Mensen aan het
denken zetten
Toneel, dans en one-man-show
Nü met filter...
toch een Lucky!
toegelicht
ropramma]
Z. Afrikaans musicus Dollar Brand wil...
Rob van Reijn doet
Tsjechow eer aan
TV woensdag
TV BUITENLAND
DINSDAG 21 APRIL 1981
PAGINA 5
LEIDEN - Veel toneel, een 'unie
ke' dansvoorstelling en de one-
man-show van Robert Paul in de
Leidse theaters
Het begint woensdagavond met
een voorstelling van het Publiek-
stheater in de Leidse Schouw
burg. Gebracht wordt Edward
Albee's 'Wie is bang voor Virgi
nia WooIF met in de hoofdrollen
Annet Nieuwenhuyzen en Eric
Schneider. Albee laat zien hoe
mensen elkaar vaak willens en
wetens voor de gek houden en
daar hun houvast aan ontlenen.
Hoe mensen wanhopig worden
wanneer hun leugens worden
ontmaskerd en de confrontatie
met de keiharde waarheid volgt.
Dergelijke figuren en hun leu
gens worden door Albee genade
loos ontleed. Hij is er duidelijk
op uit om te raken en hard ook.
Morgen wordt op deze pagina
uitgebreid ingegaan op de wijze
waarop het Publiekstheater Al
bee's toneelstuk gestalte geeft.
'Wie is bang voor Virginia Woolf,
woensdagavond in de Leidse
Schouwburg.
Donderdagavond in het LAK-thea-
ter een toneelimprovisatie spe
ciaal voor jongeren in de leeftijd
van 12-16 jaar. Theatergroep Pu
berus brengt 'Ga je mee', een
stuk dat speelt rond het thema
'beïnvloeding'. Zes kinderen uit
dezelfde klas besluiten met el
kaar een weekend weg te gaan.
Tijdens dit uitstapje blijkt welke
- grote rol ouders, school en mode
spelen in het leven van op
groeiende kinderen. Het is de be
doeling deze voorstelling ook op
scholen op te voeren.
'Ga je mee', LAK, donderdag
avond.
Vrijdagavond twee toneelvoorstel
lingen in het LAK en de Leidse
Schouwburg. Allereerst de ama
teurtoneelgroep 'De Timdeler-
club' met het komische spel 'Ge
sprek met Londen'. Het gaat om
een gewezen inbreker die zijn
verleden maar niet van zich af
kan schudden. 'Gesprek met
Londen' is te zien in de Leidse
Schouwburg.
In het LAK-theater vrijdagavond
de toneelgroep Proloog met 'Het
duurt ons te lang'. Zij brengen
deze voorstelling over de verhou
dingen binnen een vakbond (met
name de verschillen tussen basis
en top) op uitnodiging van de
plaatselijke afdeling van het
FNV. Het stuk heeft binnen de
FNV voor de nodige discussie
gezorgd, het zou met name een
vertekend beeld geven van het
reilen zeilen binnen de vakbond.
Wie wil kan aanstaande vrijdag
zelf in het LAK oordelen.
Ooit maakte hij zijn tv-debuut als
imitator, nu staat Robert Paul
zaterdagavond met een one-man-
show in de Leidse Schouwburg.
Gesteund en geadviseerd door
Henk Elsink, Toon Hermans en
Paul van Vliet, zegt hij zelf. In dit
solo-programma brengt Robert
Paul enkele staaltjes van zijn
imitatiekunst en ontpopt zich
voorts als conferencier, zanger.
en goochelaar. Hij wordt aan de
piano begeleid door Bert Stoots.
Zaterdag in de Leidse Schouw
burg.
Het Werkcentrum Dans uit Rotter
dam brengt zaterdagavond in het
LAK een dansvoorstelling die
bestaat uit drie gedeelten Cel
sius Blanco, Presentexemplaar,
en Tutto Liscio. Op het laatste
stuk na betreft het nieuwe cho
reografieën. Tutto Liscio is een
reprise die op een bizondere wij
ze zal worden uitgevoerd Twee
verschillende dansers zullen dit
stuk na elkaar op één avond pre
senteren. Een aardige gelegen
heid om beide interpretaties met
elkaar te vergelijken. Tutto Lis
cio wordt eerst gedansd door Jo-
han Meijer en vervolgens door
Erika Trabi. Zaterdag in het
LAK.
Zondag presenteert Werkcentrum
Dans in het LAK een kinder
voorstelling bestaande uit 'Kie
zelstenen' en 'Tafelmanieren'.
AMSTERDAM - „Ik zie wat
ik speel en schrijf niet als
mijn muziek. Ik bezit geen
muziek, ik bezit niets, god
zijdank. Mijn muziek is
een uitdrukking van mijn
levenservaring en dat is
voornamelijk die van het
leven in Zuid-Afrika en le
ven in Zuid-Afrika bete
kent leven onder de apart
heid".
Aan het woord is de uit Zuid-Afrika
afkomstige jazzpianist (en flui
tist, saxofonist, cellist en compo
nist) Dollar Brand die onlangs
een bescheiden tournee maakte
langs een aantal Nederlandse
jazzpodia op uitnodiging van het
Comité Zuidelijk Afrika Neder
land. Als culturele bijdrage aan
haar twintigjarig bestaan.
De zesenveertigjarige Brand, die
zich na zijn bekering tot de Islam
in 1968 Abdullah Ibrahim laat
noemen, verliet zijn geboorte
land in 1961om als muzikant in
Europa te gaan werken. Daar
werd hij in 1963 min of meer ont
dekt door orkestleider Duke El
lington die hem in de Verenigde
Staten introduceerde waar hij
vrijwel direct naam maakte als
origineel en - ten dele door zijn
Afrikaanse achtergrond - unieke
pianist en componist. Na 1968
keerde hy herhaaldelijk voor lan
gere periodes naar Zuid-Afrika
terug. Na de Soweto-opstand in
1975-76 besloot hij niet meer te
rug te gaan en sindsdien woont
hij, als hij niet op tournee is, in
New York.
Uit zijn muziek blijkt zijn verbon
denheid met Zuid-Afrika. Melo
dische en ritmische aspecten van
de volksmuziek vormen een inte
graal deel van zijn improvisatie-
en compositiestijl. Men vindt er,
zoals hij in een eerder interview
zei „alle aspecten van de Zuid-
afrikaanse muziek; het jaarlijkse
carnaval van Capetown, de kwe-
la, de klaagzangen, de volksmu
ziek". Desondanks vertrok hij-
„Mijn vertrek was een gevolg van
de politieke situatie. Het was en is
onmogelijk voor een zwarte om
in Zuid-Afrika ook maar iets tot
stand te brengen. Als Allah je een
bepaald talent heeft gegeven,
houdt dat de verplichting in om
dat talent te gebruiken, het aan te
kunnen bieden aan de gemeen
schap. Dat geeft je de mogelijk
heid om daarbinnen te functione
ren. Als je het recht wordt ont
zegd bij te dragen watje te geven
hebt, dan moet je proberen die
situatie te veranderen".
Tot 1975 ben ik herhaaldelijk naar
Zuid-Afrika teruggegaan. Toen
volgde een periode van opstand,
en werd duidelijk dat we aan het
einde van de dialoog waren geko
men. Een succesvolle revolutie
houdt in dat iedereen zich bewust
is van de situatie. Door Soweto
werd in Zuid-Afrika dat stadium
bereikt, het verder bewustmaken
werd door de moordpartijen
overbodig gemaakt. Daarom ga
ik voor de bevrijding ook niet
meer naar Zuid-Afrika terug
Ik geloof dat we alle beschikbare
middelen moeten aanwenden om
het fascistische apartheidsregi
me te verwijderen. Die middelen
zijn politiek, militair en econo
misch. Een van de belangrijkste
programmapunten van het Afri
can National Congress (ANC) is
het overtuigen van de internatio
nale gemeenschap van de nood
zaak van een totale boycot tegen
Zuid-Afrika, cultureel, econo
misch, op alle gebieden en tot nog
toe is de respons daarop
werkelijk enorm.
- Toch worden er, kijk maar naar
de situatie in Nederland, weinig
concrete maatregelen genome-
„Omdat de economische belangen
van de westerse wereld met die
van het Zuidafrikaanse bestel
vermengd zijn. Hoeveel multina
tionals hebben er geen vestigin
gen in Zuid-Afrika? Daar komt
nog bij dat de westerse economie
is gebaseerd op goud en dus in
wezen op het bloed en zweet van
goedkope Zuidafrikaanse ar
beidskrachten. De tournee die ik
nu maak is onderdeel van het be
wustmaken van de westerse ge
meenschap van die situatie. Met
cultureel contact, zoals dus mu
ziek, benader je mensen veel di
recter".
- De laatste tijd wordt er vanuit het
ANC ook opgeroepen tot een cul
turele boycot. Muzikanten wor
den bijvoorbeeld verzocht ge
plande Zuidafrikaanse tournees
af te gelasten, ook daar waar ze
eigenlijk voornamelijk op een
zwart publiek gerichte muziek
spelen.
„Daar zitten twee kanten aan. De
westerse popmuziek creëert haar
eigen superstars en de functie
van de muziek is voornamelijk
het neutraliseren van gevoelens
en denkwijzen. Als er een stuk
muziek onder mijn aandacht
komt zou het me op zijn minst
Dollar Brand: met muziek benader je
moeten helpen mezelf en mijn
medemensen beter te begrijpen.
Ik zie gewoon niet in hoe 24 uur
per dag 'Yeah Baby, Yeah Baby'
me daarbij helpt en het is die mu
ziek waar het voor het grootste
deel om gaat".
Krankzinnig
„Ray Charles, en dat is iemand die
binnen de zwarte gemeenschap
enorm gerespecteerd wordt, was
een paar maanden geleden in
Zuid-Afrika. Hij speelde in een
stadion in Soweto waar 25.000
mensen in konden. Er was nie
mand, de boycot was spontaan en
totaal".
„Als ik hier een concert geef kan
iedereen dat bezoeken en als ik in
Zuid-Afrika in om het even welk
dorp speel gaan ze me vertellen
dat het alleen maar mogelijk is
voor een specifiek etnische groe
pering om mijn concert bij te wo
nen. Dat is toch krankzinnig!
Door je aan die situatie te onder
werpen, steun je in wezen toch
het systeem van de apartheid,
voor welke groep mensen je ook
speelt, of je het nu wilt of niet. Dat
geldt dan nog eens extra voor ar
tiesten die van buiten het land ko
men. Hun aanwezigheid wordt
dan door het regime gebruikt om
te zeggen, zie je wel, het valt best
TJITZE VOGEL
LEIDEN Gisteravond stond pantomimespeler Rob van Reijn en z'n
gezelschap in de Leidse Schouwburg met 'Kasjtanka', de ware geschie
denis van een hondje, geschreven door Anton P. Tsjechow. Naast Van
Reijn waren belangrijke rollen weggelegd voor Gonny Sanders, die
behalve het hondje Kasjtanka (een echte, dragende hoofdrol), de rollen
van jongleur en leeuwentemster speelde. Daarnaast had Marius van
Sprundel een belangrijk aandeel in het uitgesproken succes van deze
voorstelling. Hij speelde de waard, een muzikant, Marja het varkentje,
de jongleur en een acrobaat.
Toch lijkt het er steeds weer op, dat Rob van Reijn voor het humoristisch
effect van de voorstelling zorgt. Bijvoorbeeld als de clown Docrow, die
het verlaten hondje Kasjtanka bij zich en de andere dieren in huis
neemt. Leuke vondsten zijn de leeuw, die z'n kop in de 'muil' van de
leeuwentemster stopt; de voeten van de kleine clown en de benen van
de danser (Van Reijn), die op een gegeven ogenblik een geheel eigen
leven gaan leiden.
Natuurlijk mogen dan ook niet onvermeld blijven Arie Hali. Ria Hali en
Johan de Groot, die muzikanten, acrobaten, kozakken en jongeleurs
neerzetten. Ria heeft een kleine inbreng als waardin, naast haar werk
zaamheden als kleedster voor de groep. Rob Klooster, die de techniek
voor z'n rekening neemt, opent Kastjlanka als Anton P. Tsjechow. om-
da4 hij volgens Van Reijn zo verbazingwekkend veel op de Russische
schrijver lijkt, die als auteur leefde en stierf, terwijl hij moeiteloos z'n
medicijnenstudie afmaakte. Als praktiserend arts hebben zijn tijdgeno
ten hem echter nimmer gekend.
Hans Langeree is dan Loeka Alexandritsj, de meubelmaker. Iwan Iwa-
nitsj. de gans en jongleur en acrobaat, terwijl daarnaast belangrijke
rollen werden gespeeld door Joan Nederlof. Fedoeska, het zoontje van
de meubelmaker, Fjodor Timorfeitsj. de kat jongleur en assistente van
de sterke man zijn daar zo maar wat voorbeelden van.
Anton Pawlowitsj Tsjechow. die, in 1860 geboren, maar vierenveertig jaar
oud werd aan tbc overleed in 1904, zou trots geweest zijn. als hij deze
interpretatie van één van z'n vele nagelaten geesteskinderen zou heb
ben gezien.
BERT KOEKEBAKKER
IN HARDBOX 20/2.75
TELEVISIE NEDERLAND I
18.20 - Staatsloterij (NOS)
18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Jeugdjournaal (NOS)
18.36 - Sesamstraat (NOS)
18.50 - Paspoort: informatie voor Joegoslaven en Italianen
(NOS)
19.00 - Kop en staart, serie dierenfilms (EO)
19.10 EO-kindcrkrant (EO)
19.30 - Grizzly Adams, tv-serie (EO)
20.20 - Ronduit (EO)
21.00 God wil wonen bij de de mensen (EO)
21.25 - EO-aktief (EO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 Beeldspraak doolhof der zinnen (NOS)
22.50 WK IJshockey in Gothenburg (NOS)
23.25 - Journaal (NOS)
23.30 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
TELEVISIE NEDERLAND II
18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.57 Journaal (NOS)
18.59 - De kleine zwerver, tv-sene (NCRV)
19.25 - Kerkbuurt (NCRV)
20.00 Journaal (NOS)
20.27 Zoon van het oude volk, tv-spel (NCRV)
21.30 Wat 'n kunst, spelprogramma (NCRV)
22.40 - Hier en nu (NCRV)
23.20 - Tot besluit (NCRV)
23.35 Journaal (NOS)
23.40 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
TELEVISIE NEDERLAND I
15.30 - L>e popptnkraam. kinderserie (KRO)
16 00 - Maja de bij (KRO)
16.25 KRO's wereldcircus (KRO)
DINSDAG 21 APRIL
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Reg progr NDR 18 00 Auf Achse.
tv-serie. 18.30 Actual. 18.45 Kleuter
serie. 18.55 Auf Achse. tv-serie. 19.25
Reg. magaz. 19.59 Progr overz
WDR: 18.00 Natuurfilmserie 18 30
Inform, progr 18 40 Cafe Wernicke,
tv-serie 19 15 Actual 19 45 Show-
progr.) 20.00 Joum 20.15 Amus-
.progr 21.00 Reportage 21 45 Quin-
cy. misdaadserie 22.30 Actual 23.00
Cult, progr. 24 00-0 05 Joum
DUITSLAND II
18.20 Tekenfilmserie 18 40 Teken
filmserie 19.00 Joum 19J0 Vjr;.i
tionen. blijspel 21.00 Actual 21.20
Reportage 22 05 Sport 22.50 Show-
progr. 23.35 Joum.
DUITSLAND III WDR
Journal 3 20 00 Journ. 20 15 Galerie
21 00 Televisieportret 21 15 Pmgr
voor de vrouw 21 45 Vor Ort 22 30
Medische rubr. 23 15 .lr»nm
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18 00 Tekenfilmserie 18 05 Kleuter-
progr 18 35 Tekenfilm. 18 40 Film-
portret 19 07 Uitz. door derden
19.37 Lotto, meded. en Morgen.
19 45 Joum. Aansl. Verkcerstips.
20 10 Showprogr 20.40 Inform film
t 22 45-
NET II
f8 00 Tekenfilmserie 18 05 Kleuter-
progr 18 35 Tekenfilm 18 40 Film-
portret 1907 Uitz. door derden.
19 37 Lotto, meded. en Morgen.
19 45 Joum. Aansl Verkcerstips.
20 10 Docum 20.35 Othello, speel
film. 23.05-23.35 Open School
Vanavond brengt de NCRV een herhaling van het televisiespel
'Zoon van het oude volk'. Uitgangspunt tian dit televisiedocument
van Gerrit Pletter vormde het gegeven dat tijdens de oorlog de
naam van joodse kinderen werd teranderd om hen uit handen van
de Duitse bezetters te houden. Een aantal van deze kinderen is na
de oorlog op zoek gegaan naar hun werkelijke identiteit Voor dit
spel heeft Pleiter indertijd veel onderzoek gedaan via bronnenstu
die en getuigenverklaringen
'Zoon van het oude volk' speelt zich af ergens in Nederland in het
jaar 1955. Een joodse jongen weet na de oorlog niet meer wie zijn
ouders zijn geweest. Om hem te redden is hij onder een valse naam
bij pleegouders opgevoed. Hij wil echter op zoek naar zijn identi
teit en raakt daardoor in conflict met zijn omgeving Hij komt in
contact met Wout en zijn zuster Mirjam die het verleden willen
verdringen. In de hoofrollenStem Vroom, Josine van Dalsum. Fre-
derik de Groot en Johan Ooms.
(NCRV. Nederland 2. 20 21)
DINSDAG 21 APRIL
HILVERSUM I
16 45 (S) EO metterdaad 17 02 (S)
Tudsein NCRV 17 45(S)Theateror
gelbespeling
met solist, lichte muziek. 19 30 (S)
Fragmenten uit Die Fledermaus,
operette van Struass NOS) 20 03 (S)
WK. IJshockey 20.05 Mon vieux,
ma vie.lie (NOS) 20 30 W K IJshoc
key. 20.32 (S) Folk Live, (NOS) 21 02
W K. IJshockey 21 04FoUCtW,hO0*<
spelseric (6) (NOS) 21 47 WK IJs
hockey 21 49 (S) Lichte grammo-
foonmuz (NOS) 22.02 W K IJshoc-
kev 22 04 AVRO s Sportpanorama
(NOS) 22 30-22 32 WK IJshockey
NOS 23 02 24 00 (S) Met het oog op
morgen VARA 0.02 (S) Elpee tuin.
1.02 (S) Groot licht 5 02 (S) Truc-
HILYKKSCM II
18 10 Verkenning HUM VER
BOND 18 2h Na vijven en a i n
PP 18 50 Uitz van D 66 KRO
19 00 Een psalm een loflied 19 20
Kruispunt 20 00 (S) Concerten in
het Stedelijk 2115 Spektakel. 21 50
Instrumentaal ensemble moderne
muz.-22 20 Overweging 22 30 Nws
22 40tS) Zin in muziek 23 30<S)Mu-
ziek op het spel. 23 55-24 00
Nws.
HILVERSUM III
NOS 18 03 (S) De Avondspits met
de Nationale Hitparade VARA
19.02 (S) Popdonder plus 21 02 (S)
Nashvill. 22 02 (S) and all that
«•▼z. 23 02- 24 00 (S) Elpee tuin.
WOENSDAG 22 APRIL
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws VOO 7 03 (S)
Ook goeie morgen 9 03 (Si Muziek
terwijl u werkt 10 02 (S) Kletskop
VPRO 10 45 (S) Villa VPRO
Magazine 13 03 (Si Welingelichte
Kringen 13 30 (S) Een klap op je
kop EO 14 20 (S) Radio Kleuter
krant 14 45 (S) Open Huis 16 02(S)
Licht en uitzicht 16 40 (S) EO-akUef
HILVERSUM II
VARA 7 00 Nws 7 10 Ochtend-
gymn 7 20 De Wekkerradio (7 30,
8 00 en 8 30 Nws 9 00 Gymn v d
stouw. 9 10 Waterstanden NOS
9 15 Werkbank VARA 9 25 De
Vooruitgang 9 50 Hoor haar' 11 05
Het beste van de piraten 11 35
Schgndel Centraal OVERHEIDS
VOORLICHTING 12 16 Uitz van
het Ministerie van Volkshuisvesting
en R.O VARA 12.26 Meded voor
land- en tuinbouw. 12 30 Nws 12 36
Dingen van de dag 13 00 Nw- Mil
Schijndel - Centraal (Vervolg) 13 30
Kinderen een kwartje* 14 10 De
Schuurpapier kinderprogr 14 40
Oude schoolliedjes door de Merels.
15 00 Leeftijd genoeg 16 00 De jon
gen met de accordeon, hoorspel.
16 55 Operette 17 24 Meded en SO-
S-ber 17 30 Nws 17 36 Dingen van
de dag
HILVERSUM III
twaalf 12 03 (S) De Noen Show
14.03 <S> De Theo Stokkink show.
(15 00 Fümnieuws.) 17.03 (S) Stam-
HILVERSUM IV
NCRV 7 00 Nws 7 02 (S) Het leven
de Woord 7 10 (S) Preludium 8 30
(S) Musica sacra 9 00 Nws 9 02 (S)
Divertimento 9 15 (S) Onder de
hoogtezon. 10 00 (S) Orkestpalet
12 00 Nws 12 02 (S> Tafclmu/iek
<12 02 Pianowerken uit de Roman
tiek 12 30 Licht klaas muz 13 30
Platennieuws 13 55 (S) Zojuist ver
schenen 14 00 Nws 14 02 (Sl De lie-
deren van Moussorgsky (VI) 14 25
(S) Klaas orgclmuz 15 00 (S) In klei
ne bezetting 16 00 (S) Telemann-
vocaal 16 55 iS> Ku4P en vlieg,
werk TELEAC 17 00 De Antieke
Wereld les 3 17 30 Nws 17 36 18 00
Wiskundige modellen, les 3.