'Grappen maken ernstige zaak' Broadway-show, komisch ballet en toneel Podiumblik vandaag toegelicht Bowyer Bruggeman: ballet om te lachen Jos Brink met nieuwe musical Amerika Amerika MAANDAG 21 SEPTEMBER 1981 RADIO - TV - KUNST LEIDEN De Leidse Schouw burg biedt deze week opera, show, toneel en ballet. Wat de opera betreft, het Ge westelijk Orkest voor Zuid- Holland geeft er zoals vorige week al gemeld in samenwer king met de Nederlandse Operastichting uitvoeringen van Rossini's onbekende ope ra 'De zijden ladder'. Deze uitvoeringen zijn vanavond en woensdagavond. De voor stelling, die morgenmiddag zou worden gegeven, is afge last. Hans van Willigenburg is de presentator van 'Follies on Broadway', welk spektakel zich donderdagavond 24 sep tember op de planken van het theater aan de Oude vest af zal spelen. Het wordt een bon te show genoemd met kleur rijke kostuums, waarin een cast van twaalf spelers frag menten uit bekende Broad way-musicals en films zal dansen en zingen. Fragmen ten uit 'Chicago', 'Applause', 'Showboat', 'Cabaret''Hair'f 'Jesus Christ Superstar', 'The Music Man'Anatevka', 'Kiss me Kate, 'My Fair Lady' en 'Chorus Line'. Een typisch Amerikaanse glittershow met in de belangrijkste rollen Clarke Michael Evans, Mary Ann Lamb, Dan Gordon, Ste ven Tomkins, Michelle Gray en Mark Johnson. De xxtorstelling van 'Wiens le ven is het nu eigenlijk' met o.a. Ton van Duinhoven is het afgelopen seizoen zo'n succes gebleken, dat zij op vrijdag avond 25 september wordt herhaald. Dit door Brian Clark geschreven toneelstuk gaat niet zozeer over eutha nasie als wel over de mense lijke waardigheid, en dientengevolge over de vrij heid de dood te verkiezen als het leven niet langer waardig geleefd kan worden. Ton van Duinhoven speelt in dit dra matische stuk de rol van Ken Harrison, die zich na een fa taal verkeersongeval te goed acht om als een object be schouwd en in leven gehou den te worden. Het stuk, waarin ook Marijke Merc- kens, Maxim Hamel en Fien Berghegge te zien zijn, is des tijds in deze kolommen posi tief ontvangen. De schouwburg week wordt za terdagavond 26 september besloten met een voorstelling van de Amerikaanse dans groep van Bowyer Brugge- man, die komisch ballet brengt. Elders op deze pagina meer over dit uit vier leden bestaande gezelschap. Fragment uit 'Follies on Broadway'. Bowyer Bruggeman: komisch ballet. LEIDEN - Balletliefhebbers staat een bijzondere voorstelling in de Leidse Schouwburg te wachten. Daar treedt op zaterdagavond 26 september de Amerikaanse dansgroep van Bowyer Brugge man op. De voorstelling heet bijzonder te zijn, omdat dans en humor op gelijkwaardige wijze er in zijn vervlochten. Behalve Bbb Bowyer en Jo-Ann Bruggeman maken van deze dansgroep Scott Bryant en Marianne Claire deel uit. Zij schijnen een uitstekende dans- techniek te paren aan gevoel voor komische effecten. Dat kan alleen maar worden toegejuicht, want grapjasserij in de over het algemeen als serieus beoordeelde danskunst komt niet al te vaak voor. Feit is, dat het maken van een goede danskomedie duivels moeilijk is. Bowyer en Bruggeman zijn de uitdaging niet uit de weg gegaan en hebben een voorstelling gemaakt, die volgens The New York Ti mes het aankijken zeker waard is. De balletrecensent van deze krant, dat de humor van Bowyer en Bruggeman recht voor zijn raap is en met veel vaart wordt gepresenteerd. Ze is verpakt in een vijftiendelig programma, dat alleen maar hilariteit wil ver wekken. De komische effecten zijn geheel afhankelijk van de inventiviteit van Bowyers cheografieèn, de veelzijdigheid van Bruggemans karaktertekeningen en de techniek van de dansgroep. Het reper toire strekt zich uit van wat Bowyer pure dansparodieèn noemt tot echte komedies, waarvan sommige doen denken aan de hu mor van Carol Burnett. Het programma bevat ook een parodie op Martha Graham en een nummer, waarin Scott Bryant en Marianne Claire in insekten- kostuums een dwaas klassiek duet dansen terwijl Bob Bowyer pogingen in het werk stelt om het tweetal op een afstand te hou den. Slapstick, satire en nog meer gein dus in een Amerikaanse dansproduktie, die een avondje dolle pret belooft. Toch maar eens kijken of die belofte wordt nagekomen. PIETER C. ROSIER HAARLEM (GPD) Jos Brink: „Die doem van de oorlog zit er toch in. Wat problematisch was. Ik wil toch een amusementshow maken en het mag beslist niet al te droevig zijn. We moesten een verhouding zien te vinden tussen de oorlogsdreiging en alle vrolijkheid, die mijn rol als joodse entertainer met zich meebrengt". „Het voordeel is, dat we tijdens de repetities de schrijver in huis hebben. Ik kan dus zo nodig thuis achter de schrijfmachine, achter mijn ijzeren vriendin, het een en ander herschrijven. We hebben bovendien een fantasti sche regisseur in Jo Dua. Sinds „Maskerade" zijn we er innig mee bevriend geraakt. We hoe ven elkaar dus niet veel uit te leg gen". „De Nieuw Amsterdam is jeugd sentiment voor mij. Mijn vader werkte daar, als verificateur. Het- allereerste passagiersschip, dat ik toen ooit had gezien, was de Nieuw Amsterdam. Ik was toen acht of negen jaar, toen ben ik er voor het eerst opgeweest. Het heeft zo'n gigantische indruk op me gemaakt, dat ik het nu nog zo kan uitschilderen". I „Het leven op een schip is heel wonderlijk. Een jaar geleden hebben Frank en ik die reis naar Amerika gemaakt om het alle maal nog eens te checken. Het is zo'n wonderlijke wereld, met mensen die allemaal geld te veel hebben". De rol van jiddische entertainer is een bewuste keuze: „Dat wilde ik graag. Ik heb daar heel lang met Ischa Meyer over gepraat. Hij is in Amsterdam de eerst aan gewezen figuur om daarover door te zagen. Ik vind het te ge makkelijk om alleen maar een entertainer te zijn. Dat ligt te dicht bij me. Hij zit daar aan boord als magic-entertainer, als goochelaar. Ik heb ook gooche len geleerd. En die jongen heeft een zeer bepaalde reden om weg te komen, dat geeft een enorme achtergrond aan die figuur. En dat is voor mij als acteur heerlijk om te doen". „Er zijn zes hoofdrollen. Die wor den allemaal gevolgd. Caroline Kaart speelt iemand, die de moe der van me blijkt te zijn, en die heefl haar eigen sores. Er zit een 6chr\jfster op dat schip, die haar eigen manier heeft om proble men te lijf te gaan. Er zit - wat je op elk passagiersschip hebt - een gezelschapsdame, zeg maar een temeie. Simone Kleinsma is een verstekelinge, op wie ik verliefd raak. Er zit dus ook een love-sto- ry in, zoals het hoort in een musi cal". .Frank en ik staan in dit stuk lijn recht tegenover elkaar. Heel Ne derland weet hoe Frank en ik ons leven hebben ingericht, maar in dit stuk zijn we bloed-vijanden van elkaar" Amusement „Volgens mij zit er een grote analo gie tussen 1939 en 1981. Er is een enorme verschuiving in onze theaterwereld - en daar werk ik zelf hard aan mee - naar amuse ment, alleen terwille van het amusement. Want zo vrolijk zijn de tijden niet op dit moment. Het is bewezen, dat als er werkelijk een economische crisis is, als er dreigingen en spanningen zijn, dat de mensen vermaakt willen worden. En dat was in 1939 ook zo. Het theaterleven bloeide als nooit tevoren. De mensen gingen uit, dansen. Het was allemaal vreselijk gezellig, maar o wee, als je diep in hun ogen keek". Is het dan juist niet zinvoller om de mensen te wijzen op de oorza ken, dat het allemaal zo slecht gaat, dan hen te verdoven met louter vertrooiing? Jos Brink: „Ja, dat probeer ik ook in deze show in te schuiven. Er zit een heleboel ernstige en een heleboel onbekommerde klui ven in. Er is een vrij lang num mer, waar ik zelf erg trots op ben. Het heet „Circus". Ik doe het voor mijn eigen geweten. Frank speelt er een Hitler-karikatuur in. Elke keer als ik alleen ben in die scène, dat gebeurt een stuk of vier keer, dan verschijnt er een spreekstalmeester. Hij roept de gedachte aan Hitier op. Hij ver persoonlijkt mijn angst". „Kijk, ik zit ook met de ballast van „Maskerade". Dat was in wezen een klucht, in de goede zin van het woord. Wij hadden er gigan tisch veel plezier in om het te doen, en veel mensen vonden het plezierig om ernaar te kijken. Fantastisch. Die twee jaar kun nen ze mij niet meer afpakken. Ook al ben je bezig met een schuimtaartje. Maar dat kun je niej je hele leven blijven doen. Dus ik heb ook omwille van me zelf, anders kom je als acteur en auteur nooit verder, geprobeerd om iets dieper te graven". „Ik ben natuurlijk niet alleen maar de lachebek uit Babbeloniè. Ik weet zeker, dat ik meer in huis Met de tweede musical „Amerika Amerika" viert Tekstpiere ment het 10-jarige bestaan. Het gaat over het wel en wee van kapitaalkrachtige passagiers aan boord van het vlaggeschip de Nieuw Amsterdam, dat kort voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog van Rotterdam op weg was naar New York. Naast Jos Brink, als de jeugdige entertainer Benjamin Benjamins, die bij de vrouwtjes bijzonder in de smaak valt, worden de andere rollen onder meer vervuld door Frank Sanders, Caroline Kaart, Lucie de Lange en Simone Kleinsma. Henk Bokkinga schreef de muziek en de dansen werden ingestudeerd door Barrie Stevens, die eveneens meespeelt. In de Haarlemse Stadsschouwburg, waar haast dag en nacht werd gerepeteerd aan deze nieuwe musical, had het gesprek plaats met Jos Brink, de schrijver en hoofdrolspeler. het publiek, dat we hebben, daar wel in meegaat. Ik kan me niet voorstellen, dat ik me daarin zou vergissen. Gebeurt dat wel, dan krijg ik de grootste teleurstelling van mijn leven. Dan weet ik niet, hoe het verder moet". Jos Brink schrijft nog steeds voor het weekblad Privé. „Mensen pakken dat blad om zich te amu seren. Ze geloven, wat ze geloven willen. Ze laten zich niet van bo venaf allerlei zaken dicteren. Geen enkele redactie kan dat. Daarom vind ik. dat die bladen moeten blijven. Voor de informa tieve kant, daar zijn andere bla den voor. Ik lees De Telegraaf en de Volkskrant, twee uitersten. Uit beide haal ik eruit, wat ik prettig vind en ik erger me aan het ene en aan het andere. Er zijn mensen, die alleen de Volks krant lezen en Vrij Nederland. Die lopen met evenveel grote oogkleppen op, als zij die enkel De Telegraaf lezen en Privé als weekblad hebben". HILVERSUM - De AVRO-televiste zendt vanavond de musical 'Maskera de' van Frank Sanders en Jos Brink uit. Dat gebeurt op het moment dat Jos Brink en de zijnen in de Haarlemse Schouwburg druk aan het repeteren zijn voor hun tweede musical 'Ameri ka, Amerika'. De AVRO-uitzending is overigens niet tot genoegen van de TROS, die vanavond op het andere net ""n amusementsprogramma brengt in jubileum heb, dan de paar grappen die ik bak. Nou is de vraag, accepteert het publiek dat? Nou, die gok wil ik wagen. Niet op de televisie, want dat is een totaal ander me dium en dat is toch een ander pu bliek. Maar in het theater, dat is van mezelf. En daar wil ik toch graag doen, wat ik voor mezelf verantwoord acht". „Met de schouwburgdirecteuren hebben we in elk geval geen pro blemen. Op 15 januari ging de boekingsperiode in, 's middags om twee uur waren we voor het hele seizoen volgeboekt. „Mas kerade" ging aanvankelijk veel moeizamer. De schouwburgen vroegen: waarom doen jullie dat? Het cabaret liep toch prima. En dan riepen we. we willen zo graag een musical maken. Dan zeiden ze: ja, maar dat is zo duur. En nou is dit drie keer zo duur. Maar we hebben blijkbaar een hoop vertrouwen gewonnen met „Maskerade". Niettemin is het een waagstuk om heden ten dage met zo'n kostba re produktie uit te komen. Me nige vrije producent heeft dit zware risico niet meer aange durfd. Jos Brink: „We zijn in totaal met zijn vijfendertigen. Het is een produktie van 1,7 miljoen. En het moet eruit komen. De medewer kers staan allemaal op een laag salaris. Er worden geen ster-sala rissen betaald. De medewerkers krijgen hun geld, wat er ook ge beurt. Frank en ik hebben samen de afspraak: we hoeven er niets aan te verdienen, want we zijn theater-freaks. Als we dit seizoen afsluiten, en we zijn altijd uitver kocht, dan zit ik toch nog met dne ton verlies. Als we het door spelen, dan kunnen we het aan het eind van het tweede seizoen rechttrekken. En dan hebben we nog geen zak verdiend". „Ik wil niet alleen maar omwille van het geld. of om het zeker ren dabel te maken, alleen maar kluchten spelen. Ik ben nou bij na 44. Ik vind, dat je toch een keuze moet maken. Ik geloof, dat Niet uitstaan Er zijn grote groepen i met hem dwepen, maar er zijn ook heel wat, die hem niet kun nen uitstaan. Jos Brink: „Dat kan me geen bal schelen. Er is een deel van het Nederlandse volk, dat me rond uit kostelijk vindt. Dat is fijn, want daar leef ik van. En er is ge lukkig, maar een heel klein deel, dat vindt me om uit te braken. Dat moet men dan maar gauw doen. Als iedereen me rot of kostelijk zou vinden, dan is er iets mis met me, maar ook met het Nederlandse volk. Er zijn na tuurlijk dingen, die ik doe. waar van ik zelf heel goed weet, wat het inhoudt". .Grappen maken, zoals in Babbe-' lome, daar heb je heel veel in spanning voor nodig. Grappen maken is toch een doodernstige zaak. Ik leer er heel veel van. Je leert er om je woorden zo te kie zen of om zo te mimen, dat het grappig overkomt. Totdat je dood gaat. ben je in dit vak bezig met leren". .Mijn vak is om mensen te a ren. Dat is mijn beroep lflg mijn vak is evenzeer om een me vrouw te woord te staan, die op belt, omdat haar zoon zelfmoord heefi gepleegd - ik noem dus een van de vele gevallen - en die dan daarover uitgerekend met mij wil praten. Omdat ik op haar overkom als iemand tegen wie ze dat kan vertellen". MAX SMITH TV Nederland 1 18.20 Journaal voor doven en slechthorenden (NOS) 18.28 - Geologie (TELEAC) 18 58 - Journaal (NOS) 19.00 - Fats Domino Rythm Blues Explosion (AVRO) 19.15 - Dag Dieren (AVRO) 19.55 Maskerade (AVRO) 21.37 Journaal (NOS) 21.55 Maskerade, vervolg (AVRO) 22.55 De Tango's van Hans van Manen (AVRO) 23.50 - Journaal (NOS) 23.55 - Journaal voor doven en slechthorenden (NOS) TV Nederland 2 13.00 - Journaal voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 Staatsloterijen (NOS) 18.35 Sesamstraat. (NOS) 18.50 - Jeugdjournaal (NOS) 18.59 - Bij de Indianen. (TROS) 19.06 - Charlie's Angels (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Prinses Beatrix Fonds 25 jaar (TROS) 21.50 - Onze Ouwe (TROS) 22.55 - Aktua TV (TROS) 23.20 - Soap (TROS) 23.50 Journaal (NOS) 23.55 - Journaal voor doven en slechthorenden (NOS). DUITSE TV MAANDAG 21 SEPTEMBER (Regionaal progr NDR 18.00 Sport. ken. 19.25 Regionaal progr. 19.59 Programmaoverz. WDR 18.00 Die wunderbare Reise des kleinen Nils Holgersson mit den Wildgansen. 18.30 InformaUef progr 18.40 Geant- wortet wird immer 19 15 Actualitefr ten. 19.45 Die Marotten des Mon- Andre). 20.00 Journaal 20.15 Strumpet City - Stadt der Verlore nen. 21.10 Informatief progr. 21.15 Reportage. 22.00 Liederen. 22.30 Ac tualiteiten. 23.00 Fat City, Ameri kaanse SDeeinim 0 35 Tn«»mo»l DUITSLAND II 18.20 Bitte keine Polizei. 18.57 Pro grammaoverz. 19.00 Journaal. 19.30 Amusemcntsprogr. 20.15 Informa tieve sene 21 00 Actualiteiten. 21.20 Jeans 23.10 Gesprek. 23 55 Jour- DU ITS LA ND III 18.00 Kleuterpro gr. 18 30 TV -cursus Duits 19.00 Informatieve sene. 19 45 Journal 3 20 00 Journaal. 20.15 Dansmuz. 21.30 Doe serie. 22.30 Per kleine Casar 23 45 Journaal. Maandag 21 september BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Kindersene. 1 .05 Tekenfilm. 18.30 Open School. 19 00 Filmreportage 19 17 Informatief progr. 19.37 Toto, mede delingen en morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Weerbericht 20.15 Martin Eden. 21.05 Sportprogr. 21.50 Klas siek concert 22 35 Journaal. De AVRO-televisie zendt vanavond de documentaire "Dag die ren!" uit. De film, gemaakt in opdracht van de Nederlandse Ver eniging tot Bescherming van Dieren, handelt over de ongelijke be handeling van dieren in Nederland. Vooral de maatschappelijke ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat mensen vervreemd zijn1 van wat een dier is. In de bio-industrie, de vivisectie en de bont handel wordt de eigen aard van het dier ontkend. Aan de hand van de band die kinderen met dieren hebben zal deze documentai re laten zien dat er desondanks nog verwondering voor ander le ven bestaat. Het commentaar wordt gesproken door Ton Lutz. Nederland l, 19.15 uur). Udo Jurgens. Randy Crawford, Anthony Quin, David Soul, Ta mara Lund, de Nolan Sisters en Shirley behoren tot de artiesten, die medewerking verlenen aan een amusementsprogramma ter ge legenheid van het zilx>eren jubileum van het Prinses Beatrix Fonds. De TROS-televisie z^ndt het programma, dat wordt gepre senteerd door Willy Dobbe, vanavond uit. (Nederland 2,20.27 uur). MAANDAG 21 SEPTEMBER HILVERSUM I 18.11 Aktua 18 28 (S) Michael Stro- goff. 19 02 (S) TROS-Country 2.02 (S) Peekei: ongezouten. 20.27 (S) Prinses Beatrix Fonds 25 jaar. 21.50 (S) Lichte grammofoonplaten. 22.02 Aktua. NOS 23 00 Nws. en medede-, lingen 23.02 (S) Met het oog op mor gen AVRO 0 02 (S) Easy listening. 2 02 (S) AVROs Service Station. 8.02 (S) Auto in AVRO aan HILVERSUM II NOS 22.30 Nws. NOS- RVU 22.40 Medelanders en Neder landers afl 4 NCRV 23 25 (S) Mu- van eigen tud. 23.55 Nw HILVERSUM III NOS 18 04 De Avondspits. AVRO 19 02 Dat wil ik horen 19 10 Praat paal 20 02 Folk live. 21 02 BLUES BALI ADS EN Beat 22 02 Candle light. 23.02 AVRO's Swingtim*» DINSDAG 22 SEPTEMBER HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. AVRO Ver volg Au': AVRO aan. (7.03 en 8 03 P-r saldo en 7 30 en 8 30 AVRO's radiojournaal 9.03 Steun punt 9 08 (S-M) Arbeidsvitaminen. (10 02 De zandbakshow 10.30 Biels 6c Co 11 02 «S) Uit is in II 15 (S) Anneniem 13 03 AVRO's Radio journaal 13 20 (S) De AVRO Dili gence 13 57 Per Saldo. 14 02 (S) Uit het platcnrek van Wim Harsma. 17 57 Per Saldo HILVERSUM n KRO 7 00 Nws 7 10 Ochtend gym n 7 20 Het levende Woord 7 30 Nwi. 7 36 Echo 8 30 Nws. 8 36 Sociale en consumenteninform 8 50 Postbus 900 9.00Gym vd huisvrouw 9 10 Waterstanden 9 15 Scheepspraat. 9.20 De letter M 10.30 Ouder worden wc allemaal I 1 00 S< honlradio 1130 Ratel OVERHEIDSVOOR LICHTING 12 16 Uitz v.d land bouw KRO 12 26 Meded voor land en tuinbouw 12 30 Nws 12.36 Echo. 13 00 Nws 13 11 Goal 13 30 School radio. NOS 14.30 Spijtoptanten ste rilisatie Documentaire. KRO 15 15 Drempelvrees Cursus 15 30 Geen verboden toegang 16 30 Babyion. HILVERSUM in Ieder heel uur nieuws VARA 7 02 Gevar progr 9 30 Lichte muz. 10.30 HILVERSUM IV TROS 7 00 Nws 7 02 (S) Capriccio 9 00 Nws 9.02 (S) Er staat een orgel inUlvenhout 9 30(S) Van heinde en verre 10 00 (S) Opus tien tot twaalf 12 00 Nws 12.02 Intermezzo. 13 00 (S) De meest verkochte klassieke tien. 13 30 (S) Koren en korpsen. 14 00 Nws 14 02 (S) De hoge C" 14 30 (S) Guitanteiten 15 00 <S) BH cantonum TELEAC 17 00 Alge meen voorlichtingsprogamma. 17 30 Nws. 17 M 18 00 Geolne.-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5