'Sfeer is bijna hallucinerend' vandaag... toegelicht Gezellige Revisor niet vergeten; bloemen sturen 'Bacchanten' mist zeggingskracht WOENSDAG 17 DECEMBER 1980 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 Eindeschrijversdebuut Edwin de Vries LEIDEN/AMSTERDAM - 'Ein de' een fantasievol spel voor vier actrices, is het schrijvers debuut van Edwin de Vries, voormalig lid van het Onaf hankelijk Toneel, dat hij me de hielp oprichten, en tegen woordig als acteur verbonden aan toneelgroep Baal. Hoewel hij in zijn O.T -periode net als de overige leden van het gezelschap nauw betrok ken was bij de dramaturgie (vertalen, programma's op stellen. teksten schrijven), is dit naar zijn eigen zeggen de eerste keer dat er sprake is van een stuk met een begin, midden en eind. Edwin de Vries: "Twee van de actrices vroegen mij iets voor hen te schrijven dat leuk zou zijn om te spelen en dat twee lingen als gegeven had. Ik kon met dat idee niet uit de voeten, maar al doordenkend kwam ik terecht bij het motief van dubbelgangers, dat veel meer mogelijkheden biedt. In de Romantiek werd dit gege ven vaak gebruikt, een ont moeting met je dubbelganger betekende dat je spoedig zou sterven. Vandaar de zelf moord in dit stuk. Het schrijven was voor mij het oefenen op een motief, waar bij ik deacteermogelijkheden steeds in de gaten hield. Maar omdat ik vind. dat je de men sen aan het eind niet met lege handen naar huis kunt sturen, heb ik mezelf voor het eerst gedwongen een verhaal te vertellen. Op deze manier geef je ze een sleutel mee waardoor duidelijk wordt wat er in het stuk aan de hand is. Ik denk datje eenzaamheid hier het kernbegrip kunt noemen. Dat heeft veel met mezell te maken, ik ben het liefst al leen. In het dagelijkse leven probeer ik het sociale en per soonlijke strikt gescheiden te houden, maar omdat ik te conventioneel ben om me aan bepaalde codes te onttrekken geeft dat nog wel eens wrij ving. Die frictie zit ook in het stuk; de hoofdpersoon wordt zelfs bij haar zelfmoord ge hinderd door mensen die hi ar allerlei conventies willen op dringen". Tijdens het schrijven had hij geen idee waar hij uit zou ko men. Het was een kwestie van een dialoog neerschrijven om daarna al associërend verder te gaan Edwin de Vries: "Die manier van werken ligt mij meer dan het strak in een keurslijf er gens aan vasthouden. Wat ik vooral belangrijk vond was. A Scène uit Edwin de Vries' 'Einde' dat het leuk moest zijn om te spelen. Ik heb bepaalde ele menten zuiver en alleen inge voegd omdat ze me aardig le ken. Voor de personages heb ik gebruik gemaakt van per soonlijke trekjes van de actri ces. hun karakter bracht me op ideeën. Wat ik leuk vond. heb ik in het stuk verwerkt" De voorstelling is. ondanks de relativerende en soms wat morbide humor van de schrij ver, tamelijk ernstig gewor den. Het oorspronkelijke plan was. dat hij zelf de regie zou doen. maar dat bleek zo slecht te werken dat hij er na één week mee kapte. Edwin de Vries: "Het was desa streus. Ik kon geen afstand meer nemen, de actrices kre gen geen enkele ruimte. Om dat ik tijdens het schrijven de rollen voor mezelf had ge speeld. had ik een vast idee in mijn hoofd over hoe ze moes ten zijn en ging ik het de actri ces voordoen. Ik heb na die week de regie overgegeven aan Jan-Joris Lamers en het er verder niet met hem over gehad. Dat uit handen geven is behoor lijk angstig, ik hoorde berich ten over de repetities waar ik van schrok. Vertel me maar niets meer. dacht ik dan. Nu vind ik het wel prettig dat het zo is gelopen, want Rudolf Lucieer, die het bij de Toneel school regisseert, en Jan- Joris zijn hun eigen gartg ge gaan. er zijn twee totaal ver schillende voorstellingen uit gekomen. De Toneelschool- produktie laat een explosie van emotionaliteit zien. ter wijl de andere de emoties ver pakt. Jan-Joris heeft een prachtige voorstelling gemaakt, een beetje als een opera, met een schitterende choreografie. Ik was verbijsterd toen ik het zag. De sfeer is bijna halluci nerend, er wordt iets opgeroe pen van wat je je voorstelt bij de laatste momenten in je le ven. Zo zou ik ook wel dood willen gaan". 'Einde' is op zaterdag 20 decem ber te zien in het LAK- theater. HANNY VAN DER HARST DEN HAAG - Aan het begin van dit seizoen presenteerde Pierre La- roche zich met "Stijloefeningen" op de zolder van de Koninklijke Schouwburg als een regisseur die het gezellige amusement niet uit de weg gaat. en diezelfde benade ring spreekt ook uit zijn eerste grote regie als mede-directeur van de Haagse Comedie. "De Revisor" van Gogolj. waarvan gedurende het afgelopen week einde de eerste voorstellingen werden gegeven, biedt ruim schoots de gelegenheid tot het neerzetten van leuke typetjes en het ontplooien van een beweeglij ke en op komische effecten ge richte enscenering. Het stuk heeft de moeilijkheid dat de hiërarchische structuur van het oude Rusland, die ten grond slag ligt aan alle verwikkelingen, voor een modern publiek niet meer navoelbaar is. maar het feit. dat alle rollen met uitzondering van de dienaar Osip en tot op ze kere hoogte de als vermeende re- ADVERTENTIE visor optredende Chlestakow zuiver karikaturaal gekleurd zijn, biedt een regisseur kansen die ge woon niet gemist kunnen wor den. Laroche heeft zich dat terdege ge realiseerd en een enorme vin dingrijkheid ten toon gespreid, die van "De Revisor" een lange maar gezellige voorstelling heb ben gemaakt. Een karikatuur kan echter pas goed functioneren in een contrastspanning met de werkelijkheid, maar doordat dit element ontbrak, boetten zowel komische momenten als de maat schappijkritiek van Gogolj en het dreigende achterdoek van Harry Wich aan kracht in. De acteurs hielden de zaal geen spiegel meer voor, maar mochten uitsluitend laten zien hoe goed ze konden to neelspelen. Aan komische typeringen, spran kelende tempi in muzikaal ge sproken dialogen, goed ensem- blespel en knipoogjes naar het publiek was er geen gebrek, maar de grote betrokkenheid, het in en achter de tekst staan werd ner gens voelbaar, en al kijkend kan men zich verbaasd afvragen of dit inderdaad hetzelfde gezelschap is dat nog maar zo kort geleden de oremiêre van "Amadeus" tot een evenement van de eerste orde maakte. De verdeling van de mannenrollen met voorop Jules Roy aards (Chlestakow). Eric van Ingen (de rechter). Wim van Rooij (de cura tor) en de door een stemaandoc- ning geteisterde Kees Coolen (de burgemeester) maakten "De Re visor" tot een voortreffelijk staal tje "type-casting maar het wa ren alleen de knechtenrollen van Bas ten Batenburg en Peter Hoeksema die in het geheel iets meer diepgang vermochten te brengen. Absoluut niet op haar plaats was Lies Franken, een juweel van een actrice maar in stem en uiterlijk volstrekt het tegenovergestelde van een domme, burgerlijke ma trone. De aankleding van Harry Wich was functioneel en inven tief en de vertaling van Charles B. Timmer doet het nog steeds voor treffelijk. PAUL KORENHOF LEIDEN-Bijzonder bruisend is het theaterleven in Leiden tij dens de donkerste dagen van het jaar bepaald niet te noe men. De Leidse Schouwburg is. uitgezonderd zaterdag avond 20 december deze hele week gesloten en het LAK- theater laat het na deze da tum voorlopig even afweten. Het English Speaking Theatre Amsterdam staat op de laat ste avond van deze week op het schouwburgpodium met twee eenakters. The American Dream" van Edward Al bee en "Surprise! Surprise!' van de Ca nadese auteur Michel Trem- blay. neelstuk 'F.indc'. Elders op de ze pagina een interview met de debuterende auteur. Op de LAK-agenda staat voor vrijdagavond 19 december een optreden vermeld van 'De Springplank de aspiranten- groep van het Nederlands Danstheater. De groep, waar van de ofheffmg echter on langs door het Danstheater ts aangekondigd, komt met twee nieuwe choreografieën. 'Opus 10' van NilsChrisleop muziek van Sjatakovstisj en 'Subterra- nians* ran Eduard Wubbe op muziek van David Bowie. Voorts wordt uitgevoerd 'In teractions' van Christopher Bruce op muziek van Gary 'Tussen de schuifdeuren' heet de halfjaarlijkse presentatie van wat er in de afgelopen maanden in cursussen en pro- dukties van het LAK aan de hand is geweest. Dit tussen tijds 'LAK-salonnetje' staat genoteerd voor donderdag avond 18 december. Beide stukken beogen een beeld te geven van het burgerlijke leven in Noord-Amerika. Deze nieuwe ESTA-produktie is on langs in deze kolommen, bij gelegenheid van de Amster damse première, uitvoerig be sproken. Volgens onze toneel medewerkster Hanny van der Harst gaat de manier, waar op Al bee in 'The American Dream' tegen heilige huisjes aantrapt hier grotendeels ver loren. Het stuk wordt naar haar mening met weinig nuances recht voor zijn raap gespeeld. Het Onafhankelijke Toneel komt op dezelfde zaterdag avond naar het LAK-theater met Edwin de Vries' eerste lo- Fragment uit het ballet "Opus 10". dat vrijdagavond a.s. inhei LAK-theater te zien is. DEN HAAG - De eind vorige week door de Haagse Comedie in het HOT verzorgde première van Eu ripides' tragedie "Bacchanten" heeft weer eens bewezen hoe groot de drempel tussen het mo derne toneel en het Griekse dra- Hoewel we waarschijnlijk nooit met zekerheid de finesses van de Griekse tragedie-kunst zullen weten, is het wel zeker dat de uit voeringen een sterk ritueel ka rakter hadden en'dat het minima le handelingselement in scherp contrast stond met de belangrijke plaats die de tekst innam. Een modern regisseur moet daar om zijn toevlucht nemen tot een weloverwogen gestileerde oi geactualiseerde aanpak, zeker bij een tragedie als Bacchanten", die ondanks opvallend moderne scènes in de confrontaties tussen Dionysos en Pentheus voor de helft bestaat uit epische exposi ties en bodeverhalen. Bij de voorstelling door de Haagse Comedie is er gestreefd naar een zo concreet mogelijk doorgevoer de modernisering met goede re sultaten in de tekstbewerking van Watze Tiesema (die nog wel iets korter had gekund), maar met een overtrokken toneelbeeld van Tim Goodschild en een naief naturalistische regie van Bernard Goss. Dionysos en zijn gezellinnen voor stellen als moderne hippies, die na het land van de. goeroes ook Griekenland bezoeken, compleet met rugzakken en kralenkettin gen. is misschien leuk als gim mick. maar doet geen recht aan de fundamentele tegenstelling tussen de onmenselijke Dionyso- s-riten en de vredelievende sfeer van de "flower-power". Deze concretisering en de nadruk kelijk naturalistische speelwijze met een overvloed aan loopjes en gebaren, die de tekst moesten verduidelijken, maar meer dan eens juist verduisterden wekte de indruk dat het conflict tussen Pentheus en de Dionysos-cultus niets anders was dan het zoveel ste Broadway-gegeven over de ambitieuze jonge manager die plotseling langharig tuig in zijn kantoren aantreft. Met de buiten alle moderne schema's vallende blinde ziener had Goss kennelijk helemaal geen raad geweten en tijdens de beide bodeverhalen zakte de spanning zelfs naar een dieptepunt. Overtuigingskracht was alleen aan wezig in de slotscène, waar het spel van Anne Marie Heyligers en Carl van der Plas meer gevoel voor het universeel-menselijke ten toon spreidde, en waar mo dernisering en realisme niet meer verward werden met extreem na turalisme. Voor de voorstelling als geheel was het toen echter te laat. Jammer. PAUL KORENHOF (ADVERTENTIE) 'n Zakkenroller herken je niet aan z'n broek. Loop dus nooit met teveel geld op zak Stop geld altijd goed weg Altijd extra aandacht als 't druk is. En bewaar cheques en betaalpas nooit bij elkaar. Want ie weet 't maar nooit slechthorenden (NOS) NEDERLAND I - 18 25 - Nieuws voor doven i 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Staatsloterij (NOS) 18.50 - Toeristische tips (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - Uitzending van de P.S.P. (POLITIEKE PARTIJEN) 20.00 - Cinevisie (NOS) 20.40 - Een kans van een op vier (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Panoramiek (NOS) 22.40 - Studio Sport (NOS) 23.10 - Journaal (NOS) 23.15 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND II - 18.25 - Engels voor beginners (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De zesde klas (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON/KRO RKK) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Film van de Stichting Mensen in Nood (SOCUTERA) 20.32 - Open schooltijd in het nieuwe jaar (OPEN SCHOOL TE LEAC) 20.47 - Countdown (VOO) 21.37 - Tenspeed en Brownshoe (VOO) 22.25 - Info TV (VOO) 23.02 - Gedragstherapie (TELEAC) 23.37 - Journaal (NOS) 23.42 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) tv-buitenland DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr. NDR 18 00 Doe 18.30 Aktuahteitcn. 18.45 Kloutei-c rie. 18.55 Familieverhaal 19.W5 Re gionaal magazine 19.59 Pro grammaoverz. WDR 18 00 Liehi muziekprogr 18.30 Strichweise hei ter. 18 40 Licht muziekprogr. 19 1; Aktuahteitcn 19.45 Licht progr.) 20 00 Journaal 20.15 Kaiscrhofstras se. 22.00 Filmreportage 22 30 Aktua liteiten. DUITSLAND II 18.20 ..und die Tuba blast der Huber 19 00 Journaal 19.30 Reportage 20 15 Aktueel magazine 21.00 Ak tuahteiten. 21.20 Die Fuchse 22 0; Informatief progr 22.10 Meditatie 22 40 Das tausendhundrste Jahr 0.55 Journaal DUITSLAND III WDR 18 00 Klcuterprogr 18 30Cursus En gels. 19.00 Reportage 19 45 Journal 3 20 00 Journaal 20.15 Gevarieerd progr 21 45 Buitenlandse reportage. 22 15 Frauen und Toreros 23 50 Journaal BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18 15 Poppenfilmserie. 18 20 Aha Infoi Smith Jones 19 1 progr 19 37 Mededelingen en Mor gen 19 45 Journaal 20 10 Weerbe- rich» Asnluitend TV-scrie 22 05 Muzikale serie. 22.35 Journaal NET II 18.15 Poppenfilmserie 18.20 Alias Smith Jones 19 17 Informatief progr 19 37 Mededelingen en Mor gen 19.45 Journaal 20 lo Weerbe richt. 20.15 Opera. 22.00 Natuurfil - De Timoteus-school wordt verondersteld een hoogst gemiddelde christelijke lagere school te ziji Een school die keurig zijn deel heeft in de vreugde, ellende, middelmaat en uitschieters van het Nederlandse basisonderwijs Zo is die school tenminste bedacht door de makers van de zevendelige jeugdserie De zesde klas", die de IKON vanaf vanavond wekelijks uitzendt Twee jaar is aan het project gewerkt en het ziet er tiaar uit dat de IKON een opmerkelijke bijdrage heeft geleverd aan de overigens zo wankele kindertelevisie van eigen bodem. Een van de aanleidingen lot het vervaardigen van deze krachttoer was een brief van een jeugdige kijker ..Televisie gaat heel raak over kinderen met wie wat bijzonders aan de hand is. Kan het nou nooit eens over gewone dingen gaan". Het gaat hier duidelijk om een dramaserie. Alles wordt gespeeld, hoewel de onderwerpen stuk voorstuk in de realiteit van het school leven werden aangetroffen. De volwassenen in de serie worden gespeeld door echte acteurs, de kinderen zijn her en der in het land „gevonden" De lange voorbereidingstijd was nodig om de wijze waarop kinderen tegen de school en tegen de wereld van volwasse nen aankijken zo foutloos mogelijk vorm te geven. (Ned. 2, 18 59 Twee maanden geleden zond de NOS-rubriek Panoramiek een programma uit over het Italiaanse neo-fascisme. Het was hel eerste programma uil een reeks die het Westeuropese rechts-extremisme tot onderwerp heeft. Al geruime tijd is duidelijk dat u het met- communistische Europa de uiterst rechtse politieke stroming zich in toenemende male manifesteert. Panoramiek vindt de rechts- extremistische activiteiten, waarbinnen ook meer fascistische en neo-nazistische elementen te herkennen zijn. meer dan alleen maar het signaleren waard. De tweede uitzending, die vanavond is te zien. uit de reeks behan delt het neo-fascisme ui de landen om ons heen West-Duilsland, Belgie. Frankrijk en Engeland. In tegenstelling tot de eerste uitzen ding betreft het dit keer een eigen reportage. (Ned. 1 22.10 uurj. In de televisie-actualiteitenrubriek Kenmerk van de IKON wordt vanavond een reportage uitgezonden over racisme m Belgie. De IKON heeft gefilmd tijdens een bijeenkom t van het Belgisch Anti-Fascistisch Front tn Gent en heeft gesprekken met onder meer Karei Dille van het 'Vlaams Blok', een partij met een zetel in het parlement, die volgens de IKON spreekbuis is van extreem-rechtse groeperingen in Vlaanderen. In de uitzending worden nok beelden geloond van de afgelopen zondag in Amsterdam gehouden manifes tatie tegen fascisme, racisme en antisemitisme Nederland 2.19.25 WOENSDAG 17 DECEMBER HILVERSUM I nu/. 23 00(S»Methe NCRV 0.02 (S) L- Het Metro pole Or) htdie 02 Licl HILVERSUM II 1800 (SI Vi; d I 18.30 De laren 30 -80 er PP Uil ending van d tij. VARA 19 00 De 20.00 iS) VARA kla HILVERSUM II NOS 7.00 Nws AVRO 7 10 Och- tendgym 7 20 Aktue« I en informa tief. (7 30. 8 00 en 8 30 Nws 7.36 en 8 36 Radiojourn 9 00 Gym. voor de vrouw. 9 10 Waterstanden NOS 9.15 Werkbank AVRO 9 25 AVRO- elite (9 30 Radiojournaal - nieuws- flits) 11 00 Radio lawaaipapcgaai AVRO-tema. 11 45 Regionaal, pro- vinciale informatie RVU 11 56 Fol low me 12) - Engels voor beginners OVERHE1DSVOORL 12 16 Utz voor de landb AVRO 12 26 Medcd voor land-en tuinb 12.30 Nws. 12 36 Radiojourn 13.00 Nws 13.11 Euro pa 13 55 Per Saldo 13.57 Beursple 21.00 Het out inde 5 14.00 VO' Radic wat (14 3 Idem HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws NOS 18 03-s. De Avondspits met de Nationale Hitparade KRO 1'# «ij «S. Rauht.. 22 "2 iS> Rock-Temptl 23.02<SiW.il DONDERDAG 18 DECEMBER HILVERSUM I «NOS Ieder heel uur nws 1 NCRV 7 03 (S) Het levende Woord 7 10 <S) Vandaag. Donderdag (8.08 Hier en nu. 8.25 In 't voorbijgaan. 8 45 Over kopen gesproken). 9 03 (S) Wie weet waar Willem Wever woont"» 10 02 'S Muz by de koffie 11 30 tS) Twaal fuurtie 12 40 Mlddagpauzedienst 13 03 (S) Hier en nu 13 2n.Si NCRV Globaal 16 02 (Si Het Gouden Re gen Ensemble 16.30(S)Rozegeurer prikkeldraad 15 50 Radio Law taipapegaai. 16 00 Hersengvm 16.30 Radioiourn - nwsflits 16 32 De Slag bij Nieuws poort 17 24 Meded 17 30 Nws 17.35 Radioiourn 17 55 Per Saldo HILVERSUM III (NOS Ieder heel uur nws TROS 7 02 (S) De Havermoutshow 9 03(S HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws VARA 7 02 (S) Mor genrood 9 00 Nws t "2 (M> De Duit se Opera 1900-1910 9 50 (S) Omroep Orkest 11.05 (S) Kamermu/ van Hongaarse componi<ti n 12 02 Lu Fusi i Mo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5