het proefschrift, waarin hij de ervaringen uit zijn eigen praktijk verwerkte, dat de morele bezwaren van tien jaar geleden tegen sterilisatie goeddeels zijn weggevaagd. Minstens even spectacxdair is de ontwikkeling van de ma- wen te steriliseren. Bij vrou wen worden in het algemeen niet meer de eileiders doorge brand maar wordt gekozen voor de (elegantere) 'rin getjes-methode'. Spijtoptanten Er is éen groot nadeel dat de sterke groei van h'et aantal sterilisaties met zich mee brengt. Het aantal spijtoptan ten neemt stormerhand toe. Een onderzoek onder ruim 700 gesteriliseerde vrouwen uit Hengelo heeft onlangs uit gewezen dat zeven percent van hen ontevreden is over de ingreep, zo meldt Medisch Contact. Een uitslag die de Noordwijkse Trudie Trimbos alleen maar zal kunnen onderschrijven. Mevrouw Trimbos is één van de weinige artsen die dage lijks met het verschijnsel spijtoptant wordt geconfron teerd. In het Academisch Zie kenhuis Leiden heeft ze als 'super-specialisatie' het ope reren van dichte eileiders. Met een mooi woord 'referti- lisatie', hersteloperatie ge noemd. Ze signaleert een heel duidelijke toename van de vraag naar die herstelope raties. Want sterilisatie is niet altijd definitief. Ze noemt het "een prutswerkje", maar in dertig tot vijftig procent van de gevallen is er een weg te rug. Ook in dat aantal wordt een stijgende lijn ingecalcu leerd, inherent aan de steeds verbeterde methodes van steriliseren. Dichtgebrande eileiders zijn in het algemeen moeilijker te 'heropenen' dan eileiders waarvan het ringetje moet worden verwijderd. En verder geldt volgens haar: hoe recenter de operatie, des te meer kans op succes. "De kans op mislukken is groter als de sterilisatie langer als vijfjaar geleden heeft plaats gevonden" zegt ze. "Want dan blijkt soms dat aan de binnenbekleding van de ei leider afwijkingen zijn ont staan. En bij de dichtgebran de eileiders hangt het er weer vanaf hoe groot het gedeelte is dat daarna overbleef." Nieuwe relatie Het aantal spijtoptanten kan de komende tijd alleen maar sterk toenemen. Immers, het belangrijkste argument om toch weer zwanger te (willen) worden is een nieuwe relatie. Vaak blijkt dat vrouwen van een nieuwe partner tóch weer een kind willen. En ook rela ties en huwelijken, wie zal het kunnen ontkennen, zijn aan wisselingen onderhevig. Een ander argument om de ste rilisatie ongedaan te maken is het verlies van een kind. het AZL werkt. Achttienjari ge meisjes die met stellige ze kerheid weten nu en nooit geen kinderen te willen, en de kans op zwangerschap de finitief willen afsluiten. Trim bos en echtgenote ervaren dat soort gevallen als een di lemma. "Want wie ben je, om mensen dergelijke beslissin gen te verbieden?" vragen ze zich af. Weigeren doen ze nooit - al zijn er genoeg zie kenhuizen en klinieken waar dergelijke aanvragen direkt worden afgewezen. Mevrouw Trimbos: "Ik heb pas nog een 23-jarig meisje bij me gehad. Ze was al jaren bezig om ge steriliseerd te worden, maar ving telkens bot. Ik heb haar wél geholpen, omdat ze er heilig van overtuigd was dat ze nooit kinderen wilde. Na tuurlijk bestaat de kans dat ze zich bedenkt over een paar jaar, maar die kans bestaat net zo goed bij dertigjarige vrouwen, merken we. Ook bij die categorie zitten gevallen waarbij je van tevoren kunt aanvoelen dat ze spijt krij gen. Mensen met een slecht huwelijk bijvoorbeeld, die niet direct aan scheiden den ken maar er zeker van zijn van die partner geen kind te willen. Zodra ze dan een nieuwe relatie hebben willen ze wél een kind." Enthousiast Het echtpaar is enthousiast over de nieuwste methode van steriliseren, die van de 'ringetjes', niet alleen omdat de herstelmogelijkheid daar bij groter is. Ook omdat bij dichtbranden de kans op complicaties (darmbeschadi ging door het doorbranden) wat groter is. De mate van be trouwbaarheid van beide me thodes ontloopt elkaar niet of nauwelijks: twee tot vijf op de duizend gesteriliseerde vrouwen wordt alsnog zwan ger. Verder geldt dat het werken met het ringetje sim peler is dan het doorbranden. Trimbos: "Het gaat te ver om te stellen dat sterilisatie 'n fluitje van een cent is - maar wat vroeger met een buik operatie moest kan nu wor den afgedaan door een sneetje boven de schaam streek." Trimbos doelt op de laparosco pic. Bij deze nieuwste metho de wordt een laparoscoop (kijker) via de navel in de buikholte gebracht. Daarmee wordt 'gekeken' naar de ge slachtsorganen. Via een in snijding boven het schaam haar wordt een grijptang in gebracht die een ringetje om de eileider schuift, zodat het eitje uit de eierstok daar geen zaadcel meer kan ontmoeten. Simpeler is en blijft de ingreep bij mannen. Desondanks merkt het echtpaar dat de operatie "bijna automatisch een beslissing is van en voor de vrouw. De romslomp die vruchtbaarheid met zich meebrengt komt toch nog hoofdzakelijk op de vrouw Gemakzucht Trimbos: "Een vaak gehan teerd argument van een echt paar waarvan de vrouw zich laat steriliseren is de leeftijd. Voor een vrouw van 40 wordt het problematischer om een kind te krijgen, voor een man van diezelfde leeftijd natuur lijk veel minder. Theoretisch is dat argument natuurlijk juist, maar ik denk dat het vaak gemakzucht is van de man om het te hanteren." Het echtpaar denkt dat met het toenemen van alarmerende berichten over de pil sterili satie alleen maar een nog po pulairder methode van anti conceptie kan worden. En daaraan gekoppeld zullen er jaarlijks honderden spijtop tanten rondlopen. Die weten schap werpt voor het echt paar de vraag op naar het echt voor honderd procent veilige anti-conceptiemiddel, dat "makkelijk omkeerbaar" is. Een middel dat nog steeds niet is uitgevonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 15