Parsifal voldoet muzikaal Pinkpop: muziek verdrinkt in de massa Engelse tragedie als een parodie Gegarandeerd voor de volle 100% gestookt. toegelicht r/lDlÖ\ygmgmmma] In teleurstellend traditionele regie Berlioz' Te Deum waar evenement Export Jonge Jenever. DINSDAG 9 JUNI 1981 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 GELEEN (GPD) - ln muzikaal opzicht was het Pinkpop Festival dit jaar niet verras send. Kwaliteit werd vooral geleverd door Fischer Z en Ian Dury The Block heads uit Engeland en de Ierse groep U2. Dat U2 veelbelovend is. wist iedereen al: Fischer Z is in ons land al een jaar gele den doorgebroken en Ian Dury is een reeds lang gevestigde naam. die slechts kon afgaan of zijn naam eer aan kon doen. Hij deed dal laatste. Met een gerenommeerde begeleidingsgroep en frisse moed maakte hij muziek die be schouwd kan worden als het volwassen geworden kind dat ooit ..pubrock" heette. Rockmuziek dus die het goed pleegt te doen in een intieme sfeer. Dury heeft dat genre zodanig ontwikkeld, dat hij er ook een kleine 50.000 toeschouwers mee kon bespelen. Dury wist beter dan ooit zijn li chamelijke handicap als clownesk ele ment te presenterenzijn gewoonte om al les en iedereen zo grof mogelijk te bekriti seren, is hij ook nog met kwijt Al voor dat Dury s optreden begon, begon het Geleense sportpark leeg te stromen. De groep of groepen waarvoor een groot deel van de massa gekomen was hadden toen kennelijk al gespeeld. Vooral hardrock blijkt in de smaak te vallen van het pu bliek dat bereid is om een dag lang met een halve vierkante meter genoegen te ne men. De reactie van de meute op de Mi chael Schenker Group, de band rond Schenker en ex-Rainbow-drummer Cozy Powell, was ronduit buiten proporties. De hysterie, veroorzaakt door de slecht uitge balanceerde geluidsmuur was als een massaal „dankjewel voor het vernielen van mijn trommelvliezen". Net als Schenker werd Fischer Z door het publiek teruggeroepen voor een toegift. Dal was terecht, maar naarmate het festi val duurde werd het gegons zonder reden fanatieker. Een regenbuitje in de ont spannende muziek van UB 40 kon de ge moederen gelukkig wat temperen. Voor het zover was, hadden de Groningse New Adventures het publiek wat opge warmd met hun strakke rock 'n roll. Op vallend was, dat U2 daarna vrij veel res pons kreeg; het publiek schijnt ze al te kennen. De zang- en dansgroep Madness ten slotte, wist maar weinig raad met de onafzienbare zee van jong volk. U2, Fi scher Z en Ian Dury sprongen er dus uil. Maar zonder twijfel had hun muziek het beter gedaan in een middelgrote zaal waar enig contact met het publiek moge lijk is. Op Pinkpop komen slechts de voorste twee rijen aan bod. Er stonden gisteren veel uitstekende artiesten op het Pinkpop-po dium en ze zijn natuurlijk stuk voor stuk blij met de publiciteit die ze tn Limburg gekregen hebben. Jammer dat ze geen van allen de kans hebben gehad om iets van hun ware karakter te toneii; zoiets wordt door massahysterie met toegelaten Mis schien geldt dit niet voor de juist op hyste rie gerichte muziek van Schenker maar zeker is dat alle fans. om het even van wel ke groep, de bevestiging van hun voor keur weer op Pinkpop hebben kunnen vinden. Al was Pinkpop niet helemaal uitverkocht, het Geleense grasveld is weer platgetrapt. SCHEVENINGEN - Bijna een halve eeuw is Wagners "Parsifal" in Nederland niet uitgevoerd en in die tijd is er op het vlak van muziekdramatische interpretaties veel veranderd. Mystiek en symboliek staan bij vrijwel elke uitvoering van dit "Bühnenweihfestspiel" nog steeds centraal, maar de religieus gerichte benadering van vroe ger heeft vrijwel overal moeten wijken voor een interpre tatie, die meer de mens en de worsteling van Wagner zelf met de sexuele problematiek op de voorgrond bracht. Aan Göran Jarvefelt, regisseur van de produktie die afgelopen zater dag in het kader van het Holland Festival werd uitgebracht, is de ze ontwikkeling kennelijk hele maal voorbijgegaan. Wat hij in de aankleding van Carl Friedrich Oberle op het toneel zette, was in aanzet dermate tra ditioneel, dat meer dan eens de gedachte zich opdrong aan een reconstructie van een voorstel ling uit het begin van deze eeuw, maar hij ging nog verder door ook elke symboliek in het libret to te vertalen in gedetailleerd realisme waarin alles "getoond" werd, ook als de suggestie een veel sterkere werking zou heb ben. Jarvefelt heeft weinig meer gedaan dan op bijna kinderlijke wijze het verhaaltje navertellen zonder enige aandacht voor interpreta tiemogelijkheden en (erger nog!) zonder aandacht voor de muziek, die soms pijnlijk contrasteerde met wat op het toneel gebeurde. De grens van kitsch overschreed de regisseur door het gestuntel met (overbodige) jonge mannen in het kasteel van Klingsor, door de wel zeer merkwaardige din gen die allemaal in de slotscène gebeurden, o.a. het verschijnen van een boetvaardige Klingsoi met zijn schare, en door de over trokken manier waarop mogelij ke parallellen tussen Parsifal en Christus werden geaccentueerd. Ondertussen stond deze "Parsifal" AMSTERDAM - Een groter ver schil dan tussen de merkwaardi ge instrumentatie van Strawins- ky's "Orpheus" en de exuberan tie van Berlioz' "The Deum" is nauwelijks denkbaar en bij zijn optreden met het Concertge bouworkest vrijdag (en zaterdag) jl. leek Colin Davis erop uit dit contrast alleen nog maar te ac centueren. Te veel misschien zelfs, want de in getogenheid waarmee hij Stra- winsky's geraffineerde klank rijkdom tevoorschijn riep, leek soms voorbij te gaan aan het feit dat de oude mythe hier niet zo erg romantisch wordt weergege- Over het geheel genomen toonde Davis zich echter een overtui gend propagandist van deze wei nig gehoorde balletmuziek, zoals hij ook een van de weinige diri genten is die zich met volle over- ADVERTENTIE James McCray en Elizabeth Connel resp. als Parsival en Kundry in Wagners opera. gave in Berlioz' "The Deum" kan storten. In feite is dit werk na tuurlijk een voorbeeld van su- perromantische muzikale bom bast, en menig onvoorbereid toehoorder zal zich vreemd ver rast hebben gevoeld bij de fortis simo inzet van bijna 400 koorle den en een vol orkest, inclusief het orgel, die gedurende het ge hele eerste deel een lawine van klanken over het audiotorium uitstortten. Gelukkig begreep Berlioz dat ook overdrijving gedoseerd moet worden en daarom zorgde hij voor wat rust in de middendelen, om er aan het slot weer uit alle macht tegen aan te gaan. Hoewel de componist ongetwijfeld in deze massaliteit geloofde, zijn een aantal bladzijden van holle effecten bijna onvermijdelijk, en ook de bezieling van Davis kon niet verhelen dat met name het martiale slot van het vierde deel wel erg pompeus overkwam Zijn enthousiasme werkte echter zo aanstekelijk, dat orkest en ko ren tot een uitvoering kwamen die als een evenement van de eerste orde betiteld mag worden De tenor Anthony Rolfe Johnson kwam na een stroef begin tot een hartstochtelijke solo, die alleen ontsierd werd door zijn neiging op elke aangehouden toon een licht crescendo te maken. Hoewel het verheugend was, dat een dergelijke gebeurtenis door middel van rechtstreekse ra diouitzending en televisie-opna me voor een groot publiek toe gankelijk werd gemaakt, zou het voor de aanwezigen in het Con certgebouw prettiger zijn ge weest als de cameramensen hun werk in elk geval met minder ru moer hadden verricht. PAUL KORENHOF muzikaal wel op een niveau dat de soms zelfs lachwekkende re gie deed verbleken. De combinatie van Edo de Waart met het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest staat bij voorbaat garant voor een uitvoering op hoog technisch niveau, maar met zijn interpretatie van "Parsifal" heeft De Waart een mijlpaal in zlin carrière bereikt. In brede tempi en met een intuïtief gevoel voor zinderende rubati schaarde hij zich niet alleen bij de selecte groep "specialisten" voor dit merkwaardige theater werk. maar hij legde bovendien zoveel spanning, grandeur en toch ook doorleefde menselijk heid in de muziek, dat zijn vertol king nu al (hij dirigeerde het werk zaterdag voor het eerst) vergelijkbaar is met de interpre tatie van de legendarische Knap- pertsbusch. En dan te bedenken dat een Parsifal-dirigent eigen lijk pas na een aantal voorstellin gen beoordeeld mag worden! Drie van de solisten konden zich vocaal meten met de prestaties uit de orkestbak: Robert Lloyd als een sonore en humane Gur- nemanz, Henk Smit als een felle en bezeten Klingsor en Elizabeth Connell als een Kundry die vo caal elk aspect van de rol, van diepste onderworpenheid tot verschroeiende sensualiteit met overweldigende stemmiddelen tot uiting wist te brengen. De tenor James McCray liet in de eerste akte een redelijke stemkleuring horen, maar bleek daarna vocaal danig tekort te schieten, en de bassen Ulnk Cold en Guus Hoekman over tuigden meer door de intensiteit van hun zang dan door stem- pracht. Na de voorstelling van heden avond in Scheveningen komt "Parsifal" op 13 16, 19 cn 22 juni in de Amsterdamse Stads schouwburg op het toneel. PAUL KORENHOF DEN HAAG - Tot de buitenlandse toneelmanifestaties in het Holland Festival behoort het optreden van The Citizens' Company uit Glasgow, dat met drie voorstellingen naar Nederland is gekomen. In Amsterdam was op 6 en 7 juni "A Waste of Time" van Robert MacDo- nald te zien, in Den Haag wordt op 10 en 11 juni opgetreden met "Chin chilla" van dezelfde auteur, en gisteravond ging in de Koninklijke Schouwburg de eerste voorstelling van "The Massacre at Pans" van Christopher Marlowe, die vanavond in Rotterdam herhaald wordt. Dit zelden uitgevoerde stuk van Marlowe is een typisch voorbeeld van een Elizabethaanse tragedie volgens het recept: hoe meer lijken op het toneel, hoe beter. Het slot van Shakespeares "Hamlet" wordt daarbij vele malen overtroffen, want met totaal 18 doden komt Marlowe tot een respectabel gemiddelde van één lijk per 69 versregels. Dat komt er op neer dat de handeling van moord tot moord springt met de nodige nadelige gevolgen voor het trekken van dramatische lijnen en het uitdiepen van karakters. Het meest boeiende element in de Engelse voorstelling was dan ook niet de kennismaking met dit zelden gespeelde toneelwerk, maar de gezel schap is het streven om conventionele interpretaties en traditionele verwachtingspatronen te doorbreken waar dat maar mogelijk is en toch een voorstelling te brengen die bij voorkeur niet appelleert aan het receptievermogen van een intellectuele bovenlaag. Dp in het programma getrokken vergelijking met een stripverhaal karak teriseert hun Marlowe-verwerking het beste: korte scènes die elkaar in hoog tempo opvolgen (gescheiden door doorgeschoven gordijnen) cn waarin het grove effectwerk niet geschuwd wordt. De speelstijl is daar mee in overeenstemming door een bewust en overmatig schmieren, een dilettantisch aandoende tekstbehandeling en een uitspraak die in de verste verte niet meer doet denken aan het zogenaamde "Oxford- Engels". Het komische effect werd nog danig versterkt door het feit dat maar zeven acteurs via overdreven verkleedpartyen en ridicuul chargeren alle rollen voor hun rekening namen Het resultaat van zo'n werkwijze is een avondje kostelijk theater dat alk- hoogdravende dramatiek fiks op de hak neemt. Ik vraag me dan ook af of de acteur die stuntelend en met de tekst in zijn hand de rollen van een "zieke" collega overnam, niet de origineelste regievondst van de hele voorstelling was. ANNO 1695 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18 30 Jeugdjournaal (NOS) 18.36 Sesamstraat (NOS) 19.00 - EO-kmderkrant (EO) 19.30 Ronduit (EO) 20 10 Nooit meer alleen (EO) 2100 Het ontstaan van de Bijbel (EO) 21 55 - Platland en het zwarte gat. of: Wat je niet ziet bestaat niet? Wetenschappelijk programma (EO) 23 10 Den Haag Vandaag (NOS) 23.30 Journaal (NOS) 23.35 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) Nederland 2 18 57 Journaal (NOS) 18 59 Zo moeder, zo dochter (NCRV) 19 25 - Kerkepad '81 (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 De familie Bellamy, tv-sene (NCRV) 21.20 Charmonie: harmoniemuziek (NCRV) 22.10 - Hier en nu (NCRV) 22.50 - Tot besluit (NCRV) 23.05 Journaal (NOS) 23.10 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) Woensdag 10 juni 15.30-17.30 - Kinderbios (AVRO) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progrNDR 18.00 Parole Chicago, tv-serie 18.30 Aktual 18 45 Kleuterserie 18.55 Freundinnen. tvdserie 19.25 Region magaz 19 59 Progr.overz WDR 18 00 Freundin- ne. tv-serie. 19 15 Aktual 19 45 Licht progr) 20 00 Journ 20 15 Report 21 00 Aktueel magaz. 21 45 Nick Le wis. Chief Inspector, tv-serie 22 30 Aktual. 23 00 Amus progr. 24 00-0.05 DUITSLAND II 18 20 Tekenfilmserie 19 00 Jnurn. 19 30 Ein irrer Duft von Frischem Heu, blijspel. Aansl Filmtip. 21 00 DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 1830 Cursus wiskunde 19 00 Spelpmgr 19 45 Journal 3. 20.00 Journ 20 15 Aktueel magazin. 21 00 Inform, progr 21 45 Gesprek. 22.30 Spelprogr 23.15 Journ. BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.30 Kleuterserie 18.35 Kleuter progr. 19 07 Inform progr 19 37 Lotto-uitslage meded en Morgen. 19.45 Journ Aansl Verkeerstipx. 18 30 Kleuterserie 18.35 Kleuter progr 19 07 Inform progr. 19.37 Lotto-uitslage. meded. en Morgen. 19 45 Journ. Aansl Op de KRO-radxo zijn vanavond twee rechtstreekse Holland- Festivalreproducties te beluisteren: "Nielsche en de muziek" en "De nacht van Andnessen". Rechtstreeks vanuit theater 't Hoogt tn Utrecht wordt van 20 00 tot 21.30 uur op Hilversum II uitgezonden h?t programma "Nietsche en de muziek", een co-productie van Holland Festival en KRO De samensteller van dit programma is de musicus Chaim Leiano, muzikale medewerking verlenen Marjès Benoist, Karei Boeschoten en Charles van TasseL De KRO. die "de nacht van Andriessen" heeft georganiseerd, een concert van vijf uur. dat is samengesteld door de Nederlandse com ponist Louis Andriessen, zendt dit bijzondere concert rechtstreeks uit, van 21.30 tot 03.00 uur op Hilversum II. De NCRV-televisie brengt vanavond een herhaling op het scherm van het vorig jaar oktober uitgezonden programma "Charmonie". Het programma is opgenomen tn de Meerpaal tn Dronten en werd in samenwerking met de Nederlandse Federatie van Christelijke Muziekbonden (de NFCM) samengesteld. Medewerking verleenden het Nationaal Jeugdkorps. Harmonie Jubal uit Nijmegen, de Christelijke Muziekvereniging Harmonie uit Marum. Jubal uit Zwolle, Showband Excelsior utt Delft, de Nationale Brassband utt Amsterdam, het Majorettenpeleton Jubal uit Dedemsiaart, het Majorettenpeleton Advendo uit Sneek, het Majorettenpeleton Ex celsior uit Spakenburg en de balletgroep Brugge De presentatie was in handen van Jan van der Waardt (Nederland II, 21.20 uur). DINSDAG 9 JUNI HILVERSUM I 19 30 (S) Operette 20.03 <S> Lichte gramm muz. 20.10 Fouche. 21 02 (S) Voor ti alleen 22 02 Sportpanorama. NOS 23 04 (S) Met het oog op mor gen VARA U 02 (S) Elpee tuin. 1 02 (S) Groot licht. 5 02 <S) Truck. HILVERSUM II KRO 18 10 Verkenning HUM VER BOND 18.20 Na vijven en zessen. PP 18 50 CVP. KRO 19 00 Wat geen oog heeft gezien 19 45 Kruis punt 20.00 Spektakel 21 30-03 00 <S) De nacht van Andriessen. (22 45 22.55 Nws.). HILVERSUM III NOS 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade VARA 19.02 (S) Popdonder plus 21 02 (S) Nashville 22 02 (Si and all that jazz 23.02-24 00 (S) Elpeetuin WOENSDAG 10 JUNI HILVERSUM I (NOS Ieder heel uur nws.) VOO: 7 03 tS) Ook goeie morgen 9 03 <S) Muziek terwijl u werkt 10 02 (S) Kletskop VPRO 10 45 (S) Villa VPRO Magazine. 13 03 Welingelich te kringen 13 30 Een klap op je kop. EO 14 20 (S) Radio-kleuter krant 14 45 (S) Speelplein 15 02 (S) Rond uit-cxtra 10 02 fS) Licht en uitzicht. 16 45 (S) EO-Metterdaad 17 02 (S> HILVERSUM II Schoolradio 1135 Purmerend - Centraal OVEKHF.IDSVOORL 12 18 Nederland en de Derde We reld VARA 12 26 Meded tbv land-en tuinb. 12 30 Nws 12 36 Din gen van de dag 13 00 Nws 13 11 IX* Schuurpapier 15 00 Lcef-tijd- genoeg 16 00 Paniek op Ganyme- des. hoors pelser ie 16 40 Operette 17 24 Meded SOS- en politieberich ten 17 30 Nws 17 36 Dingen van de dag HILVERSUM III aktualiteiten van ECHO. 7 02 (S) Manneke Pop (8 30 Opa Bakema) 9 03 (S) Van negen tot twaalf 12 03 (S) De noenshow 14 03 (S) De Theo Stokkink-show. 17 03 (S) Stampij met Hanneke HILVERSUM IV nub 7 ou Nws NCRV 7 02 Het le vende Woord 7 10 (S) Preludium 8 30 (S) Musica Sacra 9 00 Nws 9 02 (S) Divertimento 9 15 (S) Onder de hoogtezon 10 00 Orkcstpalct 12 00 Nws 12 05 (S) Tafclmuz 12 05 (Psa- nowerken uit de romantiek. 12 30 Muzikale vondsten in Beieren II 13 30 Platennws 13.55 (S) Zojuist verschenen 14 00 Nws 14 02 (S) Die Soldaten - Opera van Zimmermann. 16 ibi Km ii rk TE LEAC 17 00 Wiskundige modellen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5