Herdenking draagt niet bij tot erkenning Hooft Dagvaarding niet anoniem Geen schrijver bestaat zonder publiek" Pas een jaar na leegstandwet mogelijk Eenvoud zonder scherpe kantjes bij Molenaar WOENSDAG 18 MAART 1981 De kans is groot dat het de meeste Nederlanders is ontgaan, maar de herdenking van de vierhon derdste geboortedag van P.C. Hooft is vanmiddag afgesloten met een manifestatie in de Amster damse Nieuwe Kerk. Coryfeeën als Kees Fens, prof. Kossmann, en Albert Vogel hielden er inlei dingen, Capella Amsterdam zong en koningin Beatrix en prins Claus waren er voor het gebrui kelijke extra cachet. In de IJsbreker in Amster dam is vanavond dan nog een laatste opvoering van een muziekspel op basis van liederen en ge dichten van de schrijver en tot 1 mei loopt, ook in de hoofdstad, in de universiteitsbibliotheek een herdenkingstentoonstelling. Onder auspiciën van de Maatschappij der Nederlandse letterkunde in Leiden verschenen bij Querido drie boeken: een keuze uit de gedichten, een biografie van Hella Haasse en Arie-Jan Gelderblom en een bundel es says over leven en werk. De "aristocraat" in de Neder landse letteren is weer aardig herdacht. Tenminste in ver gelijking met de driehon derdste sterfdag van Vondel die vrijwel zonder aandacht passeerde en ook in verhou ding tot de minieme ophef rond de vierhonderdste ge boortedag van Neerlandse bekendste moralist Jacob Cats. Terugblikkend op de af gelopen jaren, mag de Hoof- therdenking als een hoogte punt worden gekenschetst. Dat Hooft op meer mocht reke nen lag voor de hand. Niet naar Vondel en niet naar Cats, maar naar hem is de be langrijkste literatuurprijs vernoemd en dat zegt het een en ander over de waardering die Hoofts werk ten deel valt. Maar aan één ding heeft ook deze herdenking weinig ver anderd. Een erkenning in brede kring van het belang van Hoofts werk zal ook na vandaag uitblijven. Bach op een draaiorgel, Vermeer in een warenhuis, Shakespeare op de plaat gezongen door Cleo Laine, maar Hooft? Die blijft gewoon waar ie altijd al was, op de plank in de biblio theek of bij een handjevol Neerlandici thuis. Herdenkingen van dit soort roepen gewoonlijk twee vra gen op. Valt er nog iets te her denken en zo ja: hoe moet dat gebeuren. De eerste vraag is kort met ja te beantwoorden, de tweede met evenveel hart stochtelijke overtuiging met een: zo alsjeblieft niet. Die antwoorden behoeven toe lichting. De eerste vraag komt min of meer aan de or de in de eerste van de door Querido gebundelde essays over de verschillende faccet- ten van Hoofts werk. De hoogleraar in de zestiende en zeventiende eeuwse letter kunde, J.A. van Dorsten lan ceert daar de stelling dat "Hoofts lyriek in de officiële literatuurkritiek tamelijk wordt overschat". En omdat Hooft veel meer om zijn poëzie dan om zijn drama en geschiedschrijving wordt Over de juistheid van dat standpunt wordt zoals te ver wachten viel in kringen van Neerlandici druk gediscus sieerd. Het gegeven dat van Dorstens kritiek met een op vallend rammelend betoog is onderbouwd, is daar geen be letsel voor gebleken. De bij drage van Strengeholt, de tweede beschouwing in de bundel, bedoeld als een ant woord op Van Dorsten, al De lezer van het artikel van Van Dorsten zal zich overi gens niet aan de indruk kun nen onttrekken dat zijn bena dering meer een reactie is op de manier waarop Hooft wordt beschreven in Gerald Knuvelders "Handboek tot de geschiedenis der Neder landse letterkunde", dan op het werk van Hooft zelf. De functie van boodschapper en veroorzaker van het nieuws worden hier, zoals zo vaak. Pieter Cornelisz. Hooft werd In 1581 in Amsterdam geboren als telg uit een van oorsprong Westfries koopmansgeslacht. Zijn vader was behalve handelaar, burgemeester van Amsterdam. Pieter Cornelisz. kreeg de opvoeding die bij de status van zijn vader paste. Hij bezocht in Amsterdam de latijnse school, waar hij kennismaakte met onder meer Tacitus. De bewonde ring voor deze historicus was van grote invloed op Hoofts "Ne derlandse historiën", een geschiedenis in twintig delen geheel geschreven in de stijl van Tacitus. Zoals in die kring gebruikelijk reisde Hooft, alvorens in Leiden rechten te gaan studeren, naar Frankrijk en Italië. In dat laat ste land maakte hij kennis met het werk van Petrarca, van invloed op zijn latere poezie. Behalve zijn historisch werk en zijn lyriek, schreef Hooft tragedies (o.m. Geeraert van Velsen en Baeto) en het blijspel "Warenar", dat evenals Mojières L'A- vare gebaseerd is op "Het spel met de pot" van Plautus. Hoewel zijn functies als drost van Muiden en baljuw van Gooi land anders doen vermoeden, was Hooft geen politicus, maar veel meer de schrijver die het politieke bedrijf vanaf de zijlijn aan zijn eigen normen toetste. Uit zijn biografie over het leven van de Franse koning Hendrik IV is wel de conclusie getrok ken dat Hooft zelf voorstander was van een verlichte monar chie. Als zoon van een humanist gold hij zelf op religieus ge bied als tolerant en zonder duidelijke voorkeuren. In 1639 werd de schrijver in de Franse adelstand verheven. Hooft, naar wie in 1947 de Nerderlandse Staatsprijs voor Let terkunde werd vernoemd, overleed in 1647 in Den Haag. Vrij wel al zijn werk is nog verkrijgbaar, zo ook de biografie van H.W van Tricht, die onlangs tevens de laatste hand legde aan een bundeling van de brieven van Hooft. verward. Van Dorsten zou bovendien best mogen weten dat de vier delen Knuvelder in vakkringen in toenemende mate worden gekritiseerd en oneerbiedig gezegd, slechts worden gebruikt bij gebrek aan een ander standaardwerk over de Nederlandse letter kunde. Een werkelijk serieuze discus sie over het belang van Hooft, heeft de herdenking niet uit gelokt. Wat mij betreft was deze ook niet nodig. Van Dor stens gelijk gaat niet verder dan zijn constatering dat het nog steeds ontbreekt aan een degelijke analyse van Hoofts lyriek. Voor studiedoelein den is dat jammer: de waar dering hoeft er niet minder om te zijn. Het aantrekkelijk van Hoofts poëzie is immers, ook van daag nog. de toegankelijk heid en de kracht van de taal. In vergelijking met tijdgeno ten levert Hoofts zeventiende eeuws. de twintigste eeuwse lezer de minste problemen. Voor wie de barrière desalniet temin te groot is. is er nu een "hertalling" van bijna de helft van de gedichten van Hooft. Voor het behoud van kwaliteit bij de omzetting in een vneer herkenbare spel ling. is lof aleszins op zijn plaats aan het adres van de samenstellers van de recent verschenen bundel "Over vloed van vonken". Voor nog geen dertig gulden verkrijg baar en in zekere zin zelfs uniek, want vertaling van erf laters staat bij ons zo goed als in de kinderschoenen. Gevoegd bij de zonder twijfel interessant bundel essays, kan gesteld worden dat de Maatschappij der Nederland se Letterkunde, in traditione le zin een geslaagde herden king heeft georganiseerd. Maar juist het traditionele ka rakter van de gebeurtenis, lokt gevoelens van reserve uit. De Nieuwe Kerk is vanmiddag vast en zeker gevuld geweest met mensen die in meer of mindere mate allang over tuigd zijn van de verdiensten van Hooft. Maar het leeuwen deel van de Nederlanders draagt niet eens kennis van de feiten, laat staan dat ze tot een oordeel in staat zijn. Wat heeft de maatschappij hen te bieden? Uiteindelijk is dat heel weinig. De enige handreiking die het grote publiek is gedaan, is het boek van Hella Haasse en Arie-Jan Gelderblom. Meer een biografische schets dan een biografie overigens, maar dat was ook terecht de inten tie van het genoemde duo. Prof. Van Tricht voorzag im mers in '51 al in de behoefte aan een actuele biografie. Wat de uitvoering betreft leent "Het licht der schutterige da gen" zich zeker voor een bre der publiek. De tekst van Hella Haasse wordt vergezeld van veel nog niet eerder sa mengebracht illustratiemate riaal. De tekst zelf is echter minder toegankelijk. Haasse laat zich in opvallend lyri sche bewoordingen over Hooft uit en bij gebrek aan harde feiten over met name zijn jeugd ritselt het door die aanpak van de veronderstel lingen en waarschijnlijkhe den. Een oud twistpunt dient zich ook hier aan bevordert een dergelijke verteltrant de leesbaarheid voor een leek nu wel of juist niet. Wat mij betreft is dat niet het geval en verzuipen de feiten voor de minder geoefende lezer in het geweld van Haasses lyrische pen. Voor een breder publiek houdt het dan op. De herdenking voorziet merkwaardig ge noeg niet in een opvoering van Hoofts theater. Voor zover mü bekend is alleen zijn "Warenar" een paar jaar geleden nog gespeeld. De herdenking van deze dagen was een uitgelezen moment geweest om bijvoorbeeld eens een bewerking op te voeren van één van zijn al lang ongespeelde tragedies. Als Hooft werkelijk, zoals bij deze herdenking ook weer bg voortduring is beweerd, tot de grootsten in de Neder landse letterkunde moet wor den gerekend (sommigen spreken zelfs van de grootste) waarom wordt zijn werk dan niet wat meer aan de grote klok gehangen? Waarom is het in de gids tevergeefs zoe ken naar een herdenkings programma op de televisie? Waarom verschijnt er bin nenkort in het kader van de boekenweek in een oplage van 386.000 exemplaren een boekenweekgeschenk dat niet in het teken van deze herdenking staat? De her nieuwde belangstelling voor een auteur als Couperus leid de enkele jaren geleden al tot de uitgifte van een aan hem gewijd boekenweekge schenk en dat terwijl Coupe rus toch mag gelden als een schrijver met een aanzienlij ke lagere leesdrempel dan Hooft. Met deze herdenking is eigen lijk maar één traditie voortge zet. Die van Nederlanders die nog immer geen raad weten met hun eigen cultuurgoed. Nederlanders die in hun nei ging tot conservering verge ten dat geen schrijver bestaat zonder publiek Problemen EG-visserij onopgelost BRUSSEL (ANP) - De voorzitter van de Europese Commissie, de Luxemburger Gaston Thorn, heeft gisteren zijn laatste poging om het Europese visserijpro bleem weg te houden van de Eu ropese topconferentie de komen de week in Maastricht zien mis lukken. Opnieuw struikelden de ministers van buitenlandse zaken over de onwil van Engeland. Gaston Thorn was tot deze stap geko men onder invloed van een dui delijke dreiging van de Bondsre publiek. om het nu vier jaar sle pende visserij probleem ter spra ke te brengen op de komende Europese topconferentie in Maastricht. Nadat gistermiddag in Brussel de ministerraad van buitenlandse zaken plichtmatig de agenda had doorgenomen, lanceerde Thorn zijn idee. Zonder ruggespraak met voorzitter Van der Klaauw. de Nederlandse minister van buitenlandse zaken, die de raad voorzit, vroeg hij het woord. Thorn wees de ministers toen op het delicate probleem dat Euro pa langzamerhand bedreigt. DEN HAAG (GPD) - De anonieme dagvaarding, waarbij een ontruimings bevel door de rechter kan worden afgegeven zonder de namen van de krakers te kennen, zal pas een jaar na de inwerkingtreding van de Leegstandwet van kracht worden. Een wijzigingsvoorstel van Schol ten (CDA) van die strekking is gisteren aangenomen tijdens de stemmingen over alle amende menten die op dit wetsontwerp zijn ingediend. Morgen zal na een behandeling van twee jaar de Tweede Kamer haar eindoordeel uitspreken over de Leegstandwet. Het is nu al duide lijk geworden dat de Kamer met een ruime meerderheid het ont werp van minister De Ruiter (jus titie) en staatssecretaris Brokx (volkshuisvesting) zal goed keu- Volgens Scholten is uitstel van de invoering van anonieme dagvaar ding nodig om de gemeenten de tijd te geven in te spelen op de nieuwe mogelijkheden. Het rege ringsvoorstel voorzag in een ge lijktijdige invoering. Tegen het voorstel stemden VVD. SGP en GPV Bij een rechtszitting is voortaan de rechter verplicht informatie bij burgemeester en wethouders in te winnen over de termijn waar binnen het vonnis zal moeten worden uitgevoerd. Dit staat in het aanvaarde wijzigingsvoorstel van de PvdA-leden Salomons en Patijn. In het wetsontwerp was voor de rechter slechts een be voegdheid tot het vragen van in formatie weggelegd. Een ander wijzigingsvoorstel van de twee PvdA'ers beperkt de gel digheid van een rechterlijk von nis tot een jaar nadat het bevel tot ontruiming gedaan is. De indie ners waren bevreesd dat met een onbeperkte geldigheid een eige naar een vonnis achter de hand kan houden en jaren met de uit voering kan wachten tot een mo ment dat hem het beste uitkomt. Tegen beide amendementen stemden VVD. SGP en GPV. De eigenaren van een leegstaand pand zijn verplicht dit op te ge ven aan de gemeente, die daarvan melding doet in het leegstandre- gister. De regering stelde voor de eigenaren twee maanden de tijd te geven voor de aanmelding. De Kamer heeft hiervan door het aannemen van het amendement- Scholten èèn maand gemaakt. Tegelijk heeft dit amendement onmogelijk gemaakt dat een ge meenteraad een kortere aanmel dingstermijn instelt. Tegen stem den PvdA en D'66. De regering heeft voorgesteld dat een geregistreerd leegstaand pand na vijf maanden door een gemeente gevorderd kan wor den. Voor eigenaar-bewoners (huiseigenaren die langer dan een jaar in het eigen huis wonen) en bouwers van nieuwbouwkoop- woningen geldt een uitzonde ring. (ADVERTENTIE) AMSTERDAM Minder architectonisch, wat zachter van lijn was de vooijaarscollectie die Frans Molenaar gisteren presenteerde. Voor het komend seizoen bij Molenaar geen jurkje te zien. Het was alles rechte overslagrokken en gewone rechte rokken met steekzakjes wat de klok sloeg. Deze rokken combineerde hij met heel eenvoudige blousons, korte taille- en heup jasjes en een robe-manteau. Die robe-manteau was wel een heel prachtig stuk. Heel wijd en ka zuifelachtig van lijn. Erg mooi waren ook de geo metrische omslagsjaals met bijpassende wikkel rokken. Combinaties van een heel soepel mate riaal. vaak afgebiesd in een scherp contrasteren de kleur. Molenaar werkte voor dit seizoen veel met leer: suède, pigskin en nappa. De geraffineerde een voud van zijn ontwerpen (zonder tierlantijnen) doet het materiaal bijzonder goed uitkomen Natuurlijk ook in de collectie van Molenaar de ber muda. maar hij laat er een lang "hemd" met afge ronde panden cn twee simpele zakjes op boezem hoogte over dragen. Uitgevoerd in pigskin of suède is het een prachtig geheel Die "hemden". Frans Molenaar zal daar ongetwijfeld een andere veel mooier klinkende naam voor hebben, liet hij ook zien in MA KM witte balletjesstof met daaronder een witte ber muda of een rechte rok. Pantalons kwamen ook veel voor in de collectie van Molenaar. Deze heb ben rechte pijpen, royaal gesneden en bij de ban- daanzet zitten een paar plooitjes Ook voor de avond blijft Molenaar zijn eenvoud- pnncipe trouw. Hij nam crêpe de Chine, verleng de eenvoudig de hemd-blouse en liet er een con trasterende sjaal van groot formaat bij dragen Zelfs aan de doe-het-zelfsters had hij dit seizoen weer gedacht. Van glanskatocn breide (nou ja. liet) hij een ruime boothalstrui met daaronder een rechte rok heel recht gebreid Ook liet hij die truien zien op pantalons. Fijne modellen, die ze ker straks ergens in een modeblad opduiken De kleuren du- de Amsterdamse ontwerper voor ztin zomercollectie gebruikte waren rood, hard Links pigskin jas in RAF-blauw. de mg is wijd klokkend, de mouwen zijn zeven/achtste Daar onder draagt de mannequin een rechte rok met steekzakjes donkerblauw van kleur en een tur quoise blouse met een opstaand boordje Rechts robe-manteau in oud-rose. een kleur die Mole naar combineerde met een rode rok. i kobaltblauw, grasgroen, fel geel kaki. Havanna-bruin, zwart en diverse pasteltinten En had u zich voor deze zomer een hoed beloofd? Molenaar liet zijn modellen grote Para Bunthal en Panama herenhoeden dragen, die prachtig harmonieerden bij zijn weer onge- looflijk goede collectie HENR1ETTE VAN DER HOEVEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 39