in "Being There
Sellers komt niet tot
zijn recht in "Manchu
r a r aw
Jbk ''"llllK "'lllllh.
iiiniiiiiiiiiiinuiiiiiiiiuuuiili
Jazz-singer: veel
sentiment, maar
weinig inhoud
J|k 'll|j||h N|
Illllllllllllllllllllllllllllllllllli
Erg veel trucs
in de nieuwe
Bandit-film
iimiiiiiimiimitiiiiiiiiiiiiiii
H1|k M,l|!|||t '1||
iiiiiiiimiiiiimiiiiiiiimiiuidi'
VRIJDAG 16 JANUARI 1981
"The jazz singer", regie:
Richard Fleischer,
hoofdrollen: Neil Dia
mond, Laurence Olivi
Lucie Arnaz, theater: Li-
do 1, alle leeftijden.
Neil Diamond heeft bij mij
nooit enthousiaste reacties
op kunnen roepen en mis
schien is dat er de oorzaak
van dat ik de film "The jazz
singer", waarin hij een
hoofdrol speelt en voorna
melijk zingt niet zo kan
waarderen.
Het is nu voor de derde keer
dat "The jazz singer" wordt
verfilmd. Het oorspronkelij
ke verhaal stamt uit 1927 en
is voor deze versie hier en
daar aangepast. Zodanig
zelfs dat de titel eigenlijk
achterhaald is. Een andere
schiet me zo gauw echter
niet te binnen, want als 'ac
tuele' popzanger Jess Robin
verdient Neil Diamond zijn
sporen ook niet.
Neil speelt de zoon van een
traditionele joodse voorzan
ger. Hij is gelukkig ge
trouwd met een meisje dat
hij al jaren kent en is net als
zijn vader voorzanger. Het
werk bevredigt hem hele
maal niet. Hij wil op een an
dere manier muziek maken
en schijnt daarvoor ook ta
lent te hebben.
Op zoek naar het succes ver
trekt hij naar Los Angeles,
zeer tot ongenoegen van zijn
vrouw. Zij heeft genoeg aan
het vertrouwde wereldje
thuis en ziet de showbizz
niet zitten. Het huwelijk
strandt, maar gelukkig
wacht er een nieuwe liefde
in L.A. in de vorm van de en
thousiaste Molly. Ook de re
latie met zijn vader komt
door zijn escapades in het
gedrang. Voor Jess wordt
dat allemaal te veel en hij
vertrekt met de noorderzon
'cp zoek naar zichzelF. Hij
komt pas terug als hij hoort
dat hij een zoon heeft bij
Molly. Nadat hij een foto
van zijn kleinzoon heeft ge
zien trekt ook de vader wel
weer bij en alles is weer
koek en ei.
Kortom een verhaal dat goed
is voor legio sentimentele
scènes, maar met bitter wei
nig inhoud. De talrijke lied
jes maken ook geen meester
werk van deze film, een
kwestie van smaak waar
schijnlijk.
MARIJKE KOOL
lil»' <fl||||'r illlllF t
J\\\
Smokey and the Bandit,
deel twee. Met: Burt
Reynolds, Jackie Glea-
son. Dom DcLuise en
Sally Field.
Regie: Hal Needham.
Theater: Lido 2, al.
Het schijnt de laatste tijd nog
al in te zijn, om massa's poli
tiewagens onder de meest
bizarre omstandigheden en
vooral met duizelingwek
kende snelheid op elkaar in
te laten rijden. Smokey and
the Bandit geeft al geen an
der beeld. In de trucendoos
van het duo zaten blijkbaar
nog genoeg grappen en grol
len
filn
99
99
The Candit - ook dit keer in
het gezelschap van Kikker
(Sally Field) - en zijn makker
kunnen veel geld verdienen
als zij binnen negen dagen
een boodschap op de plaats
van bestemming weten af te
leveren. Deze boodschap be
staat uit niets meer en niets
minder dan een heuse oli
fant. Dat het transport van
zo'n dier allerlei onverwach
te moeilijkheden met zich
mee brengt ligt voor de
hand. Dit zou allemaal zo
erg nog niet zijn, ware het
niet dat het stoere drietal
voortdurend op de hielen
wordt gezeten door de dikke
sherrif Justice en zijn niet zo
bijster slimme zoon Junior.
Op een goed moment kan de
sherrif de Bandit niet meer
in zijn eentje baas en roept
de hulp in van de halve
Amerikaanse politiemacht.
Het lijkt er even op. dat onze
held als een muis in de val
zit, maar door een list van
vriend Smokey wordt hij op
spectaculaire wijze bevrijd.
Wederom dus dolle en dwaze
avonturen van de Bandit en
zijn vrienden. Het verhaal is
verder niet om over naar
huis te schrijven, maar er
kan gelukkig wel gelachen
worden.
"Being There", regie Hal
Ashby, met Peter Sellers,
Shirley MacLaine, Jack
Warden en Melvyn
Douglas. Theater: Euro 4,
Alphen, a.l.
Zou Dries van Agt "Being The
re" van Jerzy Kozinskv heb
ben gelezen9 Vast wel. "Het is
dof in mijn hof, maar ik blijf
tuinieren", zei hij vijfjaar ge
leden toen hij als minister van
justitie betrokken raakte bij
de problematiek van de abor
tuskliniek Bloemenhove, In
tegenstelling tot de Ameri
kaanse president in Hal Ash-
by's verfilming van deze no
velle, kreeg hij het land met
die uitspraak niet aan zijn
voeten. Met zijn leentje-buur-
spelén in de wielrennerij luk
te dat beter.
Vier maanden na de Nederland
se première is "Being There"
dan eindelijk in deze regio te
zien. De verfilmde lotgevallen
van tuinman Chance, vanaf
zijn jeugd in dienst bij een ge
fortuneerde Newyorker (de
film koos voor een handeling
in Washington), die hem niet
toestond uit te gaan. Chance's
werkelijkheid reikt om die re
den niet verder dan de tuin en
de beelden die hem via het te
levisietoestel bereiken.
Als zijn baas overlijdt moet
Chance het huis verlaten. We
zien hem als "vreemdeling"
dwalen door de straten van
Washington met een glimlach
die verbazing en verlegen
heid verraadt. Die glimlach
houdt Chance tot het einde
van de film vast en naarmate
het verhaal vordert is er een
soortgelijke gelaatsuitdruk
king waar te nemen bij de be
woners van zijn nieuwe we
reld.
Een bescheiden ongeluk brengt
Chance in contact met Eve
(Shirley MacLaine) de vrouw
van de rijke, maar aan bed ge
kluisterde belegger Ben Rand
(Melvyn Douglas). Deze laat
ste verslijt Chance voor een
man van de wereld en raakt
onder de indruk van zijn kijk
op de economische terug
gang. In alle confrontaties
met zijn omgeving, grijpt
Chance (inmiadels omge
doopt tot Chauncey Gardi
ner) terug naar zijn kennis op
het gebied van tuinieren. Als
Ben Rand zijn vriend de pre
sident van Amerika op be
zoek heeft komen economi
sche problemen aan de orde
en raakt de leider vertwijfeld
door Chance's vergelijking
met de tuin: herfst en winter
doen planten afsterven, maar
als de wortels gezond zijn is er
nieuw leven in de lente en zijn
er vruchten in de zomer.
De president gebruikt die
beeldspraak 's avonds in een
redevoering en Amerika heeft
door dat optimisme weer
hoop. Kranten en televisiesta
tions tonen belangstelling
voor de "nieuwe adviseur van
de president". Chance wordt
een soort nationale heid, de
man die het antwoord op alle
vragen beschikbaar heeft, de
zaken simpel houdt en per
spectief biedt voor de toe
komst.
"Being There" is een parabel,
gevoed door het absurd to
neel zoals zich dat aan het ein
de van de jaren vijftig in de
Franse en Britse theaters aan
diende. Niet alleen is het ui
terlijk van Chance geleend
van Samuel Becket's "Wai
ting for Godot", dialogen en
handeling vertonen eveneens
sterke verwantschap met de
werkwijze van absurdisten
als Ionesco, Pinter, Albee en
Adamov.
"Being There" is echter wat
minder tijdloos en neigt wat
sterker naar de voor een film
toegankelijker vorm van de
satire. Het was Peter Sellers
voorlaatste film en waar
schijnlijk is dat de reden dat
zijn acteursschap in de reac
ties centraal is gesteld.
Chance is inderdaad een voor
treffelijke rol, maar "Being
There" biedt meer. De nu 44-
jarige Hal Ashby, bekend van
films als "The last detail" en
"Coming Home" heeft te
recht voor een sobere aanpak
gekozen (met opvallende da
mera-instelling) waarin de
tekst zijn werk kan doen. Het
is dan ook niet alleen Sellers
die in "Being There" schit
tert; Shirley MacLaine, Jack
Warden en Melvyn Douglas
doen dat eveneens. John
Mandel leverde de muziek
voor de film, met als curiosi
teit een jazzy-arrangement
van "Also sprach Zarathu-
stra' van Richard Strauss.^ Peter Sellers: weggelopen uit "Waiting for Godot" en met een
TON VAN BRUSSEL aanstekelijke glimlach, die verlegenheid en\)erbazing verraadt.
ln het duivelse complot van dr. Fu Manchu laat Sellers weer
enkele van zijn beroemde vermommingen zien.
Een merkwaardig toeval dat in
de film "Het duivelse complot
van Dr. Fu Manchu" Peter
Sellers in zijn rol van inspec
teur Nayland Smith wordt
geïntroduceerd, terwijl hij
zijn gazonnetje aan het maai
en is. Gedachten aan Sellers'
glansrol van de omhoog ge
vallen tuinman Chauncey
Gardiner in 'Being there' (zie
de recensie hierboven) ko
men dan uiteraard spontaan
bovenborrelen.
Als Dr. Manchu echter een tijd
je met zijn duivelse praktij
ken in de weer is, zijn ze al
snel verdwenen. Het gevoel
dat 'The fiendish complot of
Dr. Fu Manchu' beter niet ge
maakt of althans beter niet
uitgebracht had kunnen wor
den, overheerst dan. 'Being
there' was kortom een geluk
kiger afsluiting geweest van
Sellers' carrière. Het verschil
tussen beide film wordt overi
gens al keurig getypeerd in de
bovengenoemde scène.
Sellers maakte in 'Being there'
nauwelijks gebruik van hulp
middelen. Had met zijn ver
stilde spel eigenlijk geen an
der expressiemiddel dan zijn
ogen. Als hovenier Chauncey
liep hij door zijn tuintje en
kon door een enkele bewe
ging onweerstaanbaar grap
pig of juist erg ontroerend
zijn. In Dr. Manchu is het
weer een ouderwetse ver
kleedpartij. Typetjes maken
en niets meer dan dat. Als
Nayland Smith loopt Sellers
achter zijn grasmaaier met
een paraplu boven het hoofd
om zich te hoeden voor de vol
uit werkende sproeiers. Van
die grappen dus.
Een wat meer voor de hand lig
gende en gemakkelijker hu
mor. Niet dat dat bij Sellers
per definitie vervelend is (wie
de Pink Panther-films gezien
heeft, weet wel beter), maar
vooreen man van het kaliber-
Sellers heeft het toch iets van
tijdverspilling.
Als iemand die, zoals dat heet,
in de huid van een ander
kruipt en niets eigens aan een
rol toevoegt, is Sellers boven
dien niet de man om een saaie
film naar een leuker niveau te
tillen.
Het grote bezwaar tegen Dr.
Manchu is wel dat het verhaal
elke vaart mist. Het sleept
zich voort naar het einde. Net
een singeltje dat op 33 toeren
wordt afgedraaid.
Regisseur Piers Haggard had de
humor in Dr. Manchu willen
laten voortspruiten uit bot
sende nationaliteiten. De En
gelse inlichtingendienst
speurt samen met twee leden
van de Amerikaanse FBI naar
Dr Manchu die in zijn jacht
op twee diamanten de Engel
se koningin probeert te kid
nappen en de kroonjuwelen
als ruilobject in handen te
krijgen.
Tot wat voor grappen dat leidt,
laat zich raden Het FBI-volk
dat bedenkelijk kijkt als de
Engelse gastheren voor de zo
veelste keer met thee komen
aanzeulen. Britse sulligheid
tegenover Amerikaanse bot
heid. Het is te weinig uitge
werkt en uitgediept om leuk
te worden.
Wat het werkelijke verhaal be
treft: dat gaat meer om de
strijd tussen de oude rivalen
Manchu en Nayland Smith.
"Het duivelse complot
van Dr. Fu Manchu"; regie
Piers Haggard; hoofdrol
len: Peter Sellers (2x), Sid
Caesar en Helen Mirren;
theater: Studio; a.l.
Uiteraard een dubbelrol voor
typetjes-kampioen Sellers.
De 168-jarige Manchu lijkt het
eeuwige leven te hebben,
maar dat heeft hij uitsluitend
te danken aan een levens
elixer. Voor het brouwsel zijn
de diamanten 'Ster van Le
ningrad' en George V' onont
beerlijk. Alleen de gepensio
neerde Nayland Smith wordt
in staat geacht diefstal te
voorkomen. Of hij er in slaagt
de Chinese snoodaard te stui
ten, moet hier nog maar even
geheim blijven.
Om nog even bij Sellers te blij
ven: hij komt in zijn rol van de
steeds aan zijn pijp lurkende
politie inspecteur beter uit de
verf dan als Dr. Machu. Ge-
lukkg voor de film draait het
vrhaal ook vooral om die eer
ste creatie. Met name het dup
dat hij samen met zijn zeer
Engelse butler John le Mesu-
ricr :nog wel bekend uit de se
rie Daae komen de schutters)
vormt, is vaak goed voor een
glimlach. Een van de weinige
in 'Het duivelse complot van
Dr. Fu Machu'.
BART JUNGMAN
Wie iets van Hitchcock weet of
zegt te weten zal bij het horen
van Psycho het toverwoord
douchegordijn uitroepen. De
scène waarin het douchende
silhouet van Janet Leigh om
het leven wordt gebracht,
geldt als één van de sterkstcn
uit de griezelgeschiedenis.
Zoals Psvcho trouwens te
boek staat als een hele beste
van Alfred Hitchcock.
Een hoofdrol is weggelegd voor
Anthony Perkins, die als de
hypernerveuze Norman met
zijn moeder samenwoont in
een afgelegen huis. Secreta
resse Marion moet schuilen
voor het noodweer en komt
terecht in een vakantiehuisje
van het tweetal. Ze moet dat
met de dood bekopen. Psy
cho wordt woensdag via Ne
derland 2 uitgezonden en wie
zwak is van hart kan de film
het best in gezelschap zien.
In de serie 'Een film voor alle
tijden' zendt België 2 woens
dag de film Big Heat van Fritz
Lang uit. Glenn Ford is daarin
de politieman Dave Dannion,
wiens collega zelfmoord heeft
gepleegd, na door gangsters
te zijn omgekocht. Dannion
wil de zaak tot op de bodem
uitzoeken, maar wordt door
iedereen (niet in de laatste
plaats door superieuren)
dwars gezeten.
Vrijdag is op de Belgische en
Duitse tv altijd een dag dat
het blik met films wordt
opengetrokken. Belgie 1 doet
het met Let's make love uit
1960. waarin Marilyn Monroe
schittert. Ze speelt een revue
ster. die verliefd wordt op een
Franse miljonair. Duitsland 1
brengt de eerste versie van
The prisoner of Zenda (in de
tweede, die weinig succesvol
was, speelde Peter Sellers de
hoofdrol), terwijl de collega's
op Duitsland 2 Anthony
Quinn laten opdraven als de
indiaan Flap in de gelijknami
ge film die zijn ongecompli
ceerd 'vuurwater-bestaan
verruilt voor dat van politiek
activist. Een film die minder
ernstig van aard is, dan het
zich zo laat aanzien.
Het programma
ZATERDAG: Ring of bright
water; 15.30 uur; Dtsl. 1 (re
gie; Jitck Couffer met Bill Tra
vers. Engelse film uit 1969).
International Velvet; 16.00
uur; Bel. 1 (regie Bryan For
bes met Tatum O' Neal. En
gelse film uit 1978). Die gla-
serne Zelle; 22.20 uur; Dtsl 1
(regie; Hans Gcissendörfer.
Duitse film uit 1978)
ZONDAG The sun shines
bright; 15.20 uur; Dtsl. 2 (re
gie: John Ford. Amerikaanse
film uit 1953). Marv, queen of
Scotts; 21.05 uur; Dtsl. 1 (re
gie; Charles Jarrott met Van-
csse Redgrave en Glenda
Jackson Engelse film uit
1971)
DINSDAG Londra Chiama
Polo Nord; 19.30 uui Dtsl 2
(regie: Duilo Colotti Italiaan
se lilm uit 1955i Dandy, the
all-American girl; 20 40 uur,
Bel. 2 (regie: Jerry Schatzberg
met Stockard Channing.
Amerikaanse film uit 1976)
WOENSDAG Psycho; 20.32
uur; Ned 2. Big Heat; 21 15
uur. Bel 2. Night and the ci-
ty;22.15uur;Dtsl 3(reg:e Ju
les Dassin met Richard Wid
mark. Amerikaanse film uit
1950)
DONDERDAG Voulcz vous
danser avec moi; 20.15 uur;
Dtsl. 3 (regie: Michel Bois-
rond met Brigitte Bardot.
Franse film uit 1959)
VRIJDAG Let's make love;
20 15 uur; Bel. 1 The prisoner
of Zenda; 20.15 uur, Dtsl 1
Flap; 23 15 uur. Dtsl 2