Waarom lacht doorsnee-scheerkwast?
Interesse voor
'De katvanger'
op Prix Italia
f/Mll prng^mma]
weekeinde.
toege/lcht
TV-rubriek
M.-L. Doudart
de la Grée
(73) overleden
ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1981
RADIO - TV - KUNST
PAGTNA 5
Eerst zag ik (in de bioscoop)
„Stir Crazy", geregisseerd
door Sydney Poitier, met
„het ijzersterke komische
duo" Gene Wilder en Richard
Pryor in de hoofdrollen. Ge
ne Wilder, dat is toch een hi
larische figuur. Maar de film
was niks, je zat er vriendelijk
knikkebollend naar te kijken,
ja hoor, leuk hoor, rustig
maar, voorzichtig 'n beetje,
anders maak je me nog aan
het lachen... Zo n soort film.
Het was allemaal bedacht. Je
kan er heen gaan, maar je kan
het ook net zo goed laten.
Daarna zag ik, ook in de bio
scoop. „The Four Seasons",
geregisseerd door Alan Alda,
met Alan Alda en Carol Bur
nett in twee van de vijf hoofd
rollen. Een simpele film in
feite. Geen hemelbestor
mend plot, een handvol goeie
grappen als confetti er door
heen gestrooid, en verder al
lang bekende situaties: hu
welijksproblemen, reispro-
blemen, niks bijzonders,
geen frappante vondsten.
Maar ik heb in geen tijden zo
gelachen om een film, tranen
in de ogen! En waar 'm dat
nou in zat? Juist in het alle
daagse van de situaties, of in
het elan waarmee gespeeld
werd, het gevoel voor timing
van de acteurs? Dat zal het al
lemaal wel zijn.
Vervolgens zag ik thuis „De la
chende scheerkwast". Twee
eerdere pogingen waren jam
merlijk mislukt, ik had toen
alibi's om (zo snel als mijn be
nen mij dragen konden) na
enig oogknipperend toekij
ken naar het andere net te
switchen, maar nu, bij de der
de aflevering, ben ik er eens
goed voor gaan zitten: krant
weg, rechtop zittend, nu even
serieus kijken en lachen! En
ik moet zeggen: het stoorde
me minder dan ik dacht.
Leuk was het niet, gelachen
heb ik ook niet (ik lach ook
wel eens als iets niet leuk is),
het had wel iets vriendelijks-
ontwapenends, al die men
sen, en al die dingen die weer
omvielen, het was net een
milde motregen die op me
neerdaalde: niet leuk, als je
brilt, maar ook niet echt erg.
Niet iets om je over op te win
den, zal ik maar zeggen.
In „Cinevisie" kregen we
woensdagavond een uitge
breide reportage te zien van
de filmscenariocursus die en
kele weken lang, met Ameri
kaanse en andere vakmensen
als docenten, in Amsterdam
is gehouden. Wim T. Schip
pers heb ik niet onder de leer
gierigen gezien, hoewel hij
zonder enig risico had kun
nen deelnemen, want een van
de Amerikanen bezwoer ver
scheidene malen, met zijn
hand op zijn hart, dat hij niet
het oogmerk had met zijn
aanwijzingen onze cultuur te
wijzigen.
De cursisten leerden dat je de
toeschouwers meteen in het
begin al bij hun lurven moet
pakken, en we zagen een
voorbeeld hoe je dat kunt
doen als je als hoofdpersoon
een invalide nodig hebt. Die
kun je op de operatietafel in
valide maken, of door hem
van het trapleertje te laten
vallen bij het ophangen van
een schilderij, of door hem
een auto-ongeluk te laten
door
Nico Scheepmaker
krijgen door bij het onver
wacht opdoemen van een file
die slecht staat aangegeven
het busje waar hij inzit te la
ten kantelen, maar je kunt
het ook zó doen, zeiden ze.
Vervolgens zagen we een jon
geman in Amerika op straat
omhoogkijken naar een hui
zenhoge wolkenkrabber,
enigszins schokschouderend
lopend het gebouw binnen
gaan, de lift naar boven ne
men. een kamer betreden,
het raam openschuiven en
zonder aarzelen naar buiten
stappen, waarna we hem de
lange lange weg terug naar de
straat zagen vallen, waar hij
niet het geluk had dat zijn val
door het asfalt gebroken
werd, maar door een boom
kruin, gevolgd door een auto
dak. Invalide, maar nog wel
in leven!
Dat leek me dus juist wel iets
voor Wim T. Schippers, bij
wie ook nog wel eens iets
mag stukvallen. Twee dingen
dacht ik intussen wel: 1. op
het wel heel
makkelijk de aandacht van
de toeschouwers te „grij
pen". en 2. je zult zien dat de
Nederlandse tv- en filmwe
reld de komende jaren over
stroomd wordt met honder
den scenario's over de meest
uiteenlopende onderwerpen,
die allemaal beginnen met
Hugo Metsers die in een bij
voorbaat beroemde maar wel
vermoeiende trappenscène
de Domtoren bestijgt...
Maar goed. er werden toch be
hartigenswaardige dingen
gezegd, kreeg ik de indruk,
zoals de verzekering:
„Als je niet elke dag schrijft,
kun je geen schrijver wor
den".
Een violist moet elke dag viool
spelen, een acteur moet elke
dag toneelspelen, een ballet
danser moet elke dag dansen,
en zo moet ook de schrijver,
om zijn vak steeds beter in
zijn vingers te krijgen, elke
dag schrijven, meenden de
Amerikaanse scenarioschrij
vers. Het leek me een goed
advies. Ik zal het ter harte ne-
Een ander ding dat ik deze
week van de televisie geleerd
heb is. hoe je spion moet wor
den. De Info Special „Mos-
sad: de menselijke factor"
ging over de Israëlische
spion in ruste. Wolfgang
Lotz. die jarenlang in Egypte
voor zijn vaderland Israel
spioneerde onder de dek
mantel dat hij een ex-SS-offi-
cier van Duitse nationaliteit
was die het geld gemakkelijk
kon laten rollen. Hoe win je
het vertrouwen van de hoog-
sten in den lande? Volgens
de aloude methode: grote
gulheid in het uitdelen van
presentjes! Lotz ging altijd
met de boot van Duitsland
naar Egypte terug, omdat hij
kisten met tv-apparaten,
koelkasten en dat soort
snuisterijen voor de hoge
Egyptische heren mee moest
Van de zeventien kisten zaten
er zestien vol van dergelijke
cadeaus, en de zeventiende
bevatte zijn zendapparatuur,
die niet ontdekt werd. omdat
de generaal de legerauto bij
aankomst van het schip al
naar de kade had gestuurd
om alles voor Herr Lotz op te
halen. Macht maakt corrupt.
Hoewel ik de laatste jaren
ook wel eens de indruk krijg,
dat je van nature corrupt
moet zijn om tot de hoogste
posten te kunnen doordrin
gen.
JL p,
Peter Faber in 'De katvanger'
SIENA (GPD) - „Ik vind het belangrijker wat
mijn collega's ervan vinden dan dat ik er een
prijs mee win. We hebben geleidelijk een goe
de naam opgebouwd, niet alleen met wat we
de laatste jaren hebben ingezonden, maar
ook door degenen die de Nederlandse omroep
hier hebben vertegenwoordigd", zei Stefan
Felsenthal, hoofd culturele programma's van
de NOS, over de Nederlandse inzending die
deze week in de categorie drama meedong
naar de Prix Italia. Het is de gedramatiseer
de documentaire, of zo men wil het documen
taire drama, „De Katvanger" van Pieter
Verhoeff.
Verhoeff zelf bezat zijn ziel in redelijke lijd
zaamheid, en wachtte af. Dat deden deze
week ook Hedda van Gennep en Carry van
Lakensveld, van de VARA, maar zij moesten
jammer genoeg constateren dat hun docu
mentaire over de februari staking „Als een
fascist ademt, liegt hij" te Nederlands is om
een internationaal publiek te kunnen blijven
boeien.
Nederland, en in dit geval de VPRO, bleek zijn
in de laatste jaren opgebouwde tv-spel-repu-
tatie evenwel niet te kort te doen. „De kat
vanger" oogstte weliswaar evenmin als wel
ke andere inzending tot nu toe dan ook ap
plaus, maar de zalen van Siena's Academia
Chigania bleven goed gevuld.
De Westeuropese televisiedrama-experts toon
den zich af afloop tevreden en zelfs belang
stellend naar „De katvanger". Zweden heeft
al laten weten aankoop van het programma
te overwegen, en ook omroepvertegenwoor-
digers uit andere landen hebben zich voor
zichtig in die geest uitgelaten. „De katvan
ger", die al eerder door de VPRO werd uitge
zonden, komt morgenavond opnieuw op het
scherm. (Nederland 2, 21.15 uur).
Het is het verhaal van een kleine
die gelokt door schone beloften en het grote
geld verstrikt raakt in de spinsels van een
syndicaat van koppelbazen. De bonafide,
wetgevende aannemer wordt buiten zijn we
ten om gebruikt als dekmantel voor zwart-
geldoperaties en belastingontduiking. De
naam van dit programma, katvanger, wordt
in de bouwwereld gebruikt voor zulke
slachtoffers. Gewoonlijk duurt het zakelijke
leven van een katvanger niet langer dan en
kele maanden. In de film van Pieter Ver
hoeff ontdekt het slachtoffer al eerder dat er
iets mis is. Het is dan al echter te laat en hij
komt tot de ontdekking dat hij voor justitie
niet het slachtoffer, maar een verdachte is.
De goede ontvangst van „De katvanger" is
voor Pieter Verhoeff geen reden om eerder
ingenomen standpunten te verlaten. „Ik blijf
bij wat ik al eerder heb gezegd. Ik kies tus
sen het maken van echte documentaires of
een volwaardige speelfilm. De gedramati
seerde documentaire biedt te weinig moge
lijkheid tot stilering, tot het werkelijk uit
werken van wat je voor ogen staat. Vergele
ken met de echte documentaire ontbreekt
de authenticiteit, hoe goed je het ook meent,
en de speelfilm heeft de mogelijkheid van
dieper inleven en toewerken naar pozie en
beeld en spel"
Verhoeff is overigens in Itali met een tweele
dig doel. Hij bezoekt niet alleen de Prix Ita
lia om zijn film te begeleiden, maar na afloop
van het festival reist hij door naar Rome om
te beginnen aan een documentaire die eind
november uitzendklaar moet zijn. Het wordt
een film van naar hij hoopt een minuut of
vijfenzeventig over de Italiaanse oude adel
lijke familie Antonelli. Een oud, gefortu
neerd geslacht, met een rijk verleden en een
politiek onbesproken gedrag.
Pieter Verhoeff: „De familieband vormt in Ita
li een bastion. Bij ons was dat ook, maar zijn
die familiebanden al veel losser geworden.
En ook in Italië is dat aan het gebeuren. Dat
is heel vervelend, zeker voor een oud aristo
cratisch geslacht. De schrijver en filmer Pier
Paolo Antonioni, heeft daar al voor gewaar
schuwd; hij meende dat dat een gevolg was
van de invloed van de consumptiemaat
schappij. Dat verdwijnen van de familie
band schijnt in Italië een veel voorkomend
verschijnsel te zijn. Daar hoop ik op in te
kunnen gaan. anders blijft de documentaire
alleen het verhaal over deze familie, en dat is
wat al te anekdotisch".
Via een vriend heeft Pieter Verhoeff toegang
tot de Antonelli's gekregen. Grootvader An
tonelli was directeur-hoofdredacteur van de
beroemde krant Corriere della Sera. Uit pro
test tegen Mussolini trad hij in de jaren '30
af, en hij werd boer. De boerderij, waarvoor
eerst een moeras moest worden droogge
legd, voorziet tegenwoordig een groot deel
van Rome van zuivelprodukten. De latere
generaties van het geslacht vervullen ook
nog belangrijke functies in het politieke Ro
meinse leven. Een van de zonen is commu
nistisch parlementslid.
Pieter Verhoeff: „Ze zeggen van zichzelf dat ze
een soort Buddenbrooks zijn, naar de roman
van Thomas Mann, waarin de geleidelijke
neergang van een groot geslacht beschreven
staat. Ik heb natuurlijk een soort nieuwsgie
righeid naar hoe die mensen leven, maar wil
tegelijkertijd een algemeen beeld van het le
ven in Italië geven. Of dat lukt weet ik niet,
volgende week begin ik met filmen"
ZEIST - De (toneel)schrijfster Ma-
rie-Louise Doudart de la Grée uit
Zeist is in Johannesburg (Zuid-
Afnka) overleden. Ze is 73 jaar
geworden. Marie-Louise Dou-
dert de la Grée werd in Den Haag
geboren. Ze debuteerde op twin
tigjarige leeftijd met 'Zondares
sen'. Daarin beschreef ze toe
standen m een kloosterschool,
waarop ze als tiener gedwongen
had gezeten. Dit boek beleefde
ettelijke herdrukken.
Ofschoon ze al geruime tijd ziek
was heeft ze haar laatste werk
kunnen voltooien. Het is de mo
noloog 'Wat wil die Rotterdam
mer?' dat de acteur Henk van Ul-
sen het volgende seizoen op het
repertoire neemt. Het gaat over
het leven van Erasmus en is ge
schreven in opdracht van het mi
nisterie van CRM.
Mane-Louise Doudart heeft ook
veel geschreven voor toneel en
televisie.
Gouden Harp
voor Willeke
DEN HAAG (GPD) - Compo
nist-arrangeur-musicus
Tonny Eyk, vocaliste Wille
ke Alberti en platenprodu
cent Willem van Kooten
krijgen de Gouden Harp van
de Stichting Conamus.
De onderscheiding wordt jaar
lijks toegekend aan arties
ten die veel betekenen voor
de Nederlandse lichte mu
ziek. De prijzen worden uit
gereikt op een bijeenkomst
van Conamus op 20 oktober
in het Cultureel Centrum in
Amstelveen. De AVRO-telc-
visie zendt de plechtigheid
uit.
ZATERDAG 26 SEPTEMBER
HILVERSUM I
18.11 Dingen van de dag 19 02 (S)
Het promenade orkest. 19.30 (S)
Zing zomaar simpel een melodie
20 03 (S) Muziek uit eigen huis. NOS
20.30 (S) Langs de lijn. sport en muz.
VARA 22.30 (S) Wachten op midder-
HILVERSUM II
18.00 (S) Licht verteerbaar. 18.25
Mormonen OVERHEIDSVOOR
LICHTING 18.40 Mens en samenle
ving TROS 18.50 Een modje Frans.
19 10 Michel en Louis. 19.30 De Hoge
C. 20 00 (S) Concert a la carte EO
21.00 (S) De Rustdag wijden. 21.55
EO-Aktief. 22.00 (S) De Bijbel open
22.20 (S) Reflector 22.30 Nws. 22.40
(S) Deze week. 23.05 Zaterdagavon
duur. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS 18 04 De Avondspits. NCRV
Weekend Blues. 23.02 Jazztime.
ZONDAG 27 SEPTEMBER
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. NOS 0.02 (S)
Nordnng Radioprize 1981 1 02 (Sl
Take it easy 2.02 (S) De NOS-Nacht.
VARA 7 02 Oeroude toververhalen
7.20 (S) Muziek voor de zondagoch
tend. 8.02 (S) Vroege Vogels 9.30 (S)
Tekst en muziek IKON 10.02 Vre-
desdienst. 10.45 Wilde ganzen 10 50
De andere wereld van zondagmor
gen. AVRO 12.02 (S) Muzikaal Ont
haal. 13 02 AVRO-magazine 13.45
Miniatuurtje. NOS: 14.02 (S) Langs
sport en muziek. 17.55 Me-
n uitgebreid weerber 18 00
•n sportuitslagen KRO 18 12
de lijn
der. 19.02 (S) Terwijl de r..-
ken. 20 03 (S) Nederlandse volks
liedjes NCRV 20 15 (S) Zondag
avondzang 20 45 (S) Bewegen in de
adem van God TROS 21.02 (S) Spe
cialiteiten a la Carte NOS 23.02
24.00 Met het oog op morgen. TROS
HILVERSUM II
KRO 8.00 Nws. 8 10 Ter Overwe
ging. 8.17 Tussen de regels 8.25 De
Hutsgeklutste HUM. VERB 9.30
Mannenemancipatie KRO 10.00
Eucharistieviering 11 00 'n Zondags
pak11.55 Vijf voor twaalf NOS
12.00 Suara Maluku. 12.30 Tambu.
13.00 Nws. 13.10 Zorg en hoop. 13.55
Progr. voor buitenlandse werkne
mers. IKON 17.00 Kerkdienst. 17.58
Wilde ganzen 18.00 Liturgie en
Kerkmuziek. 18.30 Brood en spelen.
NOS: 19.00 Radio thuisland 19.30
Verhaal. 20.00 De Taaishow. 20 30
Vonken onder de as 20.45 Onder de
groene linde 21 00 Voor blinden en
slechtzienden. 21 10 Gamma van Al
pha en Beta 21 35 Het zal mgn tijd
wel duren 22.05 Spiegel van Belgie
22.30 Nws 22.40 Docum 23 20 Gast
college Psychotherapie als cultuur
verschijnsel (4). 23.55-24.00 Nw«
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws AVRO 8.02
(S) Ko de Boswachtershow 8.30
AVRO's Sportpanotama. 9 02 Juist
op zondag 10.02 Pirn Jacob's Pla-
tenscala VARA 11 02 Het zondagse
gezicht van de VARA op drie 13 02
Dubbellisjes 13 50 Het telefoonspel
TROS 14 02 De Europarade 16.0"
HILVERSUM IV
NOS 08 00 Nws 8 02 xS) Vroeg Klas
siek 9 00 Nws 9 02 (S) Musica Rcli-
giosa 10 00 (S) Van het Nederlands
Concertpodium klass. muz. voor
strijkers 11.00 (S) klass. orkestmuz.
13 00 (S) Opera Matinee. 14.00 Nws.
14 02 (S) Concerten op de zondag
middag Het omroeporkest en het
groot omroepkoor met zangsolisten
operamuziek. 14.50-15 10 Praten
over muziek). 15.45-17.00 (S) Musica
MAANDAG 28 SEPTEMBER
1 Veen. <8.03-8.20 Aktua) 9 03 (S)
TROS 15 jaar Jong 13 03 Aktua
13 20 <S( Raad een lied of niet.
14 02 <S) Gerard de Vries draait op
verzoek 16 02(S)Deticnomkindc--
show 16.30 (S) Cafe chantant. 17.02
fSl Toena toernee.
HILVERSUM II
NCRV 7 00 Nws. 7 10 Ochtend-
gymn. 7.20 Het levende Woord 7 30
Nws 7 36 Hier en nu. 8 00 Nws 8 11
Te Deum Laudamus 8.30 Nws 8.36
Hiercn nu. 8 54 Momc;it. 9.00Gvmn
v d vrouw 9 10 Waterstanden 9 15
NCRV's Scheepsradio. 9.30 Het ou
de refrein. 10 00 In gesprek met.
11.00 De wereld zingt Gods lof 12.00
Boer en tuinder OVERHEIDS
VOORLICHTING 12 26 Vast en ze
ker NCRV 12 26 Meded voorland
en tuinbouw 12 30 Nws 12.36 Hier
en nu 13 00 Nws 13.11 Kerk van
daag 13.30 In beweging 13.50 Onder
schooltijd NOS-RVU 14 30-15 15
Medelanders en Nederlanders.
NCRV 15.15 Woord in de middag
15.30 In t zilver 16 30 Focus 17 00
(S) Tempo Giusto. 17.24 Meded.
17.36 Hier en nu.
HILVERSUM III
naai 8 30 AVRO's Radiojournaal.
10.03 Arbeidsvitaminen 11.03 Cees
van Ztjtveid 12 03 Hollands Glorie
(12.30 AVRO's Radiojournaal.) 13.57
Per Saldo. 14 03 Muziek met Meta
16 03 Toppop Disco 17 30 AVRO's
Radiojournaal 17.57 Per Saldo.
HILVERSUM IV
KRO 7 00 Nws 7.02 (S) Aubade 9 00
Nws 9 02 (S) Aan woorden voorbg.
9 10 (S) Laudatc 10 00 <S) Orkest
met solist Klass muz 12 00 Nws.
12 02 (S) Rondom Dicpenbrock (4).
14 00 Nws 14 02 (S) Spektakel ma
gaz 14 30-17 00 Drie eenactcrs uit
werk van Rameau. Janacek en Sibe
lius.
ZATERDAG 26 SEPTEMBER
NEDERLAND 1
15.32 Maja de Bij (KRO)
Sjakie en de sjaokoladefabriek (KRO)
Voorlichtingsprogramma voor najaar 1981 (OS)
Medelanders en Nederlanders (NOS-PB)
Journaal voor doven en slechthorenden (NOS)
Journaal (NOS)
Love boat (VARA)
The World greatest Escape (VARA)
De Onedin Lijn (VARA)
Journaal (NOS)
De lift (VARA)
Voetbal '80 (VARA)
Simon Carmiggelt (VARA)
Journaal (NOS)
Journaal voor doven en slechthorenden (NOS)
16.00
17 30
17 45
18.20
18 58
19.00
19 50
2040
21.37
21.55
23.05
23.20
23.35
23.40
NEDERLAND 2
18.25 - Paspoort (NOS)
18.35 Sesamstraat (NOS)
18 50 Toeristische tips (NOS)
18.59 Er was eens... Tekenfilmserie (KRO)
19.25 - Smokkelaar (KRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 The Great Dictator (KRO)
22.30 - Sport op zaterdag (KRO)
23.00 - De Roomsen en de Rooien (KRO-RKK)
23.45 Journaal (NOS)
23.50 Journaal voor doven en slechthorenden (NOS)
11.00 - Omroepparochie (KRO-RKK)
13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
16.00 Medelanders en Nederlanders (NOS-P.B
16.30 - Geologie in het dagelijks leven (TELEAC)
18.00 Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap (TELEAC)
18 20 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
19.00 Journaal (NOS
19.05 - Donald Duck en zijn neven (TROS)
19.14 Bassie en Adriaan in het circus (TROS)
19.50 Simonskoop (TROS)
20.15 - Tatort. tv-serie (TROS)
21.45 Ein Abend in Wien (TROS)
22.50 Journaal (NOS)
22.55 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
Nederland 2
13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
15.30 Journaal (NOS)
15.35 - Heidi, jeugdfilm (NCRV)
17.05 Studio Sport I (NOS)
17.30 - Wespetheater op streektournee (NOS)
18 45 - Sesamstraat (NOS)
19.00 Studio Sport II (NOS)
19 55 Trekking van de lottogetallen (NOS)
20.00 Journaal (NOS)
20.10 Panoramiek (NOS)
20.40 Vijf minuten bedenktijd (HUM.VERBOND)
20.45 - De lachende scheerkwast, tv-serie (VPRO)
21.15 De katvanger, documentaire (VPRO)
22.45 Journaal (NOS)
22.50 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
22.55 Studio Sport extra (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
18 00 Journaal. 18.05 Sport. (Kegio-
naai progr. NDR 19 00 Actualitei
ten 19.15 Amusementsprogr 19.58
Programmaoverz WDR 19 00 Infor
matief progr. 19.22 Familientag).
20.00 Journaal 20.15 Amusements
progr 21 45 Trekking van de lottoge
tallen. Aansl. Journaal Daarna Re
ligieus progr. 22.05 Fluchtweg St.
Pauli - Grossalarm fur die Davids-
wache. 23.30 Journaal.
DUITSLAND II
18 00 Spelprogr. 18.58 Pro-
grammaoverz 19.00 Journaal. 19 30
Projekt XX 72. tv-serie 20 15 Die
kluge Witwe, 21 45 Journaal 21 50
Sport. 23 05 Der kleine Doktor 0 05
Journaal.
DUITSLAND UI
Promenade. 23.00 Journ»:
ZONDAG 27 SEPTEMBER
DUITSLAND I
9 30 Progr.over7 10.00 Religieus
progr. 19 45 Kinderprogr 11 15 In
form. progr. 12.00 Journalistenfo-
rum. 12.45 Joum en weekspiegel
13.15 Report 14 <»0 Heg magaz 14 35
Kinderprogr. 16 00 Muz progr 17.00
Tekenfilm 17 45 Filmreport 18.30
Joum. 18 33 Sport 19 15 Inform,
progr 19 20 Buitenlandse report
20 00 Joum. 20 15 Natuurfilm 21 00
Verkeerstips 21 05 lm Laufder Zeit,
speelfilm. 23.55-24.00 Joum.
DUITSLAND II
9 15 H Mis 10 00 Progr overz 10.30
Kalendemotitic Aansl Gesprek.
Daarna F P 1 antwortet nicht,
speelfilm. 1245 Vnjetijds magaz
13.15 Actual magaz. 13.40 inform,
progr 14.10 Kleuterprogr Aansl
Tekenfilm 14 40 Joum. 14.45 In
form report 15.00 Inform progr.
15 30 Filmportret 16 00 Lichtspiele
am Presussenkorso. kroniek 17 00
Joum. 17.02 Sportprogr 18.00 Reli
gieus progr 18.15 Lou Grant, tv-
serie 18.58 Progr.overz. 19 00 Joum.
19 10 Parlementair nws. 19 30 Do
cum prpgr 20 15 Der Fall Mauri-
zius. tv-film 21 35 Joum en sport
21 50 Filmportret 22.35 Docum. se
ne 23.35 Journ.
DUITSLAND III
Engels. 9.55 Tv-cursus natuurkun
de 10.25 Tv-cursus geschiedenis
16.00 Tv-cursus Spaans 16 30 Amus-
progr 17.30 Weekmagaz voor
slechthorenden. 18.00 ^Tekenfilm se
rie 18 30 Inform serie 19 00 Pop
concert 19 45 Sportprogr 19.55
Journal 3 20 00 Journ 20 15 Docum
serie 2100 Buitenlandse report
21 45 Muz festival. 23 00 Showprogr
23 35 Joum
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18<>0 Kinderserie 18 05 Slap-stick
18.30 Showprogr 18 55 Informatief
progr 19 30 Lotto, mededelingen,
paardesport en morgen 19 45 Jour
naai 20 10 Shelley, tv-sene 20.35
Showprogr 21.35 Groene ogen.
23 10 Paardesoort en journaal
ZONDAG 27 SEPTEMBER
BELGIË VLAAMS
9 15 Open School 9 45 Gymn 10 00
Inform progr 10 40 Klass muz
1100 Confrontatie 1200-1230
Nieuwsoverz voor slechthorenden.
14 30 Open School 15 00 Kleuter
progr 15.25 Jeugdfilm 16 55 Sport
uitslagen 17 00 Amus pn.gr 18.00
Progr voor ouderen 18.30 Kinder
serie 18 35 T'M-ristisrhe kwis 19 40
Meded 19 45Nw> 20.00 Sport 20 30
Palmerstown USA. tv-aene. 21.20
Licht klass. muz 22 25 22 55 Nws en
sport.
Chaplin had zover de herinnering reikte, altijd uit ogen en voe
ten en armen bestaan. Maar tn 1940 kwam daar een mond bij.
"The Great Dictator", vanavond door de KRO uit te zenden, uxu
zijn eerste echte sprekende film. En het leek wel of de schade moest
worden ingehaald. In zijn dubbelrol van Anoid Hynkel, de Fuhrer
van Tomania en een Joodse kapper bleek er niets aan zijn stem
banden te mankeren. Vooral de bcivogen toespraak, die hij aan het
slot tot de mensheid richtte, maakte dat duidelijk.
Ondanks de boodschappersrol. die hij zich had aangemeten, is
The Great Dictator" nog steeds een bc/erenis Prachtig zijn bij
voorbeeld de krachtmeting tussen Hynkel en collega-dictator Na-
polint van Bacterie (Jack Oakie in een Mussolini parodiei en de
dans met de wereldbol Paulette Goddard. ditmaal als het Joodse
meisje Hannah, is weer de grote liefde ran de kleine man fn
werkelijkheid was hun liefde toen al zo ver afgekoeld. dat zij kort
na de voltooiing t>an de film uit elkaar gingen Ook in dit opzicht
betekende "The Great Dictator" een keerpunt voor Chaplin. (Ne
derland 2. 20 27 uur)