Een historische liefdesaffaire Blik in de weekbladen „De Liefste" Gevoel voor spanning bij Higgins Clark Kroniek van een aangekondigde dood Bloemlezing liefdespoëzie KISEVIERS Golgotha Interessant boek over paus PAGINA 14 EXTRA DONDERDAG 13 AUGUSTUS 1981 Bovenop op 't stapeltje boeken-voor-het-sla- pengaan, romantisch verlicht door de sche merlamp op mijn nachtkastje, lag dit maal "Juliette". De his torie van de "liefde van Juliette Drouet en Vic tor Hugo", naverteld door Michel van der Plas, die zijn geschied kundig graafwerk en passant voorzag van ei gentijds commentaar. Literatuurhistorie kan op ver schillende manieren bedre ven worden: de vorser kan zich beperken tot feitelijkhe den en gortdroge opsomming van controleerbare wetens waardigheden. Vaklitera tuur. bestemd voor een klei ne kring wetenschappers en gestudeerde belangstellen den. Hulde en begrip, maar persoonliik ontvang ik bij dragen tot mijn kennis van het literair verleden liever in gepopulariseerde vorm. Vertel mij in gewone mensen taal hoe innig de liefde was die Juliette gevoelde voor Victor Hugo, de Meester- schrijver der Franse litera tuur in de 19e eeuw. Ver droom ae mooie hartstocht tussen een Romantische Be roemdheid en zijn "honde- trouwe" maitresse. Spreek van weemoed en van dood. tot ik met een beverige zucht van welbehagen 't bedlampje kan uitknippen. Dankzij de bemoeienissen van vorser Van der Plas. ooit hondetrou- we makker van Godfried Bo- mans en zelf ook 'n soort schrijver, heeft het verleden sentimenteel gestalte gekre gen. De literaire grootheid en politieke eerzucht van Hugo, zijn huwelijk, kindertjes, tijd genoten, de ontrouw van zijn vrouw Adèle (met collega- schrijver Sainte-Beuve) die hem sexueel verafschuwde, zijn jarenlange gedwongen verblijf in het buitenland, zijn dood. En allesoverkoepe- lend, een doorvoeld verslag van het leven van Juliette Drouet (1806-1883) dat ze voor driekwart wijdde aan haar idool Hugo. Dit alles ruim gelardeerd met een keur van door MvdP ge kozen en vertaalde brieven, dagboekfragmenten en ge dichten; daarbij van de sa mensteller ook een voor woord, een literatuuropgave en diverse persoonlijke ont boezemingen en "Pelgrima ges". Een lekker populair-historisch paperbackje vol romantisch lief en leed en nog wat letter kunde ook. Voedsel voor het volk. Instructie in de snack bar. Mijn neiging tot boosheid en sarcasme geldt zeker niet het boek zelf. Michel van der Plas heeft, mede door opne ming en - wel binnen het ka der van zijn eigen opvattin gen passende keuze van oorspronkelijke correspon dentie, een voor ieder toegan kelijke historische liefdesaf faire op schrift gesteld. De bronnen zijn terdege geraad pleegd en verantwoord, zodat ook de literaire geleerden niets te kankeren hebben. De vertaling van enige van Hugo's verzen, gevarieerd ge kozen, klinkt niet geforceerd en de Franse originelen staan ter controle achterin. Waarom dan tóch, als roman tisch lezer, voldaan over de aanschaf van dit Nachtlamp- boek. dat gevoel van innige irritatie? Die boze opwelling in de maagstreek die fatsoen lijke mensen kribbige Inge zonden Brieven doet schrij ven aan het Leidsch Dag blad? Dat betreft het, door de uitge verij teil onrechte ongecorri geerde, in Telegraaf-fatsoen gedrenkte begeleidend com mentaar. Dat de katholiek Van der Plas overdreven het mystieke van de verhouding Hugo-Drouet benadrukt, deert niet ondanks het extati sche gebrek aan realiteitszin. Dergelijke'ongeremde mysti ci vervelen me, mits hun tekst samenhangt, niet. Wèl zoals bij MvdP - het ken nelijk bijbehorende gemora liseer met Privé-stemverhef- fing. Hugo, zegt MvdP er gens, "wekt de indruk dat hij haar feitelijk alleen maar heeft willen bekeren, verhef fen uit haar bestaan als zon dares. Zij heeft zich die rol la ten aanpraten. En hij wordt, voor mij althans, nu onuit staanbaar. Hij spreekt als een retraitepater. Hij is ook hierom als moralist on uitstaanbaar, omdat hij voor zichzelf nauwelijks morele maatstaven schijnt aan te leggen. Hij is en blijft ver knipt en wekt wantrouwen", (p. 127/28). Het verwijt van de pot aan de ketel... Het ridicule en tege lijk wrevel wekkende van MvdP's overigens boeiende geschiedschrijving ligt in zijn belerende, van inzicht in 't (li terair) verleden gespeende katholieke keurigheid. Popu lariseren, gezellig anecdo- tisch navertellen van de Pri- vé-Zonden en -Geneugten van ruim 100 jaar dode VIP's, daar heb ik niks op tegen. Wèl doe ik een stapje terug ais zo'n verslaggever-van- vroeger zijn voor alle lezers bestemde reportage aanlengt met uitingen van preekzucht, roddel, onzinnig (en onge nuanceerd) partijkiezen voor Juliette en een volstrekt on toereikend psychologisch be nul. Michel van der Plas 42, 153. 162, 178), en ik heb m'n buik vol van MvdP's ex hibitionisme ten koste van een fragment Franse litera tuurgeschiedenis. In Pelgri mage 1, w i. MvdP vergeefs rondscharrelt in 't verdwe nen Parijs van Hugo, noteert de historicus een gesprek met een assistente van het Hugo-muscum; Van der P's kritiek op de eigenzinnige le venswandel van het genie t.a.v. zijn minnares bestrijdt zij zo: "Maar dan", zei ze kalm, "mag je toch ook nog eens een keer met hem onder één dak wonen, hem verzor gen, verwennen, ik ben zijn officieuze levensgezellin; ik mag me zonnen in het con stante licht van zijn roem, ik krijgt zelfs dan af en toe nog een gedicht van hem, voor mij persoonlijk; en ik weet dat ik i onvergetelijk moet zijn. dat ik veel en veel langer herdacht zal worden dan bijna alle vrouwen van mijn tijd en dat mijn naam voor altijd aan de zijne vast zit. Tot nu toe", zei ze, "is er in mijn leven nog nooit een ge dicht voor mij geschreven" (p. 1261127). Als MvdP zich maar aan deze uitspraak had vastgeklampt, had hij tenminste zinniger èn zindelijker kunnen denken en schrijven over het Wonder der Liefde. In verleden èn he den. Michel van der Plas, Juliette. De liefde van Juliette Drouet en Victor Hugo. Uitg. Van Holkema Warendorf, Bussum/De Standaard Uit geverij, Antwerpen 1981, f26,50. ROB VOOREN Dat het niet nodig is tot op de bodem van de porte monnee te gaan voor de aanschaf van een goed boek bewijst 'Kroniek van een aangekondigdc dood' van de Colombiaanse schrijver Gabriel Garcia Marquez. Voor nog geen dertien gulden haalt men een weliswaar dunne (ruim 100 bladzij den) maar knap geschreven novelle in huis. Ruim dertig jaar combineert Marquez het schrij verschap met journalistiek werk. Zijn grote lite raire doorbraak maakte hij met het in 1967 gepu bliceerde 'Honderd jaar eenzaamheid'. De laatste jaren heeft Marquez zich voornamelijk geconcen treerd op de journalistiek. De korte, bondige stijl waarin 'Kroniek van een aangekondigde dood' geschreven is, lijkt sterk beïnvloed door het ver- slaggeverswerk. Het is een novelle rond de dood van een 21-jarige jongen uiteen klein Zuidamerikaans dorpje. Zijn dood (of moet je het moord noemen?) wordt na verloop van jaren gereconstrueerd door een ver teller aan de hand van herinneringen van een groot aantal betrokkenen. De verteller is geen buitenstaander: hij maakt deel uit van de dorps gemeenschap en de gedode jongen behoorde tot zijn beste vrienden. Noodlot en toeval spelen een beslissende rol in dit verhaal: 'hoe is het in vre desnaam mogelijk' is een vraag die de dorpsge noten van de ongelukkige jongen al jarenlang achtervolgt en ook de lezer bezighoudt. Een groots bruiloftsfeest eindigt met de smadelijke terugkeer van de bruid naar het ouderlijk huis, verstoten door haar kersverse echtgenoot wan neer blijkt dat ze haar maagdelijkheid al lang heeft verloren. Deze ontering roept om wraak en onder de hardhandige aandrag van haar familie noemt het meisje een naam: Santiago Nadar, ui hij inderdaad de schuldige is, wordt niet duide lijk, maar vanaf dat moment is Nadar een verlo ren man. De tweelingbroers van de versmade bruid zullen het vonnis voltrekken en verkondi gen dit ook luid aan ieder die het maar wil horen. De aankondiging van de moord hangt als een dreigend onweer boven het dorp. maar de ver oordeelde zelf weet door een merkwaardige sa menloop van omstandigheden van niets. Marquez houdt de spanning erin van de eerste tot en met de laatste bladzijde. Een knappe prestatie want het boek begint met de alleszeggende woor den: 'Op de dag dat ze hem zouden doden Ook al is de afloop bekend, het verhaal blijft aan trekkelijk door het gevoel van onheil dat Mar quez uitstekend weet op te roepen. Het feit dat de gebeurtenissen niet chronologisch worden ver teld brengt ook een element van verrassing in het verhaal. Iedere dorpsbewoner vertelt in - schijn baar - willekeurige volgorde over zijn rol in het gebeuren. Pas de laatste bladzijden met de be schrijving van de moord tot in al zijn gruwelijke details maken het beeld compleet en overzichte lijk. Via veel sfeerbepalende elementen - waarbij de zin tuiglijke waarneming een grote rol speelt - weet Marquez dit Zuidamerikaans dorpje en zijn be woners raak te typeren. Een boeiende, vlot ge schreven novelle voor een redelijke prijs. Kroniek van een aangekondigde dood, Gabriel Garcia Marquez, vert. M. Sabarte Belacortu, prijs f 12,50, uitg. Meulenhoff. MARGOT KLOMPMAKER 'Het is opvallend op hoeve*, verschillende manieren dat ene 'thema' liefde kan wor den gevarieerd', schrijft Ja cob Groot ter inleiding van 'De Liefste', een bloemlezing uit bijna tien eeuwen Neder landse liefdespoëzie, die hij samenstelde voor uitgever De Harmonie. Een loze opmerking, ware het niet dat Groot, die zelf dicht onder het pseudoniem Jacob der Meistersanger, zich even later toch wat preciezer uit drukt. 'In feite vertolkt elk gedicht op zich een bepaalde nuance van liefde, een be paalde vorm van liefde'. Dat is klare taal. De bloemlezing kan zonder meer van het predikaat boeiend worden voorzien. Niet vaak wordt het de lezer tenslotte vergund op deze speurtocht door i te maken; hoeveel bezienswaardigheden er on derweg ook gemist mogen worden. Vervelend is het in dit opzicht dat Groot de gedichten niet chronologisch heeft ge plaatst. Lezen we op bladzij de 48 het gedicht 'Een zomer nacht' van Ida Gerhardt, twee bladzijden verder staat een vers van Hadewych. Ter verdediging schrijft Groot dat hij heeft gekozen voor een thematische aanpak, om dat hij 'een verhaal wilde ver tellen'. Thematisch betekent in dit geval dat de gedichten zijn ondergebracht in drie hoofdstukken, te weten: ver langen, vervulling en verla ten. Een aanpak die bij nader inzien één groot voordeel heeft. De lezer krijgt een manier om het boek te lezen op een pre senteerblaadje aangeboden: controleren of de gedichten wel juist zijn gerubriceerd. Wees gewaarschuwd: het boek volgens dit procédé doorvlooien levert wel de no dige hoofdbrekens op, omdat lang niet altijd duidelijk is waar het gedicht had moeten staan. 'De Liefste', bloemlezing sa mengesteld door Jacob Groot, uitg. De Harmonie, prijs f 25,-. WIM BRANDS Politick-geïnteresseerden stonden wel even te kijken toen zaterdag in de NRC stond dat Jan de Ko ning in het te formeren CDA- PvdA-D'66-kabinet n i e t de post van ontwikkelingssamenwer king zou terugkrijgen En demis sionair minister Braks zouden we al evenmin op de post land bouw terugzien, want daar zou De Koning dan komen. Joop van Tijn en Max van Weezei beschrij ven hoe Van Agt het woord doodverven weer in zijn oor spronkelijke betekenis terug brengt. "Doodverven: de eerste, zeer voorlopige opzet die een kunstenaar van zijn schilderij maakt" Dat Van Agt het nog hard zal spe len, dat is zeker. Al kan hij "na tuurlijk niet eindeloos de fractie onder druk zetten door met af scheid te dreigen. Hij is geen Heintje Davids". Ischa Meijer, voormalig toneelcriti cus, staat nu zelf op de planken. "Misschien is het wel zo dat er een rolwisseling heeft plaatsge vonden. Ik hoef niet meer plat te liggen voor iemand anders die een rol speelt, i k speel nu een rol en de mensen moeten plat voor mij". Over zijn carrière: "Ik heb een om gekeerde carnere gemaakt. Ik ben nu géeindigd waar ik eigen lijk op mijn twaalfde had willen beginnen". "Als je langer dan vijf jaar theater criticus blijft, wordt je ont-zet- tend dom. Daarom ben ik er des tijds ook mee opgehouden". VN heeft ook slecht nieuws voor rokers van filtersigaretten: welis waar zorgen die ervoor dat je minder teer en nicotine binnen krijgt, maar des te meer koolmo noxide. En dat is héél slecht voor hart en bloedvaten. Het CDA heeft een nieuwe kroon prins gekregen in de vorm van formateur Sjeng Kremers. Een profiel van deze Limburgse gou verneur die ondanks zijn goed moedigheid "beslist geen doetje is" schetst Pierre Huyskens. Kremers was in 1961 het 'ongewil de slachtoffer' van Den Uyls be slissing de mijnen te sluiten. "De mijnen, waarin vader Kremers. 37 jaar lang ondergronder. nog een onontkoombare toekomst had gezien voor zijn jongste zoon Sjeng. Hij moest, dat kon niet an ders, ook naar de mijn. Niet als ondergronder, daar kon hij te goed voor leren, maar als beamb te: zo ongeveer het hoogste dat een vader die op 500 meter diep te aan het kolenfront zwoegde, zich voor een zoon wensen kon". Kremers kwam in de clinch met de kerk toen hij in 1978 als voorzit ter van het Landelijk Pastoraal Overleg moest meemaken dat de bisschop van Roermond dit overleg opzegde. "Kremers be treurde het in hoge mate: hij is zelf niet tegen de vrouw in het ambt en hij ziet niet in, ondanks zijn uitdrukkelijk beleden waar dering voor het celibaat, waarom een getrouwd man niet priester kan worden. Maar overleg vindt hij 'kardinaal' in alle situaties Die hang naar overleg zal hij in de ze formatie hard nodig hebben. Maar Sjeng beidde volgens Huyskens altijd al zijn tijd "En nu nog heeft hij geen haast". Het besluit van de Amerikaanse president Reagan tot produktie van het neutronenwapen over te gaan, vindt in Elseviers min of meer gehoor. Een vermanende vinger van Van Rosmalen die van mening is dat de tegenstan ders van dit wapen ethische en politieke hartstochten in de plaats stellen van nuchterheid is daar een bewijs van. Evenals een aan dit onderwerp gewijd artikel dat nogal matig de neutronendis cussies belicht. Na deze sombere berichten is er toch nog hoop: vrouwen praten openlijker over hun borsten "Hun eigen kind weer willen zo gen en op de stranden waar het is toegestaan topless durven zon nen en zwemmen. Waarom al die geheimzinnigheid over iets dat altijd heeft bestaan9 Voorde 'he ren der schepping' is het tevens goed om te zien dat elke vrou wenborst verschillend is en wei nig te maken heeft met de opge poetste borsten in tijdschriften" hervormd nederland HN begint een nieuwe serie over alleenstaande ouders. Deze week is een weduwe aan de beurt: "Eerst riep ik nog wel steeds: wat gelukkig dat ik die kinderen heb, maar opeens realiseerde ik me: wat erg dat ik dat gezegd heb. wat erg dat ik die kinderen heb. want als ik ze niet had ge had dan was er maar één die ver driet had. Hoe heb ik dat nou kunnen zeggen". Dat de opvang na zo'n - in dit geval plotseling overlijden - nogal moeizaam verloopt, blijkt uit haar relaas. "Ik weet wel dat het voor een ander heel moeilijk is je houding te bepalen in een situa tie die je niet zelf hebt meege maakt. En zelfs dan zul je het niet altijd op de juiste manier doen. want iedereen ervaart z'n moeilijkheden weer op een ande- Moord om middernacht? Met de nadruk op het vraagteken. Want heeft Katie DeMaio, openbaar aanklaagster en jonge weduwe van een piloot inderdaad een man met een lijk zien zeulen op de donkere parkeerplaats van een ziekenhuis? Of was het een nachtmerrie? De Amerikaanse Mary Higgins Clark - via luchtvaart en reclame in de thrillerschrijverij terechtgekomen - laat haar lezers niet in twijfel. Die mogen de vreemde voorvallen van twee kanten be kijken, van de kant van de "jagers" en van de kant van de ge jaagde. Die mogen ook van stonde af aan weten dat de ten tonele gevoerde "wonderdokter" zijn faam op louche praktijken heeft gebouwd. Mary Higgins Clark kent de medische wereld, dat blijkt uit het gemak en het gezag waarmee zij uit die medische school klapt. Haar echtgenoot is bovendien jurist, zodat ze ook juridisch van toetsen en blazen weet. Al die geestelijke bagage maken haar boeken (in het verleden o.a. "Nancy, waar zijn je kinderen?") er niet gemakkelijker op. Ze eist enige intelligentie van haar lezers. Soms zelfs wat doorzettingsvermogen om al die technische de tails door te worstelen. Maar haar verhalen zitten goed in elkaar, zijn knap van opbouw en goed geformuleerd. En ze heeft een uitstekend gevoel voor spanning. Langzaam maar zeker tilt zij haar verhaal naar een trefzekere climax. Kort en goed: men blijft doorlezen tot het einde. Het verbaast mij niet dat haar verhalen in zovele talen zijn vertaald en dat er al enkele films van zijn gemaakt. Het zou mij niet verrassen als we ook deze middernachtelijke moord nog eens op het witte doek zouden tegenkomen. John Gardner kijkt met zijn boek "Golgotha" stevig in de koffie dik. Als hij het goed zou zien worden we hiér in West-Europa over een jaar of tien onder de voet gelopen door de Russische legers. Ook Engeland moet er aan geloven. In Amerika zit in die tijd een broer van de voormalige president John F. Kennedy in het Witte Huis. De brave borst heet natuur lijk Edward en hij bedoelt het allemaal erg goed. Maar hij kan het ook niet helpen dat de Russen alle touwtjes stevig in handen hebben en hem daardoor hardhandig in de houdgreep hebben. Als hij nog wat van de "vrije wereld" wil redden moet hij volgens John Gardner dan altijd - teruggrijpen op operatie-Golgotha. Een mysterieus project waarvan de voorbereidingen jaren tevo ren in het diepste geheim zijn voltooid. En alle gegevens van het project zijn onder hypnose opgeslagen in menselijke geheugens. De Engelsman Paul Fadden krijgt de opdracht al die details terug te winnen. En de som van de daarmee verkregen inlichtingen leidt hem naar de weg aan het einde waarvan het "wapen" staat opgeslagen dat de Russen tot capitulatie kan dwingen. Het is allemaal uiterst gecompliceerd, maar het geeft Gardner de kapstok waaraan hij de enerverende avonturen van zijn geheim agent kan ophangen. Onder de ogen van de bloeddorstige Rus sen doet deze zijn gevaarlijke ronde. Natuurlijk slaagt hij. Maar dat is pas aan het einde van bijna driehonderd actievolle pagi- Gemakkelijk leesbare avonturen in een ongebruikelijke verpak king en overgoten met een dun romantisch sausje. Lekkere lec tuur voor wie een uurtje over heeft. "Golgotha" door John Gardner, verschenen bij Van Holkema en Warendorf in Bussem 24.50). KOOS POST Padre Pio, de beroemde pater Franciscaan, die de wondete- kenen van Christus in zijn handen droeg, zou tegen kar dinaal Karol Woytyla hebben gezegd: "U zult eens paus worden, maar Uw pontificaat zal kort zijn en eindigen in bloedvergieten". De Poolse kardinaal is Johannes Paulus de tweede geworden en 13 mei jl. werd op hem een aan slag gepleegd. De enige die dit verhaal zou kunnen be vestigen is de paus zelf. Hij heeft er nooit met een woord over gerept. De anecdote staét vermeld in het dezer dagen verschenen boek "De paus uit Polen". Hierin geven vijf redacteuren van de Sunday Times "een tussentijds overzicht", zoals de ondertitel van het boek luidt. In dit zoveelste er zijn er al tientallen versche nen boek over deze paus schilderen de Engelse jour nalisten een portret van een populaire, maar conservatie ve paus. Uit alles wat deze paus zegt en doet is duidelijk geworden wie hij is: nl. een vriendelijke Gijsen, zoals ik destijds schreef. Het bijna dodelijke revolverschot heeft hem nog populairder ge maakt, maai- geenszins pro gressief. De verklaring zit in zijn persoon en in zijn Pool- zijn. Daarom zeggen de schrijvers ook: "Wie Woytyla als paus wil begrijpen, dient te besef fen wat het voor hem bete kent Pool te zijn, en moet zijn geschriften uit zijn Poolse pe riode kennen". Weliswaar het zoveelste, maar toch bijzon der interessant boek. "De paus uit Polen". John Whale e.a. AMBO. f29,50. THEO KROON aan de Universiteit van Nairobi in Kenia, signaleert dat de koude oorlog nodig is om de wereldbe volking te onderdrukken. Dit leidt hij af uit een recente toe spraak van Noam Chomsky. Het is een wat tegenvallend artikel, omdat Donders deze uitspraak relateert aan wat in het evangelie staat geschreven. Om dan tot de conclusie te komen "In ver scheidene Afrikaanse landen zijn de enige nog functionerende overleefgemeenschappen de communiteiten waar men a-poli tiek, voor zover het staatspolitiek aangaat, heil bij elkaar zoekt en vindt. De macht en de kracht komt in dergelijke gevallen veel al van de man die op die ezel Je ruzalem binnenreed". Sjef Donders, hoogleraar filosofie en godsdienstwetenschappen "De neutronenbom wordt ge maakt. het anti-Amerikanisme neemt toe. de NAVO valt verder uit elkaar en degenen die in Was hington de buitenlandse politiek bepalen, zullen in dat alles alleen maar een rechtvaardiging zien om van hun beleid nog meer een dictaat te maken". Zo ziet HP- commentator Hofland de toe komst mèt de neutronenbom. De Amerikaanse econoom (van Ca nadese afkomst) John Galbraith is de strenge criticus van Amen- ka's president Reagan. "Onze huidige slechte economische toestand komt door de zeer hoge rentevoet... Dat leidt tot werk loosheid. We leden hier al aan on der het bewind van Carter". "Ik heb een antwoord op de huidi ge malaise en dat is een sterk in komensbeleid. dat de economie met een praktisch volledige werkgelegenheid laat functione ren zonder bovenmatige inflatie. We moeten af van het beperken de monetaire beleid. Dat staat de economische groei in de weg. Bij economische groei is er ook geen probleem met sociale program ma's. Dat probleem doet zich al leen maar voor als de economi sche groei stagneert" De man die onder meer speech schrijver van Roosevelt, vriend en vertrouweling van Kennedy en adviseur van Johnson was, zou zich, als hij in West-Europa leefde, als sociaal-democraat be schouwen. Te links dus voor de nieuwe Amerikaanse admini stratie. HP zet de tamelijk slepende serie over de CPN verder en analy seert de moeizame speurtocht naar de derde weg door het Euro- Notarissen mogen eigenlijk nooit speculeren en zeker niet met geld van hun klanten. Enkelen deden dat toch en het vertrou wen in de Nederlandse notaris sen is derhalve geschokt. De Tijd schrijft een reportage over het Nederlandse notariaat: "Een executeur testamentair die niet het vertrouwen heeft van alle erf genamen is in feite vleugellam", aldus notaris Groen. Dat de Indonesische regering het boek van de schrijver Pramoe- dya Ananta Toer beter vóór het verscheen had kunnen verbie den, bewijst wel de weigering van enkele gelukkige bezitters van Bumi Manusia' het bij de rechterlijke macht in te leveren. Het boek zal dus - zelfs in Indo nesië - toch worden gelezen. De schrijver wordt vanwege zijn vrijheidsidealen overigens nog steeds in zijn land vervolgd. Wim van Hanegem, de Methusa- lem van het Nederlandse voet balwereldje, werd door De Tijd geïnterviewd. En dat is altijd weer goed voor wat leuke uit spraken zoals: "Het voerbalpeil is zo gedaald dat ze mij nog no dig hebben". Van Hanegem over de verharding van het spel: 'Er is een verschil tussen neerleggen en neerleggen. Je kunt ze bij het shirtje pakken, onderuithalen of een rotschop geven". Overigens stelt de veteraan dat "Een bal een bal is" en dat is dan weer een onsterfelijke variant op 'De bal is rond". ANNEMIEK RUYGROK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 14