"Huwelijk bloeit bij gebrek aan beter Volgens relatie-onderzoeker is vrijgezel minder gelukkig CBS-cijfers 99 RuutVeenhoiwn. Er is in het verleden vaak beweerd dat het hu welijk op z'n retour is. Het gestaag aantal da lende huwelijkssluitingen leek daar ook een duidelijke aanwijzing voor. Onlangs publi ceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek cijfers waaruit bleek dat er weer een stijgende lijn zit in het aantal stadhuis-huwelijken. Wel ke conclusies kun je daar uit trekken? Geen, vindt socioloog Ruut Veenhoven, die zich de afgelopen jaren heeft beziggehouden met het onderzoeken van relatiepatronen. Volgens hem is het huwelijk in het recente verleden nooit op z'n retour geweest. Integendeel, het huwelijk of beter gezegd de twee persoons relatie, bloeit als nooit tevoren. Bij gebrek aan betere alternatieven, legt Veenhoven uit, die er ook op wijst dat de bloei van het huwelijk tevens gepaard gaat met toenemende huwe lijksproblemen. Tekst: Bert Paauw Foto's: Jaap de Boer In publicaties van het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn de volgende cijfers terug te vin den omtrent het aantal huwe lijkssluitingen. geboorten en echtscheidingen: Huwelijkssluitingen: 1975- 100.081 1976 - 97.041 1977 - 93.280 1978 - 89.090 1979- 85.653 1980- 91.600 Geboorten: 1975- 177.87G 1976 - 177.090 1977 - 173.296 1978 - 175.550 1979 - 174.877 1980- circa 179.000 Echtscheidingen: 1975 - 20.093 1976- 20 889 1977 - 21.483 1978- 22.257 1979- 23.748 1980 - nog niet bekend. Ruut Veenhoven: "Het huwelijk is niet beter geworden, de alternatieven zijn minder aantrekkelijk geworden" ZATERDAG 17 JANUARI 1981 HARMELEN - Het hu welijk zit weer in de lift. Dit zou men althans kunnen concluderen uit de gegevens die het Centraal Bureau voor de Statistiek vorige maand publiceerde. Het CBS meldde dat het aantal huwelijks sluitingen, na een gesta dige teruggang over een reeks van jaren, vorig jaar plotseling weer een stijgende lijn is gaan vertonen. Ook bij het aantal geboorten viel een dergelijke tendens waar te nemen. Ruut Veenhoven, socioloog en als wetenschappelijk mede werker verbonden aan de E- rasmus universiteit in Rotter dam, hecht weinig waarde aan de huwelijkspiek. Vol gens Veenhoven, die de afge lopen jaren onderzoek deed naar relatiepatronen en arti kelen schreef over 'Liefde' en 'De toekomst van het huwe lijk" kunnen op grond van deze CBS-cijfers nauwelijks con clusies worden getrokken. Zijn onderzoeks-bevindingen en die van anderen geven aan dat droog cijfer-materiaal weinig zegt over bloei of ver val van het huwelijk. In de pe riode dat steeds minder paren de gang naar het stadhuis maakten en velen de opvat ting huldigden dat het huwe lijk op z'n retour was kwam Veenhoven juist tot de ont dekking dat het huwelijk een steeds belangrijker plaats in de beleving van de mensen ging innemen. Veenhoven: "Het hangt er maar vanaf wat je onder een huwe lijk verstaat. Je moet eigenlijk kijken naar de relatie die er tussen twee mensen bestaat. Erg veel mensen hokken. Die hokkers gaan echt niet anders met elkaar om dan mensen die een papiertje op het stad huis zijn gaan halen. Daar be staan erg veel misverstanden over. Wel of niet met elkaar getrouwd zijn maakt niets uit voor de vraag wie de baas is of wie de afwas doet. Uit een Amerikaans onderzoek is naar voren gekomen dat de verhoudingen tussen hok kers vaak nog traditioneler zijn dan tussen mensen met een stadhuis-huwelijk. Meis jes schijnen zich in zo'n situa tie wat onbehaaglijker te voe len en gaan dan automatisch allerlei klussen opknappen als bed opmaken, afwassen en eten klaarmaken. Echt, dat stadhuis-papiertje is erg rela tief. Het formele huwelijk is hooguit een handzame juridi sche verbintenis voor het ge val er kinderen uit de relatie voortkomen of indien men over gemeenschappelijk be zit beschikt". Speciaal type Als Veenhoven dan ook over huwelijk praat bedoelt hij een speciaal type van relatie. Zelf omschrijft hij het als volgt: "Huwelijk is een relatie tus sen twee personen van ver schillend geslacht die door de betrokkenen als duurzaam wordt beschouwd, en die ge kenmerkt wordt door de aan wezigheid van wederzijdse verwachtingen omtrent sek suele omgang en gezamenlij ke huishouding". Als men wil weten of het huwelijk op z'n retour is of niet zal men vol gens Veenhoven moeten on derzoeken of de door hem ge noemde twee persoons-rela- tie bloeit of niet. Zelf is hij tot de conclusie geko men dat de twee-eenheid meer mensen aanspreekt dan ooit tevoren. Veenhoven: "Dat komt niet omdat het hu welijk beter is geworden ver geleken bij vroeger maar om dat de alternatieven steeds minder aantrekkelijk zijn ge worden. Je kunt zeggen dat het huwelijk, dus de twee-re latie. bloeit bij gebrek aan be ter. Ga de alternatieven maar - bij de ouders wonen is steeds ongebruikelijker geworden en wordt Vaak ook als belas tend ervaren voor de ouders; maar de jongeren willen het zelf ook niet meer, ze trekken al vroeg de deur uit. - het inwonen bij een broer of zus is ook niet meer gebruike lijk en wordt tegenwoordig als een inbreuk op hun priva cy gezien. - kosthuizen mét inwoning bij een baas of hospita raken ook steeds meer uit; de behoefte aan privacy doet zich ook hier sterk gelden, zowel bij de kostganger als bij baas of hos pita. - vroeger boden volkscafé's, de straat en de buurt een zekere geborgenheid. Dat is nu niet Het accent is in de afgelopen ja ren steeds meer op de twee relatie komen te liggen. Ande re contact-mogelijkheden worden daardoor leeggezo gen. Dat heeft weer een sneeuwbaleffect. Mensen gaan zeggen: dan trouw ik ook maar". Problemen Met het aangaan van een huwe lijks-relatie halen mensen zich overigens tegelijkertijd dikwijls veel problemen op de hals want hoe tegenstrijdig het wellicht ook klinkt: hoe populairder het huwelijk wordt, hoe groter ook de hu welijksproblemen worden. Het toenemende aantal echt scheidingen geeft aan dat veel mensen die problemen niet meer de baas kunnen. Thera peuten en juristen verdienen een dik belegde boterham aan andermans moeilijkheden. Veenhoven: "Omdat de part ners in een relatie vergeleken bij vroeger veel meer op el kaar gericht zijn heeft het hu welijk steeds meer lasten te dragen gekregen. Alles moet door die ene relatie worden gedragen: warmte, geborgen heid, ontspanning. Vroeger hoefde dat niet. De relatie was toen oppervlakkiger. Er was wel een gevoel van verbon denheid maar bij de huwe lijkskeuze speelden ook nog al eens economische motie ven mee. Affectie kreeg men daarnaast ook wel van fami lie. vrienden en buurtgeno ten. Nu is die affectie-kring veel kleiner en intiemer ge worden: je partner en soms je ouders, een broer of zus of een enkele heel goede vriend. Het oude verstandshuwelijk heeft plaatsgemaakt voor het liefdehuwelijk. De nadruk op liefde maakt de continuiteit van het huwelijk onzekerder. Mensen zijn nu eenmaal ver anderlijk en als de liefde op houdt houdt tegenwoordig ook gelijk het huwelijk op. Vroeger niet, toen waren er ook veel minder scheidingen. Als je elkaar niet langer mocht, ach, dan bleven er nog wel andere gezamenlijke be langen over om de relatie toch voort te zetten". Volgens Veenhoven zouden veel mensen, die nu in de hu welijksproblemen zitten, wel licht beter af zijn geweest in een andere relatie-vorm. Maar communes en leefge meenschappen zijn de afgelo pen jaren toch ook geen door slaand succes gebleken. Veenhoven, zelf met vier an dere volwassenen een soort leefgemeenschap vormend in een oude boerderij in Harme ien, denkt dat praktische pro blemen (zoals het vinden van een groep mensen die het met elkaar wil proberen en het hebben van de nodige finan ciën om een flink pand te kun nen betrekken) een grote rol spelen. Bovendien bleek naar zijn waarneming dat in veel com munes de mensen nog in tenser, slopender relaties met elkaar aangingen dan bij een liefdeshuwelijk. Veenhoven: "Misschien dat studentenfiat- achtige toestanden in de toe komst hoop kunnen bieden. Gebouwen waar de mogelijk heid is voor een zekere priva cy maar met gemeenschappe lijke ruimten voor bijvoor beeld koken of wassen zodat er toch volop kansen zijn voor meerdere contacten. Veel centraal-wonen projecten streven dat na". Verschillen Voorlopig echter zien mensen meer heil in het huwelijk, alle daaraan klevende problemen ten spijt. Veenhoven denkt dat de moeilijkheden in de hand worden gewerkt omdat in de loop van de geschiedenis mensen meer van elkaar zijn gaan verschillen. Veenhoven: "Ik kan moeilijk bewijzen dat de mens tegenwoordig psy chisch complexer in elkaar zit dan vroeger maar het kan wel een verklaring zijn voor het feit dat mensen nu minder makkelijk contacten maken, met jan en alleman. Hoe groter de verschillen, hoe moeilijker het is om iemand te vinden met wie het klikt. Als iedereen hetzelfde type is heb je makkelijk contact. Vroeger konden ouders nog wel eens een partner voor hun kinderen uitzoeken en rela tie-koppelaars kwamen ook veelvuldig voor. Uit de con tact-advertenties sprak een vrij nuchtere toon in de trant van 'Goede handwerksman zoekt nijvere vrouw'. Dat is al lemaal veranderd. In de hui dige advertenties worden steeds meer psychologische kenmerken genoemd. Men zoekt meer naar een bepaald type. Men doet meer aan dicp- graverij. Men wil anderen en zichzelf beter leren kennen. Naar mijn mening zitten men sen nu gewoon ingewikkel der in elkaar. Het gevaar daar van is dat mensen daardoor makkelijker uit elkaar kun nen groeien. Het uit elkaar groeien in het vroegere eco nomische huwelijk hoefde niet fataal te zijn. Als de bank rekening maar niet uit elkaar groeide. Het uit elkaar groeien in het liefdehuwelijk is wel fataal. Dat is vaak een erg pijnlijke zaak. Niemand kan het hel pen maar de partners hebben elkaar gewoon niets meer te zeggen. Dan krijg je dus de echtscheiding. Dat hoef je niet per se als iets negatiefs te zien al is het natuurlijk nooit leuk want het gaat toch vaak wel gepaard met een emotio nele pijn". Seksualiteit Grote probleem-veroorzaker in de huidige huwelijks-relatie is de seksualiteit. Veenhoven: "Het huwelijk is overbelast, oo"k op het punt van de seks Seks hoort nu veel meer bij het huwelijksleven dan vroe ger. Partners gaan in tegen stelling tot vroeger veel meer met elkaar naar bed, niet al leen omdat er veel meer voor behoedsmiddelen zijn geko men. maar ook omdat men is gaan denken dat dat bij een goed huwelijk hoort. Vroeger was seks een verboden vrucht maar nu kan men in alle toonaarden en in breed voerige beschouwingen ho ren en lezen over orgasmes en hoe geweldig fijn seks kan zijn. Als het eens een keertje niet zo lekker gaat dan wordt dat gelijk opgevat als een alarmsignaal, dan wordt vaak gelijk gedacht: staat m'n hu welijk soms op de tocht? Het huidige seks-beleven heeft de mensen niet ontspannen- der gemaakt. Integendeel, het werkt krampachtigheid in de hand en het maakt bestaande gebreken alleen maar zicht baarder. Een onderzoek in 1976 onder echtparen in de so ciaal-economische mid denklasse maakte duidelijk dat maar liefst 41 procent van de vrouwen en 26 procent van de mannen problemen had in het seksueel contact met de partner. Bij 9 procent van de vrouwen was er zelfs sprake van uitgesproken afkeer ten opzichte van de seksualiteit" Geluk Toch blijkt uit andere onderzoe ken dat gehuwden zich over het algemeen gelukkiger voe len dan ongehuwden. Veen hoven, die bezig is met het schrijven van een proefschrift over geluksbeleving van mensen, wijst weer op de hui dige rol van het huwelijk als vrijwel enige bron van 'affec tie-verschaffer'. Vrijgezellen zouden dus veel affectie en liefde tekort komen. Veenhoven: "Uit onderzoeken blijkt dat ongehuwden ge middeld minder gezond zijn, zowel lichamelijk als geeste lijk. Ze lopen vaker naar de dokter, hebben meer neuroti sche klachten en zitten meer in psychiatrische inrichtin gen. Vrijgezellen gaan over het algemeen ook wat eerder dood dan gehuwden. Vooral onderzoeken in Amerika en Japan spreken in dat opzicht duidelijke taal. Het geluksgevoel "hangt tegen woordig nauw samen met de gehuwde status maar ook met de huwelijkstevredenheid. In 1948 kwam uit een onderzoek naar voren dat een slecht hu welijk nog niet betekende dat men zich ongelukkig voelde. Nu is dat wel het geval. In de publieke opinie mag het hu welijk dan aan waarde heb ben ingeboet, men vergist zich. Huwclijkstevredcnheid en geluksgevoel zijn steeds nauwer met elkaar verweven geraakt. Inkomen doet er voor het geluk niet veel meer t<.<> 11< t WOrdtf vaak smalend gezegd maar' geld maakt inderdaad niet ge lukkig. Recente onderzoeken geven aan dat in Nederland het verband tussen inkomen en geluk vrijwel nihil is. Wat dat betreft heeft in Nederland ook een nivellering plaatsge vonden. Ook het verband tus sen opleiding en geluk is in Nederland verdwenen. In Amerika is de situatie oven- gens anders. Daar is nog wel een duidelijk verband aange toond tussen enerzijds inko men en opleiding en ander zijds geluk". Het huwelijk speelt dus, zeker in Nederland, een prominen te rol. En dat zal voorlopig nog wel zo blijven, doodge woon bij gebrek aan betere al ternatieven. Veenhoven: "Je zou het huwelijk kunnen ver gelijken met een winkeltje dat de alleen-verkoop heeft van een onmisbaar produkt. Zo n winkeltje loopt altijd wel, ook al is de prijs nog zo hoog en de bediening slecht".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 21