Te leutige Brecht Trijfel ALARM INDE RODE BAAI La Bergamasca voert barokmuziek goed uit 7 Je zou denken dat ik £XPB£S^ njsotstor^, maandag 9 maart 1981 VARIA Poepiescheet In een dagblad dat ik om ideolo gische redenen niet zal noe men trof ik in de rubriek „Fe licitaties" de volgende adver tentie aan: Lieve SCHAT, v. harte gefelici teerd en ik hoop dat we nog heel lang zo van elkaar mogen houden. Je Poepie (v. pap pie)." De volgende dag stond in dezelf de krant in de rubriek „(Kor te) mededelingen" deze adver tentie: „PAPPIE, telefoonnummer ver geten, onmogelijk. Wat moet ik doen. Afz. Moppie." Zou deze pappie van moppie de zelfde zijn als die pappie van poepievroeg ik me af. Mop pie heeft kennelijk niet alleen pappies telefoonnummer ver geten, maar ook pappies ver jaardag, in tegenstelling tot poepie, die het telefoonnum mer blijkbaar ook niet weet, anders had ze wel even kun nen bellen. Op dezelfde dag dat Moppie haar nood tegen over pappie klaagde in de ru briek „(Korte) mededelin gen", stond in de rubriek „Fe licitaties" de volgende adver tentie: „Lieve POEPIESCHEET. gefeli citeerd met 3 kruisjes. Je w.c.- brilletje." Aha, z'n w.c.-brilletje was welis waar een dagje te laat met de felicitatie (of Poepie was een dag te vroeg, dat kan natuur lijk ook), maar ze had er ten minste aan gedacht. Pappie van Poepie (en Moppie) heeft dus blijkbaar de koosnaam Poepiescheet, en is dertig jaar geworden. Of moeten we 3 kruisjes niet vertalen in 3x10 jaar, maar als de drie kruisjes van Poepie, Moppie en w.c.- brilletje, die Pappie alias Poepiescheet, viriele dertiger die hij is,' met zorg en liefde onderhoudt? Sportief van w.c.-brilletje, dat ze Poepie scheet zijn harem niet mis- V Door Uiieo Scheepmaker n Felicitatie Ik heb me even proberen voor te stellen hoe die advertenties tot stand zijn gekomen. „Spreek ik met de advertentie afdeling?" „Spreekt u mee.'' „Ik wou een felicitatie opgeve- „Dat kan. Geeft u de tekst maar op." „Lieve poepiescheet komma, POEPIESCHEET graag met hoofdletters... „Hoe spelt u dat?" „Poep...Ontucht... Erectie.. .Pe- nis...lntiem...Ejaculatie...en dan gewoon SCHEET." „Ik heb het, gaat u verder." „Komma dus, en dan gefelici teerd met 3 kruisjes." „Nog een afzender?" „Ja, je w.c.-brilletje." „Mijn w.c.-brilletje? Wat wilt u daarmee suggereren?" „Nee, dat is de afzender: Je w.c.- brilletje." „O, zodoende. Wilt u w.c. met kleine of met grote letter- „Met kleine letters maar, dan valt het niet zo op." „Ik zal de tekst nog eenmaal her halen: Lieve Poepiescheet, met hoofdletters, poepie ge speld p-o-e-p-i-e en scheet zo als je het zegt, gefeliciteerd met 3 kruisjes, je w.c.-brilletje, w.c. met kleine letters. Dat klopt zo?" „Ja, dat klopt." „Mag ik dan even uw naam, adres en gironummer?" „Eh ja, dat zal wel moeten hè? De naam is A. J. A. van Zoet. Overtoom 347. Krijg ik de re kening toegestuurd?" Jawel, meneer. U wordt be dankt, tot ziens." Ontbijt De volgende ochtend komt hij fris geschoren beneden en gaat aan de ontbijttafel zit ten. Zijn vrouw schenkt de thee in (ze is nog in haar och tendjas), en geeft hem het eer ste katern, terwijl ze zelf het tweede katern gaat lezen. Op eens schiet ze in de lach. „Moet je horen!", zegt ze, „een adver tentie: lieve POEPIE SCHEET, gefeliciteerd met 3 kruisjes. Je (ze wist de tranen uit haar ogen) w.c.-brilletje!!" Als verstard kijkt hij voor zich. Hij voelt zijn hoofd, rood aan lopen, en vraagt zich af of dat ook te zien is, voor een ander. „Poepiescheet, je w.c.- brilletje!", schatert zijn vrouw. „Hij is ook dertig ge worden, blijkbaar, alleen een dagje later dan jij! Ach schat, had je misschien gewild dat ik gisteren ook zo'n felicitatie voor je in de krant had gezet? Ik ben toch nog altijd je kleine Drollepoepie? Weetje dat niet meer? Zo noemde je me toch vroeger, toen we net verloofd waren? Pappies Drollepoe pie, zei je altijd! En dan moest ik je prof. dr. Klosetrol noe men, weet je nog? Wat grap pig eigenlijk, dat er nog steeds i zijn die zulke namen i als ze verliefd zij' r weu 1Wui£>,PKMPA ,£N MOö HACffe^ I UK 0ÊPAMKr VOOR Pg *lANIgR. Ivv--- [Bij Haagse Comedie bEN HAAG - Brecht schreef zijn "Driestuiversopera" in de jaren twintig als een niet mis te versta- ne aanklacht tegen de bestaande maatschappelijke structuren en y de wijze waarop de mens volgens hem wel moest functioneren als een bijna willoos werktuig in i dienst van het kwaadhet geld en de corruptie. "Eerst komt het vreten, dan komt de moraal" is J het devies, en slechts "wie in lu- xe leeft, leeft aangenaam". Het i gegeven, ontleend aan de "Bede- 1 laarsopera" van Gay, en de mu- j ziek van Kurt Weill deden het stuk inslaan als een bom en ma- t ken dat het zich nu nog mag ver heugen in een legendarische faam. Elke uitvoering kampt echter met de nodige problemen door de enorme verschillen tus sen toen en nu, terwijl sommige songs in de loop van de jaren zó bekend zijn geworden, dat het steeds moeilijker wordt om ze door acteurs zonder muzikale scholing overtuigend te laten zingen. Regisseur Eddy Habbema heeft getracht voor deze problemen een oplossing te vinden die posi tief kon functioneren binnen een door de Haagse Comedie ver zorgde voorstelling, maar dat hij hierin zijn doel meermalen voor- .bijschoot, is voor een belangrijk deel te wijten aan zijn eigen uit gangspunt. Natuurlijk is de Haagse Comedie niet het gezel schap bij uitstek om zich met na vrante maatschappijkritiek bezig te houden en op zichzelf is het daarom best een goede vondst om deze bedelaarsopera niet te laten spelen door uitvaagsel, maar door heren in smoking, die zich op hun vrije momenten in de orkestbak te goed doen aan een luxueus en met champagne overgoten koud buffet. Een ver eiste is echter wel dat hier meer mee gedaan wordt dan alleen maar op het toneel een grapje maken over het geren m meerde restaurant dat de etenswaren verzorgd heeft, want anders slaat het motto van het stuk om in een lachwekkend tegendeel: eten ge noeg, maar een moraal is er niet. Dat Brecht zelf op de komische aspecten van zijn "Driestuivers opera" heeft gehamerd, behoeft nog geen reden te zijn voor amu sement in cabaret- en revuestijl met knipogen naar alle kanten en een overdreven moderndoe- nerij. Brecht heeft een sociaal aanklacht in een komisch kostuum gego ten, maar dit werkt alleen maar zolang dat kostuum ook inder daad als kostuum, als omhulsel herkenbaar blijft. Werkt men door allerlei wijzigingen in tekst en volgorde, door toevoegingen en coupures, maar vooral door een enscènering vol grappen en grollen die "onderlaag" uit het stuk weg, dan blijft er van het na vrante effect weinig over en kan men constateren dat men van hetzelfde materiaal beter een te levisieshow had kunnen maken, want hoewel het tempo hoger en de dialogen flitsender konden, was het resultaat niet meer een genoeglijk avondje-uit. Het pro bleem is alleen dat het nooit de bedoeling van Brecht geweest kan zijn, dat zijn "Driestuivers opera" werd omgevormd tot leu tig amusement, en Eddy Habbe ma had zijn inventiviteit op dit gebied beter aan iets anders kun nen besteden. anne-Wil Blankers en Guido de Moor in de 'Driestuiversopera' van Brecht. Dat er verder door de leden van de Haagse Comedie met enthou siasme gespeeld en heel accepta bel gezongen werd, dat een com bo o.l.v. Bob Zimmerman voor een voortreffelijke muzikale om- LEIDEN Het is altijd weer even wennen aan de klank van een barokensemble, dat in een barokstemming speelt. Onze oren zijn zo afgestompt door de gelijkzwevende ofwel ge- tempereerde stemming (d.w.z. elke halve toonafstand is in principe even groot) dat wij de oudere stemmingen eerst als vreemd of zelfs als vals erva ren. Toch is het verheugend te merken dat het gehoor zich vrij snel instelt op deze anders klinkende intervallen en de rijkdom aan nuances gaat on derscheiden en waarderen. Dit naar aanleiding van het baro kensemble 'La Bergamasca' dat gisteren het koffieconcert verzorgde in de foyer van de Stadsgehoorzaal. Het ensem ble, fluitiste Berber Hoving, barok-violist Staas Swierstra gambiste Naomi Hirschfeld en clavecinist Henk Dekker, streeft er naar barokmuziek zo authentiek mogelijk te laten klinken en gebruikt daarbij ou de instrumenten of copieen daarvan. Berber Hoving, die zowel de ba rok altblokfluit als de flauto traverso (houten voorloper van de dwarsfluit: heeft een zachte, weke toon) blies, beschikt over grote viruositeit, zoals bleek uit de 'Sonate in C gr.t.' voor altblokfluit en continuo van A. Corelli (1653-1713). Behendig was het spel van Staas Swiers- ma, die naast dit ensemble, nog in drie andere ensembles meestrijkt. Zijn kundigheid en muzikaliteit waren goed te ho ren in de 'Sonate in A gr.t.' lijsting zorgde, en dat de dekors van Harry Wich in hun schijnba re eenvoud ingenieus en efficiënt waren, het kon allemaal niet ver helen dat de angel eruit was. Slechts af en toe werden er een paar scherpe kantjes voelbaar, o.a. in de beide gevangenisscè nes met perfect ensemblespel van en rond Guido de Moor (Ma- cheath) en Kees Coolen (Brown); De gedrevenheid en hët cynisme van de echte Brecht waren ech ter maar in twee rollen terug te vinden: een Jenny van Anne-Wil Blankers, die van begin a aan duidelijk maakte dat de i leen kan overleven door louter aan zichzelf te denken, en een Polly van Trins Snijders, die on gehinderd door de make-up van Liza Minnelli alle emoties lang zaam maar zeker in vitriool wist om te zetten. De keuze van Hab bema om Macheath toch ter dood te brengen is op zichzelf aanvechtbaar, maar dat Polly zijn beul wordt, is dóór het spel van Trins Snijders een vondst die waard is om herinnerd te worden. PAUL KORENHOF Azmol d i/Ef2ktA*er DE- TAAL OEf? UEFDE De belevenissen van Jommeke En hier komen ze hun buit r T opstapelen e - FS \2 Leidse bioscopen LUXOR <121239): "Supersmeris". da. 14.30, 19 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30,19 en 21.15 uur, al. Nachtvoorstelling: "City on fire" vr en za. 23.30 uur. CAMERA (124919): "Apocalyps now", da. 20 uur. 12 jaar. Nachtvoorstelling: "Don't look now", vr. en za. 23.30 uur, 16 jaar. Kinderma tinee: "De vrolijke piraten van Scha- teiland", za., ma., di. en woe., 14.30 uur. zo. 13.30 uur. al. LIDO 1 (124130): "Een vlucht regenwul pen", da. 14.30, 19 en 21.15 uur, zo., 14.30, 16.45, 19 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 2: "Goldfinger", da. 14.30, 19 en 21.15, 12 jr. LIDO 3: "The Blues Brothers", da. 14.30,19 en 21.15 uur. zo. 14.30,16.45,19 STUDIO (133210): "Le dernier metro", da. 19.00 en 21.15 ma. en di. ook 14.30 Kindermatinee: "Aristocats" a.l. Do. vr. za. en wo. 14.30. Zo. 14.30 en 16.45 al. REX: "Ik voel nattigheid" 16 jaar, da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, nachtvoorstelling: "Een lange hete zomerorgie" 16 jaar za. 23.30 uur. Bioscopen Alphen (Voor inlichtingen tel. 01720-20800) EURO 1: "Een vlucht regenwulpen", da. 14. 19 en 21 uur. zo. 14. 16.40, 19 en 21.30 uur. 12 jr. Nachtvoorstelling: "Een vlucht regen wulpen". za. 00.15 uur. 16 jr. EURO 2: "Smokev and the Bandit, deel 2". da 13.45. 18 45 en 21 uur. zo 13 45. 16 15. 18.45 en 21 uur. al. Nachtvoorstelling: "Mad Max", za 00.15 uur, 16 jr. EURO 3: "The Deerhunter da 20.15 uur. do. en vr. ook 13.30 uur, zo. 15.45 en 20.15 uur. 12 jr. Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie en de Toverring", za. t/m woe. 13.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "Manhattan", za. 00.15 uur. 18 jr. EURO 4: 'The Blues Brothers", da. 13.30, 18 30 en 21.15 uur. zo. 13.30. 16. 18 30 en 21 15 uur. al. Nachtvoorstelling: "Pornoroute naar de zon", za. 00.15 uur. 16 jr. APPEL- ROZIJNENKOEK Los 20 gr gist en 1 theelepel suiker op bloem door. Laat dit beslagje 20 minuten staan en voeg Jan 200 gr gezeefde bloem t een snufje zout, 3 volle eetlepels eke ker i 75 iboter. Kneed hier van een elastisch deeg in minstens 10 minuten. Meng er 50 gr fijngesneden oranjeschilletje: door, 100 gr rozij nen. 1 theelepel troensap. 1 theelepel kaneel en 2 in kleine stukjes gesneden appelen door. Laat het mengsel een ui rijzen op een wam plaats. Dan 1 m nuut doorkneden e overbrengen in ee licht beboterde c, kevorm. Nu wei een klein uur laten rijzen. Zet de ruim een halfu een voorverwarmde hete c WINA BORN Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Kraam afdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 voor viool en clavecimbel van J.S. Bach (1658-1750). In het 'Kwartet in G gr.t.' van G. Telemarn (1681-1767), waarin gambiste Naomi Hirschfeld een 'eigen' partij had en niet deel uitmaakte van het 'basse continuo' was haar toon wel iets te bescheiden: haar polyfo ne aandeel had wel meer naar voren mogen komen. Henk Dekker zorgde met zijn clave- cimbelspel voor een stabiele ondergrond. Afgezien van de goede uitvoe ring is het misschien een idee, zeker voor een koffieconcert, waar veel kinderen bij aanwe zig zijn, het programma iets af wisselender te aken, bijvoor beeld door solo's van de diver se instrumenten in te lassen, en meer kortere werken op te ELLEN LOOYESTIJN Gew. Orkest met Mozart LEIDEN - Het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland geeft morgen avond een concert in de Stadsge hoorzaal. Er zal een aan Mozart gewijd programma worden uit gevoerd. Dit programma begint met de ouverture 'Don Giovanni vervolgt met het concert voor piano en orkest KV 491 en ein digt met de Symphonie nr. 40 KV 550. Als pianosolist treedt op Willem Brons. Het concert Wordt geleid door David Porcelijn. Bezoekuren ziekenhuizen Dlaconessenhuis: Middagbezoekuur. 13.45-14.30 Avondbezoekuur 18.30-19.30 Rijksmuseum van Volkenkunde. Steen maart, dagelijks van 10 - 17 uur zo van 13 - 17 uur. 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Galerie Alfart. A.F. Molina, gouaches. Sportmedisch Advies Centrum; blessu- zeefdrukken. Rapenburg 62. van 7 feb respreekuun Elisabethziekenhuis. Lei- t/m 5 maart, di Vm za van 12 tot 18 uur. derdorp, 'h maandags Van 19.30-20.30 Rijkmuseum van Geologie en Mineralo gie. Hooglandse Kerkgracht 17. Vm april. 'Planten van vroeger en nu', i.s.m. de Hortus Botanicus der Rijksuniversi- Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag t/m vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: zoek wordt toegestaan kan de hoofdv pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderklinxek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rljioonl: le en 2e küs 111130; 13 30-14.15 en 18.30-19 30 uur 3e klas 13 30-14 15 en 18 30-19 30 uur Kraamaf- delmg 13.30-14.45 alleen voor echtgeno- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- lol (020-175000) Museum Boerhaavc. 'Dr. Auzoux'. ten toonstelling van anatomische modellen uit 1900. gemaakt van papier-machë. Steenstraat la. t/m 11 mei. ma t/m vr van Galerie Denise Stephan, tentoonstelling Hermanus Berserik, tim 12 april, vr., za., zo. van 14.00 tot 18.00 uur. Wassenaar - Galerie De Muren, voor- jaars-tentoonslelling. Urn 15 maart geopend van 14.00 lol 18.00 uur en 20.00 tot 22.00 uur. Auberge de Kieviet - expositie van Zoe- termeerse dier- en landschapsschilder t/m 30 april. Stedelijk Museum De Lakenhal, schil derijententoonstelling van Henricus Rol. van 6 feb Vm 14 maart; kijk en ver gelijk', van 13 febr tot 25 april. Oude Singel 28-32, ma Vm za van 10 tot 17 uur, zo van 13 tot 17 uur. De Oude Rijn, grafiek van o.a. Karei Ap pel. Corneille; keramiek van Johanna Warmenhoven en Marry Algra, Stille Mare 4. van 7 feb Vm 28 maart, di t m za van 10 tot 18 uur. do van 19 tot 21 uur. zo van 11 tot 17 uur. ma van 13 tot 18 uur <^udcïlieuius. Honderd jaar geleden stond in de krant: hi een telegram uit Marsala (op de westpunt van Sicilië. Red.) wordt gemeld, dat een woedende volkshoop het bede huis der Evangelische Metho disten aldaar vernield heeft. De predikant ontkwam over de daken. De kerkmeubelen werden uit het gebouw naar de markt overgebracht en daar verbrand. Een handwerksman uit Sid ney in Australië, van Duit- sche afkomst, die zijne fami lie uit Duitschlana kwam be zoeken, was naar Berlijn ge gaan om de feesten ter eere van prins Wilhelms huwelijk bij te wonen. Wandelend over "Unter den Linden" kwam hij een jong meisje legen en gaf haar een kus. Hij. werd onmiddellijk door een agent van politie aangehouden en naar het bureel overgebracht, waar hij niets tot zijne ver ontschuldiging wist aan te voeren dan dat "de Miss hem zoo goed beviel". Dat zulk eene manier van doen in Eu ropa niet geoorloofd was, scheen den Australiër niet aan het verstand gebracht te kunnen worden. Hij werd met vijf dagen hechtenis ge straft en kreeg dus niets van de feesten te zien. - In Guatemala heeft een bij menschenheugenis ongekende vorst aan de koffie- en suiker plantages eene schade van ruim een miUioen dollars toe gebracht. Vij/tig jaar geleden: - Het beroemde schilderij van Rembrandt. "De anatomische les van dr. Joh. Deyman" uit het Rijksmuseum te Amster dam, dat onlangs door een waanzinnige met bijlslagen werd beschadigd, is met zeer groot succes verdoekt. Dit is geschied in het museum zelf. onder het voortdurend toe zicht van de "Commissie ran toezicht en advies over de schilderijen der gemeente". Thans worden de beschadi gingen verder weggewerkt. Ze vallen mee. daar de meeste in de zwarte plekken van /iet doek zijn toegebracht De hoop is gewettigd, dat het be- roemae schilderij binnen een week of drie weer voor de mu seum-bezoekers te zien zal zijn, een bericht dat ongetwij feld alom voldoening zal ivek- ken. r/y/o ufciEAjDJHEeprAie etêaj Doos BoaoBüaiS qe Z-E (AIAf?ÊA) f^oED- tecp, nu F e. JE WERD ■ZICK V/AM. IMAT SyneoUSBe&Tl /-r-o pft? y

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 23