"Jullie zijn het beste publiek van de wereld" Ingrijpende plannen op handen voor Vijf Meilaan en omgeving Duizenden kilo's vuil Theo van Es laat emoties weer de vrije loop Aatje Aatje9 Genesis vlamt en bruist in uitverkochte Groenoordhal LEIDEN - Drie oktober is weer achter de rug en weinig in de stad herinnert nog aan de festivi teiten van vrijdag en zaterdag. De reinigingsdienst is in de nacht van zaterdag op zondag van een uur tot acht uur in de weer geweest om Leiden weer toonbaar te maken. In totaal werd 17.680 kilo vuil opgehaald. "Redelijk schoon", noemt voor lichter Mari Tol de stad. Nog niet helemaal, want niet alle stand houders hebben hun boeltje al ingepakt. Dat in verband met de overvloedige regenval. LEIDEN - Een 31-jarige Leide- naar is gisteravond wegens die renmishandeling aangehouden De man had een kat en een hond vanaf de balustrade van een flat aan de Milanenhorst naar bene den gegooid. De kat redde zich wel. de hond liep echter een ge broken poot op. Van Mierisstraat Voor bewoners van de Frans van Mierisstraat wordt van avond een informatieavond gehouden over de gemeente lijke plannen met hun straat: aanleg van een nieuwe riool, een nieuwe indeling en de verbetering van de openbare straatverlichting. De bijeen komst wordt gehouden in buurthuis Groenoord aan de Musschenbroekstraat en be gint om acht uur. Politieke vorming Het Leidse Volkshuis geeft een cursus politieke vorming die morgen begint en zeven dins dagavonden zal duren Di verse aspecten van de politiek worden in deze cursus behan deld. Een medewerker van de Stichting Burgerschapskun de begeleidt de cursus Voor meer informatie: Hilde Jan sen van het Volkshuis, Apo theker sdijk 33, tel. 149180. Vrouwenfilm "Lylia, een ander gezichts punt" is de titel van een film die de vrouwensoos Femke morgen in het Volkshuis aan de Apothekersdijk laat zien. Lydia woont in El Salvador, is moeder van drie kinderen en geeft vrouwen op het plat teland ix)orlichting over ge boortebeperking. De filmoch tend begint om half tienvoor kinderopvang wordt ge zorgd. LEIDEN - De gemeente Leiden presenteert deze week enkele in grijpende verkeersplannen voor de Vijf Meilaan en omliggende wegen. Op twee voorlichtings avonden worden de bewoners van de bewuste straten op de hoogte gesteld van de plannen die in juli door de gemeenteraad werden vastgesteld. Tot die plannen behoort de aanleg van een tunnel voor fietsers en voetgangers op het kruispunt van de Vijf Meilaan en de Chur- chilllaan. Daarvoor bestaan twee varianten. De eerste is een tunnel onder het middelpunt van het kruispunt, waarbij fietsers in bei de richtingen op de Vijf Meilaan voordat ze tunnel inrijden tel kens maar één rijbaan over hoe ven te steken om weer op net fietspad te komen. De tweede mogelijkheid is een tunnel aan de zuidkant van het kruispunt, daar waar de scholen en de win kels liggen. Wel moeten de fiet sers aan de noordkant dan tel kens twee rijbanen kruisen. De leden van de raadscommissie voor ruimtelijke ordening heb ben in meerderheid voorlopig een voorkeur voor de eerste va riant, met de tunnel in het mid den. De overweging om een tunnel aan te leggen is dat in de huidige si tuatie op het kruispunt auto's en fietsen vaak met elkaar in "con flict" komen, terwijl in het ver keerscirculatieplan van de ge meente de Churchilllaan als hoofdroute voor auto's is aange wezen en de Vijf Meilaan als hoofdroute voor (brom)fietsen. Met een tunnel is het mogelijk beide verkeerssoorten te schei den. Ook onderdeel van de plannen is het aanleggen van speciale voor zieningen voor fietsers op de rou te Vijf Meilaan/Zoeterwoudse- weg tot aan de spoorweg. Proble men zijn volgens de gemeente nu de breedte van de rijbanen die uitnodigt tot hard rijden en de halteplaatsen voor de bussen. Daarom is het de bedoeling om aan weerszijden van de Vijf Mei laan tot de Vijf Meibrug vrglig gende fietspaden aan te leggen en voorbij de brug fietsstroken. Verder worden de klinkers tus sen de Rooseveltstraat en de spoorbaan vervangen door as fait. De gemeenteraad heeft voor de plannen in totaal 5,6 miljoen gul den uitgetrokken. Het voorne men is ze volgend jaar uit te voe ren. De twee informatie-avonden zijn bedoeld om belanghebben den in staat te stellen hun me ning te geven. Morgenavond wordt de eerste bijeenkomst ge houden, ter bespreking van de fietsvoorzieningen en de tunnel plannen. Woensdag is de tweede bijeenkomst, waarin ditmaal de plannen voor afsluiting van een aantal straten voor doorgaand verkeer centraal staan. Beide in formatie-avonden worden ge houden in de dependance van de Rembrandt Scholengemeen schap aan de Vijf Meilaan en be ginnen om acht uur. MAANDAG 5 OKTOBER 1981 "Aatje, Aatje!" Aart Mol in de creatie van Tante Jetje, de schoonmoeder van Rubberen Robbie en Dickie Koppenhagen schreeuwde het de Leidse Bud Spencer, Aad van Delft toe Van Delft, langdurig door justitie achtervolgd vanwege zijn ver meende aandeel in de Leidse bouwfraude, hoorde het aan hem opgedragen nummer gelaten aan. "Waar en wanneer dit num mer ten gehore wordt gebracht zegt me geen ene moer. De oor- sprong van dit nummer natuur lijk wel", aldus de peetvader van de Leidse pop die. terug van zijn 'verbanningsoord' Mallorca en weer op vrije voeten, het prima naar z'n zin had tussen 'zijn jon gens'. Achter de coulissen van de Stadsge hoorzaal was Van Delft het mid delpunt van de belangstelling. En niet alleen door zijn indruk wekkende voorkomen. Van Delft over de Leidse Nacht: "Fantas tisch. zo'n festijn. Maar wel teke nend voor de pop van vandaag de dag dat groepen van vijftien jaar terug niet alleen de ouwe hap maar ook jonge gasten moei teloos plat krijgen". LEIDEN - De geschiedenis her haalde zich zaterdagnacht in een afgeladen Stadsgehoorzaal. Wist de regionale popheid Theo Van Es vorig jaar de Leidse Beat- nacht compleet naar zijn hand te zetten, dit jaar was het enthou siasme dat de Leidse zanger m Shoesterwoudse dienst onder het uitbundige volk wist te ver oorzaken zo mogelijk nog groter. Evenals de eerste editie van de Leidse Nacht waren het The Shoes die het ruim zeven uur du rende muzikale festijn, dat veel diepte- maar nog meer hoogte punten kende, van een meer dan waardig slot voorzagen. De geschiedenis herhaalde zich trouwens in meer opzichten. Heel, heel lang geleden stonden The Moenpiepers in het voorpro gramma van The Shoes, die zo juist hun eerste platencontractje hadden gekregen. De band van Nico Van Seggelen zorgde toen voor een uitstekende opwarmronde. Ook zaterdagnacht dienden The Moenpiepers als 'support act' van The Shoes en wederom werd de zaal in een uitgelaten stem ming gebracht. Ondanks dat de groep voor het eerst sinds vijf tien jaar weer op de planken klom en ondanks dat de muzika le spil van The Moenpiepers. slag-gitarist Ruud van As, op het allerlaatste moment de voorkeur gaf aan een optreden met zijn jazz kwartet boven een muzikale reünie in de Stadsgehoorzaal. Vervanger Zijn vervanger, Wessel Abcouwer, had 's middags voldoende aan een stoomcursus van nog geen half uur om het beperkte Moen- piepers-repertoire onder de knie te krijgen. In muzikaal-technisch opzicht reikte de populaire band van weleer beslist niet tot grote hoogte, maar de sfeer vergoedde veel, zo niet alles. Vooral het door Van Morrison geschreven Them-nummer 'Gloria' werd tot tweemaal toe zo sfeervol en mee slepend gebracht dat net zelfs niet deerde dat gitarist Lex Blansjaar met twee gebroken snaren moest voortploeteren. Met zijn krachtige stemgeluid compenseerde de als de eeuwige student ogende Nico van Segge len zo'n beetje alles wat er rond de The Moenpiepers in het hon derd liep. En dat was nogal wat. Behalve The Shoes en The Moen piepers telde de door meer dan 1500 feestgangers bezochte Leid se Nacht '81 meer hoogtepunten. Om te beginnen de oude Leidse formatie The Ox. Een band die de ruigere Stones-nummers aan stekelijk wist te brengen nadat de Hazerswoudse punkformatie Ivy Green en de Haagse Cabood le Band voor een lauwe opening hadden gezorgd. Nadat het Haagse Bourbon Street en het reeds ter ziele gegane Leidse White Rabbit voor een saai oponthoud hadden gezorgd, voerden de Namby Pamby's de Leidse Nacht naar een tweede hoogtepunt. Onder aanvoering van de stuwende Dick Koppen hagen ("Iedereen moet van avond uit z'n vel want het is maar ene keer in het jaar drie okto ber") ging de zaal plat. Vooral met het aanstekelijke 'Painter- man' van The Creation wisten de Pamby's, die naar aanleiding van de Beatnacht van vorig jaar weer driftig in de weer zijn, de feest vreugde tot torenhoogte op te voeren. Een krissendans van een of ander obscuur Haags gezelschap zorg de voor een hinderlijke onder breking terwijl de Leidse sterren van het voormalige Catapult al in de wachtkamer zaten. Foutief natuurlijk, zo'n keuze van orga nisator Henk van Leeuwen. Maar Haagse Henkie vindt dergelijke 'rustpunten' noodzakelijk omdat het publiek anders te veel van het goede krijgt. "Je moet ze na tuurlijk niet overvoeren anders kan het wel eens uit de klauwen lopen". Waar buikdanseres Loubna vorig jaar als 'rustpunt' door het pu bliek met bierblikjes wer wegge- kegeld, moest het duo Marianni en Agar het zaterdaganacht met een honend 'teer op,' teer op' doen. Enthousiasme Door het weinig verheffende ge goochel met zwaarden werd de spanning in de zaal opgevoerd en ontlaadde zich pas toen de Rub beren Robbie Band de bood schap 'Keille an die tappe' ten gehore bracht. Ondanks de wat tegenvallende show was het enthousiasme in de deinende massa zo groot dat het af en toe leek of de pas gere noveerde Stadsgehoorzaal spoe dig opnieuw in de steigers zou moeten. Een stormachtig applaus oogstte de achtienjarige Marinella Farina die als Mane volledig verant woordde aan het beeld dat de laatste Rubberen Robbie-elpee van haar schetste. Na de Rubberen Robbie Band maakte de nieuwe Haagse forma tie Funkafied eens en temeer duidelijk dat wanneer dan persé enkele nieuwe bands dit nostal gische drie oktober-feest moeten meevieren dat dan wel Leidse bands moeten zijn. Toch kon Funkafied de uitgelaten sfeer, die de Moenpiepers daarna pri ma vast wisten te houden, niet verdrijven. The Shoes belandden dan ook in een gespreid bedje. Anders dan vorig jaar was het publiek al buiten zinnen op het moment dat de hoofdrolspelers van de Leidse Nacht, Theo van Es, de gebroeders Versteegen en Wim van Huis, kwamen opdraven. Moest Van Es een jaar eerder al les uit de kast halen om de zaal definitief voor zich te winnen ditmaal ging het er vanaf het al lereerste moment op los dankzij de prima 'warming-up' van De Rubberen Robbie Band en The Moenpiepers. i Seggelen zet de stampvolle Stadsgehoor 'Standing and staring', 'Osaka', 'Na, na, na', 'Don't you cry for a girl' en een indrukwekkende drumsolo van Henk Versteegen brachten de zaal in een uitgela ten stemming. Van Es liet zijn emoties weer de vrije loop en klauterde tijdens de toegift, 'Osa ka' uiteraard, via de geluidstoren op het balkon. Hangend aan een speaker, die onder het gewicht van de volleerde volksmenner bezweek, nam hij met de beken de aardappel in het strottehoofd afscheid van het volgens hem "beste publiek ter wereld". JAAP VISSER LEIDEN - Uit Vaals en Den Helder, uit Zeeuws-Vlaan deren en Oost-Groningen, ja zelfs uit Engeland (tien bus sen vol) waren fans van de Britse popformatie Genesis dit weekeinde naar Leiden gekomen, om één van de twee (of beide) concerten bij te wonen, die de symfonische rockgroep gisteren en eergis teren in de Groenoordhal gaf. Aanvankelijk zou het bij één optreden zijn gebleven, maar aangezien de ruim tiendui zend kaartjes daarvan in een wip waren uitverkocht, was een tweede concert ingelast. De twee concerten, die in hoegenaamd niets van elkaar verschilden, waren onder deel van de Europese toernee die Genesis momenteel ter introductie van haar nieuw ste elpee 'Abacab' maakt. Liefst zes nummers werden van dit tiende Genesis' werk stuk gespeeld, inclusief de gelijknamige hit, het opzwe pende 'Dodo', de melancho lieke song 'Man on the Cor ner' en het melodieuze 'Me and Sarah Jane'. Maar hoe geheid die songs ook klon ken, het publiek toonde zich veel ontvankelijker voor het wat oudere repertoire van Genesis. Toen dat halverwe ge het twee uur durende con cert aan de orde kwam, raak te het leeuwedeel van de aan wezigen dan ook volledig in extase. Vooral bij het klassie ke nummer 'Firth of fifth', waarin de Amerikaanse gas- t-gitarist Daryl Stuermer vijf minuten lang vlammend so leerde. Sinds zanger Peter Gabriel en gitarist Steve Hac- kett zo'n drie jaar geleden Genesis verlieten, is deze Stuermer, alsmede z'n drum mende landgenoot Chester Thompson, op de concerten van Genesis steevast van de partij. Opmerkelijk was dat Stuermer meer dan eens van gitaar verwisselde met basgi- tarist Mike Rutherford. Zo nam deze laatste de gloedvol le gitaarsolo in 'Abacab' voor zijn rekening. En beroerde hij niet minder verdienstelijk de basgitaar met dubbele hals in 'In the Cage', dat over ging in 'Cinema' Show' en 'Dance on a Vulcano'. Behal ve voor toetsenman Tony Banks was daarin een be langrijke rol weggelegd voor de computergestuurde licht installatie, die 'super-de-lu xe' en 'uniek' heette te zijn. Nu klonk dat overdreven, maar dat was het niet. De honderden lichtspots (van 3000 dollar per stuk!) waren van begin tot eind haarfijn af gesteld op het ritme van de muziek en zorgden bijvoor beeld bij 'Dance on a Vulca no' voor denkbeeldige lava. Dat alles gaf aan het concert een extra dimensie. Hoogte punt vormde de vertolking van het in 'Los Endos' over gaande 'Squonk'. Phil Col lins, de zanger/drummer met het aparte en nogal schelle stemgeluid, liet daarin samen met Chester Thompson een verrassende drumsolo horen. Als toegift speelde Genesis 'I know what I like' en daarmee kwam een einde aan een vlammend en bruisend con cert, dat ook qua aantal ge produceerde decibels alles zins acceptabel was. SJAK JANSEN Zanger/drummer Phil Collins van Genesis in optima forma de lucht massaal Theo van Es in de hem vertrouwde rol van volksmenner. Het publiek zingt met de lee "Osaka".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 4