KREIA: schateiland van oudheid Roept u maar- de wet staat het toe LEZERS SCHRIJVEN PAGINA 10 MIL— VRIJDAG 23 JANUARI 1981 Knossos, paleisruine die gedeeltelijk werd gereconstrueerd. Onder de palmen van Vaii, aan de oostpunt van Kreta, hebben de hippies hun domein. Een paar jaar geleden zaten ze nog op het strand van Matala aan de zuidkust. Leven voor een habbekrats. Slapen deden ze ge woon op het strand of ze „kraakten" een van de holen, die daar als gale rijflats van de oudheid beschikbaar zijn in de mergelwand van de baai. Ontsnapt aan het keurslijf van de maatschappij hadden ze een paradijs bij die schuimen de zee-inlaat, tot het kapitaal van het moderne toerisme hun strand verontreinigde en er teveel klanten kwamen voor een gebraden haantje, een bord patat en „ein Helles Bier". Het hippievolk ver huisde. De kuis gesluierde serveerster in het zwart leerde haar eerste woordjes Duits. Wiens brood men eet, diens taal men spreekt. Ook Kreta werd ge dwongen een streep door de rekening te halen. Alleen de ouderen kunnen niet verge ten hoe de Duitsers in 1941 als een sneeuwbui op hun eiland neerdaalden. Er zijn dikke pillen geschreven over het heldhaftig verzet op Kreta, waar de mannen nog altijd als boekaniers rondstappen. Met hun hoofddoek, grote snor. op laarzen en met het dolk mes in de gordel gestoke- Kreta. Kriti in het Grieks. Let terlijk: krijtland. Want als de bergtoppen geen sneeuwkap dragen, zijn ze toch kalkwit. Een eiland als een onschuldi ge drug, want de toerist heeft geen joint nodig om een be zoek als geestverruimend te Als een luiwammesenstrand het eerste en enige doel is. dan kan men zijn vakantietoeslag beter dichter bij huis beste den. Wie de „drempel van Eu ropa" overschrijdt, doet dit vooral omdat Kreta schatei land van de oudheid is. waar het geschiedenisboek van de mensheid ligt opengeslagen bij het hoofdstuk Bescha ving. Zo'n vierduizend jaar geleden regeerde hier koning Minos, die zijn sporen achter liet in archeologie en mytho logie. Het museum in de hoofdstad Heraklion heeft een van de rijkste verzamelin gen ter wereld. In het ge brandschatte doolhofpaleis van Knossos ontrolde The seus de draad van Ariadne op weg naar de Minotaurus, het stiermonster. Opgravingen Aan de hand van knappe structietekeningen van archi tect Piet de Jong herbouwde Sir Arthur Evans het Minos paleis. dat hij in 1000 opgroef, gedeelteljk. Die tekeningen van De Jong langs de wanden in het museum helpen de fan tasie van de bezoeker, die op Kreta terugreist in de tijd. Op de overige opgravingsterrei nen van Malia, Gournia. Phaistos en Kato Zakros is hij geheel op zichzelf aangewe zen, want daar ontbreken de pilaren, gevels, vertrekken en zalen die Evans in Knossos re construeerde. Hier en daar nog een manshoge vaas waar aan de geest van de tijd ont snapte, want niet alle paleizen werden weggevaagd door de zeventig meter hoge vloed golf die na de uitbarsting van de Thera op Santorini (zo'n 1500 v. Chr.) op Kreta af stormde. Eigen vervoer Openbaar vervoer brengt de toerist op vrijwel elke gewen ste plek. De afmeting van het eiland voert transport per bus echter op naar dagreizen. Ho- telsprciding en autohuur ver groten de actieradius aanzien lijk. Men ontsnapt dan tevens aan de confectie van de toer- operator en excursicleider. Rust en prijsvoordeel van voor- cn naseizoen zijn be langrijke argumenten. Autohuur op Kreta is een kost bare geschiedenis, maar bui ten topmaanden van de zo mer zijn er belangrijke kortin gen te bedingen. liet klimaat rechtvaardigt de huur van zo'n Japanse jeep. De natuur lijke airconditioning en het werkvermogen van een der gelijk voertuig hebben in dit klimaat en tijdens onvergete lijke bergtochten zo hun voor delen. Voor een te verwaarlo zen meerprijs zorgt de half- pensionformule voor een reeks bijzondere ervaringen. Voor de prijs van een aange klede, Hollandse uitsmijter krijgt men daar een feestmaal met wijn voorgeschoteld. Ook EG Eigen vervoer betekent dat men terecht kan komen bij Vasilis, die in Elounda de taverne uit baat waar de BBC-ploeg van de tv-serie „Who pays the fer ryman?" maandenlang bivak keerde. Als een volleerd ac teur is Vasilis in de „studio" achtergebleven. De huurauto brengt de bezoeker ook naar het kerkje van Kritsa, met fresco's van een schoonheid die bezoek aan nog meer godshuizen overbodig maak- t. Van Kritsa uit klimt men naar de met duizenden molentjes bemalen Lassithi- hoogvlakte, de helihaven van Aeolos en de speeltuin van Zeus. Als de molentjes zijn bespannen, lijkt het alsof hier een zwerm reuzenvlinders is neergestreken. In het binnen land sjokt nog de jeep van de oudheid, de ezel, met takken bossen op dé rug. Ook dit is sinds kort EG. De Griekse mi nister van landbouw heeft in Brussel al laten weten dat het met hem slecht olijven eten Paulus Op de route Heraklion- Knossos-Matala, een door steek van noord naar zuid. lig gen ook Phaistos en Gortys. In de laatste vindt men op de „achterwand" van de bekoor- .ijke resten van een theatertje de wetten van Gortys gebei teld. De indrukwekkendste muurkrant van de klassieken naast de grafbasiliek van Ti tus, de leerling van Paulus, die, namens de apostel, de ge- ovigen-in-spe de mantel uit veegde („Kretenzen zijn altijd .eugenaars, boos vee, vadsige oulken"). De eilanders om armden het geloof volgens ei gen ritus. Dat vergt sterke be nen en een lange adem, want zo'n zondagse kerkdienst be tekent twee en een half uur staan. Ikonen In het westen van Kreta ligt het oude Arcadiouklooster als symbool van de vrijheids strijd. Midden vorige eeuw ging daar de lont in het kruit magazijn om eervol te ontko men aan een beleg door twin tigduizend Turken. Noorde lijk van dat bolwerk is de schilderachtige havenplaats Rethimnon. Onder de rook van dat stadje verrees langs het strand een hotelcomplex dat werd gecompleteerd met- je. sneeuwwit kerk- Tot de staf van het Rithymnaho- tel behoort officieus ook een ikonenschilder, die zijn ate lier heeft ingericht in de win kelgalerij langs het zwembad. Andreas Theodorakis („nee, geen familie van de compo nist") behartigt daar. als een moderne Antonius, de hogere zaken des levens. Bekoord door de badnimfen schildert hij zijn madonna's, Christus kinderen, gods lieve heiligen en profeten. Als geen ander weet hij dat de zonnevlucht uit de westerse heksenketel voor menig toerist niet zalig makend is. „Mijn atelier is voor veel bezoekers een rust punt", weet hij. „Hier bij de ikonen komen ze tot bezin ning" Menige toerist gaat met een he mels souvenir huiswaarts. Een madonna in het blauw (de kleur van de zee) of een Maria in het rood (de kleur van het hart). De toerist bakt ze alleen maar bruin. Met een ikoontje van Andreas sust hij geweten en heimzee... Een aardige mogelijkheid om de Griekse archipel te verken nen, biedt Chandris- Zeereizen (Amsterdam). De cruises vanuit Venetië (waar heen men per vliegtuig of bus wordt vervoerd) kunnen on derweg worden onderbroken voor een week hotelvakantie op een van de eilanden die worden aangedaan. Kreta (Heraklion) zit ook in de rou te. door Mr. Roel Schut Roept u maar wat u wilt. De wet staat het toe. Voor waarde is wel dat straks het parlement zijn goedkeu ring hecht aan een gisteren ingediend voorstel van minister De Ruiter (justitie) om het Wetboek van Strafrecht te veranderen. Daarin staat nu nog dat het houden van onzedelijke toespraken en het zingen van aanstootgevende liederen in het openbaar verbo den is. Boosdoeners kunnen hiervoor nu nog maximaal twee dagen hechtenis of een boete van 30 gulden krijgen. In een tijd waarin de boete voor foutparkeren al op 35 gulden ligt, zal zo'n boete van 30 gulden mogelijke wetsovertreders echt niet kunnen tegenhouden. Daar komt dan neg bij dat het vrijwel onmogelijk is om vast te stellen wat nu precies aanstootgevende liederen zijn. Voor hetzelfde geld zou een carnavalhatende offi cier van justitie een vervolging kunnen instellen tegen de groep zingende kamerleden, die aan het hele Nederlandse volk luid keels laten weten dat ze hun stem kwijt zijn en dat nog wel in het openbaar. Moet daar tegen opgetreden worden?. De definitie van onzedelijke toespraken is de laatste tientallen jaren ook buitengewoon moeilijk geworden. Het hele begrip on zedelijkheid is eigenlijk ten onder gegaan in de woelige ontwik kelingen van de zestiger en zeventigerjaren. Een tijd dat rokken boven de knie onzedelijk waren zijp we duidelijk te boven. Ook onzedelijke films kunnen nu in alle bioscopen gedraaid worden. Minister van Agt deed destijds toen hij nog het departement van justitie beheerde een vergeefse poging om het bloot te beperken tot bioscopen met maximaal 50 plaatsen. Hij slaagde er echter niet in. Bloot mag, als onschuldige voorbijgangers tenminste worden gewaarschuwd voor wat ze binnen in de beslotenheid van het filmhuis kunnen aantreffen. Het wetsartikel dat nu volgens minister De Ruiter wel geschrapt kan worden, verbood overigens nog een aantal kunstuitingen die zo langzamerhand niet weg te denken zijn uit onze cultuur. Het gaat om het bekladden van muren met aanstootgevende woor- den of aanduidingen. Wie wel eens per bus. tram of trein gereisd heeft, zal ongetwijfeld gemerkt hebben dat juist dit wetsartikel werkelijk met grove voeten getreden wordt. Vooral reclame is nog al eens het doelwit van onbekende.tekenaars en schrijvers. Ook hier geldt weer het probleem wat we zojuist gesignaleerd hebben dat hel nu eenmaal erg moeilijk uit te maken is wat aanstootgevende woorden precies zijn. Dat ligt nu een keer voor elk mens weer anders. Zo schreef een anonieme hand onlangs op een aanplakbiljet van de Bond tegen het vloeken met de tekst 'wie vloekt verliest', de treffende toevoeging 'wie verliest vloekt nog veel harder'. Is dat aanstootgevend? Misschien voor de op stellers van het reclamebiljet wel, maar anderen zullen er hooguit om glimlachen en er uit afleiden dat reclame kennelijk in dat geval geen doel heeft getroffen. Nu is het overigens niet zo dat politie en justitie straks helemaal machteloos staan tegenover in hun ogen al te extreme uitingen van onzedelijke taal en liederlijke liederen. In veel plaatselijke politieverordeningen zijn bepalingen opgenomen waardoor toch nog opgetreden kan worden. Het gaat dan om baldadigheid die echt alle spuigaten uitloopt. Daarnaast zijn er nog andere artike len in het Wetboek van Strafrecht waar bijvoorbeeld het beklad den van "muren onder gerangschikt kan worden, zoals bijvoor beeld het strafbare feit van vernieling. Wat minister De Ruiter nu voorstelt is eigenlijk nog maar een klein deef van de grote schoonmaak die ons Wetboek van Strafrecht best eens zou kunnen gebruiken. Vooral op het gebied van de zedelijkheid zitten we nog steeds met de erfenis van de puriteinse minister van justitie Rêgout die zo rond de eeuwwisseling ons strafrecht verrijkte met bepalingen die de Victoriaanse moraal van zijn tijd weerspiegelden. De moraal is in de laatste twintig jaar echter duidelijk veranderd en een stuk progressiever gewor den. Dat vindt ook zijn weerslag in de wetgeving. Maar verande ring van wetten is een moeilijke zaak waar altijd veel tijd mee gemoeid is. Bovendien gebeurt het maar zelden dat alle Neder landers het over een verandering van een wet ook echt allemaal eens zijn. Dus ontstaan er pressiegroepen pro en contra, zoals bijvoorbeeld bij de abortuswetgeving duidelijk te zien is. Dan wordt wijziging van een wetsartikel zelfs zo goed als onmogelijk. In het geval waar we het nu over hebben, de vieze praatjes en liedjes, ziet hel er naar uit dat de tegenstand tegen wetswijziging wel zal meevallen. Iedereen weet langzamerhand wel dat wetten lang niet altijd het meest geschi kte instrument zijn om het gedrag van mensen te veranderen. We hebben wel betere mogelijkheden voor gedragsverandering, zo hebben de sociale wetenschappen ons geleerd. Laten we ons daar maar aan vastklampen, wanneer een dronkeman het nodig vindt om onder ons raam luidkeels een obscene aria ten gehore te brengen. Minister De Ruiter et plaatsen van brieven van lezers betekent niet dat de redactie de daarin weergegeven mening onderschrijft. Brieven kunnen van redactiewege worden ingekort. Come and see (2) In mijn brief in dc krant van vorige week woensdag ("Come and see Leiden") stonden een paar din gen afgedrukt, die ik niet zo had geschreven. Ik wil niet dat bur gemeester Goekoop op het sta tion naast mij gaat staan maar er onder, omdat je op de vieze ban ken daar toch niet kunt zitten. Verder had ik het niet over "brui ne ruiten" in mijn brief, maar over "vuile ruiten en bruine plakkende ramen". M.C.J. Bosch Topaaslaan 188 Leiden Digros (2) Volkomen ben ik het eens met briefschrijver Harry de Lange (de krant van 20 januari) dat hier in het Morskwartier een grote Di gros gewenst is. De heer De Lan ge en vele anderen hebben nog voor op ons, dat ze in een auto stappen en zó in Katwijk of Rijns burg zijn om voor een hele week voordelig in te slaan. Maar wat dacht u van de mensen zonder au to (Ja, heus, die zijn er nog) en de ouderen mensen uit b.v. Robijn hof? Wil je niet afgezet worden bij de Centra, dan wekelijks op de fiets met tassen naar de Langegracht. Heb je slecht weer of is het glad, dan maar weer teveel betalen in deze wijk! A.U.B. ook in deze wijk eens een goede Digros. Ook de ouderen willen wel eens voordeel. T. Gaykema-V. Dijk Saffierstraat 21 Leiden Endegeest Dat er in Endegeest wat aan de hand was en nog steeds is, zal zo zoetjes aan iedereen in Leiden en omstreken wel weten. Er zijn aan de Endegeest-toestanden al veel krantenartikelen gewijd, en dit zal beslist nog niet het laatste zijn. Ik zou aan het artikel van 20 ja nuari j.l. in dit blad onder de kop "Spanningen nemen toe bij per soneel Endegeest", geen aan dacht hebben geschonken als er niet een aantal feiten in werden vermeld, die in strijd zijn met de werkelijkheid. Ook de teneur en de geest van het artikel is zoda nig, dat het mij als insider, als ie mand die al vele jaren de gebeur tenissen in Endegeest van zeer nabij meemaakt, tegen de borst stuit. Het artikel moet de indruk wekken, dat in Endegeest dingen, gaande zijn. die bij het personeel grote spanningen veroorzaken. Ik voel mij gedwongen hier met nadruk te verklaren dat dat niet juist is, en volgens mij is ingegeven als een vorm van "wishfull thinking" ofwel "De wens de vader van de gedachte". Wat is er nu werkelijk aan de hand? Wel heel eenvoudig het volgende: Tot ongeveer één jaar geleden waren gedurende lange tijd toe standen aan het groeien, die de bestuurbaarheid van Endegeest steeds moeilijker en op het laatst bijna onmogeiijk maakte. De geneesheer-directeur, die het volledig management tot zijn last had, zowel het medische als het niet-medische, werd in toene mende mate overspoeld met moeilijkheden en problemen van zowel bedrijfseconomische en or ganisatorische als van medische aard. Hij raakte hierdoor volledig overbelast en verloor steeds meer zijn greep op het gehele comple xe gebeuren.Het gevolg was dat er op den duur nog nauwelijks van enige leiding sprake was en iedere afdeling in arremoede maar zijn eigen beleid ging voe ren. Door gebrek aan enige vorm van coördinatie werd de groei van de chaos steeds meer bevor derd en ontstond er een klimaat van onderling wanbegrip en wan trouwen, waarin het voor een klein aantal troebelwatervissers goed toeven was. Deze toestand heeft lang, te lang ge duurd tot het bestuur van Ende geest in mei van het vorige jaar, mede op verzoek van de genees heer-directeur en met instem ming van het personeel besloot tot het aanstellen van de heer Loose. De nu nog tijdelijk direc teur algemene zaken en naar ik vurig hoop over niet al te lange tijd directeur in vaste dienst. En wat bijna iedereen hoopt maar nauwelijks durfde te verwachten, het bleek een geweldig goed be sluit te zijn geweest. Een gouden greep, hoorde ik ie mand zelfs zeggen. De heer Loose bleek een man van uitzonderlijke kwaliteit te zijn, die in zeer korte tijd zich de totale problematiek van Endegeest, en ik kan verze keren dat die complex en nauwe lijks te overzien was, eigen maak te. Al spoedig had hij structuur aange bracht in de vele in gang zijnde processen op Endegeest. En nu loopt het, is er inzicht. Nu is er weer hoop op een betere toe komst, en is er veel opgeklaard. Vooral bij het personeel aan de ba sis is meer zekerheid en ook veel verbazing nu ze merken dat din gen die vroeger nooit konden nu plotseling wel mogelijk zijn. Uit vele gesprekken die ik heb ge voerd is mij gebleken dat bij een groot deel van het personeelsbe stand er veel vertrouwen is in de heer Loose. Maar zoals het in een grote organi satie vaak gaat, is niet iedereen gelukkig met de veranderingen. En zoals dat uit het artikel van 20 januari j.l. blijkt zijn dat enkele leden van de N.C.B.O. afd. Ende geest. Jammer dat z ij zich zo op stellen en de zaken weer willen terugdraaien. Maar ja, het is na tuurlijk wel een beetje zuur als je je koninkrijkje, waarin je zo fijn en ongestoord kon baasje spelen, krakend in elkaar ziet storten. Maar wat moet je met zulke men sen? Zielige, kleingeestige mens jes eigenlijk. Maar wat zouden ze de heer Loose graag kwijt zijn. En er zijn nu eenmaal altijd mensen die zich daar wel bij vinden. Ik heb nooit eerder gemerkt dat de N.C.B.O. afd. Endegeest veel heeft gevoeld voor een ven wend en vooruitstrevend beleid en hetgeen ik in het artikel gele zen heb, sterkt mij in die mening. Maar zo'n gebrek aan realiteitszin en het najagen van zielige, egois- tische, tegen het belang var degeest indruisende eigen belan gen van de enkele leden van de N.C.B.O. afd. Endegeest, is deze bond toch volstrekt onwaardig. L.J. Dekker, Voorzitter Oudervereniging Voor geest. Zaalbergstraat 34 Alphen aan den Rijn. Smeets 1. In uw dagblad van 19 jan. staat onder de kop "Dan maar naar basketbal:" Smeets beoordeelde de prestaties in Assen ongeïnte resseerd en wel erg gemakkelijk. Dat was géén reclame voor de schaatssport, terwijl wij er juist alles aan doen (volgens Hilbert van der Duim) het schaatsen weer omhoog te brengen. Volgens R. Paauw (de volgende dag in zijn rubriek Vrij-uit) zouden nu de schaatsers zich vastklampen aan het idee dat verslaggevers er voor zijn om reclame of nog erger propaganda te maken. Ik denk dat Hilbert van der Duim er mee bedoelde te zeggen, dat juist die ongeïnteresseerdheid en het gemakkelijk beoordelen van de prestaties bij het publiek een ver keerd beeld geven van de werkelijkheid, en dat kan als een vorm van anti-reclame uitgelegd worden. 2. Ruud Paauw schrijft verder: "De taak van de verslaggever is om de gebeurtenissen weer te geven en in alle vrijheid prestaties te beoordelen en al die dingen er bij te halen die op het geheel van in vloed (zouden) kunnen zijn. Dit roept bij mij de vraag op: waarop worden door een sportverslagge ver prestaties beoordeeld? 3. Ook spreekt het vanzelf schrijft Ruud Paauw verder dat, "ze daar bij wel eens verkeerd taxeren." En dat doen ook de schaatsenrij ders en andere topsporters, op sommige momenten tijdens de kampioenschappen en dan valt het mij op dat de media en de pers daarop tegenwoordig zo stérk de nadruk leggen, en dan vooral op een onwaardige wijze. Vroeger werd een wedstrijdverslag gege ven, waarbij "de bal" centraal stond, terwijl nu het randgebeu- ren (zoals conflicten tussen be stuur, trainer en spelers, emotio nele uitlatingen van een speler vlak na een wedstrijd, of het uit spinnen van de gedachten van een speler die niet opgesteld wordt of werd) veel regels toege meten krijgt. Is dat laatste ook sportverslaggeving, vraag ik mij af. 4. Dat het ongepast is dat schaatsers geld vragen voor een interview ben ik met Ruud Paauw volko men eens. Groetend, P. Langmuur, Burggravenlaan 32 2223 GA Katwijk a/d Rijn. Noot bij punt 3: Alles wat hoort bij de wedstrijd, dtis zeker ruzie tussen trainer en spe lers, hoort ook bij het wed strijdverslag. "Vroeger" komt nooit meer terug. Journalisten oriënteren zich breder en zijn niet langer meer "tribuneleeuwen" RUUD PAAUW BASKETBAL - Onder uitermate slechte omstandigheden heeft DL Amsterdam gisteren in Sofia ook haar vierde wedstrijd voor de halve finalepoule van het toer nooi om de Europese basketbal beker voor landskampioenen da mes verloren. In een zaal met zeer slechte vloer en bij volkoL men onvoldoende verlichting verloren de Amsterdamse dames met 41-70 van Levski Spartak. De ruststand was 15-33.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 10