Muziekspektakel van Klaus Huber op radio RADIO\j2LQ9C3mma -MmmamnB Chinchilla"flitsende dialogen Niet te geloven i(fv) vandaag. toegelicht "Erniedrigt - geknechtet - verlassen - verachtet" Marilyns bh brengt bedrag van f 3000 op Onduidelij ke 'koorpresentatie' De Vieux met de Franse Brandy DE KUYPER VIEUX 'Casa Frollo' verkocht DONDERDAG 11 JUNI 1981 Diaghilev als kapstok voor fascinerend toneelstuk 5? DEN HAAG - De tweede voorstel ling van The Citizens' Company uit Glasgow in de Koninklijke Schouwburg betrof een stuk dat dit jaar ook op het repertoire van de Toneelgroep Globe heeft ge staan, namelijk "Chinchilla" van Robert David MacDonald, die ook als regisseur, acteur en een van de artistieke leiders aan het gezelschap verbonden is. MacDonald schreef dit stuk als po ging het wezen van de kunste naar met al zijn obsessies en fru straties te doorgronden en hing het op aan de persoon van de bal letleider Serge Diaghilev die met zijn Ballets Russes een onuitwis baar stempel heeft gedruk op het Europese culturele leven van de ze eeuw. Diaghilev en de kunste naars met wie hij zich omringde fungeren echter louter als kap stok waar de ideeën van de schrijver en de Citizens* Com- pagny aan opgehangen worden. Belangrijker is de sfeer van deca dentie die uit het hele stuk spreekt en die nog verstrekt wordt door alle verwijzingen naar Oscar Wilde, "Dood in Ve netië" van Thomas Mann en het werk van Wagner. De situering in Venetië, de stad van de aftake lende schoonheid, gaf daarbij een extra dimensie aan de ten toon gespreide artistieke idea len: het nastreven van de hoog ste vorm van esthetische bevre diging en tegelijkertijd een werk dat desnoods via scho keffecten het publiek bij de keel grijpt Meedogenloos heeft hij daarbij echter steeds vooropgesteld dat de verwezenlijking van dit ideaal in zijn ogen zuiver egoïstisch is; zijn kunstenaar maalt niet om het publiek, maar is constant be zig met artistieke zelfbevredi ging waaraan hij zelfs zijn directe omgeving dienstbaar maakt. Om dit steeds zo scherp mogelijk te laten uitkomen heeft hij in de op bouw van zijn tekst de tijdsgren- zen finaal doorbroken. De handeling springt voortdurend heen en weer door de hele ge schetste periode (1909-1929) zo dat er geen sprake meer is van heden, verleden en toekomst. De voorstelling van de Citizens' Company maakt het daarbij voor het publiek niet makkelijker door al deze fragmenten vloeiend in elkaar over te laten lopen zonder duidelijke indicatie van de tijdsverschillen, en dat terwijl het publick toch al op de punt van de stoel moet zitten om dat "Chinchilla" een minimum aan handeling bevat en vrijwel geheel bestaat uit flitsende dialo gen. teksten met enorme dubbel bodems en een virtuoos taalge bruik waarvoor een Oscar Wilde zich niet zou behoeven te scha- De intensiteit van de voorstelling uit Glasgow is echter verbluf fend en de verfijnde vormgeving met wit en zwart als hoofdkleu ren is tekenend voor het raffine ment van het geheel. De uitvoe renden bleken soms bijna grieze lig met hun rollen vergroeid te zijn. en dat geldt in het bijzonder voor MacDonald zelf. die met een subliem gevoel voor gebaar, tekstbehandeling en timing een levensechte Diaghilev neerzette. De Citizens' Company besluit haar Nederlandse tournee van avond in de Koninklijke Schouwburg met een tweede voorstelling van "Chinchilla'. PAUL KORENHOF HILVERSUM (GPD) - De vorm waarin de Zwitserse com ponist Klaus Huber zijn nieuwste opus heeft gegoten, is even buitensporig complex als de titel waaronder het werk vanavond 11 juni in het Holland Festival (Con- certgebouw Amsterdam) zijn wereldpremière zal bele ven: Erniedrigt-geknechtef-verlassen-verachtet'. Een intrigerende vlag, waaronder een even nieuwsgierighe id op wekkende lading schuilgaat, want Huber komt met een om vangrijk muzikaal 'spektakel stuk', dat niet eens door één diri gent in bedwang kan worden ge houden. Het podium van het Concertgebouw is te klein en daarom wordt de zaal gedeelte lijk ontruimd voor de tenor, de jongenssopraan, de mezzoso praan, zestien koorsolisten, ge mengd koor en orkest en dat hele apparaat nog eens opgesplitst in acht groepen. Eén dirigent, vier hulpdirigenten, toonbanden, vi deobeelden en alles nog 'in bewe ging' ook, want de musici zullen zich niet steeds op één plaats be vinden. Klaus Huber heeft zeker zo'n zes jaar aan dit grote werk met de grote naam gearbeid. Het begon allemaal met een opdracht van de NCRV ter gelegenheid van het 55-jarig bestaan van deze om roep. Huber is een man, die niet snel werkt en het duurt ook lang voordat hij aan een opdracht be gint, daarom kon het gebeuren, dat het 55-jarig bestaan van de NCRV in 1979 niet werd gehaald, maar dat ook van de oorspronke lijke tekst niets overbleef. De NCRV stelde als tekst eerst een collage van zogenaamde 'water passages uit de bijbel voor en la ter de zaligsprekingen (bergre de). Maar Klaus Huber kwam uit eindelijk met een heel eigen tekstcollage, die op de actualiteit was gebaseerd: niet verwonder lijk voor wie maar even bekend is met het oeuvre van deze vooraan staande Zwitserse toonkunste naar. Cardenal De meeste tekst haalde Huber uit de grote epische gedichten van Ernesto Cardenal, de Latijns- Amerikaanse priester-poëet, die in vlammende bewoordingen het lot van onderdrukten en ellendi- gen aan de kaak stelt en oproept tot verzet tegen onderdrukkers en uitbuiters. Uiteraard werd Cardenal uitgenodigd de premiè re van Hubers stuk bij te wonen. Hij komt niet, omdat, zoals er na vrant en dubbelzinnig in een offi cieel schrijven staat, „hij zo ziek is, dat de regering van Nicaragua hem niet toestaat het land te ver laten". Andere tekstbronnen komen van de Westduitser Florian Knobloch en van de Braziliaanse Carolina Maria de Jesus, die als arme in woonster van Rio de Janeiro ooit dagboeken schreef over honger, dorst, armoe en ellende. Er zijn nog veel meer teksten (in het Spaans, Portugees, Duits, Neder lands en Latijn), die allemaal moeten leiden naar de radicale uitdaging, die de componist in gedachten heeft: een uitdaging aan een generatie die de kleine privèzorgen stelt boven het ver schrikkelijk lijden van tiendui zenden mensen. In totaal zijn er zeven delen. Tussen de delen vier en zes heeft Huber een eerder - in 1975 - tot stand gekomen werk ingelast. Het stuk heet 'Senfkorn' en is voor jon genssopraan (een zangertje van de Haarlemse Bavo-kathedraal) en enkele instrumenten gezet. De componist: „Dit is een stuk ka mermuziek, dat in fel contrast staat met de agressieve, expan sieve rest van het werk". LONDEN (DPA) - Een zakenman in Londen heeft gisteren op een veiling bij 'Sotheby' 520 pond sterling (ca. 28007) voor een ro ze beha van Marilyn Monroe. Het veilinghuis had gedacht er hoog uit 30 pond sterling voor te krij gen. De kopers waren twee heren van middelbare leeftijd die niet ge noemd wilden worden. Een hun ner zei evenwel dat hij alle films van Monroe gezien en alle boekn die over haar geschreven zijn ge lezen had en dat hij haar, een van de grootste actrices van deze eeuw' had gevonden. Een avondjurk die aan Marilyn Monroe heeft toebehoord werd voor 950 pond sterling gekocht door een zakenman, die het kle dingstuk in zijn etalage wil - uitstallen. - op de foto wordt Marilyns beha omhooggehouden evenals een paar handschoenen, dat de be roemde actrice eveneens heeft toebehoord. Quadro ADVERTENTIE Dc Kuvper Vieux. Een Vieux om rustig van te genieten. Als aperitief of na dc maaltijd, me: een kopje koffie. 'n Verrassend staaltje van echt vakmanschap. Bereid met Fraase Brandy. En dat proef je! Het laatste deel heeft Huber de meeste moeite gekost. Hij is er eigenlijk nog niet 'klaar' mee. „Waarschijnlijk ga ik het later uit gebreider herschrijven". Als een soort hommage aan Nederland worden hier door het orkest caril lonimitaties uitgevoerd. Klaus Huber heeft zijn 'Geniedrigt- geknechtet-verlassen-verachtet' niet alleen aan Ernesto Cardenal opgedragen, maar ook aan diri gent Ernest Bour, die op uitdruk kelijk verzoek van de componist ook de totaaluitvoering zal lei den. Wie vanavond niet naar het Concertgebouw kan, hoeft toch niets, behalve de visuele elemen ten, te missen. De NCRV en de NOS zenden het stuk recht streeks en nog wel via twee radio zenders (Hilversum 1 en 2) in quadrofonie uit. Na de uitvoering van het 55 minuten durende werk is er nog een gesprek te beluiste ren, dat presentator Ton Hartsui ker met Klaus Huber zal voere- De uitvoering van Hubers werk is in handen van de tenor Theophile Maier, de mezzosopraan Anne Haenen, het Omroepkamerkoor, Grootomroepkoor en leden van het Radiokamerorkest. Ernest Bour, de hoofddirigent, wordt bijgestaan door Roberto Schnor- renberg Meivin Margolis, Robin Gritton en Peter Serpenti, hulp- dirigenten. LEIDEN - Wat voor inhoud aan het woord 'koorpresentatie' gegeven moet worden werd gisteravond in de Stadsgehoorzaal niet ge heel en al duidelijk. Onder deze noemer concerteerde namelijk het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland, dit keer zelf standig optredend in de Symfo nie Concertante van J. Haydn (1732-1809), en als begeleider van sopraan Hanneke van Bork in het solomotet 'Exsultate Jubila te' van W A. Mozart (1756-1791). het koor 'Con Amore' o.l.v. Piet Kiel jr. kreeg ten slotte in Canta te 68 'Also hat Gott die Welt ge- liebt' van J.S. Bach (1685-1750) in de twee koordelen die deze pink stercantate bevat, de kans zich te 'presenteren'. Jammer dat hun aandeel zo klein was. want vooral in de slotkoor, dat fugatisch opgezet is en vele coloraturen bevat bleef het koor lenig en helder, tewijl de dyna miek niet veronachtzaamd werd. Sopraan Hanneke van Bork had in de aria 'Mein glaubiges Herze, frohlokke, sing, scherze' een an der tempo voor ogen dan haar VENETIE (AFP) - Het bekende Venetiaanse paleis 'Casa Frollo', dat vele jaren een pension is ge weest dat vooral door beeldende kunstenaars, schrijvers en ge leerden werd bezocht, is in ande re handen overgegaan. Graaf Giuseppe Volpi die het uit de 16- de eeuw stammende gebouw in 1940 had gekocht voor 500.000 li re, verkocht het nu voor twee miljard lire (ongeveer 4.7 mil joen) aan een Amerikaans con cern dat al eigenaar is van het na bijgelegen hotel 'Cipriani'. 'Casa Frollo'. een van de weinige overgebleven patriciërshuizen van Veneitië, is uitstekend be waard gebleven. Het telt twee etages met in totaal 26 kamers. een unieke badkamer en een t- vormige salon. Er hoort een goed onderhouden tuin bij. De Venetianen vrezen dat de Ame rikanen er een 'gewone luxe-resi dentie' van zullen maken.-. begeleiders. De soepelheid van haar stem kwam desondanks uit stekend over, dit in tegenstelling tot de bas Ruud van der Meer. wiens mooie omfloerste stemge luid zich minder goed leent voor Bachs capriolen in de aria 'Du bist geboren mur zugute'. Mozarts kerkmotet 'Exsultate. Ju bilate', dat meer opera- dan kerk- muzieksfeer uitstraalt werd door Hanneke van Bork krachtig en virtuoos gezongen Even wennen was het, het Ge westelijk Orkest, dat vrijwel al tijd als begeleider optreedt, auto noom te horen spelen in de Sym fonie Concertante. Aanvankelijk wat mat spelend kwamen de vier solisten, Pleun van der Linden - viool, Jors Boon - cello, Hans Ja- link - hobo, Theo ter Waarbeek - fagot, vooral goed op gang in de finale, waar ze de vermoeidheid van het voorbije seizoen even stevig van zich afschudden. ELLEN LOOYESTIJN ADVERTENTIE Prijs voor John Wisman AMSTERDAM (GPD) - De 23-jarige danser-choreograaf John Wisman van Het Nationaal Ballet heeft in Amsterdam de Jaarprijs 1981 van de Stichting Dansersfonds '79 gekregen. De prijs, een bedrag van driedui zend gulden, is John Wisman toegekend omdat hij zich. aldus het be stuur van de Stichting, "gedurende de vijf jaar die hij als professioneel danser werkt, zich serieus en met grote liefde, volharding en integriteit voor zijn vak heeft ingezet. Zijn harde werken en zijn vorderingen strekken anderen tot voorbeeld". John Wisman heeft zijn opleiding gedaan op de Scapino Dansacademie in Amsterdam. De hem toegekende prijs van 3000 gulden is bestemd om de kosten ver bonden aan een danstraining bij danser-choreograaf George Balancine in New York komende zomer, te dekken. De Stichting Dansersfonds '79 is ontstaan naar aanleiding van het (twin tigjarig) dansjubileum van Han Ebbelaar en Alexandra Radius. Elk jaar, dit keer voor het eerst, zal de stichting een prijs uitreiken aan een "jong en veelbelovend danser". Er zijn nog steeds mensen die geloven dat |e bij Holland International Reisburo niet voor 'n goed kope campingvlucht naar bijvoorbeeld Griekenland terecht kunt. Die mensen moet u niet geloven. Voor f580,- zrt u prima op Corfu, Kefallinia ost u maar f610," en wat dacht u van Kos voor f655,-f Maar ja, wie gelooft dat nu Alphen a/d Rijn, Van Mandersloostraat 48. 01720-73341 Leiden, Breestraat 36,071-130234. Haar'emmerstraaT 227. 071-143541. Reisburo 18.25 18.30 1836 18.50 19.00 19.05 19.30 20 00 20 50 21.37 21 55 22.10 23.05 23.10 Nederland II Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) Jeugdjournaal (NOS) Sesamstraat (NOS) Eenakter in zwart/wit (NOS) Wollie s wereld (NCRV) Pussycat (NCRV) Zweden bijvoorbeeld (NCRV) De familie Bellamy, tv sene (NCRV) Hier en nu - extra (NCRV) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) De verboden symfonie, klassieke muziek (NOS) Journaal (NOS) Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.57 Journaal (NOS) 18.59 De jonge uitvinders, jeugdfilm (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 Vreemde vogels, tv serie (VARA) 20.52 - Achter het nieuws (VARA) 21.30 Niets aan de hand, tv spel (VARA) 23.05 Journaal (NOS) 23.10 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Reg. progr.NDR 18.00 Polizcnn- spektion 1. tv-seric 18.30 Actual. 18 45 Kleutersenc 18.55 Reg. magaz. 19.25 Sport 19.59 Progr overz. WDR 18 00 Erlesene Verbrechen und makellose Morde, tv-sene. 18 15 Penmarric, tv-sene 19 15 Actual. 19 45 Licht progr.) 20 00 Journ. 20.15 Reportage 21 00 Muz. en ge sprekken 22.30 Aansl. Actual. 23 00 Die Befragung des Machiavelli, tv- spel. 24.00 Journ DUITSLAND II 18.20 FTau uber vierzig. tv-serie. 19 00 Journ 19 3" Shov. progr 2) 00 Actual. 21.20 Actuaal magaz 22 05 Badou Boy. speelfilm. 23.00 Jour- DUITSLAND III WDR Docum 23 05 Reportage 23 50 Jour- BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.30 Kinderserie 18 35 Jongeren- progr 19 17 Inform, progr 19.37 Me- ded en Morgen 19 45 Journ 20 10 Spelprogr 20 40 Actualmagaz 21.30 Dallas. Amerikaanse tv-sene 22.15 NET II Van 18.30 tot 20 10 Zie NET I 20 10 150 Jaar Belgen, docum sene 20 50 De Kindervriend, tv spel 21 45 Filma rubriek Een groep van 66 KNIL-müitairen en bestuursamtenaren vocht vanaf maart 1942 in de Vogelkop t>an het voormalige Nieuw- Guinea een langdurige en ongelijke strtjd uit met de Japanse bezetter. Slechts veertien van hen en drie burgers overleefden de slopende gevechten en de ontberingen van de jungle. De prijs die zij voor hun verzet moeten betalen, was ontstellend hoog: geen van hen zag zijn naaste familieleden levend terug. Aan deze vergeten jungle-guerrilla, een belangrijke passage in de Nederlandse verzetsgeschiedenis, besteedt de NCRV vanavond aandacht in een speciale aflevering van de actualiteitenrubriek Hier en Nu. De redactie tx>ert gesprekken met vier mensen die de strijd overleefden, onder wie de enige vrouw Coos A gal, en die nu in Nederland wonen: nagenoeg vergeten en vaak op de rand van het bestaansminimum. De NCRV is door free-fance journalist Ben Koster op het spoor van deze vergeten guerrilla-oorlog gebracht. Koster bewerkte het boek dat P.P. de Koek, een van de overlevenden, over de strijd achterliet. "De ongelijke strijd in de Vogelkop" luidt de titel van zijn boek. een uitgave van de uitgeverij T. Wever BV te Franeker, dat sinds dinsdag in de boekhandel is te verkrijgen. (Ned. 1, 20 50 uur). De televisie-actualiteitenrubriek Achter het Nieuws van de VA RA is vanavond vrijwel geheel gewijd aan kerncentrales en kern wapens Men heeft een nabeschouwing over de Israëlische actie tegen de in aanbouw zijnde kerncentrale bij Bagdad en m ver band hiermee een reportage over de verspreiding van kernwapens in het Midden-Oosten. Voorts wordt aandacht besteed aan de bouw van de kerncentrale in het Westduitse Kalkar. (Ned. 2, 20.52 uur). DONDERDAG 11 JUNI 1981 HILVERSUM I NOS Ieder heel uur nws. NCRV 18.11 (8) Hier en nu 18 30 (S) Daar waar de molens staan. 18 45 Leger des Heilskwartier 19 02 <S) De we reld zingt ;<>d lol P» 53 i Si )rn nooit te vergeten NCRV NOS 20 03 Literama Special 20 25 <Q) Hollland Festival 1981 NCRV 22 02(S) Hoog tepunten uit musical en operette 22 50 Politiek bekeken NOS 23 04 Met het Img op morgen KR(0 02 (S) De Nachtspiegel 1 00 (S) Nie mandsland 0 02 (S) Van zessen klaar wakke 6.50 Het levende woord HILVERSUM II IKON 18 05 Kleur 18 35 DE VRIJE GEDACHTE PP 18 50 Commu nistische Party van Nederland AVRO Zo hoor je nog eens wat 19 20 (S) Kleintje Kaart NCRV NOS 20.00 Literama Special 20.30 (Q) Holland FesUval 1981 Emiedigt - gekechtet - verlassen - verachtet. van Klaus Huber In de pau/>- Ge sprekken rond het progr AVRO: 22.30 Nws 22 40 <S) Henn Vieuv temps (1820 1881) en Eugcnen Ysaya (1858-1931). leraar en leerling 23 15 (S) Jazz Spectrum. 23 Nws HILVERSUM III NOS leder heel uur nws 18 03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade TROS 19 02 (S) Poster 20 02 (Si Ferry Maat's soul show 22 02(S)Sesjun 23 02 24 00(S) Wilm v»n Putten met LP-WerW 12 03 (S) Van uur tot uur 13 03 Echo 13.15 <S) Kruis of munt "14 02(S)The complet 16 02 <S) Op de valreep HILVERSUM II VPRO 7 00 Nws 7 10 Ochtend gym 7 20 Radlonu-uwsdlenst VPRO (7.30. 8 00 en 8 30 Nws.) 9 00 Gym. voor de vrouw 9 10 Waterst» 15 Ex press VPRO NCRV 10 30 Onder schooltijd NOS 10 45 Werkbank. AVRO 10 55 Schoolradio TROS 11 20 Week in week uit 12 26 Me- ded t b v land entuinb 12 30 Nws 12.36 Aktua NOS 1300 Nws 13 11 Meer over minder 14 45 't Kan van nut zijn 15.30 Van onze rcdaktie HILVERSUM III EO 07 02 (S) Ronduit op drie 08 02 (S) EO Metterdaad Memo 08 05 (S) TIJDSEIN 09 02 <S> De muzikale fruitmand 10 03 (S) Muziek motief in (5(8)Da bfK>d:.< hap van het Ui ht NCRV 11.03 (S) Pop non stop 12 03 (S) Goeirmiddag 12 25 Weerpraatj* door Hans de Jong 13 45 Ftlmnws HILVERSUM IV VRIJDAG 12 JUNI HILVERSUM I KRO (07 03 en 08 03 Echo 07 30 So ciale inform 08 30 Pastoor A C Kaadschelder* van het omroeppas toraat) 09 03 (S) De Vensterbank NOS 07 00 Nws. 07 02 (S> Vroeg klassiek 09 00 Nws 0902 (S)Muziek uit de middeleeuwen 09 30 (Si Vrij dagmorgenconeert VOO 11 00 (S) Muziek v. .or miljoenen, deel 1 12 00 Nws 12 02 (S) Muziek voor miljoe nen, deel 2 (12 02 Muziekquiz 12 10 Muziek uit de klas* top 10. 12 30 Nieuwe populaire klassieken 1 EO 13 00 (Si Klaas klankjuwelen 14 00 Nws 14 02 (S) Theologische verken ningen 14 20 (S) Orgelbespeling. 14 40 Plaat Praat VPRO 15 00(5) Muziek op vier TELEAC 17 00 Ge dragstherapie les 6 RVU NOS 17 30-18.00 Je kan nooit weren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5