'Stained Glass' een
fascinerende ervaring
ALARM IN DE RODE BAAI
Lentementpoëzie van
wisselende kwaliteit
dcYLi
MAANDAG 23 MAART 1981
Sesamstraat
Zegt de naam Tommie u iets?
Ienie Mienie dan? In ieder ge
val weet u dat ik het over Se
samstraat heb als ik Pino zeg.
Vorige week is Het boek van
TommiePino en Ienie Mie
nie" uitgekomen bij Meulen-
hoff Informatieftegelijk met
Kinderen en Sesamstraat
bekijken elkaar". Hel laatste
boekje, ondertitel Verslag
van een belevingsonderzoek",
kun je als de verantwoording
beschouwen van het kinder-
tv-programma. Bij de doop
van beide boekjes werd onder
meer gesproken door Peter
Levelt, een van de redactiele
den van Sesamstraat. Als il
lustratie van het feit dat je
zo'n kinderprogramma zo
uitgebalanceerd, zo door
dacht mogelijk in elkaar
moet zetten, ias Peter Levelt
een brief van opa:
„Als opa en oma zijn we bij on
ze dochter gelogeerd met als
doel om op de drie kinderen te
passen zolang hun ouders met
wintersportvakantie gaan.
Onze dochter had een heel
lijstje met aantekeningen ge
maakt. Van belang voor dit
schrijven is alleen dat de kin
deren na het eten en voor het
naar bed gaan naar Sesam
straat mochten kijken. Het
was, vertelde onze dochter,
een zeer leerzaam program
ma voor de kinderen. Wij wa
ren het direct daarmee eens
bij het zien van het eerste pro
gramma: goede verkeersre
gels werden ingeprent en het
hele alfabet werd tevens ge
leerd alsook de cijfers van 1
tot en met 10 op een wel zeer
bijzondere geestige wijze.
Wie beschrijft echter onze ver
bazing en ergernis bij het
zien van het programma van
zondag 8 februari. Onbegrij
pelijk met zoveel onpedagogi
sche handelingen. Poppen
met scharen de kunstharen
laten afsnijden en zelfs van
een beer het kroeshaar weg
knippen. Vol aandacht had
den de kinderen naar het eer
der genoemde en gewaar
deerde programma zitten kij
ken en 'hardop meegedaan
met het opzeggen van het al
fabet en de cijfers 1 tot en met
10. Maar wat de kinderen
van het zondag avondpro
gramma hadden opgenomen
deed ons de volgende morgen
(hedenmorgen) versteld
staan.
Zonder dat we het wisten had
den zij bij het naar bed gaan
- de twee meisjes van 6 en 5
jaar - ieder een schaartje
meegenomen en voor het
gaan slapen twee poppen en
een beer kaal geknipt en een
speelhond de oren afgesne
den. De haren netjes in de
prullemand gedaan. Ze zijn
nu naar school en wij moeten
ons bezinnen welk antwoord
we hierop moeten geven. Ik
houd er niet van om een pak
slaag te geven. Ik dacht voor
lopig niet meer naar Sesam
straat te laten kijken. Mijn
vrouw meende echter eerst
met de kinderen te moeten
praten hoe zij tot deze daad
waren gekomen. Duidelijk
was het antwoord: op de tv
gezien. De schade aan de pop
pen is onherstelbaar. Als ik
nu eraan denk, dat meer dan
100.000 kinderen waarschijn
lijk naar deze uitzending
hebben gekeken en als bij
voorbeeld 10 procent dezelfde
reactie op dit programma
hebben gegeven, dan is de
schade wel buitengewoon
groot. Wij raden u aan voor
taan voorzichtig te zijn met
dergelijke uitzendingen, en
stellen u voor de kinderen het
versje te leren:
„Weg messen, weg scharen, gij
lelijkerds, gij bijt.
Hoe gaarne wij met u spelen,
gij schaadt ons altijd.
Mijn pinkje, mijn pinkje, wat
deed het me zeer.
Weg messen, weg scharen, wij
spelen met jullie nooit meer!"
Kapper
Tot zover deze brief van een ho
gelijk verontruste opa. Er
blijkt weer eens uit, hoe zorg
vuldig je te werk moet gaan
in kinderprogramma's. De
neiging tot imitatie, tot naa-
pen is nu eenmaal bijzonder
groot in de leeftijdsklasse van
peuters en kleuters. En het
was juist zo pedagogisch be
doeld.' Het was de bedoeling
om de kinderen vertrouwd te
maken met de kapper, hun
angst voor het haarknippen
weg te nemen. En omdat Se:
samstraat nu eenmaal een
programma met poppen en
poppedieren is... Fout! On
danks de voortdurende bege
leiding („Vijf jaar Sesam
straat betekent vijf jaar on
derzoek" is de eerste zin in
„Kinderen en Sesamstraat
bekijken elkaar"), werd er op
dit punt dus toch nog een
foutje gemaakt, zo zal het
voortaan ook nooit meer ge
beuren.
Peter Levelt zei:
„Na zo'n brief vraag je je af:
„Hoe durven we nog pro
gramma's te maken?" Tot ons
geluk zijn er in dit geval geen
ongelukken gebeurd, hebben
de kinderen eigen oren en
ogen niet geraakt. De reden
dat we niet dagelijks dit soort
alarmbrieven krijgen, heeft
waarschijnlijk te maken met
het feit dat de meeste ouders
niet met hun kinderen mee
kijken: zij zijn dan niet in
staat rampen en nachtmer
ries die hun kinderen overko
men te herleiden tot wat de
kinderen op de tv hebben ge
zien. Natuurlijk speelt onze
voorzichtigheid ook een rol:
een voorzichtigheid die voort
durend gevoed wordt door
onderzoek en door de weten
schap dat veel kinderen al
leen zitten te kijken, waar
door eventuele problemen zo
als angsten niet opgevangen
kunnen worden"
Lammetje
oe ver kun je gaan met „de
fensief' tv-maken? Er is in
het hoge noorden wel eens een
kind uit het raam gesprongen
omdat het dacht te kunnen
vliegen, net als Pippie Lang
kous. Moet je de wolf in Rood
kapje vervangen door een
lammetje, dat grootmoeder
niet opeet maar liefdevol af
likt? Nooit meer nachtmer
ries? Behalve dan van dat
ene meisje dat gillend wakker
wordt omdat ze droomde dat
ze (bah! vies!) door de raspe
rige tong van een heel groot
lammetje werd nat gelikt.
LEIDEN - Kiss is een heel won
derlijke en intrigerende theater
groep. In de voorstelling "Stai
ned Glass", die zaterdagavond in
het LAK-theater werd gebracht,
.bleek dat eens te meer.
Kiss grijpt altijd hoog. De groep
wil zoeken naar de bronnen van
onze beschaving. Dat doet ze
"Hoor klassieke meesterwerken te
bewerken en te interpreteren.
Dergelijke projecten stellen hoge
eisen, niet alleen aan de groep
zelf, maar ook aan de voorkennis
en het inlevingsvermogen van de
toeschouwer.
"Stained Glass" is een onderdeel
van de Glass-serie, die een speur
tocht wil zijn naar De goddelijke
komedie, de immense en alom
vattende verzencyclus van de
middeleeuwer Dante Alighieri.
Voorwaar geen geringe onderne
ming, die uiteindelijk moet uit
monden in een 24-urig Dante-
project. "Stained Glass" wekt
hogte verwachtingen voor het
gekozen doel, er zal veel van de
groep worden gevraagd om de
vier delen van de Glass-serie tot
een te bevatten eenheid te inte
greren.
In "Stained Glass" wordt een
hoofdrol gespeeld door het toe
val. Godsdienstige mensen kun
nen er Gods hand in zien, ande
ren het noodlot. De fragmenten
waaruit de voorstelling is opge
bouwd, liggen ongeveer vast. De
volgorde waarin ze voorkomen,
wordt op een vernuftige wijze tij
dens het spelen bepaald. De ac
teurs spelen daartoe tal van on
derlinge wedstrijden. De win
naar daarvan heeft tijdelijk "het
leven" van de anderen in zijn
hand.
"Stained Glass" wordt daarmee
een parabel op het leven zelf.
Mensen trachten zich een be
staan op te bouwen, maar wor
den dwarsgezeten door de stre
ken die het lot in de vorm van
medemensen of hogere krachten
mét hen uithaalt. Straf en belo
ning, naijver en loutering zijn
spaken aan het rad van fortuin,
waaraan iedereen wordt rondge
slingerd. Wat op het toneel ge
beurt maakt de indruk van een
geordende chaos. De behendig
heid en fantasie van de spelers
gepalen het verloop van het spel,
zoals dat ook in de werkelijkheid
het geval is. Kiss' benadering
stelt degene die denkt een to
neeluitvoering van Dantes'
meesterwerk te gaan zien voor
een verrassing. Toch blijft de
groep dicht in de buurt van de
kern van De goddelijke komedie.
In feite kleeft aan Kiss' opvatting
maar één bezwaar en dat is dat
het toeval in het nadeel van de
voorstelling als schouwspel kan
gaan werken. Als de behendig
heid van de spelers tekort schiet,
is een langdurige herhaling van
vaste patronen het resultaat.
Soms worden dezelfde bewegin
gen veel te lang aangehouden.
Dan kan zelfs het meeslepende
spel van de groepsleden de aan
dacht niet gevangen houden.
Toch is "Stained Glass" zoals de
eerdere stukken van Kiss een
meeslepende en fascinerende er
varing, waarbij het publiek di
rect bij de voorstèlling wordt be
trokken.
ARIEJAN KORTEWEG
voRi&e eise-WAT EEN 001®
NAAR. VAMPlT T hÈ.,PATWW
HUIfe MOETHEM I ZEKER POOROg
HË0&EKJ AP-ffEC-/ &gnjK£>POR-
/•-«SI a<bh -<r\0K\ L
V
hu wAfe pe
inbreker, c»ti&
PUlPeiüA.' WAAROM
HEEET U HÉT HÉM
Nier recht IN ZUM
&ei\wr azzzsC
mANPEN aan het
-JTUUR &RAA&,
jOUJEbP.' Wg HEB&EW
&gg\j 66UJK&POPRE-
fJE MÉÊR, WE HESSEN)
PUfeEENJ ONSÊUK,
n VOOR JE HET WÉEf.'
AMI' UT
A£AJOLD
AC>VIBS
OM Ee
K£l)Z£S
ACAJOLD/ WAT A70ET MB
£C€A) AtC Oe 5" OAAfi.
/WTK- BIAAAS ZAC
OP AJE-Pe RCAA/DS
33 U>
AHVAE.
/EJBtWIZBAJ ÊAJ
CPAIIBl/lM BECJ/A/wEAJ
M LA
Slechts 'n gekneusde
arm.gsbUdg niet
gebroken..
De belevenissen van fommeke
!?<sd dart al eens iemand 1
zijn leren Cje krijgt stanlij
i/oor dank J
Er zullen helaas altijd dichters blijven bestaan, die menen door hun ex
travagante 'performance' de aandacht te moeten trekken i.p.v. de kwa
liteit van hun gedichten als norm te stellen.
Een treffend voorbeeld daarvan vormde zaterdagavond rond half twaalf
in het gebouw van het Marinecomplex aan het Noordeinde de dichter
Rick Hasselbach, die zich uitgedost had met een zonnebril en een, ge
deeltelijk het gelaat bedekkend, masker, dat gewoonlijk zeer in trek is
bij lieden, die tijdens een bankoverval onmiddellijke herkenning wil
len voorkomen. Zelfs de badmuts (vrij naar de bewegingsproduktie
'Staven' moeten we aannemen) ontbrak niet.
De door Hasselbach ten gehore gebrachte poëzie, gelardeerd door een
aanvankelijk weigerende dia-projector ('niet het kunnen is belangrijk,
maar het willen') over bijvoorbeeld 'The Longest Day' had daarom in
feite niets meer met dit fenomeen te maken.
Heel wat zorgvuldiger behandelden Isaac Biedemeijer en Franck Leen
heer hun geestekinderen. Leenheer droeg fragmenten voor uit 'Dan
send in nat cement', waarvan we met name noemen 'Maatstaf, 'Trauma
de Luxe' en 'Klein Drama', terwijl hij ook een collage van Disco-Poëzie
bracht. Deze 23-jarige dichter, die in een kwartier tijds op een beheerste
manier z'n gedichten declameerde, hoeft zich niet van kunstgrepen te
bedienen om het publiek te laten luisteren.
De 30-jarige Isaac Biedemeijer liet zich weliswaar ook via dia's, toetsen-
spel en mime (Barbara Cor) ondersteunen, waarbij toetsenist Mare
van der Veen verdienstelijke dingen deed, maar slaagde er toch in 'So
lo: Whiskey on the Rocks', 'Therapie', 'Enen 'Weerzin' het vermoe
den van authenticiteit en oprechtheid mee te geven. Zijn integere op
stelling t.o.v. de poëzie moet daar borg voor staan.
Omlijstende factoren waren (de geheel in het rood geklede) discjokey
Nico Bill; de groep 'The Stripes', de wit geschminkte presentator Lam-
pie en tientallen 'buitenstaanders' om twee uur in de vroege morgen,
die verwoedde pogingen ondernamen het aantal van minstens 300 be
zoekers in het Marinecomplex nog wat op te schroeven. 'Lentement',
de eerste manifestatie van vereniging 'Het Paleis' was daarmee een feit.
BERT KOEKEBAKKER
Bioscopen Leiden
LUXOR (tel. 121239) - "The blue la
goon", a.l. Dag. 14.30, 19.00 en 21.15.
Zo 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Het vergeten conti
nent", 16 jr. Vr. en za. 23.30.
CAMERA (tel. 124919) - "One flew over
the cuckoo's nest", 16 jr. Dag. 19.00 en
21.30 uur.
Kindermatinee: "Laurel en Hardy in
grof geschut", a.l. Za. en wo 14.30 uur.
wulpen", 12 jr. Dag. 14.30, 19.00 en 21.15
uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur.
LIDO 2 (tel. 124130) - "Eiland der ver
schrikking", 16 jr. Dag. 14.30, 19.00, en
21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15
LIDO 3 (tel. 124130) - "The blues bro
thers", a.l. Dag. 14.30,19.00 en 21.15 uur.
Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur.
LIDO 4 (tel. 124130) - "The secret police-
EURO 1 - "Te gek om los te lopen", a.l.
Dag. 18.45 en 21.00 uur. Do, vr. ma en di
ook 13.45 uur. Zo. 16.15, 18.45 en 21.00
EURO 2 - "Strijd der giganten", 16 jr.
Dag. 13.30, 18.30 en 21.00 uur. Zo 13.30,
16.00, 18.30 en 21.00 uur. Zo 13.30, 16.00,
18.30 en 21.00 uur.
Nachtvoorstelling: "Strijd der gigan
ten", 16 jr. Za. 00.15
EURO 3 - "Een vlucht regenwulpen", 12
jr. Dag. 14.00, 19.00 en 21.30 uur. Zo
14.00, 16.30, 18.30 en 21.15 uur.
EURO 4 - "The blues brothers", a.l. Dag.
13.30,18.30, en 21.15 uur. Zo 13.30,16.00,
18.30 en 21.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Salves of pleasure",
18 jr.
Bioscoop Voorschoten
(Voor bespreken tel. nr. 01717-4354)
"Het teken van het beest", 16 jr. Do
20.30, vr 21.15, za 21.15 uur, zo 20 45 en
di. 20.30 uur.
"De linker- en rechterhand van de dui
vel", 12 jr. Vr. 19.00, za 16.00 en 19 00
uur, zo 16.00 en 18.15 uur, wo 20.30 uur.
Kindermatinee: "Pim Pandour in het
nauw", a.l. Za en zo 14.00, wo. 14.15.
AMANDELSTAAFJES
WINA BORN
STUDIO (133210) - "Le dernier metre
16 jr. Dag. 19.00 en 21.15 uur. Do. vr, n
en di ook 14.30 uur.
Kindermatinee: "Aristocats", a.l. Za.
wo 14.30 uur, zo. 14.30 en 16.45 uur.
TRIANON (123875) - "Het is te gek o
los te lopen", a.l. Dag. 14.30, 19.00 e..
21.15 uur. Zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15
REX (125414) - "Het porno-internaat",
16 jr. Dag. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo.
14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Kom uit die
broek", 16 jr. Za. 00.15 uur.
Bioscopen Alphen aan den Rijn
(Voor alle bioscopen bespreeknummer
01720 - 20800)
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Kraamafdellng: dag. van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoot) en van
18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar
tier van avondbezoek.
Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage
lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan
2 bezoekers per patiënt).
Sportmedisch Advies Centrum, blessu
respreekuur. Elisabethziekenhuis, Lei
derdorp, 's maandags van 19.30-20.30
Sint Ellsabeth-tlekenhuls:
Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18 30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Bezoek aan ernstige patiënten, wanne*.-
voor ernstige patiënten doorlopend be
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30;
13 30-14.15 en 18 30-19.30 uur 3e klas
13 30-14 15 en 18 30-19 30 uur KSBMB it
deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip-
\ol (020-175000).
Rijkmuseum van Oeoiogie en Mineralo
gie, Hooglandse Kerkgracht 17, t/m
april, 'Planten van vroeger en nu', i.s.m.
de Hortus Botanicus der Rijksuniversi
14 tot 17 i
110 tot 12u
14 tot 17
Museum Boerhaave. 'Dr. Auzoux', ten
toonstelling van anatomische modellen
uit 1900, gemaakt van papier-maché,
Steenstraat la, t/m 11 mei, ma t/m vr van
'n »ot 16 uur en zo van 13 tot 16 uur.
Guierie Denise Stephan, tentoonstelling
Hermanus Berserik, Urn 12 april, vr.,
za.. zo. van 14.00 tot 18.00 uur.
Auberge de Kieviet expositie van Zoe-
ternieerse dier- en landschapsschilder
t/m 30 april.
Kunstcentrum Lange Mare - Lange
Mare 37. tentoonstelling schilderijen, et
sen en houtdrukken van Kees Verhoe
ven, tot 18 april, do van 19—21 uur, za
van 12-17 uur.
De Oude Rijn, grafiek van o.a. Karei Ap
pel, Corneille: keramiek van Johanna
Warmenhoven en Marry Algra. Stille
Mare 4, van 7 feb t/m 28 maart, di t'm za
110 tot 18u
i 11 t
t 17 i
do v
n 19 tot 211
an 13 t
t 18 i
LONDEN - De souvenierindustrie draait al op volle toeren in verband met het huwelijk tussen prins Charles
en lady Diana Spencer op 29 juli a.s. Bij Wedgwood zijn deze porceleinen spaarpotjes gefabriceerd als aanden
ken van het koninklijk huwelijk.
schilderkunst uit Eigen Bezit,
maart, dagelijks van 10 17 uur
13 - 17 uur,
Hl
leuius
23 maart 1981.
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Het wordt hoe langer hoe
waarschijnlijker dat de eigen
lijke moordenaar, van den Rus-
sischen keizer, de man die Zon
dag jl. de tweede bom voor de
voeten van den czaar slingerde,
dezelfde persooii is, die kort
daarop in het hospitaal overle
den en geweigerd had zijn
naam te noemen. Hij was goed
gekleed, maar had zich in een
boerenpels vermomd, de nihilis
tische proclamatie, welke ge
vonden werd in de woning pan
den man die op de plaats zelve
in hechtenis genomen was en
die de eerste bom wierp, zegt
dat de czaar door twee perso
nen vermoord is, die een dood
vonnis, dat op den 7den Sep-'
tember 1879 over den vorst was
uitgesproken, ten uitvoer had
den gelegd. Deze proclamatie
waarschuwt Alexander III le
gen het volgen van zijns vaders
voorbeeld. Het officieuze "Jour
nal de Sl.-Pelersbourg" wijst op
de algemeene betuiging aan
sympathie en bewondering
voor den overleden czaar en
zegt dan: "Nu die bewondering
overal in het buitenland wordt
uitgesproken, is het ons eene be
hoefte te verzekeren dat Rus
land en zijne regeering daaruit
eene reden te meer kunnen put
ten om voort te gaan op den
weg van wijze hervormingen,
vrede en eendracht, dien de
doorluchte martelaar had inge
slagen".
Vijftig jaar geleden
- In Italic is. bij Marina di Pi-
sa, het vliegtuig Savoya 64. met
drie deelnemers aan de vlucht
naar Zuid-Amerika van het es
kader van Balbo aan boord, in
zee gevallen, waarbij kolonel
Maddalena, kapitein Cecconi
en luitenant Damonle den dood
vonden Visschers zagen het toe
stel vallen, maar de machine is
nog met gevonden. De namen
van de beide eerste slachtoffers
Zijn ver buiten de grenzen van
Italië bekend. Zij hebben teza
men lal van lucht records geves
tigd, waaronder o.m. den tocht
naar Brazilië. Maddalena be
kleedde in het vhegercorps een
verantwoordelijken post Hij
was ook degene, die na de ramp
met de "Italiahet ijsveld,
waarop generaal Nobile en zijn
metgezellen zich bevonden, het
eerst ontdekte. Cecconi werd dit
jaar wegens zijn deelneming
aan de escadrillevlucht van
Balbo tot kapitein bevorderd.