Madam en Sam Sam r/lDlt Rto&Mmïm i Ballet en veel theateramusement Herman van Veen fel in nieuwe show toegelicht Luciano Pavarotti bejubeld .TV BUITENLAND MAANDAG 23 FEBRUARI 1981 AGINA 5 LEIDEN - Een muzikale kome die en een komedie met veel muziek. Wie deze week de Leidse Schouwburg wil be zoeken kan een keus maken tussen deze twee soorten van theateramusement. Op dins dagavond 24 en woensdag avond 25 februari gaat na melijk in hel theater aan de Oude Vest Annie M.G. Schmidts 'Madam' en op don derdagavond 26. vrijdag avond 27 en zaterdagavond 28 februari wordt Eli Assers 'Sam Sam' op de planken ge zet. In de muzikale komedie van Annie M.G. Schmidt speelt Conny Stuart de rol van 'Madam'. Ze zwaait als zodanig de scepter m een huis van lichte zeden, dat geves tigd is naast een 'blijf-van- mijn-lijf huis'. Een andere hoofdrol wordt gespeeld door de al even bekende Trudy La- bij. Er figureren in dit vrolij ke spektakelstukwaarvoor Harry Bannink de muziek schreef, nog veel meer meisjes van plezieren bovendien is er een combo van vier man ter begeleiding. Wat intiemer van sfeer dan de ze uitbundig aangeklede 'Ma- revenzeerv van Clous van Mechelen. Het is een komediewaarin Leoni Jansen. Hans Boskamp. Adè- le Bloemendaal en Lex Goud smit de rollen spelen van vier acteurs bij het kindertoneel, die hogerop proberen te ko men. Meer over deze produk- tie. waarvan de zangnum mers ten dele zijn ontleend aan bekende musicals als 'Anatevka' en 'Man van La Mancha'. treft men elders op deze pagina aan. 'Bodem valt uit' is de titel van de produktie.waarmee dc in Amsterdam gevestigde Bewe gingsstudio vrijdagavond 27 februari in het LAK-theater aantreedt. In 'Bodem valt uit', een mimografie van Sjoerd Schwibeitus. is de sfeer deels geïnspireerd door Breughel in karakteristieken van beweging, zo meldt de LAK-agenda Balletliefhebbers zullen zater dagavond 28 februari onge twijfeld weer in de rij slaan om 'De Springplank', de ad- spirantengroep van het Ne derlands Danstheater, op de LAK-zolder bezig te zien. Het programma voor deze avond: 'Musikalisclier Spass', een choreografie van Pavel Smok op muziek van Mozart. Sense n Leigh War ren op muziek uit de renais sance en de barok en 'Pas de Six' van Michael Pink op mu ziek van Bartok. De theatergroep 'Augustus' zet zondagmiddag 1 maart voor kinderen vanaf zes jaar Mis ter I'. een vrolijk programma van mime. zang en beweging op de planken van het LAK. LEIDEN/ROTTERDAM - Het is een verstandig besluit ge weest 'Sam Sam', het laatste produkt van Eli Asser, niet het etiket "musical" mee te geven. Zo'n benaming zou hoge verwachtingen hebben gewekt, waaraan deze klein opgezette produktie eenvou dig niet had kunnen vol doen. Het publiek hoeft niet te rekenen op een fraai aan geklede spetterende show met massale zang- en dans- nummers; de voorstelling heeft met zijn intieme decor (dat niet verwisseld wordt) en kleine bezetting meer weg van een gezellig onder onsje. De rode draad die door het ge heel loopt is het verhaal van vier artiesten die hun brood verdienen met het spelen van kindertoneel, maar in de kleedkamer dromen van het grote succes. Tegen de ach tergrond van een rumoerige voorstelling, waarvan nu en dan flarden doordringen, vechten ze hun ruzietjes uit, troosten elkaar en geven zich Leidse Schouwburg brengt twee soorten komedies: over aan de illusie dat hen een flonkerende toekomst wacht. Aan het eind zien ze in dat het sterrendom niet voor hen is weggelegd en stellen ze zich tevreden met wat ze hebben. Dit tamelijk clichématige gege ven wordt weinig verrassend uitgewerkt. Asser's karige tekst en voorspelbare humor maken het de spelers onmo gelijk iets meer neer te zetten dan typetjes: de oudere, filo sofische drinkeboer; de on der de plak zittende echtge noot, die in het geniep niet van andere vrouwen af kan blijven; het dromerige jonge meisje, dat door de knieën gaat voor mooie woorden en een kind heeft als bewijs; en de voortvarende dame met het grote hart. Al deze personages zijn aardige bedenksels, maar ook niet meer dan dat. Nu hoeft dit geen ramp te zijn. want waar uitsluitend op amusement gemikt wordt kunnen types heel komisch werken. Maar Asser maakt het zich wel bij zonder gemakkelijk, bijvoor beeld door zijn figuren met grote regelmaat in dwaze kostuums op te laten draven. Erger dan dit soort uit luiheid geboren humor vind ik ech ter het feit, dat hij het verlan gen van deze vier naar klater goud gebruikt als een excuus om een heleboel liedjes uit buitenlandse shows in te las sen, zodat zijn uiteindelijke persoonlijke bijdrage aan het muzikale gedeelte minder dan de helft bedraagt. In dit licht is het op z'n minst pre tentieus 'Sam Sam' als de nieuwe Nederlandse muzika le komedie aan te kondigen, zeker wanneer de geleende nummers in de oorspronke- lijke taal worden gezongen. Ik vind zulk knip- en plak werk getuigen van artistieke onmacht. Dat de voorstelling deson danks een zekere allure krijgt is uitsluitend te danken aan hel talent van Leoni Jansen, Adèle Bloemendaal, Hans Boskamp en Lex Goudsmit. Ze zingen meer dan voortref felijk (vooral Leoni Jansen heeft een prachtig geschool de stem) en doen hun werk met zoveel plezier, dat je al leen maar bewondering kunt hebben voor het vakman schap waarmee ze dit scha mele materiaal over het voet licht brengen. Wanneer ze aan het slot, zittend op de rand van het toneel, zingen "Zulke mensen als wij moeten er ook zijn", kan ik daar van harte mee instem men. Maar Eli Asser moet zich een volgende keer niet achter het talent van anderen verschuilen. 'Madam' Naast 'Sam Sam' is deze week ook 'Madam', de nieuwe mu sical van Annie M.G. Schmidt te zien in de Leidse Schouwburg. Deze schrijf ster staat bekend om haar vermogen een kritische visie op actuele zaken te verpak ken als amusement. Ook in 'Madam' snijdt zij eigentijdse onderwerpen aan. namelijk feminisme en prostitutie of liever gezegd, de contrasten en overeenkomsten tussen deze twee fenomenen. Om het principiële gebrek aan conflictstof tussen beide groepen te ondervangen - fe ministen zijn tegen prostitu tie, maar solidair met prosti tuees heeft Annie Schmidt hen ondergebracht in twee belendende panden. Door de ze ongemakkelijke situatie wordt de gepredikte solidari teit zwaar op de proef ge steld. Hoewel de feministen aanvan kelijk successen boeken en hun buren zelfs tot overlopen weten te bewegen, blijkt het vrouwenhuis op den duur te weinig aantrekkelijk om de prostituees vast te kunnen houden. Aan het eind gaat de bordeelclub onder leiding van een nieuwe madam weer aan de slag, terwijl de roman ce van de vroegere madam (gespeeld door Conny Stuart) een gunstige wending neemt. Of Annie Schmidt er in is ge slaagd clichés te omzeilen valt nog te bezien; het Leidse publiek wordt in elk geval de mogelijkheid geboden deze twee wat intentie en vormge ving betreft totaal verschil lende produkties met elkaar te vergelijken. 'Madam' is op 24 en 25 februari in Leiden te zien, 'Sam Sam' op 26, 27, en 28 februari. HANNY VAN DER HARST Cotiny Stuart en haar 'meisjes' in 'Madam Veen. Harry Sacksioni en Erik v.d. Wurff. LEIDEN - Herman van Veen weet precies hoe hij zijn pu- bliekmoet bespelen. Misschien ligt daarin zelfs zijn grootste talent. In de zonnige jaren zes tig zong hij dromerige liefdes liedjes. Toen iedereen daarna met zichzelf in de knoop raak te en het IK-tijdperk aanbrak pakte hij het thema van de re latieproblemen aan. Nu de economische teruggang als een dreigende schaduw boven ons hoofd hangt, kiest hij in zijn nieuwste programma voor een wat hardere aanpak van zijn publiek. In de meer dan vijftien jaar. dat Herman van Veen nu al onder de spotlampen verkeert is er haast geen onderdeel van de amusementssector, waarmee hij zich niet heeft beziggehou den. En net als bij Koning Mi- AMSTERDAM - In 1963 zong een onbekende Luciano Pavarotti in Nederland een serie voorstellin gen van "Lucia di Lammermoor" en enkele jaren later keerde hij nog eens terug voor een hoofdrol in "I Capuleti e i Montecchi". In de jaren daarop groeide Pavarotti uit tot een wereldster en elk operahuis moet diep in de buidel tasten om zich van zijn medewer king te verzekeren. Voor een relatief kort recital in het Concertgebouw moesten gister middag dan ook voor ons land on gekend hoge bedragen worden neergeteld, maar dat heeft zijn fans niet weerhouden om uit alle windstreken toe te stromen om hun idool toe te juichen. Het op- komstapplaus van een onver wacht goed gevulde zaal (alleen de "goedkope" plaatsen op het podium waren slecht bezet) wees uit dat de beroemde operaster een al bij voorbaat gewonnen wedstrijd speelde. Tenoren van zijn kaliber zijn zeld zaam en nóg stralender stemma- teriaal is momenteel op de hele wereld waarschijnlijk niet te vin den Puristen mogen aanmerkin gen hebben op een aantal van zijn interpretaties, maar zijn bewon- Architect Bakema overleden ROTTERDAM (ANP) - De bekende architect en hoogleraar prof. Jacob Berend Bakema is op 66-jarige leeftijd in het Dijkzicht-ziekenhuis in zijn woonplaats Rotterdam overleden. Jacob Bakema, die in 1914 in Groningen werd geboren, was de ontwerper van o.m. hel winkelcentrum 'De Lijnbaan' in Rotterdam, het gebouw van de Wereldomroep in Hilversum, 'Het Dorp' in Arnhem, enkele ge bouwen van de Technische Hogeschool in Delft en de stadhuizen van Brielle, Terneuzen en Ede. Bakema, die gedurende de oorlogsjaren in Duitse gevangenschap zat en een actieve rol in het verzet heeft gespeeld, was sedert 1963 buitenge woon hoogleraar architectonische ontwerpen aan de TH in Delft. Ook was hij hoogleraar aan de Staatliche Hoc'nschule für Bildende Kunste in Hamburg. Bovendien gaf hij gastcolleges aan tal van andere universiteiten. Bakema was officier in de Orde van Oranje Nassau, ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en officier in de Orde van de Belgische Kroon. deraars. die kwamen om met vol le teugen van een unieke stem te genieten, kregen zonder meer waar voor hun geld. De samenstelling van het program ma (aria's van Mozart. Verdi, Ci- lea en Massenet, en liederen van Giordano, Durante. Schubert, Liszt, Bizet en Tosti) bood Pava rotti de kans om alle facetten van zijn vocalistiek aan bod te laten komen. Hartstochtelijke uitbar stingen en een fraai gekleurd mezza voce wisselden elkaar af in een middenregister dat het pu bliek even makkelijk tot een kookpunt bracht als het gemak waarmee zijn stralende hoogte het hele Cocertgebouw vulde. Dat in plaats van een orkest alleen de begeleiding van pianist John Wustman deze vocale pracht on dersteunde, legde geen enkel ge wicht in de schaal. Pavarotti kwam, zong en overwon, al liet het klappende, schreeuwende, zwaaiende en stampende publiek hem pas gaan toen hij na drie toe giften met een veelzeggend ge baar de klep van de vleugel dichtsloeg. Men gaf hem aan het slot zelfs niet meer de gelegenheid om uit te zingen, en zo zal het menigeen ontgaan zijn, dat de stralende B waarmee hij zijn laatste toegift (Turandot) bekroonde, geplaatst was op het woordje 'vincerö' (ik zal overwinnen)... PAUL KORENHOF das van Kreta lijkt alles door zijn aanraking in goud te ver anderen. Of het nu gaat om een speelfilm, een kerstplaat, kindershows op tv, een to neelstuk, gedichtenbundels, Duitse schlagerprogramma's of het opzetten van een eigen artiestenfirma, de naam Her man "Harlekijn" van Veen maakt succes verzekerd. Hij legt zijn vinger op de pols van de tijd en peilt feilloos de ver langens van zijn publiek. Zijn nieuwste theaterprogram ma is daarom toch wel even een schok. Weliswaar paait hij de zaal ook nu weer met ro mantische, soms sentimente le liedjes, maar in de praatge deelten krijgt de toeschouwer er ongenadig van langs. Vele verwijten worden de nietsver moedende theaterbezoeker tocgeslingerd en als je het er niet mee eens bent kun je de zaal verlaten of anders op het podium komen om even te worden bijgeschaafd. Dat is onverwachte taal uit de mond van een ambassadeur bij Unicef. Die frontale char ges op het publiek zijn ver spreid door de voorstelling, maar bereiken hun hoogte punt in de sketch over een jongen, die bij zijn ouders is weggegaan omdat hij "een gi gantische partij nerveus" van hen werd. Het begin van deze persiflage op dc hedendaagse dropout, op zoek naar zich zelf. is erg grappig. Herman van Veen weet een prima type neer te zetten, gelardeerd met veel populair-Engelse tussen voegsels en plastische be schrijvingen van het doen en laten van de vader en moeder. Volkomen onverwacht mondt de sketch echter uit in een aanval op het luchtkasteel van de katholieke kerk, die Don Quichotte niet zou heb ben misstaan. "Jezus is OK" roept hij uit. "maar de paus en de kerk zijn hypoknete instel lingen. Jullie weten wel hoe oneerlijk de wereld in elkaar zit. maar jullie doen er niks Zo n aanval, waarbij het zelfs lijkt alsof Van Veen zich echt opwindt, laat natuurlijk niet na indruk te maken op de zaal. Daarvoor staat zijn vak manschap wel garant. Toch lijkt het verdacht veel op dat Herman van Veen hiermee bezig is spanning te creëren óm de spanning. Er zijn wel schokkender doelen om aan te vallen dan de paus of de Roomse kerk, die het gebruik van de pil verbiedt. Het is twijfelachtig om verwijten te maken aan een godsdienst, en daarbij de aanbedene buiten schot te laten. Hierdoor krijgt het engagement van Herman van Veen, mede gezien de ho ge prijzen van de voorstelling, een wat twijfelachtig karak ter. Datzelfde geldt vooi waarop hij soms met het pu bliek omspringt. De zaal wordt steeds aangemoedigd te reageren. Als zo'n uitgelok te reactie hem dan niet zint. wijst hij de zaal erop dat zij het toch maar gemakkelijk hebben. Ze zitten in het don ker, terwijl hij in de schijn werpers staat. Dat is een du bieuze aantijging voor ie mand die die plaats in het cen trum van de belangstelling zelf heeft gekozen. Toch is de lelie Herman van Veen te verkiezen boven de over-sentimentele clown, die hij in het verleden nog wel eens speelde. Door zijn grote toneelervaring weet hij met elastische bewegingen of naïef-kinderlijke tussenstuk jes de opgeroepen spanning steeds op te lossen en de zaal opnieuw aan zich te verplich ten. De muzikale begeleiding tij dens dit programma is, als bij na altijd, in handen van Erik van der Wurff op toetsen en Harry Sacksioni op gitaar. Zij zorgen voor een vlekkeloos, maar soms wat al te wollig klanktapijt, waarop Van Veen z'n grillige kunsten kan verto nen. Herman van Veen komt met de ze voorstelling op uitnodiging van K O vrijdag- en zater dagavond a.s. naar de Leidse Stadsgehoorzaal. Op zaterdagmiddag geeft hij bo vendien voor de kinderen een voorstelling van zijn "Onder Water"-show. waaraan ook het Harlekijn Danstheater o.l.v. Cees Brandt meewerkt. ARIEJAN KORTEWEG slechthorenden (NOS) Someren (KRO) MAANDAG 23 FEBRUARI NEDERLAND 1 18.25 Nieuws voor doven l.i 18.30 Jeugdjournaal (NOS) 18.36 - Sesamstraat (NOS) 18.50 - Klem (NOS) 19.00 De KRO komt langs iw uuuincu U\uw) 19.55 - Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO) 20.45 Gunsmoke (KRO) 21.37 Journaal (NOS) 21 55 Thomas Sarah (KRO) 22.45 - De eenzaamste plekken, documentaire (KRO) 23.40 Journaal (NOS) 23 45 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 10.27 18.57 18.59 20.00 20.27 21.30 22.20 22.55 23.25 23.20 Fotograferen en filmen (2) (TELEAC) Journaal (NOS) Star Club (TROS) Journaal (NOS) De Martine Show (TROS) De Levkas Man (3) (TROS) Aktua TV (TROS) Soap (TROS) Journaal (NOS) Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSE TV MAANDAG 23 FEBRUARI DUITSLAND 1 (reg. progr.: NDR 18.00 Sport 18.30 Actual. 18.45 Kleutersene 1855 Achtung Zoll, tv-serie 19 25 Reg magaz. 19.59 Progr.overz. WDR 18.00 St. Pauli Landungsbruecken, tvd erie. 18.30 Ein Hauch von Ma gie. tv-serie 18 40 Achtung Zoll, tv- serie. 19 15 Actual. 19 45 Licht progr) 20.00 Journ. 20 15 Das Glueck der Familie Rougon. tv- serie. 21.15 Docum. 22.00 Amus- progr. 22.30 Actual. 23.00 Frau. sein wie eine Rose (Tsuma yo bara no yo ni). speelfilm. 0.15-0.20 Journ. DUITSLAND II 18.20 I.O.B. - Spezialauftrag. tv- serie. 19.00 Journ. 19.30 Spelprogr. 20.15 Wetensch. progr. 21.00 Actual. 21 20 Filmportret. 22.50 Gesprek. 23.50 Journ. DUITSLAND III WDK 18 00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus Duits. 19 00 Wetensch. progr 19 45 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Inform, progr. 22.45 Die Wanderschauspiel- ger (O thiasos), speelfilm. 0.35 Jour- BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Teken filmserie. 18.30 Open School. 19.00 Gezondheidsmagaz. 19.30 Verkeers- tips. 19.35 Meded en Morgen 19 45 Journ. 20.10 Weerber 20 15 Het ge slacht Rius. tv-sene 21.10 Sport- Bezuinigen, versoberen, de broekriem aanhalen, met die materie speelt Martine Bijl in haar televisieshow ..Balanceren op de nul lijn", die vanavond door de TROS wordt uitgezonden. Een luchtig amusementsprogramma over een loodzwaar thema Liedjes en con ferences hebben allemaal betrekking op datzelfde onderwerp Toch is het zeker geen armoedig rogramma geworden. Martine heeft, naast eigen bijdragen, kunnen putten uit teksten van Henk van der Molen en Dimitri Frenkel Frank. Gasten zijn Rijk de Gooyer .Jos Brink. Fred Benavente en de in Nederland nog vrijwel onbekende zangeres Karen Akers. (Nederland 2. 20.27). Versoberen was bij de produktie van dit programma met het motto van de TROS. Op decors en arrangementen is niet bezuinigd. De voorbereiding van de show vergde niet minder dan vier maanden. De bedoeling van de makers was de show iti een theater- televisievorm te gieten. Het thema is er later bijgezocht De opname vond. tn tegenstelling tot het verleden, plaats in aanwezigheid van publiek. Voor de zekerheid is de show tweemaal opgenomen. ..Toch" meent Henk van der Molen, „is dit het gevaarlijkste wat er is. omdat we geen enkele mogelijkheid hebben gehad om het pro gramma echt uit te testen". Hij heeft geen idee hoe het programma door de kijkers zal worden ontvangen, maar meent wel te weten dat het een met al te hoge waardering zal krijgen. „Het is toch een beetje een elitair programma. Veel mensen houden er met can om vijf minuten achtereen naar tekst te luisteren. Die willen een dansje en een liedje", zegt hij. In deze Martine-show zit veel fijngevoelige humor, mede doordat de gasten in een rol zijn gezet die hen op het lijf is geschreven. „We proberen voor een zo groot mogelijk publiek te werken, maar met ten koste van alles", zegt regisseur Ralph Inbar. „Je weet. wanneer je met dit thema komt. dat je een bepaald publiek afsluit, maar anders moet je altijd met een fluitketel op je kop lopen" Vanavond 20.27 uur Nederland 2. MAANDAG 23 FEBRUARI HILVERSUM I spelserie 11.30 (S) Uit is In 11 45 (S) Rondom twaalf 13 03 Radiojour naal 13.20 (S) De AVRO Diligence 13.55 Beursplein 5 14 02 (S) De ver gulde middenweg 16 02 (S) Dertien Speciaal 16.30 (S) Kom'ns langs op 18:il (S, Aktua. 18.25 (S) De verha len van Vergilius van Tuil. 18.30 (S) De Kinderplatenbak. 18.45 (S) Het Slot Zeist, zesde continent. 19.02 (S) TROS- Country 20.20 (S) Voorzichtig lllLVERSlMll breekbaar 20 30 fS) Peekei on zouten. 21.02 (Sl N A P 22 02(S)Ak- tua-Sportcafe. NOS: 23 02 24.00 (S> Met het oog op morgen. AVRO 0.02 (S) Pim Jacobs' Platenscala. 1.02(S) In the still of the night. 2.02 (S) AVRO's Service Station. 6 02 (S) Au to in0 AVRO aan. (6.30 Radiojour- HILVERSUM II 18.00 (S) Muziek in vrije tijd Klass. rubriek 20 00 (S) Muziek in NCRV Studio 2 klass. kamermuz. 21 30 Li- terama-Maandag literaire rubriek. BZN: 22.25 Uitz van de Bond Zon der Naam NOS: 22.30 Nws. 22.40 Open School NCRV: 23 25 (S) Muz. van eigen tiid. 23.55-24.00 Nws HILVERSUM lil NOS 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade AVRO 19.02 (S) Praatpaal 15. 20.02 (S) Het Steenen Tijdpeik 2102 iS) Blues Ballads Beat 22 02 (S) AVRO's Swingtime. 23.02-24.00 <S) Candle light. DINSDAG 24 FEBRUARI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. AVRO Ver volg Auto in° AVRO aan (7 03. 7 30. 8 03 en 8.30 Radiojournaal 9 03 Steunpunt. 9 (18 (S en M) Arbeidsvi taminen (10 02-10.10 De zandbak show) 11.02 Rita 8i Daphne, hoor- KRO 7 00 Nws 7 10 Ochtendgymn 7 20 Het levende Woord 7 30 Nws 7 36 Echo <8.00-8.10 Nws 8.30 Nws. 836 Sociale- en consumentenin- form. 8.50 Postbus 900 9.00 Gvmn. v.d huisvrouw 9.10 Waterstanden 9.20 De letter M. 10 30 Ouder worden we allemaal. 1100 Schoolradio 1130 Ratel OVERHEIDSVOOR LICHTING 12 16 Uitz. voor de land bouw KRO 12 26Meded voorland en tuinbouw 12.30 Nws. 12 36 Echo. 13 00 Nws 13 11 Goal 13 30 School- radio NOS 14 30 Open School HILVERSUM 111 leder heel uur nieuws. VARA Van 7 00-18 00 Actual, via Dingen van de Dag 7 02 (S) Gesodemeorders 8 30 (S> Holland ze zeggen 10 30 (Si Ty pisch Jansen 1130 <S) VARA Zoekplaatje. 1330 (S) Spitsbeeld. 15.30 (S) Popkrant. 16 30 (S) Beto- HILVERSUM IV TROS 7.00 Nws 7 02 (S) Capriccio 9 00 Nws. 9 02 (S) Er staat een orgel in Hattem 9 30 (S) Van heinde en verre. 10 00 (S> Opus tien t«»t twaalf. 12 00 Nws 12 02 (S) Intermezzo. 13 00 (S) De meest verkochte klas- sit kctivn 13 30<Si Koren K< 14 00 Nws. 14.02 (S) De hoge 'C' 14.30 (S) Guitaritciten 15 00-17 00 (S) Belcantonum TELEAC 17 00 Welzijnsplan. les 6 17 30 Nws 17 36- 18 00 Moderne sterrenkunde, les

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5