Leiden als
"modestad"
best de
moeite waard
Stylist geeft
confectiemate
'eigen gezicht'
Marjolein
Briër
combineert
mode en
dans
perfect
WOENSDAG 18 MAART 1981
LEIDEN Swingend, hu
moristisch, vertederend
maar vooral razend knap
inelkaar gezet was de
show die gisteravond het
"startschot" vormde voor
de manifestatie "Leiden
Modestad". In de week
van 21 tot en met 28 maart
moet Leiden bruisen van
modieus leven. En dat
kan, dat bewees de show.
Daarom ook had het glas
rode wijn waarmee gast
vrouw Judith Bosch en
Marjolein Briër, die de
choreografie verzorgde,
een toost uitbrachten op
iedereen die aan de show
had meegewerkt ook best
champagne mogen zijn.
MODESTAD
21-28 MAART
De manifestatie "Leiden Mode
stad" is een initatief van het co
mité "Leiden Leeft". Zij hebben
de modedetailisten de hand
schoen toegeworpen: bewijs ge
zamenlijk eens dat Leiden een
echte modestad is. Een uitdaging
die ruim vijftig hebben durven
aanvaarden. Misschien de een
wat aarzelend,de ander enthou
siast. Maar zoals een deelneem
ster die ook lang aarzelde zei: "Ik
moet wel mee doen. Ik zeg altijd
dat er hier niets gebeurt; nu er
dan eens iets gedaan wordt kan
ik niet afhaken". En ze werd er
echt enthousiast voor
Zo is het ook de leerlingen van de
Amsterdamse modeacademie
Charles Montaigne vergaan.
Toen ze de opdracht kregen in
Leiden naar kleren voor een leu
ke zomershow te zoeken zaten ze
met de handen in het haar. Na
een paar bezoekjes was dat heel
anders. Conclusie Leiden heeft
best goede mode, als je het maar
wilt vinden.
Blokken
Marjolein Briër had de in tien over
zichtelijke blokken ingedeelde
show voorzien van speelse, soms
wat realistische choreografietjes.
Er viel af en toe ook nog eens lek
ker te lachen en dat is ook be
langrijk. Een show die een
avondvullend programma is, kan
niet aan een stuk bloedserieus
met mode bezig zijn. Marjolein
doseerde dat goed.
Er moet nog heel wat gepuzzeld uwden poor zon mode-show helemaal "rond" zit Op de foto
Kees van der Valk (midden) en zij styling-groep bij het doorpassen pan de collectie in de Waag
AMSTERDAM - Als je
de deur van de mode
academie Charles Mon
taigne, schuin tegen
over het Van Gogh-mu-
seum openduwt en het
woord Leiden laat val
len, ben je in een mum
van tijd op de plaats
van bestemming: het
lokaal van de derde
laatste jaarsleerlin
gen van de styling-
groep. Iedereen weet
dat die sinds november
vorig jaar bezig zijn om
van de openingshow
van "Leiden Mode
stad" iets goeds te ma
ken.
Zij hebben de show. die gister
avond. helaas maar voor een
keer door de Stadsgehoor
zaal wervelde, samenge
steld. De tweehonderdzeve
nendertig kledingstukken
die daar werden getoond
zochten zij bij elkaar. Niet
uit de magazijnen van grote
fabrieken en confectie-im-
porteurs maar kleding ge
plukt uit de collectie van
Leidse modezaken. Mode die
ook inderdaad te koop is, nu.
Nieuw
Styling is een vrij nieuwe
term in het modegebeuren.
Het beroep van stylist is dan
ook pas een jaar of zeven
oud maar styling op zich is,
in z'n simpelste vorm is ei
genlijk zo oud als de mode.
Kees van der Valk, docent aan
de academie en coördinatoor
van het Leiden-project: Als
je 's ochtends voor de kast
staat en de kledingstukken
die je die dag aan wilt bij el
kaar zoekt is dat styling. Je
pakt niet zomaar wat. Dat
hangt af van wat je die dag
gaat doen. Moet je werken?
Ga je uit? Of wilde je net een
klusje in de tuin gaan op
knappen?, allemaal kwesties
van styling.
Dat vormt nog geen probleem
maar ga nu je koffer eens
pakken voor de vakantie, dan
moet je veertien dagen voor
uit denken, dat wordt al een
heel stuk moeilijker. Nou. de
stylist moet een jaar vooruit
kunnen denken".
Vooruit denken, daarbij komt
een goede dosis fantasie na
tuurlijk altijd wel te pas,
maar dat is zeker niet het be
langrijkste. Vooral de kennis
van grondstoffen, koopge
drag enz. zijn heel belangrijk
want de stylist bedenkt niet
zelf. Daar zijn de ontwerpers
voor. De stylist probeert te
onderzoeken hoe bepaalde
lijnen in de mode zich zullen
ontwikkelen. Hij moet in
staat zijn bestaande zaken
steeds weer op een andere
manier te laten zien.
Een voorbeeld van styling
noemt Kees van der Valk bij
voorbeeld de jeans. Een kle
dingstuk dat niet meer uit het
modebeeld is weg te denken
maar ook geen enkel jaar
voor honderd procent het
zelfde is.
'Eng'
Toch zien lang niet alle fabri
kanten de noodzaak van een
styling-medewerker. "Veel
grote ondernemingen vinden
een styling-medewerker
"eng", zegt Kees van der
Valk. "Ze hebben wel een
economisch-adviseur, een
technisch-adviseur maar
naast de ontwerper een mo
de-adviseur aantrekken, dat
vinden ze toch een beetje
vreemd".
Stylisten werken trouwens niet
alleen bij fabrieken, de groot
winkelbedrijven hebben
praktisch allemaal een of
meer stylisten in dienst. Zij
bepalen het "gezicht" van de
zaak. En dat echt "eigen ge
zicht" missen veel confectie
zaken volgens Kees van der
Valk.
"Toen we voor de eerste keer in
Leiden kwamen dacht ik
echt "Het lijkt wel of al die
zaken dezelfde stylist in
dienst hebben Dat is niet
alleen in Leiden zo hoor, je
merkt het ook in andere ste
den. Het is een beetje het idee
van - "Wat de buurman in de
etalage heeft hangen moet ik
ook hebben want dat zal wel
goed gaan".
Omdat styling een vrij nieuw
vak is en de praktijk-ervaring
een van de belangrijkste pun
ten sprong de styling-groep
er dan ook meteen in toen het
Katoen-instituut vroeg of er
belangstelling was voor het
organiseren van een mode
show ter gelegenheid van
Leiden Modestad.
Ze gingen meteen aan de slag.
Het samenstellen van trend-
boeken was hun eerste werk.
In die boeken staan de grote
lijnen voor de mode uitge
werkt. Compleet met kleuren
en accessoires. Zo weten ze
waar ze naar toe willen
werken.
"Eigenlijk", zegt Kees van der
Valk. "zou iedere winkelier
voor hij gaat inkopen een
trendboek moeten samen
stellen of laten samenstellen.
Dan zou hij precies weten
wat hij moest kopen Dat is
nu vaak nog erg veel "natte
vinger-werk".
Na het maken van die trend-
boeken zijn ze er met z'n zes
sen (vijf meisjes, een jongen)
er een paar keer op uitgetrok
ken om Leiden modieus eens
kritisch onder de loep te ne
men.
"We zagen het in het begin he
lemaal niet zitten, "zegt er
een, "maar later bleek er toch
voldoende materiaal te zijn
om mee te werken
Sinds november hebben ze
zich dus volijverig op Leiden
gestort. Van een teleurstel
ling dat Leiden nu eenmaal
niet Amsterdam is, is nu niets
meer te merken.
"Het is een leuke ervaring voor
ons", vindt een van de meis
jes. "Je moet nu opboksen te
gen grijze mannetjes die hele
maal niet geïnteresseerd zijn
in mode maar alleen in geld-
verdicnen" Misschien wat
extreem gesteld maar ze zal
er als ze het bedrijfsleven
binnen stapt dagelijks mee te
maken krijgen. De praktijk
legt nu eenmaal beperkingen
op en een oud cliche is "Je
kunt niet verder springen
dan je polsstok lang is" Dat
geldt voor confectiefabrikan-
tcn en detaillisten natuurlijk
net zo goed als voor de ko
pers van hun produkten.
Door
Henriette v.d. Hoeven
show in training zijn geweest wa
ren natuurlijk de kinderen het
vertederendst. Zij kregen dan
ook, naar de woeste "oliebollen-
rock and-roll" een extra knuffel
van Marjolein, die ze bij het naar
bed brengen de wijze raad gaf
„kijk niet achterom maar voor
uit"
En als de kinderen naar bed zijn
begint de party van de groten.
Voor feestkleding kun je in Lei
den toch ook wel goed kiezen of
je nu in echt mooi, in een zwarte
lange japon met goud afgezet of
in een wat minder officieel laven
delblauw complet wilt gaan. En
ook een leuke wijde rok in
pastelkleuren met daarop een
bloese of T-shirt mag op een
Leids feestje.
Wat een beetje tegenviel was de
kleding die Leiden voor mannen
heeft te bieden. Niet een echte
modieuze uitschieter of het zou
de zwarte jodphurs moeten zijn
die in een prachtige scene, die
agressie en druggebruik uit
beeldde, even op het toneel
kwam. Natuurlijk waren er ber
muda's, kaki-parka's en zo maar
echt iets waarvan je nu zeg, dat is
het helemaal dat kwam er niet
uit. Wel een nieuwigheid voor de
bruidegom. Hij gaat gekleed in
een kreetstreepje pak met vest.
Bij de bruidegom hoort natuur
lijk een bruid en daarmee werd
dan ook de show afgesloten. Drie
vrij traditionele witte bruiden.
Een daarvan echt heerlijk "an
tiek" in een jurk met draperieen
de andere twee wat meer eigen
tijds. Jammer eigenlijk dat ook
geen echte moderne bruidsjapon
werd getoond maar ja, je kunt
niet alles laten zien in een show
van twee en een half uur.
Leiden Modestad moet zich na de
ze show nu op straat gaan bewij
zen. De show was hoopgevend.
Jammergenoeg door een te klein
publiek bekeken. We hopen op
twee shows volgend jaar, dan
kunnen wat meer m mode geïn
teresseerden aan bod komen.
Doorsnee
Erg aardig was het optreden van
wat ik maar zal noemen de Leid
se familie "Doorsnee" Vader,
moeder, zoon, dochter, opa en
oma. Zij brachten heel raak de
kleding voor zo'n "gemiddeld"
gezin over. Voorzichtig modieus,
zeker geen gekke fratsen en niet
uit de toonvallen bij de buren.
Het was geen slechte kleding,
dat zeker niet maar het miste dat
tikkeltje opwinding dat de kle
ding van echte trendsetters
heeft.
Maar voor de jeugd is er in Leiden
net zo goed iets te koop als in an
dere steden. In het blok sport en
vrije tijdskleding bijvoorbeeld
dat leuke, kennelijk uit de Ame
rikaanse vlag gefabriceerde shor
tje en dat blauw-wit gestreepte
tennispakje waarin je ook zo
naar strand kunt fietsen. De
jeansmode waarbij de leerlingen
van Charles Montaigne een heel
kort mini-rokje combineerde
met een romantische bloese met
Een grapje van Marjolein, de dan
seressen in de verpakking van alle
deelnemers gehuld.
kantjes en waarbij al dansend uit
de lingeriemode een Parijse di
rectoire zo nu en dan zichtbaar
'werd.
En dan de wit-goud combinatie.
Een van de toppers voor de ko
mende zomer. Hele lieve jurkjes
waren daarbij van fijne, soepele
materialen maar ook een heel
jeudig pofbroekpak van Indiaka-
toen.
In dit mode-ballet, want dat was
het eigenlijk veel meer dan een
show, echt aandacht voor alle as
pecten van de mode. lingerie,
badkleding, vrijetijdskleren en
kleren om in uit te gaan. Zelfs de
aanstaande moeder was niet ver
geten. Voor haar ontwierp Marjo
lein Briër een stijlvol balletje (ge
lukkig zonder kussen).
Maar van al die enthousiaste ama
teurs, die maanden voor deze