rVredesbeweging zet door Gmmnama 10 w.v/. WELINGELICHTE KRINGEN LEZEN DE KRANT. •v.v.v. Secretaris Pax Christi in Leiden: Dienende kerk kan ''vingers bra BEKENDMAKING -V.V.Vrt V.V.V VRIJDAG II SEPTEMBER 1981 LEIDEN Van Munster draait de zaak wel om als hij de vredesbeweging doemdenken aanwrijft. Was het soms ook doem denken toen de bewoners van Lekkerkerkdoor alle informatie erover, duide lijk werddat ze op een gifbelt leefden? Had men. gezien de kosten en alle heisa die het zou geven, daar dan maar niets aan moeten doen?" Zo is het ook met de kernbewape ning, zegt Guv Dilweg. secretaris van de rooms-katholieke vredes beweging 'Pax Christi'. Hij sprak deze week in een bijeenkomst van de Leidsc Raad van Kerken over het vredeswerk, 'dat groeit door de verdrukking heen'. Het woord 'doemdenken' had dr. H. van Munster, secretaris'van het Nederlandse bisschoppen college, gebruikt in zijn kritiek op de nota 'Kleinc-landenpoli- tiek' van het Interkerkelijk Vre desberaad (IKV). 'Een voorbeeld van drammerij en doemdenken', zo oordeelde Van Munster. Geen hoop Deze IKV-nota bevat een uiteen zetting van de gevaarlijke ont wikkelingen die onze samenle ving bedreigen, en doet een ap pèl op de vindingrijkheid en moed van politieke en andere lei ders om een ander beleid op po ten te zetten. Kleine landen, zegt het IKV, hoeven niet te berusten in de positie van trouwe volge ling van de een of andere militai re grootmacht. De secretaris van het bisschoppen college gelooft niet. dat de klei- ne-landenpolitiek van de IKV- nota navolging binnen het oost- blok zou vinden. Hij gebruikte de term 'doemdenken', omdat, naar zijn oordeel, die zienswijze ongeschikt is om het denken over deze ingewikkelde materie objectief te begeleiden. De vredesbeweging heeft dr. Van Munster die kwalificatie niet in dank afgenomen. Guy Dilweg in Leiden: "Juist de huidige ont wikkelingen bieden geen hoop voor de samenleving. Doemden ken is: berusten in het onvermij delijke en je erbij neerleggen". Maar de vredesbeweging geeft de moed niet op. Dilweg: "Wij hopen samen met de kerken dieper door te dringen tot de kern van het evangelie. Wat alle mensen die aan vrede - in welke vorm ook - werken met elkaar verbindt is de eerbied voor hel leven. Wat dat betreft vindt men 'de kerk' veel minder in een gebouw dan daar waar mensen vanuit dat beginsel met de samenleving bezig zijn". Kleur De relatie tussen kerk en vredesbe weging ligt niet zo eenvoudig. Dilweg: 'Rond de beleidscolleges van de kerken zwermen alle mo gelijke clubs die adviezen geven. Wij als vredesbeweging zijn daar niet alleen. Van groot belang is het, wie er in de kerkelijke agen dacommissies zitten. Wat wor den de punten van gesprek en wat bepaalt het beleid?". Dilweg zag de bemanning van deze kerkelijke agendacommissies als 'representanten van de grote po litieke stromingen'. "Kerken re- cruteren hun kader ook op grond van politieke kleur. De volksker ken zijn op allerlei manieren ver bonden met het politieke beleid. Daarom beseffen de kerken goed, dat een bewapeningspoli tiek van eenzijdige stappen - 'kernwapens de wereld uit. om te beginnen uit Nederland' - naar binnen toe een uiterst riskante weg is. Dat kan een breuk met eigen kadermensen tot gevolg hebben". "Er is geen probleem zo groot als dal Spanningen Ernstige zorgen maakt de vredes beweging zich over de kloof tus sen parlement en volk, zo onthul de Guy Dilweg. "Een duidelijke meerderheid van het volk wil geen nieuwe kern wapens. En maar 20 procent ge looft. dat het parlement ook dienovereenkomstig zal beslis- "Natuurlijk kiest ook de vredesbe weging in principe voor de parle mentaire weg. Maar als de afwij king tussen parlement en volk in dergelijke zaken nog groter wordt, moet je dan niet gaan na denken over de vraag, of je dat soort beslissingen nog wel kan volgen? Moeten wetten en rege lingen onder alle omstandighe den worden gehoorzaamd0 Er kunnen hier geweldige spannin gen optreden" Dilweg doelde in dit verband op de mogelijkheid van 'burgerlijke ongehoorzaamheid', een vorm van protest binnen de democra tie waarover de laatste tijd veel wordt gesproken en geschreven. Als een argument vóór kernbewa pening geldt, dat de democratie moet worden verdedigd. Dilweg: "Maar waarom is hel veiligheids beleid dan niet democratisch? Waarom kreeg premier Van Agt achteraf te horen, dat de neutro nenbom toch is geproduceerd?" Beslissingen worden in de regel genomen in uiterst kleine kring. Anderen moet je daarmee niet lastig vallen.... "Het is de vre desbeweging die de zaak in de volle openbaarheid heeft ge bracht. De mensen hebben er recht op, te weten wat er ge beurt. Zo alleen kan de publieke opinie een factor van betekenis worden bij de bepaling van het beleid". Onwil De vredesbeweging wil af van het principe van 'nucleaire afschrik king'. Dilweg: "Het heeft geen zin. één kernwapen, zoals de neutronenbom, te bestrijden, als het systeem dat erachter zit niet wordt aangetast. En omdat wij in dat systeem meedoen, zijn we er rechtstreeks bij betrokken". Hij karakteriseerde het vredespro ces als een 'avontuur', een 'nieu we ontdekkingsreis', naar een weerbarstige samenleving, naar de kerken ook met hun onwil en naar de vredesbeweging zelf. "De vredesbeweging gaal de bot sing met de politieke en kerkelij ke onwil niet uit de weg. Ze zal ook zichzelf steeds weer moeten bevragen. Actie naar buiten dwingt tot bezinning naar bin nen. Een van haar functies is. on der woorden te brengen wat bij grote groepen mensen leeft. Aan angst, maar ook aan hoop" Dat dit vredesproces een zaak van lange adem is. daarvan is de vre desbeweging zich terdege be wust. Dilweg: "We hebben er voorlopig tien jaar op gezet. Mis schien wordt het wel vijftien of twintig jaar en zullen onze kinde ren er verder mee moeten gaan. Maar we gaan wel proberen het dóór te zetten. Er kan geen pro bleem zo groot zijn als dat van het menselijke overleven". De samenleving reageert in het algemeen gunstig op kerkelijke medewerking in de sociale sec tor. als de kerk haar machtspre tenties maar laat varen. Dat is de ervaring van mensen van de Stichting voor Kerkelijk So ciale Arbeid (KSA) van de her vormde gemeenten in Rotter dam. "Een dienende kerk luis tert, zucht mee. zoekt samen met anderen, deelt in machteloos- heid, maakt vuile handen en loopt niet weg", zegt het jaarver slag van de stichting KSA heeft contacten gehad met werklozen en wao'ers. seksuele minderheden (zoals homofielen en travestieten), daklozen, ver slaafden, prostituees, mensen die lijden aan geestelijke moei lijkheden, buitenlanders, gehan dicapten. belangengroepen van minderjarigen en vluchtelingen. "Zo goed mogelijk luisterend, hebben wij geprobeerd, bij te dragen aan hun proces van emancipatie, hun stem te vertol ken in de kerk en relaties tussen deze groepen en kerk en samen leving te bevorderen". Binnen de kerk valt dat lang niet altijd goed "Wij stuiten vaak op onbegrip en verzetKSA praat zonden goed. ja stimuleert ze. wordt er dan gezegd. Reacties op die kritiek krijgen echter geen antwoord, constateert het ver slag. "Toch is er geen reden tot wanhoop. In persoonlijke ge sprekken en door de prediking komt het soms tot een door braak". Van de kerken ml probeert Kerke lijk Sociale Arbeid allerlei actie groepen die opkomen voor de hu manisering van de samenleving serieus te nemen. "U'n doen Ons best hun signalen goed te ver staan. maar dat betekent wei. dat we onze vingers kunnen branden Het kerkelijke achter land heeft met deze activiteiten nog steeds grote moeite. Hel bur gerlijke establishment ziet met afschuw neer op actievoerders, die vaak voor 'werkschuw tuig', 'profiteurs van sociale voorzie ningen' en 'communistische anarchisten' worden versleten". Parlement Leiden 'Transcendente Meditatie' (TM) heeft m het gebouw van de 'Aka- demie voor bewustzijnsontwik- keling Soe.ia' te Laagsoeren een 'stads- en streekparlement voor Leiden en omstreken' ingehul digd. Een dertigtal leden van het Leidse parlement presenteerde zich aan zo'n 300 vertegenwoor digers van de stadsparlementen uit heel Nederland in een pro gramma van muziek, zang en voordracht. Een stads- en streekparlement be staat uit mensen 'die een wezen lijke bijdrage willen geven aan verbetering van de kwaliteit van het leven' Dat is niet politiek, economisch of sociaal bedoeld Een TM-parlement houdt zich al leen bezig met de ontplooiing van het bewustzij van indivi duen TM zegt daarbij uitdrukke lijk, dat het niet de bedoeling is, bestaande systemen of structu ren te veranderen. Bom. Ruim 200 lutherse predi kanten in de regio Hamburg heb ben een vredesresolutie tegen de neutronenbom gestuurd naar de partijbesturen en de regering in Bonn Het besluit van president Reagan is. volgens hen, een nieu we stap naar de bereidheid om het leven te vernietigen. stichting i VOLKSUNIVERSITEIT - K&O LEIDEN Cursussen kreativiteit kunstzinnige vorming Vindt u het ook tijd worden om zelf iets te gaan doen, een hobby aan te leren en een techniek onder de knie te krijgen? Bij kreativiteitscentrum KIK kunt u terecht voor een win ter voor mogelijkheden: 00 GO 00 GC CC - BINNENHUISARCHITECTUUR - BLOEMSCHIKKEN - BOETSEREN model - BRIDGEN - BROODDEEGFIGUREN MAKEN - COMPOSITIELEER/IMPROVISATIE - DANSEXPRESSIE gevord. - DOKA-TECHNIEKEN - EDELSTENEN SLIJPEN - GLASGRAVEREN - FILMEN - HOUTSCULPTUREN - JAZZBALLET - KANTKLOSSEN - KREATIEF IN ZWART/WIT (graf. techn.) - POTTENBAKKEN - TONEELSPELEN voor kinderen - SCHILDEREN/TEKENEN (ook voor kinderen) -WANDKLEDEN MAKEN - WEVEN OP RAAM - YOGA - ZETTEN VAN EDELSTENEN Voor inlichtingen: bel K&O-bureau. tel. 071-141141 of kom even langs: Oude Vest 45, Leiden. Dijkgraaf en heemraden van het waterschap De Oude Veenen brengen hierbij ter openbare kennis dat 1.tegen het besluit tot goedkeuring van de keur of politieverordening van het waterschap door Gede puteerde Staten van Zuid-Holland d.d. 26 mei 1981 geen bezwaren zijn ingebracht: 2.de keur of politieverordening in werking treedt drie dagen na deze bekendmaking. Overeenkomstig het bepaalde in artikel 13 van de Keu renwet ligt de Keur of politieverordening van het water schap De Oude Veenen gedurende een termijn van drie maanden ter lezing op het secretarie van het waterschap Sotaweg 122 te Roelofsarendsveen (tot ±begm oktober) en vanaf begin oktober Hoofdstraat 3 te Leiderdorp tij dens kantooruren (9-12 uur en 14.00 - 16.00 uur) Roelofsarendsveen. 4 september 1981 Dijkgraaf en heemraden voornoemd. G.C.J. van der Geest, dijkgraaf. D. de Blaeij, secretaris. GEMEENTE WADDINXVEEN Ambulante medewerker(sters) die in geval van ziekte of verlof van het vaste personeel bereid zijn bij oproep in te vallen. Zij zullen worden belast met de dagelijkse werkzaamhe den, behorende tot de taken van het zwembadperso neel. zoals het geven van zwemlessen, het houden van toezicht en schoonmaakwerkzaamheden. Salaris afhankelijk van leeftijd en het aantal gewerkte Sollicitaties, schriftelijk, binnen 10 dagen na het verschij nen van dit blad aan de burgemeester van de gemeente Waddinxveen. postbus 400, 2740 AK WADDINXVEEN. ATTENTIE! NIEUW ADRES M.I V. 1 OKTOBER PARKLAAN 60 TEL. 13872 DUS nu. Kruyt speciaal med. bandages, Parklaan 60 Katwijk aan Zee. Erkend leverancier ziekenlondsen. Bellen bij voorkeur 's avonds. gemeente alphenaandenrijrï^ JAARMARKT PAALZITWEDSTRIJD Op de jaarmarkt 15-16 september 1981 zal er een paal- zitwedstrijd worden georganiseerd. De organisatie is in handen van Madonna (D. v Leijden. N. v. Sprang) Men zoekt nog kandidaten die mee willen zitten voor de beschikbare prijzen die aangeboden worden door de middenstand. Opgave voor een ieder vanaf 15 jaar mogelijk Bel Ma donna'' 01720-92879, of iedere werkdag tel. 01720- 62558 (625591 Zorg dat u erbij bent misschien wint u wel en wordt u gehuldigd door Pierre Kartner tijdens het avondprogram- Alphen aan den Rijn. d d 11-9-1981 de direkteur van openbare werken. Ir. A.A. bos. W i rt *J r 4 ft m\ t t I t t t ttt t t 1 JUtiiiiU* DONDERDAG 17 SEPT. '81 in de grote zaal wan 'Tripodia" Katwijk aan Zee UNIEKE SHOW van internationale bontmode, op bijzondere wijze uitgevoerd door 6 top-mannequins. Plaatskaarten a f 10 - p.p. kunt u bij ons afhalen of telefonisch bestellen. Voorstraat 129, Katwijk aan Zee Tel. 01718-16315

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 11