Malaise werkt door in watersport Hongaren krijgen de ruimte Hongaarse FUmweek van 10 tot 17 september Ml VRIJDAG 11 SEPTEMBER l'.wi FILM PAGINA 25 lllK '"IIIIi,, 'i|i i"" jê r jf BOEDAPEST - Voor de derde keer in vier laar tijd organi seert het Utrechtse culturele centrum 't Hoogt van 10 tot 17 september een Hongaarse filmweek. die wordt door getrokken naar filmhuizen in Groningen. Delft, Ensche de en twee zalen in Amsterdam (De Melkweg en Krite- rion). Het programma dat zal worden gepresenteerd, is sterker dan de vorige keren. Film: La Provinciale, re gie: Claude Goretta. .Met: Nathalie Baye. Ange la Winkler en Bruno Ganz. Theater: Studio, Leiden. Leeftijd: 16 jaar. iiiiiiiiHimimimmiiiiiiiuJ' Voorspelbaar verhaal in La Provinciale Sommige films beginnen zo door zichtig. dat niet alleen de afloop voorspelbaar is. maar ook het ei genlijke verhaal. In La Provinciale maken we tij dens de eerste tien minuten ken nis met Christine(Nathalie Baye), een vriendelijke, naieve vrouw, die haar beroep als bouw kundig tekenares in de provincie niet kan uitoefenen. Ze besluit naar Parijs te gaan om daar haar geluk te beproeven. Het is dan al duidelijk, dat dat geluk zal uit blijven. Vergeleken met de dorpse gezellig heid blijkt Parijs al snel kil en eenzaam. Christine begint een verhouding met een man (Bruno Ganz). die (uiteraard) getrouwd is en kinderen heeft. Zoals gezegd verloopt het verhaal voorspelbaar en Christine is een zamer dan ooit. Het werk in de architectuur-branche ligt niet voor het opscheppen en Christi ne is gedwongen allerlei verve lende baantjes aan te nemen. Tijdens de opname van een recla me-filmpje ontmoet ze Claire (Angela Winkler), een werkloze actrice. Ook zij is eenzaam en de instorting nabij en heeft boven dien te weinig geld om haar twee kinderen te onderhouden. De twee vrouwen proberen elkaar wat op te beuren en er ontstaat een soort vriendschap. Claire be sluit ten einde raad geld te ver dienen als call-girl. Ze haalt Christine over hetzelfde te doen om uit de zorgen te komen. De Zwitserse regisseur Claude Go retta kreeg bekendheid met zijn succesvolle film La Dentellière. Met zijn laatste produkt slaat hij volgens mij de plank mis. La Provinciale is een merkwaardige film. De opnamen zijn prachtig Er wordt goed geacteerd - al komt Angela Winkler, bekend van Die verlohrene Ehre der Ka- tharina Blum en Die Blechtrom- mel, niet helemaal uit de verf - maar er ontbreekt iets. Het ver haal is niet sterk genoeg om te boeien. Bovendien wordt er aan het zo langzamerhand uitge kauwde thema niets nieuws toe gevoegd. Beter van niveau en preciezer als afspiegeling van wat momenteel gebeurt in een van de meest inte ressante nationale cinema's ter wereld. Hongarije is allereerst een natie die kan bogen op frap pant veel filmtalent, maar het is bovendien een land waar ontzet tend veel in beweging is. omdat zoiets daar ook mogelijk wordt gemaakt. De verruiming van mogelijkheden voor filmers (en andere artiesten) in Hongarije, is overigens gelei delijk gegaan. Even rustig als het scheppen van ruimte voor het ui ten van interne kritiek, het op bouwen van een nogal gezonde economie (met verhoudingsge wijs verrassend veel mogelijkhe den voor hel particuliere initia tief). "Kalm aan. dan breekt het lijntje niet", is ongeveer een na tionaal devies, waarmee men de Russen niet mee op de zenuwen Filmhuis in teken Latijns-Amerika In het Filmhuis LVC deze week Scorsese en Bunuel en boven dien een aantal films in het kader van de Latijns-Amerika maand. Vrij 11 en za 12: Who's that knoc king at my door. Martin Scorsese (1968). 23.00 uur. Woe 16: Los Olvidados. Luis Bu- nuel(1951), 22.00 uur. Bye bye Brasil, Carlos Diegues (1980), 22.15 uur. Do 17: De zaak van de gebroeders Naves, Luis Sergio Person (1967). Quiemada, Gillo Ponte- corvo(1969). 22.15 uur Kijkhuis Het Kijkhuis staat komende week in het teken van de Oost-Euope- se films. Ma 14: Calm, van de Poolse regis seur Krystof Kieslowski. Di 15: Pastorale, van Georgier Otar Iosseliam. Do 17. vrij 18 en za 19: Wie zingt daar zo?, van de Joegoslaaf Slo bodan Sijan. Aanvang steeds 20.00 en 22.15 uur. wil werken dan strikt noodzake lijk is. De Hongaren hebben zich name lijk een keer onnoemelijk pijn lijk in de vingers gesneden met een niet-geleidelijke poging tot hervorming van het staatsbestel. Dat is volende maand precies 25 jaar geleden en het is een nog im mer traumatisch doorwerkende ervaring gebleken Heel lang zaam begint "1956" een be spreekbaar onderwerp te wor den. De periferie van de toenma lige tragedie wordt nu uiterst omzichtig in kaart gebracht. Dat de opstand zelf nog steeds in de taboesfeer ligt. is begrijpelijk door een samensmelting van fac toren. De opstand van 1956 is niet een beweging geweest van niet alleen hervormingsgezinde communisten, maar tevens van de reactionairen en dat maakt een adequate behandeling heel gecompliceerd. Enorm spannend is het om te zien hoe de Hongaarse cineasten be zig zijn deze hete brij te omsinge len. Ferenc Kosa maakte een film die zich afspeelt in de zomer voor de revolte. Martha Meszaros maakte een film over Hongaarse vluchtelingen in de winter erna. Peter Bacso maakte twaalf jaar geleden al De Getuige, een film die een satanische satire is opFiet Rakosi-tijdperk. De Getuige is tien jaar lang verboden gebleven, werd twee jaar geleden vrij gege ven en blijkt nog steeds heel bij zonder. En Karoly Makk vervaar digde zelfs een film die speelt tij dens de opstand, bij wijze van een detailvergroting die weinig licht werpt op de totale gebeurte nissen Even goed is het een be langrijke stap. 't Hoogt heeft niet al die films geïmporteerd gekregen. Als er een pakket van acht recente films naar Nederland gestuurd moet worden, vinden de Honga ren het niet zo tactvol om de helft daarvan te laten bestaan uit films met politiek nog steeds gevoelig liggende onderwerpen, wat ook een scheef beeld zou geven van de huidige Hongaarse cinema met zijn jaarprodukties van 20 speelfilms per jaar. Het is al heel wat dat ze tegelijkertijd The Match (van Kosa) en Achter de Stenen Muur (van Makk) be schikbaar stellen en bovendien beide cineasten de gelegenheid bieden om straks in Nederland over die werkstukken te komen praten. The Match gaat over een voetbal wedstrijd die zomer 1956 wordt gespeeld. Een van de twee teams wordt voornamelijk bevolkt door politiemannen en de coach is een lokale commissaris, die na het totaal uit de hand lopen van die wedstrijd (het hele veld vol vechtende supporters) de scheidsrechter aanvliegt, die on gelukkig met zijn hoofd op een closetpot komt te vallen en dood blijft. Toevallige getuige van dit drama in de kleedkamers is een journalist die al een heeft vastge zeten voor veronderstelde sub versieve publikaties. De com missaris zet onniiddeliyk de journalist onder druk om te zwij gen over het ongelukkige voor val Maar daartoe is die journalist niet bereid en hij verdonkeremaant het "corpus delicti": de wc-pot. Het conflict loopt uit op het ver moorden van een politiespion door het zoontje van de journa list en de film eindigt met klok gebeier dat de opstand inluidt. Een hoogstmerkwaardige film die bij lange na niet zo gaaf is als de artistieke en intellectuele hoogstandjes die we van Kosa gewend zijn. Twee films die zich op een totaal ander vlak bewegen, zijn Csont- vary (van Zoltan Huszank) en Narcissus en Psyche (van Gabor Body). Alle twee wat je noemt kunst-films Uiterst artificieel van conceptie en niet zo gemak kelijk te volgen, maar dat is nau welijks een bezwaar om toch geïmponeerd te raken door de uitstalling van picturale kracht en schoonheid. Csontvary gaat over de "naïeve" schilder van die naam. Een ex- apotheker die in de Balkan, Italië en het Midden-Oosten heeft doorgereisd voor het maken van grandioze schilderijen die geex- poseerd staan in een museum in de Zuidhongaarse stad Pees. De schilder overleed in 1919 ln ver gevorderde staat van waanzin, na een tragisch leven dat wel iets weg heeft van Van Goghs levens- loop. En met die van de Russi sche schilder Pirosmani (verfilmd door Schengcl«ga> en met die van de Italiaanse schil der Ligabue (verfilmd door Noci- ta> Vier ook in hun stijl van schilderen verwante zielen die aanleiding hebben gegeven tot nauw ver wante films. Deze van Huszarik is de meest spectaculaire door de surrealistische beeldliefde die soms ontspoort in een paar Felli neske visioenen die te zwak zun gecontroleerd Als een belofte voor de toekomst tenslotte, dient zich Maria Sos aan, een debuterende cineaste die met De Ongelukkige Hoed een groepsportret leverde van drie vrouwen die het maatschap pelijk hebben gemaakt (een jour naliste. een schilderes en een let terkundige). maar op gespannen voet terecht zijn gekomen met de mannen in haar levens. De film begint wat stroef, maar gaande weg pakken de regie-vondsten van Sos steeds en geestiger uit Haar stijl van filmen trekt de lijn door van de progressief-realisti- sche stroming, waar als belang rijke eerdere resultaten Szore ny's Gelukkig Nieuwjaar en Go- thars Een Gezegende Dag Neder land al hebben bereikt. Van zulk soort films zou je nou wensen, dat ze ook in Nederland gemaakt zouden wordne. Om wat voor roden dan ook. blijkt zoiets niet mogelijk, maar het kan dus wel ergens in Centraal- Europa. in een land met nog 3 miljoen inwoners minde dan Ne derland P1ETER VAN LIEROP The third man" opent seizoen bij K O Het nieuwe filmseizoen van K&O gaat op dinsdag 15 september van start met de film "Der Ame- nkanischer Freund". van de Duitse regisseur Wim Wenders De voorstelling begint om 20 00 en duurt ongeveer 123 minuten De LAK-cinema draait woensdag 16 september de film 'The third man" van Carol Reed uit 1949 De film is gebaseerd op een ro man van Graham Green. In de hoofdrollen: Orson Welles en Jo seph Cotten. Aanvang voorstel lingen 20.00 en 22.30 uur In de serie films rond de ko miek Charles Chaplin zendt de KRO zaterdagavond de film A woman of Pans (1923) uit. Het is de enige film uit Chaplins glansperiode die hij alleen maar heeft geregis seerd. zonder er tevens de hoofdrol in te spelen. De film was bedoeld om te bewijzen dat zijn vaste tegenspeelster in die tijd. Edna Purviance, als comedienne ook alleen een film kon dragen. Een me lodrama met veel misverstan den en tegenstellingen van rijk en arm. eén van de hoofd thema's uit Chaplins oeuvre. Zaterdag. Ned. 2, 20.27 uur. Zondagavond brengt de VPRO de film Stavisky uit 1974 van de regisseur Alain Resnais. De film is gebaseerd op het De dood van deze man m 1934 veroorzaakte een finan cieel en politiek schandaal, dat Frankrijk bijna op de rand bracht van een fascisti sche machtsovername. In de hoofdrollen: Jean-Paul Bel- mondo. Charles Bover. Fran cois Périer en Annv Duperey. Zondag. Ned. 2, 21.55 uur. Verder maar liefst twee Hotch- coek's deze week. Woensdag avond op Belgiè .Saboteur uit 1942, met Robert Cum- mings en Pnscilla Lane. Eén van de minder bekende thril lers van Hitchcock, waarin opnieuw een onschuldige van een misdaad wordt be schuldigd. Vrijdagavond op Duitsl. 2, The ladv vanishes uit 1938. Met Margaret Loch- wood en Michael Redgrave. Eén van de meest beroemde films uit zijn vooroorlogse periode, waarin alle ingre diënten van de Master of sus pense' zijn verwerkt. Woens dag. BRT 2. 20.55 uur en Vrij dag. Duitsl.2. 23.15 uur. Maandagavond wordt de Ne derlandse speelfilm. Een stil le liefde van Rene van Nie uitgezonden. De uit 1977 da terende film heeft als thema de problemen die een ge scheiden vader kan hebben als hij zijn kind niet meer mag zien. Met Cor van Rijn. Marielle Fiolet en Sem de Jong. Maandag, Ned.2. 21.55 Het programma: Zaterdag Woman of Paris, re gie: Charles Chaplin. Ned. 2. 20.27 uur. Ganovenehre. Duitse speelfilm uit 1966 van Wolfgang Staudte. Duitsl.2, 22.20 uur. Grosse Freiheil nr.7. Duitse speelfilm uit 1943 van Helmut Kautner. Zondag Stavinsky. van Hiain Resnais. Met o.a. Jean-Paul Belmondo. Ned 2. 21 15 uur. Maandag Een stille liefde, Ne derlandse speelfilm van Rene van Nie. Ned.2. 21.55 uur lm Dienst der spanischen Frau. Spaanse speelfilm uit 1978 van Jaime de Arminan. Drive a crooked road. Amerikaanse speelfilm uit 1954. met o.a. Micky Roonev (originele vei sic met Duitse ondertitels Duitsl.3. 22.30 uur Woendag: Saboteur. Amen kaans speelfilm van Alfred Hitchcock mi 1042, BRT 2. 20.15 uur. The Kirlian Wit ness. Amerikaanse speelfilm uit 1978 van Jonathan Sarno, Duitsl 3. 22.15 uur. Donderdag The Bobo. Ameri kaanse speelfilm uit 1967. met Peter Sellers en Britt Ek- land. Ned 1. 19.50 uur. Virjdag: The Medusa touch Engelse thriller uit 1977 van Jack Gold Met Lino Ventura en Richard Burton. BRT 1. 20 15 uur. DEN HAAG-Op een mooie zomer se zondag trekken ze in een lange file voorbij, de Albatrossen, de Rakkers, de Pluisen. de Daphnes en al die andere plezierboten met soortgelijke orginele namen. Pa aan het roer. moe zonnend op het dek. kinderen aan de railing en de hond blaffend op de voor plecht. Kennelijk heel gelukkig, al die mensen. Maar als de boot 's avonds opnieuw aan de kant ligt. gaat vaak het bordje Te Koop weer in de mast. In een willekeu rig water, de Haarlemmermeerse Ringvaart bij Rijsenhout. wor den op een doordeweekse dag bijvoorbeeld zo al een kleine twintig pleziervaartuigen aange boden. Dat is niet de enige aanwijzing dat de watersporters van hun schui ten lijken af te willen. Andere zijn de uitpuilende advertentie rubriek in de Waterkampioen van de ANWB en in de kranten. De moeilijkheden uiten zich ook door de afgelasting van de jaar lijkse „natte" HlSWA-tentoon- stelling in Rotterdam. Boven dien sluiten diverse jachtbou wers hun werven. Wat is er aan de hand0 De econo mische malaise heeft weer toege slagen. lijkt het voor de hand lig gende antwoord. Immers, het be zit van een boot is een luxe. Als het slechter gaat. wordt op die dingen het eerst be/uinigd De kosten van een boot groeien de mensen boven het hoofd. Velen moesten voor de aankoop van de boot een persoonlijke lening sluiten. De rentestand is momen teel dertien procent. Een andere groep mensen overkocht zich. Sloot een extra hypotheek op hun huis dat steeds maar meer waard werd. Maar de huizen markt stortte ineen en na de enorme verkoop van boten in 1975 en 1976 worden in deze tijd veelal de rentepercentages dras tisch en zonder pardon aange past. Ga er maar aan staan. Plus wat er dan allemaal nog bijkomt verze kering. liggeld, brandstof, haven en sluisgelden. Rijst bij veel wa tersporters de vraag of dat het geld allemaal nog wel waard is Iets anders dan het genot staat er uiteraard niet tegenover. Opofferingen De bevindingen van de Leidenaar R van Rongen, die verkoper is bij jachthaven Arie de Boom in Roelofarendsveen. leren dat dit vooral voor de botencategonecn tot zestigduizend gulden geldt. Waarbij waarschijnlijk alleen de ware liefhebbers zich opofferin gen willen getroosten In de prijsklassen daarboven gaat het volgens hem nog wel goed Men sen die geld hebben, maken nu tenslotte geld met die hoge rente Het kleinere kru'serwerk gaat piet meer De markt van Jan Modaal is dus naar zeggen van Van Ron gen. die onde r persoonlijke titel spreekt, geheel weggevallen De ze groep mensen durft geen gro te investeringen meer aan Ze zit ten vaak al op hoge lasten en de onzekerheid over de toekomst is groot. Wanneer een huishouden moet bc zuinigen, wordt eerst bekeken of het niet minder kan met de boot. Besparingen volgen. Op liggeld bijvoorbeeld. Zo komt het dat er ineens overal voldoende ligplaat sen in havens zijn. Men meert de schepen steeds meer af in sloten en kanalen. Het risico wordt op de koop toegenomen. Voldoen de bezuinigingen niet. dan moet de boot er uit. De twee dehands markt floreert, meldt Van Rongen. Voor zich zelf ziet hij daar brood in. In november gaat hu zich vestigen als make laar. De pleziervaartuigen wor den natuurlijk, vooral door men sen in grote financiële nood. te gen zeer lage prijzen aangebo den. De HISWA bevestigt dit. Veel wa tersporters die vroeger alleen maar nieuw kochten, lopen nu op de tweedehands markt te kij ken. Maar toch. zelfs occasions kosten geld. Er zullen toch nog vaak enkele duizenden guldens over tafel moeten rollen. Slechte zomers Maar meer dan de economische si tuatie hebben de slechte zomers de niet onaanzienlijke teruggang in de verkoop van pleziervaartui gen veroorzaakt, gelooft Van Rongen. Het is. zegt hij. tegen woordig voor veel mensen aan trekkelijker om een boot te hu ren in Zuid-Frankrijk Grote kans op mooi weer en verder in het jaar geen gezeur met on derhouden andere kosten Even min is er niet die vervelende mo rele verplichting om ieder vrij weekeinde naar de boot te gaan om hem rendabel te maken. Met lekker weer wil dat wel. Maar als De zogenaamde natte HISWA- tenloonstelling in de haven van Rotterdam gaat dit na jaar niet door. Te weinig be drijven hebben ingeschre ven. De vrees is dat de ple ziervaartuigen misschien wel belangstellenden, maar geen kopers trekken. De mensen doen geen dure in vesteringen meer. Sterker, ze willen juist van hun bo ten af. het pre als Aan de Rivièra is een ware explo sie van charter bed rijven. Arie de Boom heeft zich daar ook op de verhuurmarkt gestort. Maar in andere landen kan men even eens steeds meer terecht bij bo tenverhuurders. Algemeen directeur drs. R. Dekens van de HISWA erkent dat de chartcrbednjven goede zaken doen, Hu ziet voor die branche ook een grote toekomst. Maar hij vindt het te simpel om dit te kop pelen aan de weersomstandighe den De watersporter is niet bang voor een beetje regen. Naar zijn mening moet de oorza ken van de narigheid in de ple- ziervaart worden gezocht bij een aantal factoren dat al dan niet te maken heeft met de economi ache malaise Allecear t noemt ook hij het moeilijk rond krijgen van de financiering. Deken denkt dat de plezierboten te goed zijn gebouwd Een schip kan moeiteloos dertig jaar mee In de jaren zeventig wilden de watersporters desondanks na een vijftal jaren vaak weer een nieuw schip. Het oude kon zon der problemen worden verkocht, vaak tegen een hogere prijs dan de aanschafwaardc. De vervan ging wordt nu uitgesteld Men rust het schip beter uit Dat is de reden dat handelaren in scheeps- benodigdheden geen klagen hebben De HISWA-directeur ontkent dat boten in een bepaalde prijsklasse het slecht doen. De werven die op de industriële toer zijn gegaan en schepen in- sene gingen bou wen. ondervinden nu de grootste problemen. Ze hebben zich te veel vast gepind. Het maatwerk draait daarentegen goed En dat gaat door alle categorien heen Kwaliteit De scheiding ligt niet op het geld. vervolgt Dekens de problemen zitten in de producten die zich niet slaande weten te houden F.r wordt kritischer gekocht Met een jachtbouwer die vernieuwd aan de eisen aangepast schip le-' vert. gaat het goed. Zo zijn de Shetland-kruisers niet meege groeid Dat spul is dus uit Er zijn bij de HISWA geen cijfers over de bedrijven beschikbaar. Er zijn er de afgelopen tijd ver schillende dicht gegaan Vooral bedrijven met veel hoge vaste lasten Dit jaar zijn ongeveer tien jachtbouwers o\ er de kop ge gaan Maar dit alles is niet meer dan een schatting van Dekens Volgens hem wijkt de water sportsector wat dit betreft nau welijks af van het landelijke beeld Dat de „natti HISWA in de haven van Rotterdam dit nigaar geen doorgang vindt, heeft met de ma tige gang van zaken te maken De tentoonstelling is opgezet om grotere schepen beter tot hun recht te laten komen. Er zgn te weinig bedrijven die wil len inschrijven, kennelgk omdat er te weinig kopers zijn Een bij komstigheid is dat dit voort sche pen vanaf volgend voorjaar ook in het nieuwe RAI-complex kun nen worden geexposeerd In tegenstelling wat de Leidsc bo tenverkoper Van Rongen dacht, bestaat er volgens HISWA direc teur Dekens m de boten wereld nauwelijks een markt van Jan Modaal. Uit onderzoeken van re dame-bureau's blgkt dat de bo- tenbezitters vooral tot de hoog ste welstandsklassen behoren De zogenaamde kleine man ziet hij er juist in de watersport bijko men Met de zeilplank en kleine zeilboten Dat is een geheel nieu we markt die enorm uitdgt Bc halve m de charter- zit met nam« daar toekomstmuziek in Chef waterrecreatie van de ANWB de heer REP. Vallcnduuk i het voor een groot deel eens met Dekens' verhaal Hij vindt dat er geen conclusies zijn te trekken voor de watersport Daarvoor is het te gecompliceerd en vinden er te veel verschuivingen plaat* Misschien is de enige dat er ook op het water een nivellering plaatsvindt De patser moet inl« veren, de kleine man komt er bij Vallcnduuk raagt zich af wat de grote groep surfers over een jaar of vyf doet. Blijven ze sur!en -toppen 70 er mee of gaan ze uit kijken naar een ander type aai tuig Dat laatste zou een opleving kunnen betekenen van de vei koop van motor en zeiljachten. WEERT SCHENK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 25