'Ik heb best wel talent' Autorijden duurder. SRV ni SRV. De zuinigste auto van Nederland. t/SBlW°9MmWM] 'Het teken van het beest' beste film toegelicht Josine van Dalsum over Henk Visser naar 'Den Haag' DONDERDAG 1 OKTOBER 1981 RADIO TV KUNST PAGINA 5 UTRECHT (GPD) - Met de uitreiking van een aantal Gouden Kalveren, bronzen symbolen van even zovele Grote Prijzen van de Nederlandse film, is gisteravond in De Utrechtse Catharijnebioscoop een eind gekomen aan de eerste editie van de Nederlanse filmdagen. De Grote Prijs van de Nederlanse film in de categorie 'beste film langer dan 60 minuten' is te rechtgekomen bij „Het teken van het beest" van regisseur Pieter Verhoeff en producent René Solleveld. Deze laatste nam gisteravond het belangrijkste Gou den Kalf in ontvangst uit handen van jury-vertegenwoordiger Jan Vrijman, aangezien Pieter Verhoeff zelf in Italië verblijft. Marja Kok, die in dezelfde film de vriendin van de Groningse anar chist IJje Wijkstra speelt, kreeg het Gouden Kalf voor de beste acteerpresta tie in het seizoen '80-'81. Een extra, niet aangekondigd Gouden Kalf ging naar Rutger Hauer, „de enige echte Nederlandse filmster", zoals Jan Vrijman hem aankondigde. Eervolle vermeldingen van de jury waren er voor de sympathieke film over de cir cusfamilie Colombaioni, „Sempre piu difficile" van Tom d'Angremond, en voor het meest opzienbarende speel filmdebuut van deze filmdagen, Luger. het kunstzinnig bedoelde levensverhaal van een Haagse neo-fascist, geregis seerd door de 24-jarige Theo van Gogh. De filmjournalist Pieter van Lierop reikte de Prijs van de Kritiek uit aan Ben Ver- bong, maker van „Het meisje met het ro de haar", die in de enquête onder alle toonaangevende Nederlandse critici "Charlotte" (Frans Welsz) en "Het teken van het beest" ruimschoots was voorge bleven. Ze komt op sommigen nog al irritant over. En die noemen haar dan ook „Trijn Onbenul", of „Je- remia Huiloog" of „een toneelspelende dodo met de aantrekkelijkheid van een rinoceros". Josine van Dalsum. Geliefd bij televisiekijkend Neder land sinds haar rol als „Jet" in „Een mens van goede wil". Straks komt ze weer op het scherm. Als „Mata Hari". Josine over de door haar tot le ven gewekte hoofdper soon: „Al die snobs, die decadente lullen, die wond ze om haar vinger alleen maar door zich op het toneel al dansend uit te kleden. Dat trekt me, dat trekt me verschrikke lijk". Het huis staat in Eenigen- burg. Een koeie-vlaai in de oksel van de Westfrii.se Zeedijk, die hier tussen Warmenhuizen en Tuitjenhorn - vreemde kronkels maakt. Aan de muur veel kunst. Onder meer een Anton Heyboer. Ook planken vol inlandse kunst. Wajang-poppen, die geheimzinnig op gloeien in het getemperde licht van een enkel spotje, primitief houtsnijwerk en kralen armbanden. Buiten ruist de regen tegen het groene land - binnen zit Josine van Dalsum. „We kochten deze boerde rij... Ach, dat is zó raar ge gaan. We waren op bezoek bij Dootje, de weduwe van Albert van Dalsum. Die woont hier ook. En die zei tegen ons: „Kom hier wo nen, ik weet wel iets". Ei genlijk heeft zij hem voor ons gekocht. We waren zo enthousiast. Een boerderij met een rieten dak, je hebt in je leven wel meer van die idealen... Dat deze boerderij helemaal geen rieten dak had, merkten we pas toen we er voor het eerst geslapen hadden en we de volgende ochtend in de tuin stonden. „Ver rek", zegt John... (gieche lend). Maar zo zijn we nu eenmaal. Als we ergens enthousiast over zijn, dan stappen we er in. Blind' Een dag op het land. Dat zich niet op z'n mooist laat zien. De plom pe toren van Warmenhuizen wordt door een vette motregen aan het zicht onttrokken en stro men van water wringen zich gor gelend door de dakgoot. Aram, het vijfjarige zoontje van John van de Rest en Josine van Dal sum is ziek. Hetgeen hem niet verhindert als een perpetuum mobile op te duiken op plaatsen waar zijn aanwezigheid nu net niet gewenst wordt. In de grote 'living' is John - projectdocent aan de toneelschool van Maas tricht met enige leerlingen „een project aan het doen". „Zul Josine van Dalsum: 'Ze hebben me door de stront gehaald' len we maar naar mijn werkka mer gaan?", vraagt Josine van Dalsum zachtjes. Door de stront Ze is nog schrieler dan op het tele visiescherm. Maakt zich ook nog kleiner door - als ze kwaad wordt - haar rug te krommen en het hoofd bijna horizontaal naar voren te gooien. „Ze hebben me door de stront gehaald. Met be paalde mensen wil ik ook niets meer te maken hebben (giftig). Ik zou zo uit m'n mond willen stinken, dat zo iemand - als-ie in de buurt komt - meteen dood neervalt. Ja, dat zou ik willen' „De arrogantie om me Trijn Onbe nul te noemen. Of een ...een... nou moet ik even nadenken... een toneelspelende dodo met de aantrekkelijkheid van een rino ceros...". Ik heb nog mijn best gedaan het te begrijpen hoor, maar ik kan het niet. 't Is mijn niveau niet. Tuig is het, tuig dat niet eens de moeite neemt om op te bellen. Me alleen maar wil neersabelen, omdat ze de meest stompzinnige fout ma - kan ken die je als criticus me maken: de persoon met i vermengen". Josine van Dalsum. Vierendertig jaar. Televisie-actrice. „Een mens van goede wil", „Hollands Glorie", „Omzien in wrok", „Jeanne d'Arc", „Kant aan mijn broek" ook. De actrice: „Dat laat ste, dat was een fout. Ik ben er niet in geslaagd die „Garnaal" tot leven te wekken. Dat komt ook door de omstandigheden - de serie moest ineens veel langer worden dan in de bedoeling lag - maar dat is ook de verantwoor ding van John en van mij ge weest. We hadden gewoon „nee" moeten zeggen. Maar dan raak je enthousiast en eh... we willen zo graag hé". Geboren in Breda. Opgevoed in een gezin met tien kinderen. Ge fascineerd door de katholieke wereld waarin ze opgroeide. Pa sen was een feest. Al die mannen met jurken. Paarse doeken, die de beelden afdekten. Kleuren. Zelfs biechten is een zoete herin nering. Aan het gordijn luisteren wat je vriendinnetje zei. Josine: „Op m'n elfde was het in eens over. Ik vond er plotseling niks meer an. Die volle kerk waar wij dan met het hele gezin dwars doorheen moesten. Want we waren altijd te laat. Wat wil je, moeder moest tien kinderen aan kleden. „Mam, waar is mijn broek, mam waar is mijn jurk, mam ik kan m'n sok niet vinden.. Actie Tomaat Een meisje dat „mee wilde doen". Trendgevoelig. Ergens opgepik te moeilijke woorden te pas en te onpas gebruiken. Alleen maar om „interessant" over te komen. Ze kan zich er nu nog wel eens voor schamen. Op de toneel school in Amsterdam aanvanke lijk een nogal obstinate leerlinge. Een docent die vroeg of ze de deur dicht wilde doen. En dan zy in plat Brabants antwoorden, dat-ie het zelf maar moest doen. Later, bij de „actie tomaat", stond ze aan het front. Josine met opnieuw dat kromme ruggetje sissend: „Daar komen ze altijd weer op terug. Han Bentz van den Berg zou er zelfs aan overleden zijn. Ja toch4 Lees maar, lees maar. steeds weer: Han kon d'er niet tegen. Han is dood gegaan aan die actie to maat. (schreeuwend bijna). Maar, dat is niet waar. Nonsens. Han was een fantastische man. Ik heb avonden lang met hem gespro ken en later heb ik nog met hem in „Een mens van goede wil" ge speeld. Vijf jaar na die actie to maat. En dan zou ik verantwoor delijk...". „Wat hebben ze tegen me. Han vond het ook terecht, dat het sys teem werd aangevallen. Dat ver domde subsidiesysteem. Dan werd er gerepeteerd in prachtige velours gordijnen. Maar als de première er dan was, dan werden er rustig weer nieuwe velours gordijnen gekocht. Omdat het geld op moest. Maar een volon tair had niet eens te vreten. Die moest maar zien hoe-ie rond moest komen. En mochten wy daar dan niet tegen protesteren- ,Ik geef toe, de manier waarop, daar valt over te discussieren. Ik had het nu slimmer aangepakt. Maar dat wil niet zeggen, dat ik me nu van die actie wil distantië ren. Ik denk er niet over. De in tentie was goed. En daar gaat het tenslotte om. Ik agressief? Nee hoor. Ik ben fel, en dat is heel iets anders dan agressief. Fel is posi tief - agressief negatief. Zo zie ik het tenminste". Bij de lunch veel kadetten, drui ven, meloen uit eigen kas en vleeswaren. Josine eet bijna niets. Praat wat met de leerlin gen voor wie ze ook als gastdo cente optreedt. Na de lunch wor den wat fragmenten bekeken uit „Jeanne d'Arc" en uit de serie „Mata Hari", die voor het eerst op het scherm komt Ik, Mata Hari Josine zit met de armen om haar benen geslagen zeer intensief te kijken. Het hoofd schuin op de knieen. Ze geniet duidelijk. Tij dens het verwisselen van de cas settes: „Ik vind mezelf best ta lent hebben. Of ik het altijd goed gebruik, is een andere zaak". „We hebben bij elkaar driejaar aan „Mata Hari" gewerkt. Een fasci nerend mens. Ik heb ook een boek over haar geschreven. „Ik, Mata Hari", door Josine van Dal sum. Gek hè? Heerlijke titel. Het komt op 13 oktober uit. Dat Wal- ly van Kampen mij voor die rol van „Mata Hari" wilde hebben... toen ik dat hoorde, viel ik bijna van mijn stoel. Ik zag mezelf he lemaal niet als zodanig. Het moet een bloedmooi wijf zyn geweest. Een femme fatale". „Maar het streelde wel myn ijdel- heid. Want het betekent toch, dat hij me een goede actrice vindt. Ik heb er hard aan gewerkt. Dingen in mezelf opgezocht, die ik hele maal niet had verwacht te heb ben. Dat mens, dat heeft de we reld op wel zo'n grandioze ma nier bedonderd. Al die snobs, die decadente lullen, die wond ze om haar vinger alleen maar door zich op het toneel al dansend uit te kleden. Dat trekt me, dat trekt me verschrikkelijk". „We hebben er iets totaal anders van gemaakt dan van „Kant aan mijn broek". Ik bedoel, we heb ben dat beeld bewust heel hard willen doorbreken. Josine van Dalsum in „Kant aan mijn broek" bestaat niet meer. Mag ook niet meer bestaan (zuch tend). Dat is heel erg hoor, als je tijdens het spelen merkt, dat je een rol totaal niet in je poten hebt. Datje uitglijdt. En het niet tegen kan houden. Want dan kan je je uiterste best doen, je hele hebben en houden erin gooien, maar dan redt je het nog niet" Bijna onverstaanbaar: „Een ver schrikkelijke tijd. Ik ben nor maal al zo verschrikkelijk onze ker". ROB V.D. DOBBELSTEEN ADVERTENTIE Niet meer sjouwen, de SRV brengt 't voor scherpe prijzen voor de deur NEDERLAND 1 18.20 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.43 Voorlichtingsprogr. (TELEAC) 18.58 Journaal (NOS) 19 00 - Bolke de Beer (NCRV) 19.10 - Minivoetbal (NCRV) 20 10 - Vogelvnj (NCRV) 20.40 - Wim en Mananne (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag Vandaag (NOS) 22.10 - Cosmos (NOS) 23.15 Journaal (NOS) 23.20 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 18.25 Paspoort voor Turken (NOS) 18.35 Sesamstraat (NOS) 18.50 - Jeugdjournaal (NOS) 18.59 - Er was eens (KRO) 19.25 - Smokkelaar (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Mata Hari (KRO) 22.10 - Brandpunt (KRO) 22.45 - Ik vind het fyn om het allemaal door te maken (KRO- RKK) 23.50 Journaal (NOS) 23.55 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND 1 (Regionaal progr NDR 18 00 Drei Damen vom Grill. 18.30 Actualitei ten. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Regio naal progr. 19.25 Sportprogr. 19.59 Programmaoverz. WDR: 18.00 Infor matief progr. 18.15 Der Leidensweg. 19.15 Actualiteiten. 19 45 Informa tief progr.) 20.00 Journaal. 20 15 Ak- tuele doe. 21.05 Muzikaal progr. 21.45 Oepraprogr. 2230 Actualitei- tuurkunde 19.00 Jeugdprogr. 19 45 Journal 3 20.00 Journaal. 20.15 Tra lie 21.45 Filmreportage 22.30 Actu eel magazine 23.15 Journaal. BELGISCHE TV BELG1E VLAAMS DUITSLAND II 18.20 Des Pfarrers Freu de 18.57 Pro grammaoverz. 19.00 Journaal 19.30 Spelprogr. 21.00 Actualiteiten. 21.20 Duits allerlei. 22.05 Aischa. tv-spel 23.30 Journaal. DUITSLAND III 18.00 Kinderprogr. 18.30 Cursus r 18 00 Kinderserie. 1805 Kleuter- progr 18.30 Kinderprogr. 19.00 Kor te Film. 19.17 Uitzending door der den. 19.37 Mededelingen en morgen. 19 45 Nws. 20.10 Spelprogr. 20.40 Aktualiteiten 21.30 Dallas. 22.15 Spori. 22 45 Nws NET II 18.00 Kinderserie 18.05 Kleuter- progr 18.30 Kinderprogr 19 00 Kor te film. 19.17 Uitzending door der den. 19.37 Mededelingen en morgen. 19.45 Nws. 20 10 Fuente Ovejuna. 22.15 Filmrubnek De actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO besteedt van avond aandacht aan de economische problematiek in Belg ie. Dit in het kader van de verkiezingen die binnenkort in het buurland worden gehouden. Ook de Vlaams-Waalse tegenstellingen komen aan bod. Verder besteedt Brandpunt aandacht aan de Nederlandse untper- siteiten, waar "onbekwaamheid en leeglopen;zouden heersen. Tenslotte wordt nog eens ingegaan op de dood van een jonge kra ker, tijdens de jongste kraakrellen m Wesl-Berlijn DONDERDAG 1 OKTOBER HILVERSUM I 18.11 (S) Hier en nu. 18 30 (S) Daar waar de molens staan. 18 45 (S) Het leger des Heils kwartier. 19.02 (S) De Wereld zingt Gods lof 19.53 (S) Om nooit te vergeten. 20 03 (S) 31e Inter nationaal Orgelconcours 20.35 (S) Literama-Donderdag. 21.02 (S) Op de vrüe toer. 22.02 (S) NCRV - Don derdag Sport 22.50 (S) Politiek be keken. NOS 23 03 (S) Met het oog op morgen. KRO 0.02 (S) De Nachtspie gel. 1.02 (S) Niemandsland. 6.02 (S) Van 6sen klaar wakker 6 50 Het Le vende woord. 7.03 Echo.). HILVERSUM II IKON 18 05 Kleur. DVG 18 35 De vrije gedachte. PP 18.50 Uitzending van de RPF AVRO 19.00 t is histo risch. 19.20 (S) In de kaart gespeeld. 21 00 (S) Komponisten portret. 22.30 Nws. 22 40 (S) Kamermuz. 23.15 (S) Jazzspectrum. 23.55 Nws HILVERSUM III dspits mi Nationale hitparade TROS 19 02 Poster. 20 02 Ferry Maat s Soul show. 22 02 Sesjun 23.02 Wim van Putten met LP-werk. VRIJDAG 2 OKTOBER HILVERSUM I NOS Ieder heel uur nws KRO 9 03 (S) De Vensterbank. 12 03 CS) Muz. van uur tot uur (12 03 Loting Europa Cups). 13.03 Echo. 13.15 (S) Kruis of Munt 14 02 (S) The Complet. 16 02 HILVERSUM II VPRO 7 00 Nws. 7 10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Radionws dienst VPRO (7 30.8 00 en 8 30 Nws 9 00 Gymnastiek voor huisvrouwen. 9 10 Waterstanden 9 15 Expres VPRO. NCRV: 10.30 Vaderlandse geschie denis. hoorspel NOS 1045 De Werkbank AVRO 11 00 De Neder landse Schoolradio. 11.10 Switch on. TROS 11.20 Week in week uit 12 26 Meded voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws 12 36 Aktua. NOS 13 00 Nws. 13.11 Meer over minder. 14.451 Kan van nut zyn. 15.30 Van onze redactie VOO 17 00 INFO-Radio (17.30 Nws.) HILVERSUM 111 NOS Ieder heel uur nws EO 7 02 Ronduit op drie 8 03 EO- Metterdaad Memo 8 05 Tijdsein 9.03 De muzikale frintmand 10 03 Muz. motief. 10 45 De boodschap van het licht NCRV 11 03 Pop non stop 12.03 Goeiemiddag. (12 15 Wecrpraabe. 13 30 Filmrubriek 13 45 Journ voor de scholen VOO HILVERSUM IV 9.00 Nws 9 02 (Si Muz uitd leeuwen en de Renaissance. 9 30 (S) Vnjdagmorgenconcert. VOO 11.00 (S) Muz. voor miljoenen (12 00 NwsEO 13 00 (S) Klass klankju welen 14 00 Nws. 14 02 (S) Theologi sche verkenningen 14.20 (S) Orgel bespeling 14 45 (S) Plaatpraat VPRO 1500 (S) Muziek-op-vier trombonernuz. RVU-NOS 17 00 De RVU-programma's in het nieuwe HILVERSUM - Henk Visser (42) is met ingang van 1 januan 1982 benoemd tot eindredacteur van de NOS-televisierubnck "Den Haag Vandaag". Visser volgt Han Mulder op, die naar het minis terie van CRM is vertrokken. Na zyn loopbaan by het ANP te zyn begonnen, verhuisde Visser in 1968 naar de KRO-radio, waar hy sociaal-economisch redac teur werd. De laatste tien jaar was Visser by die omroep als politiek redacteur werkzaam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5