HET DOEK GAAT OP Stukken van eigen huis overheersen Aandacht voor Nederlandse schrijvers Opera voor en door kinderen Ro-Theater erg honkvast VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1981 Paul Vermeulen Windsant. HAARLEM (GPD) Speelde toneelgroep Globe uit Eindhoven onder haar jonge artistieke leiding be staande uit de regisseurs Gerardjan Rijnders en Paul Vermeulen Windsant het afgelopen seizoen een gemengd Duits-Engels-Nederlands repertoire, dit seizoen overheersen de stukken van Nederland se makelij. Ook gaat Globe aan de gang met zelfgemaakte produkties, ge heel door mensen uit eigen huis vervaardigd, wat in het verle den nauwelijks voorkwam. De dramaturge Janine Brogt maakt De menselijke Stoel, een stuk griezeltoneel. Aeteur Theo de Groot komt met een eigen kleine-zaalvoorstelling en Globe maakt een eigen toneelversie van Prousts bekende ro mancyclus. Nederlandstalig toneel overheerst na de pech met Hamlet, dat niet kon doorgaan doordat gastregisseur Jan Joris Lamers zijn me dewerking aan deze voorstelling na één week reperteren opzeg de, aangezien de Globe-acteurs naar zijn mening niet in staat waren zijn conceptie van het stuk te verwezenlijken. Hierdoor kreeg Hofscènes van Karst Woudstra, eerst bedoeld voor het kleine theater van Globe in Eindhoven. De Bergruimte, een meer pregnante plaats. Regisseur Gerardjan Rijnders begon in allerijl aan de repetities, om het in de plaats van Hamlet te kunnen spelen. Hofscènes is het eerste stuk van Woudstra. die dramaturg is van het Ro Theater. Het behandelt ongeveer de zelfde stof als Don Carlos van Schiller, dat het Publiekstheater gaat spelen, namelijk de strijd tussen Philips II van Spanje en zijn zoon Don Carlos. Philips is rigide en rechtlijnig, Don Carlos is een neuroot. Philips wil zijn zoon buiten zijn regeringsaangelegenheden hou den, tegen diens zin. Woudstra beperkt zich in zijn stuk tot de laatste, maanden van Con Carlos' leven (1545-1568), waarin zijn vader hem laat arresteren als staatsgevaarlijk individu. Woud stra interesseert zich het meest voor de psychologische kant van de strijd tussen vader en zoon. het oedipale conflict. Gijs de- Lange gaat Don Carlos spelen, Huib Rooymans Philips II. Gluck is het enige toneelstuk van de Duitse schilder, schrijver en dichter Maximilian Dauthendev. Hij schreef het in 1893. toen hij 26 jaar oud was. Het stuk toont in vier scènes vier stadia van het levensgeluk tussen man en vrouw. Het sluit aan bij de naturalis tische traditie van schrijvers als Emants en Zola. Origineel bij Dauthendey is zijn optimisme. Hij onderzoekt het menselijk ge voel dat geluk heet. Gluck is olgens opgave van Globe nooit eerder gespeeld. Dramaturg Janine Brogt vertaalde het voor Globe. Paul Vermeulen Windsant gaat regisseren. Licsbeth Coops en Theu Boermans spelen het paar. Een tweede stuk van hedendaagse Nederlandse auteurs, na Hols- scènes. is De miraculeuze come-back van Mea L. Loman. ge- scnreven door Guus Vleugel en Ton Vorstenbosch. Vorstenbosch schreef samen met Peter Romer het vorig jaar door Centrum gespeelde Loopbaan en Liefde en daar moetje meteen aan den ken als je leest dat De miraculeuze come back een doldwaze, geestige satire wordt met oog voor maatschappelijke proble men. Gerardjan Rijnders gaat het stuk regisseren Griezeltoneel De menselijke stoel wordt een produkt van dramaturge Janine Brogt Het gaat aansluiten bij de traditie van de griezelfilm en bij die van het theatre du Grand Guignol in Parijs, waar bloederige en macabere scènes getoond werden teneinde een blassé pu bliek prettig te schokken. Globe wil ook zo iets. het gaat onze emoties op 'sophisticated wijze manipuleren'. Over de inhoud laat de groep niets los. om ons het griezelen niet van te voren al te ontnemen. Paul Vermeulen Windsant gaat het stuk regisse ren. Globes vaste decorontwerper Paul Gallis mag zich uitleven in decors. Hij maakt overigens ook de decors voor de andere produkties Vorig seizoen is Globe begonnen met een kleine /aal. De Berg ruimte, bedoeld om een eigen Eindhovens publiek te verwer ven. Voor deze ruimte maakt Globe eigen voorstellingen, die soms een korte tournee maken, maar soms ook niet Acteur Theo de Groot geeft in dit theatertje een eenmansshow. die ook op reis gaat. Een combinatie van toneel, muziek, zang en video, die een con frontatie moet tonen tussen De Groots verleden in de jaren '50 en zijn heden. Alleen in De Bergruimte speelt Globe Oost en West. naar het stuk Nepal van Urs Widmer. en hier toegespitst op de stad Eindhoven. Het stuk biedt situaties a la Wachten op Godat tussen twee asociale mannen. Als laatste is er dan Ver liefd Verleden, gebaseerd op Marcel Proust's romancyclus A la recherche du temps Perdu, die ook de Glasgow Citizen's Thea tre-medewerkers tot een voorstelling inspireerde, zoals te zien was tijdens het laatste Holland Festival. Bij Globe wordt het een tijdloze tragedie over leven en kunSt. terwijl de Glasgowse voor stelling meer ging over zus-leven en zo-leven. Verliefd Verleden gaat niet op reis. ALMA POST Lodewijk de Boer AMSTERDAM (GPD) - Voor Toneelgroep Baal gaat dit sei zoen een lang gekoesterde en met kracht bevochten wens in vervulling, als op 13 okto ber de eerste première van het gezelschap op de toneel vloer van het geheel ver bouwde Frascati zal worden gespeeld. Baal kampt al vele jaren met huisvestingspro blemen. Wat omvang en artis tieke potentie betreft was Baal het Shaffvtheater snel ontgroeid. De seizoenen '79- "80 waren overgangsfasen voor de groep. Periodes die gelardeerd waren met nood oplossingen. zoals het spelen in de eigen repetitieruimte en in het zogenoemde IJtunnel- theater. een ruimte die in kor te tijd door de groep tot ad hoe theater werd ingericht. Leonard Frank, artistiek leider van Baal: ..Wij worden als ge zelschap de hoofdbespeler van Frascati. dat nu eindelijk gereed is. We gaan er denke lijk oktober in en op oktober gaat De Zelfmoordenaar er in première. Na de première, dus zeg maar in de tweede helft van oktober, trekken we er helemaal in. Dan gaat ook ons kantoor verhuizen en gaan we er dus echt helemaal werken". Franck vertelt dat de publieks- capaciteit geheel afhanke lijk is van de produktie welke de groep zal spelen: ..We heb ben daar een kale vloer geeist. die we zelf kunnen in vullen. Per produktie maken we een toneel-publiek opstel ling In nauw overleg met Baal zal de Theaterunie Fras cati gaan bespelen op de data dat deze groep op reis is. In het nieuwe seizoen komt Baal weer met voorstellingen van Nederlandse schrijvers, al wordt het spits dan afgebe ten door een stuk van de Rus sische auteur Nikolaj Erd- man. die van tot U leefde. Maar de andere twee produk ties zijn van Judith Herzberg en Lodewijk de Boer Erdmans toneelstuk De Zelf moordenaar is voltooid in Het gaat over de tragische lotgevallen van een werkloze man. die tenslotte besluit zelfmoord te plegen. Maar zo dra zijn voornemen bekend wordt, gaan zich allerhande verschillende groeperingen met hem bemoeien, die het zelfmoordplan willen gebrui ken om eigen belangen leven in te blazen. Wilfred Oranje vertaalde het stuk en Lode wijk de Boer gaat het regisse- Barbara de Vries ontwierp het decor. Het gehele gezelschap speelt erin mee. Op 13 okto ber is de première in Frascati. waar het tot en met 19 decem ber zal worden doorgespeeld Van begin januari tot half maart gaat Baal ermee op tournee. Nog geen titel is er bekend van de toneelproduktie die Ju dith Herzberg met inbreng van anderen voor Baal schreef. Voor het eerst sinds geruime tijd zal het weer to neel met levende muziek worden en Maurice Horst huis. die indertijd prachtige muziek by Kaspar van Peter Handke maakte, gaat ook nu weer het muzikale gedeelte verzorgen. Judith Lansink. die onder meer verscheidene malen decors van Centrum mocht ontwerpen, zorgt voor het decor. Leonard Frank gaat deze produktie regisse- De groep zal deze muziekthed- terproduktie maken in sa menwerking met de Amster damse Toneelschool. Er is nu alleen nog maar van bekend dat het in dit stuk zal gaan om aspecten van het leven in de grote stad. en verder dat het geheel en al gericht zal worden op de ruimte die Frascati te bieden heeft. De première is half maart Lodewijk de Boer. die door de jaren heen een grote inbreng bij Baal gehad heelt, gaat naast zijn regie van De Zelf moordenaar. dit seizoen ook nog een stuk speciaal voor dit gezelschap schrijven. Als werktitel zal het Moeders en Kinderen heten en het speelt in een koloniale samenle ving, ergens in de tropen. De première zal begin mei 1982 znn. Buiten deze drie nu reeds vast staande produkties. hoopt Baal het komende seizoen ook nog wat ruimte te vinden voor extra toneelactiviteiten en ad-hoc initiatieven. KO VAN LEEUWEN ROTTKRDAM <gpd) - Ro-Theater hejhebbers moeten komend seizoen naar de Rotterdamse schouwburg of het Piccolo theater aldaar reizen om hun groeite zien spelen. Op een produktie na. Alice in Won derland. die wel op reis gaat. blijven de Ro Theatervooslel- lingen in Rotterdam. Die nei ging om het reizen te beper ken is op het ogenblik popu lair bij de toneelgezelschap pen. Hel is een reactie op het vermoeiende reizen voor voorheen, waarbij de acteurs dagelijks uren in de bus zaten om de provincie van toneel te voorzien. Spelen op standplaats heeft ook het voordel dat men zijn voorstelling op een bepaald theater kan enten. Een pu bliekstribune die in het decor ronddraait, zoals Franz Mary- nen vorig seizoen gebruikte in Een Midzomernachts- droom. was speciaal gemaakt op het toneel van de Rotter damse Schouwburg. Een groep als Baal gebruikt s de wande i het theater als decor. Een grief van de gezelschappen over het reizen gold ook de ont vangst in sommige culturele centra in de provincie, waar men te midden van sport-, knutsel- en feestactiviteiten ingepland werd. waar de di recteur weinig notie had van wat hij in huis had gehaald, waar geen reclame voor de groep werd gemaakt en er tenslotte 20 man in de zaal za ten. Ro Theater heeft voor ko- lend seizoen vier produkties i voorbereiding, waarvan n voor kinderen. Tot en iet 20 september speelt het o Theater nog Een Midzo- ïernachtsdroom door. een fraaie, duidelyke versie var. dit stuk van Shakespeare, met een grappig-cynische kyk op liefde en huwelijk De eerste premiere van dit se* zoen wordt Das Katchen von Heilbronn (1810) van Hein rich von Kleist. Ook al een stuk dat liefde met gemengde gevoelens bekijkt: Katchen. de 15-jarige dochter van de dorpssmid, wordt verliefd op de graaf Von Strahl. Ze volgt hem overal. De liefde is we derzijds, maar de graaf be handelt Katchen ruw. omdat ze niet van zijn stand is Pas als blijkt dat ze eigenlijk de dochter van de keizer is. vraagt hij om haar hand. De bruiloft wordt gevierd, maar tijdens de bruilofisdans staart Katchen dromerig in het niets. Echte liefde had zij zich terecht anders voorge steld. In de versie die het Wurttem- bergische Staatstheater (de groep van Claus Peymann. inmiddels naar Bochum ver huisd) er twee jaar geleden op het Holland Festival van liet zien, droegen de graaf en de bruiloftsgasten, uitgezon derd Katchen, op dit mot ent akelig grijnzende maskers Franz Marynen gaat het stuk regisseren, de schryver-jour- nalist Boudewyn Buch maakt de vertaling. Een veclgespeeld stuk is Hed da Gabler van Ibsen. Het Ro Theater heeft sinds vorig sei zoen een scandinavist als dra maturg. Karst Woudstra. dus de keuze is begnjpelyk. Woudstra gaat Hedda Gabler zelf regisseren en is vooral geïnteresseerd in de puzzel van stukjes en brokjes tekst waarmee Ibsen de figuur Hedda voor omstanders en publiek tekent, of soms ook niet tekent; in de mate waar in deze vrouw, die door haar huwelijk met een saaie man zo benard raakt, dat ze ten slotte zelfmoord pleegt, voor ons duidelijk wordt. Alice in Wonderland, naar het beroemde boek van Lewis Caroll uit 1865. en bewerkt door Friso Haverkamp, wordt geregisseerd door Franz Marynen en het hele ensemble van het Ro Theater doet De i ling gaat op reis. Zy komt in april in Amstelveen en Am sterdam Alice's avonturen in wonderland kunnen geïnter preteerd worden als haar dro men ot haar onbewuste ver langens en angsten. Marnnen gaat nog een stapje verder in zyn interpretatie, draait de spiegel als het ware nog een slag om en vraagt zich af wel ke Alice nu Alice is. de ge droomde of de echte. Toneel voor kinderen speelde het Ro Theater vorig seizoen voor het eerst met Pinokldo Nu komt het gezelschap met de kinderopera Pollicino van Hans Werner Henze. naar een libretto van Giuseppe di Le va. Het werk werd oorspron kelijk geschreven voor het Italiaanse fc-stivalstadjc Mon- tcpulciano. maar kreeg inter nationale bekendheid. In 1980 was de première in Co- vent Garden in Londen, op het ogenblik is het Theater der Welt-festival in Keulen in samenwerking met de Keul se opera met een Duitse ver sie bezig. Pollicino is een longetje, geïn spireerd op Klein Duimpje Motieven uit Klein Duimpje. Hans en Grietje en andere sprookjes komen in het ver haal voor De voorstelling zal voornamelyk door kinderen worden gespeeld, kinderen zullen de orkestbak vullen, en ook de decors en kos tuums worden door kinderen gemaakt. Die kinderen trekt het Ro Theater aan via scho len en advertenties. De toe loop. vooral van jongens, is traag, zo vertelt men bij het Ro Theater, in tegenstelling tot het buitenland, waar men de kinderen die auditie wil den doen nauwelyks kon ver werken. De jonge musici gaat men re- cruteren by muziekscholen. De leiding van het muziekge- deelte krijgt Roelof van Drie sen. de toekomstige eerste di rigent van het Noordhollandt Philharmonisch Orkvst De muziek is geïnspireerd op lie deren cn dansen uil Toscane. Orden Rien Bekkers zu pervisie hebben en kosluummake

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 35