ZATERDAG 17 JANUARI 1981 Een columnist van Else- viers Magazine verge leek zijn werk eens met de gruwelprenten in het Nazi-blad Der Sturmer. Daarentegen werd hij in het Amerikaanse maandblad Esquire al gemist toen hij twee we ken met zijn tekenin gen verstek had laten gaan. "Heeft Yrrah de hand aan zichzelf gesla gen?", zo luidde een be zorgde ingezonden brief. Yrrah leeft nog steeds. Dezer dagen rondde hij een kwart eeuw tekenen af, een periode waarin zijn bizarre cartoons wereldwijd de aandacht op eisten, tot in IJsland en Japan toe. Ter gelegenheid daarvan verscheen bij Querido een bloemlezing uit zijn werk, ge huld in een stemmig zwarte omslag. Want zwart is het zeker, wat Yr rah allemaal te vertellen heeft gehad sinds zijn eerste prent in 1955 in Het Parool ver scheen. Weerzinwekkende amputaties - al of niet ver richt door slagersmessen of guillotines - speelden tikker tje met elektrische stoelen, lompe seks en het spoor bij ster geraakte padvinders. Tijdloos De morbide stijl waarmee Yr rah dit alles in de loop der ja ren heeft vorm gegeven, riep van meet af aan veel weer stand op. En toen in de late jaren zestig het zogenaamde "kikkereffect'' in zijn werk sloop - een lage horizon die mensen tot monumentale reuzen maakt - is die weer stand alleen maar groter ge worden. "Taboes zijn tijdloos", zegt hij nu. "Het is een soort golfbe weging. Na de Eerste Wereld oorlog was er een duidelijk to lerante periode, waarin zelfs ons beleid in Indië - het met de Bijbel in de hand vermoor den van mensen - door Albert Hahn werd getekend en ook gepubliceerd. En dan krijg je in de dertiger jaren het fat soen dat opeens weer de kop opsteekt. Met fatsoensrak kers als Colijn en z'n vrien den. Toen ik in 1955 begon te tekenen, was het al niet an ders. Het was een naieve pe riode, waar ik eigenlijk niets meer mee te maken wil heb ben. Door mijn enthousiasme tekende ik ailes en was daar door veel minder kritisch. Het waren een beetje gruwelijke grappen, na-oorlogse sick jo kes, die destijds een beetje in de mode waren. Maar zelfs toen waren er al erg veel nega tieve reacties van lezers. Men sen die razend werden, die me de hel in wensten. Die woe dend werden om een teke ning. Dat vind ik toch wel fan tastisch. Woedend om een beeld in de krant. Dat ook nog stilstaat, weet je. Als je op de televisie naar een gruwelijk beeld kijkt, heb je dat even op je netvlies en dan verdwijnt het weer. Maar zo n teke ning.... je slaat de krant maar open en je kunt je telkens wéér ergeren. Dat vind ik de geweldige kracht van-een car toon". Suggestie Hij beweegt zich onrustig in zi jn bleke interieur. Zijn zitvlak verplaatst zich voortdurend op een witte lederen bank met witte gebreide kussens. We praten over de inhoud van zijn werk. "De stof die ik be handel. het onderwerp, dat ben ik natuurlijk hé. Zo kijk ik tegen de maatschappij. Zo zie ik mensen. Want het zijn toch altijd thema's die de mens be helzen. Ik ga me niet te buiten aan science-fiction of iets dergelijks. Het is bij mij in derdaad vaak de dood, de lief de en het geschermulscl van mensen op alle gebied. Maar alles wat ik teken is eigenlijk milder dan de werkelijk heid". Laat zich zuchtend in het leer zakken. "Wat mensen elkaar dagelijks aandoen is ontelba re malen gruwelijker dan wat ik teken. En dat kan ik staven aan vele voorbeelden. Hoe mensen met elkaar leven maar ik geloof.... als je ook de werkelijke waarheid zou te kenen, dat het niet meer om aan te zien is. Dat mensen moeten braken, weet je wel Als ik onlangs nog op de tv zie hoe aan het eind van de Twee de Wereldoorlog lijken uit concentratiekampen met een bulldozer op 'n hoop worden geschoven om de rommel op te ruimen. Ik bedoel: dan zit ik met verbijstering te kijken. Dat kan niet erger. Dat kan niet erger". "Ik geef dus ook suggesties in 'n cartoon. Het moet vaak nog gebeuren. Of ik laat niet zien wat er gebeurd is. De teke ning van die twee ouders die elkaar liefkozend bij hel toilet beethouden. met een lege teil in de hand. Ik laat helemaal niet zien dat er al een kind is weggegooid. Het gebeurt ook in kameraadschap. Ze hou- De Amsterdamse cartoonist Yrrah bestookt de samenle ving al vijfentwintig jaar met bi/.arre prenten die een weinig optimistische blik op het leven achterlaten. Een gesprek met de man die erachter schuil gaat. Yrrah staat voor de 48-jarige Harry Lammertink. Hij keerde des tijds zijn voornaam maar om. Een gouden greep, meent hij achteraf. Want Yrrah "bekt zo lekker". En boven dien: die handtekening vindt hij eigenlijk het mooiste van zijn hele oeuvre. Plus nog een paar cartoons. En de rest, daar twijfelt hij over. Een onrustige jubilaris. Cartoonist Yrrah, ofwel Harry Lammertink: "De suggestie is veel sterker dan de werkelijkheid" (foto Erwin Verheyen). den elkaar vertederd vast. Dat is sterker dan het te laten zien. Een tekening waar het bloed van afdruipt, die verliest aan kracht, weet je. De suggestie is veel sterker dan de werkelijkheid". "Maar ik vind het ook erg leuk als andere mensen dingen in vullen die ik helemaal niet be doeld heb. Ik heb eens een te kening gemaakt van een jon getje dat op zolder met een trein speelt. Die hele ronde spoorbaan is één grote tunnel. Hij ziet die trein niet. En daar zit-ie dan met z'n petje en z'n spiegelei. De een of andere co lumnist heeft daar nog eens een hele theorie over gepo neerd. Over de onzichtbaar heid waar een mens mee speelt. Hij zag er een heel poli tiek spel in. Alles onzichtbaar maken. Dan denk ik: wat ge niaal eigenlijk. Ik vond dat veel beter dan wat ik ermee bedoeld had. Het was voor mij gewoon een grap. Maar dat is toch verrukkelijk. Hei is eigenlijk wat muziek ook heeft. Iets kan een heel eigen leven gaan leiden" Moeizaam De sombere kanten van zijn vak. "Ik teken echt moei zaam. Ik teken iets vaak vele malen over. Ik zit er erg lang op te klooien. Ik verwerp ont zettend veel. Dat is ook ge woon een ziekte bij het voort schrijden van je leeftijd. Een verschijnsel bij het ouder worden is dat het afscheiden steeds moeilijker wordt. Je wordt steeds kritischer tegen over jezelf. Er is natuurlijk een zekere routine, maar ik heb toch telkens weer de angst om te beginnen. Om de doodeenvoudige reden dat ik nooit weet of ik iets kan ma ken of hoe ik er vorm aan moet geven. En vaak mislukt het ook. Het is dus helemaal niet zo dat ik lacherig achter die tafel zit van: kijk eens wat ik nü weer heb bedacht. Het is een ramp geyvoon, een ellen dig monnikenwerk. Concen treren. uren en uren naden ken. notities en krabbeltjes maken Om een belofte na te komen heb ik wel eens in een hotelkamer getekend. Maar dan doe ik mezelf enorm ge weld aan. Zelfs hier in huis kan ik niet onder alle omstan digheden iets doen. Maar dat is mijn karakter hoor. Het vak ï^niet zo. Ik moet rust, veilig heid. bescherming hebben. En dan 's nachts he. De beslo tenheid van het elektrisch licht. De gordijnen dicht. De stilte. De eenzaamheid. Dat is t lekkerste werken". Vaarom cartoonist? "In hoofd zaak was mijn motief dat ik 'n ongelofelijke vastloperij in mijn leven zag toen ik twintig was. Dat ik werkte bij een gra fisch bedrijf en dat ik dacht: moet dat zo doorgaan Opslag en zo. En dat ik met een ge weldige energie vorm begon te geven aan 'n kracht die ik niet kende. Door dat Drees- syndroom aan de horizon. Dat m'n leven was uitgestippeld van de wieg tot het graf. Datik uit die ellendige regelmaat wilde stappen. Ik had schil der kunnen worden, ik had schrijver kunnen worden. Maar ik koos voor cartoonist Ook omdat ik sterk satirische tendensen had. al ver voordat ik Yrrah was". Stakkerds Is het schokken of is het waar schuwen? Hij heft nu geagi teerd de wijsvinger. 'Je kunt alles van m'n werk zeggen, maar het is niet moralistisch. Mijn politieke bewustzijn speelt ook niet duidelnk mee. Maar ik ben dus een groot in dividualist. Ik haat alle ismen, alle idioten die de waarheid in pacht schijnen te hebben. Daar wil ik te vuur en te zwaard tegen vechten Dat wil ik ook duidelijk maken Dat mensen verantwoordelijk heid voor zichzelf dragen. Dat mensen individualistisch denken en zich geen dingen laten voorschotelen die ande ren als waarheid ervaren. Dat is ook de ramp van deze we reld, vind ik. Nog steeds lo pen er een zooitje maffe idio ten in gele jurken, die de waarheid weer hebben uitge vonden. En zo zijn er nog dui zenden groepen waar weer een zooitje jongeren achter aan holt. De gruwelijke stak kerds. Daar vecht ik tegen. Zélf denken, zélf ervaren. Maar alle mensen zijn eigen lijk na hun derde levensjaar al tot in de basis verpest voor hun verdere leven. Door de onkunde van ouders en hun frustraties, die weer worden uitgeleefd op dat kind Meest ai is dat kind na zijn derde al verkocht De kleine Yrrah ook? "Natuur lijk. Ik ben een en al erfenis mijn jeugd. Dat verschrikkelijke ramp. En daar probeer ik me aan te ont worstelen. Dit is 'n poging, 'n uiting daarvan. Maar ik zal er totaan mijn dood mee moeten doorgaan. Het is niet anders". Hij zucht diep en begint dan smakelijk te lachen. "Ik zit in de put", gromt hij la ter. "Het is een eindeloos ge doe Als je de hele wereldge schiedenis beziet vanaf de be gintijd.... En wat zijn we opge schoten? Wat is er in gods- gebeurd? Ja, we heb ben nu een paar miljoen atoombommen. We kunnen duizend maal de aarde vernie tigen. Zo ver zijn we opge schoten". Niet de taal van een optimist dus. "Nee, die zullen er wel zijn. maar ik ben geen opti mist. We gaan met rasse schredenach dat mode woord doemdenken en al dat soort gelul.... maar als je nuch ter observeert wat zich per dag afspeelt op deze aardkloot, dan geloof ik dat het verdomd moeilijk is om de zaak nog optimistisch te bekijken". Waarom zich nooit op het poli tieke pad begeven? "Dat vind ik te beperkt. Er zitten in men- veel meer dingen dan al leen maar politiek Het is mij te beperkt en te eendaggerig. Een tekening ontstaat daag en morgen ïs-ie alweer gestorven. En wil je hem over morgen nog begrijpen dan moet je er tekst en uitleg bij geven. Dan is de kracht er uit". In tegenstelling tot bijvoor beeld een land als Frankrijk mist de cartoon hier een cul tuur. Yrrah veert op. "Dat is ook een grote klacht Het is een randverschijnsel van de kunst he. Het bestaat niet als vak. Ook in de krant wordt het vaak misdeeld, weggestopt of verkleind tot postzegelformaat. Zo'n teke ning kun je ongestraft ver kleinen. het is tenslotte een verhaal op zichzelf. Een beetje het verschoppelingetje in de media. Dat is altijd zo geweest en dat is natuurlijk frustrerend voor mij. Het krijgt niet de plaats die het ei genlijk verdient. Mensen vra gen me ook vaak en wat doe je nog verder buiten die mop jes tekenen en zo? Dat is op je hart trappen natuurlijk Het is een waanzinnig bloedernsti- ge zaak. Ik zeg vaak meer in eén tekening dan 'n ander in een heel boek schrift...." De poes had geen slechter mo ment kunnen uitkiezen. Ge durende deze droevige slot zinnen heeft ze op de gangmat een onwelriekend hoopje neergelegd. Dit is echt erg", bromt haar baas Bedankt hoor poes. Echt bedankt hoor. Leuk van je". Het beest blijft van verbazing enige tijd op drie poten staan en nestelt zich vervolgens in een weel derig roze kussen naast een witte Michelinpop die als schemerlamp dienst doet Yr rah vraagt nog of we het ver haal niet te zwaarmoedig ma ken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 23