Elektronica en nieuwe film nemen taak fotograaf over Lantaarn plantje kunt u wel vergeten... Zo maak je een handig opstapje of zitje Schadeplekjes in hout "retoucheren" NEDERLAND B.V. Nieuwe direct-klaar camera's eenvoudig te bedienen Met fotograferen kun je heel jong beginnen MAANDAG 21 SEPTEMBER 1981 PAGINA 11 Het bloempje van het lantaarnplantje, hier sterk vergroot. Het neemt zo'n bescneiden plaats je tussen de kamerplanten in dat je 't gemakkelijk kunt vergeten. Deze week geen water? Best. dan wacht het wel tot volgende week. En zou het verdorde stengels hebben, dan lopen die opgepot best weer uit. Opeens ontdekt u tussen de slierten met de hart vormige. vlezige blaadjes eraan vreemde bloempjes. Wat ver scholen zijn de lantaarntjes aan de draaddunne stengels gehech t. Chinees lantaarnplantje, wordt Ce- ropegia wel genoemd. Wat af komst betreft klopt dat aardig, want het geslacht komt o.a. in West-China voor. Maar ook in Zuid-Afrika, Nieuw-Guinea, Au stralië en u kunt echt grote „lan taarns" aan planten op de Cana- rische Eilanden verwachten. Die bloempjes hebben een zo fraaie vorm dat het niet hoeft te verbazen dat sommige ceramis- ten oftewel pottenbakkers er zich door laten inspireren. De vorm vind je dan ook terug bij enkele tuinlantaarns, "die als or nament bijzonder goed tussen het groen passen. Ceropegia heeft veel gemeen met een andere dikbladige kamer plant die ..wasbloem" of Hoya heet. Ze zijn nauw aan elkaar verwant, behoren tot hetzelfde geslacht dat wel 160 verschillen de soorten omvat. Je hebt wel eens de indruk dat hoe meer je wasbloem en lantaarnplantje veronachtzaamt, hoe rijker ze al lebei bloeien. En in wezen is dat ook wel zo: planten in het alge meen - en vetplanten in het bij zonder - zorgen er onder barre omstandigheden allereerst voor dat het voortbestaan van de soort gegarandeerd wordt. Dat doen ze door te bloeien en zaad te maken. Het individu mag daarna te gronde gaan. lo ver hoeft u het met uw lantaarn tje niet te laten komen. Zomers kun u één keer per week gieten ook al staat ze in de zon. 's Win ters kan het nog veel minder. Dan moet ze trouwens ook koel (10 graden Celsius) staan. Het is een van de weinige kamerplan ten die tegen de droge kamer lucht bestand is. Maar in de win terperiode moet u haar dus bo ven de radiator van de centrale verwarming weghalen. In het voorjaar kunt u de stengels innemen. De afgesneden stukjes kunt u gemakkelijk stekken, evenals de knolletjes die de plant vormt. Wel eerst even de sneden laten drogen, voordat u een en ander plant in een mengsel van potgrond en zand met wat kalk erdöor. Het lantaarnplantje kan ook zaad maken Dan groeit er uit het lan taarntje een soort peultje dat zaadjes bevat aan een „para chuutje". De bestuiving is door heel kleine vliegjes veroorzaakt die binnen het lantaarntje gevan gen zijn gehouden. Het sortiment van Ceropegia om vat zowel hangplanten als klim mers. Wie eens iets bijzonders wil moet eens op zoek gaan naar Ceropegia Sandersonn Ook in hydrocultuur voelt het lan taarntje zich best op zyn gemak. U kunt ze dan in ampels kweken waaruit een gordijn aan stengels met de zo typische blaadjes en bloemen komt te hangen. Alleen van april tot in augustus moeten ze af en toe wat kamcrplanten- voedsel hebben. En dat vooral mondiesmaat Het opmerkelijke is dat het lan taarnplantje ongevoelig is voor ziekten en dierlijke aantasting. Echt een bescheiden kamerge noot die u best eens mag verge ten. maar niet overslaan Polaroid, bekend van zijn direct- klaar fotosysteem neett altijd ge streefd naar eenvoudig en mak kelijk te bedienen camera's. Die camera's moesten voor het grote publiek de technische proble men uit'de weg ruimen. Alleen enig artistiek inzicht of de zeer menselijke wens om een herinne ring aan bijvoorbeeld een veijaar- dag te hebben, moest voldyende zijn om een aardig (kleuren plaatje te kunnen maken. Daar om produceerde men toestellen, die zo min mogelijk knoppen en afstellingen vroegen. Vanzelf sprekend bleven daarmee de mo gelijkheden van de fototoestellen beperkt. Er zijn nu eenmaal aller lei mechanische functies (lensin stellingen bijvoorbeeld) die men selijk inzicht vragen. De nieuwe camera's, die Polaroid tegenwoordig introduceert, kent die beperkingen nauwelijks meer. De Amerikaanse produ cent heeft daarin zoveel elektro nica gestouwd, dat hij veel meer mogelijkheden kreeg en toch druk-op-de-knop-bediening heeft behouden. Van de in Neder land geïntroduceerde toestellen heeft het duurste type 660 (markt prijs ongeveer 280 gulden) een automatische belichtingsrege ling, automatische dag- en avond- flits, een automatische scherp- stelling, geheugen- en regelfunc ties en een automatisch filmtransport. Deze „computer camera" onderscheidt zich in hoofdzaak van het goedkopere type 640 (ongeveer 210 gulden) omdat dit apparaat geen automa tische scherpstelling heeft. De introductie van de beide came- 1. Vaak is er in en rond het huis behoefte aan een „opstapje", bij voorbeeld om bij de gordijnrails te komen, of om de ramen te ze men. Een trap is net niet nodig, het gaat soms om twee treedjes. Dit eenvoudige „tweetraps-op- stapje" kan daarnaast nog als leuk kleutertafeltje-bankje fun geren. Maken is niet moeilij- k. 2. Maak het van massief hout; niet van spaanplaat. Mooi en stevig is 3 cm dik vure- of grenehout (o.a. in Hubo-winkels verkrijgbaar). De beide vertikale zijdelen kun nen 44 cm breed en 40 cm hoog zijn. Zaag uit elk deel een hoek van 22 cm (breedte) en 20 cm (hoogte). 3. De onderste trede valt gedeelte lijk op de vertikale zijdelen, ge deeltelijk ertussen. Laat die er tussen vallende gedeelten in groeven steken. Breedte van de onderste trede: 34 cm. Lengte van de groeven: 11 cm. Diepte: 1,5 cm. Breedte: gelijk aan hout dikte. De lengte van de trede (ook die van de bovenste) kan 65 cm zijn. 4. Zaag aan beide zijkanten van de onderste trede een hoekje weg, 11 cm lang en 4 a 5 cm breed. Werk hierbij zo nauwkeurig mo gelijk. Vanzelfsprekend heeft u de groeven in de zijdelen zo ge maakt dat de trede er klemvast in gemonteerd kan worden. De treden steken iets buiten de zij delen uit. 5. Monteer de onderste trede met lijm en schroeven. Een uiterst betrouwbare (ook vochtbesten dige) lijmverbinding wordt be reikt met tweecomponentenlijm. Laat de schroefkoppen in de zij delen verzinken en vul de gaatjes op met kneedbaar hout. Schroef- gaatjes Voorboren en verzink- gaatjes maken. 6. Monteer tenslotte de bovenste trede. Als extra versteviging kan aan beide zijden een klosje (latje van ca. 2 x 2 cm) worden aange bracht: lijmen en schroeven van uit de binnenkant. Zet de trede muurvast met schroeven, die evenals die van de onderste trede onder het houtoppervlak worden verzonken. Blank of in kleur af lakken. ra's gaat ook nog gepaard met het in de handel brengen van een nieuwe, zeer snelle (29 DIN) di rect-klaar kleurenfilm. Gecombi neerd mef de geavanceerde elek tronica, de in het filmpack opge nomen batterij en de „lichtafhan- kelijke" flitser, worden de toe stellen erg bruikbaar onder slech te lichtomstandigheden. Daar mee benaderen de camera's uit de 600-serie de mogelijkheden van professionele exemplaren. Ook is de mechanica in het toe stel verfijnd en worden nieuw ontworpen lenzen toegepast. De 660-camera bezit zes „chips", in gewikkelde transistorschakelin gen die het „denkwerk" voor de fotograaf overnemen. Een daar van bewaakt de batterij spanning, terwijl een andere de belichtings meting voor zijn rekening neemt. Weer een andere „stuurt" de flit ser die ook bij daglicht voor een zogenaamde „invulflits" zorgt. De resterende chips werken sa men met de ultrasonore auto- focusregeling. Dit systeem, dat zelf voor de scherpstelling van de lens zorgt, werkt met onhoorbaar geluid. Weer andere chips zorgen voor de juiste sluiter- en flitstijd. Al die metingen verwerken en be slissingen nemen doet het elek tronische hart van de camera zeer snel. Na de druk op de ontspan knop verwerkt het ingebouwde „computertje" 42 soorten gege vens. Dat alles gebeurt binnen het tijdsbestek van éénduizend- ste seconde. Dubbeldenkflitser Umdat er nu toch een uitgebreide, lichtmeting in het toestel ver werkt is, besloot de fabriek dat de flitser eigenlijk best onder alle omstandigheden ingeschakeld kon blijven. Als er weinig extra- licht nodig is, dan kost dat vrijwel geen energie meer. Binnenshuis of 's avonds is de (ingebouwde) flitser nu altijd voorhanden. Overdag kunnen daarmee boven dien de contrasten tussen donker en licht worden verminderd, door de veel door beroepsfotogra fen gebruikte techniek van de „invulflits". Bij heldere zonne schijn wordt een foto vaak „scherp" maar hard. Zware slag schaduwen \y(?rden door ons oog in werkelijkheid gecorrigeerd. Op de foto geven zij echter een lelijk resultaat. De 600-camera's kunnen dat met invulflits over bruggen. Door de lichtmeting vooraf weten de toestellen trou wens ook of de flitser als invul ling of als hoofdlichtbron zal wor den gebruikt. In de overgang van licht naar don ker en van buiten naar binnen neemt het aandeel van de flitser naar verhouding toe en af. Het in gebouwde meetsysteem kiest de verhouding zelf. Buitenshuis is de verhouding 75 procent be staand licht en 25 procent invul flits. Naarmate het donkerder wordt, gaat de rol van de flitser meer overheersen. Geluidsafstandsmeting De afstandsbepaling van het ultra- sonore systeem werkt vanaf 60 cm. In korte tijd meet de transdu-k eer, door vier verschillende tonenk rond 60 kHz uit te zenden, zeer exact de afstand. Die afstand is natuurlijk van belang voor het scherpstellen van de lens. Maar ook de flitser maakt gebruik van de gegevens, terwijl het belich tingsbrein verder nog gegevens doorgeeft van het omgevings licht, zodat een en ander op el kaar kan worden afgewogen. Men kan namelijk de lichtop brengst van de flitser apart rege len. Daarnaast bepaalt de ook au-* tomatisch gestuurde sluitertijd de totale belichting. Binnenshuis is die alleen afhankelijk van de flitser en buiten van het samen spel van sluitertijd, afstand en in vulflits. Dit alles weer in de ver houding 75 procent omgevings licht en 25 procent invulflits. Het licht wordt in het dure type ach ter de lens gemeten. Eenvoudige opzet Bij het 640-type is het allemaal wat eenvoudiger. Geen auto-focus, De Polaroid 600 Land Camera. maar vier met de hand instelbare afstanden: van 60 tot 90 cm, van 90 tot 150 cm, van 150 tot 390 c en van 390 cm tot oneindig. Deze ge gevens worden ook bij het flitsen- belichten gebruikt. De belichting wordt voorts geregeld door een speciale lens die infrarood (warmte)licht meet, links van het objectief. De infrarode wereld is somber. Hij bestaat uit een aantal schakeringen grijs, maatgevend voor een juiste belichting. De fo tocel die alles waarneemt zit ach ter .een horizontaal gespleten lens. Het bovenste gedeelte van de lens is groen. Het onderste vrijwel zwart. Het zwarte lensseg ment houdt het zichtbare licht te gen en de groene lens laat zicht baar licht door en weert het infra rood. Bij de 640 zal bij een buitenopname het totale licht gemeten worden. Dan wordt belicht. Als 75 procent van de foto belicht is, gaat de flits af, die buiten ook weer 25 procent van zijn lichtopbrengst geeft. De flitser dooft dan snel en de lens -«aat dicht. Alleen wanneer af standsfoto's worden genomen (verder dan 3.90 meter, tevens on geveer het uiterste bereik van de flitser) laten de beide camera's de flitser buiten beschouwing bij het meten van het licht. Toch gaat de flitser wel af. De flitser kan ook helemaal worden uitgeschakeld als de fotograaf dat om bijzonde re redenen wil. Motor-filmtranssport Het filmtransport wordt, net als in de tien jaar geleden geïntrodu ceerde SX-70 camera, door een 12.000 toeren draaiend motortje verzorgd. De sluiter is eenzelfde spoel-en-magneettype. Ook de tandwieloverbrenging en enkele schakelmechanismen zijn eender. Polaroid claimt al sinds het ont staan van de SX-70 op zoek te zijn naar een snellere direct-klaar kleurenfilm. De geboorte van de ze film was het in feite, die met de verfijnde elektronica, de basis legde voor het nieuwe camera systeem. De nieuwe high-speed 600-film (30 gulden voor tien fo to's) is ook weer zelfontwikke- lend. De kwaliteit is, ondanks de hogere snelheid, vergelijkbar met die van de SX-70. Het for maat is eender. Ontwikkeltijd is 90 seconden, waarin de kleuren langzaam opkomen. De mogelijkheid om met zo'n ge voelige film extreme lichtver schillen te overbruggen zit hem ook in het camerasysteem. De ïn- vulflitser stelt het systeem in staat om helderheidsverschillen te verminderen. Omdat er aan de direct-klaar film geen laborato rium te pas komt, moet de zaak van tevoren nauwkeurig geme ten en belicht worden. Het filmpack is verder voorzien van een nieuwe batterij. Het is de op volger van de ultra-platte Pola- pulse-battenj. Hij voedt niet al leen het filmtransport maar ook alle elektronica, de mechanische aandrijvingen en de flitser. De batterij levert 6 volt en heefl vier cellen waarin de benodigde ener gie wordt opgeslagen. Zelfs de lens is voor de 600-serie opnieuw ontworpen. Het is een 109 mm-lens geworden met diaf ragma 1:10 tot 1:51,7, gekoppeld met de elektronische sturing. Zes tékeningen ter verduidelijking van wat hiernaast is geschreven over het maken i Niemand is te oud om te leren, dat geldt uiteraard ook voor fotograferen. Voor veel mensen die plotseling in de „leegte" van de pensionering terecht komen blijkt de amateurfotografie een boeiende nieuwe hobby. Ook al hebben ze het nooit eerder gedaan, het omgaan met de camera hebben ze snel onder de knie. Maar je bent er ook nooit te jong voor. Ouders zijn er vaak wat huiverig voor om de camera in handen van jonge kinderen te geven en daar zit natuurlijk ook een zeker risico aan. We willen dan ook niemand aanra den om zijn dure spiegelreflexcamera als een soort speelgoed in nan- den van kleuters te geven. Maar misschien ligt er ergens nog een „oud", eenvoudiger toestel. Daar mee kunnen kinderen vanaf bijvoorbeeld zo'n zes jaar al mee beginnen En anders hoefi het kopen van een speciaal „kindertoestel" in finan cieel opzicht niet zo'n-bezwaar te zijn. Om met de fotografie vertrouwd te raken kan men voor kinderen het best een compact- of een pocketca mera kopen. Die zijn goedkoop en eenvoudig te bedienen. Het is opmerkelijk dat kinderen vaak al snel tot goede fotoprestaties komen. Dank zij het feit dat ze de wereld nog niet vanaf de volwassen hoogte kunnen bekijken, hebben ze op foto-objecten veelal een heel andere blik en dat kan tot verrassende beelden leiden. Als „grote" ama teurfotograaf kun je daar zelf nog wat van opsteken Kinderen die al vroeg leren fotograferen, ontwikkelen daarbij vanzelf hun waarnemingsvermogen: de hobby draagt dus ook tot hun algeme nc vorming bij. Op onderwerpen voor de lens hoeven ze meestal niet geattendeerd te worden. Ze hebben zelf fantasie genoeg en bovendien een heel eigen kijk op de dingen. Wanneer een kind dus al vroeg belangstelling gaat tonen voor pa's of ma's foto-uitrusting, kap dat dan niet af met een „dat mag je later, als je groot bent", maar stel het in staat met een eigen toestel kennis te maken met een van de dankbaarste hobby's. i opstapje-zitje. Hout, hetzij massief, hetzij gefi neerd, loopt nogal eens wat scha de op die zich manifesteert in „ontkleurde" plekken. Na het verwijderen van een vlek in bij voorbeeld een tafelblad blijft vaak een hinderlijk lichtere plek achter. Er is een goed middel te gen: een „retoucheerstift", ver krijgbaar in vele houttinten. Zij lijkt enigszins op een dikke vilt- schrijver. Gewoon even aanstip pen of een „streepje" schrijven over de lelijke plek en er is niets of nauwelijks iets meer van te We hebben de retoucheerstift (fa brikant: Kleine's Chemische Fa brieken in Leiden) ook eens uit geprobeerd op een erg schadege- voelig materiaal als printplaat (met kunstmatig opgebrachte houtstructuur). Aanraking met een scherp of hard voorwerp geeft een duidelijke kras in dit materiaal. Met de retoucheerstift was de beschadiging meteen ver dwenen. Het is wel zaak om de juiste kleur te gebruiken. Overi gens is het helemaal niet zo gek om een aantal van die stiften in diverse kleuren in huis te heb ben. Ze zijn onder andere ver krijgbaar in meubelzaken. Of bel anders even de fabriek: 071- 123289. W. P. Hartwijk Praktijklokaal I.C.O Nederland OMPUTER V/PLEIDINGEN Opleidingsinstituut voor: Computerprogrammeur* Introduktiekursussen Informatika Bedrijfsautomatisering Rijkserkende diploma's! Kantooradres Levendaal 166b. 2311JR Leiden Correspondentieadres; Postbus 906. 2300AX Leiden Telefoonnummers 071-215103/214884

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 11