„Ik ben op zoek naar een onbesmette identiteit Smaak Interview Léon de Winter combineert schrijven en filmen LEZERS SCHRIJVEN DONDERDAG 21 MEI 1981 Door Margot Klompmaker schrijven maak ik een duide lijk schema van de roman. Op kleine bloknootjes met zo glad mogelijk papier noteer ik per hoofdstuk een aantal trefwoorden, bepaal ik het aantal passages en het aantal pagina's. Ik ga uit van een van te voren opgezette con structie, die voor 99 procent is bedacht. Zo kunstmatig als maar mogelijk is. De vormge ving van 'Eileen W.' werkt in trigerend, maakt het verhaal spannend. Niet alleen voor de lezer, maar ook voor me zelf. Kom ik er nog uit als ik me aan een dergelijk inge wikkelde opbouw waag? Hoe kan ik het verband aantonen tussen de levensloop van de verteller( de boekhandelaar) en Eileen? Hoe kan ik die twee steeds dichter bij elkaar brengen?' Mythe Het in de huid kruipen van mensen, het beschrijven van hun gevoelens en hun gedrag trekt De Winter aan. Hij be schouwt het als een uitda ging zich te verplaatsen in an dere mensen, vooral wanneer hij ervaringen beschrijft die hij zelf nog nooit heeft gehad of gehad kan hebben. Zoals Eileens eerste menstruatie en haar zwangerschap. 'Ik spéél mensen tijdens het schrijven. Ik wil mijn constructie le vend maken. Noem me maar een schizofrenie-machine. Voortdurend verplaats ik me in de gevoelens en gedachten van mijn personages. Soms is dat moeilijk. Want hoe er vaart een meisje haar eerste menstruatie? Wat weet ik van de gevoelens van een vrouw die zwanger is en haar kind voelt bewegen?' Al is een liefdesgeschiedenis het uitgangspunt voor zijn ro man, de kern is een speur tocht naar de verklaring van het leven. Elk mens heeft be hoefte aan het verklaren van de dingen om zich heen. Hij geeft betekenis aan zijn be staan door erover na te den ken, door doelen en idealen te creëren. 'Je moet mijn boek zien als het zoeken naar een verklaring van het men selijk bestaan. Zo'n verkla rend verhaal noem ik een my the. De mens brengt zelf sys teem en ordening aan in zijn dagelijks leven. Hij omgeeft zich bewust met verklarin gen en mythen. Dat geldt voor alles. Ik doe het ook. De mythe van Bécel bijvoor beeld:.ik koop die margarine, want dat 'zou beter voor me zijn'. Die verklaringen heeft de mens nodig. Je moet im mers richtpunten hebben? De gedachte dat een mens 'toevallig' bestaat is te ver schrikkelijk om mee te kun nen leven.'De hoofdpersoon in 'Eileen W', de verteller, heeft datzelfde gevoel. Zijn leven hangt van toevallighe den aan elkaar, is zinloos. Om daarin verandering te bren gen kiest hij Eileen W. Hij zoekt in het meisje een ver klaring van zijn eigen be staan. Eileen moet betekenis geven aan zijn leven. En dan verzint hij aan de hand van Vijf jaar geleden debuteerde Léon de Winter met de verhalen bundel 'Over de leegte van de wereld'. Hij was toen 22 jaar oud en werd een 'veelbelovend talent' genoemd. Voor zijn roman 'De (ver)wording van de jongere Dürer' ontving De Winter in 1979 de Reina Prinsen Geerligsprijs. De verfilming van dit boek, met als titel De verwording van Herman Dürer, zorgde voor extra publiciteit. Een speelfilm geregisseerd door Léon de Winter zelf, samen met Jean van der Velde en René Seegers. Niet zo verwonderlijk als men bedenkt dat De Winter het be roep filmregisseur achter zijn naam heeft staan. De manier waarop de auteur zijn gegeven uitwerkt doet de lezer naar adem happen. Reeksen gebeurtenissen rond verschillen de personen worden door elkaar geschud, als was het een kaartenspel. Wie, wat, waar, vraag je je al lezend af. Totdat op het eind alle stukjes van de puzzel feilloos op hun plaats val len. Een buitengewoon knap geconstrueerde roman rond een mens die op zoek is naar samenhang in het leven en zijn be staan verklaard wil zien. Toch ziet hij het schrijven als zijn belangrijkste bezigheid. Aan leiding voor een gesprek is dan ook niet zijn nieuwe speelfilm die hij momenteel aan het draaien is, maar de recente publica tie van 'Zoeken naar Eileen W., zijn tweede roman. Een boek dat door critici over het algemeen heel goed is ontvangen. Opmerkelijk is de plaats waar het verhaal zich afspeelt: Noord-Ierland. Opmerkelijk is ook De Winters inspiratiebron tot zijn roman: de oude Keltische liefdeslegende over Tristan en Isolde. Wat wil De Winter met dit boek duidelijk maken? Een speur tocht naar de wortels van zijn schrijversschap. Oorlog I Augustus 1914 feest in Europa, het is oorlog. Zingend trokken de legers naar de fronten, bloe men op de helmen en geweren, en door een pittige marsmuziek begeleid. In de kerken werd ge beden voor een zegen over de wap'ens. Waarom ook niet? Het waren toch alle christelijke lan den die voor een goed doel voch ten. II November 1918: toen gingen de ogen open. Platen met de oor logsgod Mars met zijn gebroken geweer en opschrift "Dat nooit Begin september 1939: Polens bondgenoten verklaarden Duits land de oorlog, na de inval samen met Rusland in Polen. In de ker ken werden bidstonden voor de noden der tijden gehouden. Stampvolle kerken. 5 Mei 1945 einde en begin van een nieuw drama. Drie wijze mannen - Roosevelt, Churchill en ook on ze bondgenoot Stalin - verkwan selden op het eiland Jalta bond genoot Polen aan Stalin Vestig op prinsen geen betrouwen, Léon de Winter: afstandelijkheid slechts schijn. AMSTERDAM- Wie is de 27-jarige Léon de Win ter? Een schrijver die filmt? Of een filmer die schrijft? Lang hoeft De Winter niet over zijn antwoord na te denken. Zonder aarzelen kiest hij voor het eerste. De combinatie schrijven- filmen trekt hem aan. waar men nimmer heil bij vindt, zoudt g'uwen hoop op menschen bouwen enz. Alzo een oud kerklied - mogelijk antiek maar helaas al te waar (ou de berijming psalm 146-2). Augustus 1945: een atoombom op Hiroshima en één dito op Naga saki. Hiermee eindigt Wereldoor log II. Toen ging de kreet door de wereld: dat nooit meer! 1981: ook thans weer een tijd van vertrouwen op onze bondgeno ten. Ook wij hebben de atoom wapens op eigen bodem staan, dank zij onze afspraken. En toch is er nu een andere tijd aangebro ken. Het christendom, de kerken gaan nu voorop met de kreet "Weg met de kernwapens, te beginnen uit Nederland" Het wordt düs nu alleen op God vertrouwen. Nu maar hopen dat alle wereld- kerken gezamenlijk een g+Hedi- zondag uitschrijven voor af schaffing van alle moordwerk tuigen, te beginnen met kernwa pens. De wereldklok staat reeds op vijf voor twaalf. A. Vermaas Gerbrand Swartlaan 18 Woubrugge Flevohof viert haar tiende verjaardag. Viert u mee? Flevohof boeit en bloeit nu al weer tien jaar Is dat qeen aardige gelegenheid om te komen? Het is spannend om één thema op verschillende manieren - in film en in boek - te kunnen uitwerken, zegt hij, zoals in het geval van 'De verwording van de jongere Dürer'. Al is de film wel heel anders ge worden dan de roman. Min der waardevol, volgens De Winter zelf. 'Een aantal za ken, die in het boek scherper worden gesteld, zijn in de film verwaterd. De Dürer die ik voor ogen had tijdens het schrijven van de roman is in de film een totaal andere per soonlijkheid. Maar ik heb van deze eerste speelfilm wel veel geleerd en ervaringen opge daan, die ik kan gebruiken bij mijn nieuwe film 'De af stand'. Het is moeilijk daar over in het kort iets te vertel len, maar in gróte lijnen gaat het over een 25-jarige jongen die terugkijkt op zijn jeugd aan de hand van oude 8 mm- filmpjes, die zijn ouders heb ben opgestuurd. Net als in de eerste film worden debutan ten in hoofdrollen gebruikt en is het de bedoeling in de film een eenheid en samen hang tussen vorm en inhoud tot stand te brengen'. Noodlot Vorm en inhoud één geheel. Dit gegeven past De Winter ook toe in zijn roman 'Zoe ken naar Eileen W.' Het gege ven van de onmogelijke lief de tussen Tristan en Isolde - twee mensen die niet met el kaar, maar ook niet zonder el kaar kunnen - sprak De Win ter aan. Maar hij wilde het ou de liefdesverhaal wèl actuali seren. Als achtergrond voor zijn roman koos de auteur Noord-Ierland, dat door het scherpe conflict tussen ka tholieken en protestanten zijn thema een extra geladen heid meegeeft. Juist het Noordierse klimaat maakt de liefde tusen het katholieke meisje Eileen en de protes tante jongen Kevin onmoge lijk èn interessant om uit te werken, want kiezen voor el kaar betekent een volledige uitstoting van de samenle ving. Het tragische verloop van de relatie tussen Kevin en Ei- leen wordt verteld door een anonieme boekhandelaar uit Londen. Toevallig( of met op zet?) raakt deze geïnteres seerd in het Ierse meisje. Twee keer ontmoeten zij el kaar, waarna zij spoorloos verdwijnt. Geïntrigeerd gaat hij op zoek naar haar identi teit. Al gauw blijkt de vertel ler een stuurloze figuur, die voornamelijk op zoek is naar zichzelf en Eileen aangrijpt als laatste strohalm. De vorm waarin De Winter zijn verhaal giet is niet eenvou dig. Het tijdsverloop van ver schillende gebeurtenissen wordt uit zijn verband gerukt en in schijnbaar willekeurige volgorde over het boek ver deeld. Daarbij gaat De Winter heel systematisch, bijna chi rurgisch te werk. 'Voor ik ga ADVERTENTIE wat gegevens een heel avon tuur. Hij spiegelt Eileens ge drag aan dat van hemzelf. Het mooie is dat de verteller net de verkeerde uitkiest. Eileen vecht juist tegen een systeem dat haar vrijheid en liefde on mogelijk maakt, terwijl de verteller die samenhang be vestigd wil zien'. Steriel De Winter weet zijn verhaal eert zekere spanning mee te ge ven door de gebeurtenissen rond Eileen kunstig te vlech ten rond het reilen en zeilen van de verteller. Pas aan het eind weet de lezer waar hij aan toe is. Frappant is het slot: de verteller laat zijn drang tot verklaring van zijn bestaan vallen. Hij eindigt zijn speurtocht door te den ken aan niets, hardlopend in de mist, het onbegrensde en onbekende tegemoet. Nadrukkelijk zegt de auteur uit te gaan van een duidelijk be dachte constructie voor hij zijn roman gaat schrijven. Hij doet het voorkomen alsof al les buiten hem omgaat. Ei- leen, Kevin, de ik-verteller: het zijn creaties, waarin hij zich - beweert hij- soms met moeite kan verplaatsen. Je zou bijna geloven dat De Winter bezig is met een 'ste riel' aandoend schrijvers schap. waarin het vormgeven tot cultus is verheven. Bijna... Het is bepaald niet gemakke lijk de ware drijfveren achter de roman van Léon de Winter uit zijn eigen mond te verne men. Aanvankelijk wil hij er niet veel over loslaten. Wel wil hij kwijt dat 'Eileen W.' het tweede deel is van een tri logie. 'De verwording van de jongere Dürer' was het eerste deel, het slot volgt volgend jaar. In oktober publiceert De Winter een voorstudie voor deze derde roman Uit dit laatste boek zal blijken wat de relatie en de samenhang is tussen de drie boeken. Met het voltooien van deze trilo gie wil de schrijver alle ver wijten over steriele vormge ving uit de wereld helpen. Ontroering en emoties zullen centraal staan. 'Het derde deel speelt in Parijs. Een ongelooflijk verhaal, waar ik zelf niet over uit kan. De hoofdpersoon is een le raar van joodse afkomst. Een oorlogswees met een twee lingbroer, die hij niet kent. De man heeft problemen in zijn huwelijk en met zijn werk. Tijdens de Paasvakan tie gaat hij naar Parijs en staat op een gegeven moment op een historisch plein. d. Place de la Bastille. Het brandpunt van de Franse Re volutie. En er is niets te zien- Het plein is leeg. uitgestor ven Dan ga je denken als er eens geen revolutie was ge weest. wat zou er dan zyn ge beurd. Had het ook anders kunnen gaan?.... Zo'n thema intrigeert me mateloos'. Joods Het is duidelijk dat Léon de Winter geboeid is door het zoeken naar de relatie tussen noodzaak en toeval, en de zingeving van menselijk be staan. Maar los van zijn boe ken kan hij daar niet over praten, zegt hij. 'Filosoferen over de zin van het leven, ter wijl ik gewoon aan deze tafel zit en met jou praat, maakt me gek. Natuurlijk denk ik na over dat soort dingen, maar buiten het kader van mijn boeken kan ik die ge dachten niet uit mijn strot krijgen' Toch, gee (driftig pratend over zijn derde ro man. komen langzamerhand de ware motieven van De Winters schrijversschap bo ven drijven. Een tipje van de sluier wordt opgelicht. 'In dit boek speelt het joods zijn een grote rol. Ik ben zelf van joodse afkomst. Ik be hoor tot de generatie joodse kinderen die nè de oorlog zijn opgegroeid. De zogenaamde tweede generatie, die het oor logsgebeuren niet aan den lij ve heeft ervaren, maar wel nadrukkelijk met de na- weecn wordt geconfronteerd. Het joods-zijn geeft bepaalde inzichten in mijn bestaan en heeft consequenties voor mijn schrijven. In elk joods gezin, ook dat waarin ik ben opgegroeid, wordt er iets van je verwacht. Er wordt je voor gehouden steeds rekening te houden met de mensen om je heen. want je joodse afkomst kan aanleiding zijn tot een negatieve benadering. Je bent een exponent van een bepaalde levenshouding, een bepaalde traditie. Een indivi duele jood die zich wil ont wikkelen wordt voortdurend geconfronteerd met de lood zware last van het verleden. Jo kunt het joods-zijn niet ontlopen. De lotsverbonden heid van de joden heeft ook zijn schaduwkanten, de wor tels die ons, joodse jongeren, houvast moeten bieden zijn in bloed gedrenkt Hel r geen prettige gedachte dat je je bestaan en identiteit moet ontlenen aan in lijkgeur ge hulde wortels. Ik ben op zoek naar een onbesmette identi teit. Zijn de 'steriliteit' en afstande lijkheid van De Winter slechts schijn? Hij zegt het niet met zoveel woorden, maar kernpunt van zijn ro mans, zijn trilogie, is een mens die op zoek is naar zich zelf. En is die man niet Léon de Winter zelf? Of zoals hij eerder in het gesprek op merkte: ....'in deze trilogie creëer ik een bepaald per soon, die ik leer kennen en liefhebben. Wat dat met mij zelf heeft te maken, merk je nog wel. Ik moet nog een he leboel dingen op een rijtje zetten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 21