wakker van die shows van Aad en Sonia..." Ad Langebent en de opkomst van de 'talkshows' SB3EEB "Jacht op hoge kijk cijfers, daar voel ik niet voor" ZATERDAG 21 FEBRUARI 1981 PAGINA 27 ¥®fe§tfs EkSfftf IP©©IUIW I@slhi©[?5©§ lu®fini©fe)i?tefë HILVERSUM - Kei hard, lastig, een zeur piet. Het zijn enkele kwalificaties die Ad Langebent naar het hoofd geslingerd heeft gekregen sinds hij bij Brandpunt, de tv-ac- tualiteitenrubriek van de KRO, als eindredac teur de scepter zwaait. De 47—jarige Lange bent, nu al ruim vijftien jaar aan Brandpunt verbonden, kan er zich niet al te druk over ma ken al gaan sommige aantijgingen (zoals on langs gedaan door een columnist van een och tendblad die hem fas cistoïde trekjes toe dichtte) hem duidelijk te ver. "Ik ben geen gemakkelijke jon gen maar dit kan toch niet", vindt Langebent. "Ik weet ook best dat ik bij m'n mede werkers af en toe ergernis op roep maar dat hoort nou een maal bij het vak van eindre dacteur. Tenminste zoals ik dat zie. Ik ben heel precies, ik houd met van uitglijers. Dat is ook niet nodig. Alles moet heel nauwkeurig en tot in den treure worden nagegaan. Begrijp wel. zo'n programma is elke week weer een beval ling. Als eindredacteur wil je het proces stap voor stap bij houden, steeds weten hoe de produktie er voor staat. Ik probeer constant bereikbaar te zijn, ook 's avonds zodat de mensen kunnen bellen als ze bijvoorbeeld zijn vastgelopen met een reportage. Als eind redacteur ben je eigenlijk een moderne manager: zaken stu ren, begeleiden en nauwlet tend in de gaten houden. Als men dat lastig wil noemen, prima, maar degenen die dat van mij zeggen voegen er meestal gelijk aan toe dat ik wel weet waar ik het over heb. Nou, daar gaat het toch om. Je werk goed doen. Nauwkeurig zijn. Ik ben wel eens getypeerd als iemand die drie keer per week op het gemeentehuis de juistheid van z'r geboortedatum na gaat". Langebem "acht. Die typering bevalt hem wel. Het is nou eenmaal zijn manier van werken, al vijftien jaar lang, en hij is zeker niet van plan die werkwijze te veranderen. Vijftien jaar het inmiddels meer dan vertrouwde gezicht van Langebent op de buis, vijftien jaren ook waarin de 'verpakking' van de actuali teitenrubrieken nauwelijks is gewijzigd: aankondiging, filmpje, aankondiging, film pje enz. Het gesprek gaat over die starre presentatie en de opkomst van de zoge naamde talk—shows zoals de Alles—is-anders—show van Aad van den Heuvel, Sonja's Goed Nieuws show en Schrikdraad van Hans Sleeu- wenhoek. programma's waarin de actualiteit op een luchtige manier wordt opge diend. Oppervlakkig Heeft het ééen te maken met het ander? Langebent gelooft er niets van. Suggesties in die richting worden door hem minzaam maar beslist afge wimpeld. "Die talk-shows, ik lig er echt niet wakker van. Ik beschouw ze niet als con currentie voor de actualiteiten rubrieken. Heb je in die talk-shows wel eens een filmreportage of een kritisch interview gezien? Nee toch zeker, die komen daar niet aan bod. Met alle waardering voor Aad en Sonja, maar ze maken geen interview, ze lei den een discussie. Het is alle maal wat oppervlakkiger dan wij doen. Het echte ïnterview- werk zie je in de actuali teiten-rubrieken. Ach, ik wil me niet afzetten tegen die talk shows. maar in hun huidi ge opzet zijn het geen concur renten voor ons. Ze zijn hoog stens een stuk aanvulling. Grote en moeilijke onderwer pen waar je over moet naden ken, die doen Aad en Sonja niet. Er zijn natuurlijk wel eens raakvlakken, een enkele keer wil men wel eens dezelf de onderwerpen aanpakken maar dat komt sporadisch voor. Nee, innig contact met de programmamakers van de talk-shows hebben we niet. Dat is ook niet nodig. Als we al eens met dezelfde dingen bezig zijn dan gaan de actua liteiten-rubrieken voor". Dringt zich de vraag op waar om Langebent en zijn mede werkers dan zo nodig een programma als Brandpunt- Thuis in elkaar moeten draaien. Immers, in Brand- punt-Thuis wordt met hulp van in de studio aanwezig pu-- bliek dat bij de uitzending wordt betrokken, nou juist een talk-chow sfeertje nage bootst. Verongelijkt De vraag maakt bij Langebent een antwoord op enigszins Kijkcijfers zijn heilig in Hilversum. Althans, dat is de in druk die de buitenwacht heeft van de cijfers die met grote regelmaat door de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS worden geproduceerd. Programma's met een la ge kijkdichtheid en/of een lage waardering zijn dikwijls geen lang leven beschoren hoewel meestal bij beëindiging van een programma niet de slechte kijkcijfers als reden worden aangevoerd. Langebent zegt dat de waarde van de kijkcijfers zwaar wordt overschat al geeft hij toe dat er elke keer toch weer met een zekere spanning naar wordt uitgekeken. "Maar als een uitzending slecht wordt gewaardeerd dan hoeft het nog niet per se een slechte uitzending te zijn geweest Die cijfers zijn niet meer dan een aanwijzing. Bij de beoordeling of een programma goed of slecht is geweest spelen ook andere zaken een rol zoals je eigen journalistieke gewetende mening van collega 's, de brie ven van kijkers. Ik zit altijd met de vraag: wat moet ik met die cijfers. Het probleem is dat je nooit precies de reden achter een waardering weet. Neem bijvoorbeeld het wekelijkse interview met Van Agt. Dat kan een heel flitsend interview zijn waarbij pientere vragen worden gesteld. Toch zal zo'n programma slecht worden gewaardeerd door mensen die Van Agt mogen maar de interviewer brutaal vinden. Ook zullen waar schijnlijk de mensen die Van Agt niet mogen het interview slecht beoor delen. Ik bedoel maar: wat moet ik dan met waarderingscijfers. Ook kijkdichtheidscijfers zijn betrekkelijk. Het hangt er maar vanaf op welke avonden je zit en welke programma's er op het andere net zijn. Het programma met de grootste kijkdichtheid is toch niet automatisch het beste. Alsof de grootste krant van Nederland de beste zou zijn". Overigens informeert Langebent na z'n gloedvol betoog vol interesse naar de door de interviewer opgeduikelde kijkcijfers ran de actualiteiten rubrieken. Die cijfers, verstrekt door de NOS. hebben betrekking op de eerste negen maanden van 1980 en leveren het volgende lijstje op WAARDERING: AVRO's Televizier 7,05 TROS Aktua 6.99 Hier en Nu NCRV 6.99 Achter het Nieuws VARA 6,94 Brandpunt KRO 6,88 KIJKDICHTHEID 1kijkdichtheid staat voor 115.000 dersonen van 12 jaar en ouder): TROS Aktua 19,2 Brandpunt KRO 18,5 AVRO's Televizier 16,2 Hier en Nu NCRV 11,6 Achter het Nieuws VARA 8.5 Langebent over de lage waardering van de Brandpunt-programma's: "We hebben vorig seizoen nogal veel kerkelijk nieuws gebracht. Daar druk je je cijfer mee. Maar ik vind toch dat we dergelijk nieuws moeten geven. Het hoort er ook bij. En een jacht op hoge cijfers, nee, daar voel ik niets voor". aangelegd. Als er fabrieken nodig waren dan werden ze gebouwd. En in de actualitei ten—rubrieken werden er vrij gemakkelijk oplossingen aangedragen. Tegenwoordig, nu de mensen beseffen dat de bomen niet meer tot in de he mel groeien, zijn ook de ac tualiteiten-rubrieken voor zichtiger geworden met het aandragen van co'ossingen. Te t je'. :m geloofwaardig /oer de k jker te zijn, er nu oijzeggen wat net kost. Wat dat betreft zijn de actualitei ten—rubrieken ook een spie gel van hun tijd". Langebent bespeurt trouwens nog een wijziging in de opzet van de rubrieken. "Vroeger werden er veel onderwerpen in korte tijd behandeld. Dat was eigenlijk een merkwaar dige imitatie van het jour naal. Daar zijn we van afge stapt. Die werkwijze riep meer vragen op dan dat er er gens een antwoord op werd gegeven. Dat deed ook geen goed aan het gezag van de ru brieken. Nu trekken we wat meer tijd uit per onderwerp". Werkgroep Overigens zitten niet alle actua liteiten-rubrieken op die noemer. De 'snelle jongens' van TROS-Aktua werken niet zelden in nog geen drie kwartier vijf zes onderwer pen af. Praten of discussiëren over eikaars programma—op zet doen de actualiteiten-- medewerkers volgens Lange bent niet of nauwelijks. Wel hebben alle omroepen een vertegenwoordiger in de Werkgroep Actualiteiten, die onder voorzitterschap van Langebent ëén keer in de drie weken bijeenkomt. In die werkgroep worden af spraken gemaakt om, zoals Langebent het uitdrukt, "niet- noodzakehjkc kosten te voorkomen". Aan de orde ko men onder meer: buitenlandse aanbiedingen ("Iedereen moet de kans krij gen die aanbiedingen te be kijken"); het zogenaamde claimsys teem ("Als de één ergens mee bezig is moet de ander daar vanaf blijven tenzij zich plot seling een nieuwsfeit voor doet- Besproken wordt hoe het met de claims staat, je krijgt niet de kans om in te slapen"); bouw en inrichting van nieu we actualiteitenstudio's aan het eind van de jaren tachtig; gezamenlijke uitzendingen, bijvoorbeeld b(j verkiezin gen. Langebent 'Samenwerking is echt noodzakelijk want het kost anders allemaal zoveel. Overigens v rd ik het huidige bestel niet zo slecht. Het is op vryheid gebouwd. Elke om roep zoekt naar programma's die de eigen identiteit ver sterken. die binnen het eigen karakter vallen. Dat vind je ook terug in de actualiteiten rubrieken Rubrieken die zullen blijven bestaan want ik durf rustig te beweren dut er altijd publiek voor die pro gramma's zal zijn. Er is en blijft een markt voor En die talk-shows, ach, misschien is het maar een tijdelijk ver schijnsel. Wij hebben er in elk geval geen last van". verongelijkte toon los. "Ja, luister nou eens goed. Het is maar een experiment. We doen het vier keer op die ma nier en dan gaan we nog eens goed bekijken of we er mee doorgaan. Wat me vaak irri teert zijn die vooroordelen bij de buitenwacht. Aan de ene kant hoor je dan: gooi die ou de mannen er nu maar uit, er zijn nieuwe impulsen nodig. Aan de andere kant: als je dan wat nieuws probeert dan krijg je ook weer kritiek. De mensen moesten eens weten hoe moeilijk het is om een goed actualiteitenprogram ma te maken. Daar komt voor Brandpunt nog bij dat we met een erg jonge, onervaren ploeg zitten Wc zitten in een opbouwfase". Eén van de nieuwe gezichten in het verjongde Brandpunt team is Monique Moritz, een presentatrice die niet in de laatste plaats opvalt door haar uiterlijke verschijning en Vlaamse accent. Voor rod delrubrieken aanleiding te veronderstellen dat zij is aan genomen om de kijkcijfers van Brandpunt op te krik ken. Langebent kan er harte lijk om lachen. "Tjongejonge, er wordt af en toe heel wat onzin uitgekraamd. Zo'n ver onderstelling is toch flauwe kul. Eigenlijk ook wat beledi gend voor de kijkers. Ik ga er in elk geval van uit dat het de kijker in de eerste plaats om de informatie gaat De pre sentatie is weliswaar niet on belangrijk maar het gaat om de inhoud van het program- Als ik mensen aanneem, en ik heb er in de loop der jaren heel wat aangenomen, dan let ik scherp op twee dingen: journalistieke achtergrond en omroepervaring. Ervaring bij een krant, dus journalis tieke achtergrond, dat vind ik iets onmisbaars. Weten hoe je een brandje moet verslaan, het is de basis. Ik kom zelf bij een krant vandaan en ik heb er tot op de dag van vandaag nog plezier van. En wat betreft die ervaring in het Gooi De omroepwereld zit ontzettend ingewikkeld in elkaar. Voordat je je weg in dat oerwoud weet, daar gaat veel tijd mee heen. Daarom vind ik kennis van dat we reldje ook belangrijk". Gezag Ervaring en kennis waar Lan gebent zelf uiteraard zo lang zamerhand in ruime mate over beschikt. Een langdurig verblijf in het Gooise wereld je vindt hij noodzakelijk om een vertrouwens— en gezags relatie met de kijker op te kunnen bouwen. "Gezag bouw je in jaren op. Ik be strijd dat er geen gezagheb bende figuren meer op de buis zouden verschijnen. Het is natuurlijk niet meer zo dat de mensen zonder meer aan nemen wat een aantal keuri ge heren komt vertellen. De periode van het kritiekloos consumeren is voorbij. Dat is alleen maar gezond. Maar ik versta onder gezag dat men interesse heeft voor je me ning zonder dat dat onmid dellijk als een godsoordeel wordt beschouwd. Dat maakt het er misschien niet eenvou diger op, het is wel beter. In dat opzicht is er een groot verschil tussen de huidige tv-kijker en de kijker uit de beginjaren van de televisie. Destijds had je maar één net. het beeld was zwart/wit en al les wat je bracht was nieuws. De mensen kregen voor het eerst alle ellende uit het bui tenland te zien. Je moest er wel op uittrekken, maar je had geen concurrentie, mede door dat ene net Tegenwoor dig staan actualiteiten—ru brieken altijd tegenover amu sementsprogramma's. Bij veel kijkers is er een hang naar ontspanning. Ze komen van hun werk, hebben pro blemen gehad. Ik kan me wel voorstellen dat ze dan niet in de eerste plaats informatie tot zich willen nemen. Het aantal mensen dat wel de moeite neemt om naar actua liteiten te kijken, ach. ik vind het nog een heel bemoedi gend percentage. Appels en peren Je moet de situatie van nu niet meer vergelijken met vroe ger. Dat is een vergelijking tussen appels en peren De instelling van de tv-kijker is veranderd, hij is kritischer geworden, de actualiteiten—- rubrieken zijn ook veran derd. Misschien dan niet zo zeer qua uiterlijke vorm maar wel qua toon van presente ren. In de zestiger jaren had den de presentatoren iets over zich van zo is het. Ze waren overtuigd van hun ge lijk, het vingertje werd soms geheven, het was allemaal wat betweterig. In die jaren kon ook alles. Als er wegen nodig waren dan werden ze Het gezicht van de actualiteitenrubrieken op de televisie is in de loop der jaren nauwelijks gewijzigd: aankondiging, filmpje, aankondi ging, filmpje, enz. Misschien is mede door die starre formule de laatste jaren een ander type actualiteitenprogramma opgekomen, de zoge naamde talk-shows waarin het nieuws op ta melijk luchtige wijze wordt gepresenteerd. Voorbeelden hiervan zijn Sonja's Goede Nieuws Show en de Alles is Anders Show van Aad van den Heuvel. Ad Langebent, eindredacteur van KRO's Brandpunt, ziet in de talkshows geen concur renten voor de actualiteitenrubrieken. "Een kritisch interview of een uitgebreide re portage zie je niet bij Aad en Sonja", zegt Lan gebent die denkt dat er voor rubrieken als Brandpunt altijd een publiek zal zijn. De prijs die Brandpunt onlangs won op het te levisiefestival van Monte Carlo (voor een re portage over El Salvador) is in elk geval een stevig steuntje in de rug van Langebent en de genen die de actualiteitenrubrieken voor onverslijtbaar beschouwen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 27