Staven mist vaart en
voldoende afwisseling
ALARM IN DE RODE BAAI
Gratema in de fout
ANDAG 23 FEBRUARI 1981
feteen bij het binnenkomen al
maakt liet Promenade Hotel
r,ó. as"1 Den Haag een zeven maal
"sjiekere indruk dan bijvoor-
beeldhet Marriott Hotel in
Amsterdam. Dat komt door
de schilderijen. Waar je ook
loopt of zit. overal hangen
|_Q echte schilderijen van noe
menswaardige schilders als
Berserik. Oepts. Appel,
Breed, Van Heel. noem maar
ilerdag op. waardoor het op mij al-
3 r/d. Ti thans de indruk van onna
drukkelijke chique maakt, ze-
ker dus in vergelijking met
hel Marriott Hotel waar de
wanden gesierd zijn met na-
maak-kilscli van hel ergste
allooi.
'PE^araie Bob
)ER>e plaats van samenkomst, vo-
spraak met de aard
Rijnd, ceremonie: de doop v
de
|f'Het
grote karate boek van karate
Bob', een groot formaat boek
van meer dan 300 pagina's
met meer dan 2000 (tweedui-
r zend) foto's
[)FF zover ik dat kan c
in de les over de Zenkutsudachi en
14-29. de Oi-zuki staal wat een mens
maar zou willen weten
I IM ('Slaan met de rechterhand,
UIVI en schreeuw Ei! Ya!').
50 L^kt lcarctr °P zichzelf al niet.
een sport waarvan de beoefe-
naars geregeld bijeenkomen
lepèn *n a's 'iet Promenade
ak Hotel, de positie in de samen
leving van de schrijver van
het boek roept ook alleen
1 maar in de verste verte asso-
ciaties op met eersteklas ho-
tels: Bob Mitric. bekend als
Karate Bob. zit in 'Esser-
heem' in Veenhuizen een straf
uit van 13 jaar voor het do
den van drie landgenoten,
Joegoslaven dus. nadat hij
zelf, als gedroste geheim
agent van de Joegoslavische
geheime politie, in Amster
dam aan een moordaanslag
was ontkomen. Op de achter
flap van het boek heeft de di
recteur van de Gev.-RWI 'Es-
serheem' in Veenhuizen, de
T>erw }leer m. Kuiper, een opmer-
^'es kelijk nawoord geschreven,
dat volgens de aanwezige ge
leerden prof. Ruter en dr.
Broekmeijer, en ook volgens
mij. de ware gang van zaken
wel heel simplislies weer
geef:
„De auteur liep in Nederland
terwijl hij hier op doorreis
verbleef, tegen hem enkele vij
andig gezinde landgenoten
op. Deze landgenoten stonden
hem naar het leven, maar
Bob was sneller en niet hij,
maar zij moesten hel onder
spit delven".
De tragiek van de hele affaire is
juist dal Bob, die een liquida
tieopdracht in België niet uil-
voerde, in Amsterdam op
straat beschoten werd, daar
door in paniek raakte, en la
ter in de stad drie landgeno
ten doodschoot die hij er van
verdacht het op hem gemunt
te hebben, maar die achteraf
niet meer dan onwetende
gastarbeiders bleken te zijn
geweest. Dat maakt de tra
giek voor beide partijen al-
leen maar groter, wat echter
nog geen reden is om bij de
beschrijving van deze gebeur
tenis zoveel hoeken af te snij
den als de gevangenisdirec
teur doet.
Veerkracht
Eigenlijk werd er in het Prome
nade Hotel helemaal geen eer
ste boek uitgereikt, je pakte je
exemplaar gewoon van een
tafel af, omdat de hoofdper-
sooon. Bob Mitric, afwezig
was. De toestemming uq. ji s-
titie om erbij aanwezig te
zijn, was ingetrokken na een
voortijdig artikel daarover
in De Telegraaf, dat aantoon
de dat de souplesse van justi
tie niet oneindig rekbaar is.
Had een en ander zich in de
beslotenheid van Bobs vrien
den- en kennissenkring, in
clusief pers, kunnen afspelen,
dan was er ongetwijfeld geen
bezwaar geweest. Tenslotte
had hij de hele bijeenkomst
met koud buffet persoonlijk
in Den Haag met het Prome
nade Hotel mogen regelen.
Maar nu er tevoren rucht
baarheid aan was gegeven,
klapte justitie de val weer
dicht. Dat was, om het eufe
mistisch te zeggen, sneu voor
Bob, die dan toch maar in de
gevangenis, najaren van ge
vangenschap en met een bij
zonder onzekere toekomst
voor zich. de geestelijke veer
kracht heeft gehad een zo
doorwrocht boek te schrijven
dat het volgens de kenners
een standaardwerk op kara-
te-gebied zal blijven. Na alle
negatieve momenten in zijn
leven, was dit 'hel' grote posi
tieve moment, en daar kon hij
nu niet bij aanwezig zijn. De
heer Oerlemans van 'Esser-
heem' hield een toespraakje,
dr. Marius Broekmeijer. in de
loop der jaren gevolueerd
van Bobs tolk tot diens
vriend, zei achter de micro
foon dat naar zijn mening de
huidige Bob een andere Bob
was dan de Bob die de gevan
genis inging (en hoe vaak is
die verandering van negatief
naar positief niet precies an
dersom), waarna hij ook nog
even de tolerantie prees van
het Nederlandse gevangenis
wezen, dat het toch maar mo
gelijk had gemaakt dat Bob
zo'n boek schreef en van zo
veel foto's kon voorzien. En
daarna tastten de plusminus
25 aanwezigen toe, want Hob
en zijn uitgever (Samorai
BV) hadden voor een bijzon
der rijk koud buffel gezorgd,
met zalm, paling, krab, gar
naaltjes. allerlei vlezen, twee
wijnen, verse vruchten, enfin,
alles wat je je maar bij gala-
lunches kunt voorstelen. Met
grote ingetogenheid werd het
door de aanwezigen opgege
ten. en met dezelfde gepaste
geanimeerdheid waarmee
men na een begrafenis de
broodmaaltijd nuttigt, als
ook de eigenlijke hoofdper
soon helaas afwezig is.
ar
.vijfiilDEN - Het bewegingsproject
Staven", dat na een proefvoor-
^ptelling eerder deze maand zater-
1 Mag in het LAK-theater in pre-
nière ging, heeft geen onver-
leeld sterke voorstelling opgele-
'erd. De drie delen, waaruit
tsco'Staven" bestaat zijn van wisse-
oierende kwaliteit. In alle delen zijn
mte(oede momenten aanwezig,
naar de voorstelling als geheel
MCXiist dynamiek en afwisseling.
S gebreken gaan nog het minst
>p voor "Bamboe", het laatste
eenjeel, dat wat mij betreft met kop
ïn schouders boven de rest uit-
steekt. Twee bamboestokken
vervullen hierin een magische
•ol. De spanning, die deze staven
leweeg brengen, wordt in een ge-
k varieerde choreografie goed
Overgebracht. De bewegingep
jijn niet altijd voldoende soepel
jgnaar de mooie opbouw van
■'Bamboe" maakt veel goed.
■/ooral de wollen maskers van de
Hpit hun omhulsel kruipende we
tens zijn een verrassende vondst.
Die verrassing ontbreekt in het
eerste deel, "Trappen", ten enen
male. Gekleed in doorschijnende
witte pakken en met een witte
badmuts op het hoofd worden
hierin de verschillende zwemsla
gen op het droge uitgevoerd. In
eindeloos lijkende herhaling imi
teren de bewegers vertraagde
school-, rug- en andere slagen,
begeleid door hoogst irritante
piepjesmuziek.
"Trappen" heeft nog het meeste
weg van een uitputtingsslag met
het publiek, dat' doordat het op
stoeltjes zit, gemakkelijk kan
winnen. Zwemmen is leuk om
zelf te doen, niet om naar te kij
ken. Het berust op een misver
stand te veronderstellen dat ver
schillende stijlen van droog
zwemmen, mits uit den treure
herhaald, een interessant toneel
beeld op kunnen leveren.
"Danzo", het tweede deel, is een
snelle choreografie voor drie he
ren, gebaseerd op variaties op de
tango. Een dergelijke dans valt
of staat bij perfectie en die ont
breekt nog wel eens. De grote
vaart van de bewegirger ei
vooral ook de muzikale begelei
ding van het uit zeven personen
bestaande orkestje, dat net als bij
"Bamboe" een uitstekende on
dersteuning veer de bev egi-gen
levert, maken "Darze" eh ce
moeite waard.
Bij bovenstaande kritiek moet ver
rekend worden, dat het voor
amateurgroepen, die met be
perkte middelen en tijd moeten
werken, veel moeilijker is om
met een volwaardig produkt te
komen dan voor de professionele
gezelschappen. Het is op zichzelf
een verheugend initiatief dat in
Leiden het aantal jonge theater
groepen weer duidelijk stijgend
is en dat de Stichting Plot, die
"Staven" heeft geproduceerd,
dergelijke groepen met hand en
hoofd wil ondersteunen.
ARIEJAN KORTEWEG
-EIDEN Het is verbazingwek-
c kend en uitermate teleurstellend
tegelijk hoe een cabaretprogram
ma, dat voor de pauze zo veelbe-
lovend was, na de pauze als een
zeepbel uit elkaar kon spatten.
Het betreft hier het programma
'De Holle Lach' van de Friese ca
baretier Rients Gratama, dat za
terdagavond een "matig bezette"
Leidse Schouwburg (zoals de ca-
baretier het zelf uitdrukte) aan
deed. Voor de pauze is er het lied
'Hutspot met radijzen', dat op ie
ders lachspieren werkte. Daar
vóór had Gratama een unieke
dialoog gevoerd met het publiek,
omdat de hem begeleidende mu
sici een motivatie-pauze hadden
ingelast. Toen even later ook de
belichter een pauze inlaste, zag
Gratama zich genoodzaakt in een
el vrijwel verduisterde' zaak zijn
heil te zoeken. Het werd een
3' prachtig stukje theaterkunst,
met unieke woordspelingen en
een (zeker voor een Fries cabare
tier) speels gehanteerde Neder-
landse taal. De complimenten
aan deze vriendelijke cabaretier
in de pauze leken derhalve volle
dig op hun plaats. Na de pauze
leken Rients Gratama en de hem
begeleidende musici op hetzelf
de niveau terug te komen. Maar
vervolens ging het hele gezel
schap in de fout. Niet omdat de
derde skètch na de pauze toeval
lig 'Fout' heette, maar vooral om
dat het spitsvormige, het twinke
lende, het alerte en het overrom
pelende volledig uit de voorstel
ling verdwenen bleek. 'Alle Hul
de' werd 'koffie zónder melk en
suiker' (hoewel er ook mensen
zijn, die daarvan houden). 'Alle
Hulde' degradeerde tot een mu
ziekkorps zonder tamboer, een
concertgebouworkest zonder di
rigent, een minister zonder por
tefeuille. Nóch 'Euro', noch 'Eu
ropa' haalden het niveau van
(bijv.) 'Dierenliefde', 'Pientere
Beesten' en 'Vergif voor de pau
ze. Gratama zegt in z'n cabaret
programma regelmatig te wor
den uit'genodigd bij 'feestelijke
bedrijfssluitingen' en echtschei
dingen, waar hij geheel in stijl de
'alimentaticwals' en de 'rancune
blues' brengt. Dit alles geheel in
overeenstemming met de zich
sterk wijzigende economie en
mentaliteit in Nederland. Deze
grapjes werden vóór de pauze ge
bracht. Na de pauze stelde Grata
ma hardnekkige pogingen in het
werk te voorkomen, dat de 'Ak-
tie Tomaat' nieuw leven werd in
geblazen.
BERT KOEKEBAKKER
'fZEDercnÊ
SCHOOU
.ICLA^OEAJ.
ZjOED. HET uOCC,EMCG
AJOttttEe. WAT (S
Efs \JCOg-
KOE KIMJWfeAJ WE PAT
*S
AJOU WETEA1 Z-CtAAl^j
Ce. keawt A/ier is.?
- 380O
De belevenissen van .Tommeke
JOMMEKE EN EILIBERKE SLEUREN
DE TWEE MANNEN NAAR DE
PLASTIEKEN WALVIS
\X+\
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Mad Max", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00
en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Choir-boys", vr. en
za. 23 30 uur, 16 jr.
CAMERA (124919): "Met jouw tanden in
mijn nek", da 19.00 en 2115 uur. 10 jr
Kindermatinee. "Tekenfilm carrous-
sel", woe. en za. 14.30 uur, zo. 13.30 uur.
Nachtvoorstelling: "Don't look now",
vr. en za 23.30 uur, 16 jr.
LIDO 1 (124130): "Dressed to kill", da.
14.30. 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45
uur, 16 jr.
LIDO 2: "Goldfinger", da. 14.30, 19.00
en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 12 jr.
LIDO 3: "The Blues brothers", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al.
STUDIO (133210) "Een vlucht regen
wulpen". da. 19.00 en 21.15 uur. do., vr.,
ma. en di. ook 14.30 uur. 12 jr.
Kindermatinee: "Aristocats". woe. en
za. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur.
TRIANON (123875): "Being there", da.
14.30, 19.00 en 21.15 uur. zu. 14.15, 16.30.
19.00 en 21.15 uur, al.
REX (125414): "De grote jachtorgie". da.
14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo. 14 15. 16.30.
19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
jr..
Kindermatinee: "Lady en de vage
bond". za.. zo. en woe. 13.30 uur.
Nachtvoorstelling: "Alien", za. 00 15
uur. 16 jr.
EURO 2. "Smokey and the bandit
da. 13.45, 18.45 en 21.00
16.15 c
Nachtvoorstelling: 'The China-oyndro-
EURO 3 "The mountain man", da.
14.00. 19.00 en 21.30 uur, zo. ook 16.30
12 jr. za. ook 00.15 uur. 16 jr.
Bioscoop Voorschoten
GREENWAY (01717-4354): "The Shi
ning", do. 21.30 uur. vr. en za. 19 00 en
21.30 uur. zo. 18.15 uur. di. en woe. 20.30
16 jr.
v^oejie 00 li
al.
MOUSSE VAN
GEROOKTE ZALM
Voor du gerecht, dat
als feestelijk voor®
eetlepel!
met 6
fyn Verdoi
cr*mc frau
6 eetlepels melk
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Kraama/deüng: dag van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoot) en van
18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar
tier van avondbezoek.
Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30
LEIDEN - Galerie Denise Stephan, Pe
ter Schraven schilderijen, tekeningen
en etsen, fm 22 feb, Bakkersteeg 18. ge
opend za en zo van 14 tot 18 uur
Galerie Alfart. A.F. Molina, gouaches,
zeefdrukken. Rapenburg 62, van 7 feb
t'm 5 maart, di tm za van 12 tot 18 uur.
WASSENAAR - Auberge de Kieviet, ex
positie van Mathieu Simmer, aquarellen
en olieverfschilderijen. Stoeplaan 27. tut
Art Gallery Gérard, voorjaarstentoon
stelling. Rijksstraatweg 358. van 7 feb V
m 21 feb, ma t m vr 11 tot 17 uur. zo van
12 tot 17 uur.
Rijkmuseum van Geologie en Mineralo
gie. Hooglandse Kerkgracht 17, t'm
april. 'Planten van vroeger en nu', i.s.m.
de Hortus Botanicus der Rijksuniversi
teit, ma t/m vr van 10 tot 12 uur, 14 tot 17
uur. zo 14 tot 17 uur.
Museum Boerhaave, 'Dr. Auzoux'. ten
toonstelling van anatomische modellen
uit 1900, gemaakt van papier-maché.
Steenstraat la. t'm 11 mei. ma t'm vr van
V» »nt 16 uur en zo van 13 tot 16 uur
Galerie V/D Vlist. Schilderijen Jan
Zwaan, Botermarkt 3. tot 1 maart.
Openbare Bibliotheek, tentoonstelling
'Leiden Museumstad' foto's. Nieuw-
straat 4. t'm 20 feb. ma t/m vr van 10 tot
17 uur, za 10 tot 13 uur
LAK-foyer, tentoonstelling door Lilian
Dool met tekeningen. Academiege
bouw. Rapenburg 73. t m 28 feb, ma tm
vr 11 tot 17nur.
Stedelijk Museum De Lakenhal, schil
derijententoonstelling van Henricus
Rol. van 6 feb t'm 14 maart, kijk en ver
gelijk', van 13 febr tot 25 april. Oude
Singel 28-32, ma t/m za van 10 tot 17 uur.
zo van 13 tot 17 uur
De Oude Rijn. grafiek van o a. Karei Ap
pel. Corneille. keramiek van Joh-inna
Warmenhoven en Marry Algra. Stille
Mare 4. van 7 feb t m 28 maart, di t'm za
van 10 tot 18 uur. do van 19 tot 21 uur. zo
van 11 tot 17 uur. ma van 13 tot 18 uur.
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage-
Sportmedisch Advies Centrum, blessu
respreekuur: Elisabethziekenhuis. Lei
derdorp, 's maandags van 19.30-20.30
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders)
Maandag t/m vrijdag
1830-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
14*5-15.00 uur.
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkhniek:
Dagelyks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur
Bezoektijden kinderafdeling
Elke dag
14.15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-1130;
13.30-14 15 en 18.30-19.30 uur 3e klas
13.30-14.15 en 18 30-19.30 uur Kraamaf-
deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno-
19-20 uur Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 t
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld by het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip-
tol (020-17500C)
fUud^lieuuts
23 februari 1981
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
De bladen van Bucharest
(=Boekarest. de Roemeense
hoofdstad. Red.) verhalen dat
een jong meisje aan de pokken
was gestorven. Zij moest dade
lijk worden begraven en daar
zij verloofd was geweest, werd
zij met hare bruidssieraden ter
aarde besteld. Een paar dieven,
die de begrafens hadden bijge
woond, openden 's nachts het
graf en namen den gouden
halsketting der doode weg. Met
elkander over het bezit daar
van kibbelend, gaf de een den
ander een klap. Plotseling
opende de doode de oogen en
sprak: "Ik bid u. beneem mij het
leven niet". De dieven zetten het
jn hun schrik op en loopen. het
meisje kwam met veel moeite
uit het graf en sleepte zich naar
de woning van den geestelijke.
De ouders waren zoo verheugd,
dat zij. in plaats van de dieven
te laten vercolgvu. hun al de sie
raden der bruid gaven, om hen
te beloonen voor hun schelm
stuk. dat zulk een verrassend
resultaat had en een mensch hel
leven als het ware teruggaf
- (Adv.) De Uitgever A.W. Sijt-
hoff te Leiden wenscht in over
leg te treden met Twee Snel
schrijvers tot het leveren, gedu
rende 5 jaar. van het verslag
van de Gemeenteraadszittin
gen te Leiden.
Vijftig jaar geleden
Uit Sydney wordt gemeld,
dat de bekende operazangeres
Nellie Melba. zeventig jaar oud.
is overleden. Zij werd op 19 Mei
1859 te Burnley bij Melbourne
geboren en heette Helen Porter
MitcMI Tegen den tril mm
haar vader studeerde zij zang.
voltooide haar opleiding te
Londen en te Parijs en debu
teerde in 1887 te Brussel alsGil-
da in Verdi's "Rigoletto". welk
debuut haar op slag beroemd
maakte. In 1888 trad zij voor
het eerst op in Londen, in 1889
te Parijs, waarna een triomf
tocht begon door schier alle
groote steden van Amerika en
Europa In 1882 was zij tn het
huwelijk getreden met Sir
Charles Amstrong. Nellie Mel
ba. die de grootste coloratuur
zangeres van haar tijd was,
trad in 1926 voor het laatst op
en vestigde zich op lateren leef
tijd opnieuw in Australië.
Haar naam leeft ook nog voort
in het naar haar genoemde ijs-
gerecht "pêche melba", vanille-
ijs met perziken en frambozen-
fragment uit het project 'Staven'.