Leiden geliefd door
Nederlandse filmers
Abcouwer wil chaos
in verkeer te lijf
LEZERS SCHRIJVEN
Leiden Modestad
Informatie
Visie van een toekomstig raadslid
Verpauperde stadHeeft iets authentieks
Het plaatsen van brieven van lezers betekent niet dat de
redactie de daarin weergegeven mening onderschrijft.
Brieven kunnen van redactiewege worden ingekort.
Mare
In de krant van vorige week zater
dag (7 maart) stond op de Leidse
pagina een verslag van de hoor
zitting, die door de Provincie
Zuid-Holland werd geeorgani-
seerd om degenen die bij haar
bezwaren hadden ingediend te
gen het Leidse bestemmingsplan
Maredorp in de gelegenheid te
stellen deze nader toe te lichten.
In dat verslag stond vermeld dat
ik namens de gemeente onder
meer zou hebben verklaard, "dat
de herinrichting van de Mare pas
zal plaatshebben, als er aan de
Hekkensteeg een parkeergarage
is gebouwd."
Ter voorkoming van allerlei mis
verstanden wil ik graag verkla
ren, dat ik dat niet heb beweerd.
Wel heb ik in dat verband de vol
gende punten naar voren ge
bracht:
1. bij een eventuele herinrichting
van de Mare ongeacht, of dit
een nieuwe indeling van de
straat dan wel het opengraven
van de gracht zal zijn zullen ze
ker enige parkeerplaatsen verlo
ren gaan;
2. in deel III van het Verkeerscircu
latieplan (V.C.P.) zijn voorstellen
gedaan om zodra één of meer
parkeergarages in de binnenstad
is/zijn gerealiseerd, een aantal
parkeerplaatsen in de stad op te
heffen. Zo zullen bij de bouw van
de parkeer- en/of stallingsgara
ges "Sanders en Hekkensteeg"
op de Mare 16 parkeerplaatsen
verdwijnen (zie kaart nr. 13 ten
opzichte van kaart nr. 11 in deel
III van het V.C.P.) en bij realise
ring van de parkeergarages
"Sanders en Krantz" (tussen Ou
de Singel en Langegracht) 21
parkeerplaatsen (zie kaart nr. 14
ten opzichte van kaart nr. 11).
W. M. N. Eggenkamp,
Kernstraat 5,
Leiden.
De Glijbaan
Naar aanleiding van het artikel
"De Glijbaan" d.d. 12-3-1981 wil
ik hierop toch nog even reageren
omdat het helemaal onze bedoe
ling niet is om peuters en leid
sters acuut op straat te zetten.
Wij realiseren ons best wel dat dit
niet mogelijk is. Het gaat hier al
leen om het feit dat er totaal geen
zekerheid is dat het lokaal van de
kleuterschool per 1 augustus
1981 weer voor de kleuterschool
beschikbaar is, omdat de ge
meente alsmaar toezeggingen
doet die achteraf niet waar ge
maakt worden. Dit was de voor
naamste reden van onze actie.
Agnes Boomsma
Buys Ballotstraat 49
Leiden
(ADVERTENTIE)
Onderwerp:
Een sprankelend modefestival.
Datum:
21 maart t/m 28 maart 1981.
Plaats:
Leiden.
Uitvoerende:
Mode Akademie.
Festiviteit:
Modeshow op 17 maart.
Locatie:
Stadsgehoorzaal Leiden.
Presentatie:
Judith Bos.
Kaarten:
Verkrijgbaar bij diverse deelnemers bij aankoop
van artikelen.
Deelnemers:
Riël en vele anderen.
Showmodel
len:
Lente kollektie van o.a. Rodier, Daks en blouses
uit Italië van Roncallo.
Etalages:
Riël Breestraat, smaakvol afgestemd.
Lente
kollektie:
Daks, Hanro japonnen, Roncallo blouses
uit Italië, Rodier, Desarbre blouses en
deux-pièces, Camp jurkjes uit
Zwitserland en vele, vele andere.
Opmerking:
Riël niet één week maar het hele jaar
door mode in Leiden.
Naam:
Riël.
Adres:
Telefoon:
Breestraat 135, Leiden
071-131841.
A. Abcouwer, voorzit te-
van de CDA-steunfract
De openvallende plaatsen zouden
moeten dienen voor laden en los
sen. Hiermee zou voorkomen
worden dat vrachtauto's het ove
rige verkeer op deze hoofdroutes
blokkeren. Een buitengewoon
streng toezicht is hier volgens
Abcouwer vereist.
Het busvervoer in Leiden zou door
een lokaal vervoersbedrijf ver
zorgd moeten worden. Kleine
bussen zouden met grote regel
maat, om de zes of zeven minu
ten. de Leidse wijken en de bin
nenstad moeten verbinden Ook
de omliggende gemeenten Voor
schoten, Oegstgeest, Leiderdorp
en Zoeterwoude zouden bij dit
lokale openbaar vervoer moeten
worden betrokken.
Die hoge frequentie vindt Abcou
wer van het grootste belang
"Hoe vaker de bus rijdt, hoe
meer gebruik ervan gemaakt
wordt. Ik ben in 's Hertogen
bosch wezen kijken en daar zie je
dat de bussen stik en stikvol zit
ten dank zij de hoge frequentie",
aldus Abcouwer.
Coördinatie
Na acht uur 's avonds zou het
openbaar vervoer door zogehe
ten lijnbus-taxi's moeten worden
verzorgd. Een dienst die in sa
menwerking met de taxibedrij
ven verleend zou worden. Het
komt er in feite op neer dat ver
schillende mensen van dezelfde
taxi (of busje) gebruik maken,
waardoor het tarief laag gehou-
u<m kan worden. Belangrijk hier
bij is de coördinatie van vraag en
aanbod van het vervoer. Abcou
wer wijst erop dat de taxibedrij
ven over de noodzakelijke com
municatiemiddelen hiervoor be
schikken.
De routes en haltes van de buslij
nen zouden volgens Abcouwer
meer rekening moeten houden
met de aanwezigheid van bejaar
dencentra, ziekenhuizen, scho
len, kerken, winkelcentra, mark
ten en openbare gebouwen.
"Probeer maar eens van het Eli-
sabethziekenhuis bij het station
te komen", zegt hy ter illustratie.
De ideeen van Abcouwer zijn in
een discussienota vastgelegd.
Over die nota heeft al een ge
sprek plaatsgehad met de CDA-
fracties in de regio. Ook de Leid
se CDA-fractie heeft over de
ideeen gesproken. Abcouwer
zegt al de reactie gekregen te
hebben dat zijn ideeen utopie
zijn en vooral financieel niet
haalbaar. Hij bestrijdt dal, al is
de financiële onderbouwing niet
de sterkste kant van zijn verhaal.
Abcouwer vindt in elk geval dat
het anders moet: "Er ontstaat
steeds meer irritatie en agressie
in het verkeer. Steeds meer men
sen rijden door rood en houden
zich niet aan de regels Ik ga van
zijn leven niet zaterdags met de
auto de stad in". Abcouwer
hoopt aan die verkeerschaos iets
te kunnen doen. Als het even
meezit komt hij in 1982 voor het
CDA in de gemeenteraad, zo laat
hy doorschemeren. "Niet voor
het geld. maar om echt iets voor
Leiden te kunnen doen".
LEO MAAT
(ADVERTENTIE)
Michel Verheii b.v.
LEIDEN In de hele binnenstad is geen
geparkeerde auto meer te zien. Rijdende
auto's nog wel, maar dank zij de zogehe
ten groene golf ontstaan geen eindeloze
files meer op de Hooigracht en andere be
staande knelpunten. Opvallend veel
rood-wit geblokte busjes doorkruisen de
stad en kenmerken het Leidse stads
beeld.
Grote gele NZH-bussen denderen met lan
ger door de binnenstad, want in het cen
trum wordt in het openbaar vervoer voor
zien door de kleinere rood-witte busjes
met maximaal 25 zitplaatsen, 's Avonds
zijn het vooral de taxi's die het ver
voersaanbod tegen redelijke tarieven te
gemoet komen. Miljoenen verslindende
aparte busbanen zijn overbodig gewor
den, omdat het busverkeer vlot met het
overige verkeer kan meerijden.
Auto's worden enkel nog geparkeerd in
liefst ondergrondse parkeergarages, bij
voorbeeld onder het Galgewater. Na het
kostbare blik te hebben opgeborgen, be
reikt de automobilist de winkels in de
Haarlemmerstraat met behulp van een
lift. De auto is inmiddels computer-ge
stuurd in een vakje geschoven. Dat
scheelt ruimte in de garage en maakt be
waking overbodig.
Bovenstaande visie op ue toekom
stige verkeerssituatie in Leiden
is afkomstig van A. Abcouwer,
lid van de steunfractie van het
CDA en voorzitter van de Ad
viesraad voor de binnenstad. Hij
heeft een ontwerp gemaakt om
te komen tot een lokaal openbaar
vervoersbedrijf. Abcouwer heeft
als oud-verbindingsofficier in
het leger de verkeersproblemen
van Leiden als een militair stra
teeg aangepakt.
In de visie van Abcouwer moeten
de verschillende normen van
vervoer gelijkwaardig worden
benaderd. De loopafstand van
parkeergarage naar winkelstraat
zou hetzelfde moeten zijn als van
bushalte tot winkelstraat.
Om de doorstroming van het ver
keer te bevorderen zou op alle
hoofdroutes een groene golf
moeten worden ingesteld. Op de
hoofdroutes zouden alle bestaan
de parkeerplaatsen moeten ver
dwijnen. Alleen voor invaliden
zou een uitzondering gemaakt
kunnen worden, alsook voor art
sen, alarmverkeer (politie.
ZATERDAG 14 MAART 1981
Het terras van l'Espérance aan h
omdat gasten dronkemansliederen
spreken over Leiden als film-
1 stad.
Verhoeven zet bij een vraag in
die richting dc kraan wijd
open voor zijn bekende
spraakwaterval: "Leiden is
een beetje vergelijkbaar met
Haarlem of Dordrecht. Delft
bijvoorbeeld, is weer iets te
pittoresk. Lijkt wel zo neer
gezet. Leiden is veel gewo
ner. Iets verrotter. Verpau
perde stad, heeft iets authen
tieks. Groot voordeel van
Leiden is dat het straatbeeld
uitermate geschikt is voor
films die zich in het verleden
afspelen"
Ate de Jong is van mening dat
Leiden ook voor een moder
nere film zeer geschikt is.
Voor Een vlucht regenwul
pen (lucht van lege gulpen,
zoals sommige leukerds al
hebben bedacht) had hij eerst
aan Amsterdam gedacht.
"Maar de suggestie van klei
ne provinciestad was daar
moeilijk op te houden. Ver
volgens hebben we een paar
kleinere steden bekeken,
waaronder Delft. Maar Lei
den was toch het meest ge
schikt, veel mooier ook. Al
moesten we daarbij natuur
lijk wel het op en neer reizen
naar Amsterdam op de koop
toenemen. Maar zo'n pro
ef Rapenburg. Ate de Jong: "Van c
begonnen te zingen".
bleem is dat natuurlijk ook
weer niet" .Paul Verhoeven
op zijn beurt, mijdt Amster
dam liever voor filmopna
men: "Het kost je in Amster
dam de grootste moeite om
een agent te krijgen die het
verkeer tegenhoudt". De
Jong kan dat beamen: In
Amsterdam zijn ze een beetje
blasé. Amsterdammers zijn
nauwelijks bereid om een
straatje om te rijden voor
filmopnamen".
Wat de medewerking van de
gemeente Leiden betreft heb
ben beiden niets te klagen.
Verhoeven noemt die "fan
tastisch" en vertelt dat de
toenmalige burgemeester Vis
erg enthousiast was toen hij
kwam vragen of Soldaat van
Oranje in Leiden kon worden
gedraaid. Ate de Jong had de
mazzel dat Maarten 't Hart
zelf bij de universiteit werkt.
"Hij introduceerde ons over
al en dat scheelde natuurlijk
Op de vraag of er nog iets op
merkelijks gebeurde bij de
opnamen, pijnigt Paul Ver
hoeven het hoofd Hij kan
zich eigenlijk niets anders
herinneren dan dat het "alle
maal heel soepel ging". Wel
waren bij Soldaat van Oranje
figuranten boos over hun be-
tot zeven uur bezig geweest
taling en klaagden omwonen
den over het lawaai bij de op
namen 's nachts. "Studenten
hebben toen luidsprekers
voor het raam neergezet en
het geluid vol open gedraaid.
Van filmen kwam toen na
tuurlijk niets meer. Maar ja,
dat kun je verwachten in een
universiteitsstad"
Ate de Jong liep wat vertraging
op toen de 'crew' bij l'Espé
rance aan het werk was.
"Voor één scène zijn we toen
van drie tot zeven bezig ge
weest Andere gasten in dat
café begonnen vreselijk te
schreeuwen en dronkemans
liederen te zingen"
Koetsjes
Uit de periode dat hij assistent
van Paul Verhoeven was bij
de verfilming van Keetje Tip
pel kan De Jong zich ook nog
een aardig voorval herinne
ren. "We hadden bij de Hoog
landse Kerk een aantal koets
jes klaar staan, waar volgens
het script een aantal acteurs
moesten instappen. Voordat
het zover was. bleken dron
ken studenten echter al bezit
van de koetsjes te hebben ge
nomen". Maar ja. dat kun je
verwachten in een universi
teitsstad.
BART JUNGMAN
Jeroen Krabbé en Henriëtte Tol in het Van der Werffpark.
LEIDEN - Dat je komende van de Kloksteeg niet
met de auto rechtsaf het Rapenburg op mag, is een
wetenschap die slechts weinig niet-Leidenaars met
zich mee zullen dragen. De onderdrukte maar toch
hoorbare verontwaardiging bij die scène in de film
Een vlucht regenwulpen zal dan ook wel tot het
Leidse Lido-theater beperkt zijn gebleven.
Op het spreekwoordelijke ge
zegde 'het is maar film' moest
trouwens wel vaker een be
roep worden gedaan. Zo vaak
zal het immers niet voorko
men dat een jongedame je op
het terras van café l'Espéran
ce zal uitnodigen om voor het
luttele bedrag van vijftig gul
den de liefde met je te bedrij
ven. Inderdaad, hetzelfde ca
fé waar Rutger Hauer als
'Soldaat van Oranje' Erik Ha-
zelhoff Roelfsema z'n ont
snapping naar Engeland met
Lex van Delden besprak.
Het begint er zo langzamer
hand op te lijken dat Leiden
zich behalve in de strijd om
de meest arme stad van Ne
derland, zich ook kan gaan
opwerpen tot 'filmstad num
mer 1'. Paul Verhoeven koos
voor Keetje Tippel en Sol
daat van Oranje Leiden als
decor, Guido Pieters kwam
voor Kort Amerikaans naar
de Leidse binnenstad en
meest recent was Ate de Jong
in Leiden om zijn succesvolle
Vlucht regenwulpen hier te
'schieten', zoals dat in film
kringen heet. Kortom: Ame
rika mag z'n Hollywood heb
ben, Italië zal niet zonder Ci-
necitta kunnen, maar Neder
land heeft ook een filmcen
trum. En dat is Leiden.
Voor Leidenaars heeft de zo
veel besproken Nederlandse
film daardoor in elk geval wel
een extra dimensie gekregen.
Net over het Rapenburg gelo
pen en even later zie je op het
witte doek datzelfde Rapen
burg anno 1945, waar uitbun
dig de bevrijding wordt ge
vierd. Tussen de middag de
lunch gebruikt in het Van der
Werffpark? 's Avonds in de
bioscoop doet Jeroen Krabbé
als Maarten datzelfde in Een
vlucht regenwulpen.
Verhaal
Wat zou onze vaderlandse film
makers toch zo gaarne bin
nen de Leidse vesten lokken?
Afgezien van Keetje Tippel is
dat natuurlijk eerst en vooral
het verhaal. Hazelhoff bracht
zijn studententijd door op
een kamertje boven café Bar-
rera (Soldaat van Oranje), Jan
Wolkers was in de oorlogsja
ren actief in Ars Aemula na
turae (Kort Amerikaans) en
Maarten 't Hart had zijn Re
genwulp-tobberijen als bio
loog aan de Leidse universi
teit (heeft ze misschien nog
wel).
Maar Leiden wordt om zichzelf
ook door de Nederlandse
filmmakers hogelijk gewaar
deerd als achtergrond voor
hun geestesprodukten. Paul
Verhoeven vindt "het ontzet
tend leuk om hier te draaien"
en ook Ate de Jong is zeer te