Trijfel EEI Eu ALARM IN DE RODE BAAI Mooi begin, slecht slot Show Robert Paul van goede kwaliteit 'Dallas'-acteur overleden 5 X m }udcVLieuuis MAANDAG 27 APRIL 1981 Gewone mensen Ik heb Razende stier" nu ge zien, en daarna „Gewone mensen", en ik moet zeggen dat ik wel begrijp dat „Gewo ne mensen" met 4 Oscars meer prijzen wegsleepte dan „Razende stier". Het zijn alle bei films die u zeker moet gaan zien, maar ik sloeg „Ge wone mensen" toch hoger aan dan „Razende stier". U weet natuurlijk wat een Os car is. Oscar is de bijnaam van de Academieprijs. Vier jaar lang heette die prijs ge woon Academy Award, tot dat Margaret Herrick, een se cretaresse van de Academy, bij heziervan he. .3,5 inch grote beeldje van de beeld houwer George Stanley, uil- riep dat het haar deed den ken aan haar oom Oscar. Os car Pierce, die achternaam mag u verder vergeten. Een columnist, dus zo iemand als ik, hoorde haar dit zeggen en schreef het in zijn Trijfel. Sindsdien heet de Academie- prijs dus Oscar. Voor hetzelf de geld had hij John kunnen heten, of Sam, of Ralph, of Jo nathan, of Boris. Dan had Ro bert de Niro de Boris gekre gen als beste hoofdrolspeler, en Robert Redford de Boris voor de beste regie. Een en an der houdt wel in, dat Lewis Milestone (regisseur van de film „Van het westelijk front geen nieuws"), Emil Jan- nings en Mary Pickford nooit een Oscar hebben gekregen. Want zij kregen hun Acade my Award voor 1931, dus voordat het Margaret Her rick opviel dat het beeldje zo op haar oom Oscar leek... Nicht „Razende stier" kent u waar schijnlijk beter als Raging buil" en „Gewone mensen" beter als „Ordinary people", de titels waarmee deze prijs winnende films in de Neder landse bioscooplij sten prij ken. Want ook al weet de ge middelde Nederlandse bio scoopbezoeker niet wat „La cage aux folies" of „La viuda de montiel" betekent, hij Door |T^4 1 lik* Scheepmaker krijgt toch geen vertaling voorgeschoteld. En als hij wel een Nederlandse titel te lezen krijgt, dan is het geen vertaling maar een nieuwe vondst. In Cinecenter, de Amsterdamse bioscoop voor studenten en andere in tellectuelen. heet „La Cage aux folies II" gewoon „La Ca ge aux folies II maar in Tu- schinski, dat op een groter publiek mikt, heet dezelfde film niet „De gekkenkooi" of „De kooi der dwazen", maar ,,'t Zal je nicht maar wezen". Het valt trouwens toch op dat vooral de simpele films zich in Nederlandse titels mogen verheugen: „De sheriff maakt zich kwaad", „Drie Tirolers in St. Tropez", „Recht voor z'n raap", „De fluit en de zes smurfen", dat soort films. Maar zodra een film een beetje ponteneur krijgt, wordt de oorspronkelijke titel gehandhaafd, hoe eenvoudig en gelijksoortig de Neder landse titel ook zou zijn: „Le dernier metro" in plaats van „De laatste metro", Mon on- cle d'Amérique" in plaats van „Mijn oom uit Amerika", „The Rose", in plaats van „De roos", „Taxi Driver" in plaats van „Taxichauffeur" „Ordinary people" in plaats van „Gewone mensen". Droomscènes Zo zijn we weer terug bij de film met de 4 Oscars, geen vrolijke film overigens, want hij gaat over de problemen in een gezin waarin de oudste zoon bij een zeilongeluk is verdronken, wat de jongste zoon zich zo heeft aangetrok ken (hij was erbtj), dal hij een mislukte poging lol zelfmoord heeft gedaan, en nog steeds in de geestelijke problemen zit. Af en toe zien we flarden uit het verleden, onder andere van de omgeslagen zeilboot, waarbij Conrad steeds weer ziet hoe zijn broer Buck moet loslaten en in de diepte ver dwijnt. Wat hij 2ich nu verwijt is. dat hijzelf heeft volgehouden en je ziet hem ook een keer op de kiel van de boot klimmen. J* ziet dat als zijn gedachten- flard. en dat kan dus eigen lijk niet, hij heeft zichzelf niet vanaf een of twee meter af stand op die boot zien klim men. Niet dat het zo'n dood wond is, maar ik eigenlijk toch al zo'n hekel aan zulke droomscènes, terugblikken in films. Het is me een te gemak kelijke kunstgreep, en de ge dachte kan me wel eens be nauwen dat ik tot mijn dood geconfronteerd zal blijven met films met „dream sequen- Het schijnt begonnen te zijn met een film van Pabst, „De ge heimen van een ziel" uit 1927. en daarna is het nooit meer opgehouden. Toegegeven, zonder zulke droomscènes had Waller Mitty met Danny Kaye niet gemaakt kunnen worden en in „De Avonden", een van de beste boeken in de Nederlandse literatuur, ko men toch ook dromen voor, dus het zou wat overdreven zijn om de eis te stellen dat het van nu af aan verboden wordt nog droomscènes of te rugblikken op vroeger in films te verwerken. Maar wel mag. dunkt me, de eis gesteld worden dat ten behoeve van die filmliefhebbers die aller gisch zijn voor droomscènes bij elke film behalve de leef tijdsgrens ook vermeld wordt of er droomscènes in voorko men, en zo ja hoeveel. Dan zou je die films kunnen mij den, zoals je rookcoupés mijdt, of films met Geraldine Chaplin. Werkcentrum Dans LEIDEN - Een goede choreogra fie gaat, ook als je de dans twee keer op een avond ?iet, niet ver velen. De solo "Tutto Liscio", een choreografie van Hans Tuer- lings, werd zaterdagavond door twee dansers van Werkcentrum Dans uit Rotterdam uitgevoerd. Beide dansers, Erika Trabi en Jo- han Meijer, brachten Tutto Lis cio zorgvuldig en geïnspireerd. De mogelijkheid om beide uit voeringen te vergelijken gaf ex tra diepgang aan het ballet en werkte bij de tweede versie een zekere vertrouwdheid met de be wegingspatronen in de hand. Een vergelijking tussen beide uitvoeringen valt onvermijdelijk in het voordeel van Johan Meijer uit. Tutto Liscio werd door Hans Tuerlings speciaal voor hem ge schreven, toen hij nog bij het Ne derlands Dans Theater werkte. Het soloballet is geïnspireerd op "de" Italiaanse man. Alleen al de uiterlijke gelijkenis van Johan Meijer hiermee geeft hem een voordeel. Erika Trabi wist in haar versie heel scherp het brutale, uitdagende gedrag te verbeelden. De gespan nen zenuwen, het rusteloze be wegen, het ophouden van de schone schijn waren voelbaar in haar dans. In vergelijking met Johan Meijer kwam ze echter in de meer ingetogen momenten wat tekort. Hij toonde niet alleen de branieachtige momenten, maar ook de ogenblikken waarin die houding wordt door geprikt. Zijn uitvoering had daardoor meer reliëf. Na de pauze toonde Werkcentrum Dans, helaas, dat slechte choreo grafieën al na vijf minuten onge nietbaar zijn. Twee onlangs in première gegane stukken wer den gebracht, beiden zich afspe lend in het vage gebied halver wege tussen ballet en beweging en beide zijn hier hopeloos in vastgelopen. "Presentexemplaar" is de naam van een door Petra Rhijnsburger gemaakte "dans". Een trage op bouw in tamelijk voorspelbare patronen en vervelende geintjes met opgehangen kranten en irri terend stroboscooplicht, deden een deel van de goede indruk die Tutto Liscio had achtergelaten haast vergeten. Nadat het publiek een kwartier had moeten toezien hoe een niuw decor werd opgebouwd, kwam "Celsius Blanco", aan de beurt. Dit stuk, gemaakt door Piet Rogie, een danser van het gezelschap, heeft een sterk futu ristische inslag, die wordt opge wekt door felgekleurde pakken veel doorzichtige attributen en hoekige robotachtige bewegin gen. Die aankleding maakte "Celsius Blanco" in het begin nog wel interessant, maar het duurde allemaal veel te lang. Vooral de quasi-diepzinnige tek sten, die de omlijsting vormden, werden al snel tergend verve lend. Het is jammer dat een zo mooi begonnen avond zo teleur stellend aan zijn einde moest ko men. ARIEJAN KORTEWEG LEIDEN Toegegeven, de thea tervoorstelling van Robert Paul in de Leidse Schouw burg was zaterdagavond al om zeven minuten over tien afgelopen. Bovendien zat er tussen kwart over acht en het eerst genoemde tijdstip ook nog een pauze van een kwar tier. In de kwantiteit hoeft de toeschouwer het bij Robert Paul dus niet te zoeken. Maar zeer zeker wèl in de kwaliteit. Zijn theatershow berust op twee belangrijke peilers: enerzijds z'n landelijk bekende imita ties van politici als Den Uyl, Van Agt en Koekoek, maar anderzijds ook de harmo nieus gezongen liedjes als 'Kamer Te Huur' en 'Beton- stad'. Na 'Schnabbelen' en 'Ballade voor 65 plussers' ga je pas door de knieën, wanneer Ro bert Paul 'Hoorspel' doet. Het hoorspel van "Heinz Sand- wichspread" met Jo Hova en Donald de Marcas als 'tuin hek'. Robert Paul heeft hierin een groot aantal titels van be kende Nederlandse liedjes verwerkt, maar slaagt er daarnaast bovendien in om die toch wa steriele sfeer van een radiohoorspel op het pu bliek over te brengen. Zeer belangrijk zijn ook de imi taties van o.a. Jules de Corte, Conny Vandenbos, Ronnie Tober, Koot en Bie, Drs. P., Johnny Kraaykamp, Tol Hansse en Albert Mol. Be wust, naast de politici (van wie we de nauwelijks herken bare Hans Wiegel maar even buiten beschouwing laten), deze wat uitgebreide opsom ming, omdat Robert Paul z'n artistiek voortbestaan lijkt te hebben verbonden aan de ar ticulatie van Kraaykamp, het accent van Tober en de verminkte zinnetjes van Koot en Bie. We lichten Albert Mol er even uit. Om die te imiteren brengt Robert Paul aveelvuldig bij het lachen de schouders om hoog, b) z'n hand wat ver wijfd voor z'n mond, c) haalt hij overdreven diep adem en d) steekt hij op de afgrijselij ke MOl-wijze z'n tong ver uit z'n mond. Het is, geloof ik, zeer belangrijk, dal eerst aan deze voorwaarden is vol daan, vóórdat Robert Paid van binnenuit de impuls krijgt Mol te imiteren. Derge lijke uiterlijke kenmerken zijn blijkbaar voorwaarde voor een goede imitatie. Begeleid door pianist Bert Stoots slaagde Robert Paul er zaterdagavond moeiteloos in op een ongewoon vroeg uur het publiek uit de stoelen te krijgen voor het slotapplaus. BERT KOEKEBAKKER LOS ANGELES (Reuter) - De Amerikaanse acteur Jim Davis, 'Jock Ewing' in de televisieserie 'Dallas', is gisteren op 65-jarige leeftijd in zijn slaap in Los Ange les overleden. Davis onderging in maart een maagoperatie en een deel van het film plan van 'Dallas' werd veran derd, zodat hij kon herstellen. Davis trad op in meer dan 150 films, waaronder "Apache War rior", "Rio Lobo" en "Big Jake". Onder de televisieseries waarin hij te zien was, waren "The streets of San Francisco" en "The cow boys". Maar het was als Jock Ewing, de ouder wordende 'oilman' die probeert zijn gezin bijeen te hou den ondanks de manipultaties van zijn zoon, J.R. (gespeeld door Larry Hagman) dat Davis zijn grote bekendheid verwierf. IK GOBP, ME^fek PANPA MIN6 OM PEK pie vuegenpe "PfflEHOEK MAAK A1AÉ 0F£lM »5 MOÉI- UUK.MEAJEES PAMPA.. MEM MOET POOPrETTEN OM fETS TE 0E«EiKE^. WEECSTAMPEM OVERWINNEN... PE 6TRDP OM HET Ê55TAAM EM 70.,, m A^/vxXP AAJT WOORD OP R£ ahmou>, is «er maac oat ee OOIT EE*J E/MOE KOMT AM HET LEUEAI 2ÖALS Wf ^EAWEM U4CAT IMKX- beet i/ssi/ece/up .3859 /VIEW, De belevenissen van Jommeke Dat is professor Qobelijnde geleerdste man ran de wereld Aangenaam Wy zi/n >4zar en 3azar, de sluwste 1 qelddieven van de wereld' Agenda Leidse bioscopen LUXOR (121239): "De sheriff maakt zich kwaad", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. CAMERA (124919): The blue lagoon", da. 19.00 uur en 21.15 uur, za. en zo. ook 14.30 uur, al Nachtvoorstelling: "Le magnifique", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. LIDO 3: "Straw dogs", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 16 jr. LIDO 4 "Een vlucht regenwulpen", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16 45 uur. 12 jr. STUDIO (133210): "Raging buil", da. 19.00 en 21.15 uur. do., vr.. ma. en di ook 14.30 uur. 16 jr. TRIANON (123875): "Superman 2". da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, al. REX (125414): 'Teenager porno", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15, 16.30. 19 00 en 21.15 uur, 16 jr Nachtvoorstelling: "Onverzadigde drif ten". za. 23.30 uur. 16 jr. Bioscopen Alphen (voor inlichtingen 01720-20800) EURO 1: "Dressed to kill", da. 13.45, 18 45 en 21.15 uur, za. en zo. 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "The Aristocats", za. 13.45 uur. zo. 13.45 en 16 45 uur. Nachtvoorstelling: "Als aasgieren val len zij aan", za. 24.00 uur. 16 jr. EURO 2: "Flying high", da. 13.30. 18 30 en 21 15 uur. zo ook 16.00 uur. al Nachtvoorstelling: "The Amityville hor ror", za 24 00 uur. 16 jr EURO 3: "Superman 2". da. 13.30. 18 30 en 21.15 ur. zo. ook 16.00 uur. al EURO 4: "De sheriff maakt zich kwaad", da. 14.00. 19 00 en 21 30 uur. zo ook 16.30 uur, al., nachtvoorstelling za. 24 00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY (01717-4354): "Watch out, we are mad", do. en vr. 19 00 uur, za 16 00 en 19 00 uur. zo. 16 00 en 18 15. al "Once upon a time in the West", do., vr en za 21 00 uur, 12 jr. The Godfather 1". zo en ma 20 45 uur, di 20 15 uur. 16 jr SPAGHETTI SCHO- tje»cn 1001 ontbijtspek in kleine «tukje* en frint dit samen even in wat boter Meng er 200 g klein gesneden sperzie boontjes door, 4 klein g in dunne plakjes ge in eden worteltjes en een in kleine roosjes verdeeld stukje bloem kool Laat het mengsel 2 minuten verder bak ken en voeg dan een flinke eetlepel tomaten puree toe. en daarna 1 dl bouillon, die u best van een tabletje kunt maken Laat het geheel een kwartiertje stoven Kook de spaghetti op groentemengsel door Desgewenst kunt u nog het gerecht ovrrdoen in een vuurvaste schaal, rr geraspte kaas over Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuls: Kraamafdellng: dag van 11 15-12 00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag van 15 00-18 30 Kraamafdellng: vaders extra van 18 00-18 30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14 00-19 00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sportmedisch Advies Centrum; biessu- respreekuur Eiisabethziekenhuis, Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Rijksmuseum van Geologie en Minera logie. Hooglandse Kerkgracht 17. fm 18-5. "Planten van vroeger en nu", i s m de Hortus Botanicus der Rijksuniversi teit. ma tm vr. van 10-12 uur. 14 tot 17 uur. zo 14 tot 17 uur Museum Boerhaave. 'Dr. Auzoux', ten toonstelling van anatomische modellen uit 1900, gemaakt van papier-mache. Steenstraat la. f m 11 mei. ma b'm vr van 'ot 16 uur en zo van 13 tot 16 uur Rijksmuseum voor Volkenkunde. Steenstraat 1, tm 3 1 '82. "Indianen van Mexico. Azteken in 't Verleden. Nahuas van Heden, geopend ma tm za 10-17 uur; zo- en feestdagen 13-17 uur. Stedelijk Museum De Lakenhal. Oude Singel 28-32. tm 105. "Collectie van Berge Henegouwen", verzameling LAK-foyer. Levendaal 150. expositie Roger Busschots-Monotypes, april, van 19 30 uur tot 20 30 uur Art Tea House De Oude Rijn. tm 29 april. Hilbrand Bruyning en Liesbeth Lukaart. dl tm za van 10-18 uur do van 19-21 uur en zo van 11-17 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren alt volgt Elke dag- 14.15-15 00 uur 18.30-19 30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou dera) Maandag tlm vrijdag 18 J0 18 45 uur Zaterdag en zondag 14 45-1500 uur. zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken Bezoektijden Ktnderkliniek Dagelijks 15 00-15 45 uur 18 30-19 00 uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag 14 15-15 00 uur 18.30-19 00 uur Alphen aan den Rnn Rljaoort I, ,n 2r kl„ li l I J0; 13 30-14 IS en 18 301930 uur 3, klu 13.3014.13 en 18 30-19 30 uur Krumaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtg»*no- ten 19-20 uur Kinderafdeling voor ou- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van er. naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- tol (020-175000) 27 april 1981 Honderd jaar geleden stond in de krant: Vanwege het genootschap "Natura Artis Magistra("Ar. tis", Red.) zijn, ten overstaan van een bevoegd ambtenaar, in den lJsel boven de vaste brug te Zul f en wederom een 160,000 jonge zalmen losgelaten. - August Securius, een luch- treizigster die m de laatste da gen te Minden a d Weser met haar ballon "Neptunus" her haalde welgelukte opstijgingen deed. is op den tweeden Paasch- dag slecht terecht gekomen. Het plotseling opgekomen ongunsti ge weder stuurde den ballon in verkeerde richting en bij de da ling werd het bootje telkens met groote kracht tegen den grond geworpen zonder dat zij er in kon slagen het anker te doen vallen Eindelijk bleef het schuitje »n een boom haken en viel zij er bewusteloos uit. zood at een harer armen gebroken, de andere gekneusd en haar ge laat deerlijk gekwetst is. Berichten uit Bagdat houden in. dat de uitwerking van de pest ondanks het trekken van een sanitair cordon vreeselxjk is. Een ieder, die in de besemeet districten door de ziekte wordt aangetast, is binnen tien uur een Itjk. De plaatsen Nedjeb en Djukara, die door de bewoners geheel ontruimtd zijn, heeft men ten gevolge van de zware besmetting in brand moeten ste ken. Vtj/tig jaar geleden Uit Kanton wordt bericht, dat Chineesche bandieten, na Zondag j l een passagiersschip in de lucht te hebben laten vliegen, thans tu>ec stoom- scheepjes op dezelfde wijze heb ben vernietigd, daar de opva renden hadden geweigerd de "beschermingsgelden" te beta len. Hierbij uaren zestig men- schenlevens te betreuren De la dingen rijst, welke over de We- striver en de Norlhriver naar het binnenland worden ver voerd, komen door dit optreden der bandieten ernstig in ge- Transjordanié (thans Jorda nië, Red wordt geteisterd door een geweldige sprinkhanen plaag Een reusachtige zwerm is neergestreken in een gebied van 900 vierkante kilometer. Ook Zuid-Palestina heef van deze plaag te lijden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 23