Showbizz en publiciteit
IKON met veel eigen drama produ kties
programma]
Paul van Vliet over
MMM...
MOSSELEN
BIJAC!
l»0ll AC RESTAURANTS
TV BUITENLAND
WOENSDAG 7 OKTOBER 1981
RADIO - TV KUNST
PAGINA 5
HILVERSUM (GPD) „Komend seizoen
is de eerste fase van een meerjarenplan",
aldus directeur televisie Wim Koole van
de IKON gisteren tijdens de presentatie
van het winterprogramma van de inter
kerkelijke omroep. De IKON begint met
het uitrollen van de lijn die in de afgelo
pen periode eigenlijk al is neergelegd.
Dat betekent vooral veel drama, eigen dra
ma. op de woensdagavond. In totaal
brengt de IKON deze winter drie drama
series op de buis, bij elkaar twintig afle
veringen. Op de zondagmiddag wordt het
experiment voortgezet van het uitzenden
van gesprekken over morele en ethische
vraagstukken. Als gevolg van de hoge
kosten van het maken van eigen drama,
heeft de IKON-tv op vrijdagavond weinig
mogelijkheid om eigen werk uit te zen
den. Een uitgekiend aankoopbeleid moet
ervoor zorgen dat de kijkers ook op deze
avond goed aan hun trekken komen.
Op televisie opent de IKON het wintersei
zoen zondag met de eerste uit een serie
van vier gesprekken met prof. dr Kuitert
over ethiek (de eerste aflevering gaat
over euthanasie). In de maand november
legt Johanna Fortuin beslag op de zon
dag met een serie gesprekken die zijn
toegespitst op de relatie tussen ouders en
kinderen in de tienerleeftijd. In dit pro
gramma - onder de titel 'Zou ik wel... zou
ik niet...' - zal vooral worden ingegaan op
de vraag hoe mensen tot bepaalde keuzes
en beslissingen komen. De thema's wor
den bepraat met vier gasten, die in de eer
ste plaats reageren vanuit hun ouder-zijn,
maar ook. in de tweede plaats, meer af
standelijk op grond van hun be
roepspraktijk.
Begin december twee interviews met prof.
Goudzwaard over zijn ideen met betrek
king tot economische groei. Eind decem-
ber-begin januari volgen op zondag op
nieuw enkele gesprekken onder leiding
van Johanna Fortuin met als thema 'ver
driet en het verwerken van verdriet'.
De zware boodschap op zondag maakt op
woensdagavond plaats voor iets gemak
kelijker verteerbaar drama en een be
paald speelse serie praatprogramma's
voor tieners, gepresenteerd door de vroe
gere cabaretier (nu tekstschrijver-presen
tator) Ivo de Wijs. Er zijn acht afleverin
gen gepland (in het voorjaar volgen er
nog acht), onder de titel 'Puberteit'. Op
een IKON-vreemde enigszins showachti
ge wijze komen onderwerpen aan de orde
als bijvoorbeeld geld. drank en drugs,
school, mode, enz. De verwachtingen van
dit programma zijn bij de IKON hoogge
stemd.
Zoals gezegd, mikt de kerkelijke omroep
op de woensdagavond vooral op de
jeugd, afgelopen seizoen vooral op de
kleuters en basisscholieren, in het nieu
we seizoen doelbewust op de pubers.
Wim Koole: „We richten ons op tieners,
omdat dat een wat piepende scharnier is
in de deur van de welvaartssamenleving,
die nu langzaam dichtgeduwd wordt. Bo
vendien wordt deze groep erg slecht be
diend".
De dramaseries zijn volgens Wim Koole pu-
blieksgerichter dan vroeger, mede in ver
band met de toekomst (satelliet en ka
bel). Pijlers voor de dramaseries zijn nog
steeds: uitvoerig onderzoek, training van
erg veel amateurspelers, en het op video
zetten van buiten de studio gemaakte op
namen.
Die elementen zijn duidelijk terug te vin
den in de produkties van het nieuwe sei
zoen: 'Allemaal tuig'. 'Weekend' en 'De
jongens Veerman' (deze laatste, in maart-
april volgend jaar uit te zenden serie, is
een vervolg op een in 1979 uitgezonden
drieluik over het gezin-Veerman, dat te
maken kreeg met de Kinderbescher
ming).
'Allemaal tuig' (vanaf 9 december - zes afle
veringen) is een realistische serie van
Ben Sombogaart, Nancy Gould en scena
rioschrijver Hans Melissen over vandalis
me en agressiviteit onder de jeugd.
'Weekend' (vanaf 20 januari) is een ge
speelde serie over schoolverlaters.
Bij de IKON-radio staat continuiteit voor
op. Een doelstelling die overigens enigs
zins te lijden heeft van de zogenaamde
zenderkleuring. Een uitvloeisel van de
zenderkleuring is namelijk dat de IKON-
radio in het nieuwe seizoen weer uitzendt
op de middengolfzender. Hilversum 2,
een zender die volgens de IKON nog
steeds erg slecht is te ontvangen. Boven
dien betreurt de zendgemachtigde 'de
verhuizing', omdat men op deze wijze
een groot deel van het in verwarring ge
brachte luisterpubliek weer kwijtraakt.
De vernieuwing van het wekelijkse pro
gramma 'De andere wereld van zondag
morgen' draagt de sporen van een studie
reis die programmamaker David Mol
langs diverse Europese en Amerikaanse
radiostations heeft gemaakt. Aanstaande
zondag zal een onderdeel van de uitzen
ding zijn gewijd aan drugsverslaafden.
Op de zondagmiddag en de donderdag
verandert er weinig. Voor jonge kinderen
heeft de IKON plannen voor een serie
korte hoorspelletjes op de zondagmor
gen.
Liesbeth List heeft gezongen: „Van zo weinig kun je leven;
Al haast van de wind; Van de sneeuw en van de regen 01
watje maar vindt; Maar een leven zonder liefde; Nee dat
zou toch echt niet gaan; Nee, Nee, Nee, Nee, Nee, dat zou
toch echt niet gaan".
Een leven zonder liefde is onleef-
baar, daar ben ik het van harte
mee eens. Maar er moet wel
brood op de plank komen.
De tijden van L'Art pour L'Art zijn
voorbij. Dat het publiek alles
maar moet slikken wat de kun
stenaar in een experimentele be
vlieging mooi en belangrijk
vindt, is een opvatting, die ik ver
ouderd, hooghartig en wereld
vreemd vind. Dat is nog slechts
voorbehouden aan die zich on
der de veilige wollen deken van
de subsidie op kosten van de sa
menleving mogen te buiten gaan
aan hun artistieke liefhebberijen.
Staatsamateurs dus met de na
druk op amateurs.
Kunst moet van sociaal belang
zijn. De samenleving moet er wat
aan hebben. Kunst moet voor
zien in een behoefte. De grootste
kunstenaars van alle eeuwen
hebben hun meesterwerken ge
maakt op bestelling. Michel An-
gelo, Leonardo da Vinci, Rem
brandt, Rubens, Bach, Shakes
peare. Miskende genieën zijn
zeldzaam. Van Gogh en Kafka
zijn alleen door een voortijdige
dood niet aan de erkenning en
het succes bij hun leven toegeko
men.
Kunst is commercieel in die zin,
dat een artistiek produkt niet
ontkomt aan de gezonde wetten
van vraag en aanbod op de
markt.
De kunstenaar gaat zwanger van
gevoel. De kunstenaar schept.
De kunstenaar levert een pro
dukt af. De kunstenaar zoekl
daarvoor erkenning en medege
voel. Maar ook succes en geld om
van te leven. Daarom moet het
produkt bekend worden. Het pu
bliek moet weten waar voor hoe
veel en hoelaat de kunst te koop
is.
In onze tijd en toegespitst op mijn
eigen vak, betekent dat: adver
tenties, affiches als tekens aan de
wang, interviews en andere free-
publicity, radio, televisie, gram
mofoonplaten. Kortom: publici
teit, in zijn oorspronkelijke en
eenvoudige betekenis van: in de
openbaarheid, onder het publiek
gebracht.
ADVERTENTIE
Verrukkelijk! Die zeeverse
Zeeuwse mosselen bij uw AC
Restaurant. Volop verkrijgbaar tot
15 oktobera.s. Klaargemaakt op
uw eigen favoriete manier. Kiest u
zelf maar:
Gebakken mosselen, gemengde
safedc, frites en rcmouladesaus
f 11.75 p.p. In het Selfservice
restaurant.
Gekookte mosselen, gemengde
salade, frites, stokbrood,
mosterdsaus, remouladesaus,
cocktailsaus en inklusief'n gratis
karafje witte wijn per 2 personen
f. 20.- p.p. In het Eethuisje.
AC Leiderdorp
E10/A4 Rotterdam-Amsterdam
Persant Snocpweg
Tel: 071-899302
UITEN TOCH £EVBEETJE THUIS
In een knus zaaltje aan de Amster
damse Prinsengracht is vorige
week de nieuwe langspeelplaat
"September" van Paul van Vliet
ten doop gehouden. Meestal
pleegt zoiets gepaard te gaan
met gloedvolle toespraken
waarin zowel de uitvoerende
artiest als het bij de produktie
betrokken personeel van de pla
tenfirma uitvoerig de hemel
worden ingeprezen.
Tijdens die presentatie in Am
sterdam ging het er evenwe
volstrekt tegengesteld aan toe:
Geen inleidende holle woorden
maar slechts een verhandeling
van de hoofdpersoon. Een op
merkelijke verhandeling bo
vendien, omdat Paul van Vliet
zich daarin onverbloemd uit
sprak over zaken in zijn vak: de
showbusiness.
Zijn verhaal was kritisch. Uit het
vrijwel letterlijk overgenomen
betoog van Paul van Vliet moge
hieronder blijken waarom. Een
verhaal over zijn vak en het fe
nomeen publiciteit.
Als je geluk hebt. wordt je produkt
gekocht. Dat betekent, dat er een
publiek is gekomen, dat navoelt,
wat jij bedoelt en dat voor dat ge
voel bereid is geld te betalen. Als
dat blijvend is en het publiek
wordt groter heb je succes. Tot
zover is er niks aan de hand. Dat
succes is de bedoeling. Die er
kenning is de vervulling van de
droom. Liefgehad worden, daar
zijn we allemaal op uit. „The
greatest thing you'll ever learn is
just to love and be loved in re
turn", zegt het liedje „Nature
Boy" terecht. Als jouw kunstpro-
dukt wordt liefgehad heeft jouw
kunstprodukt handelswaarde. Is
dus commercieel.
Een aantal critici noemt dikwijls
iets wat succes heeft commer
cieel in de ongunstige betekenis
van op maat gemaakt voor het
succes. Hier verduistert een
merkwaardig misverstand het
denken. Als een oprechte kun
stenaar zijn creativiteit, inspira
tie. talent en vakmanschap bun
delt tot het beste wat hij te bie
den heeft, en als dat dan succes
heeft, geeft dat een gevoel van
opperste gelukzaligheid. En dat
is de bedoeling!
„Verdriet is wel gewoon. Het is ons
dagelijks leven. Maar verdriet is
niet normaal. Verdriet is niet het
doel waar wij naar streven!" Wie
het oprecht succes commercieel
noemt, in die vervelende beteke
nis van „gemaakt, alleen op maar
vóór het succes", betwijfelt de
integriteit van de kunstenaar en
bederft zijn plezier om de erken
ning en het succes.
Beperkt
Een zelfde soort misverstand
heerst er rond de begrippen ca
baret, amusement, entertain
ment of wat u maar wilt.
Sommigen hebben de gewoonte
niet-politiek cabaret als „com
mercieel" te bestempelen. Zij ei
sen van een cabaretier, dat hij in
de eerste plaats satiricus is en pe
per en zout strooit in de open
wonden van de samenleving. De
ze opvatting lijkt mij te beperkt.
Er is een tijd geweest dat het po
litiek engagement nog een privi
lege was van een kleine groep
linkse intellectuelen. Het was de
tijd waarin politieke satiré nog
door een enkeling werd bedre
ven. Het grote publiek wist nog
van niks. Wim Kan kon nog een
hele provincie kwetsen door on
ze toenmalige minister-president
De Quay als een karikaturale pop
op de schouders te nemen, zin
gende het Lied: „Hoger Jan Ho
ger Jan". En bij de cabarets van
Sieto Hoving en Lurelei verliet af
en toe een verdwaalde kolonel
b.d. de zaal als HM de Koningin
Paul van Vliet
of Onze Lieve Heer in een ref
reintje werden bespot.
De grote omwenteling komt in de
jaren zestig. De satirische televi
sie-cabarets uit die dagen heb
ben in korte tijd de Nederlandse
Heilige Huisjes, bewoond door
God, Sex en Oranje voor een ver
schrikt massapubliek omverge-
kegeld. En dat was goed en no
dig. Maar met de satire is het
sindsdien uit de hand gelopen.
Hele horden tv- en radiocom
mentatoren, studentencabarets
en cursiefjes-schrijvers gingen
aan satire doen. Velen vergeten
dat cabaret een vak is en de sati
re daarvan één van de moeilijk
ste vormen. Door al die halfzach
te satirici, degradeerde de poli
tieke satire tot een verwaterd
massaprodukt en het nieuwe Ne
derlandse gezelschapsspel voor
heel het gezin.
HILVERSUM (ANP) - De AVRO
heeft Joan Haanappel aangetrok
ken als presentatrice van het televi
sie-sportprogramma AVRO'S
sportpanorama'. Joan Haanappel
is in die functie op zaterdag 10 ok
tober voor het eerst op het AVRO-
scherm te zien.
Emoties
Nu bestaat er van oudsher naast
het politiek-satirisch cabaret,
een ander soort cabaret, dat
beoefend wordt door mensen die
deze kunst niet in de eerste
plaats om de politieke bood
schap maar om het vertonen van
menselijke emoties hebben ge
kozen. Soms schoppen zij niet,
kwetsen zij niet en bedienen zij
zich niet van de trefwoorden:
Beatrix. Chili, abortus. Zuid-
Door
Paul van Vliet
Afrika, Multinationals, Paus
Paulus of Dodewaard. Woorden
die alleen door hun loutere ver
melding een engagement of niet-
commercialiteit moeten suggere-
Zij behandelen algemeen mense
lijk zaken en verhoudingen. Het
theater is hun speelplaats en zij
zeggen en zingen daar de dingen
die zij de moeite waard vinden.
Zij zien in een mens iets meer dan
alleen maar een kiesgerechtigde.
Zij voelen zich betrokken bij zijn
gedragingen in zijn tijd. zijn
land, zijn werk, zijn gezin. Bij
zijn geboorte-, ziekte- en sterf
bed.
Zij worden geinspireerd door zijn
liefde, haat. vreugde, verdriet, ja
loezie, twijfel omdat zij deze ei
genschappen ook bij zich zélf
herkennen en boeiender vinden
dan zijn politieke gezindheid of
zijn vluchtig verblijf in de actua
liteit.
Zij gaan ervan uit dat de politicus
niet moet worden beoordeeld op
een algemene politieke bood
schap of een afstandelijk partij
programma, maar op zijn denken
en zijn gedrag als individu. Soms
treden zij alleen maar op voor
hun eigen plezier en dat van het
publiek. Zij kiezen het theater
om zich daarin kwijt te raken en
terug te vinden. Zij zoeken er
kenning van hun ideeen, troost,
voor zichzelf en hun publiek,
warmte, romantiek en poëzie.
Het is deze vorm van cabaret die
in de kritiek vaak wordt gecon
fronteerd met begrippen als
„vrijblijvend" en jawel: „com
mercieel".
Boeiend
Wat in het theater gebeurt moet in
de eerste plaats boeiend zijn.
Zelfs Bertolt Brecht heeft in de
meest felle- en politiek-bewogen
periode van zijn leven gezegd dat
je nooit mag vergeten dat het pu
bliek een avond uit is. „Uit" in de
betekenis van „weg van zich
zelf'. „Uit zichzelf getild" door
de fantasie en het talent van de
genen, die voor hem optreden.
Elke vorm van theater is in dit
verband aanvaardbaar. Elk on
derwerp is in dit verband bruik
baar. In deze opvatting is er in
het theater plaats voor iedereen.
Van de bitterste satire tot de 24
rozen van Toon Hermans.
Het is het recht van iedere cabare
tier in de door hem gekozen
vorm te brengen wat hij mooi
vindt of nodig acht. Maar hij zal
zich voor een langere duur dan
éen of twee televisie- of hitpara
deseizoenen alleen dan staande
kunnen houden, als zijn schep
pend en optredend talent sterk
genoeg zijn. Deze eisen mag cn
moet men aan de cabaretier stel
len. Samen met de vraag of hij in
zijn denken, presentatie, muziek
en formulering zuiver, oorspron
kelijk. eigentijds en van sociaal
belang is.
Natuurlijk is er een andere vorm
van showbiz-gedoe dat terecht
als te commercieel wordt gewe
zen. Dat gebeurt als de bekende
Nederlander de artiest, met wie
hij hand in hand loopt, boven het
hoofd groeit. Als de naam en de
kop zichzelf, los van het artistiek
produkt, gaan verkopen. Als de
publiciteit gezocht wordt om de
publiciteit en niet om de eerlijke
verhandeling van het artistiek
produkt, Als het intiemste van
de artiest om der wille van de pu
bliciteit wordt verkwanseld. Hoe
hij leeft. eet. bidt, slaapt en bjj-
slaapt en hoe vaak en waar en
met wie en in welke houding. De
mens achter de artiest of liever
nog „Het beest achter de mens
achter de artiest". Lees-kijk en
luistervoer voor de massa En
vooral: als het artistiek produkt
niet meer wordt gemaakt uit in
spiratie en oprechte artistieke
overtuiging, maar wordt ge
mengd uit de chemische succes
formule van het hitwezen.
Kapot
Dat wordt de geest uit de fles, die
de artiest van de „Ik met z'n
tweeën" bedriegt in zijn blijvend
overspel met de verkeerde com
mercie. Daardoor gaat de liefde
en de creativiteit kapot.
Maar voor hem komt onvermijde
lijk de dag, dat de handboeket
ten niet meer worden aangedra
gen. Om hem heen zal het op den
duur beklemmend stil worden.
Van herii zullen geen uitnodigin
gen meer uitgaan voor de feeste
lijke viering van een nieuwe lied-
jesplaat. Hij is dan al lang uitge
zongen.
NEDERLAND I
15 30 - Bolke de beer (NCRV)
15.40 - De kameel (NCRV)
15.45 - De fluit cn de bombardon, muzikaal sprookje (NCRV)
15.55 - De grote klok (NCRV)
16.40 - De familie Knots (NCRV)
17.05 - Meneer Rossi, avonturenserie (NCRV)
18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.43 - Follow Me - 2, les 1 (Engels voor gevorderden) (TE-
LEAC)
18.58 - Journaal (NOS)
19.00 - Van gewest tot gewest (NOS)
19.50 Uitzending van de PSP (PP)
20.00 Schrale troost, tv-film (NOS)
20.50 - Cinivisie (NOS)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag vandaag (NOS)
22.10 - Studio Sport (NOS)
22.40 - Journaal (NOS)
22.45 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
NEDERLAND II
18.35 - Sesamstraat (NOS)
18.50 - Journaal (NOS)
18.59 Borsten, documentaire voor de jeugd (IKON)
19 25 - Kenmerk (IKON KRO/RKK)
20.00 Journaal (NOS)
20.27 - Mensen met een handicap - 2, filmpje van het NOG
(SOCUTERA)
20.32 - Dynasty, familiefeuilleton (VOO)
2115 - Info Show (VOO)
22.10 - Dynasty, deel 2 (VOO)
23.07 Journaal (NOS)
23.12 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND 1
(Reg. progr. NDR: 18.00 Goldene
Zeiten. tv-serie. 18.30 Actual. 18.45
Kleutersene. 18.55 Goldene Zeiten,
tvd erie. 19.25 Reg. magaz. 19.59
Progr. overz. WDR: 18.00 Rader, tv-
sene. 18.30 Ein Fall fur Kommissar
Stein, tv-serie. 18.40 Rader, tvdserie.
19.15 Actual. 19.45 In bester Gesell-
schafl, tv-serie.). 20.00 Joum. 20.15
Geld oder Leben, tv-spel. 22.00 Re
portage. 22.30 Actual.
DUITSLAND II
18.20 Licht muz progr. 18.57 Tip.
19.00 Joum. 19.30 Automagaz. 20.15
Actueel magaz. 21.00 ActuaL 21.20
Die Profis, tv-serie. 22.10 Consu-
mententips. 22.15 Docum. 22.55
Mulligans Ruckkehr, tv-spel. 0.40
18.00 KJeuterprogr. 18.30 Cursus En
gels. 19.00 Dierenprogr 19 45 Jour-
nal 3. 20 00 Joum. 20 15 Gevar.
progr. 21.45 Reportage 22.15 Film
tips. 22.20 Leicht franzosiseh (slight
ly french). speelfilm. 23 35 Jour-
BELGISCHE TV
19.10 Korte film. 19.17 Uitz. door
derden. 19.37 Tierce, meded en mor
gen 19 45 Nws. 20.10 Weerber 20 15
Loterij. 20.20 Arnold, tv-sene. 20.45
Een familie, tv spel. 22.30 Gesprek
23.20 Tierce e»i nw»
Van 18 00 tot 20.15
ren 21 05 La
Progr. voor i
di Figaro, o
WOENSDAG 7 OKTOBER
HILVERSUM I
NOS: Ieder heel uur nws. NCRV:
18 06 (S) Hier en nu-
woensdagmagaz. 19.02 (S) Muz. in
vrye tyd. NOS: 20.03 (S) Langs de
Ujn, sport en muz. 23.02 (S) Met het
oog op morgen. NCRV: 0.02 (S) Late
date. 1.02 (S0) Metropole Orkest. 1.03
(S) Blues in the Night. 2.02 (S) Nacht
dienst. 8.02 Om nooit te vergeten.
6.09 (S) Vandaag donderdag
HILVERSUM II
118 00 Nws. P.P.: 18 20 Uitz. van het
GPV OVERHEIDSVOORLICH
TING: 18 30 Uitz. van het Ministerie
van Volkshuisvesting en R.O. VA
RA 18 45 De Rode Draad. 19 30
Luchtruim. 20.00 Nws 20.03 Het
zout m de pap. 20.45 Vrije tijd, blije
tijd NOS 21.10 Tambu. RVU 22.10
Follow me VARA 22 30 Nws 22.40
VARA's Kursief 23.00 (S) Kompo-
nisten kom poneren radio (IV). 23.55
Nwa.
HILVERSUM III
rade KRO 19.02 Krachtvoer 21 02
Stampij met Hanneke. 22.02 Roek-
tempel 23.02 Walhalla.
DQNDERDAG 8 OKTOBER
HILVERSUM I
7.03 Het levende woord. 8.06 Hier en
nu. 9.03 (S) Wie weet waar Wülem
Wever woont 10.02 (S) Muziek bij de
koffie 11.30 (S) Taalfuurtje. 12.40 (S)
Middagpauzedlenst. 13 06 (S) Hier
en nu. 13 20(S) NCR V-Globaal 16 02
(S) Goudenregen Ensemble. 16.30
HILVERSUM II
AVRO 7 00 Nws 7 10 Ochtend
gymnastiek 7.20 AVRO Aktueel en
informatief. 7 36 en 8 33 AVRO» Ra
diojournaal. 7.30. 8.00 en 8 30 Nws.
NOS 9.05 Gymnastiek voor de
vrouw 9.15 Werkbank 9 25 Water
standen 9 30 Nws 9 32 Werkbank
speciaal AVRO 10.02 Mensen, men
sen 10 30 Nws 10 32 De kern van de
zaak. Discussie. 11 00 Radio Lawaai-
papegaai 11.10 Schoolradio. 11.30
Nws. 11.32 AVRO-tema. 11 45 Regio
naal, provinciele informatie. 11.55
Buitenland Spectrum OVER
HEIDSVOORLICHTING 12.16 Uit
zending voor de landbouw AVRO
12.26 Mededelingen voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nws 12 36 AVRO'a
Radiojournaal. 13.00 Nws 13.1)
AVRO's Sportpanorama 13 30 Nws
13 32 Per Saldo 14 00 AVRO-dite
14 30 en 15 30 Nws 1545 Buiten.
16.10 Europa plus en min. 16.30 Nws
16-32 De Slag by Nieuwspoort. 17.30
Nws 17 36 AVRO's Radiojournaal.
17.50 Per Saldo
HILVERSUM IU
Ieder heel uur nieuws. TROS 7.02 De
Havermoutshow 9 03 De Hugo van
Gelderenshow 11 03 De Polderpop-
parade 12.03 De Nederlandstalige
Top tien. 13.03 50 pop of een enve
lop 15.03 TROS top 50
HILVERSUM IV
VARA 7 00 Nws 7 02 (S) Morgen-
rood 8 00 Nws. 9 00 Uit de Russi
sche Pianistenschool. 10.05 (S) Voor
mensen met twee linker oren. 12 05
(S) Martyn Hill 12 35 (S) Het zout in
de pap 13 00 Nws. 13 05 Lunchcon
cert door het Amsterdams Piano
trio. 14.10 (S) Middagconcert door
Omroeporkest 15.35 Het zout in de
pao 15 55 (S) Matalia Gutman.
1(1) Why tell me why Ani
ta Meyer
2 2) I'm so glad to be a wo
man - Love Unlimited
3 8) 'n Beetje verliefd - And
re Hazes
4(7) Endless love - Diana
Ross Lionel Richie
5 6) Just for you - Spargo
6(3) For your eyes only -
Sheena Easton
7 (16) Every little thing she
does is magic The Po
lice
8 4) The old calahan - BZN
9 (9) The marvellous mario
nettes Doris D. and the
Pins
10 (10) Stars on 45 vol. 3 -
Stars on 45 20 (13)
11 5) Green door - Shakin' 21 (22)
Stevens 22 (12)
12 (24) Super Freak - Rick Ja- 23 (25)
13 (14) On the beat - B B Q 24 (23)
Band
14 (19) He's a liar - The Bee- 25 (27)
gees 26
15 (15) It's your conscience - 27 (33)
Deniece Williams
16 (17) Lieve Bella Beer - Ron 28 -)
Brandsteder
17 (30) Mexico - Les Humph- 29 (38)
nes Singers
18 (29) Tainted love - Soft Cell 30 (20)
31
P S. - Dolly Dots
Stille Will ie - B B Band
Japanese boy - Aneka
Prince Charming
Adam and the Ants
Mama mia - Saskia
Serge
Heel even - Shirley
Hurt - Timi Yuro
Mama told me Fan-
tastique
Meer Nederlandse ster-
re - Rubberen Robbie
Hollanders - Alexan
der Curly
Queen of hearts - Juice
Newton
Pretend - Aluin Star
dust
39 -)
40
Hands up - Ottatran
Dane tn' the night
away - Voggue
You'll never know - Hi
Gloss
Mono - May wood
Oeh, wat 'n volk - Nor
maal
Abacab - Genesis
Ain't no mountain high
enough - Boys Town
Gang
Vlieg nooit te hoog
Bonnie St. Claire
Wake up - Daniel Sahu-
leka
(Stichting Ned. Top 40)