'Uw kunstleed is onze lol9 Kunstombudsman Jos Houweling: ZATERDAG 7 MAART 1981 AMSTERDAM (GPD) - - „Beste kunstombudsman. Is klapperen met je kunst gebit kunst?". „Lieve om budsman. Op de tentoon stelling Goden en Farao's ontbraken de neuzen by de meeste beelden van go den. Waarom geen plas tisch chirurg ingescha keld?". „Geachte heer. Vindt u het naschetsen of natekenen van een oude villa kunst of geen kunst? Vindt u het poetsen van een auto ook al kunst?". „Kan men een tuin met heesters, struiken en be paalde bouwsoorten ook kunst noemen?". Vragen zoals ze gesteld worden aan de Nederlandse kunstom- budsman. Hij is bereikbaar via een Amsterdams postbusnum mer. „Ik wil eigenlijk niet met mijn naam in de publiciteit. Ik wil een instituut zijn", zegt Jos Houweling, de mens achter de ombudsman. Een ombudsman wordt meestal door anderen benoemd. Met de kunstombudsman ging het an ders. Twee jaar geleden riep hij zichzelf per advertentie uit. „Uw kunstleed is onze lol", aldus een van zijn motto's. „Schrijf de kunstombudsman, niet geremd door erkenning". Inmiddels is Houweling aardig op weg het instituut te worden dat hij zo graag wil zijn. Hij kreeg al een paar honderd brieven met vragen. In een radioprogramma op Hilversum 3 (Rauhfaser) gaat hij wekelijks in op kunstkwes ties. Geregeld wordt hij uitgeno digd om als kunstombudsman exposities te openen. Houweling: „Ik krijg steeds meer erkenning. Laatst nog werd ik gevraagd voor een tentoonstelling over eski mo's die door prinses Margriet wordt geopend". „De moeilijkheden over kunst wor den door ons op een kunstachtige wijze verder geholpen", aldus een van de wervende teksten van Houweling. „Gewoon service art. Soms door een persoonlijke be handeling, soms door een alge meen gesteld schrijven, gericht op een groot gebruik later". Adviezen Die persoonlijke aanpak blijkt zon neklaar uit de antwoorden die de kunstombudsman geeft aan vra genstellers. „Hoe kun je gratis of zo goedkoop mogelijk aan kupst komen?", wilde iemand weten. De ombudsman heeft verschei dene adviezen: a. maak het zelf; b. uit de vuilnisbakken van kunsta cademies; c. lenen bij de contra prestatie. Ze stikken er in de kunst, met een beetje smoes lukt het; d. organiseer exposities en laat tijdens het vervoer een kunstwerk verdwijnen (kunstje flikken); e. slijm je bij een kunste naar binnen. Doe boodschappen, autopoetsen, koken, model staan, kinderen pesten, alles voor een snippertje kunst". Houweling: „Vijftig procent van de mensen stelt echte treitervragen. Die zijn eigenlijk ook het leukste. Je voelt dat ze denken: die zullen we wel even pakken. Soms ga ik er toch behoorlijk serieus op in. Klapperen met je kunstgebit is bijvoorbeeld géén kunst. Tenzij je een melodie van Bach kunt klepperen natuurlijk, dat is weer iets anders. Verder verwijs ik ook naar de Stichting Openbaar Kunstgebit. Die heeft ooit een tentoonstelling gehouden in het Stedelijk Museum met hele mooie kunstgebitten". Kunstombudsman Houweling is van oorsprong tekenleraar. Op het ogenblik geeft hij drie dagen per week les aan de Amsterdam se Rietveldacademie. Zijn andere kijk op kunst bleek al jaren gele den, toen hij een rubriek had in het tijdschrift Plug. „Hoe steel je een schilderij uit het Stedelijk?", was één van zijn onderwerpen. Ook vergeleek hij de koffieka mers van verschillende Amster damse musea. Koken Na twee jaar stopte hij zijn rubriek en begon met een nieuwe activi teit. „Man komt gratis bij u thuis koken in ruil voor een goed ge sprek over kunst", luidde zijn ad vertentie. Houweling: „Ik heb het een keer of tien gedaan. Ik denk er met genoegen aan terug, al liep het meestal heel anders dan ik wilde. Ik had twee standaardme nu's, voornamelijk diepvries en blik. Maar de meeste mensen wil den iets anders. Dan stond ik zwetend achter een pruttelende pan macaroni. Vreselijk. Soms moest ik wel voor tien mensen koken, dat liep dan gigantisch uit de hand". Ook de gesprekken over kunst lie pen niet zoals hij wilde. Er is iets mis met mijn aanpak, con cludeerde Houweling, nadat hij zijn kookproject aan de kant had gezet. Maar hij voelde niet voor opgeven. Zo werd hij twee jaar hard, maar rechtvaardig zijn. Zo kunnen kunstenaars die klagen over miskenning niet meteen re kenen op zijn warme sympathie. In zo'n geval geeft Houweling een lange ry voorbeelden van kunste naars die zelfmoord hebben ge pleegd. „Mogelijk bent u niet rijp voor zo'n stap", zegt hij ten slotte. „Dat neemt niemand u kwalijk, maar dan moet u niet zeuren. Het genoegen van het kunstenaar schap moet voldoende zijn. Denk eens aan de stakkers die geen kunstenaar zijn". De kunstombudsman geeft ieder een gratis antwoord op één vraag. „Niemand hoeft iets te betalen. Dan kan ik me ook permitteren om een verkeerd antwoord te ge ven of een heel ander antwoord dan waarop mensen hebben gere kend". Taarten Behalve het beantwoorden van vra gen organiseert hij van tijd tot tijd ook een project. Een groot succes werd zijn kunsttaartdag. Met als uitgangspunt dat een taart meer is dan taart en ook met kunst heeft te maken, mocht iedereen met een zelfgebakken werkstuk A£A)OU> l/EIZk-LAART CE IWOW DEfSEAj VAAJ DE. 'w IS DE (AjEQueePUiiBtz Zo 'Al q&AJECDIéjE. o ITVM/DWQ "V MIL l/RDEqe(5. BEWA/^CCAJ •ZE De LUIBfS EAJ (AJfBRPBM 2£~T KIAJO iajb^ y- FRED BASSET De belevenissen van Jommeke'|)f| Ik neem enkele mee als bewijs. LU 5 Agenda Jos Houweling: steeds meer erkenning. Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Supersmeris", da. 14.30,19 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30,19 en 21.15 uur, al. Nachtvoorstelling: "City en za. 23.30 uur. i fire", i geleden kunstombudsman. „Nee, je moet het niet zien als een grap", vindt Houweling. „Ik neem mezelf behoorlijk serieus. Ik doe iets voor de mensen. Ik vind mezelf als ombudsman meer waard dan Frits Bom. Die man maakt een heel leuk pro gramma, maar dat is alleen maar amusement, verder niets'. Toverbal Onmiskenbaar steekt de kunstom budsman veel tijd in zijn werk. Bij vragen over een beeld of schil derij gaat hy zelf kijken, leest vakliteratuur, praat met kenners. „Ik ben er heel wat uren mee be zig. Dat vind ik zelf een van de leuke kanten. Ik leer zelf ook veel van dit werk". Kort geleden is hij gereed gekomen met het antwoord op de vele ma len gestelde vraag „Wat is kunst?", volgens Houweling be horend tot de categorie der trei tervragen. Een deel van het ant woord: „Als vraag een klassieker, als antwoord een toverbal: Hoe langer men likt, hoe meer kleu ren. Ondanks het ontbreken van een bevredigende definitie be staat kunst. Wat kunst is, wordt vastgesteld door de culturele bo venlaag. Het is niet anders". Hou weling: „Ik heb heel lang over het antwoord gedaan. Ik ben steeds opnieuw begonnen". De kunstombudsman kan ook naar de Rietveldacademie ko men. Het evenement liep fantas tisch uit de hand. Toen het ge bouw al overvol was met amateu r-taartenbakkers, stonden bui ten nog lange rijen mensen met kunstig opgespoten baksels in de hand. Houweling: „Er was zelfs iemand die schoenen aan had in de vorm van taartpunten". Houweling is niet van plan zy n hele leven kunstombudsman te blij ven. Hij sluit deze periode af met een boek. Eerder maakte hij on der meer boeken over kunstge not, oliebollen (titel: „De ene is de andere niet") en over merkwaar dige uitvindingen („Het handige jongensboek"). Houweling gelooft onvoorwaarde lijk in de betekenis van de kunst ombudsman: „Ik ben bezig met verwarring. Ik weet zelf niet waarom ik dat leuk vind. Waarom vindt iemand het leuk om heel serieus iemand na te schilderen? Ik vertel de waarheid, ik zeg hoe het moet, maar dan geef ik er net even een andere draai aan. Ja, het heeft beslist betekenis. Oiftdat ik mensen op een andere manier dan gebruikeljk over kunst infor meer. Ik probeer echt iets voor de mensen te doen, maar dan op het niveau waarop ze iets willen we ten. Neem die treitervragen. Ze denken mij ertussen te nemen. Maar ik bereik toch dat ze er heel even over nadenken. Mijn bena dering is anders...". CAMERA (124919): "Apocalyps now", da. 20 uur. 12 jaar. Nachtvoorstelling: "Don't look now", vr. en za. 23.30 uur, 16 jaar. Kinderma tinee: "De vrolijke piraten van Scha- teiland", za., ma., di. en woe., 14.30 uur, zo. 13.30 uur, al. LIDO 1 (124130): "Een vlucht regenwul pen". da. 14.30, 19 en 21.15 uur, zo., 14.30,16.45, 19 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 2: "Goldfinger", da. 14.30, 19 en 21.15,12 jr. LIDO 3: "The Blues Brothers", da. 14.30,19 en 21.15 uur. zo. 14.30,16.45,19 en 21.15 uur, al. STUDIO (133210): "Le dernier metro", da. 19.00 en 21.15 ma. en di. ook 14.30 Kindermatinee: "Aristocats" a.l. Do. vr. za. en wo. 14.30. Zo. 14.30 en 16.45 al. REX: "Ik voel nattigheid" 16 jaar, da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, nachtvoorstelling: "Een lange hete zomerorgie" 16 jaar za. 23.30 uur. Bioscopen Alphen (Voor inlichtingen tel. 01720-20800) EURO 1: "Een vlucht regenwulpen", da. 14. 19 en 21 uur. zo. 14. 16.40, 19 en 21.30 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Een vlucht regen wulpen". za. 00.15 tasa ,c 16 jr. EURO 2: "Smokey and the Bandit, deel 2". da. 13.45, 18.45 en 21 uur. zo. 13.45, 16.15,18.45 en 21 uur. al Nachtvoorstelling: "Mad Max", za. 00.15 uur, 16 jr. EURO 3: "The Deerhunter". da 20.15 uur. do. en vr. ook 13.30 uur, zo. 15.45 en 20.15 uur. 12 jr. Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie en de Toverring", za. t/m woe. 13.30 uur. al. Nachtvoorstelling: "Manhattan", za. 00.15 uur, 18 jr. EURO 4: "The Blues Brothers", da. 13.30. 18.30 en 21.15 uur. zo. 13.30, 18. 18.30 en 21.15 uur. al. Nachtvoorstelling: "Pornoroute naar de zon", za. 00.15 uur, 16 jr. KERRIESCHOTEL VAN VARKENS VLEES Snud 600 g niet al te magere varkenslap pen in dobbelstenen en bestuif ze met zout en bloem. Bak ze even aan in hete boter, tegelijk met een ragfijn gesnip perde ui en 2 theele pels kerrie. Voeg dan 50 g rozijnen toe en 2 dl heet water en laat het vlees zo zachtjes gaar sudde ren. met een deksel op de pan. Roer er dan een bekertje licht voorverwarm de zure room door en laat het gerecht nog even goed heet worden, maar niet meer echt koken. Geef er gekookte rijst bij. Desgewenst kunt u tegelijk met de kerrie nog een theelepel gember poeder toevoegen. WINA BORN Ongevallendien st ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- serihuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Rijksmuseum van Volkenkunde, Steen- straat 1, mini-expositie van Japanse schilderkunst uit Eigen Bezit, tot 31 maart, dagelijks van 10 - 17 uur zo van Galerie Alfart, A.F. Molina, gouaches, zeefdrukken, Rapenburg 62, van 7 feb t/m 5 maart, di t/m za van 12 tot 18 uur. Rijkmuseum van ueoiogie en Mineralo gie, Hooglandse Kerkgracht 17, t/m april, 'Planten van vroeger en nu', i.s.m. de Hortus Botanicus der Rijksuniversi teit. ma t/m vr van 10 tot 12 uur. 14 tot 17 uur, zo 14 tot 17 uur. Museum Boerhaave, 'Dr. Auzoux', ten toonstelling van anatomische modellen uit 1900, gemaakt van papier-maché. Steenstraat la. t/m 11 mei, ma t/m vr van Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuls: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraam afdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- lyks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sportmedisch Advies Centrum; blessu respreekuur. Elisabethziekenhuis. Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Kraamafdellng: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten f behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeüng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag t/m vrijdag 18 30-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14AS1SJD0 uur. Bezoek aan ernstige patiënten: wanne*..- voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13 30-14.15 en 18.30-19 30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf- deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- lol (020-175000). Schepen KLEINE VAART Neutron 5 te Rotterdam Nielse Danielsen 6 te Benghazi Norstar 6 te Rotterdam Slotergracht 5 vn Dordrecht nr. Sande Stella Antares 6 rede Le Havre Stella Rigel 5 pass Georgetown nr. Cu- Swift 6 20 w Sinoe nr Sinoe Vedette 5 vn Rotterdam nr. Londen Yolanda 5 vn Rotterdam nr. Tibury GROTE VAART Abida 6 vn Douala Aldabi 5 50 w Finisterre nr. Rotterdam Aludra 5 450 wnw Walvisbaai nr. Rotter dam Amersfoort 6 te New Portnews Amstelbrink 5 10 w Abaco Eiland nr. Key West Amstelburcht 5 130 wnw Malta nr. Odessa Amsteldreef 5 60 zzw Comores Eiland nr. Zuid-Afrika Amstellaan 5 660 wzw Dakar nr. Bahia Amstelmeer 5 740 wzw Azoren nr. Ta- ranto Amsterdam 6 vn Hamburg nr. Bremen Antilla Bay 5 180 o Bermuda nr. Lyng- sodde Antilla Cape 5 te Suez Atlantic Star 5 vn Bremerhaven nr. Go thenburg Baam 5 vn Kobe nr. Keelung Bilderdijk 5 220 w Landsend nr Rotter dam Buena Vista 5 vn Limassol nr Ashdod Chevron Eindhoven vn New York nr Freeport Diadema 6 te Portland Duivendrecht 5 430 z Kaap Race nr En- sted Eemhaven 6 te Stantos Esso Europoort 5 450 ono Belem nr Bahrain Flevoland 5 85 o Rio de Janeiro nr San Nicolas Gooiland 5 120 zw Finisterre nr Amster dam Incotrans Speed 5 920 o Bermunda nr Christobal Maasbree 5 pass. Kaapstad nr Ras Tanu- Meerdrecht 5 vn Singapore nr Rotter dam Mentor 7 te Houston verw. Mytilus 5 t.a. rede Brixham Nedlloyd Amsterdam 5 200 no Darwin nr Fiji Nedlloyd Auckland 8 te Le Havre verw. Nedlloyd Barcelona 6 vn Bremen Nedlloyd Delft 5 vn Le Havre nr Fos s 14.00 tot 18.00 i Wassenaar Galerie De Muren, voor jaarstentoonstelling, t/m 15 maart, geopend van 14.00 tot 18.00 uur en 20.00 tot 22.00 uur. Auberge de Kieviet - expositie van Zoe- De Oude Rijn, grafiek van o.a. Karei Ap pel, Corneille; keramiek van Johanna Warmenhoven en Marry Algra, Stille Mare 4. van 7 feb t/m 28 maart, di t/m za van 10 tot 18 uur. do van 19 tot 21 uur. zo van 11 tot 17 uur. ma van 13 tot 18 uur ^ud^Ylieuius. 7 maart 1981 Honderd jaar geleden stond i de krant: Juffrouw Maria Theresia Heller, op wie prof. Billroth te Weenen een operatie bij maag kanker heeft volbracht, is thans als volkomen genezen uit het ziekenhuis ontslagen en naar haar gezin - zij is moeder van acht kinderen teruggekeerd. Hare krachten nemen met eiken dag toe, zij kan alle geneeskun dige hulp missen, verteert alle spijzen gemakkelijk en kan zelfs wijn en andere dranken gebruiken. Zij is opgeruimd en slaapt geregeld en goed. lritus- schen heeft prof. Billroth weder om een vrouw van den maag kanker geopereerd. Tot dusver re - de tweede operatie had zes dagen geleden plaats, juist vier weken na de zoo goed geslaagde eerste - had de hoogleeraar alle hoop, dat ook deze patiënte her stellen zou, hoewel het ditmaal meer tijd gekost had de gezonde deelen der maag, nadat hel 11 centimeters lange zieke gedeelte uitgesneden was, weder te ver eenigen. Ook het stelpen van het bloed ging ditmaal minder ge makkelijk dan bij de eerste pa tiënte. Vijftig jaar geleden: Uit Charkow wordt gemeld, dat de G.P.Oe (voormalige Sowjetrussische veiligheids dienst, Red.) in de Sovjet-Oe- kraine een groote, nationalisti sche organisatie zou tieböen ontdekt, die vertakkingen had in Oekrainsche regimenten en het verwekken van een opstand nastreefde. Talrijke officieren zouden gearresteerd zijn, onder wie Kossek, commandant van de Roode Officierschool te Charkow. Voorts zouden dertig Oekrainsche studenten zijn gearresteerd. In Oost-Gahciè moeten honderd personen zijn aangehouden, ran wie velen naar eilanden m de Witte Zee zijn verbannen. Groot opzien heeft het bericht gebaard, dat generaal Blücher, de comman dant van de Sovjet-troepen in het Verre Oosten, zou zijn gear resteerd wegens samenwerking met de samenzweerders in de Oekraïne. Overigens is de ar restatie van Blücher reeds va ker, en ten onrechte, gemeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 15