Het is wel even wennen...
Een avondje mannencafé Reportage
DONDERDAG 15 JANUARI 1981
PAGINA 17
LEIDEN - Een avondje naar het mannencafé. Zou
dat gezellig zijn? Wat is dat voor een café? Wat doen
mannen daar? Waarom moeten mannen zonodig
praten en drinken zonder vrouwen erbij? Gedreven
door nieuwsgierigheid begeef ik mij op weg naar de
Leidse Caeciliastraat waar het mannencafé draait.
Het begin is tamelijk ontmoedigend. Het café is zeer
moeilijk te vinden. Argeloos binnenstappen zul jeer
niet en dat is wellicht ook niet de bedoeling. Ner
gens een uithangbordfjëtof een andere heldere aan
duiding. Huisnummers zijn ook al schaars in de
Caeciliastraat.
Na enig gezoek en heen-en-weer-geloop ontdek ik in
het schemerduister een bordje met daarop een aan
wijzing datrik voor het pand van de Leidse Werk
groep Homofilie sta. Aangezien het Leidse mannen
café 'inwoont' bij de LWH moet het hier dus zijn.
Ik stap een met ongezellig wit neonlicht gevulde gang
in. Aan de wand prikborden vol aankondigingen
over praatgroepen, thema-avonden, homo-acties
e.d. Waar moet ik precies zijn? De aanwezigheid van
het café verraadt zich in elk geval niet door druk of
luidruchtig geroezemoes. De gang volgend beland
ik bij de toiletten. Ik doe op goed geluk een deur
tegenover de toiletten open. Zes heren staren mij
aan. Is dit het mannencafé, vraag ik. Ja, dit is het
mannencafé.
Drempel
Ik schuif aan bij de bar en beland naast twee mannen,
Stefan en Gerard, die na enig gepraat de initiatiefne
mers van het vorig jaar maart gestarte mannencafé
blijken te zijn. "De opkomst lijkt me niet overweldi
gend", begin ik voorzichtig een gesprek. Zes man,
het blijkt een gebruikelijk opkomst-percentage te
zijn. Later op de avond, tijdens de evaluatie van
driekwart jaar mannencafé, komt het gesprek
steeds weer op dat geringe aantal mannen dat zich
geroepen voelt een bezoek aan het café te brengen.
Wat doe je eraan?
De drempel naar het café is kennelijk erg hoog of er is
gewoon weinig behoefte aan zo'n café. Een klein
groepje mannen komt min of meer geregeld naar de
wekelijkse café-avond, maar groei in het klantenbe
stand is er niet of nauwelijks. Een bepaalde beeld
vorming zal daar wel niet vreemd aan zijn.
Mede door de inwoning bij de Leidse Werkgroep Ho
mofilie bestaat bij velen de indruk dat het mannen
café een soort 'nichtentent' is. "Toen ik; kennissen
vertelde dat ik een avond naar het mannencafé wil
de, kwamen er gelijk opmerkingen in de trant van
Dan mag je wel.twee onderbroeken aantrekken
want het zijn allemaal homofielen", vertel ik.
Emancipatie
Stefan en Gerard knikken be
rustend. Ze kennen die reac
ties. Ze weten kennelijk ook
niet zo goed wat ze daar aan
moeten veranderen. De idee
achter hun initiatief destijds
was het stimuleren van de
mannenemancipatie en de
mannenbeweging.
Maar wat is in godsnaam man
nenemancipatie? Hoe ziet dat
er uit, wat moet je daar voor
doen of laten? Ik krijg niet be
paald duidelijke antwoorden
op die vragen. De aanwezigen
houden er zelf ook allemaal
andere ideeën over dat onder
werp op na. Aan heleinde van
de avond ben ik nog niet veel
verder dan kreten als 'Jezelf
zijn', 'Niet competitief doen',
'Geen geforceerde stoerdoe-
nerij' en 'Dingen doen die je
als man eigenlijk niet zo mak
kelijk durft te doen'. Stefan
zegt:"Mannenemancipatie is
onder meer je ten opzichte
van elkaar kwetsbaar durven
opstellen in gedrag of door
heft uiten van gedachten of ge
voelens". Het klinkt zweverig
maar niet onsympathiek.
Die uitlating geeft tevens zo on
geveer het sfeertje weer die er
in het mannencafé heerst:
veel vriendelijkheid, geen op
dringerigheid maar de ge
sprekken zijn wat warrig. Na
een inleidend drankje aan de
bar posteert het inmiddels tot
tien man uitgedijde gezel
schap zich aan een tafel om te
praten over de toekomst van
het mannencafé.
Ik word ook geacht volop mee
te praten. Ik ben er wel pas
een uur maar dat hindert niet.
Ieder mag op zijn beurt wat
gedachten spuien. Het valt
me op dat de meesten tame
lijk vlot van de tongriem zijn
gesneden. Hier zit niet be
paald een doorsnee uit de
Leidse bevolking te praten.
Iemand heeft het over com-
pulsiviteit (wat zoiets als ver
plichting betekent), geen
woord dat veel mensen voor
in de mond ligt.
Herman is veelvuldig aan het
woord. Hij is ook een emanci
patiestrijder van het eerste
uur. Dankzij zijn inzet en we
kelijkse aanwezigheid blijft
de zaak zo'n beetje draaien. Er
gaan overigens wel eens
avonden voorbij dat hij in z'n
eentje in het café staat. De
Leidse mannen lopen niet
warm voor het mannencafé
en dat gaat Herman, uitgedost
met een opvallende oorbel,
aan het hart. Hij onderhoudt
contacten met mannencafé's
elders in het land waar het
ook niet overal rozegeur en
maneschijn is. Herman pleit
voor de organisatie van meer
zogenaamde thema-avonden
om de belangstelling te ver
groten. Immers, de avond
over 'mannen en pornografie'
trok ook zo'n veertig geïnte
resseerden.
Thema's
Herman heeft al een lijst met
vijftig thema's klaarliggen. Ie
mand draagt het thema 'man
nen en strak ondergoed' aan.
Er wordt om gelachen dus het
is gelukkig een grapje, of toch
niet? Want zo is de stemming
ook wel weer. niets is gek of
mag gek worden gevonden.,
"Hier mag je dingen doen die
je buiten niet doet", wordt me
voorgehouden.
Herman heeft ook een ander
idee om het aantal bezoekers
van het mannencafé te ver
groten. "We moeten doe-
avonden in plaats van praat
avonden organiserenis zijn
suggestie. Zijn idee krijgt een
enthousiast onthaal. Ik kijk
kennelijk wat moeilijk want
er wordt me gevraagd 'Ben je
soms bang dat je je moet uitk
leden?'.
Mijn gelaatsuitdrukking heeft
echter meer te maken met de
onderwerpen die worden aan
gedragen. Ik hoor praten over
een make-up avond, het op
voeren van sketches, een
avondje body-painting en
zelfs de kreet 'boetseren' valt.
Het valt me moeilijk om nu
serieus te blijven. Irvgedach-
ten zie ik me al thuiskomen
bij m'n vriendin na een
avondje body-painting in het
mannencafé. Ik houd m'n ge
zicht in de plooi want het staat
zo onaardig tegenover de an
deren die dit kennelijk wel
zien zitten in het kader van de
ancipatie.
Soft
Als ik aan de beurt ben om wat
te zeggen betoog ik dat ik
vind dat het mannencafé geen
"softe ouwehoer-club" moet
zijn. Dat valt toch niet hele
maal lekker. "Want waarom
zou er niet 'soft geluld' mogen
worden als sommige mannen
daar behoefte aan hebben?",
zo wordt me gevraagd. Ach.
waarom ook niet? "Ik heb
daar geen behoefte aan en ik
denk een heleboel andere
mannen ook niet", sputter ik
tegen. "Die gaan dan maar
aan de bar zitten", krijg ik te
horen. "Niemand is verplicht
mee te praten".
Barman John zegt dat de gerin
ge opkomst hem niet stoort.
"Ik vind de sfeer hier altijd
heel plezierig en relaxt. Zo
lang er mannen zijn die het de
moeite waard vinden om hier
naartoe te komen moet het ta-
fé open zijn". De meesten de
len zijn mening zodat wordt
besloten om de wekelijkse
café-avond (op maandag) te
handhaven.
Stefan, die zo'n beetje de lei-
ding van het gesprek heeft,
stelt voor alvast een paar
thema-avonden vast te leg
gen. Marcel biedt onmiddel
lijk aan twee thema-avonden
voor te bereiden, één over 'de
mannenbeweging en de flik
kerbeweging' en de ander
over 'zelfbevrediging'. Stefan
en Ruud gaan een avond op
touw zetten over 'mannen en
politiek', al trok dat onder
werp een vorige keer slechts
vijf liefhebbers.
Ferme kus
Het gesprek is ten einde. Er
wordt nog wat nageborreld
aan de bar. Sommigen gaan
weg en nemen van hun be
kenden afscheid met een fer
me kus. Wat bij vrouwen nor
maal wordt gevonden, moet
voor mannen ook kunnen,
nietwaar? Liefzijn voor elkaar
als je daar zin in hebt. Het is
Overigens houd ik het maar bij
een vriendelijk 'tot ziens'. Bij
het vertrek krijg ik van Her
man nog twee exemplaren
van de Leidse mannenkrant
toegestopt.
Ene Marcel heeft een wervend
liedje voor het mannencafé
geschreven:
Kom in het mannenkafee
Emancipeer niet alleen
Geen hanegedrag
Geen zucht meer naar macht
Hier in het mannenkafee
en verderop:
Mannen in Het land
Geef elkaar een hand
Geef elkaar een zoen
Waar schaam je je nog voor
Mannen overal
Vorm tezaam een band
Tegen geweld, seksisme
De mannenstrijd gaat door.
Als ik thuiskom vraagt m'n
vriendin hoe het is geweest
"Oh, wel gezellig", antwoord
ik, "we hcbBen gepraat over
mannenemancipatie". "Wat
is dat", vraagt ze. "Ik weet het
niet", zeg ik.
De mannenbeweging heeft nog
veel uit te leggen.
Sint Bavo
en Servaas
in restauratie
Grote restauraties. Met het te
kenen van het contract met het
aannemingsbedrijf Jurriens
(Utrecht) is gisteren het startsein
gegeven voor de eerste etappe
van de restauratie van de Sint Ba-
vokerk (hervormd) in Haarlem.
Dc kerk moest vorig jaar wegens
vallend gesteente definitief wor
den gesloten. De eerste fase van
het herstel gaat, naar schatting op
dit ogenblik, ongeveer 5 miljoen
gulden kosten. De totale kosten
zijn voorlopig begroot op 20 mil
joen gulden.
Het eerste werk duurt tot eind 1982
Begonnen wordt met het schip
van de kerk. Na 1982 kunnen dan
weer diensten worden gehouden
en kan ook het beroemde orgel
weer worden gespeeld.
Over twee maanden begint in
Maastricht een omvangrijke res
tauratie van de (rooms-
katholiekö) Sint Servaaskerk. De
werkzaamheden zullen tot mid
den 1984 duren, zo wordt ver
wacht. Dan viert Maastricht de
1600ste sterfdag van zijn patroon.
Sint Servatius.
De restauratie, die tientallen mil
joenen gulden gaat kosten, wordt
voor 99 procent door de overheid
gefinancierd. Het niet-subsidia-
bele gedeelte van de kosten is
voorlopig geschat op twee mil
joen gulden.
Basisbeweging. Dc Raad van
Kerken in Nederland besloot gis
teren, de Basisbeweging van kri
tische groepen en gemeenten
voor de proeftijd van een jaar als
waarnemer tot de raad toe te la
ten. Na dit jaar zullen beide dit
waarnemerschap op zijn beteke
nis beoordelen en over voortzet
ting besluiten.
De Basisbeweging koos nadrukke
lijk voor een waarnemerschap en
niet voor een lidmaatschap, om
dat zij geen kerk naast de kerken
is en juist in het spanningsveld
van de kerken wil leven.
Paus en vrouw
Katholieke vrouwen. "Veel
i ontzeggen de paus het
recht en de bevoegdheid om ver
oordelende uitspraken te doen
betreffende hun huwelijksbele
ving, voorbehoedsmiddelen, se-
xualiteit en plaats en taak van de
vrouw in kerk en samenleving.
Zij verlangen van de Rooms-
Katholieke Kerk dat deze de mo
gelijkheid opent om vrouwen toe
te laten tot alle ambtswijdingen
en verzoeken van geloofsge
meenschappen om een vrouwe
lijks ambtsdraeer inwilligt.
Dat zei mevrouw mr. G. Hoynck
van Papendrecht, voorzitter van
de werkgroep "Vrouw en Kerk"
van de rk Raad voor Kerk en'Sa-
menleving, vandaag aan het
adres van de Nederlandse bis
schoppen bij de aanbieding van
de knelpuntennota "Openbaring
en ervaring". De werkgroep heeft
deze nota gemaakt na gesprek
ken met tientallen praatgroëpen
van rooms-katholieke vrouwen
en interviews waarbij vierhon
derd rk vrouwen waren betrok
ken.
Een algemene klacht van de vrou
wen is dat de kerk niet aansluit
bij de belevingswereld van men
sen, en helemaal niet bij die van
vrouwen. "Velen", aldus me
vrouw Hoynck. "voelen zich door
hun kerk miskend en gewan
trouwd en lijden aan het negatie
ve beeld dat de kerk van vrouwen
heeft". "Maar", zo voegde zij er
direct aan toe, "de kerk is ons nog
steeds dierbaar en wij willen ons
bljjven inzetten om haar méér
kerk van Christus te maken". Zij
verwachten inspirerende richtlij
nen voor het nemen van verant
woorde eigen beslissingen.
(ADVERTENTIE)
DE HOLLANDSE WINTER IS EEN
VIJAND VAN UW GAVE HUID.
In de winter heeft uw huid veel te lijden.
Gure buitenlucht en droge atmosfeer van centraal
verwarmde ruimten doen een aanslag op de zachtheid
en soepelheid van uw huid. Zoals het verstrijken der
jaren kan ook het winterweer droogterimpeltjes in
uw gezicht veroorzaken.
Gelukkig hebben al veel vrouwen het geheim
ontdekt om hun huid tegen deze nadelige invloeden te
beschermen: Oil of Ulay.
Oil of Ulay is een "beauty fluid'die het natuur
lijke vochtevenwicbt van uw huid weer herstelt.
Het geheim van Oil of Ulay is dat het eigenschappen
heeft die gelijk zijn aan die van uw eigen huidvloei
stoffen. Daardoor neemt de huid het direct en volledig
op. Als u uw gezicht en hals 's morgens en 's avonds
masseert met Oil of Ulay, voelt u dat de huid heerlijk
-acht en soepel blijft. Door de verzorgende en tegelijk
beschermende eigenschappen isOil ofUlay bovendien
een ideale basis voor make-up.
U zou Oil ofUlay* toch eens moeten
proberen. Want zo helpt u uw huid m goede konditie
te houden en blijft u er jong uitzien, ondanks het
gure Hollandse winterweer.
*Oil ofUlay, een geregistreerd handelsmerk.
Verkrijgbaar bij apotheek, drogist en parfumerie.