HET DOEK GAAT OP Veel verleden u van de straat... Nieuw seizoen met een nieuw beleid Dit vak houdt je Frans Vorstman van Publieks- Theater Publieks- Theater Centrum VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1931 PAGINA 33 rgi AMSTERDAM (GPD) - Hij waarschuwde al van tevoren. ..Als ik u was zou ik maar van dat interview afzien, want ze vinden me een moei lijke. Dat klinkt ontmoedi gend genoeg. Maar een acteur die in de eerste twee maan den van het nieuwe seizoen in drie verschillende stukken van het Publiekstheater slaat, is belangrijk genoeg. Na het gesprek van anderhalf uur op het terras van de Am sterdamse Stadsschouwburg was wel zo ongeveer duidelijk om welke reden Frans Vorst man zichzelf als kandidaat afraadde. Meningen \ioudt hij i>oor zich zelf. Krachtige uitspraken zijn van hem niet te verwach ten. Opzienbarend gedrag is hem vreemd Hij klept de kroegen niet af en is geen goe de maatjes met journalisten. Frans Vorstman is gewoon acteur, zoals een ander tim merman of bankbediende is. Van een verzoek voor een in terview kijkt hij na 34 jaar toneelspelen nog op. Toch is hij een van onze betere ac teurs. Hij kent het vak tot in de toppen van zijn vingers, en hij houdt van dat vak. Hij doet zijn werk en zeurt niet. Hij is met het Publiekstheater dit seizoen te zien als koorlid en Tiresias in hel 2322 jaar oude stuk ..Antigone'' van So- fokles. als Philips de Tweede in ..Don Carlos" van Schiller en in „Kasimir en Karoline" van Odon von Horvath. Later in het seizoen slaat hij met hel hele gezelschap in de driedeli ge gigant ..Naar Damascus" van Strindberg. Eind augustus. De vakantie is net voorbij. Frans Vorstman heeft die doorgebracht in Eer beek bij collega Petra Laseur en haar man Maandag 3 au gustus luidde de bel voor hel nieuwe seizoen. Terwijl de provinciale schouwburgen nog zon kleine twee maan den gesloten blijven, begon nen bij het Publiekstheater alweer de repetities. ..Wat Don Carlos betreft, we hebben het stuk eerst vijf da gen gelezen. Voor de vakantie was er een enkele bijeenkomst over de uitgangspunten bij de keuze van dit stuk. Je kunt de accenten leggen op vrij heid en humanisme, maar bij ons ts gekozen voor het fami liedrama. de spanningen tus sen vader en zoon. Ik doe de vader van Don Carlos. Phi lips II. die beroemde papie ren koning, die nachten bleef doorschrijven, maar nooit tot een besluit kwam Het stuk is gebaseerd op gebeurtenissen uit de 16e eeuw. maar bij ons wordt het gespeeld in Schil lers eigen tijd, dus tweehon derdjaar later. Dat geeft een raar effect. Het zal best wer king hebben" .We hadden eigenlijk al voor de vakantie met de repetities moeten beginnen, maar door ziekte van Hans Croiset is dat opgeschoven. Als we toen be gonnen waren, had het stuk mij in mijn vakantie zeker niet losgelaten. Nu heb ik het boek thuisgelaten. want een stuk wat me interesseert blijft mij bezighouden. Dat klinkt braaf, maar het is zo. Als ik de vorige avond een fout heb gemaakt dan breek ik me het hoofd over de vraag waar ik met mijn hersens gezeten heb. Over de figuur van Philips de Tweede heb ik het een en an dergelezen. Maar je moet niet te veel van tevoren gaan be denken. De rol ontstaat op de repetitie. Uil de tekst blijkt hoe hij loopt, hoe hij kijkt, hoe zijn feedback is. Ik begin het liefst uit niks. Laat Hans eerst maar met zijn ideëen ko- Autoritair .Ik heb inderdaad vaak autori taire mensen gespeeld: direc teuren. advocaten, leraren. Dat zijn types waaronder ik blijkbaar gerubriceerd wordt. Vaak zijn dal minder populaire mensentypes. Als je ouder gaat worden merk je dal ook zij mensen zijn. Maar eerlijk gezegd zou ik het best leuk vinden om eens een ge zellige pa te spelen, die jolig met zijn twee kindereu op trekt. Ik geloof van mezelf na melijk met dat ik autoritair ben. al heb ik wel een opvoe ding met normen gehad". .Ik ben ook met echt populair bij het publiek. Als ze me ken nen is het van een paar televi- sierollen en van speelfilms als ..Max Havelaar". ..Dokter Vlimmen", ..Mantel der lief de" en de Franse film ..Baroc- co". Een drammer ben ik nooit geweest. Aan het bezoek van party's heb ik het land. aan het opbouwen van een image heb ik niets gedaan. Mezelf etaleren, ik heb er geen enkele aandacht aan ge schonken Dan val je uiter aard minder op. Maar ik heb er geen last van". „Ik ben ook niet het type dal rol len weigert of voorkeuren vraagt. Van tevoren welen wij dikwijls niet wat er vol gend seizoen gespeeld gaal worden Er zijn stukken bij die je met kent. Om al bij voorbaat een mening te geven moet je die stukken gaan le zen. Daar kom ik nooit toe. ik werk zes avonden per week en de zondag heb ik nodig om thuis allerlei karweitjes op te knappen. Ik lees veel te wei nig. Daarom wacht ik maar af wal er komt. We werken bij het Publiektheater fijn en in een prima sfeer". .Een fijne tijd heb ik destijds ook bij Studio gehad. Daar werkte ik in die tomatenpe- riode. Die is helemaal aan mij voorbijgegaan. Pas achteraf heb ik gehoord wat er aan de hand was. Wij ex perimenteerden zo lekker bij Studio onder leiding van Kees van lersel. Het wonder lijke was dat Kees altijd rei Je moet niet absurdistisch spelen. De schrijver is absur distisch. Of je nou met ge kalkt hoofd met sprinrag op je kop in een nm zat deed niets af aan de tekst. Die dui gen doen. gewoon vanuit de tekst, daarin was Kees een meester" .Er is veel misverstand geweest over dat moderne toneel. Als het maar raar en oncontro leerbaar was. Dat was hel na tuurlijk niet. Er wordt nu nog geexperimenteerd. Wal Pu bliekstheater doet met de klassieken en Don Carlos is eigenlijk ook een soort experi ment". .Nee. met het publiek zelf heb ik weinig contact. Daar heb je geen tijd voor. Overdag repe teer je. Om vier of vijf uur ga je de bus in en je komt 's nachts thuis. Ik ben geen type dal na de voorstellingen in Amsterdam nog in een bar gaat hangen. Wel hebben we dit jaar een avond gehad met onze abonnementhouders. Dat was vreselijk leuk. Die mensen kwamen met de meest uiteenlopende vragen. Dan hoor je ook wat er aan ideëen en wensen onder het publiek leeft. Volgend seizoen wil het Publiekstheater zoiets weer doen". Kritiek ..Ik ben best gevoelig voor kri tiek. Je realiseert je dat zo n journalist iels niet voor niks opmerkt. En als gezegd wordt dal je die rol behoorlijk hebt gespeeld, dan is dal best leuk. Maar verder hou ik het liever een beetje rustig. Wat heb je aan roem. Toneelspelen is een druk leven. Soms vier. vijf rollen door elkaar. Je leert ze uit elkaar te houden, leder stuk heeft zijn eigen klimaat, zijn eigen karakters, zijn ei gen gang van zaken. Die hou je wel vast. Maar hel is best pittig. Ik denk altijd maarzo dit vak houdt je van de JOH Af. PAMEIJER AMSTERDAMgpd) - Het Publieks theater heelt zijn repertoire voor komend seizoen geput uit 18de-. 19de- en 20ste- eeuwse stukken en lijkt een voorzichtige stap verder weg te gaan van het ijzeren reper toire. Don Carlos (1787) van Friedrich Schiller, waarmee het gezelschap uit Amster dam het seizoen opent, is wel een veelgespeeld stuk, maar wordt door regisseur Hans Croiset en dramaturg Ronald Klamer op onorthodoxe ma nier opgevat. De strijd tussen de gevoelige Don Carlos en zijn strenge vader Philips II. die door Don Carlos wordt verloren, zien zij als een familiedrama, een conflict tussen een ngo- reuze, gevoelsarme vader en een liefde-zoekende zoon, en niet als het ideëendrama dat het stuk op de planken vaak is geweest. De jonge acteur Alexander van Heteren speelt Don Carlos, u hebt hem vorig seizoen kunnen zien in een ander vader-zoon- conflict, als Haimon in Anti gone. Gernt Komnj heeft het stuk vertaald. The lady from Dubuque', in het Nederlands 'De dame uit de Provincie', is het laatste grote stuk van Edward Albee (1979), de Amerikaanse schepper van successen als Kleine Alice en 'Wie is bang voor Virginia Woolfdat het afgelopen seizoen op het Pu- bliekstheater-repertoire prijkte. Ook in dit nieuwe stuk spelen gezelschapsspel letjes een rol. en zijn er raad sels rond iemands dood. Ton Lutz gaat het regisseren, u ziet onder andere Siegrid Koetse, Ann Hasekamp. Pe tra Lasseur. Donald Jones en Eric Schneider. Een tijdgenoot van Molière is de Franse schrijver van ro mans en toneelstukken Alain-René Lesage (1668- 1747). Zijn roman Gil Bias Sigrid Koetse werd bekend. Zijn stuk Tur- caret 1708). dat het Publieks theater gaat spelen vertoont verwantschap met Tartuffe van Molière. Het gaat over een geldzwendelaar, die ten koste van anderen goede sier maakt en tenslotte door de mand valt. Tijdgenoten van Lesage uit de bankiers- en geldschieterswereld tracht ten de oer-première tegen te gaan en Monseigneur, de zoon van Lodewijk XIV moest er aan te pas komen om de voorstelling eruit te krijgen. Eric Schneider gaat het stuk regisseren. Jan Retel speelt Turcaret. Peter de Baan, Sater-regisseur en schrijver, doet een regie bij het Publiekstheater. na dat hij vorig seizoen al een stap in de richting van het re pertoiretoneel heeft gezet met zijn regie van 'Het Ate lier' bij Globe. Hij regisseert 'Kasimir und Karoline'. een Eric Schneider Volksstuk van Odon van Hor vath (1932). Hongaars schrij ver, wonend in Berlijn, en een tijdgenoot van brech- t. Kasimir en Karoline zijn ver loofd en gaan samen naar de kermis. Terwijl Kasimir pie kert over zijn pas gekregen ontslag, vermaakt Karoline zich met Jan en alleman, om tenslotte in de goot te belan den. Een stuk over de tegen stelling tussen aanvaarding van de werkelijkheid en het weglopen daarvoor, met alle gevolgen van dien. De decors voor deze voorstelling ont werpt Ludith Lansink (maak ster van vele kleinezaalde- cors. waaronder afgelopen seizoen die van 'Een Moeder' en 'De Ziekte die Jeugd heet' bij toneelgroep Centrum. Problemen met een strenge va der komen terug bij Strind berg. van wie Het Publieks theater 'Naar Damascus' (1899) gaat spelen. Strindberg zette zijn problematische ver houding tot zijn vader om in een verhouding tol God. in zijn drie met-realistische stukken 'Naar Damascus'. 'Droomspel' en 'Spooksona- te'. Deze stukken volgen de grilligheid en onvoorspel baarheid van dromen, wat onder andere met zich mee brengt dat personages kun nen verschijnen en verdwij nen zonder logisch verband. Strindberg gebruikt de droomachtige gebeurtenis sen als symbolen en tracht zo het onzichtbare zichtbaar te maken Bijna het voltallige ensemble van het Publiek stheater gaat eraan meedoen, in een regie van Hans Croiset. die wordt bijgestaan door de Scandmavist dramaturg Karst Woudstra. ALMA POST Peter Romer AMSTERDAM (GPD) 8 Jun kieverdriet is de titel van een dichtbundel uit 1976 van de Vlaamse dichter Jotie t'Hooft. Op 21-jarige leeftijd kwam t'Hooft te overlijden. Dat gebeurde in de nacht van 5 op 6 oktober 1977 en als doodsoorzaak werd een overdosis heroine genoemd. Toneelgroep Centrum schenkt het komende sei zoen speciale aandacht aan Jotie t'Hooft. Onder de titel Junkieverdriet, de verbeel ding van een dichter, gaat Centrum een toneelstuk op voeren dat speciaal voor de groep geschreven werd door Rene Seegert, Jean van der Velde en Léon de Winter Toneelgroep Centrum gaat een nieuw seizoen in met een nieuw beleid. Dat beleid was al eerder in een nota aange kondigd en de subsidienten zijn er schoorvoetend mee akkoord gegaan dat het ge zelschap minder gaat reizen en zich meer gaal richten op de theaters die een betere ac commodatie hebben te bie den. Er zullen minder pre mieres van avondvullende stukken komen dan voor heen. Dit seizoen zullen het er drie zijn, waarvan er twee in Bcllevue in Amsterdam en één in de Toneelschuur zul len plaatshebben. Er zal steeds rekening worden gehouden met de specifieke technische mogelijkheden die deze theaters te bieden hebben. Met deze voorne mens heeft Centrum een streep gehaald door de knel lende produktiedwang. waar onder bijna alle wat grotere gezelschappen werken. Hier door is het ook mogelijk dat de senebcspelingen langer worden. Het repertoire van Centrum richt zich op eigent>jds to neel. het liefst Nederlandse stukken. Het is bovendien de bedoeling dat er meer tijd vrij komt voor samenwerking met Nederlandse schrijvers. Junkieverdriet kan al in dat kader worden geziem Verder zullen Peter Romer en Antoi- ne Uitdehaag twee korte stukken. In de brand Uit de brand, schrijven. Deze zou den oorspronkelijk in sep tember als lunchpauzevoor stelling worden uitgebracht, maar tijdgebrek heeft het noodzakelijk gemaakt deze produkties wat meer naar achteren in het seizoen te schuiven. In de plaats daar van komt Centrum nu met Family Voices, een nieuw kort stuk van Harold Pinter. Het gaat om een zoon die zijn moeder toespreekt. Sinds enige tijd woont hij in een pension in de grote stad. Hij is daar terechtgekomen in een wereld vol mensen die zich allemaal anders lijken voor te doen dan ze in werkelijkheid zijn. Ook de vader gaat aan het gesprek deelnemen. Rudolf Lucieer van toneelgroep Baal regis seert hel stuk. Letty Oost hoek. Egbert van Paridon en Peter Romer spelen het. Op 17 september beginnen de proefvoorstellingen in Belle- In Junkieverdriet speelt Jim Berghout de hoofdrol. Uit gangspunt van het stuk is oen schilderij uit de ouderlijke woning van de hoofdpersoon Johan Hove naar. Deze schenkt het doek dat een landschap voorstelt aan een vriend die het wil verpatsen voor drugs. Als de vriend het schilderij later toch terug- geelt. gaat dit werk in Johans verbeelding een geheel eigen leven leiden Langzamer hand gaal hij zich identificë han om een te worden met het landschap in het schilde rij moet worden gezien als een metafoor voor het doods verlangen dat de dichter Jo tie t'Hooft vervulde. Peter Oosthoek regisseert Jun kieverdriet. Bob Zimmerman maakt er de muziek bij en Paul van den Berg het decor. Naast Jim Berghout als Jo han staan Jacques Comman deur. Ben Hulsman. Luk van MeUO, Onno Molenkamp. Co- by Stunnenberg. Henriette Tol en Serge Henn Valcke Op 22 september is de pemie- re in Centrum Bellevue. waar het stuk tot 7 november zal blijven. Van 10 tot en met 21 november is het in Haarlem de Toneelschuur te zien. Be halve op zondag en maandag de doek. Het verlangen Van Junkieverdriet is in een eerder stadium op de VPRO- televisie al een documentaire te zien geweest, eveneens ge maakt door de drie schrijvers van het stuk dat Centrum op voert. Film en stuk zijn we zenlijk verschillend, doordat de film een louter biografisch karakter heeft. In het Vlaams Cultureel Centrum De Brak ke Grond wordt op 18 .sep tember een tentoonstelling geopend over leven en werken van Jotie t'Hooft De verzoeking In december van dit jaar komt Centrum met de premiere van De Verzoeking, een to neelstuk dat Hugo Claus maakte naar aanleiding van zijn eerder geschreven proza werk van dezelfde titel Het gaat hier om de monoloog van een Vlaamse non. die op haar 6Uste verjaardag, dik. oud en blind, door de andere zusters van bed wordt gelicht om te worden gehuldigd De het vrouw is eertijds ingetreden j0_ in de kloosterorde, nadat een Jacques Commandeur verhouding van haar was uit gelopen op een zwanger schap en een miskraam Als de blinde non eenmaal wat loskomt door de feestwijn, meent zij de vader van haar doodgeboren kindje voor zich te zien en z'ij spreekt hem toe. De feestgangers denken dat zy communiceert met de heiligen. Zoals Hugo Claus ook bij toneelgroep Theater zelf een door hem ge schreven stuk regisseert, zo zal hij ook bij Centrum De Verzoeking komen regisse ren Jacques Commandeur zal de rol 8 een monoloog 8 van de dikke blinde non gaan In maart hoopt Centrum in de Toneelschuur een speciaal op dit th» tgcri< htc t<>nc« l produktie uit te brengen. Op de uitdaging van Centrum om schrijvers een stuk te la ten maken op inspiratie van een decortekening van Paul van den Berg hebben twee auteurs gereageerd Carel Al phenaar. die deel uitmaakt van de leiding van Centrum, toont z.ich een beetje teleur gesteld over dat geringe aan tal reacties. Alphenaar legt er de nadruk op dal die uitda ging meer als een soort 'aan jager' moet worden gezien ..Het gaat er meer in het alge herinnert1 stukken i dat Verdere plannen bij Centrum een stuk van Paul Haenen. bij vele bekender als Mar- greet Dolman en een stuk van Martin Schouten, van wie de groep ook Werk speel de Het stuk van Schouten heet Ermelu4 en gaat over een stokoude vrouw en man - IM Of N zoek komen er. elkaar verha len vertellen uit het verleden KO VAN LEEUWEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 33