'Wagner blijft ondanks alles een genie Smaak 'Lighthouse': suggestieve kameropera toegelicht TV BUITENLAND 'Pinkpop verwacht 50.000 bezoekers Zweed Goran Jarvelt regisseert opera 'Parsifal' DONDERDAG 4 JUNI 1981 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 UTRECHT - Op operagebied heeft het Holland Festival in de afgelopen drie de cennia grote aandacht besteed aan nieu we werken van Engelse componisten. Menige compositie van Benjamin Britten is in festivalverband voor het eerst in Ne derland uitgevoerd, meestal in de oor spronkelijke produktie, en nu lijkt Peter Maxwell Davies de plaats te gaan inne men die door het overlijden van zijn be roemde landgenoot is opengevallen. De Nederlandse première van "The Ligh thouse" in het Muziekcentrum Vreden- burg in Utrecht riep zelfs in meer dan één opzicht herinneringen op aan de dramati sche composities van Britten. Ook Davies hanteert als basis voor zijn partituur een conventioneel muzikaal idioom en daar bij legt, hij eveneens een bijzonder talent aan de dag voor het schrijven van compo sities voor kleine bezetting. De kameropera "The Lighthouse", die in 1980 tijdens het festival van Edinburg in première ging, werd geschreven voor drie zangers, twaalf musici en een beperkte toneelruimte. Het libretto baseerde de componist op de raadselachtige verdwij ning in 1900 van drie vuurtorenwachters. In de proloog schildert hij uiterst summier het kader rond deze gebeurtenis met frag mentarische beelden van zowel het ge rechtelijk onderzoek in deze kwestie als de ontdekking van de verlaten vuurtoren door de bemanning van een bevoorra dingsschip. De daarop volgende eenakter laat zien hoe drie totaal verschillende ty pes door een lange periode van eenzaam heid gedesoriënteerd raken en daardoor in de greep kunnen komen van hun eigen verbeelding. Een oplossing van het raadsel pretendeert hij niet te geven. Wat hem bezighoudt is vooral het gedrag van de mens op de grens van de realiteit, en met de verras sende slotscène suggereert hij dan ook een tijdloze problematiek die veel belang rijker is dan de opheldering van deze ene verdwijning. Ondanks de korte duur van de opera stellen partituur en libretto hoge eisen aan de drie protagonisten, die zowel de officie ren als de vuurtorenwachters voor hun rekening moeten nemen, maar ondanks enkele schoonheidsfoutjes wisten Neil Mackie, Christopher Keyte en David Wil son Johnson dankbaar te profiteren van de muzikale en dramatische mogelijkhe den die de componist hen bood. Het orkest speelde daarbij een opmerkelij ke vierde rol, door behalve begeleidend ook commentariërend op te treden met een opmerkelijk suggestief klankenpalet waarin vele traditionele muziekvormen verweven waren. De uitvoering onder leiding van John Care- we behoort zeker tot de aantrekkelijkste manifestaties van dit festival en verdient grotere belangstelling dan gisteravond in Utrecht door het publiek getoond werd. De uitvoeringen van hedenavond (Stads schouwburg Amsterdam) en morgen avond (Koninklijke Schouwburg Den Haag) hebben in elk geval het voordeel van een betere entourage. Ondanks het afschermen van de halve zaal was de ruimte van Vredenburg namelijk veel te ruim voor een dergelijk intiem werk. De voorstelling van hedenavond wordt rechtstreeks uitgezonden via Hilversum 2. PAUL KORENHOF NEDERLAND I 18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Jeugdjournaal (NOS) 18.36 - Sesamstraat (NOS) 18.50 - Eenakter in zwart-wit (NOS) 19.00 - De Flintstones (KRO) 19.25 - Hallo, daar ben ik weer (KRO) 19 50 - De KRO komt langs in. Heerlen (KRO) 20.50 - Het betere werk (KRO) 21.37 Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Max: profiel van de componist Peter Maxwell Davies (NOS) 23.10 - Journaal (NOS) 23.15 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND II 18.57 - Journaal (NOS) 18.59 - Curcus, serie (VARA) 19.25 - De witte reiger (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 - Vreemde vogels (VARA) 20.52 - Achter het nieuws (VARA) 21.30 - Theater thuis (VARA) 23.05 Journaal (NOS) 23.10 - Nieuws vor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr N'DR 18 00 Poli- zennspektion. 18.30 Actualiteiten. 18 45 Klcutersene. 18.55 Regionaal progr. 19.29 Sportprogr 19 59 Pro- grammaoverz. WDR: 18 00 Erlesene Verbrechen und makellose Morde. 18.15 Penmarnc. 19.15 Actualiteiten. 19.45 Informatief progr.). 19.15 Ac tualiteiten. 20.00 Journaal. 20 15 Actuele doe. 2100 Amusements- progr. 21.30 Muziekprogr 22.30 Ac tualiteiten. 23.00 Klassieke muz. 23.45 Journaal. DUITSLAND II 18.20 Frau uber vierzig. 19 00 Jour naal. 19.30 Showprogr. 21.00 Actua liteiten. 21.20 Informatief progr. 22.05 Al Irs - Het huwelijk, speelfilm. 22.35 Journaal. DUITSLAND III WDR 18.00 Gevarieerd kinderprogr. 18.30 Cursus natuurkunde. 19 00 Jeugd- magazine 19 45 Journal 3. 20.00 Journaal 20.15 Der falsche General. 22.20 Hobbymagazine 23.05 Infor matief progr. 23 50 Journaal BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 19.00 Kinderfilmserie. 19.05 Jeugd- progr 19 22 Informatief progr 19.37 Mededelingen en morgen. 1945 Journaal 20.10 Showprogr 21.00 Aktualiteitenmagazine 21 50 Dallas. 22 40 Journaal. NET II 19.00 Kinderfilmserie 19.05 Jeugd- progr 19.22 Informatief progr 19 37 Mededelingen en morgen. 19 45 Journaal 20 10 Naar het u bevalt 22.40 Filmrubriek. De VARA zendt vanavond in het programma Theater Thuis de in 1979 met een Emmy Award bekroonde BBC-produktie "Op de schouders van een reus" uit. Het is een indringende verfilming van het boek, dat Marjorie Wallace en Michael Robson schreven over het leven van Andy, een in 1962 geboren sofïenon-jongetje. Andy speelt in deze film zijn eigen rol. Hxj wordt geadopteerd door hen (Bryan Pringle) en Hazel (een indrukwekkende rol van Judi Dench). Deze twee rechtlijnig denkende mensen halen Andy niet zonder moeite uit het verpleeghuis, waar de jongen door de con stante bescherming en betutteling niet leert zichzelf te zijn. Een strijd volgt: met Andy, die zijn nukken en grillen langzaam kwijtraakt, maar vooral met de bureaucratische overheid en met de armoede waarin het echtpaar is gedompeld. (Ned. 2, 21.30 uur). Memo staat voor mens- en milieuvriendelijk ondernemen. In ons land zijn er momenteel een dikke duizend Memo-bedrijven, onder nemingen waarbij het maken uan winst een ondergeschikte plaats heeft en arbeidsvreugde voorop staat Andere lammerken van Me- mo-bedrijven zijn kleinschaligheid, milieuvriendelijke produktie- processen en een vorm van zelfbeheer. KRO-proqrammamaker Wil Groot portretteerde drie van dergelijke bedrijfjes: een houtbewer kingsonderneming, een eenmans klussenbednjfje en een kleine elektronische industrie. De KRO zendt deze portretten vanavond uit onder de titel „Het betere werk". (Nederland 1. 20.15 uur DONDERDAG 4 JUNI HILVERSUM I P.P.: 18 50 Uit zending. AVRO 19 00 Zo hoor je nog eens wat. 19.20 (S) Kleintje Kaart, verzoekprngr 20 '»d (Si Holland V> tival 22 30 Nws 22 40 (S) Hennk Vieuxtemps (1820-1881) en Eugene Ysaye (1858-1931) leraar en leerling, honderd, resp. vijftig jaar geleden overleden. 23.15 (S) Jazz-spectrum. 23.55 Nws HILVERSUM II 18.11 (S) Hier en nu. 18 30 (S) Daar waar de molens staan. 18 45 (S) L*- ger des Heilskwartier 19.02 <S) De wereld zingt Gods lof 19.53 Kost gangers 20 03 (S) Orgelconcert 20.35 (S) Literama-donderdag 21.02 (S) Op de vrije toer 22.00 (S) Hoogte punten uit musical en operette 22 50 (S) Politiek bekeken NOS 23 02 (S) Met het oog op morgen KRO 0.02 (S) De Nachtspiegel 1 02(S) Niemands- HILVERSUM III NOS 18 03 (S) De Avond-pits met de nationale hitparade TROS 19 02(S) Poster 20 02 (S) Ferry Maat s soul show. 22.02(S)Scsjun. 23 02 (S) Wim van Putten met lp-werk HILVERSUM I leder heel uur nieuws. KKu Ver volg Voor zessen klaar wakker (7 03 en 8 03 Echo. 7 30 Sociale inform 8 30 Meditatie i 9 03 (S) De Venster bank 12 03 (S) Van Uur tot Uur 13 03 Echo 13.15 Kruis of Munt 14 02 (S) The Complet 16 02 (S) Op «ie Valreep 17 57 Marktber i i.m. KNUTB HILVERSUM II VPRO (7 30. 8 00 en 8 30 Nws 9 00 Gvmn v vr< n 9 10 W.it.-r t.in den 9 15 Express VPRO NCRV 1030 Vaderlandse geschiedenis. NOS 10 45 Werkbank AVRO 10 55 Sch.M.lradio 1 K< iS 1 1 20 Week in week uit 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw 12 30 Nws 12 36 Aktua. NOS 13 00 Nws 13 11 Meer over minder NCRV 14 45 Onder School tijd. NOS 15 00 "t Kan van nut zijn 15 30 Van onze redakti. VOO 17 00 .Si InJ.jr Radio (17.24 Meded 17 30 Nwi HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. 39 7.02 (S) Ronduit op drie 8 02 EO- Metterdaad-Memn 8 05 (S) Tijdsein. 9 02 (S) De muzikale fruitmand 10.03 (S) Muziek motief 10 45 (S) De Lriod .,11 1» l lu ht NCRV 1103 (S) Pop non stop 12 03 (S) Goeiemiddag VOO 14 03 (S) Tippa- rade 15.20 (S) Popjournaal 15.30 (S) Too 40 HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws. 7 02 (S) Vroeg klas siek 9 00 Nws 9 02 (S) Muz uit de Middeleeuwen en Renaissance. 10 00 (S) Vrijdagmorgen-no rt Herbert von Karajan. aspekten van een omstreden dirigent VOO 11 00 (Si Mij/ \,.»or miljoenen, deel L 12 00 Nws NOS 12 02 Holland Festival Journaal VOO 12 05 (S> Muz. voor miljoenen, deel 2 (1205 Muziek- kwis 12 10 Muz. uit dc klass top 10 12 30 Nieuwe populaire klassteken EO 13 00 (S) Klass klankjuwclcn 14 00 Nws 14 02 tS) Theologische verkenningen 14 20 (S) Klass con cert VPRO 15 00 (Sl Muziek op- vier Klimaat en 3ndcre Haagse mu ziek TELEAC 17 CO Gedragsthrra pit les 5 17 30 Nws RVU NOS 17.36-18.00 Je kan nooit wete- n .11). AMSTERDAM (GPD) - Goran Jarvelt denkt diep na. Hoe wel hij uit Zweden naar Nederland is gekomen om Wag ners opera Parsifal in het kader van het Holland Festival te regisseren en een zekere betrokkenheid dus van hem verwacht mag worden, zegt hij toch niet direct ja. Dan komt zijn antwoord: „Lieben Sie Wagner?... Trotzdem..." Ondanks alles toch. „Ondanks alle vragen die je terecht kunt stellen... Het is en blijft een genie". Voor de sympathieke 33-jarige Zweedse regisseur was het niet zo'n gelukkige vraag. Maar dat hij betrokken is bij de Parsifal is ze ker. Wat is zijn opvatting over de ze graal-geschie denis en in welke stijl zal het werk worden uitge voerd? Jarvelt: „We, dat zijn decor- en kos tuumontwerper Carl Friedrich Oberle en ik, hebben het terrein van de abstracte benaderingen verlaten. De decors zijn zelfs rea listisch te noemen, de sensuali teit is bij tijd en wijle voelbaar- „Dan wil ik voor alles deze epische fabel laten zien, al hetgeen wat de mensen daarin overkomt, het pu re, werkelijke verhaal. Maar ja, die graal-orde. Deze ridders be waken dus de graal, waarin het bloed van Christus is gevloeid en de lans, waarmee een Romeins soldaat Jezus verwondde. Vol gens mij is hier sprake van een godsdienst vol ongezonde dwang, macht en schijnheilig heid. Meer nog: de ridders zijn egoïstisch ingesteld, en willen het heil voor zichzelf houden, door er boven op te gaan zitte- „Maar de andere kant deugt net zo min. Klingsor, die niet tot de orde mocht toetreden vanwege zijn ui terst zondige leven en Kundry, de vrouwelijke schoonheid die nu boete doet voor het feit dat zij Christus eens heeft uitgelachen en d;e nu door Klingsor gedwon gen wordt om de uiteindelijke held Parsifal in haar netten te ver strikken, deze beiden vertegen woordigen het lichamelijke de sensualiteit en ook die is te eenzij dig en niet zaligmakend". „Het is uiteindelijk Parsifal, die kans ziet een eenheid tot stand te brengen tussen de graal-religie en de sensualiteit en daarmee wordt het ideaal bereikt. De ero tiek van Klingsor is net zo sterk af te wijzen als de godsdienst vol zelfkwelling van de graal-ridders. En het is slechts Parsifal, die niet weet wat goed en kwaad is gege ven uit beide het goede te creëren en duidelijk te maken, dat men dat goede niet voor zichzelf mag houden". - Het verhaal van de graal wordt nog immer door tal van mensen als een eerlijk mystiek gegeven be schouwd. als een soort inwij dingsmythe. „Dat weet ik. Maar ik heb met tal van christenen, intelligente chris tenen wel te verstaan, gesproken en die zeggen dat ook, dat er geen goede godsdienst in dat verhaal zit, en alleen maar vage mystiek. Theologen zeggen dat, maar ook kloosterlingen, Carmelieten bij voorbeeld". - Het is u bekend dat het verhaal ook zeer freudiaans kan worden uitgelegd. De lans waarmee Christus is verwond en de kelk waarin het bloed van de gekrui sigde is opgevangen zijn dan res pectievelijk symbool voor het manlijke en het vrouwelijke ele ment. „Daar ben ik natuurlijk van op de hoogte. Maar op die toer ga ik toch niet werken. Wel is het zo, dat ook ik in de speer een sym bool zie, maar dat is er meer een van daadkracht, van handeling. Wie de speer heeft kan hem ge bruiken, ten goede of ten kwa de". Goran Jarvelts opvatting zal in ons GELEEN (ANP) Het Pinkpop Festival in Geleen. dat tweede pinkster dag voor de twaalfde keer wordt gehouden, is al nagenoeg uitverkocht. Een woordvoerder van de organisatie deelde gisteren mee dat er in de voorverkoop al bijna vijfenveertigduizend kaarten zijn verkocht. Niet alle vijftigduizend verwachte bezoekers hoeven hun toegangsbewijs in de voorverkoop aan te schaffen. Volgens de woordvoerder wordt met het oog op de vele Duitsers, Belgen, Fransen en Zwitsers, die jaar lijks het festival bezoeken, een aantal kaarten in Geleen zelf verkocht. Om al die duizenden die eerste pinksterdag al arriveren op te kunnen vangen wordt verwezen naar de grotere campings in de buurt en de slaapmogelijkheden die particulieren bieden. "De politie rijdt met een speciaal informatiebusje rond om iedereen tijdig op te vangen", aldus de woordvoerder. Ook op de plaats waar het festival wordt gehouden, een sportcomplex aan de rand van de Limburgse stad, wordt de ver langde informatie gegeven. Volgens een woordvoerder van de Geleense politie worden op zondag middag alle straten in het centrum en de aanvoerwegen naar het sport complex voor alle verkeer afgesloten. Het festival zelf begint 's ochtends om elf uur en moet, als alles volgens schema verloopt, 's avonds omstreeks half negen voorbij zijn. Om ie dereen goed op te vangen en het gigantische festijn in de juiste banen te leiden heeft dc organisatie de hulp van ongeveer duizend vrijwilligers ingeroepen. Vrijwilligers en bezoekers kunnen onder andere kijken en luisteren naar groepen als Madness, Fischer Z, The New Adventures en Ian Dury en The Blockheads. ADVERTENTIE land vele malen gewogen wor den. En zeker vergeleken worden met de werkelijk onovertroffen plaatuitgave van DGG - vijf el pees in cassette - waarop Herbert von Karajan de scepter zwaai- t. Goran Jarvelt voor wie dit de eerste Parsifal wordt die hij regisseert, is er al drie jaar mee werkzaam. Drie jaar geleden viel ook de be slissing dat hij deze produktie zou ensceneren. Jarvelt is geboren in een gehucht in Noord-Zweden. Hij kreeg zijn vakopleiding aan de theater school van het Koninklijk Dra matisch Theater in Stockholm, waar hij een kleine zes jaar lang toekeek hoe Ingmar Bergmann regisseerde. Éénmaal heeft hij ook als assistent met hem ge werkt. „Ik heb heel veel van hem geleerd, maar ik ben daarna toch welbewust mijn eigen weg ge gaan. Want invloed heeft hij, ze ker. In het dagelijks leven is het een zeer beminnelijk mens, maar wanneer hij regisseert is hij God Goran Jarvelt: sensualiteit is bij tijd en wijle voelbaar. zelf. Zo ben ik niet en zo wil ik ook niet worden. Ik werk niet zo autoritair". Opera regisseren leerde Jarvelt in zijn vakanties die hij doorbracht in de zomerfestivals van Wadset- na, een kleine plaats in Zweden, waar vooral veel barok-opera met oude instrumenten worden ge speeld. Hij heeft voor zijn leeftijd een aanzienlijke staat van dienst: veel Verdi-opera's, Mozart, Ri chard Strauss en Wagner. - Het is je eerste Parsifal. „Het is voor ons allemaal de eerste parsifal. De hele cast zingt hem voor het eerst. Dat maakt het zeer spannend, maar daarom is er ook een goede samenwerking". De opera Parsifal is op 6 en 9 juni in Scheveningen en op 13, 16, 19 en 22 juni in de Stadsschouw' burg in Amsterdam te zien. WIM HENK BAKKER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5