Paus-film blijkt grote mislukking Elisabeth Söderström sterk in Intermezzo' (^^vandaag toegelicht [[^^prggramma Wijzigingen Nat. Ballet RADIO - TV - KUNST PAGINA VENETIE (GPD) - Op het moment dat men reeds alom bezig was over Veneti te oor delen, dat het een unieke, ontspannen festivalsfeer gecombineerd had met een matig, wat gezapig programma, sloeg op de voorlaatste dag twee keer de bliksem in. De eerste sensatie behelsde de afgrij selijke mislukking van Zanussi's film over de paus. Maar minstens zo specta culair pakte de wereldpremière uit van 'Die hleierne Zeit'. een briljante film die Margaretha von Trotta gemaakt heeft over de naween van de RAF-hysterie in Duitsland. De gedoodverfde winnaar voor de Gouden Leeuw. Duits (RAF)drama maakt kans in Venetië Over dc bedoelingen van 'Da un paese lontano' (uit een ver land) heeft Krzvsztof Zanussi onlangs in een interview heel verhelde rende en onrustbarende dingen gezegd. Zijn kijk op het katholi cisme is heel censporig beperkt tot die van schutspatroon van verdrukt Polen dooi de eeuwen heen. En dat is dat. De uitverkie zing van Karol Wojtvla tol paus en diens zegetocht door Polen, is van baanbrekende betekenis ge weest in de strijd voor liberalise ring van dit land. Die feiten mo gen dan wel min of meer juist zijn. de wijze waarop Zanussi dat heeft willen illustreren, is er een van pijnlijke naiviteit. terwijl 'Da un paese lontano' als film op zichzelf zeer gebrekkig, zelfs on machtig functioneert Zanussi verklaarde hier: ..Ik wist dat er hoe dan ook een film over de paus gemaakt zou worden, met mij als regisseur of zonder mij. Ik dacht dat het met mij als regisseur dan de beste keuze zou zijn. omdat ik met deze aanlei ding in de gelegenheid zou ko men een film over Polen te ma ken en dan voor een niet-Pools publick. Dit is een westerse pro- duktie die zelfs verspreiding krijgt in Amerika. Over het hui dige Polen zijn goede en minder goede films gemaakt, maar ze hebben gemeen dat ze buiten een kring van cinefielen in de rest van de wereld niet worden gezien. Maar dc film is gemaakt voor iedereen die Polen nog steeds beschouwt als een 'ver land'. In het Westen, en zeker in Amerika, pleegt men geen be langstelling op te brengen voor wat er in 'verre landen' gebeurt. Maar voor een film over de paus bestaai wel belangstelling. Dus kon ik met deze film een dubbel doel dienen". Dc rampzalige methode van deze internationaal toch hoog aange schreven cineast is geweest om een verhaal te maken met drie lij nen. Over drie Polen (een dissi dent wordende schrijver, een priester, een lastig wordende ar beider) die ooit eens op een dag iets. of nauwelijks iets met Woj- tyla te maken hebben gehad, toen die nog niet eens priester gewijd was. In deze drie levens lopen verschijnt later soms op de achtergrond Wojtyla weer als biechtvader, als bisschop, kardi naal en als paus ten slotte. Men heeft het vaak over hem. maar hij neemt nauwelijks deel aan de handeling; hij komt zelden in beeld. Hij is eigenlijk de grote af wezige in de film en als truc werkt dat absoluut niet. Zanussi verbeeldt hoe katholieke geeste lijken zich heldhaftig gedragen in het verzet, in Auschwitz, in de Stalin-jaren, in 1968 en in 1980. Maar Wojtyla zelf is daar nooit bij betrokken. Erger nog is dat de verhalen die ziekelijk bleek zijn en tweedimensionaal, elkaar voortdurend onderbreken of met journaal-fragmentjes worden doorschoten, net als het interes sant dreigt te worden. En vooral niet-katholieken zullen zich he vig storen aan mystieke vaaghe den en uitgestalde braafheid en kinderlijkheid. Een uiterst zwak ke film kortom, maar dus wel voorzien van pauselijke goed keuring. Tijdens deze wereldpre mière werd er een fatale grieze ligheid mee teweeggebracht, ter wijl het hier in Itali toch bepaald niet aan eerbeid voor de paus ontbreekt. Alle waarachtigheid en doorleefd- heid en diepte die in 'Uit een ver land' ontbrak, viel vervolgens op aangrijpende wijze wel na te voe len in 'Die blcierne Zeit' die (net als Zanussi's film) veertig jaar geschiedenis omspant en als the ma de Duitse neiging heeft, om pijnlijke waarheden zo snel mo gelijk te verdringen en te verge ten. Het gaat over twee zusjes die tijdens de oorlog zijn geboren en pas als pubers de gruwelijke mis daden van de nazi's achterhalen. Ze wensen zich te onttrekken aan de nationale doofpotmentali teit. lering te trekken uit de ge schieden^ en te ijveren voor een rechtvaardiger samenleving. Ju- liane wordt actief in de vrouwen beweging en Marianne draaft door en sluit zich aan bij de RAF. Ze wordt veroordeeld en in de gevangenis pleegt ze zelfmoord. De film legt het zwaartepunt op Juliane's pogingen om het isole ment te doorbreken waarin Ma rianne in haar gevangenis was geplaatst. En als Marianne onder dubieuze omstandigheden ge storven is (moord of zelfmoord'') En is er wel verschil?) wenst zij die waarheid boven water te krijgen. Maar ze stuit op een muur van desinteresse bij juristen, bij de media en in particuliere kring. Von Trotta heeft haar film opge dragen aan Christianc Ennslin. het oudere zusje van Gudrun Ennslin. Hun verleden werd ge dramatiseerd. Trotta bekende hier dat ze zelf doodsbang is ge weest van terroriste Gudrun. maar datje minstens twintig jaar afstand nodig hebt om werkelijk De acteur Marawski speelt de huidige paus in vroeger tijden objectief over haar te kunnen oordelen. Maar ie kunt wel nu al oordelen over de onmenselijke manier waarop de Duitse justitie met de RAF-leden is omgespron gen. Afgezien van die aanklacht, maakt Die bleierne Zeit vooral diepe indruk als een lancet- scherp portret van twee zusters die wanhopig proberen om hun aan vroeger tijden ontleende lief de en vriendschap in tact te hou den. ondanks alles wat hen ge scheiden houdt. Het acteren van Jutta Lampe en Barbara Sukowa is van een superieure intensiteit. Een van de allerbeste films van dit festival is ten slotte Sidney Lu- mets Prince of the City'. Een bi j na drie uur durende verfilming van authentieke rapporten over corruptie bij de Newyorkse nar coticabrigade. Het is een ver moeiende film. omdat hij voor het grootste deel bestaat uit dia logen. Maar het grimmige realis me en Lumets lucide schikking van feiten heeft een overrompe lend effect in deze niet-moralise- rende film. die zich concentreert op wat een zekere Bob Leuci zich heeft aangehaald toen hij als narcotica-inspecteur uit de school wilde klappen tegenover de FBI. Hij deed dat onder dc voorwaarde dat hij niemand hoefde te belasten met wie hij zelf ooit had samengewerkt. Een belofte die wel gegeven werd. maar niet gehouden. Leuci kwam terecht in een kafka-achti- ge nachtmerrie. Prince of the City is een film die het succes niet cadeau zal krij gen. omdat het weliswaar een Hollywood-film mag zijn, maar niet eentje die het publiek onder de kin kietelt. Maar Lumet (hij maakte eerder onder meer Net work. Serpico. Dog Day After noon en Equus) heeft er {och een film mee afgeleverd die wel eens de belangrijkste Amerikaanse produktie van het jaar zou kun nen zijn. PIETER VAN LIEROP Nederlandse première van onbekende Strauss-opera BLOKKER - Connie Vandenbos mocht gistermiddag het eerste exem plaar van 'De Nymfentrein'. het nieuwste boek van Herman Pieler de Boer (rechts), aan de schrijver zelf overhandigen. Hel boek is geïllustreerd door tekenaar Pat Andrea (links). De presentatie had plaats op de stoom- spoorlijn lussen Hoorn en Medemblik. HEERLEN - De Duitse Schlagerzanger Den me Heerlen getrouwd met het Nederlandse meisje Ros televisie zal op 19 september de kerkelijke inzege aan de vooravond van het Schlagerfestival, op lie SCHEVENINGEN - De opera "Intermezzo" van Richard Strauss mocht zich na de premie- re in 1924 verheugen over een en thousiasme dat in schrille tegen stelling staat met de verwaarlo zing die deze "burgerlijke kome die" naderhand ten deel viel. Het is echter niet onwaarschijnlijk dat de componist zelf een belem mering vormde voor een juiste waardering van zijn eigen werk. Het onderwerp van "Intermez zo". waarvoor Strauss zelf de tekst schreef, is een misverstand dat in werkelijkheid heeft ge zorgd voor een ernstige crisis in zijn eigen huwelijk en dat bijna tot echtscheiding leidde. Op zichzelf is er natuurlijk geen be zwaar tegen de verwerking van autobiografische stof in een ope ra. maar Strauss is daarbij in de schildering van zijn echtgenote dermate realistisch te werk ge gaan. dat het resultaat bijna gê nant is, zeker als bij een uitvoe ring alle mogelijke moeite wordt gedaan om dc hoofdrolspelers zoveel mogelijk op hun voorbeel den te laten lijken. Bovendien bemoeilijkt de nadruk op het au tobiografische aspect een beoor deling van de opera op zijn eigen merites en een benadering van het gegeven als een "fabel" met een zekere graad van universali teit. Toen de Nederlandse Operastich ting gisteravond in het Circus theater de eerste uitvoering van "Intermezzo" in Nederland ver zorgde, bleken al deze belemme ringen met zorg uit de weg ge ruimd. Natuurlijk is het altijd verhelderend de achtergronden in gedachten te houden, maar de ze muzikale komedie wint een kracht en humor zodra de regis seur zijn eigen gang kan gaan en een bijna Franse luchthartigheid in de handeling kan verwerken. De decors van martin Battersby. ontworpen voor het Glyndebour- ne Festival 1974, zijn eigenlijk te klein voor het Circustheater, maar vormden met hun stemmi ge kleuren en hun inventieve constructies de juiste achter grond voor de vele snel op elkaar volgende scènes. Afgezien van een schematische aanduiding van het Prater heeft hij er voor gewaakt de handeling te situeren in een "historische" omgeving, zoals ook regisseur John Cox bij de enscenering kennelijk meer aan Feydeau en Offenbach dan aan Richard Strauss heeft ge dacht. zonder dat hij daarmee overigens de grens tussen opera en operette overschreed. Muzikaal zou dat laatste trouwens tot een onoverbrugbaar contrast hebben geleid, want de muziek van Richard Strauss laat zich in de verste verte niet over één kam scheren met dc walsmelodieen van Johann Strauss. Dc parti tuur is een legpuzzel van leidmo- tieven en muzikalè citaten, ge schreven voor een beperkte be zetting om de verstaanbaarheid van de tekst te garanderen De zang zelf is een mengeling van parlando, melodrama, verschil lende soorten recitatief en Ario- so-zang die in deze conversatie opera zoveel mogelijk het karak ter van de normale spreektaal moeten benaderen. Met het oog daarop is de begeleiding ook ta melijk sober en doorzichtig, ter wijl in de twaalf tussenspelen Strauss als symfonicus zijn kan sen grijpt en forse paletstreken duidelijk maakt hoeveel hart stochten verscholen gaan achter het leven van alledag. Dirigent Kenneth Montgomery gooide gaandeweg alle remmen los. en hoewel het fanatiek spe lende Omroeporkest af en toe moeite had hem te volgen, was het resultaat toch een vurig plei dooi voor deze onbekende opera. Een nadeel was dat de tekst soms door het orkestrale volume werd weggedrukt, maar de be grijpelijkheid van de handeling kwam nergens in het gedrang, enerzijds dankzij de levendige en heldere regie van Cox. ander zijds door de wijze waarop de so listen hun rollen uit het karikatu rale vlak wisten te houden. De Zweedse sopraan Elisabeth So- derstróm maakte haar faam als Strauss-vertolkstcr ten volle waar en maakte met een over rompelend komisch talent van de wispelturige Christine een ka pitale creatie I let was een genoe gen Marco Bakker terug te zien in het "grote" repertoire en zijn portrettering van de lankmoedi ge echtgenoot bewees dat hij als operazanger nog lang niet uitge teld is. De kleinere rollen vorm den een hecht ensemble met als uitblinkers een pittig kamer meisje van Elisabeth Gale en een klaplopende baron van een sterk afgeslankte Alexander Oliver "Intermezzo" ï- in Scheveningen nog te zien op 12 september en in Amsterdam op 16. 20. 22 en 28 september en op 5 en 7 oktober PAUL KORENHOF AMSTERDAM (ANP) - Het Natio nale Ballet heeft voor het nieuwe seizoen enkele wijzigingen on dergaan. - De ballctmeesters Ivan Kramar en Heinz Manniegel hebben het gezelschap verlaten Kramar is aangesteld bij het Nederlands Dans Theater. Manniegel bij de Nel Roos Akademie voor ballet in Amsterdam - Soliste Sonja Marchilli heeft af scheid genomen als danseres en is aangesieiu ais assistent-ballet - meester. Tot half-solist zijn bevorderd de Nederlandse dansers Rachel Beaujean en Fred Berlips. die respectievelijk vier «n vtfl aai aan het gezelschap zijn verbon den In het geheel zijn zes nieuwe dan sers als aspirant-élèvc gcenga geerd drie Nederlanders en drie buitenlander^ Acht dansers verlieten het gezel schap. VRIJDAG 11 SEPTEMBER NEDERLAND I 18.25 18 58 19.00 19.50 20.40 21 37 21.55 22.25 nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) Journaal (NOSi Love boat (VARAi De Onedin Line (VARA) Leen is alive 'VARA» Journaal (NOS) Isolement (HUM VERBOND) De ballade van Cable Hogue. speelfilm ARA) u.z/ - Journaal (NOS. 0 32 Nieuws voor doven en slechthorenden NOS NEDERLAND 2 Paspoort voor Spanjaarden (NOS) Sesamstraat (NOS) Jeugdjournaal (NOS) Brigadier Dog (AVRO) De Dukes uit Hazzard (AVRO) Journaal (NOS) Dallas (AVRO) Kom 'ns langs op slot Zeist (AVRO' Uitreiking van de goud< n tclevizierring (AVRO) Televizier magazine (AVRO) De toestand in de wereld (AVRO) Gier en anjelieren (AVRO) Journaal (NOS) Nieuws voordovin en slechthorenden (NOS) E K Zwemmen 1 NOS) 18.2o 18.35 18.50 18.59 19.05 20 00 20.27 21.15 22.30 22.40 23.20 23 25 23.55 24 00 0.05 NEDERLAND I ZATERDAG 12 SEPTEMBER 15.32 - Kajak expeditie op de Sun Kofl filmdocumentaire (TROS) 16.20 De bergbeklimmers, tekenfilm (TROS) 16 30 - De vijf. jeugdserie (TROS) 17.45-18.15 Medelanders en Nederlander O S j biap- 1845 DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr. NUK: 18.1K stick. 18.30 Actualiteiten. Kleutersene. 18.55 Theater ïm Kaf- feegarten 19.25 Regionaal maeazi- ne. 19.59 Programmaoverz WDR 18.00 Amusementsprogr 18.30 Ge varieerd progr. 18.40 Amusements progr. 19.15 Actualiteiten). 20.00 Journaal. 20.15 Des Pudels Kern. 21.45 Reportage. 22.30 Actualiteiten en parlementair nws. 23.00 Auf den Hund gekomen. 0.40 Jnumaai DUITSLAND II 18.00 Amusementsprogr 18.57 Pro grammaoverzicht. 19.00 Journaal. 19.30 Buitenlandse reportages. 20 15 Ein Fall fur zwei. 21.30 Actualiteiten. 21.50 Cultureel magazine. 22 20 Sport. 23.10 Asphat Dschungel. 0.55 Journaal. DUITSLAND UI WDR 18.00 Kleuterprogr 18.30 Cursus Wiskunde. 19.00 Vrijetijdsmagazine 19.45 Journal 3. 20 00 Journaal 20.15 Doe. 2100 Reportages 21 30 Doe 22 00 Buddenbrooks 23.00 TV-film n 05 Journaal BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.00 Slapstick. 18.25 Kleuterprogr. 18.40 Open School. 19 10 Informatief progr. 19 37 Mededelingen en mor gen. 19.45 Journaal. 20.10 Weerbe richt. 20 15 Een brug te ver. 21.45 Cultureel progr. 22.15 Journaal. 22 25 E K Zwemmen te SpUL NET II 18 00 Slapstick 18 25 Kleuterprogr. 18.40 Open School 19 10 Informatief progr 19.37 Mededelingen en mor gen 19 45 Journaal 20 10 Weerbe richt 20 15 Inleiding tot program ma. 20.20 Wij. heren van Zichcm. 21.15 Discussieprogr Televizier Magazine DOII dn AVRO ploeg ministers van het kabinet Van Agt aan de knkers presente ren. Vanuit het Catshuis komen met alle ministers gesprekken (Nederland 2. 22.40 uur Waf doet iemand wanneer zijn buurman een qoede vriend n kind blijkt te mishandelen. Grijpt hij in of dort inj alsof r'n neus bloed. Dat is het thema van de film "Isolement", gemaakt door het filmbedrijf Ruim Zicht i r frft FflftTVTHifflgrh Vfrbtmd eu de Vereniging tegen Kindermishandeling (Nederland 1. 21.55 uur). VRIJDAG II SEPTEMBER HILVERSUM I 21 02 (S) Nine O'clock Jazz 22 02 (S) Goal. NOS 23 02 <S) Met het oog op morgen EO 0 02 (S) True light HILVERSUM II 18 00 (S) De Grote verwarring. OVERHEIDSVOORLICHTING 18.40 Dc Nederlandse Antillen VOO 18.50 (S) Veronica Sport NOS 20.00 (S) Orkest met koren en solisten 21 45 (S) Aspekten van de Kamer- muz 22 30 Nws. 22 40 NOS-Cultuur Magazine 23.30 (S) Horizon 23 55 HILVERSUM III leder heel uur nieuw:. 18.04 De Avondspits met Nationale Hitpara- d. 1'.' iD« R - H M. VPRO 20 02 Ook Zo 20 0 Rul i dub 22 02 Radio Art 23 02 De Np Budget-Show ZATERDAG 10 SEPTEMBER VARA HILVERSUM I NOS leder heel 7 03 (S) Hallo hier Hilversum 8 03 Dingen van de dag 9 30 De VARA feliciteert 10 30(S»Z I 1203(S>Tu* sen start en finish 13 03 (S) ln de HILVERSUM 11 TROS 7 00 Nws 7 10 Ochtend gymnastiek 7 20 Agraria 7.30 Nws. 7.36 Aktua 8 00 Nws 8 11 Toerak tua (8 30 Nws) 00 Gymnastiek \oor de vrouw 9 10 Waterstanden 9.15Onder de mensen 10 00 DOOHH Schotland (1). 10.30 Coulissen 11 3( Janboel 12 00 Trossen los 12 26 Me ded tbv land- en tuinbouw 12 3( Nws 12 36 Aktua 13 00 Nws 13 11 Introduktie Kernpunt 13 15 Van d« binnenpagina 14 00 Kernpunt 15 Of Sportna Sport 15 30 Kieskeurig 16 00 Aktua Extra 17 00 (S) Aktu. Extra-Kamcrbrci-d 17 24 Mcdcd 17.30 Nws. 17 36 (S> Aktua HILVERSUM III NOS Ieder heel uur nws NCRV 7 02 Popfrisser 9 03 Happy sound 10.03 Pop station 1103 Pi.p nor. stop 12 03 Los vast 14 03 Op stap jongerenprogr 15 03 Disco-expres 16 03 NCRV Zaterdag-Sport. HILVERSUM IV AVRO 7 00 Nws 7 02 (Si (>p een klein statinncttje 8 00 <S) Klas-, met Caroline '9 00 Nws 9 02 <S> Piano an 10 00 (S) Concert'. MattinaJe klas.* muz. 12 00 Nws 12 02 (Si Lie- ver de lucht in 13 15 Kla;- en mo derne muz 14 00 Nw 14 02 (Si Bal- Opera in andere versie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5