Ik zing in disco's, maar nijn fans zijn kinderen" MERIT r/fjflOlQ {programma i uccesvol zangeresje Sandy: Madamvrolijke flauwekul Gouden beer voor Saura 't Beste van beide, licht en lekker. (JV) vandaag ïöëgë/lcht MSDAG 25 FEBRUARI 1981 ^'e kLKENSWAARD (GPD) - „Hou doe" is de titel van het 'kte",;dje waarmee de 19 jarige Sandy een nieuwe hit lijkt te Kem|oren. Dit, na in de afgelopen twee jaar de aandacht op oos ich gevestigd te hebben met „Ik ben verliefd op Johan En -avolta" en „Tot ziens teddybeer". Teksten die veel men- mers^n zo zeer aanspreken, dat Sandy er in elk geval een zoudkere bekendheid aan heeft te danken, elem; ïgspi utecfs de laatste maanden dan ook verakwijls op de televisie te zien en fr te horen geweest o.m. in „Op hoevsse groeven". „Het succes is ei- nlijk per toeval in haar schoot n dovallen, want Sandy heeft ?n vooit het plan gehad om van het in Gagen haar beroep te make- rafgj chiton ik vijf was", vertelt ze daar- nijn 'er, „deed ik wel mee aan zoge- ijk z»amde songfestivals, die wer en. >n dan bij ons in de plaatselijke je hoeeltuin gehouden. En een paar nem?er heb ik daar een eerste prijs ten fwonnen. Natuurlijk vond ik heidat leuk, het stimuleert je dan om ondet, op latere leeftijd, ook eens in ït groot te proberen. Vandaar at ik me liet inschrijven bij ta- ?kkiintenjachten en meedeed aan onir£t cabaret der onbekende- i G."- beel grc^ar dat wedstrijd-element ging Dor toch steeds meer tegenstaan n ctO ik had er op het laatst geen zin epateer in. Wel vond ik het leuk om bef blijven zingen, maar dan ge- is e/oon, om het erbij te doen". Ze te rrf"aat zo snel dat het bijna niet is rg b>j te houden, met een Brabants wv^cent en een timbre in haar stem a viat ook in haar liedjes opvalt. deljt het zingen haar echter niet los- nigjiet bleek, toen ze mee ging 2ft perken in een bandje met de jelenooie naam „Gypsy Rock", lit d irdravolta »tuu B1 zt was echter in het laatste school- L> staar van de INAS, waar zij een nejjpleiding volgde voor verpleeg- cundige, dat zij plotseling werd ipgebeld door Tom Peters, een jroducer van een platenmaat- 0 fchappij. Of ze zin had, vroeg hij laar, om het door hem geschre- /en liedje „Ik ben verliefd op föhn Travolta" op de plaat te zet- „Dat succes" zegt ze dan langzaam, „werd ineens zó groot, dat ik met een naar Parijs moest, naar Lu xemburg, Duitsland, Frankrijk en Hongarije. Voor mij was dat allemaal h^el vreemd en ik wist niet zo goed wat ik ermee aan moest. Tom Peters heeft me ech ter overal mee geholpen, in het begin bijvoorbeeld bleef hij ge woon in de buurt, hij liet me nooit alleen met iemand praten, liet me nooit alleen ergens naar toe gaan om op te treden en hij zocht zelfs de kleding uit, de make-up die ik op het podium droeg en het soort kapsel dat me 't beste stond. Hij repeteerde alles met me en zette vervolgens m'n hele show in el kaar'. „In die tijd heb ik echter wel mijn opleiding eraan moeten geven, want ik heb te vaak vrij moeten nemen voor het zingen. Ik had toen wel veertig aanvragen per maand om te komen optrede- Kindertheater Op dit moment doet Sandy het wat rustiger aan. Ze wil zich namelijk gaan oriënteren op het gebied van kindertheater. Het is geble ken dat de meeste van Sandy's fans kinderen zijn en om die re den denkt de zangeres, dat het leuk zou zijn een echte kinder show in elkaar te zetten met de Dordtse goochelaar en acrobaat Maitre Pierre. Het is de bedoeling om met een dergelijke show, waarin Sandy dan haar liedjes zal zingen, langs scholen te gaan en eveneens in echte theaterzalen op te treden. ndy daarover: „Nou, ik vond die in eerste instantie ook wat jverdreven, tenslotte voelde ik ïiets meer en niets minder voor [Yavolta dan ieder ander meisje /an zestien dat „Saturday Night j'ever" had gezien en de film ge- voon leuk had gevonden, maar ik iad wel een beetje in de gaten dat :o'n plaatje voor mij best een ;oeie kans kon zijn. Eerder had ik ïl eens een demo met Bolland en e Bolland gemaakt, maar dat was n niks geworden". 'us toen ik met Peters ging sa- nenwerken, bleek dat een heel jjoeie gok te zijn geweest, want i nijn eerste single kwam al met- ïen in de tipparade terecht en -verd vervolgens een hit". kinderen in de leeftijd van zes tot twaalf jaar, omdat haar ervaring is dat onder deze groep ook haar meeste fans zitten. Omdat zij vindt dat haar liedjes eveneens ouderen aanspreken en zij met haar show ook kinderen vanaf twaalf jaar hoopt te trek ken, vindt zij het werken voor la- gere-schoolkinderen het aller leukst. „Hoewel je het niet zou zeggen', vertelt Sandy er dan bij, „word ik óók veel gevraagd in discotheken. Het schijnt dat het Nederlandse repertoire toch meer mensen aanspreekt dan het Engelse. Maar zodra ik voor vol wassenen ga zingen, moet ik wel goed rekening houden met het soort publiek waar ik voor sta en dat is niet altijd makkelijk. Toch voel ik het onmiddellijk aan: zo dra mensen geintjes willen ma ken, wanneer ik „Tot ziens teddy beer" inzet, probeer ik er meteen 'n eind aan te maken, door een of 3 1(1) Stars on 45 - Stars on N 45. 2(2) Shine Up - Doris D and the Pins. 3(4) Amoureux Solitaires - Lio. 4 3) If you could read my mind - Viola Wills. 5(8) Embarrassment - Mad- :i ness. 6 6) Er staat een paard in de yang - Flip fluitketel - André van Duin. 7(9) Imagine - John Len- [I 8 (13) Rock this town - Stray Cats. 9(7) Ik wil op m'n kop een kamerbreed tapijt - Barry Hughes. 10 (11) While you see a chance - Steve Winwood. 11 (10) Net as gisteren - Nog- maal. I, 12 5) Funkin' for Jamaica Tom Browne. 13 (15) Get up - Maria Verano. 14 (16) Wij zijn de slijpers van Parijs - De Slijpers. 15 (22) All American girls - Sister Sledge. 16 (31) In the air tonight - Phil Collins. 17 (20) Shake it up - Rod. 18 (17) Latin America - Gib son Brothers. 19 (18) Fred Astaire - The Mo. 20 (25) Rapture - Blondie. 21 (34) Hold on to love - Patty Brard. 22 (24) Fade to grey - Visage. 23 (30) Shine on - Ltd. 24 (14) My feet won't move - Fruitcake. 25 (-•) It's a love thing - The Whispers. 26 (27) Ik ben tamboer - Corry van Gorp. 27 (37) The eyes of Jenny-San dy Coast. 28 (--) Don't stop the music - Yarbrough and Peop les. 29 (33) Once in a liftime - Tal king Heads. 30 (12) Lola - The Kinks. 31 (-) I can dance - Sugar and the Lollipops. 32 (--) My girl - Rod Stewart. 33 (26) Runaround Sue - Ra- cey. 34 (--) Hokie Pokie - Big John Russell. 35 (21) Een barg die he un krul- in de steert De Aal. 36 (38) Dreamer - Super- 37 (--) Leila - Dolly Dots. 38 (32) I believe in you - Don Williams. 40 (36) Het Dorpsfeest - Jan en Zwaan. (Stichting Ned. Top-40). Sandy: 'kijk 'es wat een flinke vent, hier staat twee jongens uit 't publiek te ha len en ze tot mijn teddybeer te bombarderen. Dat werkt altijd! Ook bij een zaal vol ruige kerels met een grote mond. Kijk 'es wat een flinke vent, zeg ik dan en hier staat 'ie nou als teddybeer. De zaal moet er altijd vreselijk om lachen en dan heb je meteen de goeie sfeer". André Hazes Sandy zelf luistert het liefst naar de muziek van Simon en Garfunkel. Anderzijds vindt ze artiesten vooral goed zodra die een opval lende manier van optreden heb ben. Om die reden is ze bijvoor beeld een bewonderaar van An dré Hazes. Dat Sandy zelf veel mensen kan boeien als zangeres merkt ze aan de grote fanclub die er van haar bestaat. „Ik beantwoord altijd de brieven van deze fans en eens in de drie maanden heb ik zelfs een telefoonuurtje voor mijn aanhan gers. Ik maak dan zelf een praatje met degene die me opbelt en, ui teraard, zijn dat vaak kinderenm- Wanneer ga je trouwen, vragen ze me dan, of: wat ik het leukst vind om overdag te doen". Timmerman Ze glimlacht: „Wat dat eerste be treft: ik woon nog steeds thuis bij mijn ouders, die mijn succes en alles wat erbij is gekomen als iets overrompelends hebben ervaren. Ze vinden het nu erg leuk. Voor lopig zal ik dan ook hier, in Val- kenswaard, bij ze blijven wonen, want ik hoef niet zo nodig jong te trouwen". „Maar een vriend heb ik wel", voegt ze daar snel aan toe, „een gewone timmerman, hoor, want op dat soort jongens val ik nou eenmaal- „De showwereld is heel leuk wan neer je er, zoals ik, toch vrij mak kelijk bent ingerold, maar privé blijf ik altijd gewoon Sandy, zon der al die toestanden van de show eromheen". MARGRIET HUNFELD LEIDEN "Ik ben geen losgekop pelde wagon", zingt Conny Stuart in Annie M.G. Schmidts muzikale komedie "Madam" daarbij de nadruk leggend op het feit dat ze er nog helemaal is. Die waarheid vlakt echter niet uit, dat menigeen wel eens een wat beter geoliede wagon over het podium heeft zien en horen den deren dan gisteravond in de Leidse Schouwburg, waar "Ma dam" een "olie bak trok, het ge val bleek. Nu dient er eerlijk heidshalve wel aan worden toe gevoegd dat de door Annie Schmidt geconstrueerde loco motief, die de voornamelpjk door vrouwen bemande trein voort moet trekken, niet zo'n sterke indruk maakte. De musicalschrijl'ster, die bekend staat om haar vermogen een kri tische visie op actuele zaken als amusement te verpakken, heeft ook ditmaal een eigentijds (léés modieus) onderwerp, namelijk de relatie tussen het feminisme en de prostitutie, of liever de contrasten en overeenkomsten tussen deze twee fenomenen, op erg luchtige wijze aan de orde ge steld. Maar aan het gevoel dat ze daarbij wat platgetreden paden heeft bewandeld ontkom je soms toch niet. Dat Annie Schmidt net niet is uit gegleden op dat pad pleit wel voor haar vakmanschap als thea terschrijfster. Met haar ervaring kan er eigenlijk maar weinig stuk. Trouwens, de reputatie van Trudy Labij als komediespeel ster, die "Madam" Stuart met flair in deze vrolijke flauwekul terzijde stond, lijkt evenmin ka pot te krijgen. Hoe Ton Kuyl, een acteur die met zijn wat sombere uitstraling eer der in een tragedie thuis hoort, in deze musical verzeild is geraakt, is een raadsel. Als tegenspeler van de nog immer sympathieke Conny Stuart voelt hij zich in elk geval beter op zijn gemak dan wanneer hij de Trudy Labij als de rebellerende prostituee partij moet geven. Vanavond kan men nog een keer bij "Madam" in de Leidse Schouwburg terecht. PIETER C. ROSIER WEST-BERLIJN - Films uit Spanje, Zwitserland en India hebben de voornaamste prijzen van het 31ste internationale filmfestival van West-Berlijn gekregen. De 'Gouden Beer' ging naar 'deprisa, deprisa' van de Spaanse regisseur Carlos Saura, terwijl 'Zilveren Beren' werden toegekend aan de Zwit serse inzending 'Das Boot ist voll' van Markus Imhoof en dc Indiase film 'Akaler Sandhane' van Mrinal Sen. Ook drie filmspelers ontvingen een 'Zilveren Beer', de Poolse Barbara Grabowska (voor haar rol in 'Goraczka' van Agnieszka Holland), de Amerikaan Jack Lemmon (voor zijn optreden in 'Tribute' van Bob Clarke) en de Rus Anatoli Solonizyn (voor zijn rol in '26 dagen uit het leven van Dostojewski' van Alexander Sarchi). Voorts werden verscheidene korte films met een gouden of zilveren beer bekroond. Zo ontving 'Te land, ter zee en in de lucht' van Paul Driessen een 'Zilveren Beer'. De met de hoofdprijs onderscheiden Spaanse inzending 'Deprisa, depri sa' handelt over jeugdcriminaliteit in een voorstad van Madrid. Een bende bestaande uit drie jongemannen en een meisje maken bij eeen bankoverval miljoenen buit. De drie mannen worden gedood en het meisje verdwijnt met het geld. 'Das Boot ist voll' geeft het verhaal van joden die het Duitsland van Hitier proberen te ontvluchten, maar steeds door Zwitserland worden terug gestuurd, een zekere dood tegemoet. Deze rolprent kreeg een 'Zilveren Beer' voor het draaiboek en de beste regie. Het werk van Mrinal Sen, 'Akaler Sandhane' beschrijft de ervaringen van een filmploeg die in 1980 in een Bengaals dorp een film komt maken over een hongersnood, die daar in 1943 plaatshad. (ADVERTENTIE) 18.25 18.30 18.36 18.50 19.00 19.50 20.00 20.30 21.37 21.55 22.10 22.40 23.30 23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) Jeugdjournaal (NOS) Sesamstraat (NOS) Toeristische tips (NOS) Van gewest tot gewest (NOS) Politieke Partij Radicalen (P.P.) Cincvisie (NOS) Het wonderbaarlijke leven van Fleur Lafontainedll) (NOS) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Panoramiek (NOS) Studio Sport (NOS) Journaal (NOS) Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.27 - Engels voor beginners (19-20) (TELEAC) 18.57 Journaal (NOS) 18.59 De Haulerwijkster Vaart. Iepen of ticht (1) (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON-KRO-RKK) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 Leger des Heils (SOCUTERA) 20.32 - Countdown (VOO) 21.15 De Advocaten (VOO) 21.40 - Carnaval'81 (VOO) 22.15 - Info TV (VOO) 23.02 Fotograferen en filmen (herhaling 2) (TELEAC) 23.37 - Journaal (NOS) 23.42 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV (Reg. progr. NDR 18.00 Sierra, tv- serie. 18.30 Actual. 18.45 Kleuterse rie. 18.55 Sierra, tv-serie. 19.25 Reg. magaz. 19.59 Progr. over WDR 18.00 Johannes, tv-serie. 18.30 Blauer Dunst, tv-serie 18.40 Johan nes. tv-serie. 19 15 Actual. 19 45 Licht progr 20.00 Journ. 20.15 Tie- Dr. Vlimmen (Dr. Vlimmen), DUITSLAND II 18 00 Kleuterprogr. 18.30 Docum. se rie. 19.15 Docum. serie. 20.00 Journ. 20.15 Actueel weekoverz. 21.00 Ge sprek. 22.05 Ein Mann in die Jahre (Un second souffle), speelfilm. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus En gels. 19 00 Reportage 19.45 Journal 3 20.00 Journ. 20.15 Gevar. progr. 21.45 Buitenlandse reportage. 22.15 Der Werwolf von Washington (The werewolf von Washington), speel film. 23.40 Journ. BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Alias Smith and Jones, tv-serie. 18.57 Poli tieke uitz. 19.37 Meded. en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Na tionale Loterij 20.20 Arnold, tv- serie. 20.45 De piramide, tv-film. 21.50 Inform, progr. 22.40 Journ. Van 18 00 tot 20.15: Zie NET I. 20.15 Show voor ouderen 20 55 Cavallena Rusticana, opera. 21.45 Docum. Een jaar geleden ging Willem van der Linde zich in opdracht van de IKON vestigen in het dorp Haulerwijk. Dat is een veenkolonie op de grens tussen Friesland en Drenthe. Van der Linde maakte enige tijd geleden een film over een dorp op de Drentse zandgronden, en besteedde daarin ruime aandacht aan de verhouding tussen de Drentse jeugd en het kroost van de welgestelde importbevolking. De volgende stap. zei van der Linde toen al. moest een veendorp zijn. al was het maar om het verschil in mentaliteit tussen de noordelijke zand- en veendorpen te illustre ren. Hij kreeg zijn zin. al kon niemand op dat moment bevroeden dat Haulerwijk en de aldaar gevestigde confectie-industrie nog voor het eind van dat jaar de voorpagina's zou halen. "Iepen of ticht" heet de film. Dat is Fries voor "open of dicht", en dat slaat niet op het inmiddels failliete confectie-atelier. maar op de Haulerwijkstervaart. Volgens sommigen het hart van het dorp. volgens anderen een stinksloot vol bagger, oude fietsen en roestig IJzerdraad. Van der Linde koos voor Haulerwijk, omdat hij het dorp al kende. Niet omdat het mooier, interessanter, ge profileer der of dankbaar der zou zijn dan andere voormalige veenkoloniën. Wel heeft het, in tegenstelling tot tal van andere dorpen in de omgeving, nog steeds de vaart, waar het anderhalve eeuw geleden zijn beslaan mee be gon. Van der Linde heeft, te oordelen naar de eerste twee van de vijf uit te zenden films van 25 minuten, geen serie nostalgische portretten van noeste, in al hun eenvoud toch schilderachtige doch zwijgza me. naar het norsige neigende noorderlingen gemaakt Hij maakte met produktieleiderster-mterviewster Margalith Kleijwegl een verslag van het leven in het 3000 inwoners tellende dorp. (Nederland 1, 18.59 uur, WOENSDAG 25 FEBRUARI HILVERSUM I NOS: Ieder heel uur nws. NCRV 18.11 (S) Hier en nu- woensdagmagaz. 19.02 (S) Bij de tijd. NOS 19.30 (S) Hobbyscoop. 20.02 (S) Langs de lijn, sport cn muz. (20.38 Paardekoersen 23 02 (S) Met het oog op morgen. NCRV: 0.02 (S) Late date. 1.02 (S) Metropole Orkest 1.30(S)Tussen 60plus en 70min. 2.02 (S) Nachtdienst. (6.02 Kostganger- HILVERSUM II VARA: 18.00 (S) Vrije tijd. blije tijd, radioportret. RVU 18.30 Al doende leert men P P: Uitz. van de Boeren Partij. VARA (S) De Rode Draad. 20.00 (S) VARA-Klass Orgelcon cert. 20.20 (S) De Kunstrubriek het zout in de pap 21.00 (S) VARA Klass.: Strijkkwartet: Kamermuz. (21.42 Het zout in de pap 22.30 Nws. N'OS: 22.40 Open School. VA RA: 23.25 (S) Muz. van deze eeuw. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: Ieder heel uur nws 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade. KRO 19.02 (S) Rauhfa- scr 22 02 (S) Rock Tempel. 23.02 <S) DONDERDAG 26 FEBRUARI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. NCRV 7 03 (S) Het levende Woord 7 10 (Sl Van daag donderdag «7 SO Weerman 8 03 Hier en nu 8 25 In t be gaan 8 45 Over kopen gesproken.) 9 03 (S) Wie weet waar Willem Wever woont? 10 02 (Si Muziek bij de kol fie 11.30 (S) Twaalfuurtje 12.40 (S) Middagpau/edlenst 13.03 (Sl Hu HILVERSUM II AVRO 7 00 Nws. 7.10 Ochtend- gymn. 7 20 AVRO Actueel en infor matief. (7 30. 7 36 AVRO's Radio- lournaal 8.00 Nws.) 8.30 Nws 8 36 AVRO's 4Radiojournaal. 8.50 Rich ting.9 OOGvmn v.d vrouw 9 10 Wa terstanden NOS 9 15 Werkbank 9.25 AVRO-dite (9.30 Radiojournaal nieuwsflits) 11.00 Radio Lawaaipa- pegaai VARA 1110 De Nederland- se Schoolradio AVRO 11 30 Radio- lournaal nieuwsflits 1132 AVRO- tema 11 45 Regio-naai. provinciale informatie. RVU 11.56 Nederlands Fabrikaat OVERHEIDSVOOR LICHTING 12 10 Uitz. voor de land bouw. AVRO 12.26 Meded voor land- en tuinbouw. 12 30 Nws. 12 36 AVRO Radiojournaal. 13.00 Nws. 13 11 Europa 13 35 Per Saldo 13 57 Beursplein 5 14 00 Voor mij kan ie wat (14.30 en 15 30 Radiojournaal 15.40 Radio Lawaaipa i 16 0 Radio Hei 'sflit 17 36 AVRO s Ra 17 55 Per Said HILVERSUM III (Si De Havermi Hugo van Geld De Polderpopp nieuws. TROS 7 02 utshow 9 03 (S) De •ren Show 11 03 <S) arade 12.03 (S) De e Top Tien 13.03 (S) rwelop. 15.03 (Sl De 3.20(S) NCRV-Globa (S) Amus inuz. !6.30(S)Kozt prikkeldraad. HILVERSUM IV opera 1910-1925. 9 50 (S) Viool en hammerklavK-i Klass muz. 10.55 (Si Sn Thomas Beecham dirigeert (II) Klass. muz 12.00 Nws 12 02 (S) Lunchconcert Planowerken 13 00 Het zout in de pap 13.25 (S) Orkest De Volharding" 14 00 Nws 14 02 (S) Klass. kamermuz 15 00 (S) Het dagboek van een verdwenene. van Jannak 15 35 Het /nut in de pap 16 00 (S) VARA-Jazzconcerl RVU 17.00-17.20 Follow me. les 20.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5