Geen BOM-moeder zonder BOV-vader? Op aardige manier brutaal zijn Maartje van Weegen: ZATERDAG 7 MAART 1981 PAGINA 25 HILVERSUM - Er zijn men sen die Maartje van Weegen te rood vinden en haar dat ook ronduit schrijven. Maar tje echter kan daar niet van wakker liggen. Ze legt ook uit waarom. „Dikwgls", zegt ze vergoelijkend, „dikwijls bedoelen die mensen met rood: vooruitstrevend. En dat is ook wel verklaarbaar. Ik doe immers twee radiopro gramma's en daarin ben ik met nieuws bezig. Met El Sal vador, bodemverontreini ging, Greenpeace. Er zijn mensen, die dat liever dood zwijgen. Die willen amuse ment op de radio en niet al datr wij i Op de Valreep bezig zijn. Vanzelf vinden die mensen dan al gauw dat je te links bent." „En meestal schrijven ze in zo'n brief dan ook dat ze de TROS zo'n fijne en neutrale omroep vinden. Nou, dan weet ik precies, wat voor waarde ik aan zo'n brief moet hechten. Begrijp me goed, niets ten kwade van de TROS hoor. Het is heel goed dat ook zo'n omroep er in Nederland is. Alleen: ik zou er niet wil len werken en zij zullen mij ook niet vragen." Ook die middag is Maartje van Weegen een toonbeeld van rust. Een poosje terug stopte ze met omroepen („Gewoon omdat ik het na zoveel jaar welletjes vond"), en nu praat ze heel opgeruimd over de uitzending van Ratel, die ze er net heeft opzitten. Ratel is een niet alledaags radiopro gramma op de dinsdagmor gen, waarin luisteraars hun op- en aanmerkingen over voorbije uitzendingen kun nen voorleggen aan de ver antwoordelijke programma makers. Brutaal Maartje (30) presenteert Ratel en stelt het mede samen. Daarnaast presenteert ze op dinsdag Postbus 900 (het om roeppastoraat) en doet ze op vrijdag samen met Aad van den Heuvel Op de Valreep waarin gebeurtenissen van de afgelopen week nader worden toegelicht en zonodig op de korrel genomen. Drie radioprogramma's doet ze en sommi ge mensen vragen haar nu al wanneer de eerste „Maartjes Goed Nieuws Show" op de buis te zien zal zijn. Maartje van Wee gen echter laat zich er niet door opjutten. Daarvoor beleeft ze vooralsnog te veel plezier aan haar radiowerk, dat „heel leerzaam is." En opmerkelijk vaak. Tijd dus voor een ontmoeting. Zo heeft Maartje voor de KRO-radio thans aardig wat .hooi op haar vork. Maar nog net niet teveel, ofschoon dat gemakkelijk had gekund. Maartje was immers ge vraagd het programma op de vrijdagochtend van de naar de AVRO vertrekkende Anne van Egmond over te nemen. En eigenlijk wilde Maartje best, daar niet van, maar het was niet te combineren met Op de Valreep. En dat programma is haar veel te lief. Net als Ratel trou wens, dat elke week weer rechtstreeks wordt uitgezon den. Wat heel spannend is en, geeft Maartje te verzekeren, dus heerlijk om te doen. „Omdat het live is", zegt ze, „komt het erop aan de ge sprekken op de juiste mo menten af te kappen, zonder dat iemand daar boos om wordt. Op een aardige manier brutaal zijn dus en da's niet altijd even gemakkelijk." Alert Ze moet dus tactisch zijn. Alert ook. Zeker gelet op de emo ties, die een programma als Ratel nogal eens wil oproe pen bij de luisteraars. Niet zelden namelijk zijn het gela den onderwerpen, die in Ra tel ter tafel komen. Politiek bijvoorbeeld, abortus of de K van KRO. In dat geval gaat Maartje schrap zitten en zet ze haar oren nog eens extra wijd open. „De partijen mo gen natuurlijk niet langs el kaar heen gaan praten", ver telt ze, „en de één mag niet onevenredig lang het woord nemen. Daar moet je voor waken." Van gezeur zegt Maartje al evenmin gecharmeerd te zijn. „Laatst ging het om dat tv— programma van IJf Blokker over milieu. Er was toen een meneer aan de lijn en die hield een hele klaagzang over de vervuiling van de Rijn, zonder dat dat nou iets met dat programma van doen had. Toen heb ik die man ook gezegd: 'Ja, wat wilt u nu ei genlijk'." Extase Wat Maartje zelf nu eigenlijk wil, is een vraag die even ge makkelijk is gesteld als beantwoord. Glimlachend zegt ze: „Sommigen vragen nu al, waar blijft 'Maartjes Goed Nieuws Show?' Maar daar denk ik nog niet aan. Nog lang niet. Daarvoor heb ik het nog veel te veel naar m'n zin bij de radio." Bij de televisie is het tien jaar geleden anders wel allemaal voor Maartje begonnen. In 1971 was ze voor het eerst te zien met het programma Stu dio Vrij, dat ze in totaal acht jaar zou presenteren. Vervol gens werd ze spelleidster van Cijfers en Letters, werkte voor de schoolradio mee aan een actualiteitenprogramma en presenteerde het populai- r-wetenschappelijk pro gramma Wat heet beter Nu dus radio. Wat niet wil zeg gen dat Maartje bezig is de te levisie uit het oog te verlie zen. Het tegendeel is waar Voor Ratel kijkt ze relatief juist heel veel televisie. En of schoon haar daarbij geen ge voel van diepe treurigheid overvalt, raakt zij er evenmin van in extase. Brandpunt Ze heeft kritiek en formuleert die bedachtzaam maar ge woontjes: „Het schort, vind ik, met name aan de vormge ving van programma's. De presentatie van de actualitei tenrubrieken bijvoorbeeld. Brandpunt inbegrepen, is lang niet levendig genoeg. Een mannetje wordt voor de camera gezet, begint te pra ten en hupsakee: weer een item gereed. Althans, die in druk krijg ik heel sterk. Niet dat Maartje van Weegen („Ik ben niet iemand van har de uitspraken") de wijsheid in pacht denkt te hebben, maar over programmamaken heeft ze zo haar eigen ideeën. Die hoef je niet van de daken te schreeuwen, vindt ze. maar verzwijgen is evenmin nodig. „Ik ben", aldus de freelan ce—omroepmedewerkster, „niet anders gewend, dan te zeggen wat ik denk. En bin nen de KRO kan dat uitste kend." Narigheid Komen we weer op Ratel: „Ik zit dan zo televisie te kijken en dan zie ik iets. waarvan ik denk: oh oh daar komt narig heid van. Da's iets voor Ratel, vermoed ik dan. En meestal komt dat nog uit ook." /Erg fijn vind ik dan telkens dat de collega's in Hilversum bereidheid tonen om aan Ra tel mee te werken. De enigen die dat niet doen, die conse quent elke vorm van mede werking weigeren, zijn Wibo en z'n jongens van TROS- Aktüa... Nou ja", zegt Maartje dan schouderopha lend. Ze zal er geen traan om laten. HOORN - Na het fenomeen BOM-moeder doet een nieuw begrip zijn intrede in het Nederland van de jaren tachtig: dat van de BOV-vaders. De eerste twee letters staan ook voor Bewust Ongehuwd, de V uiteraard voor Vaders. En: ja, de afkorting is af geleid van het begrip Bewust Ongehuwd Moeders. Nog krap een week en de eerste Nederlandse vereniging Bewust Ongehuwde Vaders is een feit. Op vrijdag 13 maart(l) kunnen aanstaande BOV-vaders zich melden aan de Turfhaven la in Hoorn, waar om acht uur 's avonds de oprichtingsvergadering plaatsvindt. Initiatiefnemer tot de oprich ting van de club mannen die de biologische vaders zouden kunnen zijn van BOM-kinde- ren is Tjibbe Bijlsma (51). Aanvankelijk fronsend, staat hij nu positief tegenover de tendens dat vrouwen een kind willen zonder vader, dus zonder getrouwd te zijn of sa men te wonen. Hoe kon het dat zijn mening zich zo radi caal kon wijzigen? "Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst van een BOM- moeder hoorde was het eer ste dat ik dacht: dat kan niet. Er hoort óók een vader bij. Maar het idee liet me niet los. Ook al omdat mijn vrouw en ik kinderloos zijn. En ik heb altijd graag kinderen om me heen gehad. Omgekeerd geldt ook dat kinderen hier graag komen. Ik zou graag een kind echt zien opgroeien. Al was het alleen maar om mijn eigen zaken wat te rela tiveren. Je bent altijd bezig, m'n hele leven heb ik al aan allerlei acties meegedaan en daar ben je dan vreselijk se rieus over. Als je dan zo'n kind ziet voor wie alleen maar belangrijk is dat het wankelend loopt en met moeite kan brabbelen, dan relativeer je die zaken weer. Zo'n kind is toch veel wezen lijker bezig?" "Toen ik na maanden denken eenmaal zover was dat ik iets met en voor BOM-moeders wilde doen besefte ik dat het een krankzinnig idee was. Ik dacht: het zal wel naar buiten komen als een soort fokclub- je. Maar langzamerhand rijp te het idee." Is hij niet bang louter en alleen op sex beluste mannen om zich heen te yerzamelen? Bijlsma wuift die mogelijk heid weg. "Welnee. Mannen die graag een paar keer gratis met vrouwen naar bed willen kunnen dat elders wel vin den, die hebben de vereni ging heus niet nodig." De biologische vader wordt door de BOM-moeder door gaans wat kil "de verwekker" genoemd. Hij speelt bij de opvoeding feitelijk geen rol. Bijlsma echter hoopt vurig dat de toekomstige moeders van BOM- of BOV-kinderen contact met de biologische vaders willen onderhouden. "We willen graag helpen op voeden" zegt hij. "Als de be treffende vrouw dat tenmin ste ook wil, als ze al niet wat goede vrienden of een eigen relatie heeft die de vaderrol op zich nemen." Zijn idee lijkt vooralsnog aan te gaan slaan. Twee summiere aankondigingen in een regio naal dagblad en in Vrij Ne derland weekten een stroom van reacties, brieven en tele foontjes, los. Ook tijdens het gesprek staat de telefoon roodgloeiend. Nieuwsgieri gen genoeg ("Als ze allemaal komen volgende week wordt het flink druk") maar dat er rond het verschijnsel nog een taboesfeer hangt is Bijlsma intussen duidelijk geworden. "Ik had bij de aankondiging nog geen datum gezet. Ik wil de eerst afwachten wie wan neer het beste kon. Maar het probleem is dat ik een groot aantal belangstellenden niet kan terugbellen over de da tum van de bijeenkomst. Ze durven hun naam of telefoon-, nummer niet op te geven." Ondanks die hindernis lijkt niets de oprichting van de vereniging nog in de weg te staan. Als de club eenmaal tot stand is gekomen wil Bijlsma contact opnemen met de BOM-groepen die in de grote steden van het land recentelijk de grond uitschie ten. Een soort huwelijksbu reau op eigentijdse leest ge schoeid? Bijlsma zegt van niet. "Het moet niet zo zake lijk worden"beslist hij. "De gezelligheid is óók belangrijk Er wordt wat lacherig over ge daan. Maar feit is dat het be grip BOM (Bewust Onge huwde Moeder) aardig inge burgerd raakt. Globaal wordt er onder verstaan een vrouw, die kiest voor een kind. Niet voor een relatie. Dat kind hoeft dus niet persé ook op te groeien met de bio logische vader. Met hem wil de BOM-vrouw doorgaans niet samenwonen. In een en kel geval onderhoudt zij he lemaal geen contact met de natuurlijke vader, maar meestal is dit wel het geval. Sommige BOM-moeders kie zen bewust voor een kind als afwijzing van het traditio nele gezin en het samenle vingsverband man-vrouw. Anderen zeggen dat een rela tie er voor hen niet inzit en dat ze te oud worden om nog langer met het 'nemen' van een kind te wachten. Het begrip BOM is een paar jaar geleden geboren. Aan leiding daarvoor was een spontane advertentie in een aantal landelijke bladen. Die luidde: "Ik zoek vrou wen die net als ik vanuit een bewuste keuze ongehuwd zwanger zijn of dit overwe gen. Doel: ervaringen uit wisselen, elkaar ondersteu nen, samenwerken bij het oplossen van praktische za ken." Achter deze advertentie bleek Cécile Jansen schuil te gaan. Zij liet de discussie over be wust ongehuwd moeder schap ermee losbranden. Tijdens de eerste bijeen komst van bewust ongehuw de moeders, die zij organi seerde, werd voor de naam 'BOM* gekozen. Tjibbe Bijlsma: Geen fokclub zijn Momenteel zijn in grote ste den (Amsterdam, Utrecht, Groningen, Nijmegen) al BOM-groepen aan de gang. De groep van het eerste uur, die uit Amsterdam, heeft een boekje over het Bewust Ongehuwde Moederschap uitgebracht. Het is uitgege ven door de Leidse STAG- drukkerij. tijdens ciie bijeenkomsten. Al zou er nooit een kind uit ge boren worden, het contact op zich is al de moeite waard. Je moet niet bij elkaar gaan zit ten met het idee: en nu moe ten we een kind gaan maken. Ik hoop dat het een gezellige groep wordt t Even afwachten. Kijk" zegt hij filosoferend "het is niet goed om altijd te leven naar dat ene doel aan de horizon. Als je bij elkaar bent moet dat goed zijn. Dat doel, ne gen-maanden-later, is dan minder belangrijk. Zou je er anders tegenaan kijken dan word je te gespannen: zou die het zijn?" De eerste reactie vanuit de BOM-groepen op Bijlsma's plan is niet bepaald positief te noemen. De Amsterdamse BOM-groep heeft hem al la ten weten weinig heil in Bijls ma's idee te zien. Hij zit daar niet mee. "Als de ene groep niet wil is er wel een andere" zegt hij berustend. "Ze zullen niet allemaal zo reageren. De BOM-groepen bestaan uit verschillende soorten vrou wen. De ene groep bestaat uit louter feministen, de andere soort groep uit vrouwen die zichzelf te oud gaan vinden en nu het nog kan graag een kind willen. Die tweede soort groep heeft dus al een heel ander uitgangspunt. En als er geen enkele BOM-groep wil meewerken is dat nog geen probleem. Dan benaderen we toekomstige BOM-moeders rechtstreeks." Zijn vrouw, bij het gesprek aanwezig, is verzoend ge raakt met het idee dat haar echtgenoot zich graag en veel in allerhande acties stort. Ze steekt echter niet onder stoe len of .banken sceptisch te genover vrouwen te staan die zonder man een kind willen "Want" zo vraagt ze zich af "waar denken die vrouwen van te leven?" "Nou. van een baan, een beurs, een uitkeringtja. dat kan van alles zijn. Kijk. opvoeden is óók werk" legt Bijlsma ge duldig en onverstoorbaar uit "Dat hoort toch ook bij de maatschappij? In een huwe lijk wordt de vrouw ook on derhouden. Dat het nu in sommige gevallen de ge meenschap zal zijn, nou, dat komt op hetzelfde neer." Bijlsma gelooft dat het BOV- vaderschap, naast de ideele aspecten, een groot aantal po sitieve kanten zal hebben. "Het is vrijer. Dus fijner dan een huwelijk waarin je de kinderen elke dag ziet. Nu kun je bij wijze van spreken kiezen hoe vaak je de kinderen ziet. Als je een goede overeenkomst maakt met de moeder bestaat de kans dat je 'n heel leuk con tact met de kinderen kunt hebben. Daarentegen kun je dat contact even over laten gaan op het moment dat je moe bent, dat je het druk hebt. dat je net van je werk thuiskomt en rust wilt." En de negatieve aspecten? BOM-moeder-van-het-eerstë uur, tevens oprichtster van de Amsterdamse BOM-groep Cecile Jansen heeft al laten doorschemeren dat er naast de lusten wel degelijk lasten zijn voor BOV-vaders Zo zouden BOM-moeders "de verwekkers" kunnen aan slaan voor alimentatie, voor het onderhoud van het kind. "Ja" Bijlsma zegt het pein zend "de kans bestaat inder daad dat je met je haren bij alimentatie wordt gesleept Ik heb het via een jurist, die gespecialiseerd is in kinder-' recht, laten uitzoeken. Het schijnt zo te zijn dat de vrouw de eerste Vijl' jaar na de ge boorte alimentatie kan eisen. Bovendien zou ze een vergoe ding van de BOV-vader kun nen verlangen gedurende de hele minderjarigheid van hét kind. Bg 'ongelukjes' krijgt de vrouw doorgaans een één malige bijdrage van een paar duizend gulden. Dat leert tenminste de rechterlijke praktijk. Hoe zo'n rechter reageert bij een BOM-toe- stand moet natuurlijk nog blijken." Bijlsma zal niet nalaten te ha meren op de financiële risi co's die de BOV-vader loopt. Rechten zijn er voor hem ui teraard niet bij. Hg zal moe ten afwachten of, en in hoe verre, hij mag meehelpen het kind groot te brengen. "Maar alles is tegenwoordig via een notaris af te spreken" werpt Bijlsma op. "Ook de mate van contact tussen de vader en het kind. Maar je blijft na tuurlijk afhankelijk van de moeder. In de praktijk blijkt weieens dat zo'n BOV-vader teveel van haar verlangt. Zo hoorde ik onlangs van een ge val waarbij de man, toen de BOM-moeder eenmaal zwan ger was, gelgk plannen be gon te maken. Hij wilde het kind meenemen naar zijn werk, wilde samenwonen, kortom, allerlei traditionele patronen volgen. Die moeder schrok daarvan terug. Maar in het algemeen willen die moeders best dat de biologi sche vader een bepaalde rela tie met het kind heeft. Soms zal het kind al een zorgvader bij de hand hebben en is de biologische vader niet meer nodig." Kan een BOM-vrouw dan niet net zo goed een 'beroep' doen op een kennis uit haar omge ving in plaats van de BOV- vereniging? Bijlsma acht de club beslist niet overbodig. "Een vrouw zal eerder ge neigd zijn een man als biolo gische vader te nemen die er bewust voor heeft gekozen in plaats van een vriend of ken nis. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. Het FIOM. een landelijk bureau voor alleenstaande ouders, had ook eerst bedenkingen tegen dit systeem Maar nu vindt het FIOM het idee wel iswaar idealistisch, maar het staat er positief tegenover. Het bureau denkt alleen dat een relatie méér inhoudt dan dat ene aspect van het heb ben van een kind En het idee is ook bg de NVSH aangeno men. Bg het gros van de men sen misschien nog niet Maar ik weet het zeker, over twin tig jaar is dit verschijnsel geaccepteerd".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 25