Tk denk dat geloof geen tussenweg kent actief in I vrije tijd Bezuinigingen kosten veel arbeidsplaatsen Restauratie Hartebrugkerk bijna voltooid Maarschalkerweerd orgel als herboren Afscheid hervormd hoogleraar Berkhof Wethouder Bordewijk: ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1981 LEIDEN - De Leidse hervormde hoogleraar in de theolo gie, H. Berkhof heeft zijn ambt neergelegd. Gisteren heeft hij zijn laatste college gehouden in de Hooglandse Kerk. Een afscheidscollege met hetzelfde onderwerp als zijn openingscollege, 21 jaar geleden. Beide colleges kregen de titel: 'God voorwerp van we tenschap' mee. Toch verschillen die colleges nogal van elkaar. Geen twee woorden blijken overeen te komen. Berkhof zegt daarover: "Er zijn dingen die een bepaal de periode van je leven groot gedrukt staan, andere klein. En dat verandert wel eens". Een gesprek over geloven, universiteit en ambities. Berkhof (67): "Ik hoop in de buurt universiteitsbibliotheek te sterven". T>T> LEIDEN - De bezuinigingen bij de gemeente Leiden gaan al gauw vijftig tot honderd arbeids plaatsen kosten. Dat zegt wet houder Bordewijk (PvdA) van fi nanciën in een interview met het Leidse PvdA-blad De Partijge noot. "De bezuinigingen hebben natuur lijk een slechte invloed op de werkgelegenheid. Als je geen geld hebt om een straat te verbe teren, komen er straatmakers zonder werk te zitten. Tien mil joen bezuinigen scheelt zo al gauw vijftig tot honderd arbeids plaatsen", aldus Bordewijk. De wethouder zegt dat bij de bezui nigingen essentiele zaken wor den ontzien. Het doelt hierbij op de sociale dienst en de volks huisvesting. "Maar elders moet bezuinigd worden. In sommige gevallen is dat een nuttige sane ring, die eigenlijk allang had moeten gebeuren. Maar in ande re gevallen is het heel pijnlijk als je dingen moet laten vallen die best de moeite waard zijn", aldus Bordewijk. De wethouder vindt het bezuini gen op onderhoud een ernstige zaak, zo blijkt uit het interview. Men zou door de verwaarlozing dan over een tijdje met de stads vernieuwing weer opnieuw moe ten beginnen. Bordewijk noemt de financiële po sitie beroerd, maar zegt niet pre cies te weten hoe beroerd. Maan dag zal hij de bezuinigingsnota openbaar maken. Hierin wordt concreet aangegeven hoe B en W denken 12,6 miljoen gulden te kunnen bezuinigen. In de deze week verschenen Stads krant wordt eveneens veel aan dacht besteed aan de bezuinigin gen by de gemeente. In een gede tailleerd overzicht wordt aange geven, dat er bij de gemeente bij na zestig arbeidsplaatsen zullen verdwijnen en bij door de ge meente gesubsidieerde welzijns- instellingen nog eens twaalf tot zestien. Kritiek heeft het blad met name op het grote aandeel van de sector welzijn in de bezuinigingen. Meer dan de helft van het verlies aan arbeidsplaatsen treedt vol gens het linkse opinieblad op in die sector. De sport en recreatie zou met een verlies van dertien banen het zwaarst getroffen wor den, aldus de Stadskrant, die concludeert dat de VVD-menta- liteit in Leiden nu de overhand heeft. "Wat een kerk! Die kerk die lééft. Mensen kunnen daar een glaasje drinken. Nee, de Hooglandse kerk is niet speciaal voor mij uit gezocht. Het Groot Auditorium, waarin ik het graag had willen houden, was te klein en een zaal van het Gorleaus laboratorium is toch niets voor een alfa-man". Je moet weggaan als collega's nog zeggen: waarom gaat hij weg? Anders ben je te laat. Zeventig lijkt mij haast te oud". De 67-jarige professor rukt zijn kleurige das af. De aftocht van de fotograaf en de aangename zon newarmte in zijn studeervertrek geven hem daarvoor alle aanlei ding. "Ik was een typische gymnasiast, eerst door de literatuur gepakt, toen door de filosofie en in de laatste klas dacht ik: het moet theologie wezen. De dogmatiek, of zeg liever geloofsleer, heeft mijn speciale aandacht gekre gen". Voorrecht Berkhof is begonnen als predikant in zijn geliefde Overijsselse dorp je Lemele. In 1950 werd hij rector van het hervormd theologisch semenarie in Driebergen. En in 1960 werd hij gevraagd voor het hervormd hoogleraarschap in Leiden, zijn studieplaats. "Je do ceert dan de vakken die men van staatswege moeilijk vindt om te geven. Geloofsleer is mijn hoofd vak en bijbelse geschiedenis geef ik als bijvak. Ik heb het voor recht gehad dat de wetenschap goed met het onderwijs was te combineren. In de hogere colleges hebben wij de afspraak gemaakt elk jaar op je vakgebied een nieuw onder werp te behandelen. Onderwijs is dan gelijk onderzoek. Vaak re sulteerden deze bijeenkomsten in artikelen of boeken. Weten schap bedrijven zonder ambities is haast onmogelijk. Zodra je die verliest kun je er beter mee op houden". De professor nodigde zijn werkge zelschappen meestal thuis uit. In de cleane omgeving van de uni versiteit miste hij de werksfeer. Het kwam dikwijls voor dat ze vier, vijf uur achter elkaar bezig waren. Zijn vrouw voorzag de 'gasten' van de nodige verversin gen. Persoonlijk Als de studenten aan bod komen, schakelt hij weer over op de te genwoordige tijd. Hij kan ze nog niet missen. "Ik ken alle her vormde theologie- studenten. We hebben er zo'n honderd. Doordat de faculteit altijd klein is geble ven kan je je een soort 'Narren- freiheit' permitteren. Ik bezoek de studenten allemaal thuis. Het is een erg persoonlijke studie. Je moet weten wat vinden ze leuk en wat niet, welke literatuur ze lezen. Als ze stof voor een onder werp bij je komen halen, moet je ze kunnen begrijpen en weten waar ze staan. Je zou dit ouderwets kunnen noe men. Ik denk toch wel dat ik met de tijd ben meegegaan, in die zin namelijk dat ik gevoelig ben ge bleven voor de vragen van stu denten. De vragen slaan bij mij nog steeds naar binnen." (Hij maakt een" gebaar met zijn han den naar zijn borst). "De ant woorden zijn dan ook telkens an ders. Je probeert het geloof te la ten aansluiten bij de vragen waar ze zelf mee zitten. Het kan voor komen, dat het evangelie er dwars óp staat. Dat moeten ze ac cepteren, tenslotte vertegen woordig je dat. Er zijn studenten die mij zeer modern vinden, zelfs bij het vrijzinnige af. Anderen vinden mij conservatief. Waar om? Dat moet u ze zelf maar vra gen. Toen ik begon, schreef je je haast automatisch in voor het kerke lijk ambt. Er was maar een kleine minderheid die dat niet deed. Te genwoordig doen ze dat niet meer. Er is veel meer tijd nodig om te weten of je geestelijk lei der kunt worden. Daarom is voor onze faculteit een kortere studie duur nooit goed. Gelukkig heb ben de kerken het recht de stu die voor de vorming tot predi kant met twee jaar te verlengen, daar redden we het dan mischien mee. Het is heel moeilijk je zelf steeds te moeten testen met vra gen zoals: waar sta ik nu voor? Heb ik genoeg geesteiyke over tuiging? De meeste eerstejaars aan onze fa culteit hebben ook eerst iets an ders gestudeerd. Dat komt vaak voort uit onzekerheid. Een acht- tienjarige die zegt. ik ga theolo gie studeren .wordt toch voor gek verklaard? De kwalificaties als 'Brave Hendrik', 'Heilig Boontje' zijn dan vaak niet van de lucht. Ze worden aan het twij felen gebracht en gaan iets an ders doen. Na zo'n tussenjaar storen ze zich meestal nergens meer aan en nemen ze het besluit om deze studie toch aan te vat ten. Ik denk, dat het geloof geen tus senweg kent. Als je het geloof met meer ziet zitten, wordt alles belachelijk. Ik probeer mijn stu denten dat ook steeds voor te houden". Geloven Het is geen flauwekul. Als je ge looft dat er iets van waarheid moet schuilen in die, over de he le wereld verspreide vormen van religie en je vangt die seinen van buiten op, dan is dat geweldig spannend. Denk je eens in; sei nen waarin een spoor van God wordt gezien, die mensen kun nen opvangen! Je gaat dan heel anders praten. Ja, wat is de waarheid van het Christelijk geloof? Misschien blijven vragen altijd vragen, maar je moet ze blijven stellen. Dat zit heel diep gebakken bij mij. Gelukkig zijn niet alle men sen zo. Dit is ieder geval mijn weg. De trots van Leiden is, dat alle stu denten veel interesses hebben en erg betrokken zijn bij hun studie. Een veelzijdige interesse hoort bij het vak. Wie dat niet heeft, kan beter wegblijven". De aanstaande reis naar Amerika met zijn vrouw, tijdens welke hij naast het vakantie houden, ook lezingen zal gaan geven aan ver schillen theologische hogescho len, beschouwt hij als een eind punt van zijn loopbaan. "Ik heb dan alles gezegd wat ik wilde zeggen over de onderwerpen die mij in universitair verband heb ben bezig gehouden. Na die zes weken kan ik met een schone lei beginnen. Dat Berkhof nog veel plannen heeft maakt hij duidelijk door het volgende grapje te lanceren. "Nu ik emeritus ben vraag ik mij af hoe ik vroeger het gewone werk erbij deed. Ik zou terug wil len gaan naar de Griekse litera tuur en filosofie. Ik houd van li teratuur op alle mogelijke manie ren. En ik ben verzot op detecti ves. Je moet mij niet opbellen als Tatort of Derrick op de televisie is, want dan loop je de kans om afgesnauwd te worden". Sterven "Van de Nederlandse literatuur ken ik natuurlijk Wolkers, 't Hart, Biesheuvel noem maar op. Groots vind ik nog steeds W.F. Hermans met zijn Donkere ka mer van Damocles. Het komt door iets onnozels dat ik veel Duitse en Amerikaanse litera tuur koop. Die paperbacks zyn zo verduiveld makkelijk in bed". Tegen de muren van het huis staan overal kasten vol met boeken. De studeerkamer is ermee bezaaid. In de hal staat de klassieke litera tuur en in de huiskamer prijken de boeken over kunstgeschiede nis en filosofie. Boeken zijn een deel van Berkhof s leven gewor den. Het is daarom ook dat Berk hof de rest van zijn leven in Lei den zal slijten. "Ik hoop namelyk in de buurt van een universiteits bibliotheek te sterven. Stel je voor dat ik een kwartje had moe ten betalen voor elk boek, dat ik daar heb geleend. Duizenden en duizenden guldens was ik dan kwijt geweest Het is toch onmo gelijk om alles zelf aan te schaf fen". "Ik heb vier kinderen, van wie er twee theologie hebben gestu deerd. Beiden zijn ook weer ge trouwd met een thtolo(o)g(e). Mijn ene schoondochter zei laatst spottend: "Pa zal zich pas voor zijn klemdochter gaan inte resseren als ze theologie gaat stu deren". Zo is het beslist niet. Dat is echt niet waar!". SAS KI A STOEUNGA Twee weken festiviteiten LEIDEN - Tien jaar na oprichting van de stichting "Hartebrug moet Blijven" staat één ding on omstotelijk vast: de kerk van O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvan gen zal nog vele jaren het beeld van de hoek Haarlemmerstraat/ Lange Mare bepalen. Ruim twee jaar na plaatsing van de steigers rond het kerkgebouw, wordt nu de laatste hand gelegd aan de restauratie. Op 13 september be ginnen de festiviteiten om de voltooiing daarvan te vieren; zij zullen twee weken in beslag ne- In de vorige eeuw werd de kerk ge bouwd en kreeg in de volks mond al gauw de naam Harte brug, omdat op dezelfde plek de brouwerij van 't Hart had ge staan, tegenover de brug die toen over de nog niet gedempte Mare hing. In 1970 leek het einde van de kerk nabij; terwijl het gebouw dringend aan een opknapbeurt toe 5-ka- tholieke kringen plannen binnenstadsparochies Lodewijk en Hartebrug op te heffen. Waar op verontruste parochianen be sloten de stichting Hartebrug muet Blijven op te richten. Er werd geld ingezameld om de kerk van een flinke onderhouds beurt te voorzien en aan Monu mentenzorg werd subsidie ge vraagd voor restauratie van het gebouw. Voorlopig zonder resul taat: in 1974, driejaar na het ver zoek. liet Monumentenzorg we ten geen toezegging te kunnen doen. De stichting slaagde er wel in via acties in vijf jaar 181.000 gulden bijeen te krijgen, waar mee de meest dringende onder houdswerkzaamheden konden worden uitgevoerd. Dak, goten werden gerepareerd, elk geval de ergste lekkages werden verholpen. Duidelijk was dat het daar niet-bij kon blijven. De stichting ging opnieuw in overleg met Monu mentenzorg. In 1976 liet de mi nister van CRM weten dat res tauratie van de kerk in samen hang moest worden uitgevoerd met de restauratie van het orgel (meer daar over elders op deze pagina). Het subsidieverzoek werd voorlopig weer afgewezen. De gemeente Leiden zond enke le adhaesie-betuigingen. Toen bleek dat het Bisdom Rotterdam het benodigde geld wilde voor schieten, kwam in 1978 de mede deling van Monumentenzorg, dat subsidie zou worden toegekend, te betalen met ingang van 1982. Het rijk zou vijftig procent beta len, de gemeente dertig procent, de provincie tien procent en de rest kwam voor rekening van de parochie. Inmiddels zijn nog niet alle finan ciële zorgen verdwenen, omdat betwijfeld mag worden of de pro vincie de subsidie van 18.000 gul den voor de restauratie van het orgel, die voor haar rekening zou komen, wel zal betalen. Na de vrij plotselinge subsidiestop die de provincie in 1979 afkondigde voor restauraties kwam het stichtingsbestuur in de ogen van Gedeputeerde Staten te laat met een verzoek om een financiële bijdrage. Er loopt nog een be roep van de stichting bij de Raad van State tegen de afwijzing van het provinciaal bestuur. Eventu eel zal de stichting nieuwe acties moeten voeren om het benodig de geld bijeen te krijgen. LEIDEN - Veel later dan aanvan kelijk verwacht, is het Maar- schalkerweerd-orgel van de Har tebrugkerk inwijdings-klaar ge komen. De Monumentenzorg molens werken langzaam, doch wel zeker. Organist Jan Schmitz, die over tuigd van de grote waarde van zijn invalide geworden instru ment, met ongebroken energie drie jaar lang voor het algehele herstel heeft gevochten, voelt zich een gelukkig man. Hij kreeg in bijna alles zijn zin. Dat zegt wat, als je met de knappe, maar orthodoxe, zich streng aan de oerstaat refererende monumen tenheren te maken hebt. Niet zel den kwam het dan ook tot zeer ernstige meningsverschillen. Nu de kruitdamp is opgetrokken en het orgel in al z'n glorie praalt, mag Jan Schmitz zeker niet onte vreden zijn. Drie wensen werden niet ver hoord: de hem dierbare, doch la ter ingebrachte Terts 1 3 5 werd verwijderd om plaats te maken voor de (originele) Wuudfiuit 2. de koppeling pedaal-II ging niet door en evenmin de hem. node gers die in hun vrije tijd wil len chaufferen of de telefoon willen bemannen. Het aange paste vervoer is bestemd voor mensen die niet goed van hel openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Voor het op nemen van de aanvragen en het chaufferen van de bus is de stichting echter afhanke lijk van vrijwilligers Chauf feurs hoeven slechts in het be zit te zijn van een gewoon rij bewijs. Inlichtingen b:j de Stichting Sterbus Leiden. Hooglandse Kerkgracht 32. teL 122443 Cursus In de Drie Octoberschool begint dinsdag een nieuwe cursus Ouderwijs/Onderwijs. Net als bij Ouders Op Herhaling krijgen volwassenen hierbij toegezegde zwelkast op het bo- ven-klavier. Maar dit was tech nisch onmogelijk, zo werd hem verzekerd. Men is hem deels te gemoet gekomen met de Flüte harmonique. een sterke fluit stem, met een gaatje halverwege het corpus. Dit maakt, dat hij "overblaast". Het "spuwen" is nu niet zo erg meer. maar Schmitz wil dat gaatje wel hele maal weg hebben Trillingen Dank zij de vrij jeugdige leeftijd (104 jaar) van het orgel kon Schmitz nog betrekkelijk veel bereiken, resp. voorkomen. Het pedaal, zoals Maarschalkerweerd dat had gemaakt, liep vanzelf sprekend geen gevaar. Maar ook kreeg de diapason(a 1) 440 trillin gen (dus geen kopzorgen met blazers en zo) en bleef organist, toehoorders en begeleide zan gers het beruchte klepperen be spaard. Een van de adviseurs stelde nog voor het weer in te voeren (omdat hij het zo leuk vond), maar Schmitz, die er de aardigheid niet van inzag, was onvermurwbaar. de kans om hun schoolkennis in taal en rekenen op te halen. Ook u ordt er over allerlei on derwerpen informatie pepe ven en gediscussieerd Infor matie bij In de Vroohjcke Ar- ke. tel. 123271 Praatgroep Deze maand begint de werk groep 'Emancipatie gehandi capte mens en gemeenschap' met een praatgroep rond het thema "relatievorming, sek sualiteit en gehandicapt zijn" De werkgroep is een initiatief van de afdeling Lei den van de NVSH en bestaat uit zowel gehandicapte als met-gehandicapte leden, zo als ook de praatgroep voor ie dereen open staat. Voor infor matie en opgave: lei 071- 761396 Het orgel kreeg een meer Frans ka rakter door de Basson-Hobo 8' (die de oorspronkelijke' lastige Dulciaan 8 verving) en de Trom pet 8' Schmitz is er gelukkig mee t Is net een Cavaille-Coll- orgelzegt hij." Ik heb nu vele mogelijkheden "Ook de komst van een Voix celeste op de plaats van de dunne zachte typisch ro mantische Fern fluit 8' stemt hem tot vreugde. Minder prettig is de metamorfose door opzetstukken van de Kwint 3 tot de originele strijkerachtige Salicot 4'. Maar de gehele restauratie, volbracht door de Amsterdamse firma Adema-Schreurs. stemt toch tot grote tevredenheid. Het Harte- brugkerk-orgcl telt nu volop mee. en niet het minst als con cert-instrument Het zal weldra blijken Dispositie De dispositie is nu als volgt Hoofdmanuaal (gelijk gebleven). Prcstant 16'. Violon 8'. Flüte har monique 8', Roerfluit 8'. Roer fluit 4', Octaaf 4'. Kwintfluit 3'. Octaaf 2'. Mixtuur 2 3-4 sterk Cornet 5-sterk (discant). Trom pet 8' Rovcnmanua.il Prestant 8 Viola di Gamba 8'. Hol pijp 8 Voix celest. Salicet 4'. Octaaffluit 4 Woudfiuit 2'. Bas son-Hobo 8'. Pedaal Open Subbas 16'. Gedekt 16'. Oc taafbas 8 Octaaf 4'. Ba/uin 16'. Het herboren orgel zal. op zondag middag 13 september worden in gewijd door mgr. dr Simonis. bisschop van Rotterdam. Na de plechtigheid zingt het kerkkoor, onder leiding van Jan Schmitz. het "Te Dcumvan Hcndnk And nessen. "Psaume 150" van Cesar Franck en Deux Priores van Francis Poulenc En Jan Sc hmitz speelt op zgn orgel: l'ièce heroique" van Cesar Franck. "Adagio" en "Intermez zo" uit de 6de Symphonie. van Charles-Mane Widor. Clair de lune' van Louis Vierne en "Dieu parmi nous van Olivier Mes- Schoonmaakactie In de Merenwijk wordt woens dag een schoonmaakactie ge houden. Straten en parkeer plaatsen zullen door bewo ners en kinderen worden schoongemaakt. De reini gingsdienst zorgt voor veeg- materiaal en een aantal men sen voor de begeleiding. Wet houder Fase geeft om tien uur het startsein. Op het parkeer terrein van de Olmenrode en de Iepenrode komt een keet wagen te staan die wordt ge bruikt als actiecentrum Een en ander gaat gepaard met muziek, diaseries en een ter rasje. Filter Furore In het gebouw van jongerenver eniging Augustinus aan het Rapenburg is vanavond de Filter Furore Show te bezoe ken. Aanvang tien uur. Vrijwilligers De Stichting Slerbus, die aan gepast busvervoer verzorgt voor invalide en bejaarde zoekt weer vrijwilli- reerd,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 3