'Theater' brengt
'venijnige' Shaw
[/MSI prggmm
Podiumblik
Amateurs op
LAK-zolder
Jan Blaaser,Ted de Braak
Nu met filter...
toch een Lucky!
toegelicht
Albie Sachsen WRAAK'
PAGINA 5
9?
LEIDEN - Het Leidse theaterseizoen loopt langzaam
maar zeker ten einde. In de Leidse Schouwburg worden
na half mei, op een aantal amateuropvoeringen na, vrij
wel geen voorstellingen meer gegeven, het LAK-theater
houdt het tot de laatste dag van deze lentemaand nog vol.
'Bramen zoeken' heet het nieuwste
solocabaretprogramma van Jan
Blaaser, die er op donderdag
avond 14 mei mee naar de Leidse
Schouwburg komt. Het is het
vervolg op het succesvolle
'Bruinbrood' waarvan Blaaser
zeshonderd voorstellingen heeft
gegeven. In het gedeelte voor de
pauze hangt Jan Blaaser zijn hu
mor op aan bekende onderwer
pen als vakantie, reizen, kampe
ren en televisiekijken. In het
tweede deel van 'Bramen zoe
ken' portretteert Blaaser de Ne
derlander op scherpere wijze.
De toneelgroep 'Theater' geeft op
vrijdagavond .15 mei in de
schouwburg een voorstelling
van 'Pygmalion', het bekende
stuk van George Bernhard
Shaw. De rol van Higgins wordt
vertolkt door Eric van der Donk
en die van Eliza Doolittle door
Bea Meulman. Bernhard Droog
tekent voor de rol van Eliza's va
der en Jeröme Reehuis voor die
van Pickering. Elders op deze
pagina een interview met Eric
van der Donk over deze Shaw-
produktie.
Ted de Braak, Joke Bruys en het
duo Mini Maxi (Karei de Rooy
en Peter de Jong dus) komen op
zaterdagavond 16 mei naar de
Oude Vest om het Leidse thea
terpubliek hun 'Lachmenu' aan
te bieden. Het viertal, dat een
programma van liedjes en sket
ches biedt, wordt muzikaal bege
leid door een orkest onder lei
ding van Theo Roosen.
Het LAK-theater haalt deze week
twee Utrechtse toneelprodukties
in huis: op donderdagavond 14
mei geeft de toneelgroep 'Piek'
er een opvoering van 'Het gevan
genisdagboek van Albie Sachs'
ir Calck Hook Dance Theatre: nieuwe wegen.
van de Engelse schrijver David
Edgar en op zaterdagavond 16
mei brengen 25 toneelamateurs
onder leiding van Canci Ge-
raerdts er een op 'The Reven
ger's Tragedy' van Cyril Tour-
neur gebaseerd spektakel vol
zang, dans, mime, acrobatiek en
toneel, dat de titel 'Wrraaakü!'
meekreeg.
Het Calck Hook Dance Theatre is
op vrijdagavond 15 mei bij het
LAK te gast. Het betreft een in
Parijs woonachtig kollektief van
voornamelijk uit de VS afkom
stige dansers, musici en schrij
vers. De in 1976 opgerichte groep
heeft zich afgewend van de tradi
tionele dans om nieuwe wegen
op het gebied van de bewegings-
Onder redactie
P.C. Rosier
kunst in te slaan.
De wekelijkse kindervoorstelling
op zondagmiddag wordt ver
zorgd door de Soepgroep, die
met het stuk 'Super-8' naar de
LAK-zolder komt'.
Herman van Veen tenslotte treedt
op zaterdagavond 16 mei nog
éénmaal in de Leidse Stadsge
hoorzaal op. Hij doet dat onder
auspiciën van K O. Van Veen
wordt in dit programma muzi
kaal weer bijgestaan door de gi
tarist Harry Sacksioni en de pia
nist Erik van der Wurff.
ARNHEM (GPD) Acteur
Erik van der Donk na een
dag werken aan de rol van
Higgins in Pygmalion
van George Bernard
Shaw: niet opvallend ver
moeid, wel opvallend on
geschoren, of is 't het begin
van een bij de volgroeide
snor passende baard?
Zijn uiterlijk vormt in elk
geval een schril contrast
met een herinnering aan
V/im Sonneveld als Hig
gins in de musicalMy fair
ladyuit een al bijna grijs
verleden. De acteur: Hig
gins was helemaal geen
nette man. Hij was incor
rect. Een non-conformist,
niet omdat dat mode was
of zo, maar vanuit zijn
persoonlijkheid, vanuit
zijn wezen als schepve-
r".
Het publiek dat vroegere opvoerin
gen van Pygmalion en-of My fair
lady gezien heeft, zal aan een an
dere Higgins moeten wennen bij
Theater. Volgens Erik van der
Donk niet aan een „nieuwe",
want: „Shaw leverde kritiek op
de wereld, waar Higgins tegen
aan botst. Prietpraat, theekrans
jespraat lag Shaw ook niet". Hij
legt uitvoerig uit, dat het publiek
een wat vertekend beeld van Pyg
malion kan hebben door My fair
lady. Met de versie, die Theater in
de regie van Istvan Body vrijdag
avond 15 mei, in de Leidse
Schouwburg brengt, krijgt het
publiek een „harde, venijnige
Shaw" te zien.
Erik van der Donk: „De durf om
eens iets anders te doen met een
stuk, de durf'er een gat in te vin
den en daar iets uit te halen, waar
van je tot voor kort niet gedacht
had, dat het er zo hoog extreem in
zat. Dat vind ik hoogst boeiend.
Wat het uiteindelijk wordt weet
ik niet. Dat resultaatbewuste,
daar moeten we maar eens vanaf.
Eric van der Donk
Met deze rolndit stuk, deze regis
seur en alle collega's zijn we aan
iets heel zinnigs bezig. Waarom?
Omdat het stuk op een authentie
ke manier wordt bekeken".
Een Pygmalion zonder musical-
romantiek geeft de professor in
de fonotiek, Henry Higgins, te
zien als een gevoelsarme vrijge
zel, die met zijn levensgrote oedi
puscomplex niet tot echte liefde
in staat is. Hij wil het bloemen-
verkoopstertje Eliza Doolittle (bij
Theater gespeeld door Bea Meul
man) door spraaklessen omvor
men tot een dame; sluit er een
weddenschap over dat hem dat
lukt. Hij viert zijn triomf als Eliza
slaagt voor haar examen: een ont
vangst op de ambassade, Op haar
beurt ziet Eliza in, dat Higgins
zich niet voor haar persoonlijk in
teresseert en zich nauwelijks be
kommert om haar toekomst. Ze
weigert verder te levèn volgens
het beeld dat Higgins van haar
heeft. Ze wil niet over zich laten
lopen en vertrekt.
Erik van der Donk: „My fair lady
was een schitterende, goed ge
maakte show. Maar het accent
was er bewust in verlegd. Bij ons
is het een soort black comedy.
Door My fair lady is het publiek
Shaw als een lichte schrijver gaan
beschouwen. Maar in Pygmalion
wordt heel gênant met mensen
omgesprongen. Door de veron
derstelde vorm en stijl weg te la
ten krijg je dat pas goed te zien.
Het stuk moet hard gespeeld wor
den. Af en toe heb je de neiging
een knipoog te maken, maar dat
moet juist niet. Er mag geen en
kele nuance in zitten".
De acteur vindt Higgins niet zo'n
gecompliceerde figuur, „maar hij
ligt wel heel ver van me af. Hij
machiavellistische neigingen,
ziet zichzelf als de schepper en
van daaruit kijkt hij neer op het
volk en op alles wat genormali
seerd is, zoals liefde, trouw en
trouwen. Hij zet zich daar zo te-
gen af, dat het duidelijk is dat hij
er juist een hevige behoefte aan
heeft. Maar dat ziet-ie niet. Het
moet eigenlijk wel, op zijn vijftig
ste. Maar hij weigert toe te geven
aan volgens hem burgerlijke af
spraken zoals liefde en trouwen;
een schepper, kunstenaar is met
iets anders bezig".
„Als hij Eliza naar zijn zin gevormd
heeft, dan is het standbeeld klaar
en dan is er ook niets meer aan.
Vragen over wat er later met haar
gaat gebeuren wil hij niet begrij
pen. Daarmee komt hij in de ge
voelswereld, waar hij niet in wi-
„Op dit punt is het stuk eigenlijk
actueel. We proberen het niet
vanuit de actualiteit te spelen,
maar er wordt in deze tijd toch
ontzettend over mensen en ge
voelens heen gelopen".
ADVERTENTIE
IN HARDBOX 2Q/2.75
Scène uit 'Het gevangenisdagboek van Albie Sachs'.
LEIDEN Deze week komen
twee amateurprodukties uit
Utrecht naar het LAK, die beide
de moeite alleszins waard lijken.
Donderdag 14 mei speelt Piek
'Het gevangenisdagboek van Al
bie Sachs' van David Edgar; za
terdag 16 mei laat een ad hoe
groep van 25 spelers 'Wraak' een
bewerking van 'The Revenger's
Tragedy' van Cyril Tourneur
zien, onder regie van Canci Ge-
raedts, actrice bij Ro-theater.
Albie Sachs, een blanke Zuidafri-
kaanse advokaat, werd in 1963
zonder proces of formele be
schuldiging 168 dagen in isolatie
vastgehouden op grond van de
90-dagen wet (nu de 180-dagen
wet). Twee jaar na zijn vrijlating
werd hij opnieuw gearresteerd;
door de verharde behandel- en
foltermethoden sloeg hij door,
maar hij had lang genoeg stand
gehouden om de strijd tegen de
apartheid te steunen.
Hoewel 'Het gevangenisdagboek'
over Zuid-Afrika handelt, stelt
Piek dat isolatie en geestelijke
manipulatie over de hele wereld
voorkomen. Enerzijds nodigt de
groep het publiek uit zich met
Sachs te identificeren (dit ge
beurt door het naturalistische
spel), anderzijds schept zij een
zekere afstand tot de hoofdfi
guur door hem door drie perso
nen te laten spelen. Tevens
wordt de tijdeloosheid van het
stuk aangegeven door het ab
stracte dekor. De driedelig van
Sachs heeft nog een ander effect:
het benadrukt het proces van
vereenzaming (de vele persona
ges in het stuk kunnen dat as-
pekt versluieren) en het brengt
afwisseling in de monologen.
Piek, ontstaan uit een eindexa-
menprojekt van regisseur Aram
Adriaanse, bestaat nu vier jaar.
Ook hun voorstellingen van 'Op
weg naar Tar' en 'Al gaan de uni
formen uit, de heren blijven vu
ren' van Arrabal, waren in Lei
den te zien. Piek stelt zich ten
doel stukken te spelen die nog
niet eerder in Nederland zijn uit
gebracht; 'Het gevangenisdag
boek' werd speciaal voor de
groep vertaald door Josephine
Soer.
'WRRAAAK!'
'WRRAAAK!' is een initiatief van
de Blauwe Zaal in Utrecht, die
een lege ruimte ter beschikking
wilde stellen aan amateurspe
lers. Er reageerden 80 mensen op
de oproep, waarvan na selektie
plm. 25 overbleven die met
enorm veel inzet aan de produk-
tie gewerkt hebben. Deze is voor
namelijk door improvisatie tot
stand gekomen. In alle improvi
saties is de lijn van het stuk vast
gehouden, maar verder was alles
mogelijk - men kon ook muziek
instrumenten meenemen als
men wilde - zodat de voorstel
ling een happening is geworden
met circus- en kermisachtig-ele-
menten.
'The Revenger's Tragedy' speelt
aan het Venetiaanse hof in de 16e
eeuw, waar de dood van een door
de hertog verkrachte vrouw
wordt gewroken door haar echt
genoot en zijn broer. Het stuk is
een keuze van Canci Geraedts
die bijzonder geboeid is door de
Elizabethaanse tijd (de tijd van
Shakespeare) vanwege de uiter
sten waarin men toen leefde: het
culturele leven bloeide, maar
dood en vernietiging konden elk
moment toeslaan (pest, oorlog).
'The Revenger's Tragedy' in het
bijzonder heeft Geraedts voor
keur door de grote rol van de ero
tiek, waarmee zowel liefde als
dood en geweld in het stuk door
drongen zijn. Het bleek ook een
heel vruchtbaar uitgangspunt
voor de improvisaties.
JACQUELINE MAHIEU
De Amerikaanse actrice Marga
ret Lindsay die in de jaren dertig
schitterde in films met o.a. Ro
nald Reagan, James Cagney en
Errol Flynn, is aan de gevolgen
van een langdurige ziekte overle
den.
De 70-jarige Margaret Lindsay
speelde o.a. in "Jezebel" met
Bette Davis.
Een van haar beste successen was
"House of seven gables" met
George Sanders en Vincent Pri
ce in 1940
- vandaag
MAANDAG'll MEI
NEDERLAND 1
18.00 - Vervolg Tennis Nation's Cup te Düsscldorf (NOS)
18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Jeugdjournaal (NOS)
18 36 - Sesamstraat (NOS)
18.50 - Het Vossenhol, uit BRT-scrie Natuur Magazine (NOS)
19.00 - De nacht van het hart (VARA)
19.50 - Heartland, speelfilm (VARA)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Twee voor twaalf, kwis (VARA)
22.35 - Kop op. luchtige documentaire (VARA)
23.10 - Journaal (NOS)
23.15 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
NEDERLAND 2
18.27
1857
18.59
19.14
20.00
20.27
21.20
22.10
22.45
23.35
23.50
23.55
Fotograferen en filmen, les 11 (TELEAC)
Journaal (NOS)
Mickey Mouse en Woody Woodpecker (TROS)
Zoo is de dierentuin, serie (TROS)
Journaal (NOS)
André van Duin solo (herhaling) (TROS)
De groene keizerin, Amerikaans feuilleton (TROS)
Aktua TV (TROS)
TROS Sport extra (TROS)
Uitzending van de PSP (PP)
Journaal (NOS)
r doven en slechthorenden (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Reg progr NDR 18 00 Sport. 18 30
Actual. 18 45 Kleuterserie 18 55
Achtung Zoll. tv-serie. 19.25 Ree
progr. 19.59 Progr. overz. WDR:
18.00 Oh, dieser Vater. tv-serie. 18.30
Inform, progr. 18.40 Achtung Zoll.
tv-serie. 19.15 Actual. 19 45 Inform
serie 20 00 Journ. 20 15 Exil. tv-
serie. Aanad.: Loterij. 21.45 Filmre-
portage. 22.30 Actual. 23.00 Das
Bergwerk (Maden), Turkse speel
film. 0.30 Joum.
DUITSLAND II
18.20 Der Fuchs von üvelgonne. tv-
serie. 19.00 Journ. 19 30 Popmuz
20 15 Reportage 21.00 Actual. 21.20
Von einem Tag zum anderen, tv-
spel. 22.50 Amus. progr. 0 05 Jour-
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus
Duits 19 00 Documentaire 19 45
Joumal 3. 20.00 Journ. 20.15 Discus
sie. 22.00 Franziskus. der Gaukler
Gottes (Francesco, giulare di Dio),
Italiaanse speelfilm. 23.20 Jour-
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.00 Kinderfilmserie. 18 05 Teken
filmserie 18.30 Open School 19 00
Documentaire. 19.25 Natuurfilm.
19.35 Toto. meded en Morgen 19 45
Journ. 20.10 Weer her 20.15 Het tes-
tament. tv-sene. 21.05 Sportshow.
21.50 Inform progr 22.30 Journ.
i Ton van Duinhoven legt door middel van een aantal typetjes uit.
toe het er met onze economie, en dus met de werkloosheid en de
onen, voorstaat. Hij wordt daarbij geholpen door prof. Jan Tin
bergen. Dat is de kern van het programma „Kop op", dat de VARA
vanavond uitzendt. Een luchtig programma met een ernstige in
houd. Een mentaliteitsdocument voor niet-documentaire kijkers.
Noem het maar een docurette is de toelichting van regisseur Ren
Colho.
(Ned. 1, 22.45 uur).
Onder de titel „De groene Keizerin" begint de TROS ixinavond
van start met de vijfdelige Amerikaanse serie „The last converti
ble", gebaseerd op het gelijknamige boek van de auteur Anton
Myrer. Centraal staan vijf jonge Harvard-studenten en een glan
zende Packard Cabriolet, een wagen die van de vijf de bijnaam
Keizerin krijgt.
Het verhaal speelt zich af gedurende de oorlogsjaren '40-'45 in de
Verenigde Staten. ..The last convertible" geeft een beeld van een
generatie met al haar hoogte- en dieptepunten. De vijf studenten
ontmoeten elkaar voor het eerst op de Harvard-umversiteit. Russ
Currier is de zelfverzekerdste en aristocratische van het stel. Ron
Dalrymple is ambitieus, Georg Virdon, de hard werkende student
met een beurs en Terry Garrigan, een jongen van Ierse afkomst.
En dan is er ook nog Jean des Barres, zoon van een Franse aristo
craat die door zijn vader Frankrijk uit is gestuurd wegens de daar
inmiddels uitgebroken Tweede Wereldoorlog Jean is de eigenaar
van de schitterende wagen die het hele verhaal het symbool van de
jeugd zal blijven. Daarnaast hebben de vijf studenten nog een ge
meenschappelijke liefde: de mooie Chris Farris.
De ontwikkeling die elk van de vijf doormaakt na de oorlog wordt
gevolgd tot 1969 als Russ, Ron, Georg, Terry en Jean voor de 25e
keer hun reünie houden. Alleen de keizerin heeft de oude glans
behouden en vertoont geen littekens.
HILVERSUM I
NOS: Ieder heel uur nws TKOS
18 11 (S) Aktua. 18 25 (S) De verha
len van Virgilius van Tuil 18.30 (S)
De Kinderplaten. 18.40 (S) Prome
theus XIII. hoorspel (7). 19 02 <S>
TROS-Countrv 20 02 (S) Voorzich
tig breekbaar 20 30 (S) Peekei on
gezouten. 21.02 (S) Getoetst en ak
koord bevonden. 22.02 (S) Aktua
Sportcafe. NOS 23 02 (S) Met het
oog op morgen. AVRO 0 02 <S> Pim
Jacobs' Platenscala 1 02 (S) In the
still of the night. 2.02 AVRO's Servi-
HILVERSUM II
NCRV 18 00 (S) Muz in vrije tijd
P P. Rooms Katholieke Partij Ne
derland NCRV 19 OOiS)Steen inde
vijver 20 00 (S) Muz. in NCRV Stu
dio 2 21 30 (S) Literama-maandag
22.25 (S) Bond zonder naam NOS:
22.30 Nws 22 40 Open School Tijd.
NCRV 23 25 (S) Muz. van eigen tyd
HILVERSUM lil
NOS Ieder heel uur nws 18 03 (S)
De Avondspits. AVRO 19 02 (S)
Praatpaal 15. 20 02 (S) Het Steenen
Tijdperk 21.02 IS) Blues. Ballds en
Beat 22 02 (S) AVRO s Swmgtime
23 02 (S) Candlelight.
DINSDAG 12 MEI
HILVERSUM I
AVRO 7 03 (S) Auto in9 AVRO aan.
(7.30en 8 30 R..di»j»urn 7 03 n 8 113
Per Saldo) 9 03 (S) Steunpunt 9 08
(S) Arbeidsvitaminen. (10.02-10 10
De zandbakshowi 11 02 Biels en Co
11 30<S) UIT 15 IN II 45<S) Rondom
twaalf. 13 03 Radioiourn 13 20 (Si
De AVRO Diligence 13 57 Per Sal-
do. 14.02 (S) De vergulde midden
weg. 16 02 13 Speciaal 16 30(SiKom
eens langs op Slto Zeist. 17.57 Per
Saklo
HILVERSUM U
KRO: 7 00 Nws
7 20 Het levende woord 7 30 Nws
8 00 Nws 8 30 Nws. 8 36 Sociale- en
consumenteninform. 8 50 Postbus
900. 9 00 Gymn voor de huisvrouw
9 10 Waterst 9 15 Scheepspraat 9 20
De letter M 10 30 Ouder worden we
allemaal. 1100 Schoolrad.» 1130
Ratel OVERHEIDSVOORL 12 26
Uitz. van de landbouw. KRO 12 26
Meded tbv land-cn tuinbouw 12 30
Nws 12 36 Ecjo 13 00 Nws 13 11
Goal 13 30 Schoolradio NOS 14 30
Open School KRO 15 15 Hoeken
wijsheid 15.30 Geen verboden toe
gang. 16 30 Babyion 17.24 Meded
17.30 Nws 17 36 Echo
HILVERSUM III
VARA Van 7 00 18 00 Aktual. via
Dingen van de dag. 7.00 (S) Felix
Meurdcrs Louis Verschuur - Enk
Post. 9 30 (S) Willem van Beusekom
Roel Kocners. 10 30 <S) Fr its Spits
Roel Kocners 12 30 <S) VII' spel
13 30 (S) Peter Holland Enk Post
15 30 (S) Lconi Jansen Alfred La
garde Ad le Comte - Rolf Kroes
Willem van Beusekom
HILVERSUM IV
TROS 7 00 Nws 7 02 (S)Capnccio.
9 00 Nws. 9 02(S)Muzin 9 30 (S) Van
heinde en verre 10 00 (S) Opus tien
tot twaalf. 1200 Nws 12 02 (S) Inter
mezzo 13 00 (S) De m.-est verkochte
klassieke tien 13 30 <S> Koren-
Korpsen 14 00 Nws 14 02 (S)Dt ho
ge C 14 90<S)Guitarttciten 15 00(3)
Be lean ton urn TELEAC 17 00 S»
ciale verzekering 17 30 Nws 17 38-
18 00 Fotograferen en Almen. les