ALARM IN DE RODE BAAI Trijfel Expositie Belgie-Nederland: veel meer parallellen dan knooppunten DINSDAG 10 MAART 1981 PAGINA 19 STUDIO (133210): "Le dernier metro", da. 19.00 en 21.15 ma. en di. ook 14.30 Kindermatinee: "Aristocats" a.l. Do. vr. za. en wo. 14.30. Zo. 14.30 en 16.45 al. REX: "Ik voel nattigheid" 16 jaar, da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, nachtvoorstelling: "Een lange hete zomerorgie" 16 jaar za. 23.30 uur. Bioscopen Alphen (Voor inlichtingen tel. 01720-20800) EURO 1: "Een vlucht regenwulpen", da. 14, 19 en 21 uur. zo. 14, 16.40, 19 en 21.30 uur. 12 jr. Nachtvoorstelling: "Een vlucht regen wulpen". za. 00.15 uur, 16 jr. EURO 2: "Smokev and the Bandit, deel 2". da. 13.45, 18.45 en 21 uur. zo. 13.45, 16.15, 18 45 en 21 uur. al Nachtvoorstelling: "Mad Max", za. 00.15 uur, 16 jr. EURO 3 "The Deerhunter", da 20.15 uur, do. en vr ook 13.30 uur, zo. 15.45 en 20.15 uur. 12 jr. Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie en de Toverring", za. t/m woe. 13 30 uur, al Nachtvoorstelling: "Manhattan", za. 00.15 uur. 18 jr. EURO 4 "The Blues Brothers", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur. zo. 13.30, 16. 18.30 en 21.15 uur. al. Nachtvoorstelling "Pornoroute naar de zon", za. 00.15 uur, 16 jr pan OA peee- v\j&upi&e PAN PA pe&eorg. ZOi&1S ZAUHgr WgUWOKPÈM IN ce volk&MONP. AfSAlOUD, EEAI KEfSJE SEZjT" tSW A7t/A/ AC,S WAT BE.COE6.f- 2E tSO/M? DAT f/AAicfr ER UAAJ AF, Eee:- Pom~. OF FRED BASSET leder voer dlerf^ i ei allen loor Fred' De belevenissen van Jommeke RISOTTO ADRIATICO Fruit in 6 eetlepels olijfolie een ragfijn gesnipperd uitje een mens is eigenlijk net gek. Zaterdagmiddag om half 2 stegen we van Schiphol op. naar Ljubljana. Vandaar met de bus naar Bied. Tegen 5 uur waren we ingeboekt in Hotel Toplice. zodat er nog een uur overbleef om bood schappen te doen in het dorp. Bladerdeeg natuurlijk, en wat kleingoed voor de kinde ren. want je kunt moeilijk met lege handen thuiskomen. Maandagochtend om 5.45 uur liet ik me wekken, want om 6.45 uur moesten we de bus in, nu naar het vliegveld van Za greb. En om kwart voor 1 stonden we weer op Schiphol, met ons negenentwintigen, heen en weer en op en neer ge vlogen op uitnodiging van uitgeverij Elsevier, die be dacht had dat het wel aardig was om een 20-tal nieuwe Reiskompassen en een 10-tal nieuwe Taaikompassen in zakformaat aan de pers te openbaren op een toeristische plek die zich daar bij uitstek toe leende'. Volendam dus, denkt u nu. Maar zo denken die persjongens van zo'n uit geverij niet. Die denken: Bied! Even op en neer! Kabelbaan Is dat niet iets voor jouw Trij- felrubriek, vroeg de GPD? Wat niet? Ik zei dus ja. En stortte me in de ene na de an dere risicofactor, terwijl ik 's zondags, op weg naar een sta dion expres voorzichtiger rijd en schaars inhaal, omdat ik het mij moreel moeilijk kan veroorloven te verongelukken vanwege zoiets triviaals als een voetbalwedstrijd. En nu waagde ik me zomaar in vliegtuigen, in haastige auto bussen op bochtige twee- baanswegen, en zelfs in een kabelbaan, die onsaan het Meer van Bohinj, omhoog bracht naar het Vogelplateau op 1535 meter hoogte! Voor het eerst van mijn leven in zo'n kabelbusje, dat blijkens een bord maximaal 30 plus 1 personen mocht bevatten. Die ene was de chauffeur. En die 30 waren wij, met ons 29-en. Plus nog een man of drie, vier vreemden, ik had ze wel dege lijk geteld! Wat een kwasi- vrolijk, opgefokt gekwek van al die mensen, voordat het ka belbusje aan zijn 'take-off be gon! Ik zweeg opzettelijk, om het des te beter te kunnen ho- Het vorig jaar deed België er veel aan om zijn 150ste verjaardag op passende wijze te vieren. De beeldende kunst kreeg daarbij bijzondere aandacht. Tentoon stellingen op velerlei gebied werden georganiseerd, en één daarvan, de expositie "België- Nederland, knooppunten en pa rallellen in de kunst na 1945" kon eind juli van het vorig jaar in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten voor het pu bliek worden opengesteld. Deze expositie is nu in het museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam, zij het in een ver- eenvoudige versie. Benevens deze expositie is er een ruimte ingericht met de kunst van Marcel Broodthaers (1924- 1976), door velen, vooral Belgen, beschouwd als de derde belang rijke kunstenaar van deze eeuw (naast Marcel Duchamp en Yves Klein). Beide exposities zijn tot en met 21 maart te bezichtigen. België en Nederland hebben op elk gebied wel overeenkomsten, knooppunten of parallellen, dat is niet zo moeilijk om te beden ken. Vooral parallellen, maar met welk ander land zou dat niet mogelijk zijn? Zeker in de beel dende kunst zijn er enorm veel parallellen aan te wijzen, vaak genoeg uit een kunsthistorische duim gezogen, ofschoon het in ternationale karakter van de beeldende kunst na 1945 daar wel de aanleiding voor heeft ge geven. Het blijft een feit dat er op verschil lende plaatsen gelijkgerichte kunstuitingen zijn te vinden, die soms tot een knooppunt uit kon- dengroeien. Zo'n knooppunt is het Cobra-gebeuren uit de jaren 1948-1951, en in wezen het enige knooppunt op deze Belgisch Ne derlandse expositie. Alle andere onderwerpen die op tentoonstel ling worden aangedragen, zijn niet meer dan parallellen van el kaar. Door de tijd heen zijn dat achter eenvolgens de Nulgroep, Fluxus, Beervelde, Constructivisme, At titudes en de visuele en concrete poëzie. Zoals gezegd vormt Co bra het enige knooppunt, daar de kunstenaars uit Nederland en België van Cobra samen iets te weeg brachten. Helemaal com pleet is dit knooppunt natuurlijk niet, omdat de Denen, eerder kop dan staart van de Cobras lang, op deze expositie niet aan wezig mogen zijn. Hiermee is meteen aangegeven hoe hachelijk het is om knoop punten te zoeken tussen twee landen. Cobra dus een tweeder de knooppunt, wat ook geldt voor het projekt Beervelde. In dit dorpje bij Gent ligt het land goed van graaf de Kerckhove de Denterghem, die aan de Belgi sche schilder Roger Raveel de opdracht gaf om de keldergan gen van het landgoed te beschil deren. Raveel nodigde toen niet alleen twee Belgische confrères uit (Ra- oul de Keyser en Etienne Elias), maar ook de Nederlander Rei- nier Lucassen. Gevieren hebben Door Nico Scheepmaker ren. En maar lachen, en maar kwinkslagen maken! Hadden ze die twaalf verroeste, afge dankte rollen staaldraad, slordig op een hoop gekwakt bij de ingang naar het kabel baantje. dan niet opgemerkt? Of juist wel? Zagen ze die lichte rafeling dan niet, waar het kabelbusje halt houdt en de kabel een sleetse plek ver toonde? Zou ik, de telganger onder de journalisten, even om stilte vragen, om ze daar na te vertellen dat we er niet met 30 plus 1 in stonden, maar met 30 plus 3? Kuddegeest „Er is nog nooit een ongeluk met deze kabelbaan ge beurd", zei de gids geruststel lend. Maar er hebben ook nog nooit 33 mensen in gestaan, dacht ik bij mezelf. Maar ik zei natuurlijk niets, de kud degeest is gewillig, de 'ver antwoordelijke personen' zouden het immers wel het beste weten? Later legde de gids het uit. Er was uiteraard een veiligheidsmarge inge bouwd bij dat getal 30 plus 1. die 31 passagiers mochten al lemaal 80 kilo wegen, en lang niet iedereen weegt 80 kilo, dus de kilo's die je overhield, begreep ik, werden door een onzichtbare Shylock uitge deeld aan de 32e. de 33e en de 34e, dus er kon echt niets ge beuren. En ik maar rekenen natuurlijk, om mijn angst (niet mijn angst voor een val van grote hoogte, maar voor de verschutting thuis dat ik me had laten doodvallen voor zakformaat reisgidsjes van Elsevier) te bezweren. Goed, we zijn niet allemaal 80 kilo, sommigen zijn 85 kilo, maar anderen zijn 75 of zelfs 70 ki lo, laten we aannemen dat het ze de gangen beschilderd. Meer niet. Ook hier is nauwelijks van een knooppunt te spreken, maar eerder van een samenwerkings verband tussen gelijkgerichte kunstenaars. Dat de schilder kunst van deze vier een bepaalde gelijkheid vertoont, was vóór de uitvoering in Beervelde al zo, en niet dankzij de gangenbeschilde ring. Wat betreft de knooppunten is er op deze expositie dus weinig nieuws te melden. Van al de eer der genoemde groeperingen of tendensen zijn de belangrijkste, naar de maatstaven van de orga nisatoren, kunstenaars vertegen woordigd met één of twee kunst werken, uit de tijd dat de groepe ring of tendens geacht werd plaats te vinden. Het is daardoor een historische tentoonstelling geworden met gedateerde kunst werken, die dan ook een wat muffige indruk maken. Van bijna alle exposanten is het geëxposeerde werk vaak een startpunt geweest van een kun stenaarsloopbaan die nog lang niet ten einde is, en daarom ook nog aan veranderingen onderhe vig. Op deze expositie wordt ech ter de indruk gewekt dat een groot aantal kunstenaars al histo risch bepaald is meer dood dan levend. Vergane parallellen in de beeldende kunst, daar gaat deze tentoonstelling over. De kunstenaars, die werden gese lecteerd. bepalen slechts ten dele het gezicht van de beeldende kunst in Nederland en België van na 1945. Het is bijna onmoge lijk om aan de hand van een ze vental tendensen een volledig beeld te geven van de kunstont wikkelingen na 1945. Op zichzelf is het niet zo'n groot probleem om gebruik te maken van een aantal kapstokken, als je maar weet wie je er aan hangt. Wat doet bijvoorbeeld een "kunste- nar als Bram Bogart op deze ten toonstelling? Behalve het feit dat deze Nederlander in België woont en werkt, is er voor zijn loodzware materiekunst geen pa rallel te vinden, en zeker niet bin nen het constructivisme waarbij hij wordt gerangschikt. Een kun stenaar als Peter Struycken is evenmin duidelijk te plaatsen in deze twee-eenheid van landen, gemiddelde 75 kilo is. dan winnen we op de doodklap 31 x 5 kilo is 155 kilo. Daar kun nen twee verstekelingen uit, een van 80 en een van 75 kilo, maar dan is die derde toch puur overwicht! Gemsbok Zover was ik nel gekomen (de eerste zwieper van een 'tus senstation' hadden we al ach ter de rug), toen we met ons allen de beloofde gemsbok ontwaarden, recht beneden ons. Hij stond niet eens vast aan een touw van het Natio naal Verkeersbureau, hij stond daar vrijwillig, klaar om ons op de horens le nemen zodra de kabel mocht knap pen. Iedereen in het wiebelen de kabelbusje werd er deli- risch van: een echte, bewegen de, levende gems of spring bok! Dat ze zelf in een veel groter wonder, een veel in drukwekkender staaltje van vernuft over die gems heen gleden vergaten ze even. Het dier bleek niet in het minst geïntimideerd door die kreu nende en piepende spin aan die ene draad waar deze, voor zover zijn geheugen strekte, nooit vanaf was geko men, en bleef doodgemoede reerd staart. Dat is trouwens toch vreemd met dieren. Op de grond tussen de landings banen van het vliegveld van Zagreb staan op stokken tien tallen primitieve, zwart ge klede vogelverschrikkers op ware grootte, om de vogels af te schrikken. Die jumbo's en DC 8's met hun brullende mo toren doen die vogels niks meer, ze zijn er immuun voor geworden. Zou je ook im muun worden voor de twijfels die de kabelbaanganger be stormen als hij voor de eerste keer in zo'n ding stapt? De tweede keer, toen we naar be neden gingen, was al iets minder eng. Ik had gezorgd dat ik helemaal 'iniddenin stond, omringd door 33 mede passagiers, die mij het uit zicht op het aanstormende dal, en de nieuwsgierig toe kijkende gemzen benamen. Ik wil best drie uur door een de fect halverwege de kabelbaan vast blijven zitten, ik wil des noods wel neerstorten met zo'n ding, maar dan niet voor Elseviers Reiskompas en-of Taaikompas. NICO SCHEEPMAKER maar helemaal vreemd is de ver tegenwoordiging van de kunste naars Dibbets, van Elk, Panama- renko, Broodthaers en Charlier als indicatoren van de kunst uit de jaren zeventig. Weliswaar zijn het geen onbelang rijke kunstenaars, maar van pa rallel of knooppunt is hier hele maal geen sprake meer. Het sim plificeren van een zo'n complexe aangelegenheid als de beeldende kunst kan bijna nooit zonder problemen verlopen. Ook deze expositie bewijst dat op veel punten, waarvan het meest op vallende de begeleidende tek sten zijn. In een aantal regels wordt er gepoogd iets zinnigs te zeggen over het desbetreffende onderwerp. Een paar zinnen, ter vervanging van de catalogus (het enige waar devolle element van de exposi tie), maar helaas blijven het steeds een paar zinnen. Als er werkelijk iets weggelaten had moeten worden, dan waren het deze teksten wel. Moedeloos word je van deze tentoonstelling, en de kunst zelf verandert daar nauwelijks iets aan. Broodthaers Van deze Belgische kunstenaar is een aparte tentoonstelling inge richt, die niets met de België - Nederland confrontatie te ma ken heeft, maar een zelfstandig gegeven vormt. Broodthaers is een veelzijdig kunstenaar ge weest, die vooral de relatie tus sen woord en beeld, de versto ring er van en de daaruit ontsta ne nieuwe context, tot uitgangs punt van vele creaties stelde. Er is dan ook veel te 'lezen' op zijn tentoonstelling, niet alleen op letterlijke wijze maar ook op een visueel conceptuele wijze, wat wil zeggen dat Broodthaers beel den tot nieuwe ideeën en inzich ten kunnen leiden. Teksten, een levende papegaai, veel palmen en een imaginair museum vor men slechts het formele topje van Broodthaers ijsberg. Het is een kunstenaar waar veel huis werk voor moet worden verricht, wat echter naderhand een dank bare bezigheid zal blijken te zijn. JURIAAN VAN KRANENDONK. AëMou> mmCLAAfLT CE TAAi- CEK UEEVE 2Ij Agenda Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Supersmeris", da. 14.30,19 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30, 19 en 21.15 uur, al. Nachtvoorstelling: "City on fire", vr. CAMERA (124919): "Apocalvps now" da. 20 uur, 12 jaar. Nachtvoorstelling: "Don't look now", vr. en za. 23.30 uur, 16 jaar. Kinderma tinee: "De vrolijke piraten van Scha- teiland", za., ma., di. en woe., 14.30 uur zo. 13.30 uur, al. LIDO 1 (124130): "Een vlucht regenwul pen", da. 14.30, 19 en 21.15 uur, zo., 14.30, 16.45, 19 en 21.15 uur. 16 jr. LIDO 2: "Goldfinger", da. 14.30, 19 en 21.15, 12 jr. LIDO 3: "The Blues Brothers", da. 14.30, 19 en 21.15 uur. zo. 14.30. 16.45, 19 en 21.15 uur, al. Rijksmuseum van Volkenkunde, Steen straat 1, mini-expositie van Japanse schilderkunst uit Eigen Bezit, tot 31 maart, dagelijks van 10 - 17 uur zo van 13 - 17 uur. Galerie Alfart, A.F. Molina, gouaches, zeefdrukken, Rapenburg 62, van 7 feb t/m 5 maart, di t/m za van 12 tot 18 uur. Rijkmuseum van Geologie en Mineralo gie, Hooglandse Kerkgracht 17, t/m april, 'Planten van vroeger en nu', i.s.m. de Hortus Botanicus der Rijksuniversi teit. ma t/m vr van 10 tot 12 uur, 14 tot 17 uur, zo 14 tot 17 uur. Museum Boerhaave, 'Dr. Auzoux', ten toonstelling van anatomische modellen uit 1900. gemaakt van papier-mache. Steenslraat la. t/m 11 mei. ma Cm vr van m »ot 16 uur en zo van 13 tot 16 uur. Galerie Denise Stephan, tentoonstelling Hermanus Berserik. IJm 12 april, vr., za., zo. van 14.00 tot 18.00 uur. Wassenaar - Galerie De Muren, voor- jaars-tentoonslelhng. t/m 15 maart, geopend van 14.00 lol 18.00 uur en 20.00 tot 22 00 uur. Auberge de Kieviet - expositie van Zoe- lermeerse dier- en landschapsschilder t/m 30 april. Stedel-jk Museum De Lakenhal, schil derijententoonstelling van Henricus Rol. van 6 feb t/m 14 maart; 'kijk en ver gelijk'. van 13 febr tot 25 april. Oude Singel 28-32. ma cm za van 10 tot 17 uur, zo van 13 tot 17 uur. De Oude Rijn. grafiek van o.a. Karei Ap pel, Corneille; keramiek van Johanna Warmenhoven en Marry Algra, Stille Mare 4. van 7 feb Cm 28 maart, di Cm za van 10 tot 18 uur. do van 19 tot 21 uur, zo van 11 tot 17 uur. ma van 13 tot 18 uur. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Eüsabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaronessenhuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur Kraamafdellng: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiènt). Sportmedisch Advies Centrum; blessu- respreekuun Elisabethziekenhuis, Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. ^ud^lieuius. Honderd jaar geleden stond in de krant: In de geschutgieterij van de Krupp-fabrieken le Essen wordt zeer ijverig gewerkt. Rumenie heeft 100, Grieken land 700 kanonnen besteld en verder zijn nog bestellingen ontvangen uit Zweden. Ne derland. en Italië. Daar de meeste van die bestellingen spoedig uitgevoerd moeten worden, komen er handen le kort en gaat de arbeid dag en nacht door. Op het Italiaansche eiland Ischia zijn hevige aardschok ken waargenomen, die vooral in Casamicciola vele levens hebben geeischt. Er zijn 440 huizen, bewoond door 2200 personen, vernield of onbe woonbaar geworden; 23 man nen, 40 vrouwen en 53 kinde- Klaa*e afd., van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 en 11.15-12 uur. Kraamafdellng: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 C.C.U (hartbewaking), dag. van 14.15-14.45 en 19.00-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15 00 uur 18.30-19 30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou dere) Maandag t/m vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14:45-15.00 uur. ren zijn om het leven geko men. Bovendien worden nog eenige personen vermist. Het onheil overviel de inwoners zeer onverwacht. Men hoorde plotseling een schrikkelijk ge druis. Wie in de huizen wa ren. u erden in een oogenbltk onder het puin hunner wo ning bedolven. De menschen op straat bleven ontzei en sprakeloos staan. De grond werd over eene lengte van vijftig meter gespleten tot eene kloof, uitloopende in een afgrond, waarin huizen, menschen en dieren verdwe- Vijftig jaar geleden: In Zuid-Slavië en een gedeel te can Griekenland heeft een ernstige aardbeving plaats gehad. De aardschokken, die meer dan een uur duurden, hebben de streek ten Zuiden van Skolpje het zwaarst ge troffen. Het aantal dooden een afgestreken eet lepel tomatenpuree. reepjes gesneden ro de paprika even aan en voeg dan 300 gr droge, rauwe rijst korrels toe Laat die even meebakken en giet er dan 7 dl heet water bij. Voeg zout plukje saffraan draadjes en een rag fijn gesnipperd teentje knoflook. Laat de rijst boven uiterst laag vuur in ruim een half uur gaartrekken. Laat het laatste kwartier blokjes kipfilet mee gaar worden en voeg pas vlak voor het op dienen 150 gr gepel de garnalen toe en een eetlepel citroen sap U kunt eventu eel dit gerecht nog perwten. Diepvries doperwten voegt u dan tegelijk met de W1NA BORN Bezoek aan ernstige patiënten wanne*. - voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15 00-15.45 uur 18 30- 19.00'uur Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14 15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13 30-14.15 en 18 30-19 30 uur 3e klas 13.30-14 15 en 18 30-19 30 uur Kraamaf- deling 13.30-14 45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- Tol (020-175000). bedraagt 33, dat der zwaar gewonden zeventig. Er zijn zeshonderd huizen ingestort. Stations en spoorbruggen zijn vernield. De meeste scha de is aangericht in een be trekkelijk klein gebied aan de Zuidslavische-Bulgaars-Gri- eksche grens. Ondanks de koude en het regenachtig' weer vertoeft de l>evolkmg nog in het open veld Op vele plaatsen vormden zich, under een dof gerommel als can een in de verte voortrollendcn donder, groote scheuren in de aarde, waaruit op sommige plaatsen warme bronnen zijn ontsprongen. Aanvankelijk leek de schade tn Grieken land gering, maar nteutce schokken ui Grreksch-Mace- donw hebben groote verwoes tingen aangericht. In ui'njke dorpen zijn de meeste huizen ingestort. Ook Zmd-Albanie is zioaar getroffen Marcel Broodthaers: Bureau couvert de moules. 1966 PH ra*rseuxe>PöFFerje HEfureetsJ oj&jNetnae IM- vioep OP uw KABAKTBI^AIS» HgT MA5. i K

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 19