Corry Vonk wordt 80 De dreigende kans op een kernoorlog Nu met filter... toch een Lucky! toegelicht -ïïmmmsm* De grote kleine vrouw achter cabaretier Wim Kan Extra zendtijd voor politieke partijen MAANDAG 27 APRIL 198i HILVERSUM (GPD) - Alles bij el kaar liggen er omstreeks 60.000 atoom- en waterstofbommen klaar voor gebruik. Het over grote deel is te vinden in de wa penkamers van de Verenigde Staten en de Sowjet-Unie. Daar naast hebben Engeland, Frank rijk, China en India nog een pri- vévoorraadje vernietigingswa pens, terwijl aangenomen mag worden dat Israel, Zuid-Afrika en Pakistan ook over „de bom" beschikken. En ook nog staat een groot aantal landen als kan- didaat-atoommaeht te boek. Sinds augustus 1945 zijn atoom bommen niet meer gebruikt, hoewel het af en toe maar weinig heeft gescheeld. Dertig jaar be wapeningswedloop beginnen, ondanks alle intussen bereikte akkoorden en vredes- en veilig heidsconferenties, hun tol te ei sen. In een situatie van militaire en politieke onzekerheid is er niet veel nodig om een oorlog te beginnen. In de documentaire „Nuclear Nightmares" schetst de BBC-journalist Nigel Calder de zwakke schakels in het wankele afschrikkingsevenwicht tussen oost en west. De NCRV heeft de anderhalf uur lange, benauwende film de titel „Kernwapens: On- of over macht?" gegeven. Acteur Peter Ustinov vertelt het verhaal; Cal der verzamelde de kille feiten. Het resultaat is een document waarin geen onvertogen woord valt en geen onterend beeld is te zien. Een document over de waarschijnlijkheid van een kern oorlog, zonder dat er maar spra ke is van „doemdenken". Mensen die doorgaan voor deskun dig. verwachten dat het grootste gevaar in het midden van de ja ren tachtig te verwachten is. Kenners hebben ook al gewezen op de griezelige overeenkomst tussen de jaren die vooraf gingen aan de Eerste Wereldoorlog, en de huidige machtstrijd tussen twee kampen van toegewijde bondgenoten. Het perspectief is somber. Zo is ook in de feiten reeks nauwelijks een lichtpuntje te ontdekken. De voornaamste troost is, dat het tot dusver is goedgegaan. Atoombommen in intercontinenta le raketten, in vliegtuigen, als ar tilleriegranaat, in onderzeeboten. En niet te vergeten, als brokje huisvlijt van landen die zich be dreigd voelen (Isral, Zuid-Aftika) of hun geldingsdrang tot uiting wensen te brengen (Pakistan, Li bië, Irak). En dan is er nog het gevaar van de amatcurbommen- bouwers. Een aantal jaren gele den ontwierp een Amerikaanse student met behulp van de infor matie die de openbare biblio theek kon verschaffen, een doe- het-zelf-bom. Het bevoegde ge zag schrok van de nauwkeurig heid. Gezeten in zijn veilige schuilkel der. zet Ustinov al deze mogelijk heden op een rij. „Nu moeten we er nog zien achter te komen, wat de president bewogen heeft de bom te gebruiken", zegt hij op een gegeven moment niet zonder satanisch gevoel voor humor. Sinds 1950 zijn tenslotte een drie honderdtal ongelukken met atoombommen opgetreden. En het werkelijke aantal bijna-eata- strofes als gevolg van fouten in de waarschuwingssystemen van oost en west zal altijd wel geheim blijven. Maar zo nu en dan sijpelt er wat door naar de buitenwe reld. die dan even geschokt is. maar weer even snel vergeet (NCRV, Nederland 1. 19.55 uur). DEN HAAG - „Ik ben opgetrokken uit ontelbare stukjes twijfel, bij elkaar gehouden door Corrie", zo heeft Wim Kan ooit eens de rol geschetst die zijn vrouw in zijn leven speelt. Corrie Vonk viert morgen haar tachtigste verjaar dag. Een wonderlijke jongensachtige vrouw, die haar car rière grotendeels opgaf om haar, tien jaar jongere man, te begeleiden en vooral mentaal te steunen. Iet publiek kent haar voornamelijk nog als het kleine vrouwtje dat Wim Kan uit de coulissen te voorschijn tovert om haar te laten meedelen in de toejuichingen die over hem worden uitgestort. de. „Nee", riep haar broer. Corrie rrjocht blijven en haar broer zou later boekhouder worden. Later kreeg ze een aanbieding van niemand minder dan Louis Da vids. Bij hem verdiende ze 12,50 gulden per week: een kapitaal vergeleken met de twee kwartjes die ze aanvankelijk kreeg. Ze werd een revuester(retje). Zo kwam ze al gauw in contact met theaterpersoonlijkheden als Heintje Davids en Henri ter Hall. En... ze ontmoette Wim Kan, de ministerzoon die zonodig naar het toneel moest, en met wie ze in 1933 trouwde. Ondanks haar ver gevorderde leef tijd blijft ze doorwerken, niet zo hard meer als vroeger, maar het woord „pensioen" komt niet in haar woordenboek voor. Een vrouw met optimistische teksten als „wees opgewekt en maak je geen zorgen over de toekom st". Geen vetpot Corrie Vonk, of om volledig te zijn Cornelia Diderika Kan-Vonk, werd geboren als zondagskind op 28 april 1901. Financieel was het geen vetpot bij de Vonk-en. Of zoals Corrie zelf zegt: „Bij ons moest elke cent driemaal omge draaid worden". Ondanks deze armoede heeft Cor rie Vonk toch een voorspoedige jeugd gehad. Ze voetbalde en speelde verstoppertje met jon gens uit de straat. Alleen bij de zondagse wandelingen met het gezin ging het er wat formeler aan toe. Corrie Vonk: „We kregen dan ons 'goeie goed' aan en mochten niet gaan zitten want dan zou je misschien kreuken in je kleren krijgen. We moesten dan blijven staan totdat mijn ouders klaar waren om met de kinderen uit te gaan." Verhuizen Moeder Vonk had de gewoonte om een paar keer per jaar te gaan ver huizen. Corrie: „Nou moetje niet denken dat zo'n verhuizing bij ons veel om het lijf had. Er kwa men beslist geen verhuiswagens aan te pas. Nee. dat ging bij ons veel gemakkelijker. Bij het bevel 'koffers pakken' wisten we pre cies van vorige gelegenheden, wat ons te doen stond. We pakten wat we dragen konden, ieder naar vermogen. De grote kinderen pakten tafels en stoelen, de klein tjes namen de spullen van de schoorsteen en het serviesgoed Zo sjouwden we het zaakje de straat op en bewoog de karavaan zich richting nieuwe woning. De zelfde avond zaten we dan alweer met z'n allen om de koffiepot en dan zei moeder altijd. We zitten hier toch veel beter dan in het vo rige huis". Corrie Vonk is eigenlijk bij toeval en met wat geluk aan het toneel gekomen. Vader Vonk werkte 's avonds als toneelmeester in het Amsterdamse theater Carré om wat bij te verdienen, toen Nap de la Mar op een avond vroeg aan vader Vonk om een paar van zijn kinderen te sturen. Hij had twee kinderen nodig voor een rolletje in een operette. De volgende dag draafden Corrie en haar broer Henk op. Zij vroeg: „Houden jul lie wel van komedie spelen?" „Ja", riep Corrie hoewel ze in het geheel niet wist wat het beteken- Inbreng In 1936 kwam ze samen met Wim Kan bij het ensemble van Louis Gimberg terecht waarvoor Corrie de naam „ABC-cabaret" bedacht. Hoewel Gimberg de leiding had, kwam de meeste inbreng van Wim Kan. De grote ster op het toneel was Corrie Vonk: ze ge noot een ongekende populariteit. Dat blijkt bijvoorbeeld uit enkele recensies uit die tijd: „Ze is een kunstenares die doet juichen en ontroeren". En: „Ondanks haar kleine gestalte is zij een artieste van uitzonderlijk formaat met een machtig gevoel voor niet al leen humor maar in misschien nog veel sterkere mate de ernst". En ook: „De geheel eigen kunst van een opmerkelijk sterk talent, komisch en dramatisch, van een niet te onderschatten kracht, met een grote originaliteit." Haar grote aanzien had zij mede te danken aan het feit dat het ABC- theater nieuwe wegen insloeg. Het richtte zich minder op het Pa- rijse cabaret uit die dagen en veel meer op het genre dat in Duits land (Berlijn) beoefend werd. De bijnaam van Corrie Vonk, die op het toppunt van haar roem stond, was in die tijd „de vrouwelijke Buziau". Hoogtepunten uit deze periode zijn ongetwijfeld:,,Het konijn is dood" uit „Klankenparade" en haar beroemde creatie van „Dok ter Fokkema" uit het hoge noor den waarvan menigeen het zin netje „Een mens kan wat met- moaken" is bijgebleven. En on sterfelijk werd haar uitbeelding van enthousiast supporter van het vorstenhuis met haar „vlag getje en toeter". Eenvoudig DEN HAAG - De politieke partijen krijgen in verband met de komende Tweede-Kamerverkiezingen extra zendtijd op radio en televisie. De in aanmerking komende partijen - die in alle 18 kieskringen een lijst uitbrengen - is elk tweemaal 10 minuten radiozendtijd en eveneens tweemaal 10 minuten televisiezend tijd toegewezen. De verkiezingsuitzendingen vinden dagelijks plaats op Nederland I van 21.55 tot 22.05 uur en op Nederland II voor het late Jour naal. Via de radio zijn de uitzendingen te beluisteren op Hilver sum II van 18.50 tot 19.00 uur en op Hilversum III van 18 03 tot 18.13 uur. In verband met deze verkiezingsuitzendingen komen de gebruikelijke politieke uitzendingen eind april te vervallen. De uitzendingen gaan op 30 april van start. De partijen waar het om gaat zijn: CDA. WD, PvdA, Leefbaar Nederland. D'66, Reformatorische Politieke Federatie, Rechtse Volkspartij, RKPN, Evangelische Volkspartij, CPN. DS'70. PSP, GPV, Internationale Kommunisten Bond, Socialistiese Partij en PPR. Wim Kan en zijn Corry zoon Wim met dit revuemeisje thuiskwam. Een ingrijpende ge beurtenis in hun beider leven was de Japanse bezetting van Neder- lands-Indië. Een tournee die zij juist in die tijd daar maakten, ein digde in krijgsgevangenschap voor Wim Kan (hij was tijdens de trip opgeroepen voor militaire dienst) en in internering voor Corrie Vonk. De tournee zou hon derd dagen duren maar het zijn er 2279 geworden. Wim Kan moest aan de Birma-spoorweg werken en Corrie Vonk verzorgde mede gevangenen. Ze lijden nog altijd aan de gevolgen van deze oor logservaringen. Rijper Terug in Nederland zetten ze een nieuw cabaret op. Het publiek was hen niet vergeten. Corrie Vonk: „Ons cabaret heeft na de oorlog meer diepte gekregen. Het is rijper geworden". Voortaan trad Wim Kan meer op de voor grond en bleef Corrie Vonk vaker achter de coulissen. Het werd een one-man-show van Wim Kan waarin Corrie nog slechts een be scheiden rol speelde. Overigens heeft hij van zijn vrouw niet al leen geestelijke steun ondervon den, maar heeft Kan ook van zijn Corrie geleerd hoe hij het publiek moet benaderen. Mede door deze steun en adviezen is Wim Kan ge worden wat hij nu is. Achter de schermen breit Corrie nu truien en sjalen en verder helpt ze bij het souffleren. Er wordt niet meer el ke avond opgetreden hoogstens nog een keer of twee per week. Ze zijn vaak thuis in hun woning in Kudelstaart of in Zwitserlan- d. Wim Kan schreef dertig jaar gele den eens over zijn vrouw in het boek „Corrie en ik": „Mag ik u even voorstellen, dit is mijn vrouw Corrie Vonk. Is ze thuis ook zo aardig, vragen de mensen. Ja, ze is thuis (meestal) erg aardig, met zo aai ze leiKens met een car navalsmasker voor om de hoeken van gangen komt kijken, hi roept en dan weer watervlug verdwijnt, maar ze is gewoon lief, gezellig en huiselijk. Ze houdt van bloemen en planten en brengt dagenlang door in haar kleine broeikas, die ik haar eens heb gegeven. Want ik ben meestal ook aardig voor haar- ADVERTENTIE) Haar huwelijk met Wim Kan was in zoverre bijzonder dat Corrie Vonk zelf uit een eenvoudig gezin kwam en haar man een telg uit een geslacht van hoge Haagse ambtenaren. De vader van Wim Kan was minister van sport. De familie Kan keek vreemd op toen 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18 30 Jeugdjournaal (NOS) 18.36 Sesamstraat (NOS) 18 50 - Klem (NOS) 19 00 Wollie's Wereld (NCRV) 19.05 Minivoetbalshow (NCRV) 19 55 - Kernwapens On-of overmacht, documentaire (NCRV) 21.37 Journaal (NOS) 21.55 - Frankie Walls zoekt een baan. tv-film (NCRV) 22 45 - Tot besluit (NCRV) 23 00 Journaal (NOS) 23.05 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) Nederland II 18.27 Fotograferen en filmen, les 9 (TELEAC) 18.57 Journaal (NOS) 18.59 Star club (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20 27 - Dubbelspel (TROS) 21.25 Wereldcup dansen 1981 (TROS) 22 15 - Aktua TV (TROS) 22.50 - Soap, tv-sene (TROS) 23.20 - Journaal (NOS) 23.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Keg. progr NUK 18 UU Sport. 1» JU 19.59 Progr. overz. WDR 18 00 Oh. dieser Vater. tv-serie. 18.30 Ein Hauch von Magie, tv-sene 18.40 Achtung Zoll. tv-sene 19 15 Actual. 19 45 Muz. progr 20 00 Journ 20 15 Exil. tv-serie. Aansl.: Bekendma king van de week winnaars. 21.15 Re portage 21.45 Amus. progr. 22 30 Actual. 23 00 Die Ehre des Samurai (Ninjo Kamifusen), speelfilm. 0.25 Journ. DUITSLAND II 18.30 I.O.B. Spezialauftrag. tv-serie 19.00 Journ. 19.30 Spelprogr. 20.15 Inform, serie 21.00 Actual. 21.20 Auf DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr 18.30 Cursus Duits 19 00 Docum serie 19 45 Journal 3 20 00 Journ. 20 15 Repor tage 22.00 L'Amore, speelfilm 23.15 Journ BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 1800 Manolino. kindcrfilmserte 1805 Tekenfilmsene. 1830 Open School 19 00 Amus progr 19 05 Do cum. 19 29 Inform progr 19.37 Me- dcd. en Morgen 19 45 Journ. 20 10 Weer be r 20 15 Een stad zoals Alice, tv-sene 21 05 Sportshow 21 50 We tenschappelijk magaz. 22.30 Jour- In Aktua. de actualiteitenrubriek van de TROS-televisie, is vanavond (Nederland 2,22.23 uur) een interview te zien met D'66-lijsttrekker Jan Terlouw Het komt regelmatig voor dat op de Nederlandse buis butteu- landse toneelprodukties te zien zijn met medewerking van perso nen, die in hun eigen land beroemdheden zijn, terwijl ze m het buitenland geen of nauwelijks bekendheid genieten. Dit gaat zeker op voor de acteur Al Warman en de actrice Samantha Isingevin, beide afkomstig uit Canada, die in de Canadese tv-film The win nings of Frankie Walls' het echtpaar Frank en Nancy Walls uit beelden. Bij de NCRV is vanavond deze dramatische tv-produktie te zien onder de titel 'Frankie Walls zoekt een baanWarman heeft een indrukwekkende staat van dienst Hij produceerde jarenlang diverse grote series en vervulde de rol van showpresentator Ook speelde Warman in allerlei films. Samantha Langevin heeft haar grootste bekendheid te danken aan haar rollen in verschillende toneelprodukties. 'Frank Walls heeft een baan' gaat over een actueel miderwerp de werkgelegenheid. Het is het i^erhaal uan een man die na acht jaar trouwe dienst plotseling wordt ontslagen. De werkeloosheidsuitke ring is niet voldoende om zijn gezin te onderhouden. Het lukt hem niet ander werk te vinden, maar als zijn vrouw aanbiedt te gaan werken, weigert hij. Hij is de kostwinner en niemand anders. Frankie wordt radeloos en agressief Ook het advies om zich te laten omscholen wijst hij verontwaardigd van de hand. (NCRV. Nederland 1. 21 55) Na de recente lv-uitzending van de visie uan de Hongaarse compo nist Bela Barrtok op de vrouwenverslinder Blauwbaard, vanmid dag op de radio de in 1907 geschreven opera 'Ariana et Barbe-blue van Paul Dukas. gebaseerd op een libretto t>an Maurice Maeter linck. Het verhaal speelt zich af in de burcht van Blauwbaard Deze heeft Anane. zijn zesde vrouw, gevangen genomen. Op haar speurtocht door de burcht ontdekt zij de vijf andere opgesloten vrouwen, die gelaten hun wrede lot afwachten. De opera wordt uitgevoerd door het Groot Omroepkoor en Omroeporkest onder lei ding van Jean Foumet. Solisten zijn o a de mezzo-sopraan Anna Marangaki in de rol van Ariane en de bas Henk Smit als Blauw baard. (KRO. Hilversum 4, 15.00 uur) MAANDAG 27 APRIL DINSDAG 28 APRIL HILVERSUM I HILVERSUM I NOS Ieder heel uur nws TROS 18 11 (S) Aktua. 18 25 (S) De verha len van Virgüius van Tuil 18.30 (S) De Kindcrplatenbak 18.38 (S) Pro metheus XIII. science-fictionsene 19 02 (Si TROS OM Voorzichtig breekbaar 20 30 (S) Peekei ongezouten 21 02 (S) TROS Dansparty 22 02 (S) Aktua- Sportcafe NOS 23 02 (S) Met het oog op morgen. AVRO 0 02 (S) Pim Jacobs' Platcnscala 1 02 (S) In the still of the night 2 02 (S) AVRO's Service Station 6.02 (S) Auto in, AVRO aan 6 30 Radiojoum HILVERSUM II NCRV 18 00 (S) Muz in vrge tyd. P P 18 50Uitz van de Partij van de Arbeid 19 00 (S) Steen in de vgver 20 00 (Si Muz in NCRV Studio 2. 21 30<S) Vondel had een kousenwin kel (4 22 25 BOND ZONDER NAAM NOS 22 30 Nws 22 40 Open School NCRV 23 25 (S) Muz van eigen tyd 23 55 Nws. HILVERSUM III NOS Ieder heel uur nws 18 03 <S> De Avondspits AVRO 19 02 <S) Praaatpa.il 15 20 02 (S) Het stcem n tijdperk 21 02 (S) Blues. Ballads and Beat 22 02 (Si AVRO's swingUme 23 02 (S) Candlelight 14 02 (S) De vergulde middenweg. 16 02 13 Sjx-> ia.il I(0 (Si K 'i i langs op Slot Zeist. 17 57 Per Sal- HILVERSUM II 15.15 Van generatie tot generatie 15 30 Geen verboden t«>egang 16 30 Babyion 17 24 Mededelingen. 17 30 Nws 17 36 Ech.» HILVERSUM III dag 7 02 (S) Felix Meurders Louis Verschuur Enk Post 9 30 (S) Wil lem van Beusekom Roel Kocners. 10 30 IS Frits Spits Roel Kocners 12 30 (S) VIP spel 13 30 (Sl Peter Holland Erik Post 15 30 (Sl Lroni Jansen - Alfred Lagardc ADe Ie Comte - Rolf Kroes - Willem van Beusekom. HILVERSUM IV TROS 7 00 Nws 7 02 (S) Caprtxto 9 00 Nws 9 02 fS) Mu/in 9 30 (S Van hetnde en vrm- 10 00 (S) Opus tien tot twaalf 12 00 Nws 12 02 (S) Wat zegt de jury 12.30 (S) Intermezzo 13 00 (S De meest verkochte klas sieke tien 13 30 <S> Koren Korpsen 14 00 Nws 14 02 liyAt L>e hoge C. 14 30 (S) Guilariteitrn 15 00 (Sj Bel cantonum 15 30 tS) TROS Klassiek presenteert 17 00 Sociale verzeke nng 17 30 Nws 17 36 Fotograferen IN HARDBOX 20/2 75

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5