Rob Out: 'Ook ik haal nu koffie' Hoe een dictator in omroepland "zijn leven beterde" PAGINA 20 EXTRA ZATERDAG 27 DECEMBER 1980 Door Sjak Jansen Bloembakken In Hilversum maken ze zich druk om marginale dingen, meent Out. Zitten ze urenlang te vergaderen over de aanschaf van nieuwe bloembakken. Niks voor hem. Niks vooreen vent, die in heel zijn doen en laten naar snelheid streeft. En meer dan eens heeft bewe zen daarin ook zijn mannetje te staan. Kijk nu maar weer naar de snelheid waarmee hij 'zijn kind' Veroni ca heeft grootgebracht. In 1975 schuchter van start gegaan als C-omroep en nu op het punt te promoveren naar B-omroep. De daarvoor vereiste 300.000 leden zijn al binnengehaald. En wat niet minder zwaar telt, is de opmerkelijke zege die Veronica het afgelopen kwartaal boekte. Namelijk in het derde kwartaal van dit jaar trok Veronica van alle omroepen de meeste kijkers: 19 ofwel 2,2 miljoen kijkers. Iets, dat door was door een C-omroep nog nooit was vertoond. Zulke resultaten houden Rob Out (40) op de been. „Ja", zegt hij trots, „Veronica is volwassen nu. We hebben laten zien dat wij wel degelijk meetellen, dat er met ons rekening moet worden gehouden. Veronica is ook de enige omroep, die met themapro gramma's van tweeëneenhalf uur weet te scoren." Plat Rob Out wordt enthousiast. Is zijn handelsmerk trouwens, dat enthousiasme. Weet dat ook heel goed op anderen over te bren gen. AVRO-regisseur Henny Budie heeft een dikke tweeëneen half jaar onder hem gewerkt: „Hij kan je ontzettend activeren Weet daarbij van geen ophouden. Hij kan je zo gek maken, datje er volledig instapt", zegt Budie. Met hem belanden we op een terrein, waarop Rob Out in de afgelopen vijfjaar als Veroni- ca-directeur zijn soms onge kende snelheid al evenzeer verscheidene keren heeft waargemaakt. Bedoeld wordt het uit de laan sturen van zijn medewerkers. Daarin kan Rob Out erg snel zijn. En naar eigen zeggen niets ontziend te werk gaan. „Mits dat in het belang van Veronica is." Rob Out is er berucht door ge worden. Gehaat ook. Haat, die bij sommigen tot uiting kwam in niet al te prettige verwensingen aan zijn adres. „Als ik die jongen voor m'n wielen krijg, rijd ik hem zo plat als een vleermuis", is een verbitterde uitspraak, die vijf jaar geleden anoniem in de Haagse Post over hem werd gedaan. Bemoeial Zo kwam Rob Out van lieverlee te boek te staan als een dicta tor. Een betweter en be moeial, die een schrikbewind voerde aan de Enge Outweg (smalend voor Oude Engh- weg, waar Veronica toen nog gevestigd was). In het Hilver- sumse gossipcircuit ging hij alras door voor directeur van de Veronica Ontslag Organi satie. Een honende benaming, die om Outs strakke gelaat nimmer een glimlach heeft kunnen to veren. Ook nu niet, nu die sneer volgens hem allang niet meer opgaat. „Want", zegt hij, „Henny Budie (regisseur) en Hetty Eijbers (scriptgirl) wa ren de laatsten en dat is al weer drie jaar geleden zowat. Dat stempel van Ontslagorga nisatie heb ik trouwens nooit zo begrepen. Zoveel zijn het er naar mijn weten niet ge weest." Nou nou. Henk Terlingen. John de Mol sr. Frits van der Klok, Felix Huizinga, Gerard van Wijk. Henny Budie... dat zijn er anders nogal wat? chtc Out tegen, „de mensen die je nu noemt, waren voor het me rendeel freelancers. En als je die niet meer nodig hebt. dan ga je niet met hen verder. Zo gaat dat bij andere omroepen ook." Koffie Weliswaar zegt Rob Out bo ven te staan, maar leuk vindt hij het niet, dat hem een schrikbewind wordt verwe ten. „Punt één is dat ik door het collectief ben gekozen als directeur. Punt twee is dat ik pertinent niet de directeur speel. Ik durf gerust te stellen dat ik goed overweg kan nu t mijn medewerkers, dat de werksfeer goed is en los. Er brandt hier geen rood lampje. Iedereen kan zo bij mij bin nenlopen en zijn problemen op tafel leggen. En net zo goed haal óók ik koffie, wanneer dat nodig is." „Natuurlijk", geeft Out ander zijds toe, „natuurlijk zijn hier gigantische clashes geweest. Net als in elk ander bedrijf hebben we hier regelmatig problemen. En daarbij gaat het dikwijls vrij heavy toe. Maar daarna is alles weer ver geten. Ik kan gerust stellen dat er binnen dit bedrijf niet met de ellebogen wordt ge werkt. Geen slijmerij, nee. Absoluut niet. Het is eerder zo dat ik degene ben, die moét lijmen." Egotrip Opgegroeid is Rob Out in Am sterdam. Zijn ouderlijk huis stond aan de Linnaeuslaan. Hij had een doodgewone jeugd, zegt hij, was zoon van een kunstschilder. Tweeën eenhalfjaar bracht Rob dooi in een priesterinternaat. Haakte echter vroegtijdig af Diende bij 's lands comman dotroepen, zwierf enige tijd bij een mcubelfirma en pla tenmaatschappij rond, werd hoofdredacteur van een mu ziektijdschrift en kwam van lieverlee bij de zendpiraat Veronica terecht. Maakte daar carrière en zag zijn wereld min of meer ineen storten toen minister Van Doorn het voortbestaan van de zendpiraten verbood. Van af die tijd zo'h beetje is hij di recteur van de Veronica Om roep Organisatie, een onder neming die door discjockey Jan van Veen ooit is geken schetst als een gigantische egotrip van Rob Out zelve. Rob Out is het daar niet mee eens. En dat is merkwaardig. Want hij was het juist, diè maar al te vaak verkondigde: „Veronica c'est moi". Out ont kent dat niet. „Ach", zegt hij vergoelijkend, „die kreet is wat overtrokken. Natuurlijk, ik symboliseer Veronica. Ik vertegenwoordig het gezicht van de omroep naar buiten toe. Maar dat had even zo goed tante Truus kunnen zijn." Hautain „Maar een egotrip? Welnee. Het is gewoon een stuk enthou- Ik beperk me dan ook Rob Out: "Ik moet de beslissingen niet tot het directeurschap al leen. Ik voel me net zo goed programmamaker." - Rob Out wordt verweten niet te kunnen delegeren. Dat hij te veel zijn neus zou steken in za ken, die hij eigenlijk aan an deren zou moeten overlaten, omdat die er meer verstand van hebben. Ook zou tijdens produktiebesprekingen zijn ja of neen een te groot gewicht in de schaal leggen. „Dat weet ik niet", zegt Out. ..Feit is dat ik directeur ben en verantwoordelijk word ge steld voor het beleid van Ver onica. Ik moet dat kunnen verdedigen. Maar hoe kan ik nou iets verdedigen, waarbij ik niet betrokken ben ge weest? Dat kan niet, dus moet ik overal mijn stempeltje me de op drukken. Dat klinkt ontzettend hautain, dat weet ik, maar zo bedoel ik het niet." - Maar met zo'n beleid heeft Out het inmiddels wel zo ver ge bracht, dat sommigen thans zijn bloed wel kunnen drin ken. Me dunkt, dat zoiets een mens niet in de kouwe kleren gaat zitten. Zoiets moet Out hinderen. Hij: „Natuurlijk. Maar zulke dingen probeer ik zoveel mo gelijk over mijn linkerschou der te gooien. Want laten we wel wezen: met wie heb ik nou feitelijk te maken? Dat is mijn personeel, dat is mijn ge zin en dat zijn de kijkers en de luisteraars. Wat zij in het om- roepwereldje over mij zeg gen, is voor mij niet belang rijk. Ik laat me daar niet mee in. Ik doe gewoon mijn werk. Meer niet." Ook de vervelende. Zodoende ben ik altijd de boosdoener" (foto Zacharias Stornebrink) Rob Out zegt zich niet te kun nen voorstellen, dat hij ie mand dwars zou zitten. Wel heeft hij een idee hoe het komt, dat hij op en onder de Gooise Matras niet bepaald getapt is. „Het is het succes van Veronica", vermoedt hij. „Toen wij begonnen dacht ie- J derëen dat wij - eenvoudige platendraaiers - er niets van terecht zouden brengen. Maar gebleken is dat wij wèl een prima organisatie hebben kunnen opbouwen. Zoiets prikt." „Dat wij voorts 2V2 miljoen gul den aan omroepgeld niet op maken en terugstorten, dat wij nu de TROS qua kijkcij fers hebben verslagen, tja dat soort dingen zijn bij andere omroepen kennelijk net zo moeilijk te verteren." Out wijst daarmee van de hand dat zijn slechte imago te wij ten zou zijn aan z'n te autori taire en te bemoeizuchtige op treden als directeur van Vero nica. Out schrikt er bijvoor beeld niet voor terug een er varen regisseur de les te lezen over de regie van een pro gramma. Je kunt je dan afvra gen wie in zo'n geval meer verstand van zaken heeft. Rob Out zonder enige erva ring of een regisseur als bij voorbeeld Henny Budie, met een uitgebreide ervaring, op gedaan in de zeven jaar dat hij bij Studio Sptprt werkte. Out doet daar nogal laconiek over. „Goed, Henny Budie mag dan wel meer ervaring hebben, maar het is de vraag of hij ook weet wat de modale kijker wil hebben. Daar heb ik namelijk mee te maken. Met wat m'n moeder op drie hoog in de Albert Cuijpstraat wil zien." Incrowd „Want wat heb ik er aan als de Hilversumse incrowd zegt: 'Fantastisch programma joh' en de modale kijker van ar moe de knop omdraait omdat het hem volledig boven z'n pet gaat Op zo'n moment grijp ik in. Want ik weet wat de modale kijker wil zien. On ze hoge kijkdichtheid wijst uit." ,Valt wel mee", zegt Out. „Wei nig hard, denk ik. Maar weet je. Ik moet de beslissingen ne men. Ook de vervelende. Als de radioprogrammaleider bij me komt en zegt dat er met, laten we zeggen, Pietje niet meer te werken valt, dan ben ik degenë die de ontslagbrief moet schrijven. Zo ben ik voor de buitenwereld telkens de boosdoener." - Maar realiseert een man als Out zich. wat hij de mensen precies aandoet, die hij ont slaat? Realiseert hij zich dat velen van hen destijds, gelokt door het avontuur, voor Vero nica een goede baan en soms glanzende carrière hebben op gegeven? Realiseert hij zich ook de psychische gevolgen, die zo'n ontslag voor de per soon in kwestie en zijn gezin kunnen hebben? „Natuurlijk", zegt Out, „maar je hebt vaak geen keus. Als ie mand met het team overhoop ligt, moet je kiezen: of het team eruit of de man. Dan maar de man, da's logisch. Maar als die man werkelijk zijn vak verstaat, mag het geen probleem zijn, om elders aan de bak te komen." Rob Out in 197Klussen honderd duizenden adhesiebetuigingen: "Veronica blijft ,als u wilt" Dom „Vergeet niet", voegt Out eraan toe, „Veronica is inmiddels groter en volwassener gewor den. Een paar jaar geleden ging het hier allemaal veel emotioneler toe. Vandaar dat sommige vakmensen, die wij toen hebben moeten ont slaan, nu weer heel goed in ons team zouden passen. Nu zijn we immers groot." - Dat groot worden. Is dat niet van de TROS afgekeken? Rob Out: „Nee hoor. We willen helemaal niet zo erg groot worden. Maar het is onont koombaar .Het gebeurt ge- - Toch bespeur je in. de Veroni- caprogramma's veel overeen komstenmet de TROS. De op pervlakkigheid bijvoorbeeld. Het belerende, dat met name uit zo'n onderwerp over ge slachtsziekten spreekt. Net als bij de TROS krijg je dikwijls de indruk dat Veronica pro gramma's maakt voor men sen die dom zouden zijn? Rob Out (blijft overigens vrien delijk en toeschietelijk): „Het enige waarnaar wij streven is een informatieoverdracht, die zo boeiend is dat de kijkers ën luisteraars niet op het idee ko- men om de knop om te draai- Hypocriet - Vijfjaar terug zei Rob Out in een interview: „Die enge re clame, 'die ze allemaal voor hun eigen omroepblad ma ken, die lust ik niet". Die van Veronica lijkt me anders hele maal niet te pruimen? Rob Out: „Als je iets wil veran deren in een systeem, dan moet je er midden in gaan staan. Pas dan kun je aanto nen dat dat systeem niet deugt. Dat is precies wat wij met onze reclame beogen. Aantonen dat het hypocriet is om wel STER-reclame voor en na het nieuws te laten voortbestaan, maar geen der de commerciële net in te stel len." Over commerciële zenders ge sproken. Rob Out heeft van uit die hoek al diverse aanlok kelijke aanbiedingen afge wimpeld, om als programma maker in Amerika, de Neder landse Antillen en Suriname iets op 'poten te gaan zetten. Rob Out: „Suriname trekt me wel. Maar weetje. Ik kan nog niet. voldoende afstand ne men van Veronica. Zolang ik nog niet zeker ben van het feit dan een ander hetzelfde suc ces voor Veronica kan beha len als ik, ga ik hier niet weg." Werkbezo.ek „Okay, ik weet dat ik teveel hooi op m'n vork neem. Maar zo lang je daar geen last van hebt, is daar toch niks op te gen? Ik zal je vertellen. Tel kens als ik met m'n vrouw op vakantie ga, hebben ze me no dig. Afgelopen zomer ben ik naar de Canarische Eilanden geweest. Kom ik in het hotel, ligt de eerste telex al op me te wachten. Ga ik met m'n vrouw naar Zuid-Frankrijk, komen de tweede dag Leo van der'Goot en Jan de Vries al op werkbezoek. Daar heb ik trouwens geen moeite mee hoor. Integendeel juist, dan lach ik me kapot. Dat móét kunnen, vind ik." - We hebben het nu veel over het beleid van Rob Out gehad, over de relatie tot zijn mede werkers, die hij wanneer no dig op de vingers tikt? Wordt Out zelf eigenlijk wel eens op de vingers getikt? Hoe be schermd is hij in feite? Rob Out: „Voor een bestuur en een vereniging is het natuur lijk mo cilijk jou op de vingers te tikken, wanneer de tent goed draait. En de tent draait goed! Maar het is natuurlijk niet zo dat ik in een ivoren to ren zit. Beslist niet. In princi pe ben ik zelfs de meest kwetsbare figuur, binnen dit bedrijf. Ik ben de enige die onmiddellijk kan worden ont slagen, zonder op iets terug te kunnen vallen." - Maar dan zit er toch wel een gouden handdruk voor Rob Out aan vast? Rob Out: „Jaah. Gouden hand drukken, ik weet: dat klinkt allemaal fantastisch. Maar als ik morgen ontslagen zou wor den, reken dan maar dat ik in dit landje als programmalei der nergens meer aan de bak kom. Want zo is het wel", zegt hij nog gauw, voordat we af scheid nemen. Een snel af scheid. Maar dat was te voor zien. Eén en al snelheid im mers, die Out. Nóg sneller is Out soms, wanneer het op het bestellen van koffie aankomt. Dat doet hij een keer zo razend snel, dat het telefoontoe stel het niet kan bijsloffen en prompt een verkeerde verbinding tot stand brengt. Met het gevolg dat Out in plaats van de interne koffiejqffrouw een externe dame te Amsterdam aan de lijn krijgt. Die op haar beurt meedeelt een beetje van Lotje getikt te zijn om vanuit de hoofdstad even drie kopjes koffie te brengen naar de statige Veronica-villa, gelegen in een stukje groen en muisstil Hilversum Ja, zo snel kan Rob Out zijn. Zeker ook in de wijze waarop hij beslissingen neemt. Geen gezwam in de ruimte, vindt Out. Geen beslissingen op andermans schouders afschuiven. En zeker geen aparte commissies ervoor instellen, zoals in de omroepwereld zo hier en daar schering en inslag wil zijn. Nee, zegt Out. Gewoon dóén. Hij is geen vergaderman. „Daar ben ik te onrustig voor", heeft hij meer dan eens uitgelegd. „Daarom ben ik destijds ook uit het NOS-bestuur gestapt. Ik kon dat gerommel in de marge niet aanhoren. Dan gaat alles kriebelen. Dat is zonde van de tijd en ik kom toch al zoveel tijd te kort." HILVERSUM - Snel Dat is Rob Out. In alles. In de manier waarop hij praat, telefoneert, autorijdt en sigaretten consumeert. Snel in de manier waarop hij zijn werkkamer heeft ngericht (eigentijds en wit) en snel in de wijze waaro o hij zich kleedt (strakke, fijne jeans, zwarte koltrui en trendy colbertje) De zeerover van toen lijkt tot Veronica, vijf jaar geleden nog van B-omroep. dat reeds termen als Vero- verbazing van vriend en een kansarm C-omroepje, Een gesprek met VOO-directeur „ica Ontslag Organisatie vijand ook op het vasteland heeft de 300.000 leden binnen Out. geroemd om zijn opriep. De piraat heeft zijn goed te gedijen. die nodig zijn voor de status energie. Gehaat om zijn beleid, ooglapje voorgoed afgedaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 20