Onduidelijkheid Kunstenaar een Beleid Leidse Schouwburg LAK-theater VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1981 LEIDEN - De Leidse Schouwburg slaat met tal van andere thea ters in het land aan de vooravond van een nieuw seizoen. De lijst van voorstellingen is klaar, het pluche van de klapstoelen afge stoft. Nog even en het doek gaat weer op. Wie de lijst van voorstel lingen in de Leidse Schouwburg nauwkeurig bestudeert ontkomt echter niet aan een gevoel van teleurstelling. Er rijzen in elk geval een aantal vragen. minder voorstellingen hoeit te brengen, waardoor niet al leen het totale bedrag aan uit koopsommen lager wordt, maar ook de energie- en per soneelskosten van de Schouwburg belangrijk da len. Zo komen we op de ge noemde 84 voorstellingen, waaraan mogelijk nog enkele worden toegevoegd in de loop van het seizoen. Geld lijkt in (te) grote mate het beleid van Van Dam te bepa len. Eén van zijn doelstellin gen is een kunstenaar in wie hij mogelijkheden ziet. maar die weinig publiek trekt of weinig podiumervaring heeft, toch in de Schouwburg te laten optreden. Toneel groep Centrum echter, die al enige tijd niet meer in Leiden te zien is geweest, wordt niet gecontracteerd 'omdat er te weinig mensen op af komen'. De Leidse Schouwburg heeft de handicap dat Den Haag. Rotterdam en Amsterdam nagenoeg om de hoek liggen waar een kaartje, vooral met CJP-korting. nog wel eens goedkoper uit wil vallen. Ook is het podium van de Schouwburg naar verhou ding klein, zodat menige voorstelling er niet in past, of er beter uitziet in een theater in één van de grote steden. Van Dam is dit jaar daarom begonnen met een 'speciali teitenprogramma' van voor stellingen die wat omvang betreft bij uitstek passen in de Leidse Schouwburg, die niet in de grote steden te zien zijn en die daarnaast nog 'iets bijzonders' hebben. Het mimegezelschap van To- maszewski hoort daartoe en de dansgroepen van Dennis Wayne en van Bowyer and Waarom bijvoorbeeld, is in ver gelijking met voorgaande ja ren. het aantal voorstellingen zo drastisch verlaagd van 140 naar 84? Waarom is het ge subsidieerde toneel zo sterk ondervertegenwoordigd in de nieuwe programmering: 24 voorstellingen uit deze sector tegen 36 vrije produk- ties. 12 cabaretvoorstellingen en 12 andersoort.je opvoe ringen? Welke criteria wor den aangelegd bij de keuze van de voorstellingen en waar vindt Schouwburgdi recteur Hans van Dam zelf dat zijn grootste verantwoor delijkheid ligt? Hans van Dam, er naar ge vraagd. vindt dat hij in de eerste plaats verantwoorde lijkheid verschuldigd is aan het publiek: wat willen 'de mensen' en hoe kan hij 'de mensen' het beste dienen. 'Het publiek' is voor Van Dam echter een grote massa, waarin hij geen geledingen onderscheidt en dus ook geen aparte wensen onder kent. Van Dam wil wat 'de mensen willen, waarmee eigenlijk nog niets duidelijk is gewor den. Via deze verantwoorde lijkheid en die naar de kun stenaar. maakt Van Dam zijn verantwoordelijkheid naar de overheid waar. De over heid. als subsidiegever, en de belastingbetaler blijken eveneens belangrijke ele menten wanneer afgewogen wordt of een bepaalde pro- duktie wel of niet zal komen. En ook vindt Van Dam dat hij mee moet werken aan het be zuinigingsbeleid van de ge meente. door aan te bieden geld in te leveren. Daar moet dan tegenover staan dat hij Schouwburgdirecteur Hans van Dam Bruggeman. Bij deze drie na men blijft het echter voorlo pig. Van Dam voorziet dat het met die 'specialiteiten' nog niet soepel zal lopen, in verband met de beperkte pu- bliciteitsmogelijkheden. Van oudsher verzorgt K O de publiciteit van de Schouw burg waardoor bepaalde be langen blijken te botsen. De volksuniversiteit organi seert bijvoorbeeld ook bus reizen naar voorstellingen in Den Haag en elders. Ook blijft de publiciteit volgen Van Dam in beperkte kring, namelijk de K O leden, ter wijl die zo breed mogelijk zou moeten zijn. Van Dam probeert nu via een wijziging in de begroting de publiciteit in eigen beheer te krijgen. Vindt Van Dam dat alles wat hij in de Schouwburg brengt kunst is? Deze vraag wordt zonder a beantwoo van de La tionaal Fc theater zi, De inhout ling doet niet toe: vak verst; men. Ipi 'Scheve s< ook niet o. te worden en de inh stelling Schouwbt los vlak vinden: o kan men twijfels I voorstellir wel speet mische n LEIDEN - RolandHelmer. co ordinator van het LAK-thea ter. vindt dat zijn persoonlij ke mening voor een interview niet van belang is. Het ge sprek moet gaan over feiten puur en simpel betreffende het LAK zoals die spreken uit de programmering, de voor stellingen en de uitgangspun ten van de theater-commissie Maar nog Icing niet alle LAK- bezoekers hebben uit de pro grammering kunnen destille ren op welke manier het LAK zijn voorstellingen selecteert, en hoezeer cle wijze van pro grammeren beïnvloed is door liet vorig jaar genomen be leidsbesluit. In dit besluit is een reeds lang aanwezige ontwikkeling in het LAK officieel vastgelegd en tot beleidslijn gemaakt: gekozen is om in cle eerste plaats uit te gaan van de kun slenaar. om diens ontwikke ling te volgen en te stimule ren door zijn voorstellingen te kopen en publiek voor hem te zoeken. Een bijzon derheid daarbij is dat van een aantal personen en gezel schappen de artistieke ont wikkeling zo belangrijk wordt geacht, dat bij voor baat alle voorstellingen (on gezien) worden gekocht. Dat geeft natuurlijk het risico van een misgreep zo nu en dan. maar dat wordt graag op de koop toe genomen. Tenslotte is het ook in het belang van het theaterleven in Leiden om niet alleen maar veilige produkties te vertonen opdat de zaal vol zit; indien het pu bliek niet gcregeid met vel schillende stromingen in het theater geconfronteerd wordt, raakt het contact zoek en loopt het theaterleven dood. Wat als een gemis beschouwd kan worden is< do versland - houding tussen het LAK en het publiek, /nals die <-i Wel is in het geval van bij voor- tak van I staan. Ui neelnota blijkt dat van plan ken voor ven. De heeft voo 640 000 gi cultuurbu sidie-aanc toch al rr dagen ni spraak tij leum 1 Schoute r op dat w; treft, het hèid is. o terbeoefc hoek teru en verantwoordelijk gesteld voor de mislukte avond Gro tere duidelijkheid bij de be zoeker over het programme- ringsbeleid zou de betrok kenheid bi| het theater en de voorstellingen kunnen ver groten Volgens Ronald Hel mer is hel Shall v theater ech- beeld het Shallv-theater Het Shaffv-publiek weet dat hel voorstellingen van heel wis selende kwaliteit zal zien; maar wanneer in het LAK een slechte voorstelling >taat. wordt het theater ai -nel schuldig bevonden aan slech te consumentcnbehurtiging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 29